Mitä tai minkälaista on nalkutus?

Jotkut ihmiset tietävät jopa itsekin nalkuttavansa. Mitä ja millaista se on vai onko kyseessä täysin väärä käsitys ihmisen ilmaisutaidoista?

102

1195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varattuvaraamaton

      En ala tässä nalkuttamaan, mutta miehenä pieneksi vihjeeksi: Menepä vaikka 20 vuodeksi avioon. On kumma, jos ei kirkastu mitä nalkutus on. Etkä ikinä edes arvaa, millainen määrä vikoja ja puutteita sinussa on ja kuinka "lutunen" tuo naapurin mies sentään. Se, jonka akka huutaa omalleen ihan samalla tavalla ja käskee ottamaan mallia meidän "niin herttaisesta" yhteiselosta.

      On ollut jo 15 v erosta, mutta kyllä yksineläjänäkin hyvässä muistissa sen yhden "sumusireenin" komentoääni. Se on sitten sitä nalkutusta, kun sama huuto jumii päälle vuosiksi kuin vanhan rammarin neula joskus vinyylillä.

      • pirremiinapa

        :))


      • En ole moista koskaan kuullutkaan, en töissä, en kotona, enkä yksityiskuvioissa muuallakaan.

        Kuulostaa kammottavalta ja on vaikea ymmärtää, miksi joku ryhtyisi moiseen nalkutukseen. Jos tulee lähimaisemiin, pitää opetella keskustelemaan asioista yhdessä. Nalkuttajalla on varmaankin hyviä kumppaneita, jotka edesauttavat ja kannustavat häntä jatkamaan samalla tyylillä.

        Luulisin, että jokainen lähellä elävä voisi auttaa nalkuttajaa lopettamaan. Kannattaa pohtia yhdessä, mitä etua nalkutuksesta on ja saako sen avulla muutosta aikaan. Ehkä olisi parempi pohtia yhdessä, miten tilannetta voisi muuttaa. Millaisia muutoksia tarvittaisiin, jotta elämä maistuisi kaikkien mielestä paremmalta.

        Parisuhteessa ystävällisyys, hellittely, palvelut, kumppaniin ja hänen arvoihinsa tutustuminen, auttaminen ja arvostaminen voisivat melko helpostikin saada tyylin muuttumaan positiivisemmaksi. Kannattaa kokeilla, jos lähiympäristössä elää räksyttäjä tai ehkä useampiakin.


      • optimisti-orvokki kirjoitti:

        En ole moista koskaan kuullutkaan, en töissä, en kotona, enkä yksityiskuvioissa muuallakaan.

        Kuulostaa kammottavalta ja on vaikea ymmärtää, miksi joku ryhtyisi moiseen nalkutukseen. Jos tulee lähimaisemiin, pitää opetella keskustelemaan asioista yhdessä. Nalkuttajalla on varmaankin hyviä kumppaneita, jotka edesauttavat ja kannustavat häntä jatkamaan samalla tyylillä.

        Luulisin, että jokainen lähellä elävä voisi auttaa nalkuttajaa lopettamaan. Kannattaa pohtia yhdessä, mitä etua nalkutuksesta on ja saako sen avulla muutosta aikaan. Ehkä olisi parempi pohtia yhdessä, miten tilannetta voisi muuttaa. Millaisia muutoksia tarvittaisiin, jotta elämä maistuisi kaikkien mielestä paremmalta.

        Parisuhteessa ystävällisyys, hellittely, palvelut, kumppaniin ja hänen arvoihinsa tutustuminen, auttaminen ja arvostaminen voisivat melko helpostikin saada tyylin muuttumaan positiivisemmaksi. Kannattaa kokeilla, jos lähiympäristössä elää räksyttäjä tai ehkä useampiakin.

        Ihan varmaan ystäväpiirissä huomataan, mikäli joku on tuollaista sorttia ja olen varma, että ainakin minulle, joku läheisistäni tulisi kertomaan, jos olisin ruvennut nalkuttajaksi.

        Olet hyvin sisäistänyt parisuhteen arvot ja sen, mikä tekee parisuhteesta niin ainutlaatuisen.


    • Juu, olen mennyt ja ollutkin yli 20 vuotta naimisissa, mutta onneksi ei sitten vissiin ole niitä puutteita tai vikoja nalkuttamiseksi saakka. Olen itse melko rauhallinen kaveri, enkä varmaan sietäisi sellaista pitkään.

      Työpaikalla on muutama sumusireeni, tiedän kyllä millaiselta tuntuu, kun toistetaan jatkuvasti samoista asioista samalla äänenpainolla aivan kuin pikkulapselle opastettaisiin jotain asiaa.

      • Joskustuntuu

        Kun nainen puhuu, vastuu on kuulijalla.


      • Joskustuntuu kirjoitti:

        Kun nainen puhuu, vastuu on kuulijalla.

        Hyvä kuuntelija ei noteraa sitä, onko kyseessä nainen vai savolainen vai sekä että!


    • työnjakoa

      Meillä saa vapasti haukkua ja möykätä. Olla kyrpiintynyt ja syvästi loukkaantunut. Mutta vain vaimo. Miehen vain nieltävä.

      • Synkkää tulevaisuuden kuvaa maalaat itsellesi. Ei asiat voi olla, eikä ainakaan saisi olla noin huonosti?


    • Isäni aina syytti äitiäni nalkuttamisesta, mutta uskon sen olleen lähinnä sitä että äiti oli vihainen isälle kun isä joi viinaa kavereiden kaa tilipäivän jälkeen ja sillä oli huono omatunto kun oli käyttänyt nekin köyhän miehen pennit omiin huvituksiinsa ja äiti kyllä jaksoi häntä muistuttaa että niilläkin rahoilla olisi voinut ostaa vaikka pojille uudet monot kun vanhat ovat liian pienet ja hiertävät.
      Elikkä on nalkutusta ja "nalkutusta"
      Ei kai se ole muuta kuin jankutusta ja syyttelyä. Johtaa yleensä avioeroon ajan kanssa, ellei sitten murhiin.

      • Ehkä minunkin nalkutuskiintiöni täyttyi avioliiton aikaan, miehen juopottelu siihenkin oli syynä. Se loppui vasta kun terveys petti.


      • Lapsuudessani kuuntelin naapurin akan kovaäänistä nalkuttamista jopa perheen pikkupojille ja naapurinkin pojille. Mutta etenkin omalle miehelleen, se meteli kuului kesäaikaan meille sisälle saakka. Kolme poikaa ja mies taisivat ottaa koville, mutta loppuun saakka jatkoivat yhdessä.

        Oma äitini ei sortunut koskaan moiseen, ei isääni eikä lapsiaan kohtaan. Isälläni oli taipumusta joskus nalkuttaa esim. koulunkäynnistäni tai äidin tekemästä ruuasta.


    • En nalkuta. Tämä on ihan totta, olen elämäni aikana huomannut että ihmistä on turha yrittää muuttaa, jos ei kelpaa sellaisena kuin on niin mieluummin kannat vastakkain.
      Olen liian laiska nalkuttamaan, se saa aikaan vain huonon ilmapiirin josta kärsin itsekin.

      • En usko miehen lopettavan juomistaan nalkutuksen seurauksena. Päinvastoin, se voi helposti johtaa jopa syyksi jatkaa. Enkä tosiaanka tarkoita, että miehen juomista tulisi hyväksyä tai olla hiljaa asiasta. Juopottelu loppuu vasta sitten, kun juopottelija itse päättää tai tämän terveys pettää.

