”Jos rakastaisit minua, et joisi.”
Alkoholismia pidetään nykyään enemmän sairautena kuin luonteen heikkoutena. Mitä tuo väite sitten tarkoittaa?
”Viina muuttaa hänet täysin toisenlaiseksi ihmiseksi.”
Mutta kumpi on se ’oikea’ ihminen, entä jos todellinen luonne tulee esille vasta alkoholin myötä?
Alkoholisti
161
4795
Vastaukset
- vaille 54
Ei ole onneen oikotietä. JOS ihminen itse ei tunnusta olevansa alkoholin väärinkäyttäjä ei hän siitä myöskään luovu. Väärinkäyttäjäksi luen sellaisen ihmisen joka käytöllään jatkuvasti aiheuttaa lähimmäisilleen mielipahaa. Ei siihen kuulu työn hoitaminen vaan ja ainoastaan edellä kertomani syy. Olen kaiken kokeillut. Tulos nolla. Kun ei ole väärinkäyttäjä, vaan pilaa jok ikisen lähtemisen ja juhlan. Aiheesta sais romaanin, mutta nyt piste.
- amado.mio
tähän tosikertomuksia, vaikka en toki kiellä niitä kertomasta. Olen vain joskus pohtinut sitä, kumpi on ihmisen perimmäinen luonne. Onko se mallikelpoinen kansalainen (selvin päin), vai se retku (voi olla myös nainen) joka humalassa meuhkaa, riitelee, solvaa ja pilaa kaiken ympärillään?
- Mies 50+
amado.mio kirjoitti:
tähän tosikertomuksia, vaikka en toki kiellä niitä kertomasta. Olen vain joskus pohtinut sitä, kumpi on ihmisen perimmäinen luonne. Onko se mallikelpoinen kansalainen (selvin päin), vai se retku (voi olla myös nainen) joka humalassa meuhkaa, riitelee, solvaa ja pilaa kaiken ympärillään?
Onnistuu mokaileen ilman viinaakin aivan yhden ihmisen tarpeiksi,tässä taannoin muuten yks kamu vähä ihmetteli että miten ihmisestä juoppo tulee sekin oli pari viikkoa juonut eikä eis vielä kimmoketta saanut?
- etäisyyttä ottanut
Mies 50+ kirjoitti:
Onnistuu mokaileen ilman viinaakin aivan yhden ihmisen tarpeiksi,tässä taannoin muuten yks kamu vähä ihmetteli että miten ihmisestä juoppo tulee sekin oli pari viikkoa juonut eikä eis vielä kimmoketta saanut?
alkoholin väärinkäyttäjä saa elää niin kun haluaa,kunhan ei piinaa minua enää.Jokainen on itse vastuussa mitä tekee ja miten elää,mutta toisia ei saa ahdistaa ja syyllistämällä he pitävät koukussa muita.
- läheisriippuvainen
amado.mio kirjoitti:
Nimimerkki amado.mio, et kertonut ikääsi, mutta lienet jo viisikymppisiä, kun tällä palstalla kirjoittelet.
Mietit klassista kysymystä luonteen muuttumisesta enkelistä piruksi viinan takia.
Sitä minäkin aikoinaan mietin ex-avioliitossani.
Moniin kysymyksiini sain vastauksen Al-Anon-vertaisryhmässä.
On hyvin tyypillistä, että kivasta ja kiltistä miehestä tulee törkimys viinan voimalla.
Alkoholismi on sairaus eikä luonteen heikkoutta.
45 minuuttia-tv-ohjelmassa puhuttiin vanhusten ryyppäämisestä. Yleisöpalstoilla ja toimittajien kolumneissa juttu lainehtii puolesta ja vastaan.
Kallistun ajatussuuntaan, ettei vanhus ole enää vastuussa käytöksestään. Humalassa ihminen ei välitä enää kenestäkään ei edes itsestään. Taju on kankaalla ja monet ihmiset kärsivät. Laitoin nimimerkikseni läheisriippuvainen. Sain itsestäni diagnoosin perheterapeutilta. Tartuin tautiluokitukseni jälkeen härkää sarvista. Luin Virtahepo olohuoneessa-kirjan, katsoin näytelmän livenä, hain apua sieltä ja täältä. Ei se auttanut. Olen edelleen läheisriippuvainen. En enää exääni, mutta nettiin. Riipun ja roikun netissä eikä mistään ole apua. On niin ihana lueskella ihmisten ajatuksia ja auttaa sen minkä kykenen. Miten koukusta pääsen eroon?
Olisiko Jari Sarasvuon Diili-ohjelmasta ja kirjoista mitään apua? - Kaija
läheisriippuvainen kirjoitti:
Nimimerkki amado.mio, et kertonut ikääsi, mutta lienet jo viisikymppisiä, kun tällä palstalla kirjoittelet.
Mietit klassista kysymystä luonteen muuttumisesta enkelistä piruksi viinan takia.
On hyvin tyypillistä, että kivasta ja kiltistä miehestä tulee törkimys viinan voimalla.
45 minuuttia-tv-ohjelmassa puhuttiin vanhusten ryyppäämisestä. Yleisöpalstoilla ja toimittajien kolumneissa juttu lainehtii puolesta ja vastaan.
Kallistun ajatussuuntaan, ettei vanhus ole enää vastuussa käytöksestään. Humalassa ihminen ei välitä enää kenestäkään ei edes itsestään. Taju on kankaalla ja monet ihmiset kärsivät. Laitoin nimimerkikseni läheisriippuvainen. Sain itsestäni diagnoosin perheterapeutilta. Tartuin tautiluokitukseni jälkeen härkää sarvista. Luin Virtahepo olohuoneessa-kirjan, katsoin näytelmän livenä, hain apua sieltä ja täältä. Ei se auttanut. Olen edelleen läheisriippuvainen. En enää exääni, mutta nettiin. Riipun ja roikun netissä eikä mistään ole apua. On niin ihana lueskella ihmisten ajatuksia ja auttaa sen minkä kykenen. Miten koukusta pääsen eroon?
Olisiko Jari Sarasvuon Diili-ohjelmasta ja kirjoista mitään apua?Niinkauan kuin alkoholisti itse ei tajua tai myönnä olevansa alkoholisti ei apua löydy!
Olisiko Jari Sarasvuon Diili-ohjelmasta ja kirjoista mitään apua?Luepa siitä seuraavaksi,juttua,mulla on sellainen tutina,että tään Sarasvuon kirjoista on apua vain Sarasvuolle itselleen,jotenkin tää on vain tutina että ne pönkittää sen egoa ja taloutta,en ole niitä paras arvostelemaan koska en sen kirjoja ole lukenut, enkä aio lukeakaan.Oma itsetunto on todella tärkeä jos on juopon kans tekemisissä,niinkuin Kojo kertoilee että n 2.000.000 ihmistä on Suomessa on.Perustuen siihen,että täällä on n250.000 jonkin asteen ongelmaista ja jokainen heistä vaikuttaa keskimäärin neljään ihmiseen,Tieto on jo vanha,viinan hinnan alennus varmaan luo omat luvut,juoppoja ehkä kuolee enemmän,mut vastaavasti uusi sukupolvi kasvaa suht nopeasti
- amado.mio
Olisiko Jari Sarasvuon Diili-ohjelmasta ja kirjoista mitään apua?netistä pitäisi päästä eroon? Jos kävisit esim. konserteissa 5 krt/vk, sinua tuskin arvosteltaisiin siitä samalla lailla kuin täällä olemisesta. Nettiriippuvuuden raja lienee siinä, alkaako virtuaali häiritsemään elämää reaalissa, kärsiikö työ, ystävyyssuhteet jne. Keskustelupalstat ovat parhaimmillaan mukavaa ajankulua, vaikka kärhämiä ja provosointeja on aina vain enemmän. Silti vieläkin löytyy mukavia ihmisiä kenen kanssa jutella, ja lempikin varmaan joskus täällä leimahtaa. Kovin todesta kaikkea ei kyllä kannata ottaa.
Kaikki kunnia Sarasvuolle, mutta taidan olla hänestä samaa mieltä kuin eräs kirjoittaja ylempänä ketjussa. :)) - MUTTA
Kaija kirjoitti:
Niinkauan kuin alkoholisti itse ei tajua tai myönnä olevansa alkoholisti ei apua löydy!
Helppo ratsastaa "sairaudella",ei tarvitse ottaa vastuuta itsestään tai muista!
- Kateus puhuu
amado.mio kirjoitti:
netistä pitäisi päästä eroon? Jos kävisit esim. konserteissa 5 krt/vk, sinua tuskin arvosteltaisiin siitä samalla lailla kuin täällä olemisesta. Nettiriippuvuuden raja lienee siinä, alkaako virtuaali häiritsemään elämää reaalissa, kärsiikö työ, ystävyyssuhteet jne. Keskustelupalstat ovat parhaimmillaan mukavaa ajankulua, vaikka kärhämiä ja provosointeja on aina vain enemmän. Silti vieläkin löytyy mukavia ihmisiä kenen kanssa jutella, ja lempikin varmaan joskus täällä leimahtaa. Kovin todesta kaikkea ei kyllä kannata ottaa.
