Joona ei ole enää puhuja

ei-puhuja

###
Nimetön
28/11/2017 08:20

Pitääkö Joona paikkansa että et enää toimisi puhujana? sellasen huhun kuulin

Vastaus:

Joona Korteniemi
28/11/2017 16:18

Pitää paikkansa. Pyysin itse vapautusta tehtävästä. Minua ei erotettu eikä kukaan minua siihen painostanut. Kerron jossain vaiheessa tarkemmin tähän ratkaisuun johtaneista syistä. Lyhyesti sanoen syy oli kuitenkin se, etten enää katsonut voivani allekirjoittaa tiettyjä vanhoillislestadiolaisuudelle keskeisiä opinkappaleita, kuten eksklusiivista seurakuntaoppia tai oppia Hengen virka-jatkumosta.

###

Hulluinhuonelaisessa ei taida juuri uskovaisia käydä. Eriseuraiset järkeilijät melskaavat siellä keskenään ja nakertelevat Jumalan valtakuntaa.

69

2129

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joona_on_siis

tavallinen epäuskoinen leipäpappi niin kuin useimmat papeista. Teologisista opinnoista ei ollut hänelle mitään hyötyä eikä auttanut kuuluisaan sukuun kuuluminenkaan. Kaikki on mennyt. Hukka perii.

Hulluinhuonelaisen etusivulla vielä lukee:

""" Tervetuloa Hulluinhuonelainen-blogiin.

Blogi on tarkoitettu rakentavaan teologiseen ja hengelliseen keskusteluun. Blogia pitävät kaksi teologian maisteria, joiden hengellinen koti on vanhoillislestadiolaisuudessa. Blogi on henkilökohtainen, eikä edusta koko vanhoillislestadiolaisuutta, tai sen katto-organisaatiota. """

Toivottavasti Roosa Tahkola nyt irtaantuu sotkusta. Ellei, hän vihityttää itsensä papiksi ja menee hukkaan saman tien.

• ulos.vl-vankilasta

Ei auttanut vl-aivopesu. Joona halusi päästä ulos vl-vankilasta.

""1. Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.""
        (Gal. 5:1)

• Nyt_Joona_kel-
        ulos.vl-vankilasta kirjoitti:

Ei auttanut vl-aivopesu. Joona halusi päästä ulos vl-vankilasta.

""1. Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.""
        (Gal. 5:1)

paa sinullekin, Kalevi, kun hän on lähtenyt Jumalan valtakunnasta.

• järki_käteen

Kannattaa huomata, että nämä Joonaa mollaavat aloitukset ovat selvästi kieli poskessa kirjoitettuja (kuten iso osa muistakin tällä roskapalstalla). Tuskinpa niiden kirjoittaja on aidosti murheellinen siitä, että Joona on jättänyt "Jumalan valtakunnan". Joku sairas tyyppi on vain joko kateellinen tai nauttii saadessaan luoda vastakkainasettelua. Suurin osa järkevistä lukijoista varmasti huomaa tämän, mutta ensikertalainen välttämättä ei. Siksi huomautin.

• vl-nuori

Voimia Joonalle. Olet tehnyt käsittämättän arvokasta työtä. Myös minä uskoin aiemmin vain yhteisöön, mutta kirjoitustesi ansiosta uskon nyt Jeesukseen.

• Joona_on_saa-

nut eksytetyksi monta, sinutkin.

• vl-nuori

Ai eksyttänyt minut uskomaan Jeesuksen sovitustyöhön yhteisön ja omien tekojen sijaan?

• Vaikka_muuta
        vl-nuori kirjoitti:

Ai eksyttänyt minut uskomaan Jeesuksen sovitustyöhön yhteisön ja omien tekojen sijaan?

kuvitteletkin, et voi pelastua muuten kuin Jumalan seurakunnan yhteydessä.

• Laestadius
        Vaikka_muuta kirjoitti:

On olemassa yksi ylimaailmallinen seurakunta, johon kuuluvat kaikki elävässä uskossa olevat ihmiset kaikkialla maailmassa.

Tuon seurakunnan, jonka päänä ja johtajana on Jeesus Kristus, jäsenyys ei katso seurakuntaa/herätysliikettä, ei sukupuolta, ei ihonväriä tai rotua, ei maata tai maanosaa.

Tuon seurakunnan jäsenyyden AINOANA kriteerinä on se, että Jeesus Kristus asuu jäsenen sydämessä ja on hänen elämänsä Herra.

Kaikki yritykset omia vain oman maallisen seurakunnan/herätysliikkeen jäsenille kyseisen Kristus-seurakunnan jäsenyys ovat Jeesuksen ja Raamatun opetuksien mukaan ERISEURA, jota meidän kaikkien pitää välttää kuin ruttoa, jotta sama synti ei tarttuisi meihin.

• Laestadius kirjoitti:

On olemassa yksi ylimaailmallinen seurakunta, johon kuuluvat kaikki elävässä uskossa olevat ihmiset kaikkialla maailmassa.

Tuon seurakunnan, jonka päänä ja johtajana on Jeesus Kristus, jäsenyys ei katso seurakuntaa/herätysliikettä, ei sukupuolta, ei ihonväriä tai rotua, ei maata tai maanosaa.

Tuon seurakunnan jäsenyyden AINOANA kriteerinä on se, että Jeesus Kristus asuu jäsenen sydämessä ja on hänen elämänsä Herra.

Kaikki yritykset omia vain oman maallisen seurakunnan/herätysliikkeen jäsenille kyseisen Kristus-seurakunnan jäsenyys ovat Jeesuksen ja Raamatun opetuksien mukaan ERISEURA, jota meidän kaikkien pitää välttää kuin ruttoa, jotta sama synti ei tarttuisi meihin.

Kiitos nimimerkki "Laestadius", kun kopioit minun kirjoitukseni.

Olisit toki voinut mainita, kenen kommentti tuo on.

• vl-nuori
        Vaikka_muuta kirjoitti:

Niinno olen siis yhä vl-porukoissa, jos Jumalan seurakunnalla herätysliikettä tarkoitat. Mutta tärkeintä on se, että kun uskon Jeesukseen, olen nyt oikean Jumalan seurakunnan jäsen, jonka jäseniä ovat kaikki sydämen uskosta osalliset kristityt, kuuluivat he mihin herätysliikkeeseen tai kirkkokuntaan tahansa.

Aikaisemmin uskoin vanhoillislestadiolaisuuteen ja luulin, että synnit saa anteeksi käymällä seuroissa tai pyytämällä niitä anteeksi toiselta uskovaiselta. Pelkäsin kuolemaa ja minulla oli koko ajan rauhaton omatunto, koska en ollut varma, olinko muistanut pyytää anteeksi jokaista syntiä. Joonan kirjoituksista opin, että minulla on synnit anteeksi joka hetki, kun uskon Jeesukseen sovitustyöhön. Evankeliumi vahvistaa uskoa. Sain omantunnon rauhan. Koin, että silloin tulin todelliseksi uskovaiseksi. Aikaisemmin olin ollut vain vl.

• vl-nuori kirjoitti:

Niinno olen siis yhä vl-porukoissa, jos Jumalan seurakunnalla herätysliikettä tarkoitat. Mutta tärkeintä on se, että kun uskon Jeesukseen, olen nyt oikean Jumalan seurakunnan jäsen, jonka jäseniä ovat kaikki sydämen uskosta osalliset kristityt, kuuluivat he mihin herätysliikkeeseen tai kirkkokuntaan tahansa.

Aikaisemmin uskoin vanhoillislestadiolaisuuteen ja luulin, että synnit saa anteeksi käymällä seuroissa tai pyytämällä niitä anteeksi toiselta uskovaiselta. Pelkäsin kuolemaa ja minulla oli koko ajan rauhaton omatunto, koska en ollut varma, olinko muistanut pyytää anteeksi jokaista syntiä. Joonan kirjoituksista opin, että minulla on synnit anteeksi joka hetki, kun uskon Jeesukseen sovitustyöhön. Evankeliumi vahvistaa uskoa. Sain omantunnon rauhan. Koin, että silloin tulin todelliseksi uskovaiseksi. Aikaisemmin olin ollut vain vl.

