Älyttömän halpa asunto myynnissä

a.n.o.n.y.y.m.i

Selailin huvikseni myynnissä olevia asuntoja ja huomasin että myynnissä on kaksio alle 10 000 eurolla, onko sellainen edes mahdollista vai mistä voisi olla kyse? Asunto sijaitsi ensimmäisellä kerroksella ja vaikutti olevan suht koht hyvässä kunnossa. Mielipiteitä?

69

4392

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ostavaanpois

Mitä sitä miettimään, ostohousut vaan jalkaan ja kaupantekoon! Asuntoja tosiaan myydään nyt aika halvalla muuttotappiopaikkakunnilla, eikä tarvitse olla sen kummempaa vikaa. Joitakin aikoja sitten myytiin iso määrä asuntoja 6000 - 10000€, jotkut ostivat kaksi vierekkäistä asuntoa ja yhdistivät ne yhdeksi isoksi.
      Itse ostin yhdeltä perikunnalta asunnon hyvin halvalla, kun osakekirjat olivat pankin hallussa, piti hakea ne osakekirjat vain pankista rahan kanssa ja maksaa vielä pieni yhtiölaina pois, ei ollut kallis asunto! Vuokralle laitoin sen pienen rempan jälkeen.
      Omakotitalon ostin jokunen vuosi sitten (vanha rintamamiestalo) 8500€ isolla tontilla muuttotappiokunnasta, asutaan nyt itse tässä ja rivarikolmio kaupungista on vuokrattuna yhdelle perheelle.
      Joten mitä näitä ihmettelemään, ostat asunnon pois ja vuokraat sen taikka asut itse. Tietty pitää varmistella, ettei ole paljoa maksamattomia yhtiölainoja ja kalliita remontteja tulossa taikka peräti taloa pureta lähiaikoina. Muuten huoleton ostos tälläinen halpiainen, aina saa vuokralaisen, joka saa asumistukea ja maksaa vuokransa.

• ViIIe

Työttömien kannattaa muuttaa juuri näihin muuttotappiokuntiin. Asunnot on halpoja, eikä tarvitse pelätä että joutuu töihin. (Tämä on sarkastinen kommentti, toim. huom. Wannabe työttömät saavat tykätä ihan mitä lystäävät)

• 222333

Kyllä se asunto kuitenkin pitäisi olla jossain kylätaajamassa missä ostarit lähellä ja alkokin myös. Tällaisiin asuntoihin yleensä saa paikallisiakin vuokralaisia joiden raha-asiat hoitaa sossu, tai niin että ainakin asumistuki kuittaa suurimman osan vuokrasta. Jos vaikka kymppitonnillakin tällaisesta paikalta asunnon saa niin 4 vuodessa sen hinnan voi vuokrasta saada kuitattua. Se toki on että tällaisista asunnopista voi olla vaikea päästä eroon mihinkään hintaan, paitsi niin pääsee aina eroon jos vähän maksaa siitä jollekin.

• www.hv
        ViIIe kirjoitti:

Työttömien kannattaa muuttaa juuri näihin muuttotappiokuntiin. Asunnot on halpoja, eikä tarvitse pelätä että joutuu töihin. (Tämä on sarkastinen kommentti, toim. huom. Wannabe työttömät saavat tykätä ihan mitä lystäävät)

Miten niin? Esim. Heinolassa on työvoimapula ja halpoja asuntoja. Et selvästikään seuraa aikaasi. Vinkki: ajat muuttuvat yllättävän nopeasti.

• omassarauhassa

Polvijärveltä ostin aikoinaan omakotitalon ja halvalla en kehtaa sanoa mutta alle 10 tuhatta euroa oli kauppahinta ja 70 luvulla oli tehty oli minereettilevyt seinissä ja vähän kolso kun veti ja vettä tuli kellariinkin.
      Pykkäilin taloa 10 vuotta ja harvalaudoituksen pistin seiniin, kattopellit uudet ja köksä ja kellarisaunan laitto timpuri.
      mikäli lähtisin nyt myymään niin en alle 180 tonnin liikahdakaaan ja neliöitä tässä on 90 asuinpintaa kellari ja saunatilat päälle,

• NickNailer

Viitsitkö vilkaista Polvijärven markkinoilla olevia omakotitaloja. Hintataso on alle 40.000.

Tietysti, jos kyseessä on suuri tila ja paljon järvenrantaa, niin silloin voi pyytää 180.000.

Omakotitalojen remontointi tai rakentaminen on Polvijärvellä ja lähes kaikkialla muuallakin suurempien kaupunkien ulkopuolella sijoitusmielessä kannattamatonta. Omaan käyttöön voi rempata, mutta ei siitä talosta saa myydessään omiaan pois.

Ikävä juttu, mutta näin se vaan on.

• RomahtanutSuomi
        NickNailer kirjoitti:

Viitsitkö vilkaista Polvijärven markkinoilla olevia omakotitaloja. Hintataso on alle 40.000.

Tietysti, jos kyseessä on suuri tila ja paljon järvenrantaa, niin silloin voi pyytää 180.000.

Omakotitalojen remontointi tai rakentaminen on Polvijärvellä ja lähes kaikkialla muuallakin suurempien kaupunkien ulkopuolella sijoitusmielessä kannattamatonta. Omaan käyttöön voi rempata, mutta ei siitä talosta saa myydessään omiaan pois.

Miten se vesi mitä ET omista nostaa muka sitä hintaa? Ei nosta .Eihän se paikkakunta muutu mihinkään? Sama romahtava kunta se joka tapauksessa on vaikka olisi muka joku rantakin paikassa....ei ne työpaikat tule yhtään sen nopeammin sinne rannalle....Herätäänkös taas ja lopetetaan se tyynyn runkkaaminen? Eli: Maksaisit 180tonnia paikasta josta et saa omiakaan pois,miksi? Eihän tuossa ole mitään logiikkaa.

• kaikkeasitäsaalukea
        NickNailer kirjoitti:

Ei ole paljon tietämystä jantterilla joka luulee vielä polvijärveltä saavan edes jotain ok-talosta? 180 000 euroa ei saa edes tuliterästä talosta.

20000 euroa on lähempänä,ei tänään saa 50000 euroa mistään vanhasta kaukana joensuuta olevasta pikkukylästä jos kyseessä on vanha asunto,tai pitää olla sitten rahaa isketty seiniin ja paljon ja ranta vierellä.

Polvijärveltä ei kukaan terve enään osta yhtään mitään.,ennen ostaa tohmajärveltä niin pääsee venäjälle nopeasti tankille ja naisiin ym.....

• omassarauhassa

Heips, ei tää mikään rantatila ole , mutta on Kinahmon alueella ja on täällä ihan hyviä hintoja ollut että ei toi 180 hyväkuntoisesta rempatusta talosta ole mikään hinta.
      Polvijärvi ei ole mikään syrjänen kylä vaan tääälä on maa ja metsätalous liki ja oon itekin puutavarapuolelta hakenut leipää tuurihommissa.
      Sillon kun talon ostin kymmene vuotta siten niin ite oon rempannut ja timpuri oli apuna ja kaverilla oli kaivinkone lainassa että mulle tehtiin pieni oma lampi tontille semmonen 10 kertaa 12 metriä kaivettiin lampi ja siinä on vesi pysynyt ja välillä lisätty, laiton siihen toolit ja pöydät kesäaikaan ja terassilaudat että on kesähelteellä mukava viettää lepopäivää ja tontti on tässä 2000 neliötä.
      Talossa on tehty salaojat myöten että ei vesi tule enää kellariin ja sauna tehtiin viimesen päälle tervaleppä ja kuusipuu ja laatotettiin lattia ja seinät ja köökissä on uudet kaapit ja paremmat kodinkoneet että varmasti on tälle talolle kysyntää en minä halvalla tätä myy, mieluusti asun ite tässä.

• NickNailer

Niin no. Kinahmon alueella on 2 omakotitaloa myynnissä. Pyyntihintojen keskiarvo on 80.000.

Mistään ei pyydetä 180.000, ei edes lähelle sitä.

Tilaston mukaan viime vuonna tehtiin kauppoja alle 1000 euroa per m2.

Näkemättä taloa, en tietenkää voi siitä sanoa mitään yksityiskohtaisempaa, mutta tilaston ja pyyntihintojen perusteella hinta on luokkaa 90.000 €.

Ja pointti on tässä: remontti on huono sijoitus, mutta se nostaa omaa käyttöarvoa.

• omassarauhassa
        NickNailer kirjoitti:

Niin no. Kinahmon alueella on 2 omakotitaloa myynnissä. Pyyntihintojen keskiarvo on 80.000.

Mistään ei pyydetä 180.000, ei edes lähelle sitä.

Tilaston mukaan viime vuonna tehtiin kauppoja alle 1000 euroa per m2.

Näkemättä taloa, en tietenkää voi siitä sanoa mitään yksityiskohtaisempaa, mutta tilaston ja pyyntihintojen perusteella hinta on luokkaa 90.000 €.

Ja pointti on tässä: remontti on huono sijoitus, mutta se nostaa omaa käyttöarvoa.

Kyllä kinahmossa on myty paljon kovemmilakin hinnoilla ja aluehan on vesistöä eli järvi ympärillä että vaikka omalal tontilla ei järvinäkymää niin muutama askel ja rannassa ja autolla hurauttaa kaupoille kymmnenesä minuutissa että ei tämä ole syrjäalueta ja kun minulla on tontilla oma pikkunen lampikin niin kyllä se hintaa nostaa, lammessa voi jopa uida pulikoida ei kuitenkaa kalastaa mutta järvessä on kalaa ja oon sieltä saanut isompaakin vonkaletta.
        Kymmenisen vuotta tätä taloa olen rempaannut ja itte aikas paljon, timpuri ja kaveri ollut apuna ja itse laiton kaakelitkin kellarin saunatilaan ja vatupassin kanssa.
        Kyllä se 180 on hinta jos meinaan joskus kirkonkylälle tahi johonki läkikaupunkiin tähystellä ,mutta kiirehiä ei ole ja ensi viikolla lähen taas tuurastamaan mettänajoonkin että ei minulla rahapulaakaan ole.

• NickNailer
        omassarauhassa kirjoitti:

Kyllä kinahmossa on myty paljon kovemmilakin hinnoilla ja aluehan on vesistöä eli järvi ympärillä että vaikka omalal tontilla ei järvinäkymää niin muutama askel ja rannassa ja autolla hurauttaa kaupoille kymmnenesä minuutissa että ei tämä ole syrjäalueta ja kun minulla on tontilla oma pikkunen lampikin niin kyllä se hintaa nostaa, lammessa voi jopa uida pulikoida ei kuitenkaa kalastaa mutta järvessä on kalaa ja oon sieltä saanut isompaakin vonkaletta.
        Kymmenisen vuotta tätä taloa olen rempaannut ja itte aikas paljon, timpuri ja kaveri ollut apuna ja itse laiton kaakelitkin kellarin saunatilaan ja vatupassin kanssa.
        Kyllä se 180 on hinta jos meinaan joskus kirkonkylälle tahi johonki läkikaupunkiin tähystellä ,mutta kiirehiä ei ole ja ensi viikolla lähen taas tuurastamaan mettänajoonkin että ei minulla rahapulaakaan ole.

Kihnamon postinumerossa on 171 asuntorakennusta. Kaikki ovat omakotitaloja tai asuirakennuksellisia maa/metsätiloja siis kiinteistöjä.

Vuonna 2016 Polvijärvellä tehtiin 21 rakennetun tilan kiinteistökauppaa. Rakennettujen kiinteistöjen keskikoko oli 5471 m2. Keskihinta oli 128390. Hintojen keskihajonta oli 79169. Hintojen mediaani oli 120.000 euroa. Kauppahintojen mediaani heittelehtii eri vuosien välillä.

Tuosta voi päätellä sen, että Kihnamolla on voinut olla hinnakkaampiakin kauppoja, mutta ne on tehty maa- tai metsätiloista.

Käyppä huviksesi katsomassa Kinahmontie 89:a ja perustele, miksi kukaan maksaisi Sinun talostasi 50.000 euroa enemmän.

Laita sitten tänne perustelusi, niin kommentoin lisää.

• omassarauhassa
        NickNailer kirjoitti:

Kihnamon postinumerossa on 171 asuntorakennusta. Kaikki ovat omakotitaloja tai asuirakennuksellisia maa/metsätiloja siis kiinteistöjä.