Kaikki kunnia Sarasvuolle, mutta taidan olla hänestä samaa mieltä kuin eräs kirjoittaja ylempänä ketjussa. :))Oman onnensa seppä,menestyvä ja onnellinenhan ei Suomessa saa olla!
- amado.mio
Kateus puhuu kirjoitti:
Oman onnensa seppä,menestyvä ja onnellinenhan ei Suomessa saa olla!
minun puolestani. Vähemmilläkin kyvyillä ja ansioilla ihminen on menestynyt, ja onnellisuus toivottavasti ei ole kiinni menestyksestä.
Minun ei silti tarvitse arvostaa hänen meriittejään kovin korkealle, vaikka joku muu niin tekee, tai päinvastoin. Kateus puhuu kirjoitti:
Oman onnensa seppä,menestyvä ja onnellinenhan ei Suomessa saa olla!
Niinkuin sinäkin uskossasi,että joku sarasvuo voi parantaa alkoholiriippuvuuden,voi hitsi???
- Itseluottamus on tärkeää
RamiKS kirjoitti:
Niinkuin sinäkin uskossasi,että joku sarasvuo voi parantaa alkoholiriippuvuuden,voi hitsi???
Ilman sitä alkoholisti jatkaa juomista!
Itseluottamus on tärkeää kirjoitti:
Ilman sitä alkoholisti jatkaa juomista!
Juoppo hakee aina syyn,jos joku olis kekannu miksi Jeppe juo,niin se tyyppi olis kyllä pokannut jo Nobelin palkinnon,no se on pikku summa siihen verraten miten joku Sarasvuo iskee pöökiä joittenkin itsetunnon pönkittämisellä.
- Ibelix
RamiKS kirjoitti:
Juoppo hakee aina syyn,jos joku olis kekannu miksi Jeppe juo,niin se tyyppi olis kyllä pokannut jo Nobelin palkinnon,no se on pikku summa siihen verraten miten joku Sarasvuo iskee pöökiä joittenkin itsetunnon pönkittämisellä.
Ajattele jos sinä olisitkin saanut samat ideat kuin Jari?
- amado.mio
RamiKS kirjoitti:
suon kyllä Sarasvuolle hänen menestyksensä ja rahansa. Ihmisten tyhmyydellä on rikastuttu maailman sivu, miksei nytkin. :))
Tosin Sarasvuo on saanut kilpailijan, eikös tämä Henkka Hyppönen (talk-shown juontaja) ole lähtenyt samalle alalle? - amado.mio
Olisiko Jari Sarasvuon Diili-ohjelmasta ja kirjoista mitään apua?kirjoitan tähän, koska hessu51:n avauksessa tunteet käyvät aika kuumina. :D Siellä arvaillaan sukupuoltani. Se käy selvästi ilmi joissain ketjuissa, kaikki eivät tietenkään ole niitä lukeneet eikä tarvitsekaan. :)
En ole yrittänyt tahallani harhauttaa ketään, nikki tuli mieleen samannimisestä laulusta. Italiaa en osaa joten en tiedä onko se feminiini- vai maskuliinimuoto vai peräti jotain siltä väliltä. Profiilia en halua julkiseksi, käyn harvoin chatissa ja silloin eri nikillä.
Muutenkin koko aihe on hiukan hassu, ei muut voi tietää onko jonkun tiedot oikeita vai keksittyjä. Useimmat sentään ovat vilpittömiä, niin ainakin toivon, mutta on naivia luulla että kaikki ovat. Siksi pidän kaikkea ihmisten (itsestään) kertomaa oletusarvona enkä totuutena, eikä sillä edes ole väliä. Galleriassa käyn todella harvoin, samasta syystä. Mutta, oletusarvoisesti, olen nainen. - Possu
amado.mio kirjoitti:
kirjoitan tähän, koska hessu51:n avauksessa tunteet käyvät aika kuumina. :D Siellä arvaillaan sukupuoltani. Se käy selvästi ilmi joissain ketjuissa, kaikki eivät tietenkään ole niitä lukeneet eikä tarvitsekaan. :)
En ole yrittänyt tahallani harhauttaa ketään, nikki tuli mieleen samannimisestä laulusta. Italiaa en osaa joten en tiedä onko se feminiini- vai maskuliinimuoto vai peräti jotain siltä väliltä. Profiilia en halua julkiseksi, käyn harvoin chatissa ja silloin eri nikillä.
Muutenkin koko aihe on hiukan hassu, ei muut voi tietää onko jonkun tiedot oikeita vai keksittyjä. Useimmat sentään ovat vilpittömiä, niin ainakin toivon, mutta on naivia luulla että kaikki ovat. Siksi pidän kaikkea ihmisten (itsestään) kertomaa oletusarvona enkä totuutena, eikä sillä edes ole väliä. Galleriassa käyn todella harvoin, samasta syystä. Mutta, oletusarvoisesti, olen nainen.etsiä sua muualta, et löydy. :)
- Possu
Possu kirjoitti:
etsiä sua muualta, et löydy. :)
..että osaa ukkeli pysytellä piilossa :)
amado.mio kirjoitti:
kirjoitan tähän, koska hessu51:n avauksessa tunteet käyvät aika kuumina. :D Siellä arvaillaan sukupuoltani. Se käy selvästi ilmi joissain ketjuissa, kaikki eivät tietenkään ole niitä lukeneet eikä tarvitsekaan. :)
Muutenkin koko aihe on hiukan hassu, ei muut voi tietää onko jonkun tiedot oikeita vai keksittyjä. Useimmat sentään ovat vilpittömiä, niin ainakin toivon, mutta on naivia luulla että kaikki ovat. Siksi pidän kaikkea ihmisten (itsestään) kertomaa oletusarvona enkä totuutena, eikä sillä edes ole väliä. Galleriassa käyn todella harvoin, samasta syystä. Mutta, oletusarvoisesti, olen nainen.Keskustelu palstalle tulen yleensä sp.kautta ja kirjautuminen tulee siinä sivussa.Sen jälkeen katson kauniit ja rohkeat gallerisivulta.Olen heille hyvässä mielessä kateelinen koska uskaltavat laittaa itsensä 100%likoon.
Toki siellä joku narsisti yleensä kylläkin mies poseeraa paidattomana,mutta hekin silti ovat rohkeita vaikkakin ehkä tietämättään.
jk.siksi oma nikkini aika usein esiintyy galleristien vieraskirjauksessa.
ps.itse en ketjussa kirjoita ilman ja ainoaa rekattua nikkiä paitsi kun kirjoittaessani vastinettani huomaan,että kirjautuminen on jonnekin kadonnut.Silloinkin käytän nikkiäni,lisäten 53 perään.Tässä iässä kestän kyllä tekstini(typerätkin)omakseni tunnustaa ja vastaanottaa sen ansaitsema huomio.Kuvaa en voi laittaa,koska ei ole yhtään kuvaa 1)oluttuoppi kädessä 2)en ole onnistunut kuvaamaan mahtavaa hauis lihasta ilman,että toisen käden sitä hieman korjaavat sormet ei näkyisi kuvassa ja silloin en usko olevani kovin katu-uskottava.3)vaimo ei anna siihen lupaa ja hän on meillä se kaikkein korkein päätöselin,eikä päätöksestään ole valitusoikeutta.Mikä on aivan hyvä asia,koska päätöksenteko nopeutuu eikä myöskään tule keskinäisiä riitoja.Siinä varmaan meidän pitkän liiton salaisuus.- Kaija
amado.mio kirjoitti:
Muutenkin koko aihe on hiukan hassu, ei muut voi tietää onko jonkun tiedot oikeita vai keksittyjä. Useimmat sentään ovat vilpittömiä, niin ainakin toivon, mutta on naivia luulla että kaikki ovat. Siksi pidän kaikkea ihmisten (itsestään) kertomaa oletusarvona enkä totuutena, eikä sillä edes ole väliä. Galleriassa käyn todella harvoin, samasta syystä. Mutta, oletusarvoisesti, olen nainen.Vaika julkinen ei sinne muita tietoja tarvitse näkyviin laittaa kuin ne mitkä itse haluat,nythän sinua luullaan mieheksi!
- Kaija
emw34 kirjoitti:
Keskustelu palstalle tulen yleensä sp.kautta ja kirjautuminen tulee siinä sivussa.Sen jälkeen katson kauniit ja rohkeat gallerisivulta.Olen heille hyvässä mielessä kateelinen koska uskaltavat laittaa itsensä 100%likoon.
