Haluaisin vaan tietää, että minkälaisia ihmisiä ja millä fiiliksillä on menossa historiaa kirjoittamaan nyt keväällä. Itseäni jännittää. Olen saannut todistuksissa niin seiskaa, kasia ysiä ja yhden kympinkin historian kursseista. Lukemista kevättä varten olen pikkuhiljaa aloittanut, forumin 2 kirjaa "Eurooppalainen ihminen" lukenut. Historian neloskurssia käymme parhaillaan lukiossa. Pelottaa vaan kuinka tuun oppimaan ja muistamaan kaiken D: Historia on mielenkiintoinen aihe ja oon aina ala-asteelta lähtien pitänyt siitä, mutta jännittää, jos kokeeseen tulee jotain politiikka hommia, arabikeväästä jotain tai ylipäätään jotain nykyaikaan liittyviä konfliktitilanteita, silloin en enää tiedä yhtään mitään. Mutta sitähän varten tässä saakin alkaa lukemaan... itseäni vaan tuntuu enemmän kiinnostavan nuo antiikki, 1800-luku ja keskiaika. Toki 1900-luvun sodat on myös kiinnostavia. Pilakuvia pitää myös oppia tulkitsemaan, sillä niitä en koskaan meinaa historiassa tajuta. Mutta kaipa tästä selvitään. Kunhan pääsen kokeesta lävitse (ja parasta olisi päästä koska kirjoitan historian pakollisena...). Nyt vain lukemaan. Ikävää kun välillä sitä ahdistuu, vaikka hyvin tiiän että onhan tässä aikaa viel jäljellä.
Mitenkäs muilla? :D Jännitystä? Lukusuunnitelmia?
Historian kirjoittajat
4
403
Vastaukset
- AbiturienttiHI
Tein vähän aikaa sitten lukusuunitelman, jossa toivon pysyväni. Historian numerot mulla on ollu yks ysi (5. kurssi), loput kymppejä. Historia on mulla ylimääräinen ja jo kolmas reaalikoe, mihin osallistun, joten ei oo niin kovia paineita enää. Tosin toivon saavani M-L.
Mun suosikkiaiheita historiassa on (1900-luvun) sodat, poliittiset aiheet ja keskiaika. Toivon, että kokeeseen tulisi jotain tekstipätkän vertailua ja pohdintaa, sillä ne on mun suosikki tehtävätyyppi. Pilakuvat on kanssa hauskoja! Mua jännittää eniten ehkä ne kysymykset ja se, osaanko vastata tarpeeksi kattavasti. Mulla oli äsken HI6 kurssin kurssikoe ja sain kaikista 20p ja 30p esseistä täydet, mutta tiedostan, että yo-koe todennäköisesti vaatisi vielä enemmän ja tarkempaa tietoa.
Toivottavasti menee kaikilla HI kirjoittajilla tavoitteidensa mukaisesti! :) Älkää lannistuko.- uskoiskos
Kirjoittakaapa youtubeen hakusana holohoaks ja ymmärtänette että tuo ks pitää tietenkin olla x. Yllätytte. Mikä vielä tärkeämpää, huomaatte miten teille on kouluhistoriassa valehdeltu keskeisimmistä tapahtumista. Samaa valhetta rummutettaan mediassa, niin sanomalehdissä, televisiossa kuin elokuvissakin.
- Bror-Erik1974odin-1Ac
Historiaa lähinnä kuvataan suppeasti kirjoitettuna.Missään tapauksessa se ei ole mitään totuudentolpallista tietoa sillä mehän teemme historiaa kukin omaamme kokoajan oman taitomme rajoissa pakertaen. Niin se vain käy eikä sille loppua näy! -Eiks näin?
- rafa54
AINA on ollut, ja on vielä esim. "aatteelliset" "nimeä haluavat" ja jopa suhteellisen rehelliset "tietäjät". Vuodesta 1959 lähtien kiinnostunut historiasta, on tullut lukutoukkana luettua "vaikka millaisia totuuksia". Vähättelemättä ketään, Historia on AINA 99% subjektiivista, tai, "Näin sen muistan." (Paitsi suora propaganda). Ainoa tapa on mielestäni; lukea KAIKKIEN eri TOTUUDET, verrata mihin ei voi "värittää", ja siitä luoda vähän todempi kokonaisuus. Yli viidessäkymmenessä vuodessa EN väitä vieläkään löytäneeni "100% Totuuden". Terv. Rafa .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.33381331 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12501Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill672255- 1771906
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161482Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91321- 1121317
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181741264RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601250Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421157