Vuonna 2016 Polvijärvellä tehtiin 21 rakennetun tilan kiinteistökauppaa. Rakennettujen kiinteistöjen keskikoko oli 5471 m2. Keskihinta oli 128390. Hintojen keskihajonta oli 79169. Hintojen mediaani oli 120.000 euroa. Kauppahintojen mediaani heittelehtii eri vuosien välillä.

Tuosta voi päätellä sen, että Kihnamolla on voinut olla hinnakkaampiakin kauppoja, mutta ne on tehty maa- tai metsätiloista.

Käyppä huviksesi katsomassa Kinahmontie 89:a ja perustele, miksi kukaan maksaisi Sinun talostasi 50.000 euroa enemmän.

Laita sitten tänne perustelusi, niin kommentoin lisää.

Enpä ala arvosteleman naapureitten taloja kun täällä kinahmossa on hyvä yhteishenki ja ollaan aikas tuttuja kuitenkin, hyvä talo on tuo myytävänä oleva en kiellä.
        Minun hintanäkemykseni perustuu useaan eri seikkaan ja talon laatuun ja materiaaleihin ja kun tämän ulkoapäin remppasin, seinät, katto, pihamaa niin kyllä tuossa viime kesänä pysähtyi mersu portinpieleen ja tultiin ovelle oli ihastunut tähän paikkaa joensuulainen tuomari ja kiinteistönvälittäjä oli mies ja esitti jo ostaa kesäpaikaksi itselleen kun rahaa oli jos hinnasta päästään sopu ja ei se kaukana ollut minun näkemyksestäni mutta kuitenkin en sillä hinnalla heti myy ja olisi ottanut välitykseenkin kun ostajia oli tiedossa mutta en minä nyt alkanut kun tässä on hyvä paikka asua ja varmaankin rauhallisin tällä alueella vaikka sitä rantatonttia ei ole mutta oli tuomari ihastunut myöskin pikkulampeenkin että olen kyllä projektissa onnistunut.
        Voin vähän taloa kehaista sillä että molemmat kiukaat on saunassa Iki kiukaat puu ja sähkö, saunassa on kuusipaneeli ja tervaleppää lauteet, pesutila kaakeloitu ja boordit laitettu ja lattialämpö, asuinhuoneissa on laitettu tammi natural parketit ja keittiö ja etehinen on laatalla.
        Kodinkoneet laitoin parempaa saksalaista merkkiä, tiskari., hella ja jääkaappija pakastin eriliset ja pakasttin on semmoinen huurtumaton tekniikka.
        Talossa on uusi julkisuvu ja katto että kyllä ne huomiota herättää ja soitteli se minulle se tuomari pari viikkoa sitten vielä ja sanoi että kysyntää kyllä olisi ja jos laitan jossain vaiheessa myyntiin niin 180 tuhatta on hinta ja ei minulla mitään pankkilainaa ole että en halvalla myy.
        Yöpuuulle lähden nytten kun aamulla jo pöllinjaoon menossa mutta asiaan voidaan vielä palailla, minä noista hinnoista ja taulukoista niin tiedä kun sinä olet perehtynyt mutta taloni minä hyväksi tiedän ja uskon ulkopuolista joka paikalla käynyt ja kehunut.

• NickNailer
        omassarauhassa kirjoitti:

Enpä ala arvosteleman naapureitten taloja kun täällä kinahmossa on hyvä yhteishenki ja ollaan aikas tuttuja kuitenkin, hyvä talo on tuo myytävänä oleva en kiellä.
        Minun hintanäkemykseni perustuu useaan eri seikkaan ja talon laatuun ja materiaaleihin ja kun tämän ulkoapäin remppasin, seinät, katto, pihamaa niin kyllä tuossa viime kesänä pysähtyi mersu portinpieleen ja tultiin ovelle oli ihastunut tähän paikkaa joensuulainen tuomari ja kiinteistönvälittäjä oli mies ja esitti jo ostaa kesäpaikaksi itselleen kun rahaa oli jos hinnasta päästään sopu ja ei se kaukana ollut minun näkemyksestäni mutta kuitenkin en sillä hinnalla heti myy ja olisi ottanut välitykseenkin kun ostajia oli tiedossa mutta en minä nyt alkanut kun tässä on hyvä paikka asua ja varmaankin rauhallisin tällä alueella vaikka sitä rantatonttia ei ole mutta oli tuomari ihastunut myöskin pikkulampeenkin että olen kyllä projektissa onnistunut.
        Voin vähän taloa kehaista sillä että molemmat kiukaat on saunassa Iki kiukaat puu ja sähkö, saunassa on kuusipaneeli ja tervaleppää lauteet, pesutila kaakeloitu ja boordit laitettu ja lattialämpö, asuinhuoneissa on laitettu tammi natural parketit ja keittiö ja etehinen on laatalla.
        Kodinkoneet laitoin parempaa saksalaista merkkiä, tiskari., hella ja jääkaappija pakastin eriliset ja pakasttin on semmoinen huurtumaton tekniikka.
        Talossa on uusi julkisuvu ja katto että kyllä ne huomiota herättää ja soitteli se minulle se tuomari pari viikkoa sitten vielä ja sanoi että kysyntää kyllä olisi ja jos laitan jossain vaiheessa myyntiin niin 180 tuhatta on hinta ja ei minulla mitään pankkilainaa ole että en halvalla myy.
        Yöpuuulle lähden nytten kun aamulla jo pöllinjaoon menossa mutta asiaan voidaan vielä palailla, minä noista hinnoista ja taulukoista niin tiedä kun sinä olet perehtynyt mutta taloni minä hyväksi tiedän ja uskon ulkopuolista joka paikalla käynyt ja kehunut.

Toivottavasti et tule pettymään. Kiinteistöjä eri maissa omistaneena ja omistavana minä en pidä mitään mainitsemaasi asiaa hinnan kannalta merkityksellisenä. Vain sijainti merkitsee jotain. Koko listaa nostaa vain omaa käyttöhyötyäsi.

Saksasta saa taloja muodollisella sadan euron hinnalla. Maatilankin voi onnistua ostamaan parilla tonnilla. Kerran meinasin ostaa halvan saksalaisen kiintiestön. Asiaa mentiin fundeeraamaan kylän kapakkaan. Isäntä: kiva kun tulitte, tämän on viimeinen ilta ennen lopettamista. Tuli kerralla selväksi, että kylä oli kuollut, joten en ostanut.

Ongelma on tämä: suurten kaupunkien ulkopuolella asunnoilla ei ole kysyntää, mutta kulut juoksevat. Kiinteistöllä on negatiivinen arvo.

Saksassa kannattaa rakennus purkaa verojen minimoimiseksi. Tietysti purku ja jätemaksut ovat kalliita, joten rakennuksen arvo on miinusmerkkinen.

Saksan lisäkis ongelma vaivaan koko Eurooppaa. Italiassa myydään taloja eurolla sillä ehdolla, että ostaja sitoutuu ne sakon uhalla kunnostamaan.

• v366

Onnittelut hyvän talon olet ostanut ja hyvältä paikalta, kaikkien palveluiden vierestä:D:D

• näin.se.vaan.on

Jos et saa kämppää myytyä, vastike juoksee vaikka maailman tappiin. Näitä on.

• nullinnu

asumis tuki pitäisi poistaa köyhät muuttais sinne missä on halpoja asuntoja ei tarvis rakentaa niin paljon lisää.

• Luki_

Ei ei ei ei.

Laitan linkin eräästä kohteesta kinahmonalueelta.

https://www.etuovi.com/kohde/9630116?sc=M1192075390&pos=1

Ei edes saa tuota pyyntöä .

Herra x kirjoitti hulvattoman vitsin palstalle 180000 euroa.

Ymmärrätkö sinä ?yllä olevassa kohteessa on ranta .

"Höytiäiseen rajoittuva omarantainen 2,695 ha:n tila, jossa vuonna 1987 valmistunut tilava omakotitalo. Taloon on uusittu vesikatto aluskatteineen, remontoitu erillinen wc, maalattu ulkoverhous sekä rakennettu todella iso valokatteellinen terassi. Lämmitys puukattilalla tai erillisellä sähkökattilalla, lisäksi vuolukivinen leivinuuni ja hella.

Talon pihapiirissä myös vanha navetta/latorakennus, joka on toiminut hevospihattona, vanhasta aitasta kunnostettu hevosten varuste- ja huoltorakennus, tynnyrisauna sekä grillimaja. Lisäksi vanha purkukuntoinen talo. Tilalla on hieman omaa peltoa sekä ratsastuskenttä.

Erinomainen kohde monipuoliseen käyttöön: idylliseksi maaseutuasunnoksi, hevostilaksi, vapaa-ajan kohteeksi jne."

Herra x :n omaa lampea ei voi verrata höytiäiseen.Ja tuskin sinulla on 1987 talo tai näitä mausteita vielä.

"Talon pihapiirissä myös vanha navetta/latorakennus, joka on toiminut hevospihattona, vanhasta aitasta kunnostettu hevosten varuste- ja huoltorakennus, tynnyrisauna sekä grillimaja. Lisäksi vanha purkukuntoinen talo. Tilalla on hieman omaa peltoa sekä ratsastuskenttä. "

Kohteessa on toinen talo jonka nimike on merkitty purkukuntoinen ettei olla vastuussa,mutta tuonkin eheyttämällä ehkä voi olla ihan hyvä,eli kohteessa on siis kaksi taloa ym....ranta höytiäisellä.

Et saisi todellakaan siitä talostasi 50 000 euroa ei ei ei jos nyt huomenna päättäisit laittaa myyntiin niin se talo on myymättä tuolla 50000euronkin hinnalla ensikeväänäkin vielä. Saatikka 180000euroa,niin ei saa edes uudella talolla tuolla alueella enään sellaisia summia.

Nuo niitä vanhojen ukkojen luuloja jotka elävät korvessa vielä nousukautta,ymmärtämättä ettei polvijärven korven perukoilta enään myydä mitään muuta kuin kalaa järvestä.

• omassarauhassa

Tämä talo on hyvä siksi en tätä halvalla myy ja olis tähän ostajiakin varmaan, talo tehty 1971 eikä ole halvalla kasattu, ainoot ongelmat oli kun ostin nin kellari ja pesutilat oli täynnänsä vettä kun salaojat oli ummessaoli juurakkoa kasvanut täyteen ja siinä kävi firma pumppaama vetet kun en ämpärillä tohtinut ja kaivettiin salaojat auki ei siinä mitään kosteutta tullut ja ulkoiverhoilun alla oli vähän tummunutta kun ei ollut ilmarakoa laitettu, psitin uuden harvalaudoituksen siihen päälle ja vyllingit alle ja koko kylpytila saunoineen panin uuteen kuosiin ja on nyt hienot ja saunaan tehtiin kiukahan päälle tuloilmakin kun sitä ei ollut aikasemmin ja mulla on sekä puu että sähkökiuas että on varauduttu.
      Hyvää taloa ei halvalla myydä, huonoja myydään halvemmalla vaikka pyytää ne niisitäkin, enkä minä mitään karjatiloilla tee kun en maataloutta itse harjoita.
      Vallan hyvät on palvelut ässä.markettiin ajaa muutaman kilometrin päähän ja sieltä saa viikon muonat kerralla enkä minä niin vanha äija ole vielä alle kuudenkympin ja ajan vielä tukkiautoa täysperää ja kaivuria ja mettäkonetta ja aikasemmin tein kiitoautoilla rahtihommia ympäri suomen kunnes rauhotun ja ostin tämän talon.
      Talon sain kyllä halvalla alle kymmene tuhannne kun oli remonttikunnossa on minulla mennety remppaan varmankin 50 tuhatta mutta nyt ei talo uutta häpeä ja kun on itselle tehty ja ollut tekemässä niin tietään että on hyvä.

• NickNailer

Omalla asuinalueellani 1970-luvun taloja eivät useat välittäjät ota myyjän vastuiden vuoksi edes välitykseen. Jos ottavat, niin ehtona on purettavaksi myyminen ja se sitten todella tarkoittaa purkamista.

Hyvällä kuntokartoitusraportilla joku saattaa ottaa myyntiin, mutta pitkin hampain.

Purku tai remontointi on sikakallista mm. asbestikartoituksen vuoksi.