        Yritän itse välttää asioiden toistamista, useimmat ihmiset kuuntelevat ja tekevät asiat kerralla, jos itse haluavat tehdä. Saneleminen sopii lasten kasvatukseen, ei aikuisten ihmisten väliseen kanssakäymiseen.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        En usko miehen lopettavan juomistaan nalkutuksen seurauksena. Päinvastoin, se voi helposti johtaa jopa syyksi jatkaa. Enkä tosiaanka tarkoita, että miehen juomista tulisi hyväksyä tai olla hiljaa asiasta. Juopottelu loppuu vasta sitten, kun juopottelija itse päättää tai tämän terveys pettää.

        Yritän itse välttää asioiden toistamista, useimmat ihmiset kuuntelevat ja tekevät asiat kerralla, jos itse haluavat tehdä. Saneleminen sopii lasten kasvatukseen, ei aikuisten ihmisten väliseen kanssakäymiseen.

        En ehkä niinkään nalkuttanut, olin turhautunut ja vihainen, sanoin pahasti, joskus hyvästi. Oikeasti sanoin hyvästi kuudeksi vuodeksi kun muutin toiselle puolelle suomea. Lapset olivat jo omillaan, silti muutin takaisin ostin oman asunnon, syntyi lapsenlapsi ja oli lapsia ikävä.
        Yhteen muutimme vasta kun aloin hoitamaan miestä, pidin omaa asuntoa tyhjillään silti pitkään, ei ollut aikomus hoitaa kuin vähän aikaa, siinä vuodet vieri, miehen kans välit korjutuivat sinä aikana.


      • mielikki.mummo kirjoitti:

        En ehkä niinkään nalkuttanut, olin turhautunut ja vihainen, sanoin pahasti, joskus hyvästi. Oikeasti sanoin hyvästi kuudeksi vuodeksi kun muutin toiselle puolelle suomea. Lapset olivat jo omillaan, silti muutin takaisin ostin oman asunnon, syntyi lapsenlapsi ja oli lapsia ikävä.
        Yhteen muutimme vasta kun aloin hoitamaan miestä, pidin omaa asuntoa tyhjillään silti pitkään, ei ollut aikomus hoitaa kuin vähän aikaa, siinä vuodet vieri, miehen kans välit korjutuivat sinä aikana.

        Tuollaine radikaali liike, että näyttää toiselle oikein kunnolla, että on tosissaan voi puhdistaa ilmapiiriä ja parantaa tilannetta. Ikävä ja kaipuu voivat aikaansaada hyviä asioita.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        En usko miehen lopettavan juomistaan nalkutuksen seurauksena. Päinvastoin, se voi helposti johtaa jopa syyksi jatkaa. Enkä tosiaanka tarkoita, että miehen juomista tulisi hyväksyä tai olla hiljaa asiasta. Juopottelu loppuu vasta sitten, kun juopottelija itse päättää tai tämän terveys pettää.

        Yritän itse välttää asioiden toistamista, useimmat ihmiset kuuntelevat ja tekevät asiat kerralla, jos itse haluavat tehdä. Saneleminen sopii lasten kasvatukseen, ei aikuisten ihmisten väliseen kanssakäymiseen.

        Miten saneleminen sopii lasten kasvatukseen?

        On aivan erilainen kuvio kuin kuvittelisin kenenkään älykkään ja lapsia kunnioittavan ihmisen käyttävän. - Meillä on aina keskusteltu ja on myös oikeasti kuunneltu toisiamme.

        En ole koskaan, tai en ainakaan koskaan aikuisena, edes yrittänyt sanella kenellekään mitään. Myös haasteellisten ongelmanuorten kanssa nuorena aikuisena iltaisin toimiessani jätin tietynlaisen itsemääräämisoikeuden heille. Toiminnasta oli tietysti erilaisia luonnollisia seuraamuksia, joista keskustelimme yhdessä - myös kriisitilanteiden uhatessa. - Jäi vain positiivisia muistoja, vaikka muutaman kerran hieman hirvitti. Ilmeisesti toistemme kunnioittaminen oli ainakin jossain määrin molemminpuolista.


      • optimisti-orvokki kirjoitti:

        Miten saneleminen sopii lasten kasvatukseen?

        On aivan erilainen kuvio kuin kuvittelisin kenenkään älykkään ja lapsia kunnioittavan ihmisen käyttävän. - Meillä on aina keskusteltu ja on myös oikeasti kuunneltu toisiamme.

        En ole koskaan, tai en ainakaan koskaan aikuisena, edes yrittänyt sanella kenellekään mitään. Myös haasteellisten ongelmanuorten kanssa nuorena aikuisena iltaisin toimiessani jätin tietynlaisen itsemääräämisoikeuden heille. Toiminnasta oli tietysti erilaisia luonnollisia seuraamuksia, joista keskustelimme yhdessä - myös kriisitilanteiden uhatessa. - Jäi vain positiivisia muistoja, vaikka muutaman kerran hieman hirvitti. Ilmeisesti toistemme kunnioittaminen oli ainakin jossain määrin molemminpuolista.

        Olen joutunut isänä määräämän lapselleni asioita ja sanelemaan esimerkiksi, mitkä vaatteet tänään laitetaan päälleKuten myös se koska on nukkumaanmenoaika tai tietokoneen käyttö päättyy.

        Poikani kertoi minulle miten joltakin vanhemmilta on mennyt tuo yhdessäsopiminen ja keskustelu överiksi, kun kuulemma lapsilta kysytään syömisestä lähtien kaikki, jopa mitä kaupasta ostetaan.

        Ehkä käytin väärää sanaa, mutta tarkoitin vanhempien vastuunottoa ja päättämistä asioista, jolloin pakostakin tulee sanelua.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Olen joutunut isänä määräämän lapselleni asioita ja sanelemaan esimerkiksi, mitkä vaatteet tänään laitetaan päälleKuten myös se koska on nukkumaanmenoaika tai tietokoneen käyttö päättyy.

        Poikani kertoi minulle miten joltakin vanhemmilta on mennyt tuo yhdessäsopiminen ja keskustelu överiksi, kun kuulemma lapsilta kysytään syömisestä lähtien kaikki, jopa mitä kaupasta ostetaan.

        Ehkä käytin väärää sanaa, mutta tarkoitin vanhempien vastuunottoa ja päättämistä asioista, jolloin pakostakin tulee sanelua.

        Eipä tule pakosta, jos on oppinut kuuntelemaan ja ottamaan myös muita huomioon.

        Asioista voidaan keskustella ja lapsi oppii itsekin tekemään valintoja. Vanhemmat voivat tietysti määritellä rajat, mutta järkevät vanhemmat opettavat myös lapset valitsemaan rajojen sisällä ja omien mieltymystensä mukaan. Jos vanhemmat aina sanelevat, miten lapset oppivat tekemään valintoja?

        Myös vahvat ja usein vähemmän sosiaaliset jengijohtajat määräävät, miten ryhmä toimii ja miten ryhmässä toimitaan. Kuka haluaa opettaa lapsensa automaattisesti tottelemaan käskyjä tai sanelua? Tietääkö lapsi tai nuori, miten voi tuoda oman näkemyksensä esiin ja tehdä toisenlaisia valintoja kuin sanellen määritellyt?


      • optimisti-orvokki kirjoitti:

        Eipä tule pakosta, jos on oppinut kuuntelemaan ja ottamaan myös muita huomioon.

        Asioista voidaan keskustella ja lapsi oppii itsekin tekemään valintoja. Vanhemmat voivat tietysti määritellä rajat, mutta järkevät vanhemmat opettavat myös lapset valitsemaan rajojen sisällä ja omien mieltymystensä mukaan. Jos vanhemmat aina sanelevat, miten lapset oppivat tekemään valintoja?

