28.11.2017 noin klo 9.00 ajoin kaupungista päin torikatua pitkin pakettiauton perässä, auto kääntyi vesitornin jälkeen vasemmalle vesitorninkadulle ja oikealta tuli auto joka joutui pysähtymään kun röyhkeäpaku ei väistänyt oikealta tulevaa.
Jotkut taitavat luulla, että vesitorni on liikenneympyrä, vaikka se on liikenteenjakaja.
Vanha vesitorni on liikenteenjakaja
33
803
Vastaukset
- Niina-narina
Jokainen varmaan osaa erottaa jakajan ja ympyrän välisen selkeän liikennemerkin.
Tässä tapauksessa, jos pakettiauto myös vilkutti vasempaan, niin mitä järkeä on pakettiauton pysähtyä, jos toinen auto selkeästi huomio tilanteen, hiljentaa, ja on väistämässä pakettiautoa.
Hienoa liikennejoustavuutta tuo on.- autolla-ajo
Eihän se noin mene tietysti pitää vilkuttaa, mutta siitä huolimatta pitää väistää, henkilöauto joutui pysähtymään muuten olisi jäänyt "alle", vaikka ei ollut väistämisvelvollinen.
Narise mitä niinaat, mee uudelleen autokouluun selkeästi aina hiljennetään ja huomioidaan muuta liikenettä kun tullaan risteykseen, mutta aina myös noudatetaan liikennesääntöjä. - autolla-ajo
Haloo vaan niinhän aloituksessa todettiin, että liikenteenjakaja.
Kyllä paku näki henkilöauto tuli suoraan edestä ennen kuin paku alkoi kääntymään eteen.
Minä näin molemmat, koska ajoin oikeaa kaistaa ja paku sitä tornin viereistä, kun henkilöauto kiipesi ylämäkeä.
Joo mene autokouluun eihän koskaan saa tehdä "mitään" jos ei tiedä mitä toinen tekee.
Mulla tämä menee viihteelle, koska jotkut ovat niin typeriä, että ajattelevat mitä toinen tekee ja tekee sillä perusteella väärän valinnan.
Tollo voin olla, mutta en tyhmä (o_o) - NoBigDealTollo
autolla-ajo kirjoitti:
Haloo vaan niinhän aloituksessa todettiin, että liikenteenjakaja.
Kyllä paku näki henkilöauto tuli suoraan edestä ennen kuin paku alkoi kääntymään eteen.
Minä näin molemmat, koska ajoin oikeaa kaistaa ja paku sitä tornin viereistä, kun henkilöauto kiipesi ylämäkeä.
Joo mene autokouluun eihän koskaan saa tehdä "mitään" jos ei tiedä mitä toinen tekee.
Mulla tämä menee viihteelle, koska jotkut ovat niin typeriä, että ajattelevat mitä toinen tekee ja tekee sillä perusteella väärän valinnan.
Tollo voin olla, mutta en tyhmä (o_o)Näin lukijat tiedostaa paremmin asian, kun siitä keskustellaan perusteellisesti. Ei lukija voi tietää, mitä siellä on tapahtunut, jos ei ota selvää.
Kiitos informaatiosta! Tarvinko vieläkin mennä autokouluun?
Oliko muuten läheltä piti tilanne, tuliko äkkijarrutuksia? Autokoulussa opetettiin ettei saa jäädä turhaa odottamaan, vaan pitää oppia lukemaan liikennettä että se sujuu hyvin.
- laaja-tutkimus
Kokkolan liikenneympyröitä on suunniteltu "huonosti".
esim. (on niitä muitakin)
Torikatua pitkin energiatielle lasketellaan vauhdilla liikenneympyrään koska "ympyräreitti" on melko suora energiatielle.
Liikenneympyrä pitäsi suunnitella siten, että sinne mennään aina ympyrän keskikohtaa kohti silloin vautia on "pakko" hiljentää.- itkonen
Mites tavallisessa risteyksessä jos mennään suoraan? Minkä pakko keinon siihen haluaisit? Ja näitä vasta riittääkin!
- autolla-ajo
itkonen kirjoitti:
Mites tavallisessa risteyksessä jos mennään suoraan? Minkä pakko keinon siihen haluaisit? Ja näitä vasta riittääkin!
Tarkoitin, että jos liikenneympyrään tullaan, niin väistetään ympyrässä olevia, mutta kuten tuossa mainitussa ympyrässä tullaan hiljentämättä kun tulo ja jatko tie on melkein suora (ja kiire töihin miksi?) , niin eihän siihen sitten esim tehtaankadulta tuleva ehdi sekaan.
Toinen paha kohta on satamatien ja pohjoisväylän ympyrä, tehtaalta päin alamäkeä tullaan liian kovalla vauhdilla ja esim pohjoisväylää etelästä päin tuleville on vielä huono näkyvyys, (on tietysti suunnittelu moka) niin läheltä piti tilanteita on tullut (kuulopuhetta).
Tavallisessa risteyksessä pakko on myös noudattaa liikennesääntöjä. - itkonen
autolla-ajo kirjoitti:
Tarkoitin, että jos liikenneympyrään tullaan, niin väistetään ympyrässä olevia, mutta kuten tuossa mainitussa ympyrässä tullaan hiljentämättä kun tulo ja jatko tie on melkein suora (ja kiire töihin miksi?) , niin eihän siihen sitten esim tehtaankadulta tuleva ehdi sekaan.
Toinen paha kohta on satamatien ja pohjoisväylän ympyrä, tehtaalta päin alamäkeä tullaan liian kovalla vauhdilla ja esim pohjoisväylää etelästä päin tuleville on vielä huono näkyvyys, (on tietysti suunnittelu moka) niin läheltä piti tilanteita on tullut (kuulopuhetta).
Tavallisessa risteyksessä pakko on myös noudattaa liikennesääntöjä.No niin viimeisessä lauseessa vastasit mieltäsi askarruttavaan ongelmaan. Muutetaan se vain niin että noudattamalla aina liikennesääntöjä ongelmia ei ole!
Jos ympyrät tuntuu hankalalta niin valitse toinen reitti. Epävarmat kuskit niissä aiheuttavat eniten ongelmia! - autolla-ajo
itkonen kirjoitti:
No niin viimeisessä lauseessa vastasit mieltäsi askarruttavaan ongelmaan. Muutetaan se vain niin että noudattamalla aina liikennesääntöjä ongelmia ei ole!
Jos ympyrät tuntuu hankalalta niin valitse toinen reitti. Epävarmat kuskit niissä aiheuttavat eniten ongelmia!Niin olisit lukenut alusta saakka, niin olisit huomannut, että jollakin toisella oli ongelmia.
Voinhan minäkin viisatella, jos kaikki ajaisivat liikennesääntöjen mukaan, niin kolarit ja muut liikenneonnettomuudet vähenisivät. - itkonen
autolla-ajo kirjoitti:
Niin olisit lukenut alusta saakka, niin olisit huomannut, että jollakin toisella oli ongelmia.
Voinhan minäkin viisatella, jos kaikki ajaisivat liikennesääntöjen mukaan, niin kolarit ja muut liikenneonnettomuudet vähenisivät.Kirjoituksestasi voi päätellä että sinulla on ongelma päästä vuorollaan liikenneympyrään!
- autolla-ajo
itkonen kirjoitti:
Kirjoituksestasi voi päätellä että sinulla on ongelma päästä vuorollaan liikenneympyrään!
Minulla on aina oikea vuoro ajan noin 30 vuotta vanhalla autolla ja hävijä on aina se uudempi auto jonka kuljettaja päättelee että uudempi menisi ensin.
No jaa voinhan tulla toisellakin autolla.
bmw 600 series automaatti 4x4 diesel kaksiovinen kiihtyvyys 0-100 5,4 sek, en jää ainakaan köyhien jalkoihin jotka odottavat vuoroaan. - itkonen
autolla-ajo kirjoitti:
Minulla on aina oikea vuoro ajan noin 30 vuotta vanhalla autolla ja hävijä on aina se uudempi auto jonka kuljettaja päättelee että uudempi menisi ensin.
No jaa voinhan tulla toisellakin autolla.
bmw 600 series automaatti 4x4 diesel kaksiovinen kiihtyvyys 0-100 5,4 sek, en jää ainakaan köyhien jalkoihin jotka odottavat vuoroaan.Nyt tuosta voidaan päätellä että sulla on pahoja mentaalisia ongelmia liikenteessä pärjäämisen lisäksi!
Parempi että jätät auton talliin. - autolla-ajo
itkonen kirjoitti:
Nyt tuosta voidaan päätellä että sulla on pahoja mentaalisia ongelmia liikenteessä pärjäämisen lisäksi!
Parempi että jätät auton talliin.///
Miten sinä taas päättelet pieleen olen ajanut liikenteessä kohta 65 vuotta ilman kolareita.
Olen päätellyt, että tilastojen mukaan voi rysähtää milloin vain, mutta eihän sitä tulevasuutta voi ennustaa, mutta toivon parasta ja pelkään pahinta, koska tunarit eivät noudata liikennesääntöjä.
Äläkä vaan ala sanomaan vanhukseksi, koska ensinnäkin se on ikärasismia ja toiseksi se ei kerro mitään erinomaisesta fyysistä ja psyykkisestä kunnostani.
Palautetta voit antaa vaikka omalle puolisollesi, että hoida minua paremmin en pärjää enää väittelyssä ikäloppujen vanhusten kanssa.
(o_o) oma vaimo tulee kohta kotiin ja kyselee, että miten aika on kulunut, no hyvin on kulunut laita ruokaa en ole ehtinyt kun olen seurannut pörssikursseja ja välillä neuvonut liikennesääntöjä tunareille (o_o) - itkonen
autolla-ajo kirjoitti:
///
Miten sinä taas päättelet pieleen olen ajanut liikenteessä kohta 65 vuotta ilman kolareita.
Olen päätellyt, että tilastojen mukaan voi rysähtää milloin vain, mutta eihän sitä tulevasuutta voi ennustaa, mutta toivon parasta ja pelkään pahinta, koska tunarit eivät noudata liikennesääntöjä.
Äläkä vaan ala sanomaan vanhukseksi, koska ensinnäkin se on ikärasismia ja toiseksi se ei kerro mitään erinomaisesta fyysistä ja psyykkisestä kunnostani.
Palautetta voit antaa vaikka omalle puolisollesi, että hoida minua paremmin en pärjää enää väittelyssä ikäloppujen vanhusten kanssa.
(o_o) oma vaimo tulee kohta kotiin ja kyselee, että miten aika on kulunut, no hyvin on kulunut laita ruokaa en ole ehtinyt kun olen seurannut pörssikursseja ja välillä neuvonut liikennesääntöjä tunareille (o_o)Ei uskoisi että noin vanha suoltaa tuommoista saibaa!
Tuon ikäisillä alkaa todellisuus usein hämärtymään. Ikääntymistään ei huomaa ja oma ylemmyyden tunne jää vahvimmaksi tunteeksi. Läheiset usein joutuvat puuttumaan tilanteeseen.
Onneksi ajokortti ei enää tuossa iässä ole kovinkauaa kerrallaan voimassa koska nuo normaalit kyvyt voivat romahtaa nopeasti.
Lääkäri sulle sitte kertoo että palvelutaksi on sun kulkupeli.
Niiden kuskit osaa ajaa liikenteessä😀😀 - autolla-ajo
itkonen kirjoitti:
Ei uskoisi että noin vanha suoltaa tuommoista saibaa!
Tuon ikäisillä alkaa todellisuus usein hämärtymään. Ikääntymistään ei huomaa ja oma ylemmyyden tunne jää vahvimmaksi tunteeksi. Läheiset usein joutuvat puuttumaan tilanteeseen.
Onneksi ajokortti ei enää tuossa iässä ole kovinkauaa kerrallaan voimassa koska nuo normaalit kyvyt voivat romahtaa nopeasti.
Lääkäri sulle sitte kertoo että palvelutaksi on sun kulkupeli.
Niiden kuskit osaa ajaa liikenteessä😀😀Kiitoksia itkonen itkustasi.
Käyppä seuravalla kerralla kun uusit korttisi myös muistitestissä 30 tehtävää jos tulos on alle 27 niin joudut kertamaan, minulla tulos oli vaatimattomasti 30.
Tässä iässä ajokortti uusitaan viidenvuoden välein sen pitäisi tietää jokainen ajokortin omaava.
Ilmeisesti lääkärtitkään eivät ole huomanneet vanhenemistani koska en tarvitse autolla-ajaessa silmälaseja ammattikortista luovuin, koska en sitä koskaan ennenkään ole tarvinnut.
Todellisuus on kyllä tarua ihmeellisempää, läheiseni kysyvät aina minulta nevoja, kun kysymyksessä ovat suuret taloudelliset ratkaisut.
"Kalaa" tulee ja nousee sekä usein sitä jää myös "verkkohin", eilen tuli hyvin ja tänään näyttää taas tulevan hyvin, koska aasiassa jatkui nousu.
Minä en elä uskon varassa vain tiedolla ja osaamisella voi "menestyä".
Niin tarvittaessa löytyy kyllä kuskeja $$$$$$$ €€€€€€€.
Sinun ikäisen kannattaisi keskittyä vielä koulunkäyntiin täällä maleksiminen ei edistä yhtään uraasi, en minäkään täällä usein loju, mutta kun tein avauksen, niin kohteliaasti vastaan minulle esitettyihin kommenteihin. - itkonen
autolla-ajo kirjoitti:
Kiitoksia itkonen itkustasi.
Käyppä seuravalla kerralla kun uusit korttisi myös muistitestissä 30 tehtävää jos tulos on alle 27 niin joudut kertamaan, minulla tulos oli vaatimattomasti 30.
Tässä iässä ajokortti uusitaan viidenvuoden välein sen pitäisi tietää jokainen ajokortin omaava.
Ilmeisesti lääkärtitkään eivät ole huomanneet vanhenemistani koska en tarvitse autolla-ajaessa silmälaseja ammattikortista luovuin, koska en sitä koskaan ennenkään ole tarvinnut.
Todellisuus on kyllä tarua ihmeellisempää, läheiseni kysyvät aina minulta nevoja, kun kysymyksessä ovat suuret taloudelliset ratkaisut.
"Kalaa" tulee ja nousee sekä usein sitä jää myös "verkkohin", eilen tuli hyvin ja tänään näyttää taas tulevan hyvin, koska aasiassa jatkui nousu.
Minä en elä uskon varassa vain tiedolla ja osaamisella voi "menestyä".
Niin tarvittaessa löytyy kyllä kuskeja $$$$$$$ €€€€€€€.
Sinun ikäisen kannattaisi keskittyä vielä koulunkäyntiin täällä maleksiminen ei edistä yhtään uraasi, en minäkään täällä usein loju, mutta kun tein avauksen, niin kohteliaasti vastaan minulle esitettyihin kommenteihin.Kyllä siitä ammatti kortista tuossa iässä joutuu luopumaan halusit tai et. Eikä sulla semmosta oo ollu jos et kerran ole ikinä tarvinnut. Yhdistelmäkortinhan tuon ikäiset sai lahjaksi mutta se on eri asia.
Sulla viheltää jo senverran kovaa että jo omankin turvallisuutesi vuoksi on parempi että vaihdat lääkäriä! - autolla-ajo
itkonen kirjoitti:
Kyllä siitä ammatti kortista tuossa iässä joutuu luopumaan halusit tai et. Eikä sulla semmosta oo ollu jos et kerran ole ikinä tarvinnut. Yhdistelmäkortinhan tuon ikäiset sai lahjaksi mutta se on eri asia.
Sulla viheltää jo senverran kovaa että jo omankin turvallisuutesi vuoksi on parempi että vaihdat lääkäriä!Hyvä kun huomasit kortti oli ns. rekkakortti joskus ajelin sen verran raskasta autoa ettei sitä henkilöautokortilla olisi saanut ajaa, eli hummeria polttoaineena kaasu saksasta haettu eikä kokkolassa ajettu vaan muualla.
Miksi viheltelet tyhmyyksiä, et ole tainnut käydä tutkituttamassa terveyttäsi niin kuin minä käyn määräajoin, ehdotan että kuitenkin menisit ennen kuin se on liian myöhäistä.
Tulin juuri lenkiltä hyvä pitävä lumikeli mene sinäkin. - itkonen
autolla-ajo kirjoitti:
Hyvä kun huomasit kortti oli ns. rekkakortti joskus ajelin sen verran raskasta autoa ettei sitä henkilöautokortilla olisi saanut ajaa, eli hummeria polttoaineena kaasu saksasta haettu eikä kokkolassa ajettu vaan muualla.
Miksi viheltelet tyhmyyksiä, et ole tainnut käydä tutkituttamassa terveyttäsi niin kuin minä käyn määräajoin, ehdotan että kuitenkin menisit ennen kuin se on liian myöhäistä.
Tulin juuri lenkiltä hyvä pitävä lumikeli mene sinäkin.Eiks sitä hummeria saa ajaa C1 kortilla?
Vai oikein Saksasta hait kaasua...
No joo ymmärsin kyllä mitä tarkoitit mutta ota nyt vähän rauhallisemmin ettei nuo sun jutut muutu ihan ääliömäisiksi!
Jos olisit " vanha ja viisas" niin et olisi edes tähän inttämiseen lähtenyt! En vain voinut olla käyttämättä tilaisuutta hyväkseni kun ensimmäisestä kirjoituksestasi näki että siellä on taas joku harhoissaan elävä hörhö joka on helppo vedättää paljastamaan typeryytensä. Helposti onnistui! - autolla-ajo
itkonen kirjoitti:
Eiks sitä hummeria saa ajaa C1 kortilla?
Vai oikein Saksasta hait kaasua...
No joo ymmärsin kyllä mitä tarkoitit mutta ota nyt vähän rauhallisemmin ettei nuo sun jutut muutu ihan ääliömäisiksi!
Jos olisit " vanha ja viisas" niin et olisi edes tähän inttämiseen lähtenyt! En vain voinut olla käyttämättä tilaisuutta hyväkseni kun ensimmäisestä kirjoituksestasi näki että siellä on taas joku harhoissaan elävä hörhö joka on helppo vedättää paljastamaan typeryytensä. Helposti onnistui!Hummerin paino ylittää 3500kg.
Joo se hörhö oli se pakun kuski joka kiilasi sen toisen auton edestä vaikka oli väistämisvelvollinen.
Niin kyllä typeryytesi tuli jo heti huomattua, mutta ajattelin että olisit vielä kehityskelpoinen, mutta olen pettynyt kun yrität vääristää aina vaan inttämällä tosiasioita vastaan, jatka samaan tyyliin jos saat siitä "kiksejä."
Olen rauhalliseksi todettu, niin sanovat useat tosikaverit.
- Kunkansayössävaeltaa
Kristuksen valtakunnassa
ikuinen rauha on.
On suuri herrautensa,
valtansa loputon.- kikellsson
Kuinka syvästä kuopasta veisaat?
- TosirealistiKokkolan
TOTUUS
Maakuoppaan raato lasketaan,
tai poltetaan - tuhkataan,
maan matosten kalvamaksi,
Virran, tuulen vietäväksi.
Ei ole kristusta, jeesusta,
ei taivaallista valtakuntaa.
Ihmisruumis mätänee,
luut lahoavat.
Jälkeen jää vain tyhjää,
pelkkää paskaa, haju,
mi tuuleen haihtuu,
tunteen täyttää
ikirauha.- punainen-salama
Totuus mee ohtamaan autokouluun kertaamaan.
- koulutusta
Oli hyvä avaus jatkoineen, aina huomaa mihinkä tunariin kalikka sattuu.
- Vesiinsinööri
Kiveläkö siellä on taas ollut aamusta autoilemassa ja töpeksimässä. Kyllä taitaa Reijolla olla jo hoksottimet hukassa ja vanhuus vaivaa. Istu vain kotona ja kirjoittele tyhjänpäiväiväisiä tekojärvi kirjoituksia. Lähikauppaan pääset rollaattorilla.
