Valmistatteko kaikki herkut joulupöytään?

Joulukokki

Vieläkö kinkut, rosollit, lanttu-, porkkana-, maksa- ja muut laatikot ovat joulun ajan herkkuja jotka itse valmistatte?

Nyt on kaupoissa kaikkea valmiina, mutta maistuuko niissä kotonatehdyn aromit? itse en osta laatikoita ja vihreät herneet on itse kasvatetuista pakastettu, sienisalaatin sienet itse kerätty. Ennen sipulitkin omasta maasta, kuten juureksetkin, mutta nyt ostan ne kaupasta tai suoraan viljelijältä.

Riisipuuro ja sekahedelmäsoppa kuuluvat jouluuni.
En ole oppinut niille hyytelöille ja vanukkaille, luotan vanhaan ruokailutapaan joka kotoa on opittua. Harvemmin lapsenakaan riisipuuroa sai muuten kuin jouluna.

Rusinasoppa, vai sekahedelmistä keitetty, siinäpä vaihtelut aikojen saatodssa, mitä sattui saamaan kaupasta.

Nyt onb ruhtinallisesti kaikkea tarjolla, mutta vähemmälläkin selviää.
Lipeäkala valkokastikkella. Siihen pippuria, tai piparjuuri raastetta.
Molempi parempi, mutta mikä paras ja rakkain jouluruoka?

34

769

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruokaisaa

Vähän kaikkea vanhaan tapaan.

• no-hyvä-aloitus

Kuinka monta henkilöä istuu Joulu pöydässäsi? Teetkö itse mainitsemasi ruoat, vai osaatko hyödyntää kaupan valmis tuoteita niin, että itse ne muotoilet kotona "suuhun sopiviksi", että et tarvitse esimerkiksi keitellä lanttua- ja paorkkanaa kotona, kun valmista sosetta saa kaupasta.?

Kuinkahan monella täällä on suuri suku Joulupöydässä, kun yksinäisyyttä valitetaan? Peukun sait.

• Joulukokki

Meillä on ollut tapana valmistaa yhteinen joulu sisarusten kanssa.
        <<<yhteiseen pöytään kokoontuu joinain päivinä epämääräinen joukko aikuisia ja lapsia.

Laatikot valmistan itse, bataattisose on tullut lisänä joukkoon, sen valmistaa sisko joka ei syö riisiä. Maksalaatikkoa ei moni syö, sen ostan kaupasta, rusinaisen version, lisään kermaa lämmitettäessä. Imelletty perunalaatikko, anoppini ohjeella teen ja maistuu aina.
        Porkkanalaatikkohan on helppo valmistaa kun kuitenkin keitetään se riisipuuro.
        Valmiita soseita en ole koskaan edes kokeillut.
        Olen hulluna kokkailuun ja tykkään kuoria ja keittää juurekset.
        ( nyt on uunissa paahtumassa fenkolia, pitää mennä keskren kaiken sitä kääntelemään)

Kalkkuna ei ollut meillä se uutuus jota kokeilin vain kerran. Kinkkuun ja paistiin, hyvän kastikkeen kera palattiin, eikä kinkusta ole halu luopua.

Makriina tuolla kysyykin millainen menuu vanhan tilalle.
        Nykyisin tehdään vihannespateet ja kinkkurullat, kala tietenkin korvaa lihankin, mutta itse perattu ja suolattu lohi on kuitenkin pöydässä joka joulu.
        Kalkkunaa, ankkaa ja poronpaistia olen kokeillut, mutta kaikki ovat kinkun kannalla.
        Naudan kulmapaisti on paistini tänäkin vuonna.

Fenkolikin on kiva lisä lämpimien ruokien kanssa.

• Tässä on mietintämyssy päätä hiostamassa. Pohdintaa.
      Kertokaapa jouluruokia korvaavia aterioita. Kaipaisin uusia tuulia aaton aterialle.

KInkku on jo niin ikuinen, että juhlijat eivät enää jaksa syödä' yhtä viipaletta enempää. Ruuan valmistajalle jää kinkku lähes koskemattomana jääkaappiin. Entä laatikot. Jos tekee niitä itse, niitä tulee liikaa. Ei pientä vuoallista lanttulaatikkoa voi tehdä. Jääkaappi täyttyy. Kaupan laatikot? Hmmm.
      Graavilohiviipaleet kaupan pakkauksessa? Niin ohuita, ettei niitä saa kauniisti tarjolle.