Toki siellä joku narsisti yleensä kylläkin mies poseeraa paidattomana,mutta hekin silti ovat rohkeita vaikkakin ehkä tietämättään.
jk.siksi oma nikkini aika usein esiintyy galleristien vieraskirjauksessa.
ps.itse en ketjussa kirjoita ilman ja ainoaa rekattua nikkiä paitsi kun kirjoittaessani vastinettani huomaan,että kirjautuminen on jonnekin kadonnut.Silloinkin käytän nikkiäni,lisäten 53 perään.Tässä iässä kestän kyllä tekstini(typerätkin)omakseni tunnustaa ja vastaanottaa sen ansaitsema huomio.Kuvaa en voi laittaa,koska ei ole yhtään kuvaa 1)oluttuoppi kädessä 2)en ole onnistunut kuvaamaan mahtavaa hauis lihasta ilman,että toisen käden sitä hieman korjaavat sormet ei näkyisi kuvassa ja silloin en usko olevani kovin katu-uskottava.3)vaimo ei anna siihen lupaa ja hän on meillä se kaikkein korkein päätöselin,eikä päätöksestään ole valitusoikeutta.Mikä on aivan hyvä asia,koska päätöksenteko nopeutuu eikä myöskään tule keskinäisiä riitoja.Siinä varmaan meidän pitkän liiton salaisuus.Ettei kukaan vonkuilisi turhaan perään?
- amado.mio
Kaija kirjoitti:
Vaika julkinen ei sinne muita tietoja tarvitse näkyviin laittaa kuin ne mitkä itse haluat,nythän sinua luullaan mieheksi!
olen asian muutamaan kertaan palstalla oikaissut, ja se saa riittää. En aio laittaa profiiliani julkiseksi.
Ja tuosta emw34:n puheenvuorosta, ei kukaan välttämättä laita itseään likoon profiilisivuilla, ihmiset vain olettavat niin. ;) - amado.mio
Possu kirjoitti:
se on outoa, koska hain äsken hakutoiminnolla omia tekstejäni. Tältä palstalta niitä löytyi rekisteröitynä amado.miona, ja ennen rekisteröintiä samalla nikillä, mutta ilman pistettä sanojen välissä.
amado.mio kirjoitti:
olen asian muutamaan kertaan palstalla oikaissut, ja se saa riittää. En aio laittaa profiiliani julkiseksi.
Ja tuosta emw34:n puheenvuorosta, ei kukaan välttämättä laita itseään likoon profiilisivuilla, ihmiset vain olettavat niin. ;)Ettei kuvallaan esiintyvä henkilö laita itseään likoon? "Ei kukaan välttämättä laita"...Viitsitkö tarkentaa?Minä uskon,että suurin osa heistä on siellä omana itsenään.
Tunnustaa kyllä voin,että vielä tässäkin iässä luotan todella moniin ihmiseen,enkä vielä tähän ikään ole katua tarvinnut.
Esimerkkejä voisin kertoa sp.kautta. En viitsi tässä julkisella puolella kertoa,koska niihin liittyy aina toinen osapuoli ja vaikkakin pienikin mahdollisuus,että he "paljastuisivat",niin en ota sitä riskiä.- amado.mio
Possu kirjoitti:
päinvastoin, kirjoitukseni ovat ns. näkyvällä paikalla. Taidat hakea väärältä palstalta, possuseni :))))
- amado.mio
emw34 kirjoitti:
Ettei kuvallaan esiintyvä henkilö laita itseään likoon? "Ei kukaan välttämättä laita"...Viitsitkö tarkentaa?Minä uskon,että suurin osa heistä on siellä omana itsenään.
Tunnustaa kyllä voin,että vielä tässäkin iässä luotan todella moniin ihmiseen,enkä vielä tähän ikään ole katua tarvinnut.
Esimerkkejä voisin kertoa sp.kautta. En viitsi tässä julkisella puolella kertoa,koska niihin liittyy aina toinen osapuoli ja vaikkakin pienikin mahdollisuus,että he "paljastuisivat",niin en ota sitä riskiä.että muut eivät voi tietää, onko kuva aito. Sitäkään ei voi tietää, pitääkö muut tiedot paikkansa. Minäkin haluaisin uskoa, että suurin osa on vilpittömällä mielellä liikkeellä, mutta sekin on niitä oletusarvoja. ;)
Edes mailin kautta ei välttämättä varmistu yhtään mitään, vasta reaalissa. En voi mitään sille, että olen perusepäluuloinen, eikä tarkoitukseni ole sellaista kylvää. Kuitenkin, pieni määrä varovaisuutta ja epäilystä ei ole netissä pahasta.
Olen todella iloinen, että olet tavannut täältä rehellisiä ihmisiä. Se onni on ollut minullakin, mutta päinvastaisia tarinoita saa valitettavasti lukea aika ajoin. amado.mio kirjoitti:
että muut eivät voi tietää, onko kuva aito. Sitäkään ei voi tietää, pitääkö muut tiedot paikkansa. Minäkin haluaisin uskoa, että suurin osa on vilpittömällä mielellä liikkeellä, mutta sekin on niitä oletusarvoja. ;)
Edes mailin kautta ei välttämättä varmistu yhtään mitään, vasta reaalissa. En voi mitään sille, että olen perusepäluuloinen, eikä tarkoitukseni ole sellaista kylvää. Kuitenkin, pieni määrä varovaisuutta ja epäilystä ei ole netissä pahasta.
Olen todella iloinen, että olet tavannut täältä rehellisiä ihmisiä. Se onni on ollut minullakin, mutta päinvastaisia tarinoita saa valitettavasti lukea aika ajoin.En ole livenä tavannut täältä netistä ketään,silti uskon tälläkin palstalla,jotka täällä kirjoittelevat,on isompi osa aivan tavallisia tallaajia.
Kyllä silti epärehellisyys kuten myös rehellisyys oman"leimansa"lyövät teksteihin ja itse annan rekisteröityneen nikin käyttäjälle "suuremman" arvon,koska voin paremmin henkilöstä saada koottua itselleni jonkimoisen henkilökuvan.Sen mukaan käsittelen kirjoituksia mielessäni.- amado.mio
emw34 kirjoitti:
En ole livenä tavannut täältä netistä ketään,silti uskon tälläkin palstalla,jotka täällä kirjoittelevat,on isompi osa aivan tavallisia tallaajia.
Kyllä silti epärehellisyys kuten myös rehellisyys oman"leimansa"lyövät teksteihin ja itse annan rekisteröityneen nikin käyttäjälle "suuremman" arvon,koska voin paremmin henkilöstä saada koottua itselleni jonkimoisen henkilökuvan.Sen mukaan käsittelen kirjoituksia mielessäni.tässä ikäluokassa ollaan rehellisempiä, vai päästinkö nyt pahemmanlaisen yleistyksen? En usko ihan kaikkiin kirjoituksiinkaan, osa on varmasti vain provosointia, mutta jotkut jutut nettihuijauksista voisin uskoakin. Miksei sitä tapahtuisi täällä kun se on helppoa, tapahtuuhan reaalissakin.
Aikaisemmin ei rekattuja nikkejä edes ollut, enkä periaatteessa pidä sitä arvostuksen kohteena. Kuitenkin, perustelusi henkilökuvan luomisesta on ihan järkevä, vaikka tuo luotu kuva on edelleenkin oletusarvo. ;)))
Tämä olisi jo oman avauksen arvoinen aihe, aika mielenkiintoinen, voisitko ajatella että sinä tekisit sen? - Possu
amado.mio kirjoitti:
päinvastoin, kirjoitukseni ovat ns. näkyvällä paikalla. Taidat hakea väärältä palstalta, possuseni :))))
Meinasin jo ostaa elämäni ensimmäisen gerbiilin.
Ei löydy farkkumallia :) Kaija kirjoitti:
Ettei kukaan vonkuilisi turhaan perään?
Voiko vongata,tämänikäisillä miehillä ei ainakaan täällä 50 palstalla ole liikaa vonkaavia hätisteltävänä.
Toista se oli hamassa nuoruudessa,vanhemman veljen kanssa vaihdettiin lauantai-illaksi autoja ,koska hänellä oli varmatoimisempi auto ja olin jonnekin kauemmas menossa.No,hän sitten sattui pysäyttämään autoni erään diskon läheisyyteen ja ennenkuin olis "kissan"ehtinyt sanomaan niin auto oli nuoria hippityttöjä täynnä.
Palautetta siinä pyhän tietämissä tuli sillei riittävästi.Sanoi vielä,jos autoja vaihdetaan hän kyllä rasvaa ovenkahvat varmuuden vuoksi.- LAPSUUDESSAKO SYY?
amado.mio kirjoitti:
suon kyllä Sarasvuolle hänen menestyksensä ja rahansa. Ihmisten tyhmyydellä on rikastuttu maailman sivu, miksei nytkin. :))
Tosin Sarasvuo on saanut kilpailijan, eikös tämä Henkka Hyppönen (talk-shown juontaja) ole lähtenyt samalle alalle?ALKOHOLISMI ON AIVAN KAMALA SAIRAUS!
Kuka meistä raittiista haluaisi vapaaehtoisesti juoda itseään sellaiseen kuntoon?