        Myös vahvat ja usein vähemmän sosiaaliset jengijohtajat määräävät, miten ryhmä toimii ja miten ryhmässä toimitaan. Kuka haluaa opettaa lapsensa automaattisesti tottelemaan käskyjä tai sanelua? Tietääkö lapsi tai nuori, miten voi tuoda oman näkemyksensä esiin ja tehdä toisenlaisia valintoja kuin sanellen määritellyt?

        En tietenkään voi kirjoittaa muiden puolesta, mutta poikani tuo oman näkemyksensä hienosti esiin ja on tehnyt hyviä valintoja elämässään joihin ei tarvinnut puuttua, kuten yliopisto-opiskeluihin. Antamalla vapauksia eikä vaatimalla lapselta liian paljon on ollut kasvatusmenetelmäni ja hyvä on tullut.


    • vfihimsff

      Mulla naapurina eräs vanha kunnan työntekijä joka vuuosikymmeniä hokenut aina tavatessa että kyllähän varas aina toisen varkaan tuntee - taitaa piinata jo vanhuus ja masennuskin dementian ohella vanhaa rouvaa - ikävää on paitsi että ikänsä ihmnen on ollut toisista hyvää huolta pitävä ja maailman herttaisin ja ihanin ihminen - se surujen ja henkisten taakkojen kertyminen - ei jaksa aina vitsinäkään ptää jos kaiken aikaa aina tarttee pelätä esm yöllisiä komuajia huushollissaaan eikä ikänäs löydä asiapapereitaan tai useammankin kerran varat on kateissa.

      • Joillekin ihmisille jää sama levy päälle ja he toistavat jotain samaa hokemaa. Jotain joka ei edes liity toiseen millään tavalla tai on niin asian vierestä kuin voi. Työpaikallani erään naisen mukaan kaikki hommat menee reisille ja luulenkin, että hän ei varmaan tiedä sanonnan alkuperää?


    • Heikunkeikku

      Hyvä Paroni, porvoosta kotoosi, saanko vastata?

      Jos olisit tehnyt aloituksen, että mikä piirre ihmisessä saa karvasi pystyyn, niin olisin oitis kirjoittanut, että Nalkutus.

      Kiesus sentään, että pahalla katson nalkuttavia ihmisiä.
      Säälin tyyppejä, jotka joutuvat asumaan nalkuttajan kanssa saman katon alla.

      Voinet varmaan arvatakin, että minä en ole ollut nalkuttaja.
      Mielestäni yhteinen koti on semmonen paikka, jossa Kummallakin pitäisi olla hyvä olla.
      Kotipesä, jonne ilolla aina mennään.
      Nalkuttaja pilaa ilmapiirin ihan niin maan perusteellisesti, että en saa ees sanotuksi.

      Joskus ollut jossakin perheessä, jossa toinen vieraitten aikana on nalkuttanut, niin hitto että se on kurjaa kuunneltava. Aivan kauheaa.

      En sietäisi nalkuttajaa laisinkaan, jos semmosen kanssa joutuisin olemaan.

      • Arvoisa rouva vaasatar, lupa myönnetty!

        Vaikka itse et ole nalkuttajar, myönnät heitäkin olevan ja luultavasti enemmän naispuolisissa ihmisssä. Toki heitä on miehissäkin, varsinkin miespuolisissa esimiehissä, mutta jokainen tuntee ainakin yhden naispuolisen pirttihirmun.

        En yleensä kannata avioeroja, mutta nalkutus tapauksessa ottaisin luultavasti itsekin eron.


      • Heikunkeikku
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Arvoisa rouva vaasatar, lupa myönnetty!

        Vaikka itse et ole nalkuttajar, myönnät heitäkin olevan ja luultavasti enemmän naispuolisissa ihmisssä. Toki heitä on miehissäkin, varsinkin miespuolisissa esimiehissä, mutta jokainen tuntee ainakin yhden naispuolisen pirttihirmun.

        En yleensä kannata avioeroja, mutta nalkutus tapauksessa ottaisin luultavasti itsekin eron.

        Kiitos Paroni luvasta, senpä takia pistän lisää tekstiä tulemaan :)

        Myönnän, myönnän, että nalkuttajatyyppejä on, luulen jopa, että niitä on viljasti.

        Aprikoin minäkin, että jos avioliitossa olisin nalkuttajan kanssa, niin luultavimmatusti lähtisin lätkimään.

        Manipuloijat kuuluu kans samaan sarjaan nalkuttajien kanssa. Nekin saavat mun karvani pystyyn.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Kiitos Paroni luvasta, senpä takia pistän lisää tekstiä tulemaan :)

        Myönnän, myönnän, että nalkuttajatyyppejä on, luulen jopa, että niitä on viljasti.

        Aprikoin minäkin, että jos avioliitossa olisin nalkuttajan kanssa, niin luultavimmatusti lähtisin lätkimään.

        Manipuloijat kuuluu kans samaan sarjaan nalkuttajien kanssa. Nekin saavat mun karvani pystyyn.

        Joo, nimenomaan manipuloijat ovat ihmisen irvikuvia. Kannatan vapaata ajattelua, ihmisen sananvapautta ja myös päätöksentekoa ilman puolison tai jonkun muun ohjausta. Silloin jos itse kysyy neuvoa tai kaipaa apua, tottakai, toinen saa opastaa ja neuvoa.

        Työpaikoilla tuo manipulointi menee koko ajan huonompaan suuntaan, kun pikku-hitlerit saavat lisää valtaa ja puhuvat osakkeenomistajan suulla. Silloin inhimillisyys ja hyvänmielen tekemiset katoavat ja ihmisistä tulee taas orjia, jotka toimivat isäntänsä käskyjen mukaan.


    • Ahmattiammatti

      Jotain, mitä te ette ostaisi, mutta varmasti myisitte jos voisitte. Teosto kikyytti itsensä omaan maaliin.

      • Epäilen ettei nalkuttaja itse tiedä olevansa nalkuttaja.


    • Olen ystäväpiirissä huomannut, että alkoholistipuolisolle nalkuttaminen on typerimmistä ja turhimmista toimintamalleista siitä vakavammasta päästä. Ja yksi yleisimmistä.

      Alkoholisti saa nalkuttamisesta vain yhden tekosyyn lisää ryypätä: mikään muu ei juomista lopeta kuin alkoholistin oma tahto lopettaa, joka useimmiten syttyy vasta pohjakosketuksessa, kun on jo mennyt terveys, asunto, työ, puoliso, lapset ja ystävät.

      Yleensäkin nalkuttaminen on kuin pamppuaan pyörittelevä ja vittuileva poliisi: se vain laskee kynnystä vastarintaan ja aggressiivisuuteen. Ei ehkä järkevää, mutta niin vaan ihminen uhkatilanteessa painostuksen alla toimii.

      Poliisikunta ainakin Suomessa on saanut muutettua toimintatapaansa. Saisivatkohan nalkuttajatkin?

      • HelppoRatkaisu

        Juu, ainoa oikea ratkaisu on jättää juoppo, siinä paranee molempien elämänlaatu.


      • Erittäin samaa mieltä alkoholistin käyttäytymisestä. He löytävät hyvän syyn juoda melkein mistä tahansa muutenkin ja jankuttava puoliso kelpaa siihen oikein hyvin.

        Jankuttavasta puolisosta toki pääsee muutenkin eroon kuin juomalla, eikä se ole syy ja seuraus. Oma tahto kuten kirjoitit on ainoa keino lopettaa juominen. Ei auta hyvä tahto tai terapiat.

        Perustetaan uusi kansanliike - Nyt loppuu jankutus!