• Luki_

Kyllähän se 70 luvun mineriititalo on kaikista karmeimpia ostettavia ,tiijä vaikka olisi valesokkelikin talossa,tietääköhän itse omistajakaan.

"Tämä talo on hyvä siksi en tätä halvalla myy ja olis tähän ostajiakin varmaan, talo tehty 1971 eikä ole halvalla kasattu,"

Minun pitää kertoa sinulle nyt faktat.

Se ei riitä myynnin toteutumiseen jos myyjä sanoo "Tämä talo on hyvä siksi en tätä halvalla myy"

Se on just sillä alueella ettei asunnoilla tehdä tiliä enään käytännössä,mitään remontteja ei pidä edes ajatella taloon jos se ollaan myymässä lähivuosina ja asunto ei sijaitse etelelä suomessa ja kaupungin läheisyydessä.

Hyviä ns:taloja on itkin suomea mutta niiden sijainti on sitä ettei niille ole ostajaa ja varsinkaan 180000euron hintaa,tuolla hintaa miltei sai hetki sitten joensuun keskustasta uuden talon 190 000e-200000e.

Eröskin osti lehmosta metsän reunalta muutaman kilsan päästä joensuuta 190 000eurolla uuden talon 3h keittiö jne autokatos........siis nyt puhutaankin jo erimaailmasta.

Jos ihminen alkaa olemaan liki 60 vuotias ja tavoittelee sumaa 180000e joskus saavansa,ja älyää ettei halua kuolla sille paikalle sairauksineen tulevaisuudessa,niin sen myyntii pitää alkaa jo varautumaan,on mahdollista ettei sitä koskaan saada myytyä jos tavoite on 180000,ainakin kymmenen vuotta siihen menee,ja silloin on oltava valtava rakennus buumi suomessa niin että se rantautuu syrjäseutuihin,trendi on kylläkin nyt päinvastainen,maaseutuasuminen alkaa olla finaalissa,maaseudun ukot ja akat eivät tule saamaan kiinteistöjään käsistään välttämättä ,puhumattakaan jos sairastuu ja pitää saada kiireellä myytyä pois riesana olemasta.

Laitan sinulle nyt esimerkin pohjois-karjalan alueesta kun talosta pitäs päästä eroon ja sijainti on 100 kertaa parempi kuin polvijärvenperukka.

Nimittäin tohmajärven etu on suunnaton koska se on rajapitäjä,sieltä saa kaiken 50 centillä saa bensalitran ,kipaisee samalla parturissa ,ym....iltakahvilla ym.....auton osat ihan erihinnoissa jne..renkaat ym.

Tämän talon ohi ajaa suurin osa tuon alueen ihmisistä jonka nyt laitan linkkin kera näkyviin.Venäläiset ei osta vaikka hetki sitten ostivatkin,nyt ei enää osteta.

Polvijärven turaukotkin ajelee tuon talon ohi joka viikko miltei tankille,miettikää sijaintia ja ylläolevan kaverin 180000 euron kuvitelmia hinnoista,vielä kun hoksaatte että kyseinen kohde sijaitsee aivan vesistön läheisyydessä 200metriä rantaan.

Kohteesta kerrottu teksti:(huom:kunnallinen vesi ja kunnallinen viemäri).

"Nyt myynnissä halvalla omistajan sairastumisen vuoksi
      Omakotitalo 140 m2 asuin pintaala 107 m2 5 huonetta. keittiö. 2 x wc sauna .pesuhuone pukuhuone . oma tontti 3200 m2 rak. v 56 peruskorjattu lisä siipi v 89 missä sauna ja pesutulat . sähkö kunnallinen vesi ja viemäri liittymä on . päätien varrella niiralan rajaasemalle 10 km tohmajärvelle 6.5 km . peruskuntoinen talo . heti vapaa
      kiinteistöön kuuluu kalavasioikeus tohmajärveen rantaan matkaa 200 m "

https://www.tori.fi/pohjois-karjala/Halvalla_Talo_Tohmajarvella_36699486.htm?ca=9&w=109

Se ei siis auta mitä myyjä haluaa ,vaan se millä kohde oikeasti voidaan saada myytyä kun oikeasti pitää rahat saada,vai jääkö käsiin.

• Luki_

Lisätäkseni tietoa sinulle joka asut polvijärven kinahmossa.

Tuon talon edestä menee sininen tie joka vie rajalle,siiitä ettenpäin noin kilometri suomen tullista oli omakotitalo myynissä jossa oli liki hehtaarin tontti hyvällä kuusi metsiköllä josta olisi saanut ns:hankinnan tehty puustosta,useamaan tonnin siis.Kohteessa oli kunnalinen vesi ja viemärit,varastot,ja vierasaitat.Hinta kohteesta oli 3000euroa.

Joten jos mitään raksuttaa niin voin taata ettei syrjäisiltä kyliltä saada mitään hirmuisia enään,hyvä jos pääsee eroon kohteesta.

• Luki_

Kuolevat kylät,ettekö te suomalaiset tajua maaseudun asuntojen arvoja?

Otan vielä erään esimerkin kun aloittaja ihmettelee huoneistojen suhteelisen edullisia hintoja.

Otetaan edelleen alueena pohjois-karjala kitee,eli lähellä venäjän rajan ylitysaluetta.

Eräs osake s-marketin vierellä noin 50 metrin päässä ole kaksio maksoi 3 vuotta sitten 62000 euroa,nyt kun siitä pitipäästä eroon niin hinta ei todellakaan ollut samaa enään,kohde oli noin 60m2 kaksio hienolla ja isolla lasitetulla pervekkeella,kohteeseen sisältyi lämmin auto talli.

Hinta jolla myyjä olisi myynyt oli 19000 euroa.Kohteessa ei ollut remonttivelkaa ym.Miettikää mistä ostatte mitäkin,monet luulee ihan utopioita,esim: ottakaamme korvesta kiteen puhoksesta lääviä kerrostalosta saimaan rannan välittömästä sijainnista,yksiöt maksaa keskiarvoltaan tuolla 6 000e-10000e, kaksiot 9000-15000e ja kolmiot luokaaa 15000euroa,sijainti on taas jollekkin polvijäveläismiehelle huippu varmaan,kauppaan matkaan 200m ja on uusitty k-market juuri,samoin posti,ja järvi maisemin jossa laivat ja kesä ravintola 200metrin päässä.

Mieti sitä polvijärven perukkaa.

• Luki_

Otetaan nyt vielä tuolta kiteen keskustasta ote.

Myyjä pyytää mutta saako mitä?

Kohde on keskustan tuntumassa siis kiteen kaupungissa,60m2 uima allastiloineen,ja tuossakin on myymistä.Palvelut vierellä.

https://www.tori.fi/pohjois-karjala/Kaksio_Kiteen_keskustassa_40801475.htm?ca=9&w=109

Sitten on rivitalo mutta siinäkin on se kuka sen oikeasti ostaa ,hinnoissa on heittoa koska kaikki ei älyä ettei tänääivänä syrjästä myydä noin vaan.

https://www.tori.fi/pohjois-karjala/Rivitalohuoneisto_1h_kk__Kiteenrinne__Kitee_39409164.htm?ca=9&w=109

• Luki_

Jatketaan samalla läänillä.

Kesälahden rivieralta.....jossa näkymät puruveden muikkuihin saakka.

Tämän talon myynti aloitettiin 5 vuotta sitten jolloin asuntoon oli tehty remontti,hinta oli tuolloin muistini mukaan 130000e ja nyt viiden vuoden myynin jälkeen pyyntö on..

https://www.tori.fi/pohjois-karjala/Kesalahdella_omakotitalo_Kojola_26668717.htm?ca=9&w=109

Kaksi kilometriä kylän keskustasta ja voin taata jos vertaa ettei polvijärven perukka ole sinne päinkään.

• omassarauhassa

Pitkät on sulla repustukset, mutta petkele kun en ole teoria miehiä vaan käytännön savotoissa kiertänyt ja entinen merimieskin vielä sen lisäksi että rekkakuski.
      Taloa ei myydä tilastoilla vaan se on ostajan ja myyjän asia ja jokaisella talolla ja aluella on oma henkensä ja sillä myydään.
      Jostakin syystä tämä Kinahmon alue on kysytty ja pidetty ja minun talossani on sitten sitä jotakin parempaa kun tulevat kysymään että myytkö ja ei ole hintapyyntöä haukuttu eli 180 tuhatta on täysin rempatusta talosta hinta.Sokkeleiat on laitettu monelaisia on tässä kivijalka tässä talossa ja kyllä tää vanha perustus oli hyvä mutta psitin itse vielä paljon paremmaksi,
      Halvalla sain kun talo oli rapsitunut ja seistä tököttänyt toista vuotta tyhjillään ja vettä kellaritiloissa mutta oli kuitenkin terve talo, kävi kartoittaja ja snaoi ei ole hometta pelkkää kosteutta ja kun kuivatettiin niin priimaa tuli.
      Mukava se on viettää itsenäisyyden päivääkin omassa talossa ja vaikka ryypyn voi ottaa kun huomena tukinajoa ja sen jäljestä loppuviikko vapaat ja sitten onkin isompi savotta edessä että saa fulleria käskyttää ei jää pankoille kun pitkälle yli 400 hevosvoiman peli näin vanhakin saa muistella piktiä ajoreissujaan kun peltihytissä yövyttiin ei tässä tukinajossa tarvi kun vaihtomies tulee niin kotia ja ei noi välimatkat.
      ole kuin rapiat sata kilsaa suuntaansa.
      Osta sinä Luki talo tästä parin vuoden päästä jos mielin jonnekin maalikylille tahi kaupunkiin niin kyllä 180 tonnin hinnasta voidaan puhua ja hyvälle miehelle voi jonkun tonnin hinta joustaakin mutta ei notkahda se on varma.
      Varmana voin sanoa että on hyvä talo, parempi kuin moni muu ja huonoa ei kannata ostaa.

• Ok-UuusiTalo

Varmaan ihan hyvä talo, mutta: onko asiallista että vedet tulvii tuolla lailla jos salaojat eivät vedä? Toki salaojat tarpeelliset ovat, mutta voiko niiden toimimisesta olla kiinni noin vakavan vesivahingon uhka?? Tai varmaan voi noin vanhassa talossa, mene tiedä.

Vasta 2000-luvulla salaojia alettiin tehdä kunnolla, kun talonrakennuksen kosteusmääräyksiä tiukennettiin.

Suomessa on yli puoli miljoonaa rakennusta jotka ovat vailla oikeasti toimivaa nykymääräysten mukaista salaojitusta, mutta ei kai niissäkään vedet kellariin tulvi. Salaojat torjuvat muun muassa pohjavettä, kun taas kattokourut hoitelevat sadevedet. Pinta- ja kattovesien ohjaaminen salaojiin on kiellettyä, koska salaojaputkissa on reikiä, muutoin sadevedet hulahtavat putkien läpi perustuksia ja maaperää kostuttamaan. Pintavesien pääsyä salaojiin tulee ehkäistä kallistamalla maanpintaa talosta poispäin ja ohjaamalla katolta valuvat vedet sadevesikaivojen avulla riittävän kauas rakennuksesta.

• NickNailer

Ihan hauska ketju, joskin sillä on vähän tekemistä asuntojen hintojen kanssa ja hyvin paljon psykologian kanssa.

Tässä ketjussa on osoitettu ns. endowment efekti (omistusvaikutus) todeksi. On täysin yhdentekevää mitä muut kirjoittavat, kun omistaja endowment efektin vuoksi yliarvostaa omistamaansa omaisuuserää. Endowment kattaa vieläpä asuinalueen.

Tätä tulee vastaan usein asunto- ja autokaupoissa. Myyjillä on taipumus yliarvostaa ja ostajilla aliarvostaa.

No joo, olen itsekin kyllä myynyt yhtä kiinteistöä 12 kk, joten en ole ihan syytön endowment efektiin itsekään. Kaupat kuitenkin tehtiin pyyntihinnasta, ostaja ei tinkinyt. Olen myös sitä mieltä, että nopeasti tehty kauppa ei ole myyjälle hyvä. Hinta on silloin liian halpa.

Endowment efektistä on haittaa muussakin kuin kaupantekotilanteessa sekä ehkä lainojen vakuusarvoja mietittäessä. Jos kulutuksensa mitoittaa sillä perusteella, että tuntee olevansa varakkaampi kuin onkaan, ryhtyy mahdollisesti kuluttamaan liikaa todelliseen tilanteeseen verrattuna.