A-holisteilla on kovin usein lapsuudessa ongelmia vanhemmistaan. Ikävä kyllä. Monet vanhemmat eivät vain sitä ole tulleet ajatelleeksi, eivätkä myönnä, vaikka tajuaisivatkin sen! Jopa lapset itse uskovat heillä olleen HYVÄN kodin, ja että he ITSE ovat huonoja ja epäonnistuneita. MUTTA....miettikääpä miksi tuntevat näin??
Toiset lapset ovat todella herkkiä, ja aina eivät vanhemmat osaa kohdella tällaista herkkää lasta oikein. Nuorena/aikuisena hän sitten aloittaa itse ratkomaan ongelmiaan ja pahaa oloaan, parhaaksi katsomallaan tavalla. Usein se on päihteet.
Olen itse kolmen lapsen äiti. Lapseni ovat sellaisia, millaiseksi ovat KOKENEET vanhempansa. Holisteja ei ole onneksi vielä. MUTTA, kyllä se sairaus voi puhjeta myöhemmälläkin iällä! - s.s.
LAPSUUDESSAKO SYY? kirjoitti:
ALKOHOLISMI ON AIVAN KAMALA SAIRAUS!
Kuka meistä raittiista haluaisi vapaaehtoisesti juoda itseään sellaiseen kuntoon?
A-holisteilla on kovin usein lapsuudessa ongelmia vanhemmistaan. Ikävä kyllä. Monet vanhemmat eivät vain sitä ole tulleet ajatelleeksi, eivätkä myönnä, vaikka tajuaisivatkin sen! Jopa lapset itse uskovat heillä olleen HYVÄN kodin, ja että he ITSE ovat huonoja ja epäonnistuneita. MUTTA....miettikääpä miksi tuntevat näin??
Toiset lapset ovat todella herkkiä, ja aina eivät vanhemmat osaa kohdella tällaista herkkää lasta oikein. Nuorena/aikuisena hän sitten aloittaa itse ratkomaan ongelmiaan ja pahaa oloaan, parhaaksi katsomallaan tavalla. Usein se on päihteet.
Olen itse kolmen lapsen äiti. Lapseni ovat sellaisia, millaiseksi ovat KOKENEET vanhempansa. Holisteja ei ole onneksi vielä. MUTTA, kyllä se sairaus voi puhjeta myöhemmälläkin iällä!Vaikka lapsena hamsteri kuoli ei ihminen silti ala ryyppäämään.
Vaikka kaksi sisarusta saa samanlaisen kasvatuksen ja samanlaisen lapsuuden, voi toinen heistä myöhemmin jättää puoliksi juodun viinilasin pöytään ja mennä nukkumaan. Se toinen juo omansa ja sitten vielä sen sisarensa jättämän, varmistaa ettei pulloon jäänyt mitään, ja saa sitten vasta unen. Hän on alkoholisti. Ibelix kirjoitti:
Ajattele jos sinä olisitkin saanut samat ideat kuin Jari?
Mutta en uskonut että olisi niin typeriä ihmisiä,jotka olisi valmiit maksamaan itsensä kipeäksi niistä.No sikäli harmi että ne pöökit menee verovähennyksinä veronmaksajilta veks.
Olen itse kolmen lapsen äiti. Lapseni ovat sellaisia, millaiseksi ovat KOKENEET vanhempansa. Holisteja ei ole onneksi vielä. MUTTA, kyllä se sairaus voi puhjeta myöhemmälläkin iällä!On laskelmia,että miehen alkoholisoituminen kestää n 10-15v,naisella se on sisäelinten koosta yms johtuen n3-7v.näin kertoilee tilastot.Mut joka tapauksessa alkoholismin kehitys tarvitsee alkoholia.Lapsuudesta saadaan voimia kestää aikuisuus,jos saadaan kumpaakaan
- äs äs
s.s. kirjoitti:
Vaikka lapsena hamsteri kuoli ei ihminen silti ala ryyppäämään.
Vaikka kaksi sisarusta saa samanlaisen kasvatuksen ja samanlaisen lapsuuden, voi toinen heistä myöhemmin jättää puoliksi juodun viinilasin pöytään ja mennä nukkumaan. Se toinen juo omansa ja sitten vielä sen sisarensa jättämän, varmistaa ettei pulloon jäänyt mitään, ja saa sitten vasta unen. Hän on alkoholisti.Ei se kasvatuksesta pelkästään johdu, VAAN LAPSEN HERKKYYDESTÄ! Vaikka kaikki lapset saisivat täsmälleen samanlaisen kasvatuksen, NIIN silti JOKAINEN niistä LAPSISTA on ERILAINEN!!!!! Siinä se ero on. Siksi väitänkin, että kovin herkät luonteet alkoholisoituvat herkemmin.
SITÄPAITSI.... en usko että yksikään vanhempi pystyy "kasvattamaan" jokaisen lapsistaan samalla lailla, koska ne lapset ovat todella erilaisia.
Ns. vaikea lapsi , saattaa olla juuri se herkkä lapsi, joka tarvitsisi paljon rakkautta ja huomiota. On "ryhtynyt vaikeaksi", koska silloin on ainakin saanut huomiota, mutta ei sitä mitä kaipasi. Kasvatus ei varmasti ole tämän lapsen kohdalla samanlainen kuin sisarusten!!
Lapselle tulee pettymys,pettymyksen perään, joka sitten kaihertaa sisällä jatkuvasti. Kun tällainen henkilö ottaa ekan ryypyn, ja toteaa sen helpottavan oloa upeasti, niin siinä meillä saattaa olla jopa 13 vuotias alkoholisti. Toiset jäävät koukkuun HETI ekasta kerrasta. - Possu
amado.mio kirjoitti:
tänään chatissä?
- amado.mio
Possu kirjoitti:
tänään chatissä?
käyn todella harvoin chatissa, enkä osaa sanoa tästä illasta. Teemmekö niin että kerron chatin ilmoitustaululla jos olen tulossa?
- Possu
amado.mio kirjoitti:
käyn todella harvoin chatissa, enkä osaa sanoa tästä illasta. Teemmekö niin että kerron chatin ilmoitustaululla jos olen tulossa?
Harvoin minäkin chatissä nöfnöttelen. Mut täytyis saada vaihtaa muutama sana jotenkin rauhassa sun kans :)
- siritys
Olen itse kolmen lapsen äiti. Lapseni ovat sellaisia, millaiseksi ovat KOKENEET vanhempansa. Holisteja ei ole onneksi vielä. MUTTA, kyllä se sairaus voi puhjeta myöhemmälläkin iällä!Voi olla hyvinkin onnellinen lapsuus ja nuoruus ja silti alkoholikunkku lopulta voittaa ja vie hautaan.
Mulla oli kolme kivaa enoa, asuivat kolmisin mummolaani. Pappa oli sen heille testamentannut kun kaikki muut sisarukset olivat perheellisiä (yht. 12 sisarusta, siihen aikaan lapsia tuli kun oli tullakseen, ei tarvinnut olla lestadiolaisia).
Keskiolut vapautui, kauppa lähellä ja enot alkoivat vuosi vuodelta enemmän sitä litkua juoda. Eivät olleet ennen ees kiljua tehneet. Loppu onkin sitten kuolemaa. Ensimmäinen kuoli 48-vuotiaana, muuta iäkkäämpinä. Maksat kaikilla sököinä. amado.mio kirjoitti:
Tosin Sarasvuo on saanut kilpailijan, eikös tämä Henkka Hyppönen (talk-shown juontaja) ole lähtenyt samalle alalle?Ne kyllä kiertää muutenkin,ei paljoo ole huolia.Tuli mieleen ku yks ukko otti rakennuslainan ja ryyppäs kamujen jans parisataatonnia,sen muija kyseli sitten rapulaiselta ukolta,että mites se rakennus homma edistyy,tää ukko tuumas vaan,että ei oo vielä muuta saanu kuin helvetin hyviä neuvoja.
siritys kirjoitti:
Voi olla hyvinkin onnellinen lapsuus ja nuoruus ja silti alkoholikunkku lopulta voittaa ja vie hautaan.
Mulla oli kolme kivaa enoa, asuivat kolmisin mummolaani. Pappa oli sen heille testamentannut kun kaikki muut sisarukset olivat perheellisiä (yht. 12 sisarusta, siihen aikaan lapsia tuli kun oli tullakseen, ei tarvinnut olla lestadiolaisia).
Keskiolut vapautui, kauppa lähellä ja enot alkoivat vuosi vuodelta enemmän sitä litkua juoda. Eivät olleet ennen ees kiljua tehneet. Loppu onkin sitten kuolemaa. Ensimmäinen kuoli 48-vuotiaana, muuta iäkkäämpinä. Maksat kaikilla sököinä.v69 keskiolut teki monelle mökin Miinallekin tepposet,sitä ku ei enään katottu alkoholiksi.No joo nyt saa kakrut viikkorahoillaan jo vinkkua,niin voi vain kuvitella mikä on seuraus.Näin muuten miten eräs sm-tason urheilija alkoi myöhemmällä iällä dokata,no hän teki senkin asian perusteellisesti-rauha hänen sielulleen.