    • ero-lopetti-nalkutuksen

      Osaavat ne miehetkin nalkuttaa.
      2. mieheni oli siinä hommassa mestari.
      Ne ominaisuudet mitkä minussa oli tutustuessamme hänen sanojensa mukaan asioita jotka saivat hänet rakastumaan minuun, muuttuivatkin yhteiselossamme asioiksi mistä sain kuulla jatkuvaa nalkutusta.
      Nauroin liikaa, halusin seksiä liikaa, olin liian siisti, olin liian itsenäinen, tuhlasin OMIA rahojani OMIEN lapsieni hyvinvointiin, halusin järjestää yhteisiä hetkiä sukulaisten ja ystävien kanssa, harrastin liikaa ym.ym.ym.

      • Piru mieheksi, ei muuta voi sanoa.

        Enkä kiellä etteivätkö miehet ihan yhtälailla nalkuttaisi, jopa oma isäni teki sitä kyllästymiseen saakka. Mielenkiintoisia nuo kaikki syyt, jotka mainitsit erityisesti nauraminen ja seksin haluaminen. Minä takaan ja alleviivaan, että niitä asioita ei ole liikaa tässä maailmassa.


    • Raviolii

      Tällä palstalla on yksi paha nalkuttaja nimeltään hunksz, joka vastaa suurimpaan osaan - tästä on jo keskusteltu aiemmin tai avaus ei ole uusi. Ihme jankuttaja!

      • tuttuanalkutusta

        Heh, ja kohta tulee herne. maissi, paprikat jauhelihoineen SF :))))


      • Ei se uskalla enää nalkuttaa minulle.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Ei se uskalla enää nalkuttaa minulle.

        Etkö sinä tosiaankaan huomaa olevasi itse se palstan pahin nalkuttaja?

        Nalkutat pitkiä ketjuja milloin toisten ihmisten tatuoinneista, milloin kännyköitten räpläämisestä, milloin toisten ihmisten vaatetuksesta ... Nalkutat milloin mistäkin. Tässä ketjussa nalkutat nalkuttamisesta.


    • kysynn

      - syksyllä iski jäätävä tunne kun tonttini laidalta keräilin pakkauksia, joissa wahlr-tuotemerkki - että mitä ovat` Tiedän kyllä että on ihmisiä jotka vihaavat kissoja, koiria ja lintujakin - ennenkin ollu myrkkysyöttejä koirille teitten varsilla
      - mutta saako tosta noin vaan kylvää halutessaan vahingoittaa luontoa -kaiken maailman karfentynaalejaan toisten maille tai teitten varsiin - mistä lie kyse?

      • Nallemyrkkyä

        Wahlroos? Nalle? todellista myrkkyä Suomelle!


    • linnakoti

      Äitini rätkytti isälleni mistä tahansa turhasta.
      Reaktio oli isäni poistuminen paitsi lievästi päihtyneenä.

      Silloin isäni poltti päreensä ja taas painettiin karkuun.
      Nalkutus toistui päivittäin ja pakoon juoksu muutaman kerran vuodessa.
      Vuodesta toiseen.

      Minä olen niin miellyttävä aviomies ettei minulle ole tarvinnut koskaan nalkuttaa!

      • Tuntuu niin suomalaiselta, vaikka ei itselläni henkilökohtaista kokemusta olekaan. Eräs tyttöystäväni nalkutti, mutta en jäänyt sitä kuuntelemaan pidemmäksi aikaa.

        Minäkin lasken itseni kuuluvaksi miellyttävien aviomiesten sarjaan, hehee.


    • vanhamamma

      kaikenlaisia pelejähän ne pelaa toisten ihmisten kustannuksella
      - ei aina jaksa uskoa niihin uskovaisten ylöstempauksinkaan
      - vanha sääntö kun lienee että mikä joskus ylös nousee - se joskus alaskin rojahtaa.

      • Jos se nalkutus on aiheetonta, niin varmaan pätee sananlasku "Paha saa aina palkkansa".


    • päivästäpäivään

      Jatkuva nalkutus on mielisairauden eräs vivahde.

      • Hieman yliampuvalta tuntuu väitteesi. Vaihtelee myös miesten välillä se, kuinka paljon koiras kestää sitä nalkustusta päivästä päivään. Toiset sietää yllättävän paljon.


    • Itse en ole nalkutusta harrastanut, jos joku sanominen ei ole tavoittanut kohdetta, olen jättänyt asian sikseen
      Ja kas, väliin käy niinkin, että tuo luomakunnankruunu on ajan päästä ´´keksinyt asian ihan itse.´´
      Vaan, kun sitä on kaikennäköistä tähän ikään mennessä nähnyt, sanoisin noin yleisesti, että nalkuttajia on kummassakin sukupuolessa, naisen nalkutus vaan nimetään eri tavalla, kuin miehen. Siksi miehen nalkutusta ei niin mielletä olevan.
      Vaan kaikenkaikkiaan, mitään hyvää ei nalkutuksella saa aikaan, pahaa kyllä.
      Onkos muuten nalkutuksella ja jankutuksella eroa?

      • Mielestnäi nalkutus, jankutus, jäkätys ja motkotus ovat kaikki synonyymejä keskenään.

        Naiset ovat niin paljon nopeampia kaikessa ja pystyvät jopa tekemään samaan aikaan montaa eri tehtävää. Putkiaivoisella miehillä on menossa vain yksi asia kerrallaan ja siksi luomakunnankruunu saattaa hoksata asian vasta paljon myöhemmin, kun hän rupeaa miettimään, että mitä se nainen sanoikaan minulle.


    • Jatkuva nalkutus ja suu väärin päin olminen voi olla masennuksen merkki.

      • Varmaan voi olla sitäkin, mutta ei mikään tyypillisin masentuneisuuden merkki, vaan useimmiten sulkeudutaan ja hiljennytään.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Varmaan voi olla sitäkin, mutta ei mikään tyypillisin masentuneisuuden merkki, vaan useimmiten sulkeudutaan ja hiljennytään.

        Masentunut näkee asiat mustina. Saattaa mäkättää ja nalkuttaa kun kaikki on huonosti vaikka ei olekaan. Valittaa joka asiasta ja elämänilo on kadonnut. Kyynistyy.


      • siilenämää kirjoitti:

        Masentunut näkee asiat mustina. Saattaa mäkättää ja nalkuttaa kun kaikki on huonosti vaikka ei olekaan. Valittaa joka asiasta ja elämänilo on kadonnut. Kyynistyy.

        Ihmisillä on nykyään niin paljon enemmän, mitä ennen vanhaan ja silti he ovat yhä masentuneempia?


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Ihmisillä on nykyään niin paljon enemmän, mitä ennen vanhaan ja silti he ovat yhä masentuneempia?

        Äijä. Masentaminen ei kuitenkaan ole ihmisen oma valinta.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Ihmisillä on nykyään niin paljon enemmän, mitä ennen vanhaan ja silti he ovat yhä masentuneempia?

        Masennus saatta oireilla myös ärtymyksenä ja kiihtymyksenä.
        On kuitenkin paljolti ihan vaan alakuloa, tai masentuneisuutta jonkun tietyn asian vuoksi, kunnes asia selviää, jotka ovat eri asioita, kuin varsinainen sairaus.
        Yleisin merkki lienee kyllä, ettei pääse sängystä ylös, eikä saa mitään asiaa toimimaan.


      • eppu2 kirjoitti:

        Masennus saatta oireilla myös ärtymyksenä ja kiihtymyksenä.
        On kuitenkin paljolti ihan vaan alakuloa, tai masentuneisuutta jonkun tietyn asian vuoksi, kunnes asia selviää, jotka ovat eri asioita, kuin varsinainen sairaus.
        Yleisin merkki lienee kyllä, ettei pääse sängystä ylös, eikä saa mitään asiaa toimimaan.