""Joonan kirjoituksista opin, että minulla on synnit anteeksi joka hetki, kun uskon Jeesukseen sovitustyöhön.""

Juuri noin.

Jos on sydämenusko Jeesukseen Kristukseen ja sitä kautta saa olla koko ajan synnit pois pesevän armovirran alla, niin silloin ei tarvitse jatkuvasti pokkuroida ihmisen edessä syntejään anteeksi kuten SRK ja vl-saarnamiehet opettavat.

Hienoa, että löysit Raamatun opetuksen punaisen langan ja tartuit siitä kiinni.

Siunausta sinulle vl-nuori!

• vl-nainen

Hengellisen huoraajan vääräuskoiset kutsuvat veljekseen:

1. Kun. 13:
        1 Ja katso, Jumalan mies tuli Juudasta Herran sanan kanssa Beteliin; ja Jerobeam seisoi alttarin tykönä suitsuttamassa.
        2 Ja hän huusi alttaria vastaan Herran sanan kautta ja sanoi: alttari, alttari! Näin sanoo Herra: katso, Davidin huoneelle on syntyvä poika, Josia nimeltä: hän on uhraava sinun päälläs korkeuden pappeja, jotka sinun päälläs suitsuttavat, ja on polttava ihmisen luita sinun päälläs.
        3 Ja hän antoi sinä päivänä ihmeen ja sanoi: tämä on se ihme, jonka Herra puhunut on: katso, alttarin pitää halkeaman, ja tuhka, joka sen päällä on, pitää hajoitettaman.
        4 Kuin kuningas kuuli sanan siltä Jumalan mieheltä, joka alttaria vastaan Betelissä huutanut oli, ojensi Jerobeam kätensä alttarin tyköä ja sanoi: ottakaat häntä kiinni. Ja hänen kätensä kuivettui, jonka hän häntä vastaan ojensi, ja ei hän taitanut sitä vetää jälleen puoleensa.
        5 Ja alttari halkesi, ja tuhka hajoitettiin alttarilta, sen ihmeen jälkeen, jonka Jumalan mies Herran sanan kautta antanut oli.
        6 Ja kuningas vastasi ja sanoi Jumalan miehelle: nöyryytä nyt sinus rukouksella Herran Jumalas kasvoin edessä, ja rukoile minun edestäni, että käteni taipuis minun tyköni. Niin Jumalan mies rukoili nöyrästi Herraa, ja kuninkaan käsi taipui jälleen hänen puoleensa ja tuli niinkuin se oli ennenkin ollut.
        7 Ja kuningas puhui Jumalan miehelle: tule kotia minun kanssani ja virvoita itses: minä annan sinulle lahjan.
        8 Mutta Jumalan mies sanoi kuninkaalle: vaikkas antaisit minulle puolen huonettas, en minä sittenkään tulisi sinun kanssas, enkä syö tässä paikassa leipää enkä juo vettä.
        9 Sillä niin käski minua Herran sanansa kautta, sanoen: ei sinun pidä leipää syömän eikä vettä juoman, eikä myös palajaman sitä tietä, jota sinä mennyt olet.
        10 Ja hän meni toista tietä ja ei palannut sitä tietä, jota hän Beteliin tullut oli.
        11 Mutta Betelissä asui vanha propheta; hänen tykönsä tuli hänen poikansa ja jutteli hänelle kaikki, mitä Jumalan mies teki sinä päivänä Betelissä, ja sanat, jotka hän kuninkaalle sanonut oli, he juttelivat isällensä.
        12 Ja heidän isänsä sanoi heille, mitä tietä hän meni? ja hänen poikansa osoittivat hänelle tien, jota Juudasta tullut Jumalan mies vaeltanut oli.
        13 Mutta hän sanoi pojillensa: satuloikaat minulle aasi. Ja kuin he olivat satuloineet aasin, istui hän sen selkään.
        14 Ja meni sen Jumalan miehen perään, ja löysi hänen istumassa tammen alla, ja sanoi hänelle, sinäkö se Jumalan mies olet, joka Juudasta tullut olet? Hän sanoi: minä.
        15 Hän sanoi hänelle: tule minun kanssani kotia ja syö leipää.
        16 Hän sanoi: en minä taida palata sinun kanssas enkä tulla sinun tykös: en minä syö leipää enkä juo vettä sinun kanssas tässä paikassa.
        17 Sillä minun kanssani on puhuttu Herran sanan kautta: ei sinun pidä siellä leipää syömän eikä vettä juoman, ei myös sinun pidä palajaman sitä tietä, jota sinä sinne mennyt olet.
        18 Hän sanoi hänelle: minä olen myös propheta niinkuin sinäkin, ja enkeli on puhunut minun kanssani Herran sanan kautta ja sanonut: vie häntä kanssas huoneeses syömään leipää ja juomaan vettä. Mutta hän valehteli hänen edessänsä.
        19 Ja hän palasi hänen kanssansa, ja söi leipää ja joi vettä hänen huoneessansa.
        20 Ja tapahtui, kuin he istuivat pöydän tykönä, että Herran sana tuli prophetan työ, joka hänen palauttanut oli,
        21 Ja hän huusi Jumalan miehelle, joka Juudasta tullut oli, ja sanoi: näin sanoo Herra: ettäs olet Herran käskylle tottelematoin ollut, ja et ole sitä käskyä pitänyt, jonka Herra sinun Jumalas käskenyt on,
        22 Ja olet palannut syömään leipää ja juomaan vettä siinä paikassa, josta sinulle sanottu oli: ei sinun pidä siellä leipää syömän eikä vettä juoman: ei pidä sinun ruumiis tuleman sinun isäis hautaan.
        23 Ja kuin hän leipää syönyt ja vettä juonut oli, satuloitsi hän aasin prophetalle, jonka hän palauttanut oli.
        24 Ja koska hän meni pois, kohtasi hänen jalopeura tiellä ja tappoi hänen. Ja hänen ruumiinsa makasi heitettynä tiellä, ja aasi seisoi hänen sivussansa, ja jalopeura seisoi lähinnä ruumista.
        25 Ja katso, koska siitä kävi ihmisiä ohitse, näkivät he ruumiin heitetyksi tielle ja jalopeuran seisovan ruumiin tykönä; ja he tulivat ja sanoivat sen kaupungissa, jossa vanha propheta asui.
        26 Kuin propheta sen kuuli, joka hänen tieltä palauttanut oli, sanoi hän: se on Jumalan mies, joka Herran käskylle tottelematoin oli; sentähden on Herra hänen antanut jalopeuralle, ja se on musertanut ja tappanut hänen niiden sanain jälkeen, jotka Herra hänelle sanonut oli.
        27 Ja sanoi pojillensa: satuloikaat minulle aasi. Ja koska he olivat satuloineet,
        28 Meni hän sinne, ja löysi hänen ruumiinsa heitetyksi tielle, ja aasin ja jalopeuran seisovan ruumiin tykönä. Ei jalopeura ollut syönyt ruumista eikä reväissyt aasia.
        29 Niin otta propheta sen Jumalan miehen ruumiin ja pani aasinsa päälle, ja vei sen takaperin; ja vanha propheta tuli kaupunkiin itkemään ja hautaamaan häntä.
        30 Ja hän pani ruumiin omaan hautaansa, ja he itkivät häntä: oi minun veljeni!

• vl-nainen

Hengellinen huoraaja syö väärähengellisyyden ruokapöydästä yhdessä väärähengellisten kanssa, samoin kuin teki hengelliseen huoruuteen langennut "Jumalan mies" edellä pistämässäni paikassa:

Matt. 24:
        48 Mutta jos paha palvelia sanoo sydämessänsä: minun Herrani viipyy tulemasta;
        49 Ja rupee pieksämään leipäveljiänsä, niin myös syömään ja juomaan juomarien kanssa:
        50 Niin sen palvelian Herra tulee sinä päivänä, jona ei hän luulekaan, ja sillä hetkellä, jolla ei hän tiedä.
        51 Ja hän eroittaa hänen, ja antaa hänelle osan ulkokullattuin kanssa: siellä pitää oleman itku ja hammasten kiristys.