Tosiasiallinen tilanne on se, että kasvukeskusten ulkopuolella kiinteistöillä alkaa olla negatiivinen arvo. Kukaan ei osta, mutta kulut juoksevat. Luultavasti trendi jatkuu ja koskee koko Eurooppaa.

• Ostellut

Ei asuntojen hinnoissa ole tinkivaraa kuin alle 5000e ne on niin pieniä rahoja et myyntiaikaa ei kannata sen vuoksi pitkittää.

• omassarauhassa

En minä ymmärrä noista sivistyssanoista kuten endowment ei se ole suomen kieltä, perkele tässä on rehkitty pöllipinon päällä tänään paita märkänä ja vedetty ketjuja renkaisiin nyt on marskin ryypyn aika kun oon suomalainen ja talon omistava mies, kyllä minäkin sen 5 tonnia suostusin tinkaamaan en sen tahia tohi vuotta myydä taloa eli 175 tuhatta ja hyvän talon saa ittelle remontoidun ei ole mitään tapettia päälle sotkettu ja oikiat materiaalit ja on tää aikaan oikeitten timpureitten tekemä tämä talo näkeehän sen jo perustuuksistakin ja työn laadusta.
      Vettä oli tulvinut kellariin kun salaojat oli kasvanut umpeen oli puun juurta vimmatusti ja paskaa seassa kaikki korjattiin ja vimosen päälle.
      Hyvä tässä on asustaa eikä tätä ole pakko ostaa eikä minun ole pakko myydä jos ei hinta ole kohillaan ja kyllä se oikia hinta on 175-180 tuhatta ja kuten sanoin tuomarimies tarjosi tästä jo suullisesti kohtuuhintaa ei kuitenkaan sitä mitä vaadin, mutta hällä on ostajia jotka maksais jos myyntiin laittaisin ja 4 tonnin ronttihommalla lupasi myydä ja teksi kaikki paperit siihen rahaan..
      Katotaan nyt kun oon terve ja hyvänkunnon työmies ja hommia ruvennut tulemaan ovista ja ikkunoista kun kokenutta kuskia ei helpolla löydä ja direktiivit on voimasa, että en vielä muutamaan vuoteen eläkettä haavi, mutta sitten voin kaupunkiin tai kuntakylän keskustaan katella jos nyt joku ostaan pyyntihinnalla voin kyllä myydä ja psitää rahan pankiin, muutoin asusn tässä ja nautin suurenmoisesta paikasta ja talosta ja Kinahmo on hyvä paikka kysyy keltä vaan joka täällä asuu ja minun taloni on erityisen hyvä kysyy vaan ammattimiehiltä kyllä passaa.
      Petkele muuten jos tämän talon alle 150 tonnin pilkkahinnalla myisin niin ostajahan siinä vois joutua lahjaveron maksamaan että raja se on siinäkin, hyvä maksaa ja ei tämmösitä isoa omakotitaloa omalla tontilla ilman saa.

• stadista.pois

Moikka, moi ei toi hinta pahalta tunnu kun esim. stadissa maksaa vanha paskainen yksiö saman verran ja neliöitä voi olla jopa alle 20 , joten mietin itsekin muuttoa maalle omakotitaloon en nyt ihan noin syrjään mutta stadista 100-200 kilometriä olisi suunta, duunit lopetan kyllä silloin ei minun ammatissani etätöitä tehdä himasta käsin.
        Olenkin ajatellut parin vuoden sapattia korvauksilla ja säästöillä, minkäisia omakotitaloja löytyis sätteella hki-100-200 km suuntaan minne vaan , talo sais olla asuinkunnossa ja hintahaitari 50 tuhatta-150 tuhatta ja ei tarvitse iso talo olla kahdelle ihmiselle ja koiralle.
        Kertokaapaa joku....
        Ps. Vokkeja en kaipaa seudulle kun siksi läksen stadistakin kun en tunne sitä enää suomeksi.

• omassarauhassa

Tämmöistä se on vaiha se koirankoppi asuntoon ja osta omakotitalo eikä Polvijärvi syrjässä ole vaan keskellä kauneinta suomea. Tuli käytyä kirkossa ja sankarihaudalla mustelemassa suomen itsenäisyyden rippeitä, kyynel tulee silmään vanhalla petkele kun munattomat päättäjät suomella ja tumma väri on nykyjän ihanne vaikka mitä teki, mutta täällä Polvijärven kinahmossa saa asua rauhassa.. Merimies on erimies ja rekkamies, tänään otetaan auki se konjakkipullo ja lämmitetään oman talon sauna, lumi on peittänyt maan ja pakkastakin on ei mittään otetaan sille ja vaakuna olutta päälle, herkistyy tässä vanhakin ja ei minun taloni hinta laske kun en halvemmalla myy, eikä tarvi myydä ja menepä kauppaan ja pyydä parasta laatua nin et saa halvimmalla se on näinkikkään ja täällä rajakylillä on 70 luvulla tehty parhaat talotkin silloin arvostetiin suomea ja talon laatua ja ku nyt on rempattu kunnolla nin parempaa saa etsiä eli jos myyn tämän niin kaiva 175 tuhatta ja voiraan neuvotella talosta ja et varmasti kadu, hökkelit on erikseen.

• omassarauhassa

Joku tääällä viisasteli että minereetti levyt seinissä olis paha, kyllä niitä ennen laitettiin ja hyviä olivat, otin tosin ite pois ne kun rempan tein ja pistin lautaa päälle, nykyään vaajitaan kaiken maailman asbestiluvat mutta itte kun tekee omaan taloon ei nin ei lupia tarvi ja jos on asbestia niin allahan se on ja ei se sieltä mihnään lähe.Oli saunassakin kiukahan yllä mineriitti mutta otin sekinpois ja päälle kuusipaneeli on nykyaikasempi ja hyvin nyt holotnaa saunassa kun ilma tulee ulkoa kun kairattiin reikä ja psitettiin ventiili paikalle.
      Hyvää itsenäispäivää ja otetaan kunnon konjakit ja lähetään saunaa ja ei nurista.

• stadilaisetry

Kännisten "älyjen" ja mökkiukkojen horinoita koko ketju ja palsta!

• omassarauhassa

Samperin poika älä vittuile miehille, töitä on tehyt ikänsä toisin kuin märkäkorvat ja hesan hulluuteen en muuta vaikka maksaisivat ei väri kiinnosta saakeli, tulihan tässä otettua eilen suomi100 kunnikaksi pää huurussa viinaa ja suanottiin monta tuntia ja voinpa ottaa tänäänkin kun on maanataihin asti vapaa ja sitten taas tukinajooon pitkää päivää ja kunnon työtä, saatan propelikorvat mulle vinoile eikä muillekaan omakotitalossa asuville oikeille ihmisille.
      Siellä sinun stadissa ole muuta kuin homojen marsseja ja maahntulijoiden leirejä, helvatn telttakylä, kyllä Polvijärvellä on oikiaa elämää ja oma rauha ja tupa ja otan silloin kun haluan ja tänäänkin on oton päivä mutta kun teen töitä niin teen ja siinä tahdissa ei poikaset pysy perässä eikä pysty, petkele.
      Mitä tulee edelleenkin talooni on hyvä talo, erinomaisen hyvä jotta se maksaa halpaa taloa enemmän mutta eip ole purkukunnossa ja ei atrvi häpeillä
      Pidetään lippu korkialla ja asutaan missä halutaan ja kun hyvä talo nin tarvittaessa kyllä myydään muttei halvalla.

• oikeastadi

Dokut ennakkoluuloiset vaarit asuvat omakotitalossa ja vielä syrjässä, heh, onkohan se tauti tarttuvaa kuten paise?

• omassarauhassa

kuulejan jannu, voin kertoa sinulle jutun, tanssipaikalla vuo
      sia sitten tuli räkäpää jannu selittelemään ja erehtyi liki, pitkä käsi kun ojentui niin turvallaan sen jäljestä poika yritti potkia otin jalasta kiinni ja pari kertaa tirvaisin ja kysin vieläkö potkit, jannu itki , älä lyö enää että se siitä ja päästin räkäpään menenemään eli älä vittuile miehille, pysy sinä siellä hesan homomarseissasi vaan saakuta, täällä polvijärvellä on miehiset miehet ja hesassa neidit, jatkaa matkaasi se on näin.

• tulekyytiin

Turpa rullalle maalainen, kuka haluaa asua jossakin polvijärvellä, kuka sinne haluaa, kaikki haluavat sieltä pois!!!!

• Luki_

Ai jumankauta minkälaiset on jutut,ukko on ostanut 70 luvun talon ja remontoinu ja samalla näkee jo tähtiä ja kaataa vielä viimeiset tipat kurkusta alas.

Ja toiset kertoo realismia (todellisuuta) ja tilanne menee riitelyyn näemmä.

Talonomistaja joka ehkä myy joskus ja pitää kovasti kiini hinnasta,pyytäen lähes 180000 eskoa,toiset kertoo 50000 euroa olevan sinne päin näyttöineen.

Pitäs olla realismia,nyt vertailu kohtana olisi isompi paikkakunta kuten joensuu on,eli joensuu.Kinahmosta on joensuuhun yli 40km suuntaansa.

Tuolla ylempänä oli linkkiä myytävävistä asunnoista kinahmossa,ne on edelleen myymättä etuovella,eli kauppa ei käy kuumana.

Vilkastaan muita olvijärveltä.....

Kappas tämä kohde on aika lähellä joensuuta

Kaunis vuonna 2014 rakennettu maalämpötalo Kuorevaaralla. Vesikiertoinen lattialämmitys koko rakennuksessa. Vehkalammen rantaan vain reilut 100m. Mukavassa pihapiirissä mm. ulkosauna sekä palju. tällä on hinta pyyntö 169000e.

HERÄÄKÖ MIETTEITÄ 70 LUVUN TALOSTA?????

Sitten on 70 luvun lopuolelta oleva talo aivan poljijärven keskustassa hintaan 100000e.

No älä mieti hintoja vaan ajele rekkaa,maaseudulla kauempana palveluita on hinnat laskussa ei nousussa,lainan suhteen jos lainalla joutuu joku ostamaan niin 175000 euroa ei myönetä enään noin kaus keskustasta vaikka olisi uusitalo,juuka joka on varsin lähellä teitä ei saa edes lainoja hevillä enään pankista ja siitä pohjoisemmaksi vaikka kainuu.Toki saa lainaa jos vakuudet riittää mutta talon vakuus ei riitä pankeille enään mihinkään,jos taloon haettu noilla alueilla kiinityksiä vaikka 100000e ja omistaja olettaa noin olevan niin se ei määritä mitään,vaan pankki katsoo sen omakohtaisesti arvioiden ehkä 40000-50000euroa.

Lisäksi vielä muistuttaisin mahdollisesta talouden myrskystä joka voi heilauttaa tulevina vuosina entistä tukalampaan asemaan talojen myyjät,tällöin ei korpitaloja hevillä myydä saatikka saada hyvää hintaa.

Mitäpä näistä,mutta olen kertonut nyt kumminkin realismia joka voi olla yllätys eräänä päivänä itsekullekkin.

• omassarauhassa

Perkele Lukki, mitä sinä ukko tiedät polvijärven hinnoista tahi minun talostani tämä talo sattuu oleman eristyisen hyvä ja hyvin tehty ja remontoitu ei ole halvimpaan sorruttu kuten moni muu tollo, Tälle kyytipojalle sanon että pistä poika naamas kiinni kun korvataustat vielä märkänä, perkele tässä on 30 vuotta istuuttu jo oman talon pöydässä ja sitä ennen kierretty maailman meriäkin, .
      Äläkä sinäkään Lukki vittuile turhan paljon, mikä on oma asumismuotosi ja asuintalosi, hä?
      Tässä on viikko painettu yötä päivää pöllinajoa että on paita märkänä mutta nyt alkoi joulunvietto ja kinkut uuniin ja pistellään parempaa konjakkiakin pöytään ja tietenkin olutta, omasa talossa on hyvä asua ja viettää joulut ja poikakin tulee perheineen käymään.
      Hyvää joulua kuitenkin eikä minun talostani tarvihe kadehtia, kovalla työllä on hankittu ja on jonkin verran arvoakin likemmä 180 tuhatta kuitenkin.