Millä menyyllä jouluaterian voisi korvata?

• Ramoona-

Aattoateria on meillä melko perinteinen, kuitenkin sellaisia lajeja, jotka maistuvat, ja eihän kaikkien ole pakko kaikkea syödä valikoimasta. Kaloihin keskitytään : rosolli ja silli erikseen, itse graavattua siikaa ja aattoaamuna lämminsavustettu lohi, kaupasta hiukan kylmäsavustettua lohta, pienet kuumat perunat. Isossa porukassa on kinkunkin ystäviä, pienin mahdollinen kinkku ja sen seuraksi bravuurini, hämäläisen anopin ohjeella tehty imelletty perunalaatikko ja itse tekemäni porkkanalaatikko.. Omenasose on kinkun kastikkeena. Jälkiruuan tekee tytär, jotain marjaisaa ja raikasta.

Muina pyhinä syödään eri ruokia, sopivasti saa aaton rippeistä herkkuvoileipiä rakennella iltapaloiksi. Ison joukon helppo ja ihana ruoka on pellillinen uunikasviksia, niillähän voi korvata rosollin ja laatikot, kun laittaa punajuurta, porkkanaa, punasipulia, paprikaa, bataattia..,öljyä, yrttejä ja hunajaa.
        Jouluisen salaatin voi koota erilaisista salaatinlehdistä, juustosta, päärynästä , pekaanipähkinöistä ja koristeeksi punaisia meheviä granaattiomenan siemeniä. Naudan paahtopaisti onnistuu aina, samoin kalkkunarulla.

Netti pursuilee ohjeita ja ehdotuksia, mutta kiva lukea koeteltuja, toimiviksi todettuja.

• Ramoona- kirjoitti:

Aattoateria on meillä melko perinteinen, kuitenkin sellaisia lajeja, jotka maistuvat, ja eihän kaikkien ole pakko kaikkea syödä valikoimasta. Kaloihin keskitytään : rosolli ja silli erikseen, itse graavattua siikaa ja aattoaamuna lämminsavustettu lohi, kaupasta hiukan kylmäsavustettua lohta, pienet kuumat perunat. Isossa porukassa on kinkunkin ystäviä, pienin mahdollinen kinkku ja sen seuraksi bravuurini, hämäläisen anopin ohjeella tehty imelletty perunalaatikko ja itse tekemäni porkkanalaatikko.. Omenasose on kinkun kastikkeena. Jälkiruuan tekee tytär, jotain marjaisaa ja raikasta.

Muina pyhinä syödään eri ruokia, sopivasti saa aaton rippeistä herkkuvoileipiä rakennella iltapaloiksi. Ison joukon helppo ja ihana ruoka on pellillinen uunikasviksia, niillähän voi korvata rosollin ja laatikot, kun laittaa punajuurta, porkkanaa, punasipulia, paprikaa, bataattia..,öljyä, yrttejä ja hunajaa.
        Jouluisen salaatin voi koota erilaisista salaatinlehdistä, juustosta, päärynästä , pekaanipähkinöistä ja koristeeksi punaisia meheviä granaattiomenan siemeniä. Naudan paahtopaisti onnistuu aina, samoin kalkkunarulla.

Netti pursuilee ohjeita ja ehdotuksia, mutta kiva lukea koeteltuja, toimiviksi todettuja.

Nuo paahdetut juurekset yritän muistaa. Kun elelee yksikseen, ovat kaikki vanhat ja koetellut reseptit unohduksissa. Ja kun harvoin tekee, niin epäonnistumisen mahdollisuus on aikamoinen. Juuresten uskoisi kuitenkin onnistuvan!
        Olin ajatellut tehdä naudan sisäpaistin tai jos saan marmoroiden ulkofileen.
        Minulla on pieni suku ja vähän on ripottautunut eri puolille. Kyllä varmaan kokoonnumme koko joukko yhteen jonakin joulun päivänä, mutta aattona vain pari-kolme kävijää. Lapsenlapsetkin ovat jo aikuisia, joten joulun vietto on muuttunut ihan erilaiseksi kuin ruuhkavuosina aikoinaan.
        Siksi olen päättänyt korvata jouluruuat muilla herkuilla.
        Onpahan tässä aikaa tosiaan surffailla netissä ja miettiä vaihtoehtoja.