1. Kor. 5:11
        Nyt täsmennän vielä: jos jotakuta sanotaan veljeksi mutta hän on siveetön tai ahne, epäjumalanpalvelija, pilkkaaja, juomari tai riistäjä, älkää olko tekemisissä hänen kanssaan. Älkää edes aterioiko tällaisen kanssa.

2. Tim. 3:5
        he ovat ulkonaisesti hurskaita mutta kieltävät uskon voiman. Karta sellaisia! [1. Kor. 4:20; Ef. 1:19,20; Kol. 1:11; 1. Tess. 1:5 | Room. 16:17 ]

Tit. 3:10
        Karta harhaoppista ihmistä, kun ensin olet ojentanut häntä kerran tai kahdesti.

Tit. 3:10
        Eriseuraista ihmistä pakene, kun häntä kerta taikka kahdesti neuvottu on,

Ilm. 2:20
        Mutta se minulla on sinua vastaan, että sinä suvaitset tuota naista, Iisebeliä, joka sanoo itseään profeetaksi ja opettaa ja eksyttää minun palvelijoitani harjoittamaan haureutta ja syömään epäjumalille uhrattua.

2. Joh. 1:10
        Jos joku tulee teidän tykönne ja ei tuo tätä opetusta kanssansa, niin älkäät häntä huoneeseen ottako, älkäät myös häntä tervehtikö.

• vl-nuori

Todella ontuvaa ja kaukaa haettua raamatuntulkintaa sinulla, vl-nainen. Noissa pistämissäsi kohdissa puhutaan epäjumalanpalvelijoista, harhaoppisista, siveettömistä, juomareista jne. Ei niitä voi noin vain soveltaa toisiin Jeesukseen ja kolmiyhteiseen Jumalaan uskoviin, vaikka he eivät kuuluisikaan vl-liikkeeseen.

• vl-nainen
        vl-nuori kirjoitti:

Todella ontuvaa ja kaukaa haettua raamatuntulkintaa sinulla, vl-nainen. Noissa pistämissäsi kohdissa puhutaan epäjumalanpalvelijoista, harhaoppisista, siveettömistä, juomareista jne. Ei niitä voi noin vain soveltaa toisiin Jeesukseen ja kolmiyhteiseen Jumalaan uskoviin, vaikka he eivät kuuluisikaan vl-liikkeeseen.

Niissä puhutaan myös harhaoppisista ja eriseuraisista, ja niistä, jotka kieltävät jumalisuuden voiman. Joona, joka kieltää Pyhän Hengen viran, kieltää pois jumalisuuden voiman, joka on evankeliumin virassa Pyhässä Hengessä.

Karta siis sen kaltaista, joka on olevinansa jumalinen, vaikka on kieltänyt jumalisuuden voiman pois.

Siveettömyyttä ja mitä siinä luettelitkaan, niitä voi kyllä olevinansa jumaliset sitten harjoittaa salassa muilta ihmisiltä, vaikka Jumala kaiken näkeekin. Niitä harjoittavat ihmiset, jotka ovat olevinansa hurskaita eli jumalisia.

• vl-nainen kirjoitti:

Niissä puhutaan myös harhaoppisista ja eriseuraisista, ja niistä, jotka kieltävät jumalisuuden voiman. Joona, joka kieltää Pyhän Hengen viran, kieltää pois jumalisuuden voiman, joka on evankeliumin virassa Pyhässä Hengessä.

Karta siis sen kaltaista, joka on olevinansa jumalinen, vaikka on kieltänyt jumalisuuden voiman pois.

Siveettömyyttä ja mitä siinä luettelitkaan, niitä voi kyllä olevinansa jumaliset sitten harjoittaa salassa muilta ihmisiltä, vaikka Jumala kaiken näkeekin. Niitä harjoittavat ihmiset, jotka ovat olevinansa hurskaita eli jumalisia.

Ensinnäkin, vl-nainen. Niinkuin vl-nuori jo totesikin, nuo lainaamasi Raamatun jakeet ovat naurettavia, suurinosa täysin aiheeseen liittymättömiä.

Toisenakin, luuletko todellakin, että Joona kieltää Jumalan voiman kieltämällä Hengen viran sellaisena kuin se vl-kristillisyydessä ymmärretään? Kertoo todella paljon siitä, minkäverran Raamattua tunnet. Jumalan voima ei ole missään Hengen virassa (Hengen virka -opissa), niinkuin vl-kristillisyydessä ymmärretään, vaan Pyhässä Hengessä Jeesuksen Kristuksen tuntemisen kautta. Sitäpaitsi uskon, että jos kysyt Joonalta, uskooko hän vielä, että voiko uskovainen ihminen antaa synninpäästön toiselle, niin hän vastaa myöntävästi.

Sitten vielä, kun aloit vihjailemaan, että Joona harjoittaa siveettömyyttä salassa, niin häpeä alkaa juoruilemaan toisen selän takana.

Ja ollaanpa nyt rehellisiä. Jos kerran hengelliset huoraajat syövät väärähengellisten ruokapöydästä ja samassa pöydässä heidän kanssaan, eikö silloin koko vl-herätysliike ole yksi iso hengellinen huora, koska käy luterilaisen kirkon ehtoollispöydässä nauttimassa Kristuksen ruumista ja verta, vaikka Paavali sanoo, että ne, jotka nauttivat samaa ehtoollista, ovat yhtä Kristuksessa. Näin tekemällä vl-kristityt syyllistyvät hengelliseen huoruuteen, koska tunnustavat veljiksi ja sisariksi Kristuksessa esimerkiksi naispapit ja kaikki luterilaisen kirkon harhojen opettajat. Ja mitä vielä, koko luterilaisen kirkon oppeineen, johon vl-kristityt eivät itse edes usko (sanan virka, naispappeus, kasteoppi, ehtoollisessa saa synnit anteeksi, lain kolmas käyttö ja lista jatkuu....).

Paavalin seurakuntaoppi ei sitäpaitsi muodostunut Hengen virka -opista, mitä Paavali ei koskaan mainitse (Hengen viran mainitsee kyllä, mutta sillä ei ole mitään tekemistä minkään virkajatkumon kanssa, vaan sen kanssa, mikä on lain virka, siis tehtävä, ja mikä Hengen).

Btw, olen vl itsekin, mutta en ole kovinkaan sitoutunut seurakuntaoppiin tai Hengen virka -oppiin siten kuin sitä vl-liikkeessä opetetaan.

• Ainasanantuomittavana

Joona on tutkinut rehellisesti asioita ja tekee ja uskaltaa sanoa omantuntonsa mukaan, vaikka seuraukset voivat olla mitä vaan. Näin teki suuressa mitassa Luther. Koska vihollinen on jatkuvasti työtätekevä voima, pitää tietyllä tavalla joka päivä olla uskonpuhdistuksen päivä, mutta vain Raamattuun perustuen. Turha siis Joonaa syyttää umpimähkään järkeilyistä tai eriseuraisuudesta. Luther sanoo että viimeisellä tuomiolla kukaan ei voi turvata kirkkoon eli seurakuntaan, kirkkoisiin ym. vaan ainoastaan Jumalan sanaan eli Raamatun sanaan.
      Tutkikaa ja hutkikaa siis Jumalan pyhään sanaan perustuen ihmisiä. Jos vaikkapa Joona on oikeassa eli sanan mukaan ajatteleva, kannattaa siis kuunnella mitä hänelläkin on sanottavaa. Ei hänkään kuvittele olevansa kaikkitietävä, mutta hyvä kun on rehellinen. Mitä pelättävää siinä on?

• Mikä oli Hänen rehellisyys tässä opetuksessa;

- Menkää ja tappakaa heidät (juutalaiset) ja polttakaa heidän synägogansa?

• S_Ääskilahti

Jeesus kehottaa uskovia pitämään varansa

Varoituspuheessaan Jeesus neuvoo valvomaan uskossa, sillä vääriä profeettoja ilmaantuu eikä hänen paluunsa hetkeä tiedetä.
      Ennen Jerusalemiin menoaan Jeesus oli tehnyt julistustyönsä pääasiassa syrjäisessä Galileassa.

Maine oli kiirinyt hänen edellään. Kun hän saapuu viimeistä kertaa Jerusalemiin, ylipapit kysyvät häneltä ”millä valtuuksilla sinä tällaista teet?” (Mark. 11:28).