• Luki_

Älä lue niin säilytät joulun mielenrauhan tai jos luet niin omalla vastuulla.

"Tässä on viikko painettu yötä päivää pöllinajoa että on paita märkänä"

Minusta kun tuntuu että on päämärkänä ja kurkkukuivana ja painettu koko viikko,yötäpäivää vieläpä.

"Perkele Lukki, mitä sinä ukko tiedät polvijärven hinnoista"

No siehän se sälli oot.....

Kyllä minä pikkuisen tiedän,nyt on tilanne se ettei sinun talosi sijaitse polvijärven keskustassa vaan metässä hieman kauempana,toiseksen aluetta tarkastellaan kokonaisuutena jossa joensuu on kiintopiste aina kun puhutaan polvijärvestä. (tämä on koko läänin alueenkiintopiste eli joensuu)

Se että jos minä satun osallistumaan harvakseltaan silloin tällöin keskusteluun ja kerron totuuden joka pitää useilta osin yleensä paikansa,Kysehän ei ole talon kuntoisuudesta pääosiltaan vaan sen todellisesta myynti arvosta jonka sillä voisi saada jos nyt laitettaisiin myyntiin.

Remonttiin menneitä rahojaan on vaikeaa saada joita kiinitetty remontteihin takavuosina,talohan myydään sen vuosimallin perusteella ja luetellaan osin merkittävimmät uudistukset,nämä voi antaa paremman kiinostuksen ostajille mutta ei tee siitä uutta.

Ranta ja maa alue tekisi arvonnousua kohteelle mutta se on kuivalla maalla sinulla.

Otahan ukkeli nyt kunnon hömpsyt ja ala rauhoittumaan sielä ettäällä.

"Äläkä sinäkään Lukki vittuile turhan paljon, mikä on oma asumismuotosi ja asuintalosi, hä?"

Kuka tässä on vittuilu? en minä ainakaan,se on eriasia jos totuuden asiat muuttaa itse vittuiluksi,enhän minä sille mitä mahda jos hinnat on korvessa laskevia ilmeisesti hamaan tappiin saakka.

Onkos sillä väliä jos ei arvota itse asuntoaa?

No mutta kumminkin, oma asumismuotoni on kaksi ok-taloa,molemmat kaksikerroksisia,ei näitä kehuta sen kummemmin,tönöjä mitä tönöjä.

Kaupungin keskustasta torilta on matkaa alle 2km ,sairaalaan ja terveyskeskukseen matkaa alle 300m.

kirjastoon ja kouluun ja päiväkotiin matkaa 200m ovat juuri valmistumaisillaan siis uudet,uimahallin ja salille matkaa 250m,apteekkiin matkaa 300m jne ......

Nämä mitattu teitä myöten muuten ovat lähempänä linnuntietä.

Kaapeli tv on ja laajakaistat,varaavat takat olohuoneessa ja keittiössä uuni sekä olohuoneessa ilmalämpöpumpu.

Tontilla tallit ja laavu sekä lisänä pihalla omakaivo jos haluaa ottaa vettä esim:kukille ym.

No mutta kumminkin ,minulla on tietämystä omakotitalo alueista jonkin verran koko suomen alueelta takavuosien tutkielmien perusteella,nykyisin ei niinkään koska en osta enään omakotitaloja,olen sen siis päättänyt,omakotitaloja ja vapaa ajan viettopaikkoja on ollut useampia,olen saanut toisin sanoen niistä tarpeeksi ja nähnyt noiden hintojen nousun ja nyt tämän hetkisen laskun jolle einäytä kehä kolmen ulkopuolelta olevan loppua edessä.Tai ainakaan niiden jotka sijaitsevat kauempana suurimmista kauungeista ja joissa työttömyys on vallitseva tekijä kuten nyt esim:pohjois-karjala on.

Maaseutu on tärkeä ja elinehto pysyvälle toiminnalle suomenmaassa, sitä ei tulisi keskittää suuriinkaupunkeihin pelkästään vaan pitää kylät asuttuina ,näin ei kuitenkaan ole tämän hetken trendi vaan maalta ollaan sulkemassa ovia niin kuin oli 60-70 luvullakin työnperään mentiin ruotsiin,tosin tällä kertaa tämä on pysyvämpää tämän sukupolven aikajanalla.

Ei pitäisi maaseudun eläjien tuudittautua siihen että he saavat hyvän pesämunan myydessään talonsa maaseudulta tulevaisuudessa,se voi koitua harhaksi hyvinkin pitkälti.

• omassarauhassa

Älä sinä Lukki huutele täysaikaiselle miehlle perkuleen poika vai on sinula oikeein kaksi taloa ja apteekin vieressä onko ihan pihassasi nämäni palvelut? Mahtaa siellä ruuhka käydä talossasi ei käy katiaksi, Kinahmo sijaitsee rauhallsiella aluella, vesistöt kaikkialla täälä on oma rauha ja oikiea joulutunnelma, oletkos sinä muuten ollut pöllinajosa tahi yleensä rekkahommisa, minä alotin ne kun tulin meriltä päältä kaksikymppisenä, viime vuosia tutustunut b-junaankin eli rahtihommissa erikoisluvilla puoliperävaunun perään toinen perävaunu ja siinä vaaditaan mies joka peruuttaa tämän vempeleen laituriin, minä poika pistin sen sinne ja oli katsojia vieresä-
      Tukinajussa käyrään välillä kääntymässä pimeällä tukkitiellä tai maatalon pihassa ja ei ole katuvaloja eikä Sisu kynnä ojaa pitkin siihen ei ole varaa vaan tieillä pystytään.
      Kaikki ei sinne kaupunkeihin mahdu vaan saatan minäkin joensuuhun vielä asettua mutta en petkele vielä vapaaehtoisesti mutta kun joku tulee ja latoo sen 180 tuhatta talosta kätehen niin lähden sen verran hyvä paikka ja talo tämä on että ei ilman anneta, talli on minulakin ja siellä kaksi henkilöautoa toinen vanha ja kunnostettu ja toinen vähänajettu pari vuotta vanha ja englantilaine on vanhempi auto ja uudenpi japanin merkkiä ja hyvä että ei tässä tyhjäpoikia olla.
      Tänään onkin joulunurakoita tehtävät kotitalossa kun tien päällä ei ole ehtu yt mittään ja kinun osto ja paisto kyllä tässä muikeaksi suun vetäää ja jouluna saa ryypyt ottaa.

• Luki_

"ja jouluna saa ryypyt ottaa. "

Jos saan korjata hieman niin sinä olet alkanut jo ennen joulua ottamaan.

No mutta asiaan,sitähän tässä yritetään saada sinun pehmeeseen puiseen kalloosi.

"oletkos sinä muuten ollut pöllinajosa tahi yleensä rekkahommisa, minä alotin ne kun tulin meriltä päältä kaksikymppisenä"

Tuo on on kuule kevyttä sarkaa jos minä miehenä sinulle nyt kuiskaan korvaan niin kuuntele.

13 vuotiaana minä olin metsässä töissä ropsin kasauksissa ja niin että munia myöten mentiin hangessa kuusta ja märkää kolmosropsia kasattiin juuri tuona vuonna kun täytin 13vuotta,sitten vinsattiin vinsillä siis hankien läpi tukkia ja pylvästä ja kuljetettiin tien varteen rekkamiehille jotka persepitkällä imisätkää lahnustaen menojaan.

Raivattiin metsiä eräänäkin vuonna ja urakalla,piti saada joutuin pelloksi, koska aikamääritelmät oli noissakin jolloin laki ei enään olisi voimassa.Myös maatilan koneet ja traktorit olivat varsin tuttuja 13 vuotiaana,aloitin traktorilla yksin ajamisen 10 vanhana.

20 iässä minä ajoin kuormaautoa jakeluautoa ,mm:helsingissä ja maakunissa.
        Pisin yhtämittainen matka oli yhdessä vuorokaudessa 1500km tuo siis ennätys,pahimmat kilometrit asettui yli 120000km vuositasoa,Pahimmat kuukauden matkat oli n:15000km ja ylikin.

Tuosta tosin sanoin itseni irti ja vaihdoin rakennusalalle tuolloin nuorempana.
        Olin myös kivimiehenä jolloin tuo rakennuspuolen hommelit hieman laajeni.

Myös nuoruuteni ennen 10 vuotta istuin sen aikaisten mersujen hytissä kyydissä kaikki kesät,ennen 10 vuotta hallitsin volvo bm runkoohjauksella olevalla sora auton lastauksen myös sitä vanhempi fiat allis kävi tutuksi ennen volvoa,kuormaautoilla ihan uudehkoilla ajelin soramontuilla opetellen maton levitystä.

"kaksi henkilöautoa toinen vanha ja kunnostettu ja toinen vähänajettu pari vuotta vanha ja englantilaine on vanhempi auto ja uudenpi japanin merkkiä ja hyvä että ei tässä tyhjäpoikia olla."

Joo.o ei varmaan ei.

Minä en valitettavasti nyt muista kaikkia autoja millään, mutta noin 200 kpl autoa on ollut.En tahdo millään päästä eroon noista vaikka omistankin vain yhden auton tätä nykyään.

Mutta useita merkkejä on ollut,myös ranikko veneen omistin jolla seilaisin aikani,olin myös mukana ajamassa troolia aikoinaan,eli ajoin toista venettä kun troolia vedettiin.

Kalastus kulki mukana kauan,mutta se on nyt jäänyt kokonaan pois,myös joensuun pyhäselkä on varsin tuttu,samoin kuin samppaanselkä sekä savon selkä, myös pielisjoki kolille asti,joten tiedän vesistönkin joka vallitsee tuota aluetta,toki höytiäinen on mutta siinä ole kuin uinut joskus.

Sisua muuten aikoinaan kokeiltiin pariakin hiekan ajossa,paska se oli mersuun nähden tuohon aikaan,teli meni paskaksi kuin todenteolla ajettiin,e kestänyt niin kuin mersut.

Tuosta tulikin mielleen henkilöautoina mersut,noita oli ainakin 14.-15 kpl ,joista koin parhaaksi w124 300 E bensa mersun.

• Luki_

Sitten mitä tulee tuohon rätväämiseen,niin olen onnekas ,kuntoni on yhä kuin teräsmiehen 20 vuotiaat ei salilla pärjää vaan hyytyvät kesken,eli kuntosalit on hyvin tuttuja joilla pidän kuntoa jokseenkin yllä samoin voimatasoja,tännän olin viimeksi kuntosalilla.Roppa on kuin nuoren miehen ja mieli sitä myöten,ei kuulu kaljat elämään vaan läskitön roppa jossa on lihasta.

Olen paremmassa kunnossa päältäpäin kuin useimmat suomalaiset huippu urheilijat,rasvat luokkaa 10% tällä hetkellä.

Jos laittaisin kuntoisuus todistuksen tänne niin kukaan ei sitä uskoisi,olin 15 vuotiaana kovemassa kunnossa kuin Sylfester Stallone rambossa,omistin painot jo 12 vuotiaana ,kevyesti kävin iltaisin lenkillä 50 kilon säkin kanssa niskassa,tuohon aikaan oli 50 kilon säkit käytössä.

Olen siis pitänyt itsestäni huolta monin tavoin enkä sortunut rätväämiseen.

• omassarauhassa
        Luki_ kirjoitti:

"ja jouluna saa ryypyt ottaa. "

Jos saan korjata hieman niin sinä olet alkanut jo ennen joulua ottamaan.

No mutta asiaan,sitähän tässä yritetään saada sinun pehmeeseen puiseen kalloosi.

"oletkos sinä muuten ollut pöllinajosa tahi yleensä rekkahommisa, minä alotin ne kun tulin meriltä päältä kaksikymppisenä"

Tuo on on kuule kevyttä sarkaa jos minä miehenä sinulle nyt kuiskaan korvaan niin kuuntele.

13 vuotiaana minä olin metsässä töissä ropsin kasauksissa ja niin että munia myöten mentiin hangessa kuusta ja märkää kolmosropsia kasattiin juuri tuona vuonna kun täytin 13vuotta,sitten vinsattiin vinsillä siis hankien läpi tukkia ja pylvästä ja kuljetettiin tien varteen rekkamiehille jotka persepitkällä imisätkää lahnustaen menojaan.