Mutta aina se joulu vain kiehtoo!

• Minä laitoin yhtenä Jouluna kalkkunan.Laitoin sen jäisenä sulamaan suolaveteen ja täytin sen,muistaakseni keitettyä riisiä,omenaa,kuivattuja luumuja ja jokainen pala tuli syötyä.

Ei kai se Joulu ole mässäilyksi tarkoitettu,sanonta tulis Joulu,että sais yölläkin syödä saa aikaan ylensyöntiä ja sehän tuottaa vain ruuhkautuneet päivystysjonot??

• rituliini_38 kirjoitti:

Minä laitoin yhtenä Jouluna kalkkunan.Laitoin sen jäisenä sulamaan suolaveteen ja täytin sen,muistaakseni keitettyä riisiä,omenaa,kuivattuja luumuja ja jokainen pala tuli syötyä.

Ei kai se Joulu ole mässäilyksi tarkoitettu,sanonta tulis Joulu,että sais yölläkin syödä saa aikaan ylensyöntiä ja sehän tuottaa vain ruuhkautuneet päivystysjonot??

Vanhoina tiukan ruuan aikoina joulu oli syöminkijuhla. Siitä tuo lausahduskin on peräisin. Ruuat oli koko pyhän ajan pirtin pöydällä kaikkien naposteltavissa.
        Jouluun valmistauduttiin koko syksy, ja uskon kylä, että moni söi itsensä tosi ähkyyn sitten kun juhlailta koitti.
        Sukututkijana olen pannut merkille, että hyvin monissa tutkimissani suvuissa on synnytty ja kuoltu 24.12. Olen miettinyt, että joulun juhliminen on ollut kutakuinkin reipasta.

• Makriina kirjoitti:

Vanhoina tiukan ruuan aikoina joulu oli syöminkijuhla. Siitä tuo lausahduskin on peräisin. Ruuat oli koko pyhän ajan pirtin pöydällä kaikkien naposteltavissa.
        Jouluun valmistauduttiin koko syksy, ja uskon kylä, että moni söi itsensä tosi ähkyyn sitten kun juhlailta koitti.
        Sukututkijana olen pannut merkille, että hyvin monissa tutkimissani suvuissa on synnytty ja kuoltu 24.12. Olen miettinyt, että joulun juhliminen on ollut kutakuinkin reipasta.

Todella kirkkojakin paloi ennenvanhaan,kun känniset siellä kylmissään sytyttelivät sätkiään??
        Tavallaan se ole samalla sadonkorjuu juhlaa,räätikät,porkkanat tuotiin yhdellä kertaa ruokapöytiin,rosollit ja sillei.
        Hyasintinsipuleita ei tosin ollut tarkoitettu syötäviksi,joita äitini laivaemäntä laittoi Joulupaketissa ja käyttöohje puuttui.
        Luojankiitos,vauriota tuskin huomaa?? ama

• vähällä_vaivalla

Miten vain vähemmällä pääsee. En viettäisi joulua lainkaan, jos minulla olisi mahdollisuus olla joulu yksin. Joulumyyjäisistä saa kaiken valmiina, miksi nähdä vaivaa?

• Lohihyytelö (resptejä löytyy), kuuman perunan, ja raikkaan salaatin kanssa alkutarjoiluksi. Pikku tillbehörejä maun mukaan, Pirkan pikkuiset kirpeät cocktailkurkut on raikkaita naposteltavia.
        Pääateriaksi kaupan valmista lanttulaatikkoa omaan vuokaan, kermalla ja siirapilla lisättynä, korppujauhoa voinokareineen pinnalle, ja uuniin 😊
        K-Marketissä Maku liha myy jo nyt aitoa joulukinkkua paloina, ohuet viipaleet voi leikata terävällä veitsellä kevyiksi rulliksi. Samoin paprikalla kevennettyä maksapasteijaa on myynnissään.