Valtuudet eivät näkyneet ulkoisesti arvokkaassa asemassa, vaan ennustusten toteutumisessa. Jeesus ratsasti Jerusalemiin aasin varsalla väkijoukon huutaessa: ”Hoosianna! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä!”

Jeesuksen ennustukset

Valvomisen sunnuntain teksteihin liittyy monia ennustuksia, jotka voivat näyttää uhkaavilta. Jeesus sanoo, että ”vääriä messiaita ja vääriä profeettoja ilmaantuu, ja tekevät tunnustekoja ja ihmeitä johtaakseen, jos mahdollista, valitut harhaan” (Mark. 13:22).

Jeesus puhuu omilleen monikkomuodossa. Kaikissa valvomiseen liittyvissä tekstikohdissa Jeesus puhuu seurakunnan ykseyden puolesta. Esimerkiksi seuraavat kohdat löytyvät jakeesta 13: ”kun te näette”, ”silloin on kaikkien”, ”rukoilkaa”, ”jos joku sanoo teille”, ”ottakaa oppia vertauskuvista” ja ”tiedätte, että aika on lähellä”.

Vertauspuheet eivät ole yksin selitettävissä, vaan seurakunnan keskeltä löytyy Jumalalle ja Pyhälle Hengelle kelpaava Jumalan sanan selitys. Seurakunta kokoontuu aina evankeliumin kutsumana ja kokoamana yhteen.

Jeesus on läsnä Henkensä kautta

Jeesus aloittaa varoituspuheensa ”Pitäkää varanne”. Opetuslapset eivät saa tekstikohdassa puheenvuoroa. He ovat kuulijan osassa.

Varallaolo ja varautuminen eivät ole helppoja asioita, koska aika kuluttaa voimia ja vie tarkkaavaisuuden epäolennaisiin asioihin.

Jeesuksen seuraajat olivat saaneet lahjaksi Jumalan armon, jonka säilyttäminen tuli vaatimaan myös kieltäytymistä ja uskovaisiin kohdistuvan vainon kestämistä. Armon määrä oli riittänyt raskaidenkin syntien anteeksiantoon (Joh. 8:10).

Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen tuli opetuslasten selvitä yhdessä, ilman Jeesuksen näkyvää läsnäoloa. Anteeksiantaja oli noussut taivaan kunniaan, mutta jättänyt oman henkensä opetuslasten suojaksi ja turvaksi. Markuksen evankeliumi päättyy näin: ”Herra toimi heidän kanssaan ja vahvisti sanan tunnusmerkeillä” (Mark. 16:20).

Jeesus tulee vielä takasin

Jeesuksen poissaolo kestää vain aikansa. Hän tulee vielä takaisin.

Odotusaikana häneen uskovien tehtävänä on valvoa ovenvartijan tavoin. Matteuksen rinnakkaisen kertomuksen palvelijalle annetaan tehtävä ja sanotaan, ”että kaikki saavat ruokansa ajallaan” (Matt. 24:45).

Ruokaa annettiin vain talon sisäpuolella. Ovenvartija päästi taloon tulijan, jos hänen asiansa oli oikea. Sieltä tarjottiin taivaallista syötävää ja juotavaa, Kristuksen sovintotyö, sielun ruuaksi.

Jokaisen sydämen tila selviää

Jeesus muistuttaa meitä ajan kulumisesta. Aikaa ei ole loputtomasti.

Hän opettaa, että talon herra tulee takaisin ja silloin selviää jokaisen sydämen tila. Onko uni voittanut vai vieläkö valvot?

Uskonasioissa ei tarvitse osoittaa ylemmyyttä, vaan nöyryyttä ja kuuliaisuutta. Jos olet kuullut ja uskonut Jumalan valtakunnan saarnan parannuksesta ja vapauttavasta evankeliumista, olet turvallisella tiellä.

Uskon tietä kannattaa kulkea yhdessä muiden uskovaisten kanssa. Tiellä kulkijat kulkevat samaan suuntaan.

Yhteinen usko ja henki ovat näyttäneet oikean suunnan. Vaikka päämäärä voi tuntua kaukaiselta, se on jo lähellä. Usko voi tuoda kaukaisetkin asiat lähelle ja epäselvätkin elämän vastoinkäymiset voivat koitua siunaukseksi.

Uhkaavienkin tulevaisuuskuvien keskelle Jeesus antaa toivon, ”sitä ennen on evankeliumia julistettava kaikille kansoille” (Mark. 13:10). Saat jäädä Kristuksen evankeliumin turvaan ja Jumalan armon suojaan, uskomaan.

• voiraukkoja

MItä ihmeen sekasotkua tuo tarinasi oikein on!!

tietenkin jostain kopsattua, tuskin veeällä saa noin pitkää tekstiä aikaseksi muuten kuin vanhoj apäivämiehiä matkimalla, mutt amikä siinä on se ydin kun ei sitä näy monellakaan lukemisella!

n os e tietenkin että pitää olla varuillaan jotta pysyy jumalanvaltakunnassa eli veeälporukassa jost anortin savu nousee kaiken aikaa eikös niin!

• Raukkojenkanssa

• Kieltämättä tuo Päivämiehen juttu oli melkoista sekasotkua. Tottakai Jeesus puhui monikkomuodossa, koska Hän puhui MONELLE IHMISELLE. Ei järki hoi, siitäkö pitää vetää johtopäätös, että Jeesus tässä kohtaa tarkoittaa seurakunnan ykseyttä? EI TODELLAKAAN TARKOITA. Hän kehottaa vain seuraajiaan valvomaan, ja yllätys yllätys, heitä sattuu olemaan paikalla enemmän kuin yksi, niin Hän puhuu monikkomuodossa. Hohhoijjaaaa oikeesti tätä tulkintaa :D, voiko enää kauempaa hakea?

"Jeesus puhuu omilleen monikkomuodossa. Kaikissa valvomiseen liittyvissä tekstikohdissa Jeesus puhuu seurakunnan ykseyden puolesta. Esimerkiksi seuraavat kohdat löytyvät jakeesta 13: ”kun te näette”, ”silloin on kaikkien”, ”rukoilkaa”, ”jos joku sanoo teille”, ”ottakaa oppia vertauskuvista” ja ”tiedätte, että aika on lähellä”."

Samalla logiikalla Jeesus varmaan on tässä kohtaa sitten sitä mieltä, että epäuskoistenkin pitäisi valvoa eikä seurakunnan ykseyskään enää ole niin selvää:

"Mutta minkä minä teille sanon, sen minä sanon kaikille: valvokaa." (Mark. 13:37)

Muutenkin tuo koko juttu oli vain seurakunnan pönkittämistä taas, ei Kristuksen seuraamisen alleviivaamista ja uskossa valvomista ja Jumalan tuntemisessa kasvamista, mikä on osana valvomista. Ei, vaan tärkeintä tuon jutun mukana oli vain olla mukana porukassa.

"Uskonasioissa ei tarvitse osoittaa ylemmyyttä, vaan nöyryyttä ja kuuliaisuutta. Jos olet kuullut ja uskonut Jumalan valtakunnan saarnan parannuksesta ja vapauttavasta evankeliumista, olet turvallisella tiellä."

• 99999999999

Tällainen kommentointi Hulluinhuonelais-blogissa, miten vaikuttaa
      ####

Pertti Niukkanen
      29/11/2017 01:58

Joonan ratkaisu jättää vl-puhujan tehtävänsä on ihailtavan rehellinen ja johdonmukainen. Ratkaisu ei varmaan ole ollut helppo, vaan on vaatinut tuskaistakin hengellistä kamppailua. On varmasti hyvin raskasta arvostella rakkaan hengellisen kotinsa oppia.

Erityistä rohkeutta vaatii kertoa ratkaisun syyt: eksklusiivinen seurakuntaoppi ja oppi Hengen virka -jatkumosta. Aikaisemmin tällaisten syiden lausuminen julki olisi merkinnyt samalla eroa vl-liikkeestä. Miten on nyt? Näytetäänkö Joonalle ovea, ja todetaan että hän ”on valinnut toisen tien”? Vai olisiko mahdollista, että liike itsekin valitsisi toisen tien? Sydämestäni toivon, että tämä olisi mahdollista.

