Yksin pidetyt marsut

kokemuksia5

Onko kenelläkään kokemusta yksin pidetyistä marsuista? Millaisessa tilanteessa hyväksyisit marsun pitämisen yksin, tai jos et hyväksy missään tilanteessa, niin miksi?

2

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eiseoikeinole

      En hyväksy sitä, että joku hankkii vain yhden marsun. Marsu on erittäin sosiaalinen laumaeläin ja kaipaa lajitovereita. Joissakin maissa on jo lakiinkin säädetty, ettei marsua saa pitää yksin ja pidän lain pohjana olevaa tutkimustietoa erittäin luotettavana.

      Ainoa tilanne, jossa hyväksyisin marsun pitämisen yksin, on se jos marsu on niin pahapäinen, että ratelee kaikki muut marsut verille. Ja kaikki konstit saada yhteiselo sujumaan on jo kokeiltu (eli tilaa, ruokaa ja virikkeitä on riittävästi, tutustuttaminen on tehty oikein ja kaveriksi on tarjottu erilaisia marsuja, kuten poikasta ja vastakkaisen sukupuolen yksilöä). Se, miksi jokin yksilö olisi näin hankala voi vastaavasti johtua siitä, että se on erotettu emästä liian aikaisin ja sitä on pidetty yksin, joten raukka ei ole koskaan oppinut marsuksi.

      Olen kuullut ihmisten muisteloita marsuistaan. esim. omilla isovanhemmillani oli vain yksi marsu, koska siihen aikaan marsujen tarpeita ei vielä ymmärretty niin hyvin. Käsittääkseni yksinäiset marsut leimaantuvat seuranpuutteessa voimakkaasti ihmiseen ja ovat luonteeltaan rohkeita, koska niiden on pakko olla (rohkaistu tai kuole yksinäisyyteen).

    • Zedä

      Vaikka marsu ei tulisi toimeen muiden kanssa samassa häkissä, on yleensä silti parempi jos marsulla on kavereita eri häkissä näkö- js kuuloetäisyydellä. Siksi mielestäni marsun ei koskaan pitäisi olla talouden ainoa marsu. Välillä toki käy niin, että marsulta kuolee kaverii eikä omistaja ole enää aikeissa ottaa uusia marsuja. Silloin omistajan pitää tapauskohtaisesti miettiä mikä on paras ratkaisu, ottaen huomioon muun muassa marsun iän ja tuleeko se ihmisten kanssa niin hyvin juttuun että pystyy täyttämään sosiaalisuudentarpeensa ihmisten kanssa.

      Mulle on tullut useita yksin jääneitä kodinvaihtajia ihmisiltä, että eläimet on päässeet uusien kavereiden seuraan. Kaikki on sopeutuneet vähintään yhden uuden kaverin seuraan. Pari eläintä on multa taas mennyt lopetukseen viimeisen kaverinsa kanssa, toinen oli sairaasta laumasta ja toinen niin pelokas ettei olisi sopeutunut muuttoon eikä saanut tarpeeksi seuraa ihmisistä.

      Mielestäni kaverin seura on siis aina optimaalista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1418
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      942
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      731
    4. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      667
    5. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      32
      645
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      624
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      614
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      588
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe