Terho ja Halla-aho ovat nyt eri puolueissa

hyvä.hyvä

mutta ruotsin kielestä he ovat samaa mieltä. Suomessa Suomen kieli.

Halla-ahon mielestä ruotsin kielen virallinen asema ei ole perusteltu.

– Se ylläpitää virheellistä mielikuvaa Suomesta kaksikielisenä maana. Ruotsi on pienen kielivähemmistön puhuma kieli, sille kuuluu tietysti ne oikeudet, mitkä nykyaikaisessa sivistysvaltiossa kuuluvat vähemmistökielten puhujille.

7

167

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suomi100xx

Suomi on aina ollut kaksikielinen ja tulee olemaan vastaisuudessakin.

• tromig

Blå framtid försvinner nog före det.

• Suomi on toki kaksikielinen maa, mutta Suomessa on ollut perinteisesti kaksi yksikielistä kansaa.

Suuntaus on siihen suuntaan, että pienemmän kieliryhmän riippuvuus valtakielestä on kasvanut koko ajan, ja kasvaa jatkossakin jos ruotsinkieliset haluavat pärjätä Suomessa.

Minä olen aktiivisesti tekemisissä ruotsinkielisten tuttavieni kanssa, mutta ruotsinkielellä kommunikointi ei ole edes vaihtoehto. Kyse ei ole töykeydestä minun puoleltani, vaan ihan puhtaasti taustalla on käytännön järki. Minä kykenen saamaan elämästäni kaiken tarpeellisen omalla äidinkielelläni, ruotsinkieliset tuttavani eivät ehkä pääse samaan omalla äidinkielellään.

Ruotsinkielisyys ei ole itsessään millään muotoa negatiivinen asia, mutta vertaan sitä silti ontumiseen sillä sehän on suomenkielisellä kielialueella hivenen rajoittaja ominaisuus. Jos siis ihminen ontuu jalkaansa, niin se kävelykeppi annetaan yleensä sille jolla on jalka kipeä, eikä sille jolla ei ole rajoitetta.

• "Suomi on toki kaksikielinen maa, mutta Suomessa on ollut perinteisesti kaksi yksikielistä kansaa."

Täyttä paskaa. Mene joskus ulkoilmaan.

• ehehehehee
        Peppu-Reino kirjoitti:

"Suomi on toki kaksikielinen maa, mutta Suomessa on ollut perinteisesti kaksi yksikielistä kansaa."

Täyttä paskaa. Mene joskus ulkoilmaan.

Niin, Suomihan ei todellisuudessa ole kaksikielinen maa muuta kuin paperilla.

• Kaksikielisyys on jotakin ihan muuta kuin keskinkertainen äidinkielen taito ja välttävä imbesilliruotsi tai vaihtoehtoisesti sama kuvio toisinpäin ruotsinkielisen väen kohdalla.

Hyvin harva suomenkielinen osaa ruotsia siinä määrin että voidaan puhua aidosta kaksikielisyydestä, lähinnä tuo ruotsinkielentaito riittää kahvin tilaamiseen.

• Fenno jää aina jalkoihin. Ei siinä sen kummempaa.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      60
      4516
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      2069
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      159
      1455
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      164
      1436
    5. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      48
      1422
    6. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      253
      1214
    7. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      188
      1137
    8. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      203
      1102
    9. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      1017
    10. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      61