Tiedän, että Joonan tavoin ajattelevia on liikkeessä paljon. Uskon, että sellaisia on myös SRK:n johdossa. Juuri nyt voisi olla se ratkaiseva etsikon aika, jolloin vl-liike voisi vapautua historiallisista painolasteistaan todelliseen kristityn vapauteen. Juuri nuo Joonan mainitsemat opilliset asiat ovat kaiken ydin. Niistä vapautuminen on edellytys myös sosiologisten ongelmien ratkaisemiselle ja hengellisen elämän elpymiselle.

Toivon, että Joonan tavoin ajattelevat rohkaistuisivat kertomaan julki ajatuksensa. Vl-liikkeen (ja jopa koko lestadiolaisuuden) tulevaisuuden kannalta se voi olla hyvin tärkeää. Oma tukeni Joonalla tietenkin on, mutta ulkopuolisena sillä tuskin on mitään merkitystä. Muutoksen on tapahduttava sisältä päin.
      ####

Valaisua aiheeseen siis, jos on sallittua lainaus.
      Jos ei, niin voi poistaa.

• Tuossa_Pertti

Niukkanen on esitellyt omia mielipiteitään ja Joonan mielipiteitä, mutta ei ole muistanut sanallakaan viitata Raamatussa ilmoitettuun Jumalan sanaan.

MItä Raamatussa sanotaan näistä Joonan"syistä", Hengen viran jatkumosta ja seurakuntaopista (ekslusiivisuudesta)?

• Kun_täälläkin
        Tuossa_Pertti kirjoitti:

Niukkanen on esitellyt omia mielipiteitään ja Joonan mielipiteitä, mutta ei ole muistanut sanallakaan viitata Raamatussa ilmoitettuun Jumalan sanaan.

MItä Raamatussa sanotaan näistä Joonan"syistä", Hengen viran jatkumosta ja seurakuntaopista (ekslusiivisuudesta)?

joskus käy puhujia ja SRK:n johtokunnan jäseniäkin, niin hehän voisivat valaista asiaa Raamatussailmoitetulla Jumalan sanalla.

Kai Joona on eksynyt omaan järkeensä eli opiskellut jumalanlapsiosuutensa pois. Siitä osoituksena on Hulluinhuonelainen, jossa hänellä on sanottavaa asiaan kuin asiaan ja jossa hän luulee ymmärtävänsä kaikki asiat. Samanhenkisiä siellä on.

Roosa ehkä irrottautuu sairaasta Joona-yhteydestään säilyttääkseen uskon. Jos hänkin on eksynyt järkeensä niin kyllä hän piakkoin vihityttää itsensä papiksi ja uhohtaa kaiken, mitä on Jumalan sanan perusteella kirjoittanut naispappeudesta.

"
        21 Sillä että Jumalan viisaudessa ei maailma tuntenut Jumalaa viisauden kautta, niin kelpasi Jumalalle tyhmän saarnan kautta niitä vapahtaa, jotka sen uskovat,

"
        (1. Kor.1)

• Järkeilynjälkeen
        Kun_täälläkin kirjoitti:

joskus käy puhujia ja SRK:n johtokunnan jäseniäkin, niin hehän voisivat valaista asiaa Raamatussailmoitetulla Jumalan sanalla.

Kai Joona on eksynyt omaan järkeensä eli opiskellut jumalanlapsiosuutensa pois. Siitä osoituksena on Hulluinhuonelainen, jossa hänellä on sanottavaa asiaan kuin asiaan ja jossa hän luulee ymmärtävänsä kaikki asiat. Samanhenkisiä siellä on.

Roosa ehkä irrottautuu sairaasta Joona-yhteydestään säilyttääkseen uskon. Jos hänkin on eksynyt järkeensä niin kyllä hän piakkoin vihityttää itsensä papiksi ja uhohtaa kaiken, mitä on Jumalan sanan perusteella kirjoittanut naispappeudesta.

"
        21 Sillä että Jumalan viisaudessa ei maailma tuntenut Jumalaa viisauden kautta, niin kelpasi Jumalalle tyhmän saarnan kautta niitä vapahtaa, jotka sen uskovat,

"
        (1. Kor.1)

Mites nuo saarnaajat opiskelevat Jumalan sanaa menettämättä jumalanlapseuttaan?
        Mitäs järkesi äsken spekuloi kirjoituksessasi, ettet ny vaan olisi sinne eksynyt?

• Kun_täälläkin kirjoitti:

"

"
        (1. Kor.1)

Missä Raamatussa papit vihittiin tehtäväänsä?

• Niitähän_silloin

tällöin, ainakin kerran vuosikymmenessä nousee henkilöitä, jotka ovat olevinaan niin viisaita, että korottavat itsensä Jumalan yläpuolelle. Joonakin on blogissaan käsitellyt ikään kuin uusina asioina niitä asioita, jotka kristikunnan historian aikana on käsitelty ja vatvottu jo tuhansia kertoja. Jatoiset uskovat Joonaa ja ihailevat häntä niin kuin tuo Pertti Niukkanen.

Mitä Joonalle jäi? Missä on se entinen turvallinen uskovaisten ihmisten yhteisö? Hän toki voi tulla seuroihin rauhanyhdistykselle, mutta siellä häntä ei tervehditä Jumalan terveellä eikä pidetä uskovaisena. Höän jää aivan yksin. Voi hän tietysti mennä vieraiden kuppikuntien seuroihin, mutta ei siellä ole Jumalan Henkeä, vaan siellä on vain teeskenteleviä ihmisiä. Onneton osa Joonalla.

• toimintmalli

"Hän toki voi tulla seuroihin rauhanyhdistykselle, mutta siellä häntä ei tervehditä Jumalan terveellä eikä pidetä uskovaisena. Hän jää aivan yksin. "
        No jo on tyly meininki! Esikoislestadiolaisuudessa ei ketään kohdella noin!

• onjulmaa

Noinkos Jeesus opetti kohtelemaan lähimmäistä????

Onkohan kukaan kuullut laupiaasta samarialaisesta?

• kumpi_vai_kampi

""Niitähän_silloin

tällöin, ainakin kerran vuosikymmenessä nousee henkilöitä, jotka ovat olevinaan niin viisaita, että korottavat itsensä Jumalan yläpuolelle.""

Kuka pystyy vl-teologian mukaan antamaan synnit anteeksi? Jumala vai vanhoillislestadiolainen ihminen?

• normi.vl-hommaa

###Hän toki voi tulla seuroihin rauhanyhdistykselle, mutta siellä häntä ei tervehditä Jumalan terveellä eikä pidetä uskovaisena.###

Saatanallista menoa.

• Pitäisikö_häntä
        toimintmalli kirjoitti:

"Hän toki voi tulla seuroihin rauhanyhdistykselle, mutta siellä häntä ei tervehditä Jumalan terveellä eikä pidetä uskovaisena. Hän jää aivan yksin. "
        No jo on tyly meininki! Esikoislestadiolaisuudessa ei ketään kohdella noin!

siis edelleen tervehtiä Jumalan terveellä? Hänhän on itse valinnut toisen tien eikä enää ole "Jumalassa terve".

• järkyttynyt

Vai olisiko niin, että juuri Joona on Jumalassa terve, koska hän on valinnut toisen tien, Raamattuun perustuvan tien? Olisiko niin, että juuri tuo meininki, jossa eri mieltä oleva ihminen hylätään ja jätetään yksin, on sairasta?

• 997777

Ja kuka voi Raamatulla perustella, että vl-herätysliike on Jumalan Valtakunta?
      Onko tämäkin pyöritelty perusteellisesti kristikunnassa jo aikoja sitten?
      Muuten on hyvä miettiä Jeesuksen vehnä- ja lustevertausta, eikö jo senkin perusteella voi päätellä jotain Hengen jatkumosta. Siinä Jeesus ennustaa, että tosi kristillisyydestä seuraisi luopumus siinä mittakaavassa, että se peittäisi aidon vehnänkin. Tosin harvoja aitoja Valtakunnan lapsia on ollut kautta pimeän keskiajankin, mutta he ovat olleet miltei näkymättömiä, kun kirkot omaksuivat kreikkalaisen filosofian opetuksia "tosi kristillisiksi opeiksi", siinä näkyy se järjenkäytön ihailu. Ja tätä kautta Saatanan onnistui ujuttaa pakanalliset opit kristikuntaankin aivan kuin hän onnistui ujuttamaan pakanajumalien palvonnan Israeliinkin. Jeesus sanoi, että puhdas palvonta ennallistettaisiin lopun aikana ja nyt aito varhaiskristillinen vehnäluokka pitäisi olla tunnistettavissa. Sen opetukset ovat puhtaita Raamatun opetuksia ja se seuraisi Kristusta ja tekisi sitä työtä, jonka hän jätti aitojen kristittyjen tehtäväksi, hänen työnsä jatkaminen maan ääriin asti.