- vaille 54
Anteeksi moka. Ei muutes ollut alkoholilla osuutta. Jatkakaa.
- Kaija
Sairasta on sekin että naiset joilla on ollut alkoholisti-isä valitsevat alkoholistimiehen ja siitä se putki jatkuu!
- amado.mio
eivät naiset mielestäni ”valitse” alkoholistimiestä samanlaisen isänsä jälkeen. Kuka täysijärkinen sellaisen valinnan haluaisi tehdä? Päinvastoin, he useinkin päättävät että ei ikinä, ynnä että he itse eivät ainakaan ala pelleilemään viinan kanssa. Näin kuitenkin usein käy, mutta miksi?
- Kaija
amado.mio kirjoitti:
eivät naiset mielestäni ”valitse” alkoholistimiestä samanlaisen isänsä jälkeen. Kuka täysijärkinen sellaisen valinnan haluaisi tehdä? Päinvastoin, he useinkin päättävät että ei ikinä, ynnä että he itse eivät ainakaan ala pelleilemään viinan kanssa. Näin kuitenkin usein käy, mutta miksi?
"Eivät valitse alkoholistimiestä vaan samanlaisen miehen isänsä jälkeen",no sama asiahan se on jos kerran isä on alkoholisti!
- amado.mio
Kaija kirjoitti:
"Eivät valitse alkoholistimiestä vaan samanlaisen miehen isänsä jälkeen",no sama asiahan se on jos kerran isä on alkoholisti!
nimitellä ketään, vaan lukea tarkemmin. Lauseessani ei ollut vaan-sanaa.
- amado.mio
Kaija kirjoitti:
alkuperäinen lauseeni oli
**eivät naiset mielestäni ”valitse” alkoholistimiestä samanlaisen isänsä jälkeen. ** - niin ja tosi
valitettavasti. Lapsena ja nuorena inhosin ja vannoin etten koskaan alkoholimiestä, vaan kun mukava kolmekymppinen läheni on mies alkoholisti, koska juhlt on aina kaaosta vaikka työt tulikin tehtyä. Arvaa harmittaako.
- Sääli
niin ja tosi kirjoitti:
valitettavasti. Lapsena ja nuorena inhosin ja vannoin etten koskaan alkoholimiestä, vaan kun mukava kolmekymppinen läheni on mies alkoholisti, koska juhlt on aina kaaosta vaikka työt tulikin tehtyä. Arvaa harmittaako.
Monta vuotta meni hukkaan alkoholistia hoivaillessa?
- En sääli juoppoa
Sääli kirjoitti:
Monta vuotta meni hukkaan alkoholistia hoivaillessa?
Hoivailevat juoppoa eivätkä esitä vatimuksia!
- s.s.
En sääli juoppoa kirjoitti:
ollenkaan mistä puhut.
Jos juoppo tekee koko perheen elämästä täydellisen maanpäällisen helvetin, ei kai kukaan nainen halua miehekseen tällaista. Eikä varsinkaan lastensa isäksi.
Tällaisessa perhehelvetissä nainen sairastuu ihan varmasti läheisriippuvuuteen, eikä pysty enää rationaalisesti toimimaan. - En sääli juoppoa
s.s. kirjoitti:
ollenkaan mistä puhut.
Jos juoppo tekee koko perheen elämästä täydellisen maanpäällisen helvetin, ei kai kukaan nainen halua miehekseen tällaista. Eikä varsinkaan lastensa isäksi.
Tällaisessa perhehelvetissä nainen sairastuu ihan varmasti läheisriippuvuuteen, eikä pysty enää rationaalisesti toimimaan.Kun juopon tytär hankkii isänsä kaltaisen miehen hän kyllä tietää mistä on kysymys,rankaisee lapsiaan!
- japanitar
...niin kauan kuin sairastuvat...itse..
- s.s.
japanitar kirjoitti:
...niin kauan kuin sairastuvat...itse..
Eihän kukaan nainen mene naimisiin haisevan ja öykkäröivän juopon kanssa, mutta yllättävän moni vaan joutuu sellaisen kanssa elämänsä jakamaan.
Koska alkoholismia sairastavasta tulee se juoppo papin aamenen ja nykyhetken välissä, syyttää nainen yleensä itseään miehensä juomisesta.
Kun itsesyytökset jatkuvat vuosia, ja kun vaimo häpeilee, salailee ja valehtelee miehensä puolesta, on hän jo itsekin sairastunut.
- Elämänkokemuksesta
tulee nyt ajatukseni.
Alkoholismi on sairaus, geeniperimä, johon ei ole parannuskeinoa ennen kuin alkoholisti hyväksyy sairauden ja alkaa rakastamaan itseään niin että luonteenlujuuden avulla pystyy luopumaan alkoholista.
Alkoholismista ei parane koskaan, pitää vaan olla ilman alkoholia.
Rakastamalla alkoholistia et saa juomista loppumaan.
Kaikki suurkuluttajat eivät ole alkoholisteja, on ja aina tulee olemaan ihmisiä jotka tykkäävät kännäämisestä.
"Viina muuttaa hänet täysin toisenlaiseksi ihmiseksi"
Se on totta, kontrolli ei pelaa ja monet luonteenpiirteet ilman kontrollia kärjistyy.- MUTTA
Oisko vähän niinkin että on helppo jatkaa ryyppäämistä "minähän olen sairas"-periaatteella?
- nainen56
MUTTA kirjoitti:
Oisko vähän niinkin että on helppo jatkaa ryyppäämistä "minähän olen sairas"-periaatteella?
elämä on alkoholistille helvettiä, ei se ole koskaan helppoa.
- 50jarisat
nainen56 kirjoitti:
elämä on alkoholistille helvettiä, ei se ole koskaan helppoa.
Alkoholisti ei voi kuvitella elämäänsä ilman alkoholia eikä alkoholin kanssa.
- Elämän mittainen kokemus
50jarisat kirjoitti:
Alkoholisti ei voi kuvitella elämäänsä ilman alkoholia eikä alkoholin kanssa.
Oli pakkonaiminen 60-luvulla, hyvin nuorena.
Mies oli alkoholisti, nykyisin on vuodepotilas.
Joi terveytensä.
Tiedän kaikki lieveilmiöt mitä juopon kanssa elämisessä tulee vastaan.
Silloin ei läheisriippuvuutta oltu vielä keksitty.
Kaltaisiamme naisia on aina ollut, olisi varmaan enemmänkin, mutta kaikille ei ole sattunut juoppoa miestä hoivattavaksi.
50jarisat osui asian ytimeen.Lisäksi juoppo on taitava syyllistäjä. - Apuhoitaja
Elämän mittainen kokemus kirjoitti:
Oli pakkonaiminen 60-luvulla, hyvin nuorena.
Mies oli alkoholisti, nykyisin on vuodepotilas.
Joi terveytensä.
Tiedän kaikki lieveilmiöt mitä juopon kanssa elämisessä tulee vastaan.
Silloin ei läheisriippuvuutta oltu vielä keksitty.
Kaltaisiamme naisia on aina ollut, olisi varmaan enemmänkin, mutta kaikille ei ole sattunut juoppoa miestä hoivattavaksi.
50jarisat osui asian ytimeen.Lisäksi juoppo on taitava syyllistäjä.Yleensä huono itseluottamus,isä ollut myös juoppo luulee että perhe-elämän kuuluu olla isän räyhäämistä,työpaikallakin näen muutamia näitä nyt jo hoidossa olevien entisten juoppojen vaimoja ja tyttäriä,edelleenkin juopon kanssa hyssytellään ja pallutellaan ja häntä pelätään koska voi yhtäkkiä raivostua!
- Maalaismies*
Sitten on olemassa kännäävät kirjailijat, muusikot ym. taiteilijat. Eivät he kännissä töitään tee, mutta käyvät ikäänkuin hakemassa eliksiiriä taiteeseensa raittiuden rajan tuolta puolen.
Heitä löytyy maailman huipulta van Goghista Modiglianiin, Musorsgkista Sibeliukseen, F.E. Sillanpäästä Alvar Aaltoon jne. Näissä tapauksissa alkoholi on ollut dopingia huippusuorituksiin - väärin tai ei!- Juntti
Moni heistä oli selvinpäin vain ärtyisä,ei luova!
- amado.mio
voi olla niinkin. Tai ehkä heidän taiteensa kumpuaa hirvittävän krapulan synkistä syövereistä?
- Maalaismies*
amado.mio kirjoitti:
voi olla niinkin. Tai ehkä heidän taiteensa kumpuaa hirvittävän krapulan synkistä syövereistä?
Hyvä taide sisältää käsittääkseni ihmisenä olemisen laidasta laitaan. Goethe luonnehti sisintään torniksi, jonka yläkammarissa laulavat enkelit ja kellarissa temmeltävät pirut.