Keitetty ja viipaloitu kieli, piparjuurikastikkeella on juhlavaa myös.

Graavi siika suolapalana tilleineen joulupäivänä on poikaa, sötsuurilimppu ja parit hyvät juustot.
        Pitää uskaltaa kattaa vähemmän, mutta hyvää toki !

• Hän ,joka lukee tätä Joulupöydänkattausta ja kattaa sen pöytänsä ruokajonosta saamillaan eväillä,tuskin tuntee asuvansa elintaso Suomessa?
      Hän on saattanut olla osallisena maamme rakentavana tekijänä,mutta se korttitalo,jota hän rakensi,luhistui?

On tietenkin ihailtavaa kattaa Joulupöytä kaikilla herkuilla,mutta se varpunen Jouluaamuna,joskus puhuttelee amaa

• pitäjälläsoi

Rituliini. Kun tekee kaiken itse, tai tarjoustuotteista joita kaupat ovat pullollaan, ei joulu sittenkään ole kallis kattaus, jos jättää erikoiset herkuttelut pois.

Minä en tuhlaa ruokaan, mutta jouluna syön niitä vanhan ajan herkkuja joita puutteen aikana oli opittu valmistamaan ja joka oppi on periytynyt paljolti muuttumattomana nykypäiviin asti.

Vähän, mutta hyvää, ja yölläkin saa syödä, minä syön riisispuuroa ja soppaa aina jouluyönä, kun ruokaillessa tulee muusta maha täyteen.

Jouluna eläimillekin annetaan ylimääräinen jauho tai jyvä annos, niin tehtiin kodissani aina.
        Linnut tietenkin, niitä pitää muistaa koko talvi.

• Ramoona_

Hei Ama ! Jossain arvelit, että kirkkoja paloi pakkasella siksi, että niissä tupakoitiin lämpimikseen. Eräs toinenkin syy saattoi olla, nimittäin hameenaluslyhdyt. Ostin kerran joulumarkkinoilta kartionmallisen rei´itetyn pläkkilyhdyn ja kuulin, että sen sisälle laitettiin kynttilä, ja lyhty lämmitti kylmässä kirkossa naisten sääriä pitkän hameen alla. Jospa tuli joskus pääsikin karkaamaan, tosin kyllä sen varmaan huomasi heti. Ainakin Pohjanmaalla pläkkisepät näitä vielä valmistavat .Valo heijastuu kauniisti kirkkaasta pellistä ja tuikkii kivasti sadoista pikkukoloista.

Linnuille olen joskus joulun alla tehnyt tali-siemenpipareita, ripustellut oksiin ja antanut naapureillekin joulutervehdyksenä. Tässä ohje, jota voi yksinkertaistaa.

http://viikarivartti.blogspot.fi/2016/11/talviherkkuja-linnuille.html

• "Hän ,joka lukee tätä Joulupöydänkattausta ja kattaa sen pöytänsä ruokajonosta saamillaan eväillä,tuskin tuntee asuvansa elintaso Suomessa?
        Hän on saattanut olla osallisena maamme rakentavana tekijänä,mutta se korttitalo,jota hän rakensi,luhistui?"

Satuin lukemaan viestisi ja olen kai ainoa täällä, joka on tunnustanut käyvänsä kauppojen lahjoitusten ruokajonoissa, joten selvennä hieman, jos asia koski minua, kuinka minun korttitaloni on luhistunut?

Ainakin minun puoliksi omistamani omakotitalo Espoossa ei ole luhistunut, ainakaan viimme näkemän, kun kävin siellä.
        Pitkästä aikaa kävin tänään hakemassa taas sitä ilmaista ruokaa ja siellä oli jopa pari kinkkua, mutta minä en niitä halunut, mutta oli muita "herkkuja", sanoisinko liikaakin. Syy käyntini katkokseen oli autoni akun loppu, mutta nyt on uusi akku ja auto pelaa loistavasti.

Mikäli viestisi ei ollut minulle irvailua, niin kerro, ketä tarkoitit, koska nyt en pidä tyylistäsi?