• ""Ja kuka voi Raamatulla perustella, että vl-herätysliike on Jumalan Valtakunta?""

Eiköhän se, että SRK ja vl-saarnamiehet nousevat omassa korskassaan Jeesuksen opetusta vastaan, osoita vl-herätysliikkeen nimeämisen "Jumalan valtakunnaksi" olevan saatanallista omavanhurskasta hapatusta.

Jeesus:

##20. Ja kun fariseukset kysyivät häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi hän heille ja sanoi: "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla,

21. eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä". ##
        (Luuk. 17)

• Joona_kirjoit-

taa:

###
      Lyhyesti sanoen syy oli kuitenkin se, etten enää katsonut voivani allekirjoittaa tiettyjä vanhoillislestadiolaisuudelle keskeisiä opinkappaleita, kuten eksklusiivista seurakuntaoppia tai oppia Hengen virka-jatkumosta.
      ###

Nuoruuden innossansa ja omaan viisauteensa eksyneenä Joona haluaa ymmärtää kaikki asiat ja olla Jumalan vertainen.

Mitäpä se Joonalle kuuluu, jos esimerkiksi esikoislestadiolaisuudessa, rauhansanalaisuudessa, helluntailaisuudessa, amisseisa, hutteriiteissa ja muuallakin on todellisia sydämen uskovaisia? Sehän on Jumalan asia. Eihän Jeesus käskenyt etsiskellä maailmalta samanhenkisiä, vaan kehotti saarnaamaan parannusta.

Luterilaisena pappina Joonankin luulisi käsittävän Hengen virka-jatkumon. Eihän ihmisellä yksinkertaisesti ole muuta mahdollisuutta saada syntejään anteeksi kuin toisen uskovaisen kautta. Syntien anteeksiantajana toki silloinkin on Jumala, ei ihminen. Jumala vain käyttää ihmistä välikappaleena. Kannattaisi Joonakin lukaista Lutherin teos "Avaimista".

Joskus seurapuheissa kuullaan, että saattaahan niitä olla jossakin päin maailmaa uskovaisten ihmisten yhteisöjä, joista me emme tiedä mitään. Miksi meidän pitäisi tietää? Eikö se riitä, että Jumala tietää?

Yksittäisellä ihmisellä ei yksinkertaisesti olevaraa lähteä järkeilemään ja sooloilemaan niin kuin Joona on tehnyt. Sen pitäisi riittää, että Jumalan valtakunnassa uskomme omat syntimme anteeksi ja ahkeroimme säilyttää hyvän omantunnon. Jos esimerkiksi esikoislestadiolaisuudessa tahdotaan tehdä niin, niin sehän on heidän ja Jumalan välinen asia, ei lainkaan Joonan asia.

Uskomisen asia on siis yksinkertaisempi kuin Joona sen nyt paljon ajattelemisensa jälkeen ymmärtää. Luulisi, että Roosa Tahkola, Joonan blogikaveri, joka on tutustunut Heikki Jussilan kirjalliseen tuotantoon, olisi yrittänyt selittää tätä Joonalle.

• kjaklj

Hyvä vastaus tähän kommenttiin tuolta ylempää:

nuori_vl_pappi
        29.11.2017 22:35
        UUSI
        Onpa naurettava teksti, ei voi muuta sanoa.

Joona Korteniemi ei tietääkseni ole pappi. Teologi kyllä.

"Mitäpä se Joonalle kuuluu, jos esimerkiksi esikoislestadiolaisuudessa, rauhansanalaisuudessa, helluntailaisuudessa, amisseisa, hutteriiteissa ja muuallakin on todellisia sydämen uskovaisia? Sehän on Jumalan asia. Eihän Jeesus käskenyt etsiskellä maailmalta samanhenkisiä, vaan kehotti saarnaamaan parannusta."

Miksi sitten vl-liike ei tyydy vain saarnaamaan parannusta vaan aktiivisesti tuomitsee esikoislestadiolaiset, rauhansanalaiset, amissit, hutteriitit ja kaikki muut kristityt helvettiin? Miksi vl-liike ei voi jättää toisten kristittyjen kohtaloa Jumalan asiaksi? Eihän Jeesus kehottanut tuomitsemaan muita vaan varoittaa: "Älkää langettako kadotustuomiota, niin ei teitäkään tuomita!"

"Luterilaisena pappina Joonankin luulisi käsittävän Hengen virka-jatkumon. Eihän ihmisellä yksinkertaisesti ole muuta mahdollisuutta saada syntejään anteeksi kuin toisen uskovaisen kautta. Syntien anteeksiantajana toki silloinkin on Jumala, ei ihminen. Jumala vain käyttää ihmistä välikappaleena. Kannattaisi Joonakin lukaista Lutherin teos "Avaimista"."

Teoksessa "Avaimista" Luther ei opeta vl-liikkeen Hengen virka-oppia, vaan oppia, jota lestadiolaisuudessa sanotaan sanan viraksi. Eli Luther opettaa synninpäästön olevan tärkeä asia, mutta ei väitä, että valta julistaa synninpäästö on ainoastaan niillä, joilla on Pyhä Henki. Lutherin mukaan se on jokaisella oikein virkaan asetetulla papilla.

Btw, missä Raamatussa sanotaan, että ihmisellä on mahdollisuus saada synnit anteeksi vain toisen uskovaisen kautta?

"Joskus seurapuheissa kuullaan, että saattaahan niitä olla jossakin päin maailmaa uskovaisten ihmisten yhteisöjä, joista me emme tiedä mitään. Miksi meidän pitäisi tietää? Eikö se riitä, että Jumala tietää?"

Niin, eikö se riitä, että Jumala tietää? Miksi sitten vl-liike on niin ahkera lausumaan tuomioita asioissa, jotka Jumala yksin tietää?

"Yksittäisellä ihmisellä ei yksinkertaisesti olevaraa lähteä järkeilemään ja sooloilemaan niin kuin Joona on tehnyt. Sen pitäisi riittää, että Jumalan valtakunnassa uskomme omat syntimme anteeksi ja ahkeroimme säilyttää hyvän omantunnon. Jos esimerkiksi esikoislestadiolaisuudessa tahdotaan tehdä niin, niin sehän on heidän ja Jumalan välinen asia, ei lainkaan Joonan asia."

Parempi olisi sanoa näin: Yksittäisellä herätysliikkeellä ei yksinkertaisesti ole varaa lähteä järkeilemään ja sooloilemaan niin kuin vanhoillislestadiolaisuus on tehnyt. Sen pitäisi riittää, että Jumalan valtakunnassa uskomme omat syntimme anteeksi ja ahkeroimme säilyttää hyvän omantunnon. Jos esimerkiksi esikoislestadiolaisuudessa tahdotaan tehdä niin, sehän on heidän ja Jumalan välinen aisa, ei lainkaan vanhoillislestadiolaisuuden asia.

KommentoiIlmiannaJaa
        1 VASTAUS:
        UUSI
        nuori_vl_pappi
        29.11.2017 22:39
        Vielä yksi pointti: Joonalle uskonasia näyttää olevan yksinkertainen. Taivaaseen pääsemiseen riittää usko Kristukseen. Tässä meidän vl-liikkeessä siitä on tehty monimutkainen, kun Kristuksen lisäksi pitää uskoa myös vl-yhteisöön. Ja usein usko yhteisöön on näyttää olevan meille tärkeämpää kuin usko Kristukseen.