- Pirre*
tämä todellisuus on, mitä kaunista tästä saisi selevinpäin...
- vaille 54
Pirre* kirjoitti:
tämä todellisuus on, mitä kaunista tästä saisi selevinpäin...
kyllä sä oot aarre tällä saralla, minulla oli jo ihan itsesäälin kyyneleet poskilla ja pah. tieto tuli kuin taivaasta, kiitos taas kerran!
- Pirre*
vaille 54 kirjoitti:
kyllä sä oot aarre tällä saralla, minulla oli jo ihan itsesäälin kyyneleet poskilla ja pah. tieto tuli kuin taivaasta, kiitos taas kerran!
eipä kestä kehua liikaa, jotta ei niska kippeetys tässä:), mutta mukavaa jos sain sinut pyyhkimmään ne pisarat poskiltasi...
Miekkii siälin aina joskus ihteeni, mutta on se hyvä kun etes joku siällii:) - Pirre*
ei ihan kaikki juovat ole taiteilijoita, ainakaan näissä perinteisissä taiteenlajeissa - vaikka taiteiluahan se tavallaan elämä muuten voi monella heistä jo olla.
- s.s.
on maailman itsekeskeisin olento. Sille rakkain asia maailmassa on pullo. Se menee ohi puolisosta ja lapsista vaikka juoppo mitä muuta väittäisi. Sehän on helppo testata, pyytäkää sitä valitsemaan pullon ja perheen välillä. Pyhienkin lupausten jälkeen pullo voittaa hyvin pian!
Alkoholistiin pätee täysin vanha viisaus miehestä,joka ottaa aina vain yhden paukun. Sitten se humalainen juo ne loput. Eli vaikka alkoholismi-geenin kanssa synnytään, ei kukaan silti synny juopoksi. Juopoksi alkoholisti muuttuu vasta kun alkoholi astuu mukaan kuvaan.
Siksi se oikea ihminen on se joka elää raittiina ilman viinaa, eikä pelkästään kipristele hampaat irvessä "kuivilla". Se todellinen ihminen sen alkoholistin takana- lauluja
pulloista, eli alkoholistin rakkain on se pullo ja laulelepa mitä laulua tahansa ja vaihdat "rakkaan" paikalle pullo tai viina osuu nappiin. Siinä se rakkaus. Oi armas mieheni.
- Sääli
Eikä ryyppää sen varjolla!
Sääli kirjoitti:
Eikä ryyppää sen varjolla!
Siinä vaiheessa kun juoppo myöntää sydämessään olevansa juoppo,niin silloin ollaan joko tai vaiheessa.Se on suomalaisen vaikea myöntää,että on vika päässä.
- Suomessahan ihannoidaan kov...
RamiKS kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun juoppo myöntää sydämessään olevansa juoppo,niin silloin ollaan joko tai vaiheessa.Se on suomalaisen vaikea myöntää,että on vika päässä.
Viideltä saunaan ja kuudelta putkaan,hallelujaa ja en taas muista mittään!
- s.s.
Se oikea ihminen sen juopon takana haluaisi välittää itsestään ja perheestään mutta sairaus estää välittämisen.
- Maalaismies*
Helposti ajatellaan, että juoppo paha, raitis hyvä. Näin yksioikoinen ei tämäkään vitsaus ole. Muslimit eivät käytä alkoholia, mutta ei se tee heistä naisia kohtaan hyviä - ainakaan meidän näkökulmasta katsoen. Hitler oli vegetariaani. Monet raittiit, uskovaiset isäntämiehet ovat kotona varsinaisia pirttihirmuja.
Meinaan vaan, ettei raittius sinänsä tee kenestäkään juoppoa parempaa. - amado.mio
Maalaismies* kirjoitti:
Helposti ajatellaan, että juoppo paha, raitis hyvä. Näin yksioikoinen ei tämäkään vitsaus ole. Muslimit eivät käytä alkoholia, mutta ei se tee heistä naisia kohtaan hyviä - ainakaan meidän näkökulmasta katsoen. Hitler oli vegetariaani. Monet raittiit, uskovaiset isäntämiehet ovat kotona varsinaisia pirttihirmuja.
Meinaan vaan, ettei raittius sinänsä tee kenestäkään juoppoa parempaa.aivan, vähän tuohon suuntaan omatkin ajatukseni kallistuvat. Mikä mahtaa olla kriisin taso kun alkoholi jää pois ja kaikki muut ongelmat ovat silti jäljellä? Eli homma toimii myös toisin päin, myös läheinen syyttää ongelmistaan viinaa, joi sen kuka tahansa. :)
- Sääli
Ei ota vastuuta!
- En sääli juoppoa
amado.mio kirjoitti:
aivan, vähän tuohon suuntaan omatkin ajatukseni kallistuvat. Mikä mahtaa olla kriisin taso kun alkoholi jää pois ja kaikki muut ongelmat ovat silti jäljellä? Eli homma toimii myös toisin päin, myös läheinen syyttää ongelmistaan viinaa, joi sen kuka tahansa. :)
Ja jos myöntää sen on vielä toivoa!
- amado.mio
Ja jos myöntää sen on vielä toivoa!
miten alkoholisminsa voi tiedostaa jo nuorena, jos se on esim. geeniperimänä, eikä ole ensimmäistäkään tippaa maistanut? En minäkään juoppoa sääli, siitä on liian lyhyt askel paapomiseen joka on varsinainen karhunpalvelus.
Kuitenkin aika reipas vaatimus että alkoholistin pitäisi tiedostaa sairautensa ennen kuin se on edes puhjennut. - Jos faija tai mutsi on alkkis
amado.mio kirjoitti:
miten alkoholisminsa voi tiedostaa jo nuorena, jos se on esim. geeniperimänä, eikä ole ensimmäistäkään tippaa maistanut? En minäkään juoppoa sääli, siitä on liian lyhyt askel paapomiseen joka on varsinainen karhunpalvelus.
Kuitenkin aika reipas vaatimus että alkoholistin pitäisi tiedostaa sairautensa ennen kuin se on edes puhjennut.Silloin pitäisi tämä jo oivaltaa myös sen toisen vanhemman ja katsoa lapsien perään!
- En sääli juoppoa
Sääli kirjoitti:
Ei ota vastuuta!
Helppo syyttää että on muka sairas!
- amado.mio
Jos faija tai mutsi on alkkis kirjoitti:
Silloin pitäisi tämä jo oivaltaa myös sen toisen vanhemman ja katsoa lapsien perään!
mutta yötä päivää ei voi ketään vahtia, ja entäs kun täysi-ikäisyys koittaa (18 v.). Toisilla lähtee lujaa jo ensimmäisestä tipasta, toisilla kestää vuosia. Enkä usko että alkoholisti sairauden varjolla ryyppää, eihän hän edes tunnusta että ongelmaa on olemassa.
- amado.mio
Helppo syyttää että on muka sairas!
ei voi puhua suoranaisesta ryhtymisestä, mutta kuulemma voi tehdä itsestään alkoholistin "tissuttelemalla", eli aina ei ole kyse geeniperimästä.
- Perhe
amado.mio kirjoitti:
mutta yötä päivää ei voi ketään vahtia, ja entäs kun täysi-ikäisyys koittaa (18 v.). Toisilla lähtee lujaa jo ensimmäisestä tipasta, toisilla kestää vuosia. Enkä usko että alkoholisti sairauden varjolla ryyppää, eihän hän edes tunnusta että ongelmaa on olemassa.
Tämän niminen näytelmä on,Lasse Pöysti/Birgitta Ulfsson,siitä käy juuri selville alkoholistin vaimon käytös,hän ikäänkuin nauttii asemastaan vastuuntuntoisena äitinä kun isä koko ajan kännissä mokaa,kun isä on kuivaamossa ja tulee kotiin selvänä saa äiti mielenterveysongelmia kun ei enää olekaan se vahvempi puoliso/perheen pää!
- En sääli juoppoa
amado.mio kirjoitti:
ei voi puhua suoranaisesta ryhtymisestä, mutta kuulemma voi tehdä itsestään alkoholistin "tissuttelemalla", eli aina ei ole kyse geeniperimästä.
Riippuvaisuus on itse aiheutettua!
- amado.mio
Perhe kirjoitti:
Tämän niminen näytelmä on,Lasse Pöysti/Birgitta Ulfsson,siitä käy juuri selville alkoholistin vaimon käytös,hän ikäänkuin nauttii asemastaan vastuuntuntoisena äitinä kun isä koko ajan kännissä mokaa,kun isä on kuivaamossa ja tulee kotiin selvänä saa äiti mielenterveysongelmia kun ei enää olekaan se vahvempi puoliso/perheen pää!
olet ajatellut, että nämä tuhannet perheet saataisiin tajuamaan ajoissa? Jos sen keksit, olet parempi kuin Sarasvuo, ja pian myös rikkaampi.