• herkuthalvalla

Oikeestaan jouluruuat halpoja, laatikot juureksista ja potuista. Saa isot säkit parilla eurolla. Sika on halvinta lihaa, jopa 3-4 euroa kilo ja jos itse leipoo, ei maksa paljon. Munia saa eurolla rasian ja jauhot melkein ilmaisia, Lidlin markariini 31 centtiä. Kotikaljaa teen juotavaksi. Varpuselle jää murut .

• Hyvä niin!
        Olisin siirtänyt Jari Sillanpään Jouluyön hiljaisuus,mutta olen niin tyhmä,etten osaa sitä siirtää?

Voi hyvätavaton,kun sinne lähimpään Lidliin on minulla matkaa noin kuusikymmentä kilsaa,että niistä herkuista,vaikka olisivat ilmaisia,minä en pääse nauttimaan.

Meillä on elämää sen kehätien ulkopuolellakin,sorry

• Hei rituliini_38!
      Toistaiseksi ainakin You tubesta ei musiikkivideoita saa katseltavaksi eikä kuunneltavaksi. Teoston sopimus on päättynyt juutuupen kanssa ja uudesta sopimuksesta eivät ole päässeet sopimukseen.
      Kun videoita klikkaa tulee luettavaksi tämmöinen teksti:
      "Video sisältää materiaalia, jonka omistaa TEOSTO. Video ei ole käytettävissä maassasi."

• pienitäydennys

Koskee väliaikaisesti vain kotimaisia levytyksiä!

• dinglebell

• dinglebell kirjoitti:

https://www.youtube.com/watch?v=BOrwX11CbsY

näytteeksi ( :

Toimii,kiitos!
        On se vain niin ihanaa tunnelmoida täällä korvessa ja tuntea se tilipäivä huomenna??
        No ei aivan voi sanoa,että tili tuli ja meni,vaikka melkein??

• Ai niin, jouluruokien valmistelusta oli puhe. Kaikki teen itse. En viitsi nyt ruveta luettelemaan jouluruokiani, mutta hyviä perinteisiä herkkuja ovat.

• Heleputettaa

Imelletty perunalaatikko, porkkanalaatikko ja rosolli itse. Kinkusta en välitä, ostetaan palanen, jotain muuta itse. Maksalaatikkoa saa hyvää Saarioisilta.
      Josko luumurahkaa tekisi tai jotain jälkiruuaksi.

• Niinhän se olikin!
      No minulla on se levy,hän laitapuolen kulkija pelastaa sen kohmettuneen linnun sinne takkinsa sisälle.
      Jari Sillanpään todella puhutteleva Joululevy vanha kylläkin,mutta toimii,kiitos Kattleija

• Vanhapoikamies70plus

Glögipullon jo Lidlistä ostin. Sitä ruåtsalaista. Lantringin haen just joulun alla pitkäripaisesta, ettei lopu ennen pyhiä. Ei ole joulumuorin pyydystys ennekään onnistunut, joten sen varaan en laske yhtään mitään.

• Ei siitä muorin pyydystämisestä koskaan saa luopua!
        Kyllä minäkin tunnen tavallaan helpotusta,vaikka olen yksin,en yksinäinen.
        Oravat ravaavat jo seinustaa aamulla ja tintit kurkkivat akkunoista.
        Olishan se jotain,jos kaksijalkainen kurkkisi niistä akkunoista??

• taas-muori-on-tyrkyllä

"Ei siitä muorin pyydystämisestä koskaan saa luopua!
        Kyllä minäkin tunnen tavallaan helpotusta,vaikka olen yksin,en yksinäinen.
        Oravat ravaavat jo seinustaa aamulla ja tintit kurkkivat akkunoista.
        Olishan se jotain,jos kaksijalkainen kurkkisi niistä akkunoista??"

Yhäkkö se "panettaa" että sitä miestä toivot ikkunasi taakse? Olisko pimpissäsi hiivasieni, joka siellä kutiaa?

• Minä huolehdin kyllä gynekogisestaterveydestäni,Jospaa sinäkin huolehtisit tosta neurologisesta alueestasi,siis näin seksuaallisenhäirinnänaikoihin,ei ole aiheellista noita navanalus mielipiteitään näin yleiselle saitille tuoda!
        Katsos tikapuutkin ova kaksijalkaisia,enkä niiden sukupuolielmästä tiedä mitään,jospa sinä tiedät?