• Sinulla_on
        kjaklj kirjoitti:

Hyvä vastaus tähän kommenttiin tuolta ylempää:

nuori_vl_pappi
        29.11.2017 22:35
        UUSI
        Onpa naurettava teksti, ei voi muuta sanoa.

Joona Korteniemi ei tietääkseni ole pappi. Teologi kyllä.

"Mitäpä se Joonalle kuuluu, jos esimerkiksi esikoislestadiolaisuudessa, rauhansanalaisuudessa, helluntailaisuudessa, amisseisa, hutteriiteissa ja muuallakin on todellisia sydämen uskovaisia? Sehän on Jumalan asia. Eihän Jeesus käskenyt etsiskellä maailmalta samanhenkisiä, vaan kehotti saarnaamaan parannusta."

Miksi sitten vl-liike ei tyydy vain saarnaamaan parannusta vaan aktiivisesti tuomitsee esikoislestadiolaiset, rauhansanalaiset, amissit, hutteriitit ja kaikki muut kristityt helvettiin? Miksi vl-liike ei voi jättää toisten kristittyjen kohtaloa Jumalan asiaksi? Eihän Jeesus kehottanut tuomitsemaan muita vaan varoittaa: "Älkää langettako kadotustuomiota, niin ei teitäkään tuomita!"

"Luterilaisena pappina Joonankin luulisi käsittävän Hengen virka-jatkumon. Eihän ihmisellä yksinkertaisesti ole muuta mahdollisuutta saada syntejään anteeksi kuin toisen uskovaisen kautta. Syntien anteeksiantajana toki silloinkin on Jumala, ei ihminen. Jumala vain käyttää ihmistä välikappaleena. Kannattaisi Joonakin lukaista Lutherin teos "Avaimista"."

Teoksessa "Avaimista" Luther ei opeta vl-liikkeen Hengen virka-oppia, vaan oppia, jota lestadiolaisuudessa sanotaan sanan viraksi. Eli Luther opettaa synninpäästön olevan tärkeä asia, mutta ei väitä, että valta julistaa synninpäästö on ainoastaan niillä, joilla on Pyhä Henki. Lutherin mukaan se on jokaisella oikein virkaan asetetulla papilla.

Btw, missä Raamatussa sanotaan, että ihmisellä on mahdollisuus saada synnit anteeksi vain toisen uskovaisen kautta?

"Joskus seurapuheissa kuullaan, että saattaahan niitä olla jossakin päin maailmaa uskovaisten ihmisten yhteisöjä, joista me emme tiedä mitään. Miksi meidän pitäisi tietää? Eikö se riitä, että Jumala tietää?"

Niin, eikö se riitä, että Jumala tietää? Miksi sitten vl-liike on niin ahkera lausumaan tuomioita asioissa, jotka Jumala yksin tietää?

"Yksittäisellä ihmisellä ei yksinkertaisesti olevaraa lähteä järkeilemään ja sooloilemaan niin kuin Joona on tehnyt. Sen pitäisi riittää, että Jumalan valtakunnassa uskomme omat syntimme anteeksi ja ahkeroimme säilyttää hyvän omantunnon. Jos esimerkiksi esikoislestadiolaisuudessa tahdotaan tehdä niin, niin sehän on heidän ja Jumalan välinen asia, ei lainkaan Joonan asia."

Parempi olisi sanoa näin: Yksittäisellä herätysliikkeellä ei yksinkertaisesti ole varaa lähteä järkeilemään ja sooloilemaan niin kuin vanhoillislestadiolaisuus on tehnyt. Sen pitäisi riittää, että Jumalan valtakunnassa uskomme omat syntimme anteeksi ja ahkeroimme säilyttää hyvän omantunnon. Jos esimerkiksi esikoislestadiolaisuudessa tahdotaan tehdä niin, sehän on heidän ja Jumalan välinen aisa, ei lainkaan vanhoillislestadiolaisuuden asia.

KommentoiIlmiannaJaa
        1 VASTAUS:
        UUSI
        nuori_vl_pappi
        29.11.2017 22:39
        Vielä yksi pointti: Joonalle uskonasia näyttää olevan yksinkertainen. Taivaaseen pääsemiseen riittää usko Kristukseen. Tässä meidän vl-liikkeessä siitä on tehty monimutkainen, kun Kristuksen lisäksi pitää uskoa myös vl-yhteisöön. Ja usein usko yhteisöön on näyttää olevan meille tärkeämpää kuin usko Kristukseen.

jäänyt päälle jokin kummallinen TUOMIOVAIHDE. Ikinä en ole Jumalan valtakunnan seurapuheissa tuomittavan ketään. Iloitaan vain siitä, että JUmala on antanut meille armonsa ja ottanut meidät lapsikseen.

• Tämä_kiinnostaa
        Sinulla_on kirjoitti:

jäänyt päälle jokin kummallinen TUOMIOVAIHDE. Ikinä en ole Jumalan valtakunnan seurapuheissa tuomittavan ketään. Iloitaan vain siitä, että JUmala on antanut meille armonsa ja ottanut meidät lapsikseen.

""Ikinä en ole Jumalan valtakunnan seurapuheissa tuomittavan ketään.""

Mitä tarkoitat Jumalan valtakunnan seurapuheilla? Missä niitä pidetään?

• nuori_vl_pappi
        Sinulla_on kirjoitti:

Jumalan valtakunnan puheista en tiedä, mutta minä olen monta kertaa kuullut ry:n saarnoissa sanottavan, että vanhoillislestadiolaisuus on ainoa oikea usko. Että semmosta.

• totta_haastat
        nuori_vl_pappi kirjoitti:

Jumalan valtakunnan puheista en tiedä, mutta minä olen monta kertaa kuullut ry:n saarnoissa sanottavan, että vanhoillislestadiolaisuus on ainoa oikea usko. Että semmosta.

Ne valehtelevat siellä kirkkain silmin.

Paatuneet eivät kadu eivätkä häpeä valehteluaan.

• Rotiakeskusteluun

Kaikki haukkuvat Joonaa järkeilijäksi ym. Koittakaa ottaa kantaa sanan perusteella niihin asioihin joita hän on ottanut esiin. Noinko heikko on teidän uskonne, ei kestä minkäänlaista keskustelua. Sellaista uskoa on kaikki maailman lahkot täynnä. Pelon vallassa takerrutaan ihmisoppeihin ja hirveä pelko jos joku rehellisesti ravistelee ja haluaa keskustella asioista.

• Joonahan

on järkeilijä ja haluaa järjellään ymmärtää kaikki asiat eli olla Jumalan vertainen. Ei järkeilijäksi nimittäminen ole haukkumista, vaan tosiasian toteamista.

• tympääntynyt

Tällaistahan tämä tässä lahkossa aina on. Mitään ei kyetä koskaan perustelemaan vaan perusteluja kysyvät ihmiset vaiennetaan tai ajetaan pois kiusaamalla, leimaamalla ja mustamaalaamalla.

• Anonyymi

Pitäähän uskonasioissa järkeäkin olla mukana, muutenhan aivosähkökäyrä näyttää suoraa viivaa.
        Kysyppäs sellaiselta uskonasioita, niin vastausta ei tule.

• Tietoaensin

Elkää nyt lynkatko Joonaa jos ette tunne koko tapausta, ettekä tiedä mitkä ovat asian todelliset puolet. Näiden viestien täytyy olla trolleja? Hurjia kommentteja.

• Ei_kukaan_lynk-

kaa Joonaa. Hänhän itse vapaaehtoisesti kertoi lähteneensä Jumalan valtakunnasta ja mainitsi erityisesti, ettei kukaan painostanut häntä.

Joona on siis tehnyt ratkaisunsa. Näin päin se menettelee, eli Jumalan valtakunnasta voi lähteä omalla päätöksellä. Taas Jumalan valtakuntaan voi tulla vain kun Jumala kutsuu.

• öö_tuota

Tarkoittaako siis puhujan tehtävän jättäminen Jumalan valtakunnasta lähtemistä? Entä jos irtisanoutuu ry:n keittiövuorosta? Käveleekö silloinkin ulos Jumalan valtakunnasta?