- En sääli juoppoa
amado.mio kirjoitti:
olet ajatellut, että nämä tuhannet perheet saataisiin tajuamaan ajoissa? Jos sen keksit, olet parempi kuin Sarasvuo, ja pian myös rikkaampi.
Siten eivät tyttäret tee äitinsä virheitä ja jatka perinnettä tai myös pysyvät itse kaukana viinasta,alkoholistin/taipumuksen omaavanhan on tajuttava juuri se että EI voi juoda tippaakaan!
- amado.mio
vika on siinä, että harvoin sitä riippuvainen tajuaa ennen kuin on kaikki mennyt. Vanhus voi pelata kaikki säästönsä (tiedän tapauksia), eikä pidä sitä ongelmana. Alkoholisti juo, eikä pidä sitä ongelmana. Huumeriippuvainen ei välitä mistään mitään.
Kuitenkin kaikissa tapauksissa paraneminen on pääosin korvien välissä, ja juuri sen myöntäminen on kova paikka, kuten tuolla ylempänä puhuttiin. - amado.mio
Siten eivät tyttäret tee äitinsä virheitä ja jatka perinnettä tai myös pysyvät itse kaukana viinasta,alkoholistin/taipumuksen omaavanhan on tajuttava juuri se että EI voi juoda tippaakaan!
mutta tuskin toimii käytännössä. Vaikka joku pysyisi itse kaukana viinasta, se ei estä häntä rakastumasta juoppoon.
Valitettavasti vieläkin nainen voi uskoa, että tarpeeksi suuri rakkaus "parantaa" alkoholistin. Kyse on kuitenkin säälistä eikä rakkaudesta, ja näitä säälisuhteita ja -perheitä on surkea katsella. - nainen56
amado.mio kirjoitti:
Kuitenkin aika reipas vaatimus että alkoholistin pitäisi tiedostaa sairautensa ennen kuin se on edes puhjennut.liian monta alkoholistia.
Itse kuulun siihen ryhmään alkoholisteja, joka ei ryyppää.
Pelkään alkoholismia niin paljon etten ole eläessäni ottanut känniä.
Camparia, viiniä ruokajuomana ja saunaoluet, mutta ei koskaan juopumukseen saakka. - nainen56
aiheellista olla noinkin kova.
Itse uskallan käyttää minimin alkoholia, mutta mulla on muutenkin hyvin voimakas vastuuntunto, kun lapset oli pieniä en ottanut tippaakaan. - s.s.
Jos kymmenen kaverusta tykittävät yhdessä heroiinia suoneensa, miksi vain yksi heistä jää koukkuun?
Jos kymmenen ihmistä alkaa syödä diapamia, miksi vain yksi heistä jää koukkuun?
Jos kymmenen nuorta avaavat siideripullot yhdessä, miksi vain yhdestä tulee juoppo?
Miksi vain 10% maailman väestöstä sairastuu päihderiippuvuuteen?
Onko maassa makaava, kuset ja paskat housuissaan haiseva juoppo niin "cool", että joku nuori päättää sen vuoksi ryhtyä alkoholistiksi? - Raivoraitis
nainen56 kirjoitti:
liian monta alkoholistia.
Itse kuulun siihen ryhmään alkoholisteja, joka ei ryyppää.
Pelkään alkoholismia niin paljon etten ole eläessäni ottanut känniä.
Camparia, viiniä ruokajuomana ja saunaoluet, mutta ei koskaan juopumukseen saakka.Alkoholistin virhe on juuri se että hän luulee pystyvänsä juomaan kohtuudella!
- En sääli juoppoa
amado.mio kirjoitti:
vika on siinä, että harvoin sitä riippuvainen tajuaa ennen kuin on kaikki mennyt. Vanhus voi pelata kaikki säästönsä (tiedän tapauksia), eikä pidä sitä ongelmana. Alkoholisti juo, eikä pidä sitä ongelmana. Huumeriippuvainen ei välitä mistään mitään.
Kuitenkin kaikissa tapauksissa paraneminen on pääosin korvien välissä, ja juuri sen myöntäminen on kova paikka, kuten tuolla ylempänä puhuttiin.Jupolle pitää asettaa vaatimuksia eikä pallutella!
- s.s.
Raivoraitis kirjoitti:
Alkoholistin virhe on juuri se että hän luulee pystyvänsä juomaan kohtuudella!
Juova alkoholisti on patologinen valehtelija.
Eniten se valehtelee itselleen, koska ei muuta voi. Sen suurin valhe on tuo; kyllä minä tämän kanssa pärjään.
Totuus paljastuu juopolle vasta kun se tajuaa miltä näyttää ja kuulostaa kun makaa sammuneena kuset housuissa. - nainen56
Raivoraitis kirjoitti:
Alkoholistin virhe on juuri se että hän luulee pystyvänsä juomaan kohtuudella!
Tiedän että alkoholisti ei voi ottaa tippaakaan, mutta tietäessäni että mulla on alkoholistin geeni, en ole uskaltanut koskaan juoda itseäni humalaan.
Olen nikotinistikin, pääsin eroon tupakasta yli kymmenen vuotta sitten.
Sen tiedän, jos poltan yhdenkin savukkeen, olen taas ketjupolttaja. - Kaija
nainen56 kirjoitti:
Tiedän että alkoholisti ei voi ottaa tippaakaan, mutta tietäessäni että mulla on alkoholistin geeni, en ole uskaltanut koskaan juoda itseäni humalaan.
Olen nikotinistikin, pääsin eroon tupakasta yli kymmenen vuotta sitten.
Sen tiedän, jos poltan yhdenkin savukkeen, olen taas ketjupolttaja.Jos sinulla se olisi et voisi juoda tippaakaan!
- nainen56
Kaija kirjoitti:
Jos sinulla se olisi et voisi juoda tippaakaan!
jos joskus alkaisin juomaan.
Tiedän sen. Olutpullo saunanjälkeen, Campari-lasi parikertaa vuodessa, juhlissa viiniä.
Ei koskaan alkoholia kotona. - amado.mio
Kaija kirjoitti:
tosin tiedän ihmisiä, jotka ovat vuosia kohtuukäyttäjiä, mutta jossain vaiheessa alkaa lipsumaan. Toisilla se ei tapahdu koskaan, joillakin heti, joillakin pitkän ajan kuluessa.
Olet kuitenkin oikeassa, ettei alkoholisti voi juoda tippaakaan, koska ei hallitse juomistaan. Se valkenee kuitenkin vasta sen jälkeen, kun ongelma on räjähtänyt käsiin ja ihminen tiedostanut sen. - Kaija
amado.mio kirjoitti:
tosin tiedän ihmisiä, jotka ovat vuosia kohtuukäyttäjiä, mutta jossain vaiheessa alkaa lipsumaan. Toisilla se ei tapahdu koskaan, joillakin heti, joillakin pitkän ajan kuluessa.
Olet kuitenkin oikeassa, ettei alkoholisti voi juoda tippaakaan, koska ei hallitse juomistaan. Se valkenee kuitenkin vasta sen jälkeen, kun ongelma on räjähtänyt käsiin ja ihminen tiedostanut sen.Ei saa esittää huomaamatonta,jos ystäväsi alkoholikäyttö yhtäkkiä huomattavasti kasvaa on taustalla joku ongelma!
- amado.mio
Kaija kirjoitti:
Ei saa esittää huomaamatonta,jos ystäväsi alkoholikäyttö yhtäkkiä huomattavasti kasvaa on taustalla joku ongelma!
siihen on helppo vedota ja ummistaa silmänsä, ajatella että asia ei minulle kuulu. Varsinkin kynnys huomauttaa työtoverille on aika korkea. Läheisen kohdalla riippuvuus voi tulla pikkuhiljaa niin ettei sitä huomaa ennenkuin kaivetaan ullakolta kuormallinen tyhjiä viinapulloja.
Kuitenkin, huomauttaminen ei varmasti ole ihan turhaa. Joskus ne oikeat sanat tulee sanottua oikeaan aikaan. - Kaija
amado.mio kirjoitti:
siihen on helppo vedota ja ummistaa silmänsä, ajatella että asia ei minulle kuulu. Varsinkin kynnys huomauttaa työtoverille on aika korkea. Läheisen kohdalla riippuvuus voi tulla pikkuhiljaa niin ettei sitä huomaa ennenkuin kaivetaan ullakolta kuormallinen tyhjiä viinapulloja.
Kuitenkin, huomauttaminen ei varmasti ole ihan turhaa. Joskus ne oikeat sanat tulee sanottua oikeaan aikaan.Jopa valehdellaan perheelle!
- nainen56
Kaija kirjoitti:
kyllä ihminen jolla on alkoholistigeeni voi juoda.
Mutta sen jälkeen kun alkoholismi on puhjennut, sen jälkeen ei enää voi juoda tippaakaan.
Sitten alkaakin joko raivoraittius tai alamäki.