Raivattiin metsiä eräänäkin vuonna ja urakalla,piti saada joutuin pelloksi, koska aikamääritelmät oli noissakin jolloin laki ei enään olisi voimassa.Myös maatilan koneet ja traktorit olivat varsin tuttuja 13 vuotiaana,aloitin traktorilla yksin ajamisen 10 vanhana.

20 iässä minä ajoin kuormaautoa jakeluautoa ,mm:helsingissä ja maakunissa.
        Pisin yhtämittainen matka oli yhdessä vuorokaudessa 1500km tuo siis ennätys,pahimmat kilometrit asettui yli 120000km vuositasoa,Pahimmat kuukauden matkat oli n:15000km ja ylikin.

Tuosta tosin sanoin itseni irti ja vaihdoin rakennusalalle tuolloin nuorempana.
        Olin myös kivimiehenä jolloin tuo rakennuspuolen hommelit hieman laajeni.

Myös nuoruuteni ennen 10 vuotta istuin sen aikaisten mersujen hytissä kyydissä kaikki kesät,ennen 10 vuotta hallitsin volvo bm runkoohjauksella olevalla sora auton lastauksen myös sitä vanhempi fiat allis kävi tutuksi ennen volvoa,kuormaautoilla ihan uudehkoilla ajelin soramontuilla opetellen maton levitystä.

"kaksi henkilöautoa toinen vanha ja kunnostettu ja toinen vähänajettu pari vuotta vanha ja englantilaine on vanhempi auto ja uudenpi japanin merkkiä ja hyvä että ei tässä tyhjäpoikia olla."

Joo.o ei varmaan ei.

Minä en valitettavasti nyt muista kaikkia autoja millään, mutta noin 200 kpl autoa on ollut.En tahdo millään päästä eroon noista vaikka omistankin vain yhden auton tätä nykyään.

Mutta useita merkkejä on ollut,myös ranikko veneen omistin jolla seilaisin aikani,olin myös mukana ajamassa troolia aikoinaan,eli ajoin toista venettä kun troolia vedettiin.

Kalastus kulki mukana kauan,mutta se on nyt jäänyt kokonaan pois,myös joensuun pyhäselkä on varsin tuttu,samoin kuin samppaanselkä sekä savon selkä, myös pielisjoki kolille asti,joten tiedän vesistönkin joka vallitsee tuota aluetta,toki höytiäinen on mutta siinä ole kuin uinut joskus.

Sisua muuten aikoinaan kokeiltiin pariakin hiekan ajossa,paska se oli mersuun nähden tuohon aikaan,teli meni paskaksi kuin todenteolla ajettiin,e kestänyt niin kuin mersut.

Tuosta tulikin mielleen henkilöautoina mersut,noita oli ainakin 14.-15 kpl ,joista koin parhaaksi w124 300 E bensa mersun.

Sulla on Lukki aika vähäisiä metrejä takanasi kun autohommista puhutaan ja jos olet kuormaautollaeli jakoautolla ajanut niin en kehusi yhtän, kun pistetään kärry perään puoliperävaunu ja kun aju alkaa niin täysperävaunu tai moduli eli b-juna niin siinä taitaa sinun kohallasi auto viedä miestä eikä mies autoa.
        Petkele minä oon ajanut aikoinaan harjaterästä urakalla ajokkina oli Volvon kasipari lepohytällä mutta en kerennä nukkumaan kun viisi vuorokautta samoilla silmillä painettiin ei ollut silloin paperkiekkoja eikä digiä kuten tänä päivänä kun tauko pidetään ja tietyt tunnit ajetaaan, ite olen ajanut pöllin lisäksi , rautaa, rahtia, öljyä olin jonkun kesän maanajossakin ja Polar expresin ajossa ajoin ulkomaillekin eli ruottiin,norjaan ja saksaankin että on mljoonia kilometerejä takana yhistelmä ratissa ja se mitä sinä Lukki sanoit Sisun telistä niin elä poika puhu paskaa, Sisussa on ainoa teli joka nostaa nyytti päällä ja kun karjaalla tehyt täydestä raudasta niin lujempaa teliä ei maailmasta löyrä, sinne ne jäi mersut ja kanikat kun mettäsä mentiin täyden kuorman kanssa ja sisu nosti telin ylös, nähtiin se maanajossakin, ajelin minä nakkikoppisisullakin siinä oli Rols Roycen moottori ja Fullerin suora laatikko oli pari vuotta vakiajokkina ja kanikka miehet nauroi mutta nauru loppui kun Sisu meni ja muut jäi.
        Mersut oli kyllä hyviä eka oli mulla pulloposki mersu 2622 ja oli puoliperä lavetti perässä ja oli kyllä lämmin auto kun oli vielä lisälämmitin hytässä niin nukuin siinä monet yöt ja ei palellut.
        Kaljan ajossa aikoinaan ajelin Torniosta sitä aitoa Lapin kultaa etelän kyliin ja kanikka oli 140 sarjan auto oli aikansa valio kyllä ja täysperän kanssa kiskoin yli5 tuhatta kilometriä viikossa ja puru ja lastaukset päälli.
        Perkele kuntoasi kehut no oon ite ollut aina hyvässä voimassa vaikka en merimiesvuosien jälkeen ole tapellut kun mullese riitti mutta olen minä vapailla ollessa kävellyt 20 kilometrin lenkkejä ja mettänajossa nsotleen tukkeja huvikseni ja vielä nousee, viinaa otan kyllä vapailla ja oon ottanut nytten mutta sitä ennen ajoin toista viikkoa yötäpäivää että on tunteja tehyt j ansaittu ja joulut levätään ja syödään.
        Talo on hyvö ja sillä on arvonsa ja ei minua mihinkään kuppilan ja apteekin nurkkaan sais tölliin asumaan kuten Lukki vaan asun Kinahmossa ja omassa rauhassa ja omassa talossa.

• Luki_

"Sisussa on ainoa teli joka nostaa nyytti päällä ja kun karjaalla tehyt täydestä raudasta niin lujempaa teliä ei maailmasta löyrä"

Joo o,niin sitä kuviteltiin mutta käytäntö osoitti muuta,kappalleeksi meni. Eli käytännössä tämä on todistettu aikoja sitten ettei kestänyt.

Eli sinun kokemus ei riittänyt tähän tietoon jonka me olemme kokeneet käytännössä.Katos kun ajelee puolisammuneena niin jää näkemättä maisemat ja kokematta todellisuus,sitähän se on kun nukkuu puoli unta ratin takana ja ryyppää vapaa ajat.

Ajele sinä vaan ,minua ei kiinosta enään poikasten jutut,minä olen siirtynyt aivan muuhun,asunto ostot ok-talojen kohdalla ja myynit on myös koettu joten sekin on ohi pääpiirtein,en myy ehkä kuin kaksi taloa enään ja korkeintaan ostan yhden jos edes ostan.

Minulla on tärkeimpiäkin asioita,joita sinä et ole vieläopinut alkuunkaan,eli kasvaminen,elämä on kasvamista ja tässä tarkoitan henkistä puolta,uusien asioiden kiinostus,eli aikansa kutakin ,kato elämä on suhteelllisen lyhyt,toinen viettää ratin takana puolihorroksessa ja toinen valitsee toisen tien,minä en ajamaan ammatti mielessä lähde enään,ajan henkilö autolla kuukaudessa noin 5000-6000km ja se riittää minulle,näistäkin on selvillä mitä kestää mikäkin.

Ajan myös suomen ulkopuolella säännöllisesti noin kerran tai kaksi viikkossa.

Olen siis pyrkimässä autoilun suureen vähentämiseen eli luopumaan autosta jossain vaiheessa,se aika alkaa olla mennyttä.

Elämässä on katos muutakin kuin autot ja talot,sun pitää käydä elämän koulua vielä niin saatat ymmärtää,moni ymmärtää sen vasta kuolin vuoteellaan ja silloin on liian myöhäistä.

Mutta alueesi tunnen kohtuu hyvin siis pohjois-karjalan,jopa vesistöjä myöten.

Ei kiinosta enään mikään veden päällä liikkuminen se on nähty ja koettu ja se siitä.

Mutta sinäpä et tiedä ihmisen toiminnasta,kuten lihasten toiminta tai erinlaiset sairaudet ym? tekniikat joita terveyspiireissä on arkipäivää.

Ensimmäinen huono juttu on sinulla istuminen,se tapaa sinut vähitellen siihen tai aiheuttaa vaurioita,jos ei muu tauti vie,istumatyö ja sinulla on selkä märkänä kertomasi mukaan.

Katos kun se repiminen on monen idiootin juttu,et siis ole ainut joka tulee näkemään vanhuuden päivinä monta harmia ja niitä jo on sinulla nytkin.

Sinä et asu edes käytännössä kinahmossa vaan rekan ohjaamossa,näin sinä olet nyt antanut kertomuksesi julki tänne,joulukuusi koelaudalla jne...radiossa soi.... joulupuu on rakennettu poliisit on ovella......pyyhit hikeä ja toivot pääseväsi kaljojesi kanssa viettämään muutaman hetken kinahmoon mutta todellisuudessa podet yksinäisyytä jota poika koittaa paikata kenties joulun aikaan.

Sitten alkaa taas ralli kun kaljan viimeiset huurut poistuvat ja radiosta soi samantien....... mä oon rekkamies ...viikkoja tiellä saan kuraa vielä niellä....silmiä painaa ei uni anna lainaa ,hei kinahmo mä olen kohta siellä.

• omassarauhassa
        Luki_ kirjoitti:

"Sisussa on ainoa teli joka nostaa nyytti päällä ja kun karjaalla tehyt täydestä raudasta niin lujempaa teliä ei maailmasta löyrä"

Joo o,niin sitä kuviteltiin mutta käytäntö osoitti muuta,kappalleeksi meni. Eli käytännössä tämä on todistettu aikoja sitten ettei kestänyt.

Eli sinun kokemus ei riittänyt tähän tietoon jonka me olemme kokeneet käytännössä.Katos kun ajelee puolisammuneena niin jää näkemättä maisemat ja kokematta todellisuus,sitähän se on kun nukkuu puoli unta ratin takana ja ryyppää vapaa ajat.

Ajele sinä vaan ,minua ei kiinosta enään poikasten jutut,minä olen siirtynyt aivan muuhun,asunto ostot ok-talojen kohdalla ja myynit on myös koettu joten sekin on ohi pääpiirtein,en myy ehkä kuin kaksi taloa enään ja korkeintaan ostan yhden jos edes ostan.

Minulla on tärkeimpiäkin asioita,joita sinä et ole vieläopinut alkuunkaan,eli kasvaminen,elämä on kasvamista ja tässä tarkoitan henkistä puolta,uusien asioiden kiinostus,eli aikansa kutakin ,kato elämä on suhteelllisen lyhyt,toinen viettää ratin takana puolihorroksessa ja toinen valitsee toisen tien,minä en ajamaan ammatti mielessä lähde enään,ajan henkilö autolla kuukaudessa noin 5000-6000km ja se riittää minulle,näistäkin on selvillä mitä kestää mikäkin.

Ajan myös suomen ulkopuolella säännöllisesti noin kerran tai kaksi viikkossa.

Olen siis pyrkimässä autoilun suureen vähentämiseen eli luopumaan autosta jossain vaiheessa,se aika alkaa olla mennyttä.

Elämässä on katos muutakin kuin autot ja talot,sun pitää käydä elämän koulua vielä niin saatat ymmärtää,moni ymmärtää sen vasta kuolin vuoteellaan ja silloin on liian myöhäistä.

Mutta alueesi tunnen kohtuu hyvin siis pohjois-karjalan,jopa vesistöjä myöten.

Ei kiinosta enään mikään veden päällä liikkuminen se on nähty ja koettu ja se siitä.

Mutta sinäpä et tiedä ihmisen toiminnasta,kuten lihasten toiminta tai erinlaiset sairaudet ym? tekniikat joita terveyspiireissä on arkipäivää.

Ensimmäinen huono juttu on sinulla istuminen,se tapaa sinut vähitellen siihen tai aiheuttaa vaurioita,jos ei muu tauti vie,istumatyö ja sinulla on selkä märkänä kertomasi mukaan.

Katos kun se repiminen on monen idiootin juttu,et siis ole ainut joka tulee näkemään vanhuuden päivinä monta harmia ja niitä jo on sinulla nytkin.