        Moi, harva se oloisena nalkuttaa😂.


      • siilenämää kirjoitti:

        Moi, harva se oloisena nalkuttaa😂.

        Siis iloisena......


      • siilenämää kirjoitti:

        Äijä. Masentaminen ei kuitenkaan ole ihmisen oma valinta.

        Äijä=aijaa


      • siilenämää kirjoitti:

        Äijä=aijaa

        Ihan hyvin lauseeseesi istui myös se "Äijä" -versio. Itse olen ainakin tottunut minua kutsuttavan niin.


      • eppu2 kirjoitti:

        Masennus saatta oireilla myös ärtymyksenä ja kiihtymyksenä.
        On kuitenkin paljolti ihan vaan alakuloa, tai masentuneisuutta jonkun tietyn asian vuoksi, kunnes asia selviää, jotka ovat eri asioita, kuin varsinainen sairaus.
        Yleisin merkki lienee kyllä, ettei pääse sängystä ylös, eikä saa mitään asiaa toimimaan.

        eppu
        Ärtymyksen ja kiihtymyksen ymmärtävän aiheuttavan nalkutusta ja myönnän minä masennuksen aiheutuvan useammastakin syystä. Itse miellän sen enemmän juuri sellaiseksi ettei pääse sängystä ylos ja nämä ihmiset ovat melko hiljaisia ja apaattisia. Toisin kuin lähes aggressiiviset nalkuttajat.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Ihan hyvin lauseeseesi istui myös se "Äijä" -versio. Itse olen ainakin tottunut minua kutsuttavan niin.

        Juu, ihan olisi voinut luulla että sen tarkoituksella siihen kirjoitin mutta kyllä sen kirjoitti ihan omin lupinensa puhelimen etukäteissyöttö :).


      • siilenämää kirjoitti:

        Juu, ihan olisi voinut luulla että sen tarkoituksella siihen kirjoitin mutta kyllä sen kirjoitti ihan omin lupinensa puhelimen etukäteissyöttö :).

        Vastailen välillä puhelimella ja siinä tuntuu tulevan niitä virheitä ja vääriäsanoja enemmän mitä tavallisessa kirjoituksessa. Tai sitten meikäläinen ei vaan osaa!


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Vastailen välillä puhelimella ja siinä tuntuu tulevan niitä virheitä ja vääriäsanoja enemmän mitä tavallisessa kirjoituksessa. Tai sitten meikäläinen ei vaan osaa!

        Sama täällä. Pitäisi vissiin tarkistaa puhelimenKIN oikeinkirjoitus ennen kuin painaa lähetä-nappia. Vaikka sullahan ei tule paljoa virheitä kuten mulla.


    • Lakilakilaki

      Ostakaa myesto itsellenne. Ei mainostaalereitakaan enää.

    • nuivea

      Mitä on ihmisten uupumus - ezhaustio - silloin kun sitä ei haluta työpaikoilla ja kotonakaan koskaan "nähdä tai tajuta edes? Turvallisuusjuttunakaan - suomikin siinä mielessä alati vv-maa, jossa ihmsiö hakataan ja vapaasri saavat kuollakin ihmset sorvinsa ääreen
      -kun semmoinen sanonta ajansaatossa joskus keksitty.

    • mombai

      Itse pyrin kyllä hakeutumaan sellaiseen seuraan, joka ymmärtää puhettani, ja vielä parempi, pystyy auttamaan minut takaisin asiaan, kun joskus tapaan hukata pääjuonen ihan kokonaan, vaikken sentään takaumia pahemmin harrastakaan.

      Nalkutuksesta olen tosiaan sitä mieltä, että vastuu on kuulijalla. Harvemmin kai puhuja pitää puhettaan nalkutuksena? En muista ainakaan itse koskaan sanoneeni esim. "Haluaisin nyt taas kerran nalkuttaa sinulle siitä, miltä minusta tuntuu, kun et tee sovittuja asioita etkä pidä lupauksiasi. Nalkutan tätä siksi, etten ole varma oletko unohtanut vai etkö vain halua tai viitsi".
      En oikein käsitä, miksi terve, selvä, toista osapuolta rakastava ja kunnioittava, hyvin ja tasavertaisena kohdeltu ihminen nalkuttaisi.

      • Arvoisaa

        Keskipäivää, niin, ehkäpä jokaisessa suhteessa on omat tapansa. Toiselle käy toisenlainen, ja taas toiselle parille toisenlainen. Emmehän me muut ihmiset elä sitä suhdetta, vaan te.
        Monesti myös, vieraan silmin näkyvä "tora" onkin vain pariskunnan vakiintunut tapa, eivätkä he pidä sitä edes riitana, puhumattakaan nalkuttamisena.

        Kukin elää tavallaan, ja se suotakoon, jos kerran kumpikin on tapoihin tyytyväinen. Jos ei, se sitten on taas oma harkinta, miten eteenpäin?

        Mukavaa viikonloppua


      • Olen minä saanut kuulla monestikin, että kyllä sinulle saa nalkuttaa samasta asiasta, etkö sinä kuule vai etkö sinä ymmärrä.
        Saa minulle nalkuttaa, ihan mielellään saa nalkuttaa. Ei se minua haittaa, kun teen kuitenkin niinkuin itse haluan.


      • teretule
        Tellukka kirjoitti:

        Olen minä saanut kuulla monestikin, että kyllä sinulle saa nalkuttaa samasta asiasta, etkö sinä kuule vai etkö sinä ymmärrä.
        Saa minulle nalkuttaa, ihan mielellään saa nalkuttaa. Ei se minua haittaa, kun teen kuitenkin niinkuin itse haluan.

        Sinä nalkutat jopa täällä palstalla.


      • teretule kirjoitti:

        Sinä nalkutat jopa täällä palstalla.

        Harvoin minä täälläkään jaksan samasta asiasta nalkuttaa sadan kommentin verran (niinkuin esim. porvoolainen) ja tunti toisensa jälkeen. Livessä en koskaan, kun ei minulla täällä ole kenelle nalkuttaakaan.
        Tuon siilen kanssa tosin joskus ihan huvikseen on jankuteltu.


      • teretule
        Tellukka kirjoitti:

        Harvoin minä täälläkään jaksan samasta asiasta nalkuttaa sadan kommentin verran (niinkuin esim. porvoolainen) ja tunti toisensa jälkeen. Livessä en koskaan, kun ei minulla täällä ole kenelle nalkuttaakaan.
        Tuon siilen kanssa tosin joskus ihan huvikseen on jankuteltu.

        Lopeta nyt jo tuo jatkuva nalkutus.


      • teretule kirjoitti:

        Lopeta nyt jo tuo jatkuva nalkutus.

        No kun en millään malttaisi nyt, kun sain sinut taas puskaan nalkuttamaan (toisen käyttämällä nikillä), mutta lupasin mennä kusittamaan koiraa (koska sataa).
        Palataan asiaan myöhemmin.


      • teretule
        Tellukka kirjoitti:

        No kun en millään malttaisi nyt, kun sain sinut taas puskaan nalkuttamaan (toisen käyttämällä nikillä), mutta lupasin mennä kusittamaan koiraa (koska sataa).
        Palataan asiaan myöhemmin.

        Eikö tuota nalkuttavaa ämmää saa hiljenemään.


      • Arvoisaa kirjoitti:

        Keskipäivää, niin, ehkäpä jokaisessa suhteessa on omat tapansa. Toiselle käy toisenlainen, ja taas toiselle parille toisenlainen. Emmehän me muut ihmiset elä sitä suhdetta, vaan te.
        Monesti myös, vieraan silmin näkyvä "tora" onkin vain pariskunnan vakiintunut tapa, eivätkä he pidä sitä edes riitana, puhumattakaan nalkuttamisena.