- TosirealistiKokkolan
Älkää nyt huolestuko kävin juuri tilaamassa mersu/maasturin jotta pääsen helpommin auton sisälle.
Vanhasta sain vielä enemmän kuin olin siitä maksanut.
Olisitte käyneet kouluja eikä kaljotelleet niin voisitte nauttia autoilun ihanuudesta. - Hakokarinääliölle
TosirealistiKokkolan kirjoitti:
Älkää nyt huolestuko kävin juuri tilaamassa mersu/maasturin jotta pääsen helpommin auton sisälle.
Vanhasta sain vielä enemmän kuin olin siitä maksanut.
Olisitte käyneet kouluja eikä kaljotelleet niin voisitte nauttia autoilun ihanuudesta.Kyllä autoilun ihanuus on kaukana kun ajaa ikälopulla Opelilla kuten ressuääliö tekee.
- Everstinleski
Kivelän kotona kohta ainoa pyörät omaava laite on roska-astia piha katoksessa.
- TosirealistiKokkolan
Wanha Wesitorni on Kokkolan (ehkä Suomen) ensimmäinen ja wanhin kiertoliittymä. Rakentaminen alkoi vuonna 1914, ja se valmistui vuonna 1921, 96 vuotta sitten.
Kunnioitettu autokoulun opettaja, Taisto Ohtamaa opetti kaiken mahdollisen liikenteestä. Hän sanoi joskus, että ajetaanpa poika Kokkolan liikenneympyrään, ja siitä Mesilän kioskin kautta takaisin. Eihän siinä muuta tarvittu, kuin antaa auton (Toyota Corona) hyristä...
Vesitornia käytettiin talvisodan aikaan ilmavalvonta-asemana. Tornille pitäisi keksiä "uusiokäyttöä". Olen siitä usein kirjoitellut esityksineen tällekin sivustolle. Täytyypä kaivaa jutut esille uudelleen pohdittavaksi... - Bedfordkuski
Sain ajokortin samoihin aikoihin Reijon kanssa. Taisto opetti myös minua ja muistan hyvin tuon vesitornin ympyrän. Siihen tuli siihen aikaan asvalttipinnoite ja päivittäin jouduimme siinä väistämään hevosajoneuvoja joita liikkui siihen aikaan vielä paljon kaupungissamme. Muu liikenne oli silloin vielä vähästä ja suuntamerkkiä näytimme yleensä auton ikkunasta kädellä huiskauttamalla ja talvella ei lainkaan koska oli niin kylmä avata ikkuna. Mesilän kioskilla kävimme myös kääntymässä ja Hankkijan mäessä oli liukasta ja paljon lunta sillä silloin ei vielä katuja aurattu tai hiekoitettu. Liikennevaloja ei ollut koko kaupungissa ja yksi mustakäsi eli stop-merkki oli ohikulkutiellä ja se oli vaarallinen paikka koska kaikki eivät sitä merkkiä tunteneet tai noudattaneet.
- autolla-ajo
Silloin kun minä kävin autokoulua oli vielä siinä syrjäntontin kohdalla ylämäkitie ja siinä sitten piti välikaasulla vaihtaa pienempään vaihteeseen.
Kuorma-autoissa oli heiluva vinkkari ja siinä punainen pää, autokoulussa kysyttiin naispuolisilta, että mikä se on joka tulee nurkan takaa heiluu ja siinä on punainen pää.
- TosirealistiKokkolan
Hah, hah haaa!!!... Toyota Coronassa oli jo valot ja vilkut, hah!
- autolla-ajo
Muistakaa että kohta syttyy joulutähti.
Muistan kun nuorena kuljettiin hevosella rekiretkiä, niin vesitorninn tähti loisti kauas.
https://www.kokkola.fi/palvelut/asuminen_ja_rakentaminen/kokkolan_vesi/fi_FI/syntyhistoria/_files/91805617108292122/default/vanhavesitorni.jpg
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495739- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434490Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197