Sinä et asu edes käytännössä kinahmossa vaan rekan ohjaamossa,näin sinä olet nyt antanut kertomuksesi julki tänne,joulukuusi koelaudalla jne...radiossa soi.... joulupuu on rakennettu poliisit on ovella......pyyhit hikeä ja toivot pääseväsi kaljojesi kanssa viettämään muutaman hetken kinahmoon mutta todellisuudessa podet yksinäisyytä jota poika koittaa paikata kenties joulun aikaan.

Sitten alkaa taas ralli kun kaljan viimeiset huurut poistuvat ja radiosta soi samantien....... mä oon rekkamies ...viikkoja tiellä saan kuraa vielä niellä....silmiä painaa ei uni anna lainaa ,hei kinahmo mä olen kohta siellä.

Lukki, olen asunut peltihytässä vuosia ja on siitä jäänyt vähän säästöönkin töitä on tehty ja ajettu mutta en asu enää rekan hytissä, hillitsin ajojani pari vuotta sitten ja teen nykyään tuuria eli ajan vapaapäivä ja lomatuurauksia puutavaraa ja tässä puunajoussa ei nukuta hytissä vaan kotona koska ajetaan kahessa vuorossa ja ei välimatkat ole nuin pitkiä, rahtihommia teen vielä satunnaisesti ja silloiun nukun hytissä mutta en kovin usein.
        Mitä tulee Sisun nostavaan teliin nin se on jo Vanajan peruja ja maailman vahvin nostaa edelleen kuorma päällä muilla merkeillä ei pelaa ja tiedän kulejtusyrittäjiä joilla jo 40 vuotta ollut pelkästään Sisu ja telin takia ja karjaalla tehdyn vahvan rungon, uujet Sisutkin tehään mersun hytti, mutta karjaalla tehty runko ja se on jämäkkä ei muilta löyjy.
        Montulla kun oltiin ajossa aikonaan niin Sisu mies meni ja muut raapi päätään, mitäs näsitä enempi, vanha tietää, Hyvät joulut kuitenni, kyllä sinäkin jotain tiedät vaan et Sisusta tiedä etkä rekkahommista etkä minun taloni hinnasta ja arvosta.

• Luki_

Vielä iiku vinkki.

Kun sinulla on asuininta ala noin 90 neliä,niin sinä et saa 180 000 euroa eli 2000euroa neliölle. sillä sijainnilla.

Jos otetaan tästä esimerkki.

https://www.tori.fi/pohjois-karjala/Omakotitalo_perheelle_42415712.htm?ca=18&w=109

Neliö hinnaksi muodostuu noin 1200e neliöltä.Tilanteen mutkistaa nyt tämä....lue nyt tarkkaan,asunto sijaitsee sotkumassa siis ihan eri sijainti,puhutaan jo erimaailmasta,silti asuntoa tarjotaan vuokralle koska asunto ei mene kaupaksi edes tuolla sijainnilla.Lisäksi asunto on 1994 mallia,ei 1970.

Jos nyt varovaisesti arvioin niin 800euroa neliöltä voisi olla sinulla lähellä ehkä 700e.

eli 700x 90 olisi 60000euron kantimilla,se että myytäskö tälläkään on ?.

Polvijärven kunnan keskustan omakotitalojen neliöhinta on keskimäärin1085e.Siis keskustan ei kinahmon.

https://www.etuovi.com/alue/polvijarvi/

• Luki_

otetaanpa ote hinahmosta jossa on remppakohde niin kuin sinullakin oli,mutta tässä kohteessa on toistahehtaaria maata sekä Tontin kärki rajoittuu Höytiäiseen.

Talo 1986, ja rantaan höytiäiseen rajouttuvalla suurehkolla tontilla oleva 127 neliön talo jota kaupataan hintaan...... 39 000 euroa.

https://www.etuovi.com/kohde/9652150?advancedLanding

Joko alkaa valkenemaan,muukin kuin joulu?

• omassarauhassa

Lukki, siis remppakohde, minulla sattuu olemaan täysin rempattu kohe eli 50 tuhatta meni jo remonttiin että ei tätä ilman myydä ja tämä Kinahmo on kokonaan järven ympäröimä minullakaan ei ole järvelle kuin muutama askel vaikka ei tontilla olekaan ja pihasa on oma lampi jota on kehuttu ja kysytty eli kyllä tälle talolle ostajia löytyy jos myyn ja hinta on 180 tonnia ja siitä tietty nuevottelen en tyhmä ole mutta lahjaksi en anna.

• Luki_

No niin eli arvioni oli tuossa talostasi50000-60000 euron tietämillä,mutta olit maksanut 10000 euroa ja siihen se remontti 50000 euroa niin saadaa suunilleen se 60000e. Eli arvio oli lähellä,mutta mitä saa on toinen juttu.

Katoppa kun sinä oot tehnyt ison remontin 50000 euroa on paljon.

Jos tuo rannalla oleva asunto eheytetään niin sen hinta ei välttämättä nouse pilviin,sen remontit on kerrottu pääpirtein jos pitää paikaansa.

Mitä tulee noihin sisuihin,eil ne niin hyviä ole kuin moni luulee,kun hajoaa teli niin hajoaa minkäs teet,tosin nykypäivänä en tiedä noista härveleistä enään,mutta tuolloin sen telin piti kestää,samahan se on valmeteilla,jussit noita osti aina pihaansa,sekään ei ole aina kaikessa paras tai edes hyvä.

Oli tosin aikoinaan sisuilla neliveto oisko se ollu kontio tai jyry tai vastaavamalli en muista tuota enään mutta nuohan meni sitten omia teitään koska oli neliveto.

Paljonko sinulla on matkaa siihen höytiäisen rantaan? ja milloin tuli remontit tehtyä taloosi pääpiirtein?

• omassarauhassa

Eipä tästä ole kuin kusemakaaren verran matkaa järven rantaan rapiat 300 metriä, talo rempattiin monta vuotta kun asuesa tehtiin mutta viimesin eli kattopellit laiton viime kesänä ja parketit kaksi vuotta sitten, kodinkoneetkin on vuojen vanhat ja parempaa merkkiä, sain talon poikeuklisen ahlvalla kun oli kastellut salaojat koko alakerran ja tyhjänä seissy pitkään en samalla myy, pitää rempalla hintakin olla ja hieno paikka tämä on eikä ole naapurtaloja nurkassa kiinni eikä apteekkekkeja vaan pelksätään oma rauha ja mettään saa kävellä rauhottumaa ja kuunnella linnunlaulija ihan nurkalta ja autolla ajaa kymmenen minuuttia kauppareissullekin.
      Hyväksi on havaittu talo ja asumine täsä ja hyvällä on hintansa.
      Kinukunpaistoon nytten pitää mennä kun huomena tulee poika perheineen ja saunat päälle ja ryypyt sen päälle mutta tolkulla.

• Hintansaväärtti

Täytyy olla samaa mieltä. 70-luvulla oli vielä kunnon timpureita, tekivät kuin itselleen. Eihän näitä yleensä tarvii edes rempata. Ja jos nyt kellari on ollut veden vallassa, hometta on turha pelätä. Eihän se veden alla kasva! Vähän turhaan on tässä mineriitti peitetty, onhan se todella kestävä pinnoite. Pesutiloissakin lattialämmitys ja kaakelit, vuokrataloissa näitä voi vain uneksia!

Nykyään on alettu arvostamaan omaa rauhaa, nämä vain hieman syrjempänä olevat laatutalot viedään käsistä! Tuohan soveltuisi kesämökiksikin, ranta mukavan lähellä ja oma rauha.
        Mieskin kuulostaa rehelliseltä, kova työmies ja merilläkin ollut. Eikä turhaan itseään kehu. Ei voi kun arvostaa.

• omassarauhassa
        Hintansaväärtti kirjoitti:

Täytyy olla samaa mieltä. 70-luvulla oli vielä kunnon timpureita, tekivät kuin itselleen. Eihän näitä yleensä tarvii edes rempata. Ja jos nyt kellari on ollut veden vallassa, hometta on turha pelätä. Eihän se veden alla kasva! Vähän turhaan on tässä mineriitti peitetty, onhan se todella kestävä pinnoite. Pesutiloissakin lattialämmitys ja kaakelit, vuokrataloissa näitä voi vain uneksia!

Nykyään on alettu arvostamaan omaa rauhaa, nämä vain hieman syrjempänä olevat laatutalot viedään käsistä! Tuohan soveltuisi kesämökiksikin, ranta mukavan lähellä ja oma rauha.
        Mieskin kuulostaa rehelliseltä, kova työmies ja merilläkin ollut. Eikä turhaan itseään kehu. Ei voi kun arvostaa.

Totta puhut ja uskallan sanoa että parempi on kuin uusi kun vankka pohja tehty ja hyvin peruskorjattu pääosn itse remppasin, kirvesmies apuna ja kun ite tekee niin tietää mitä saa ja isäukko oli rakentaja niin oppinsa sain hältä ennen merille lähtöä ja hyvä talo tämäon ja ei ollut kosteutta vaikka vesi seisoi siis haitallista ei ollut vaan kuivatettiin pois ja kyllä siitä rauhasta maksetaan myöt ei kaikki halua sua jossain kuukerin keskuksessa ja naapurin kyttäämänä.
        Joulu meni ja huomena ajoo miksä tässä kun syönyt ja levännyt

• Luki_

"Joulu meni ja huomena ajoo miksä tässä kun syönyt ja levännyt "

Juu u,kalja huuruisena siis ja rapulasassa maatessa,kyllä tämä tuli niin selväksi tässä osiossa.

70 luvun taloa et saa hyväksi jos ei ole hirsitalo ja ei ole käytetty muoveja.

Jääkääpä sinne harhaisiin luuloihinne jotka pääosiltaan on lähes kaikki väärin tuotu esiin palstalle.

Eli kunnon tura ukko joka ajelee pikkusievissä rapulassa käytännössä aina ja kiireellä 70 luvun pommiin ryyppäämään päätäyteen keskelle korpea luulen asuntonsa himoituksi kohteeksi................voi luoja .

• omassarauhassa
        Luki_ kirjoitti:

"Joulu meni ja huomena ajoo miksä tässä kun syönyt ja levännyt "

Juu u,kalja huuruisena siis ja rapulasassa maatessa,kyllä tämä tuli niin selväksi tässä osiossa.

70 luvun taloa et saa hyväksi jos ei ole hirsitalo ja ei ole käytetty muoveja.

Jääkääpä sinne harhaisiin luuloihinne jotka pääosiltaan on lähes kaikki väärin tuotu esiin palstalle.

Eli kunnon tura ukko joka ajelee pikkusievissä rapulassa käytännössä aina ja kiireellä 70 luvun pommiin ryyppäämään päätäyteen keskelle korpea luulen asuntonsa himoituksi kohteeksi................voi luoja .

Älähän viitsi eikä tarvtte olla kateellinen talostani itte oon työllä tienannut ja itte rempannut ja nyt on hyvä talo kun mies on viitseliäs niin omistaa oman talon ja oman rauhan, kyllä join jonkusen pullon jouluna mutta en päissäin ollut ja tänään ei pisaraakaan olen hyvinkinkin tarkka näissä rajoissa eli kun ajan en ota ei näissä hommissa juopot pysty ja vapaalla otan en työaikana ja aina ennen ajua on yksi vesipäivä.
        Hisitalo tämä ei ole mutta mitän muoveja tässä talossa ei ole, kylyja saunatiloissa oli muovi ollut alunperin ja entinen omiustaja oli laatoittanut päältä purin koko kasan ja kaveri laitto vedeneristeen ja uujet kaakelit päälle, mineriitti oli alla ja nyt laudoitus ja timpuri neuvo jättämään ilmaraon että ei ole tämä talo tosiella käjellä tehty vaan ykkösluokkaa ja hintansa arvoinen.

• Luki_

Minä en halua pahoittaa kenenkään mieltä asuntoasioissa.

Mutta ettei totuutta vääristetä asuntoasioissa niin 1970 vuosikymmen on lähihistorian pahin vuosikymmen omakotitalojen suhteen.

Tämä on pääpiirteiltään ja yleisesti tiedossa oleva asia jotka jotakin tietävät taloista.