• Keittiövuorot
        öö_tuota kirjoitti:

Tarkoittaako siis puhujan tehtävän jättäminen Jumalan valtakunnasta lähtemistä? Entä jos irtisanoutuu ry:n keittiövuorosta? Käveleekö silloinkin ulos Jumalan valtakunnasta?

ovat ehkä eri juttu, koska siinä ei ole kyse hengellisistä asioista. Joonahan on ollut kaiken aikaa kriittinen ja oppositiossa nimenomaan hengellisissä asioissa. Hän toki voi halutessaan edelleen kulkea seuroissa niin kuin kaikki muutkin, mutta tuskin hän tulee, kun Jumalan lapset vierastavat häntä hänen sooloilunsa ja järkeilynsä takia. Ja ei kai hänkään enää vuosia reuhdottuaan oikein viihdy Jumalan lasten keskuudessa. Hänhän voi luoda uraa esikoislestadiolaisuudessa, jossa hänellä oppineena on paremmat mahdollisuudet "päästä pinnalle" kuin Jumalan valtakunnassa, jossa ymmärretään mm. Pyhän Hengen merkitys.

Onhan Joonalla Hulluinhuonelainen, jossa hänellä on kymmenkunta uskollista hengenheimolaista.

Mielenkiintoista on nähdä, irtaantuuko Roosa Joonan sotkuista. Roosa ei viime aikoina ole kirjoittanut Hulluinhuonelaiseen mitään.

• Jumalan-lapsi

Moni meistä Jumalan lapsista on sitä mieltä, että kriittisyyttä ja järjenkäyttöä nimenomaan tarvitaan myös täällä Jumalan valtakunnassa. Ilman niitä yhteisö sairastuu, se on moneen kertaan nähty. Emme me vierasta kriittisyyttä ja järjenkäyttöä.

• ei.ressaa

Jos alkaa tutkia opetusta ja järjestötapoja, ovatko ne Raamatun mukaisia, niin taitaapa tulla epäilys, että onko enää uskomassa ja onko enää lapsenmielinen usko. Lapsenkaltaisena ei tarvitse kuin olla ja istua ja se on hyvä, koska he tekevät mitä saarnaajat sanovat ja menevät heidän mukanaan vaikka (sano sinä loppu)

• Anonyymi
        Ei_kukaan_lynk- kirjoitti:

kaa Joonaa. Hänhän itse vapaaehtoisesti kertoi lähteneensä Jumalan valtakunnasta ja mainitsi erityisesti, ettei kukaan painostanut häntä.

Joona on siis tehnyt ratkaisunsa. Näin päin se menettelee, eli Jumalan valtakunnasta voi lähteä omalla päätöksellä. Taas Jumalan valtakuntaan voi tulla vain kun Jumala kutsuu.

Oletko varma, että Joona olisi lähtenyt Jumalan valtakunnasta pois. Ehkäpä hän lähtikin harhaopista pois. Ja olisikin nykyisin vanhurskas pyhä. Lue Gal. 5.

• Terveisiäjärjelle

Kun koetin perehtyä viisauteen ja tutkistella sitä työtä, jota ihminen maan päällä yötä päivää tekee saamatta untakaan silmiinsä, niin havaitsin, ettei ihminen voi käsittää Jumalan tekoja, sitä mitä auringon alla tapahtuu; vaikka ihminen kuinka ponnistelee yrittäessään ymmärtää, ei hän käsitä. Ja vaikka viisas väittäisikin ymmärtävänsä, ei hän kuitenkaan ymmärrä.
      Saarnaaja 8:16‭-‬17 FB92

• Hyvin_sanottu

Hyvin siteerattu Raamattua. Kaikki täällä esittelevät omia mielipiteitään eikä monikaan muista tukeutua Raamatussa ilmoitettuun Jumalan sanaan.

• klih
        Hyvin_sanottu kirjoitti:

Hyvin siteerattu Raamattua. Kaikki täällä esittelevät omia mielipiteitään eikä monikaan muista tukeutua Raamatussa ilmoitettuun Jumalan sanaan.

Minun nähdäkseni tässä keskustelussa monikin ihminen yrittää perustella kantaansa Raamatulla. Mutta kuten tavallista, Raamatusta löytää perustelut mille tahansa tulkinnalle. Ihan samalla jakeella lyövät toisiaan vastakkaisesti ajattelevat. Sitten ei auta muu perustelu kuin "meillä on Pyhä Henki, joka valaisee meitä mutta ei teitä". Voi teitä, ei teillä ole muuta kuin vanhat perinteet, joista ette uskalla luopua.

• Kauhean_moni-

mutkaisen puheen Joona oli saanut aikaiseksi kun viimeksi kuulin häntä Helsingissä. Puheensa lopussa Joona pohdiskeli, olisiko hän itse mätä kala. Eivät ne muut Helsingissä puhu semmoisia monimutkaisuuksia, vaan on hyvinkin lämmintä ja käsitettävää Jumalan sanaa. Täytyyhän sitä Pihtiputaan mummon ja työttömän rakennusaputyömiehenkin pysyä kärryillä.

• Hki-vl

Vaikuttaa siltä, ettet ole itsekään tosissasi vaan parjaat vain parjaamisen ilosta. Siltä varalta, ettei ensikertalainen tätä huomaa, voin kertoa, että Joona saarnasi täällä Hgissä Jumalan sanaa hyvin puhuttelevasti ja lämpimästi. Parasta oli, että hän saarnasi Kristusta eikä pelkkää seurakuntaa.

• Niin.Hän
        Hki-vl kirjoitti:

Vaikuttaa siltä, ettet ole itsekään tosissasi vaan parjaat vain parjaamisen ilosta. Siltä varalta, ettei ensikertalainen tätä huomaa, voin kertoa, että Joona saarnasi täällä Hgissä Jumalan sanaa hyvin puhuttelevasti ja lämpimästi. Parasta oli, että hän saarnasi Kristusta eikä pelkkää seurakuntaa.

oli susi lammasten vaatteissa, siis salakavala raatelija ja sinunkaltaistesi eksyttäjä. Nyt hän on jättänyt Jumalan valtakunnan eli heittänyt lampaan turkin pois, joten hän vboi avoimesti ja reilusti esiintyä sutena. Tosin ei ole helppoa enää löytää raadeltavia, kun on lähtenyt lammaslaumasta. Bogissaan hänellä on kymmenkunta samanhenkistä. Joonahan voi siirtyä esikoislestadiolaisuuteen ja tulla siellä ihmisten johtajaksi, koska esikoislestadiolaisuudessa ei ole yhtään teologia. Siellä nuoren tohtorismiehen on helppoa päästä pinnalle.

• Hki-vl

Se, että Joona vapaaehtoisesti jätti puhujantehtävän kertoo siitä, ettei hän ole mikään salakavala susi vaan rehellinen ja vilpitön totuuden etsijä.

• Anonyymi
        Niin.Hän kirjoitti:

oli susi lammasten vaatteissa, siis salakavala raatelija ja sinunkaltaistesi eksyttäjä. Nyt hän on jättänyt Jumalan valtakunnan eli heittänyt lampaan turkin pois, joten hän vboi avoimesti ja reilusti esiintyä sutena. Tosin ei ole helppoa enää löytää raadeltavia, kun on lähtenyt lammaslaumasta. Bogissaan hänellä on kymmenkunta samanhenkistä. Joonahan voi siirtyä esikoislestadiolaisuuteen ja tulla siellä ihmisten johtajaksi, koska esikoislestadiolaisuudessa ei ole yhtään teologia. Siellä nuoren tohtorismiehen on helppoa päästä pinnalle.

Joonan panettelu on syntiä. Tee siitä parannus.

• Hyvä_että

Joona on luopunut puhujan pestistään. Nyt hänellä ei enää ole mahdollisuuksia raadella laumaa lampaan vaatteissa, vaan täytyy reilusti esiintyä sutena.

• Anonyymi

Voi voi onpa julmaa. Onko ihan vihakirjoitus.

• Mitenkähän

on Roosan laita nyt? Hän ei ole aikoihin osallistunut keskusteluihin Hullujenhuoneessa.

• nnnnn

mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3404
    2. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      17
      2622
    3. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      376
      2516
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      81
      1740
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      86
      1395
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1070
    7. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      70
      975
    8. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      74
      945
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      26
      771
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      4
      724
    Aihe