• Joulukokki

Kuinka paistatte kinkun , jos itse paistatte?

Aikaisempina vuosina kun kinkku oli sellainen 12 kg ja hädin tuskin mahtui leivinuunin luukusta sisään uuniin, tapananai oli paistaa kinkku ruiskuoressa. Se piti kinkun mehevänä ja meillä oikein kilpailtiin kuka saa syödä kinkun " kuorileivän".

Nyt kinkku on pienenmpi, ei ole tarvetta enää pääsiäisenä pakkasesta kaivaa kinkun loppuja, kun ruokailijoita on kuitenkin vähemmän kun ennen ja miehiä vähän.
      Paistan kinkun mittarin kanssa, pienellä lämmöllä, ritilän päällä uunipannulla. Kinkku luineen, sellainen liha pysyy mehevänä kuhn ei ole kaivettu lihasyitä auki luuta poistettaessa.

Tuolla aiemmin eräs kirjoittaa maustavansa maksalaatikon ja lisää siihen siirappia. Huh, kun eineslaatikot ovat jo sinälläänkin ihan liian siirappisia, varsinkin saarioiset tuntee siirapin ja käyttää sitä ihan liikaa. En osta niitä "äitien valmistamia saarioisia" koskaan.
      Lipeäkalaa ostin eilen, viikonloppuna laitan sitä valkokastikkeen kanssa herkuteltavaksi.
      Mistä johtunee tuo kallis hinta turskalla?
      Aikoinaan turskaa nousu meredstä liikaakin, nyt olen kuullut turskan saaliiden pienentyneen.

( Niin ilmasto kuin vedetkin ovat muutoksien aikakauden kurimuksessa.
      Ihminenhän on itse syyllinen kaiken saastuttamiseen, luonto ei aina anna anteeksi. )Joulukokki

• Ramoona-

Mittariin ja alhaiseen lämpötilaan minäkin luotan . Kinkku on vain noin 3-kiloinen. kolme aikuista miestä ja neljä hyvässä kasvu- ja kulutusiässä olevaa poikaa tuhoaa sen lähes kerralla, me samankokoinen tyttöjoukkue avustamme. Kalavalikoiman jälkeen ja omatekoisten laatikoiden kanssa kunnon kinkkuviipale maistuu oikein jouluisalle.

Lipeäkalaa minäkin valmistan jonain adventtisununtaina, kevyttä ruokaa ennen tuhdimpia jouluherkkuja ja saa tuoksutkin tuulettumaan muita joulutuoksuja häiritsemästä. Paketissa lukee molva, joka on eräs turskalaji. Kaipa se käsittely maksaa ja saaliit pienentyneet, tuore turska on edullisempaa ja yksi suosikkikalamme. Ennen mekin saimme sitä pohjapilkillä runsaasti Espoonlahden syvänteistä , suolapulsseihin sen esiintyminen osittain liittyy. Kypsytän lipeäkalankin mittarilla uunissa, niin ei hajoa. Lisäksi sakea valkokastike maustepippureineen , keitetyt kuoritut perunat ja vihreät herneet - se on siinä.

• kokeillaan.uunissa

Lipeäkala tahtoo minulla aina hajota mössöksi , vaikka keitän ohjeen mukaan. Uunissa on vaikea arvioida milloin on kypsää, se kun on ihan omanlaistaan kalaa. Kävin tuolla netissä katsomassa ja siellä useammassakin ohjeessa oli kalan kypsyys mittarilla 70 astetta.

• säästäen.savea

Yksineläjä valmistaa tietysti itse ruokansa. Niin joulunaikoihinkin. Laatikon, pari voisin ostaa. Kinkun ostan joulun jälkeen alennetulla hinnalla.
      Liikaa pakasteessa jo ennestään ruokia.