        Kukin elää tavallaan, ja se suotakoon, jos kerran kumpikin on tapoihin tyytyväinen. Jos ei, se sitten on taas oma harkinta, miten eteenpäin?

        Mukavaa viikonloppua

        Arvoisaa
        Hyvää iltapäivää! Jokainen suhde on omanlaisensa ja ihmisten tarpeet erilaisia. Jotkut miehet jopa tykkäävät siitä, kun sanotaan kaikki riittävällä tarkkuudella ja useampaan kertaan. He itse ovat hiljaisia ja tuntevat puheensorinan tuovan taloon kodin tuntua.


      • mombai
        Aina ei voi valita seuraansa ja joutuu kuuntelemaan ikävääkin palautetta.

        Toista rakastava ja kunnioittava ihminen ei varmaan nalkutakkaan. Mutta jossakin tapauksessa toisen on pakko sanoa se viimeinen tapa ja toistaa ihan samoja asioita tyyliin minä olen oikeassa ja minä kyllä tiedän tämän asian parhaiten.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        mombai
        Aina ei voi valita seuraansa ja joutuu kuuntelemaan ikävääkin palautetta.

        Toista rakastava ja kunnioittava ihminen ei varmaan nalkutakkaan. Mutta jossakin tapauksessa toisen on pakko sanoa se viimeinen tapa ja toistaa ihan samoja asioita tyyliin minä olen oikeassa ja minä kyllä tiedän tämän asian parhaiten.

        Syntyykö nalkutus siitä, että kokee, ettei ole tullut kuulluksi.
        Vai onko se puhetyyli, vai tuleeko tavaksi edellä mainitusta syystä.
        Kokeeko hän, jota nalkutuksesta syytetään, että on umpikujassa ja yrittää epätoivoisesti saada sanomansa perille.
        Meillä ihmisillä on tapana lyödä leimoja ihmisiin ja asioihin, ilman, että tiedämme perimmäisiä syitä.
        Kuitenkin kait on ihmisten välisessä suhteessa jotain vinossa, jos nalkutuksesta tulee rasite.
        Silloin pitäisi molempien kääntää katseensa itseensä.


      • eppu2 kirjoitti:

        Syntyykö nalkutus siitä, että kokee, ettei ole tullut kuulluksi.
        Vai onko se puhetyyli, vai tuleeko tavaksi edellä mainitusta syystä.
        Kokeeko hän, jota nalkutuksesta syytetään, että on umpikujassa ja yrittää epätoivoisesti saada sanomansa perille.
        Meillä ihmisillä on tapana lyödä leimoja ihmisiin ja asioihin, ilman, että tiedämme perimmäisiä syitä.
        Kuitenkin kait on ihmisten välisessä suhteessa jotain vinossa, jos nalkutuksesta tulee rasite.
        Silloin pitäisi molempien kääntää katseensa itseensä.

        Näin minä sen miellän, että nimenomaan ei ole tullut kuulluksi, siksi pitää toistaa ja toistaa asiaa. Sitten se varmaan jää joillekin päälle, jos on niitä ei-kuuntelevia riiviöitä enemmänkin huushollissa. Minun mielestä se on enemmän tapa kuin, että olisi missään umpikujassa. Ihan varmaan on jotain vinossa, jos joka asiasta nalkutetaan. Saamaton mies ja yltiöpäiset lapset voivat aiheuttaa stressiä ja turhautumista, mutta ei se nalkuttamisesta parane, näin minä sen näen.


      • herkkähipi
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Näin minä sen miellän, että nimenomaan ei ole tullut kuulluksi, siksi pitää toistaa ja toistaa asiaa. Sitten se varmaan jää joillekin päälle, jos on niitä ei-kuuntelevia riiviöitä enemmänkin huushollissa. Minun mielestä se on enemmän tapa kuin, että olisi missään umpikujassa. Ihan varmaan on jotain vinossa, jos joka asiasta nalkutetaan. Saamaton mies ja yltiöpäiset lapset voivat aiheuttaa stressiä ja turhautumista, mutta ei se nalkuttamisesta parane, näin minä sen näen.

        Pyytäminen on täysin eri asia kokonaan, kuin nalkutus. Miksei samaa asiaa voi pyytää kun se ei automaattisesti istu joidenkin perusolemukseen. Toisten tyyli on elää kuuin viimeistä päivää, ja huutaa ihan joka asiasta. Mikä paha asia se muka on, jos vaimo pyytää miestä hoitamaan tietyt asiat? Ei mitään tekemistä nalkutuksen kanssa.


      • herkkähipi kirjoitti:

        Pyytäminen on täysin eri asia kokonaan, kuin nalkutus. Miksei samaa asiaa voi pyytää kun se ei automaattisesti istu joidenkin perusolemukseen. Toisten tyyli on elää kuuin viimeistä päivää, ja huutaa ihan joka asiasta. Mikä paha asia se muka on, jos vaimo pyytää miestä hoitamaan tietyt asiat? Ei mitään tekemistä nalkutuksen kanssa.

        Tuo pyytäminen tuntuu olevan joillekin täysin vierasta, vaan komennellaan ja käskytetään aivan kuin jotain alamaista. Siinä varmaan onkin se suurin ero, kun pyytämisellä ihmiset saa tekemään asioita ja nalkuttamisella ainoastaan vihastumaan ja ärtymään!


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Tuo pyytäminen tuntuu olevan joillekin täysin vierasta, vaan komennellaan ja käskytetään aivan kuin jotain alamaista. Siinä varmaan onkin se suurin ero, kun pyytämisellä ihmiset saa tekemään asioita ja nalkuttamisella ainoastaan vihastumaan ja ärtymään!

        Usein kehonkieli, ilmeet ja äänensävy ovat parempia asioiden ilmaisijoita, kuin sanat.


      • Näin.meillä
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Tuo pyytäminen tuntuu olevan joillekin täysin vierasta, vaan komennellaan ja käskytetään aivan kuin jotain alamaista. Siinä varmaan onkin se suurin ero, kun pyytämisellä ihmiset saa tekemään asioita ja nalkuttamisella ainoastaan vihastumaan ja ärtymään!

        sitä, kun jo sovitut asiat vedetään aina tapetille, kun haluaa loukata toista.

        Mutta se ei ole nalkutusta, jos samoista asioista joutuu toistamiseen, vaikkapa kymmeniäkin vuosia huomauttamaan tai sitten pyytämään.

        Meillä esim. olen pyytänyt miestä, että kun purat kauppatavarat, taittele se muovikassi muovikassikaappiin, äläkä jätä pitkin huushollia. Mutta ei, sama peli jatkuu yhä vielä 30:nenkin vuoden päästä. Joka kerran uusi muovikassi, ja kun siitä tavarat otetaan, se mytätään ja heitetään työpöydälle milloin mihinkin kohtaa.
        En ymmärrä tosiaan järjen juoksua, mikksei sitä voisi taittaa ja laittaa kaappiin, josta niitä taitoksia voisi viedä auton ovikoteloon, josta nappaa mukaansa kun lähtee kauppaan. Mutta tämä pyyntö on yli sietokyvyn. Jos vahingoissakaan pyytää, että voisitko taitella ja laittaa pois pöydiltä notkumasta, niin ei, kun suuttuu joka siunatun kerran, että aina sinä jaksat nalkuttaa. Minusta tämä ei ole nalkuttamista. Miksi herran tähden toisen ihmisen pitää kulkea perässä siivoamassa jälkiä?