Tästäpä joulu lukemista tietämättömille.

https://www.mtv.fi/lifestyle/koti/artikkeli/huonoimmat-rakenneratkaisut-1970-luvun-taloissa-vuotavia-tasakattoja-ja-kosteita-lattioita/4339732#gs.kR527LM

http://herkulex.fi/ole-tarkkana-ostaessasi-1970-luvun-omakotitaloa-tai-rivitalohuoneistoa/

https://yle.fi/uutiset/3-9288016

Omalla kohdallani 70 luvun talo on armotta hylky,ei niin suurta remonttia että se kelpaisi,vain äkkipoikanen erehtyy 70 luvun talon tänä päivänä ostamaan.

• omassarauhassa

Joo Lukki on niin etä on niitä huonojakin taloja tehty silon mutta tämä minun taloni on tehty vankasti, vanhojen timpurien tekemä ja laadulla ja kun nyt itte rempaanut timpurin kanssa tämän talon niin on parempi kuin uusi ja ei ole niitä isoja akvaario ikkunoita vaan normilasit ja pistettiin lämpölasit väliin tässä talossa niin passaaa pakkasellakin ja perusta on luja, kun vesiongelma kuivatettiin ja salaoja avattiin niin älähän mittää ei ollut kosteus haitaksi kuivaa oli ja tarkastaja sanoi että tämä talo on huolella tehty ja suosittelee kyllä, tässä on kivinen jalka tässä talossa ei mitään valesokkelia ja muu rakenne on puuta ja ollut alunperin mineriittilevyt ja levy oli saunassakin kiukaan palosuojan mutta pistettiin paneelit päälle kun on nykyaikaiseks päivitetty talo ja sanon että ei uutta häpeä parempi on tämä talo kuin uusi ja ilmanvaihto on vielä painovoimalla tulo ei tarvi kalliita koneita ja lämmin on talo, kyllä kelpaa asua.
      Mukava oli joulu ja huomena pääsee taas tukinajoon ei mittää on tässä levättykin ja syötykin ja rupateltu pojan perhiin kanssa.

• omassarauhassa

Pitkäsäärelle(lukkille) hyvää uutta vuotta eikä sievistellä ei vaan kävin nyt pitkän työviikon perästä viinkaaupan on 12 tunnin päivää tehty putkeen eli nyt napsaa enkä ota konjakkia vaan giniä kaksi pulloa hain ja siihne greippijuomaa saa paljon halvemman pommacin kun kaupan lonkerolla ja en pisitä rahaa uunin pesää eli osta rakettia vaan ja mieluusti juon omat lonkerot vuojen päätteeksi enkä ole mikään juoppo vaan helevetin kova työmies ja ajomies.
      Mi nun taloni seisoo omalla tontilla ei olla hyyryssä ja rempattu talo ja arvonsa pitää yhä ensi vuonnakin etä jatketaan siitä ja jos kyllästyn niin myyn ja muutan joensuuhun tai kirkonkylään eikä ole kaikki rahat talossa kiinni sen verran on metrejä takana että on jäänynni jotakin säästöönkin.
      Näillä ja etiäpäin ja Sisu kulkee ensi vuonakin ja fullerin laatikolla on mulla tuuriautona mersun Actrossikin ja se on kyllä hyvä vehje mutta etelleenkin kun vaikein paikka niin rautajouset ja sun teli ja runko niin mennään vaikka puuhun ja se mitä Lukki puhuit siitä teliveto Sisusta, JYry se oli, Kontio oli pienemmällä koneella eikä ylleensä teli tahi teliveto mutta Jyry oli, ajuin aikoinaan Jyryllä nokkamalli ja Rolsroycen kone niin ajoin hiekkaa kärryn eli kasetin kansa, rauataa ja rahtia ajoin mysö Nakkikoppisisulla ja jopa Ruotsiin asti kävin keikalla ja nukuin Sisun hytässä vaikka ei niin lämmin ollut siihen aikaan kuin Scania, mutta Sisu myös etelleen olen vaikka pohjoimaan merkkejä kunnioitan muitakin ja Saksalaisia myös kuten Manni ja Mersu.

• NickNailer

Eikä alkoholin väärinkäyttöä yhtään häiritse se, että Helsingin Sanomat julkaisee artikkelin Kuolevien kylien maasta?

On se tietysti niinkin, että kun liuottaa aivonsa ja marinoi maksansa ginillä, niin asunnon yliarvostus ei sen rinnalla ole mikään iso juttu.

• omassarauhassa

Perkelettäkö sinä täysaikasta miestä neuvomaan, töitä tässä tehty enempi kuin sinä ikinä nähnyt ja tutulet näkemäänkään mene kloppi hyttiin ja kokeile peruuttaa 25 metrinen yhditelmä pimeässä ja väärälle puolelle, homma nimittäin tapahtuu kun osaa, minä mitään pyhäkoulupoikaa esitä, muutaman kerran vuojessa otan viinat ja kaljat ja ongelmaa ei oel eikä ole koskaan ollutkaa vaan tänään on oton päivä voihan joku harrstaa vaikka nypläystä mutta vituako se minulle kuuluu olkoon huvinsa. Mies on se joka on talon rakentanut tai remontoinut ja itte olen ylpeä siitäkin ja ei tämä talon arvo mihinkään katoa, rajan takaakin olisi ostajia tulossa ja oikeita rahamiehiä, voin sen verran sanoa että täysin remontoi talo ja kahisevaa 170 tonnia niin tehään kaupat etkä huonoa osta se on varma ja minä en halvemmalla myy. mitäs näsitä tänään vietetään uujet vuodet ja otetaan ja ehkä huomenakin mutta ajohommia taas tiedossa muutaman päivän päästä ja otan rahat pois ja kun hyvällä miehellä on aina kysyntää, automieheksi synnytään ja kaikista ei siihen ikinä ole kun eivät opi ja eivät jaksa.

• NickNailer

HÖPÖ HÖPÖ.

Minkään ajopiirturillisen pirssin kanssa et pääse edes lähelle yrittäjän työtunteja. Älä höpäjä.

Yhdistelmää en aja, koska se ei kannata. Itäeurooppalaiset suhaa sen verran halvalla. Sen sijaan ajan kyllä maansiirtokoneita ja erityisesti kaivureita, jotta tuntuma säilyy. Samasta syystä teen suunnittelu, kirjanpidon ja työnjohdon perskohtaisesti. Työmaalla pysyy vain se, joka tekee yhtä hyvin tai paremmin kuin minä.

170.000 ei ole meillä edes kelvollisen tonttimaan hinta eikä edes kelvollinen yrittäjän vuosituloksi.

Mutta ei se mitään. Jos maalla mesominen ja ryyppääminen tekee onnelliseksi, niin eikun onnellisia uusiavuosia.

PS. Raavaan miehen kerta-annoksen riskiraja on noin kuusi alkoholiannosta. Tuo kahden pullon ginimyrkyts ylittää turvarajat kuusinkertaisesti.

Tämä saattaa tulla yllätyksenä: alkoholistiksi tullaan juomalla viinaa.

• omassarauhassa

Kuulehan polle minä aloitin jo 70 luvulla rekkahommat ja silloin ei ollut piirtureita tunteja tuli, ajettiin Polarin ajossa pohjoismaat ja saksa ja 4 viikkoa reissussa ja kaksi viikkoa kotona tosin kotireissuillakin kävin heittmässä muutamn irtoperän välillä sai leivän päälle lisää täytettä,
      Finjetillä kun matkattiin niin rekkamiheillä oli omat hytit omalla osastollaan siihen aikaan ja ryypättiin ei ollut pillipiipareita vaan kapaksta sai halvalla ja mukan tuli aina finlandiin lasti, olen ajanut liki 40 vuotta ei ole kortti hyllyllä ollut, jollakin kaverilla on ollut kun sattu huono tuuri, miehinen mies kestää kyllä ryypyn, ittellä painoa 115 kiloa niin ei ginipullo tunnu ja nyt olen tällä hetkillä juonut kolmen vartin pullosta niin että neljännes jäljellä ja pari saunaolutta päälli ja ei heiluta olisin rattivalmis mutta en aja nyt
      Ajan kännissäkin yhdsitelmän laituriin ja vatupassilla voi mitat kuinka suorassa on se on verissä kun ikäsnä tehnyt, puuhommia nykyjään, muttaa ina kun kevät tuilee niin kaiho on ulkomaan ajoihin ja satamaa siellä tuli kuitenkin paras nuoruus vietettyä ja monta kokemsuta takana ja on käyty naimassakin moessa maassa, liitto päättyi näihin mutta niinhän se on merimiehellä ja rekkamiehellä elämä vetää toisaalat näivetä itsesi täällä ja sure elämätöntä elämää
      Olen ylpiä tehdsytä työstä ja ammatistani ja juoppoa et minusta saa tekemällä ei juopot aja tukkia tai, rahtia eurooppaan oeln juonut kyllä mutta selviä kuukausoia on paljon takana ja ammattimies on ammattimies alalla johon ei kaikki kykene
      Tulee mieleen ajot Norjaan ku haettiin kalaa tunturimaasta, ruotsin ja tornion kautta ja läpi suomen monemoista maisemaa on nähty ja yätä istuttu ratissa kaiho rinnassa vanhalla, kun kiristän laanilla pöölipinot niin nuoruus melessä, tässä hommassa on etunsa mutta ei tiijä vaikka vielä lähen uloskin taas ajamaan kun kokemus ja luvat kunnossa ja ei minua täällä talossa mikään pidättele, hyvän talon olen kuitennii itselleni saanut hommattua että jotan on kourissa kuitenkin ja pahan päivän varalle.
      juhlitaan vuotta ja ollaan iisisti en riitele kerron kuten on.

• Luki_

Tulin taas kurkkamaan että kuinkas pyyhkii sielä näin uutena vuotena 2018?

"Omassarauhassa "
      Olit viimeksi kun kirjoiteltiin joulun alla ilmeisen pienissä sievissä?

Mainitsin neliveto mallista,eli veto takaa ja eturengaista,mutten muista mallia enään.(siis vanha malli).

Olet kiinittänyt nyt telipeleihin huomion. mutta minä mainitsin neliveto,mikä lie oli malli aikoinaan?

• omassarauhassa

Pienessä on oltu ja nyt uusi vuosi joten tänäänkin vielä otto kun toinen ginipullo korkkamati että en hullujuoppo ole muta vapaalla maistelen ja nyt vahvaa lonkeroa, niin neliveto on siis kaksiakselinen eli on voinut olla Kontiokin, Jyryt yleensä telillä ja on niisä kaikki pyörät vetäviä malleja ja menee kyllä pahoista paikoista, kontiolla ajoin suomen armeijassa oli iha mukava peli ja valmetin koneella.
      Hyvät uudet vuodet vaan

• Eräsneiti

Polvijärven poika jatkoon! Jee mikä tyyppi, aivan mahtava. Tollasii tervaskantoja ei enää paljoo oo. Tota poikaa ei helposti nujerreta. heh.Voisin olla kiinnostunut.

• omassarauhassa

No. tere, tere, sopiva sauma niin tulehan käymään kinahmossa niin lämmitän saunan ja kylvetään ja takaan että on kunnon löylyt ja tolkun mies olen, ryypyt joskus vapailla, nytten oun taas viikon yhteen kyytiin tukinajussa mutta sen jälestä voidaan järjestää, tämä on kaunis paikka ja talo ja olen rehti työmies ja syntyperäinen suomalainen.

• Eräsnti

Emmä saunaan tuu.

• omassarauhassa

Jep, mitähän tarkoota neitiseni, lämmäytetään sauna, otaan snapsit ja sen jälkeen voidaan tulla kumpikin jos sitä tarkootat. tässä on viiko painettu tukkirekan kanssa 13 tunnin päiviä, nyt vapaa ja aukeeaa muukiun kuin pullonkorkki mutta kyllä sekin. Olen tolkun mies vapaalla otan ja en ole tyhjätasku talot ja autot on että et ule köyhän kyytiin voiraan tutustua ja näät nämä Polvijärven hienot maisemat rupiaa sulla päätä huimaamaa mutta olet luotettavasa seurasa, jutella voidaan.
      Otti muuten pankkimies yhteyttä ja sano että kyllä talon hinta pitää yli 170 tuhannin ja on hällä ostajiakin tiedosa mutta en vielä myy kun ajelen vielä näitä pöllejä kun digikortti ja ajolupa vielä voimasa en tiiä uusinko enää veri kyllä vetää tien päälle kun ikänsä tyrkännyt.Viikonloppuja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1556
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1403
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1227
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      962
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      175
      855
    Aihe