• Joulukokki

Tahtoopa tuonne pakasteeseen kertyä m jämiä lämmitettäväksi, vaikka kuinka pienen määrän ruokaa itsellensä valmistaa.
        Olen aika usein poissa kotoa, jopa kuukauden kerrallaan ja aina lähtiessä tungen kaiken pakastettavaksi kelpaavan pakasteeseen ja nytkin on sellaisia kastikkeen loppuja ja kinkkusiivuja uean päivän ajan melkein väkisin pitänyt syödä loppuun. Se on säästöä kun syö kaiken eikä heitä roskiin.

Tuo lipeäkalan valmistaminen uunissa on ihan helppoa. Kaadan aina sen veden pois kalan joukosta ennen uuniin laittoa, ripottelen kalalle suolaa ja minusta se kypsyykin kiinteämpänä kuin sen pakkauksessa jo olevan nesteen kanssa.

Tänään poikkesin kaupassa kun oli tuttavalle tehtävä kauppareissu. Kun meee ihan vieraaseen kauppaan saa etsiä ihan kaikkea. Tuli kävelylenkki tehtyä (tunnin lumityöurakan jälkeen) siellä kaupan hyllyjen välissä. Huomasin maitohyllyssä alennetulla hinnalla olevaa kermaa ja sain idean kermakausta. Joskus teen sen hapatetusta kermasta, kuinkahan nyt onnistuu kun kerma on tuoretta. Taidan maitorahkaa laittaa joukkoon.

Joko piparit on leivottu, vai ostatteko?
        Itse tykkään siitä ns. keitetystä piparitaikinasta, jossa mausteet kiehautetaan. Kun tekee aivan ohuita, ne ovat kivasti purtavia, vaikka johonkin jälkiruokaan niitä murustelisi.

Torttutaikinan teen itse, kunhan nyt haen muutaman paketin voita tarjouksesta.

Rauhaisaa adventtia ja maukkaita ruokia oman maun mukaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Asiakkaalle ei myyty energiajuomaa - tuomio tuli syrjinnästä

Vaikka oli ilmeisesti täysi-ikäinen. Tosin ei lapsiakaan saisi syrjiä, koska oppivat helposti itsekin syrjimään, jos koh
      Maailman menoa
      41
      3153
    2. Miksi aina pitää kilpailla parhaudesta?

Mua ärsyttää se, että kaikki kilpailut ja visailut keskittyvöt aina siihen, kuka on paras missäkin. Tänäkin aamuna tuli
      Sinkut
      70
      2509
    3. Pakkoruotsista luopumalla kymmenien miljoonien säästöt

Pakkoruotsin opiskelun kustannuksista ei ole juurikaan tehty kustannusselvityksiä, mutta joidenkin arvioiden mukaan siit
      Maailman menoa
      60
      2329
    4. Mitä muutoksia tekisit

kaivatullesi? Miten on? Muista olla REHELLINEN 📸
      Ikävä
      94
      2184
    5. Luterilaisen kirkon koko kastekaava on väärä

Uudessa testamentissa on kaksi täysin ristiriidassa olevaa kastekäskyä Matt 28:19 ja Ap. t. 2:38. Matteuksen evankeluimi
      Kaste
      41
      1954
    6. Kerro minulle

Miksi teit niinkuin teit? Miksi kielsit tunteesi minua kohtaan. Miksi et halunnut että tiedän oikeasti mitä tunnet. Etkö
      Ikävä
      66
      1595
    7. Seksuaalinen ahdistelu, naisten vähättely ja törkeä käytös naisia kohtaan kukkii rakennustyömailla

Tällainen lienee ihan tavallisista kaikilla "äijävaltaisilla" työpaikoilla. Kaikki miesvaltaiset alat eivät ole toksise
      Maailman menoa
      129
      1547
    8. Miten Yxäri iskettiin?

Voisin tässä unta odotellessani kertoa, miten mieheni lähestyi minua. Tunsimme entuudestaan. Hän kyseli minulta aina j
      Sinkut
      170
      1495
    9. Rakkaalle J miehelle.

Hitto mulla on sua ikävä. Haluisin heti nyt tulla sun syliin ja suudella sua.ja, ja ja... Hirveä ikävä.
      Ikävä
      89
      1475
    10. Kristinuskossa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimessä

Jeesuksen kehoitus kastamiseksi Isän ja Pojan ja PH:n nimeen. Matt 28:19: "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun
      Kaste
      378
      1435
    Aihe