        Ja toinen asia: Olen pyytänyt yli 30 vuotta, kun keität jotain hellalla ja kiehuu yli, pyyhi ja siivoa se, ennenkuin seuraavan keitoksen laitat, mutta ei, ei mene jakeluun. Siinä keitellään peuran päitä yms. pienläinten päitä. Ja kun yli kuohuu, siihen se jää, ja kohta uusi keitos, ja entisten keitosten jätteet palaa kiinni helalevyyn.
        Sitten saan niitä hänen jälkiään hinkata päiväkaudet. Viimeksi laitoin sen itsensä rapsimaan, ja totesi, et hän on jo toista tuntia hinkannu, mut ei oo vieläkään kaikki lähteny, et kyl ne pitää siivota ennenko uutta keitosta laittaa.
        Niinpä niin, sitä minä olen yrittänyt toimittaa ja puhua yli 30 vuotta, mut kun miehen ylpeys on niin suuri, ettei se voi vaimon toiveita ottaa huomioon. On vaan haukkunut nalkuttamiseksi.

        Sama on sähköuunin kanssa.
        Ja kun pyydän miestä laittamaan omat vaatteensa kaappii, se on nalkutusta miehen mielestä.

        Olen tullut tulokseen, että mies ei tajua siivota jälkiään, ja pyytäminen on yhtä kuin nalkutusta.


      • eimaksavaivaa
        Näin.meillä kirjoitti:

        sitä, kun jo sovitut asiat vedetään aina tapetille, kun haluaa loukata toista.

        Mutta se ei ole nalkutusta, jos samoista asioista joutuu toistamiseen, vaikkapa kymmeniäkin vuosia huomauttamaan tai sitten pyytämään.

        Meillä esim. olen pyytänyt miestä, että kun purat kauppatavarat, taittele se muovikassi muovikassikaappiin, äläkä jätä pitkin huushollia. Mutta ei, sama peli jatkuu yhä vielä 30:nenkin vuoden päästä. Joka kerran uusi muovikassi, ja kun siitä tavarat otetaan, se mytätään ja heitetään työpöydälle milloin mihinkin kohtaa.
        En ymmärrä tosiaan järjen juoksua, mikksei sitä voisi taittaa ja laittaa kaappiin, josta niitä taitoksia voisi viedä auton ovikoteloon, josta nappaa mukaansa kun lähtee kauppaan. Mutta tämä pyyntö on yli sietokyvyn. Jos vahingoissakaan pyytää, että voisitko taitella ja laittaa pois pöydiltä notkumasta, niin ei, kun suuttuu joka siunatun kerran, että aina sinä jaksat nalkuttaa. Minusta tämä ei ole nalkuttamista. Miksi herran tähden toisen ihmisen pitää kulkea perässä siivoamassa jälkiä?

        Ja toinen asia: Olen pyytänyt yli 30 vuotta, kun keität jotain hellalla ja kiehuu yli, pyyhi ja siivoa se, ennenkuin seuraavan keitoksen laitat, mutta ei, ei mene jakeluun. Siinä keitellään peuran päitä yms. pienläinten päitä. Ja kun yli kuohuu, siihen se jää, ja kohta uusi keitos, ja entisten keitosten jätteet palaa kiinni helalevyyn.
        Sitten saan niitä hänen jälkiään hinkata päiväkaudet. Viimeksi laitoin sen itsensä rapsimaan, ja totesi, et hän on jo toista tuntia hinkannu, mut ei oo vieläkään kaikki lähteny, et kyl ne pitää siivota ennenko uutta keitosta laittaa.
        Niinpä niin, sitä minä olen yrittänyt toimittaa ja puhua yli 30 vuotta, mut kun miehen ylpeys on niin suuri, ettei se voi vaimon toiveita ottaa huomioon. On vaan haukkunut nalkuttamiseksi.

        Sama on sähköuunin kanssa.
        Ja kun pyydän miestä laittamaan omat vaatteensa kaappii, se on nalkutusta miehen mielestä.

        Olen tullut tulokseen, että mies ei tajua siivota jälkiään, ja pyytäminen on yhtä kuin nalkutusta.

        Sinähän olet kuin äitini ja juuri tuota kutsuisin nalkutukseksi.
        Mä en koskaan sanonut, juuri siksi kun inhosin siitä nalkuttamista. Mutta, en myöskään koskaan korjannut toisen jälkiä. Aika äkkiä oppivat, niin molemmat aviopuolisoni, kun muutama avokkikin, samoin lapset. Yhteinen koti ja yhteinen vastuu sen kunnossapitämisestä, ei mikään täyden palvelun majatalo.


      • eimaksavaivaa kirjoitti:

        Sinähän olet kuin äitini ja juuri tuota kutsuisin nalkutukseksi.
        Mä en koskaan sanonut, juuri siksi kun inhosin siitä nalkuttamista. Mutta, en myöskään koskaan korjannut toisen jälkiä. Aika äkkiä oppivat, niin molemmat aviopuolisoni, kun muutama avokkikin, samoin lapset. Yhteinen koti ja yhteinen vastuu sen kunnossapitämisestä, ei mikään täyden palvelun majatalo.

        Olen mieluummin tämän vaihtoehdon kannalla, aikuinen ihminen ymmärtää kyllä oman parhaansa.


      • eppu2 kirjoitti:

        Usein kehonkieli, ilmeet ja äänensävy ovat parempia asioiden ilmaisijoita, kuin sanat.

        Meinaatko että voisi olla myös hyväntahtoista nalkutusta?


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Meinaatko että voisi olla myös hyväntahtoista nalkutusta?

        Ehkäpä se on pehmeämpää nalkutusta, jos vaan tuhahtelee, nakkelee niskojaan, luo tiettyjä silmäyksiä. Vetää vatsan sisään, kun toinen menee ohi.
        Sulkee oven nenän edestä. Raapii päätään, nyppii korviaan, tapoja on lukemattomia.
        Myös huutamista säestää kehonkieli.
        Vastapuolen on hyvä oppia ´´lukemaan´´ sitä.


      • eppu2 kirjoitti:

        Ehkäpä se on pehmeämpää nalkutusta, jos vaan tuhahtelee, nakkelee niskojaan, luo tiettyjä silmäyksiä. Vetää vatsan sisään, kun toinen menee ohi.
        Sulkee oven nenän edestä. Raapii päätään, nyppii korviaan, tapoja on lukemattomia.
        Myös huutamista säestää kehonkieli.
        Vastapuolen on hyvä oppia ´´lukemaan´´ sitä.

        Nuo kaikki mainitsemasi asiat ovat kyllä tuttuja ja tunnistan naiseni käytöksestä. Mutta nalkuttaja hän ei ole koskaan ollut, Luojan kiitos!


      • janatuin
        PorvoonParoni kirjoitti:

        Nuo kaikki mainitsemasi asiat ovat kyllä tuttuja ja tunnistan naiseni käytöksestä. Mutta nalkuttaja hän ei ole koskaan ollut, Luojan kiitos!

        Nalkutusta ei ole se, mitä sanoo, vaan miten. Eroni jälkeen olen nauttinut siitä, ettei kukaan ole sanonut minulle: Joko sinä taas, taasko sinä, etkö sinä vieläkään, minne ihmeeseen sinä nyt tähän aikaan, etkö sinä viimeinkin, voisitko jo vähitellen, yhäkö sinä, miksi sinä aina?


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Nuo kaikki mainitsemasi asiat ovat kyllä tuttuja ja tunnistan naiseni käytöksestä. Mutta nalkuttaja hän ei ole koskaan ollut, Luojan kiitos!

        Jee, jokainen varmaan joskus käyttää moisia keinoja, mutta varsinaista Nalkutusta, on mielestäni se,joka toistuu ja toistuu samansuuntaisena jatkuvasti.
        Vaan sitä mietin, että, kun toista ei voi muuttaa, pitäisi miettiä, mitä itse voisi tehdä toisin. Jo muuttamalla omaa toimintatapaansa, voi toinen hiljentyä pelkästä hämmästyksestä.
        Jos molemmat vain jatkavat samaa käyttäytymismallia, se on sitten sitä yhdessäolemisen viimeiseen päivään ja toisilla vähän ylikin.


    • Ei mieheni nalkuta koskaan, usein lakaisee lattialta roskat, tietää etten minä näe niitä.

      • Okei, tuo on strategiana huippuluokkaa. Se kumpi on käynyt viimeksi optikolla lakaisee roskat lattialta?


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Okei, tuo on strategiana huippuluokkaa. Se kumpi on käynyt viimeksi optikolla lakaisee roskat lattialta?

        Juu ei, ei se noin mene, hänellä on todellakin paljon parempi näkö.
        Minä olen se joka silmälääkärissä käy.


      • Ancelina kirjoitti:

        Juu ei, ei se noin mene, hänellä on todellakin paljon parempi näkö.
        Minä olen se joka silmälääkärissä käy.

        Mutta tuskinpa nalkutatkaan hänelle kodin siivoamisesta tai pikkuasioista. Sinut tuntien olisi vaikea kuvitella moista turhuutta.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Mutta tuskinpa nalkutatkaan hänelle kodin siivoamisesta tai pikkuasioista. Sinut tuntien olisi vaikea kuvitella moista turhuutta.

        Meillä ei nalkuta kukaan, on mukavampaakin tekemistä.
        Minulla on mies, joka tekee paljon sellaista omaishoitajaa jeesaavaa hommaa, mihin ei monikaan mies suostuisi eikä kykenisi.
        Ethän sinä minua tunne, en ole edes viiksien vilahdusta sinusta nähnyt.
        Näsin pysäkilläkään ketään näkynyt ;)


      • Ancelina kirjoitti:

        Meillä ei nalkuta kukaan, on mukavampaakin tekemistä.
        Minulla on mies, joka tekee paljon sellaista omaishoitajaa jeesaavaa hommaa, mihin ei monikaan mies suostuisi eikä kykenisi.
        Ethän sinä minua tunne, en ole edes viiksien vilahdusta sinusta nähnyt.
        Näsin pysäkilläkään ketään näkynyt ;)

        Et tällä kertaa nähnytkään, kun olin työhengen kehittämisprojekstissa. Ihmetyttää mitä ne tällaisesta vanhasta äijästä enää haluaa? Olen kuulemma aina sanavalmis. No, jotain hyötyä siitäkin?
        Mukava lukea, että kirjoitat noin positiiviseen sävyyn miehestäsi. Villi arvaus se sinun nalkuttamattomuutesi oli, mutta kyllä kirjoitustyylistä voi päätellä paljon ihmisestä. Näin minä sen näen!


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Et tällä kertaa nähnytkään, kun olin työhengen kehittämisprojekstissa. Ihmetyttää mitä ne tällaisesta vanhasta äijästä enää haluaa? Olen kuulemma aina sanavalmis. No, jotain hyötyä siitäkin?
        Mukava lukea, että kirjoitat noin positiiviseen sävyyn miehestäsi. Villi arvaus se sinun nalkuttamattomuutesi oli, mutta kyllä kirjoitustyylistä voi päätellä paljon ihmisestä. Näin minä sen näen!

        Kun ihmistä kunnioittaa ja häneen luottaa, on helppoa positiivisesti kirjoittaa.
        Kiitos mukavista sanostasi ja tammikuussa kuljen jälleen Porvoon kautta.


    • Sitähäntää
      • Taikuritässä

        Onko nalkuttaminen sitä, että sanottavasta on uusintoja enemmän kuin Ylellä eli > 3 krt?
        Onko nalkuttaminen sitä, kun rakkaat verkkarit voisi laittaa roskiin ja vastaus on joka kerta varovaisen ehdotuksen jälkeen on, että nämähän ovat ihan hyvät vielä?
        Onko nalkuttaminen sitä, kun pitää ahtautua vaatehuoneeseen ja toinen
        joka ahtauman jälkeen ehdottaa, eikö jotain voisi laittaa pois?


      • Tarkkana sitten sen viskin kanssa, hehee.


      • Taikuritässä kirjoitti:

        Onko nalkuttaminen sitä, että sanottavasta on uusintoja enemmän kuin Ylellä eli > 3 krt?
        Onko nalkuttaminen sitä, kun rakkaat verkkarit voisi laittaa roskiin ja vastaus on joka kerta varovaisen ehdotuksen jälkeen on, että nämähän ovat ihan hyvät vielä?
        Onko nalkuttaminen sitä, kun pitää ahtautua vaatehuoneeseen ja toinen
        joka ahtauman jälkeen ehdottaa, eikö jotain voisi laittaa pois?

        Taikuritässä
        Kyllä verkkarit ovat sen verran henkilökohtaiset, että sitä ei vaimo päätä koska menevät roskiin. Vaatehuoneeseen ahtautuminen on kiusallista, koska vaatehuoneet ovat liian pieniä, eikä niihin saa varastoitua 20 vuoden vaatteita. Kehityskeskustelun jälkeen voi luopua muutamasta t-paidasta, ehkä myös rikkinäisestä sukasta, jos on tulossa vajaapari lähiaikoina.


      • Taikuritässä

        Tuo kehityskeskustelu-sana tässä yhteydessä on hyvä.
        Entä jos sen dokumentoisi.
        Entä pisteet?
        Meridiaani?
        Ajattelepa, jos tämä olisi pakollista.
        Kuka saisi bonukset? Missä muodossa? Hihiihh


    • 1eero

      Kai se on kun ei viesti mene perille, järkevälle se ei pitäisi olla ongelma vai olisiko se välipitämöttömyyttä kovakorvaiselta et joutuu huomattamaan vaikea sanoa kun ei ole joutunut kokemaan, avioliitossani sitä ei esiintynyt. Lapsi ja koira ovat siinämielessä samanlaisia joutuu opettamaan samaa toistamiseen, hyvin koulutettu vaimo ei tarvitse johdattelua.

      • Ei minullakaan omakohtaista kokemusta ole muuten kuin isäukkoni kautta sivusta jouduin kuuntelemaan nalkuttamista äidilleni. Lapsille nuo toistot onnistuvat kuin luonnostaan, kun ne innostuvat niin tavattoman paljon kaikesta uudesta. Ihan ehtymätön luonnonvara.


    • hautaoottaa

      mitä on nalkutus??samojen asioiden toistooko.nalkuttajia on kummassakin sukupuolessa ja nykysi jo 3.nessa.sillon ei kaikki ole kohdillaan.joten puhukaa!!!vaikka huutamalla.puhukaa.mitä veetä.oiken on.ja jos ei onnistu.lähtekää.nuoruuttaan ei pidä pilata jonnijoutavuuksiin.hauta ku oottaa vain yhdenelämän ajan.

      • Miehet nalkuttavat myös ja varmaan jotkut roolimallit periytyvät lapsillekin. Ehkä joku kuvittelee sen kuuluvan perhe-elämään?

        Parempi kerta rytinä kuin ainainen kitinä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      4
      2083
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      256
      1761
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      272
      1724
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      66
      1710
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      108
      1546
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      30
      1443
    7. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      52
      1247
    8. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      291
      1228
    9. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      157
      1217
    10. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1203
    Aihe