Itse pelkään eläkeaikaa, kun ei ole enää pakko lähteä aamulla töihin, tai jopa sitä aikaa kun ei tarvitse enää olla autokuskina lapsille, pysynkö sittenkin yhtä lujana. - Tyhmä kuin saapas
nainen56 kirjoitti:
Mutta sen jälkeen kun alkoholismi on puhjennut, sen jälkeen ei enää voi juoda tippaakaan.
Itse pelkään eläkeaikaa, kun ei ole enää pakko lähteä aamulla töihin, tai jopa sitä aikaa kun ei tarvitse enää olla autokuskina lapsille, pysynkö sittenkin yhtä lujana.Nykyäänhän on jo niin paljon tietoa asiasta
- japanitar
nainen56 kirjoitti:
Itse pelkään eläkeaikaa, kun ei ole enää pakko lähteä aamulla töihin, tai jopa sitä aikaa kun ei tarvitse enää olla autokuskina lapsille, pysynkö sittenkin yhtä lujana.pysyt..me naiset olemme tietääkseni tunnetusti vahvempia..ehkä siinä ratkaisee myös enemmän tai vähemmän elämänasenne ja itsetuntoasiat..
- nainen56
Tyhmä kuin saapas kirjoitti:
Nykyäänhän on jo niin paljon tietoa asiasta
eivät ole alkoholisteja, mutta suvussamme on a-geeni, jonka olen myös itselläni tiedostanut. Ilmenee myös nikotiini riippuvuutena.
- nainen56
japanitar kirjoitti:
pysyt..me naiset olemme tietääkseni tunnetusti vahvempia..ehkä siinä ratkaisee myös enemmän tai vähemmän elämänasenne ja itsetuntoasiat..
olen luottanut.
Ja siihen että elämässäni on niin paljon sisältöä. - Hmmm....
nainen56 kirjoitti:
olen luottanut.
Ja siihen että elämässäni on niin paljon sisältöä.Miten tämä liittyy alkoholismiin?
- HEHHEHHEH
nainen56 kirjoitti:
eivät ole alkoholisteja, mutta suvussamme on a-geeni, jonka olen myös itselläni tiedostanut. Ilmenee myös nikotiini riippuvuutena.
Hyvä syyttää sitä jos yhtäkkiä lankeaa?
- nainen56
HEHHEHHEH kirjoitti:
Hyvä syyttää sitä jos yhtäkkiä lankeaa?
alkoholisti, setäni on yhä, isoäitini oli.
Mua ei naurata tippaakaan.
Tämä on ihan kipeä ja vakava asia.
Minä en yhtäkkiä lankea, olen tiedostanut asian koko elämäni. - japanitar
nainen56 kirjoitti:
Minä en yhtäkkiä lankea, olen tiedostanut asian koko elämäni.saanut hyvän opin..niin minäkin olen ajatellut itsestäni...eikä mene viina alas...monesti ajattelin vuosia sitten, että olisikin toinen nainen mutta, kun ei vaan tuo pullo...
- japanitar
nainen56 kirjoitti:
Minä en yhtäkkiä lankea, olen tiedostanut asian koko elämäni.hyvän ja arvokkaan opin..minä, kun itse otan edes siiderin niin olen poloinen päissäni kuin käki...:)
- Ymmällään oleva rouva
japanitar kirjoitti:
hyvän ja arvokkaan opin..minä, kun itse otan edes siiderin niin olen poloinen päissäni kuin käki...:)
Siinä todettiin määrättyjen ihmisrotujen olevan alttiimpia alkoholismille eikä heille sovi alkoholi,jo pienestäkin käyttämisestä tulee riippuvaiseksi ja humaltuu erittäin helposti,mainittiin mm intiaanit,eskimot ja afrikkalaiset,ei kylläkään suomalaisia?
- nainen56
Hmmm.... kirjoitti:
Miten tämä liittyy alkoholismiin?
mulla ei ole tarvetta aloittaa alkoholin käyttöä, kun on paljon harrastuksia ja virkeää toimintaa elämässä.
- mutta
Maalaismies* kirjoitti:
Meinaan vaan, ettei raittius sinänsä tee kenestäkään juoppoa parempaa.viisasten juoma
- ?????
mutta kirjoitti:
viisasten juoma
...JA TYHMÄSTEN JUOMA!!
- Maalaismies*
Meistä saattaa tuntua, että vain suomalainen viinapää on huono. Kyllä se samanlainen on kaikkialla, missä alkoholia käytetään. Suurkaupungeissa ei vain kärsi toikkaroida humalaisena pitkin katuja. Siellä myös julkijuopottelu koetaan häpeällisenä.
Itänaapurissa sitä kutsutaan Venäjän taudiksi. Jäljet ovat kammottavat. Ranskassa pyritään rajoittamaan viinin liikakäyttöä pelkästään laajalle levinneen maksakirroosin takia. Samassa pullossa on taivas ja helvetti.- En sääli juoppoa
Ei monissa muissa Euroopan maissa kännissä toikkaroida niinkuin Suomessa!
- aapeeseedee
Ei monissa muissa Euroopan maissa kännissä toikkaroida niinkuin Suomessa!
Se on suomalaisen lauantai!
- s.s.
aapeeseedee kirjoitti:
Se on suomalaisen lauantai!
että kaikki juopottelevat.
Todellisuudessahan ainoastaan 11%(Kuopio yo v. 2000) meistä Suomalaisista sairastaa alkoholismia.
Ja osa heistäkin on raittiita tai absolutisteja. - Kaija
s.s. kirjoitti:
Todellisuudessahan ainoastaan 11%(Kuopio yo v. 2000) meistä Suomalaisista sairastaa alkoholismia.
Ja osa heistäkin on raittiita tai absolutisteja.Luuletko vain alkoholistien ryyppäävän?Suomalaisista yli 15-vuotiaista ryyppää vähintään 50%!
- lahopää
Kaija kirjoitti:
Luuletko vain alkoholistien ryyppäävän?Suomalaisista yli 15-vuotiaista ryyppää vähintään 50%!
Suomessa on arviolta 600000 alkoholistia,heistä suurin osa käy töissä ,on autot ja pelit ja mökit!Mutta juovat joka viikonloppu ja muuttuvat itsekkäiksi paskoiksi,kysykää puolisoilta ja lapsilta!Sanonta hyvä mies,mutta juo liikka koskee nykyisin erityisesti naisia!!Hyvä nainen,hyvän näköinenkin,mutta on alkoholisti!
- Maalaismies*
Kaija kirjoitti:
Luuletko vain alkoholistien ryyppäävän?Suomalaisista yli 15-vuotiaista ryyppää vähintään 50%!
Kuinka tehokas opetusväline telkku onkaan! Kun sankari suunnittelee suurtekoaan tai on sellaisen tehnyt, hän sytyttää savukkeen ja nappaa ryypyn. Sankari on silloin terävimmillään. Miks´ei tavallinen tallaajakin olisi? Otetaan neuvoa antava. Oivallista, juomista kannustavaa aivopesua tulee tuutin täydeltä joka päivä.
- NAURETTAVAA!
Maalaismies* kirjoitti:
Kuinka tehokas opetusväline telkku onkaan! Kun sankari suunnittelee suurtekoaan tai on sellaisen tehnyt, hän sytyttää savukkeen ja nappaa ryypyn. Sankari on silloin terävimmillään. Miks´ei tavallinen tallaajakin olisi? Otetaan neuvoa antava. Oivallista, juomista kannustavaa aivopesua tulee tuutin täydeltä joka päivä.
Joka kerta!
- japanitar
NAURETTAVAA! kirjoitti:
Joka kerta!
sitten lähteekin...
- amado.mio
NAURETTAVAA! kirjoitti:
Joka kerta!
siinähän asian ydin onkin, alkoholisti luulee voivansa ottaa vain yhden ryypyn, mutta on kohta taju kankaalla.
Maalaismies taisi tarkoittaa kommentillaan tv:n aivopesua, eli luodaan salakavalasti ihmisille kuvaa miten savuke ja ryyppy kuuluvat luontevasti asiaan joissakin tilanteissa, että ne jotenkin parantaisivat ihmisen suorituskykyä. - japanitar
amado.mio kirjoitti:
siinähän asian ydin onkin, alkoholisti luulee voivansa ottaa vain yhden ryypyn, mutta on kohta taju kankaalla.
Maalaismies taisi tarkoittaa kommentillaan tv:n aivopesua, eli luodaan salakavalasti ihmisille kuvaa miten savuke ja ryyppy kuuluvat luontevasti asiaan joissakin tilanteissa, että ne jotenkin parantaisivat ihmisen suorituskykyä.oikein niin vaatii paljon nykynuorilta elää ilman känniä? Tuutin täydeltä tuodaan esille kaikkea sellaista, mikä "vie"mielestäni pois pysyvyydestä...huom. vain minun mielipiteeni..
- Maalaismies*
amado.mio kirjoitti:
Maalaismies taisi tarkoittaa kommentillaan tv:n aivopesua, eli luodaan salakavalasti ihmisille kuvaa miten savuke ja ryyppy kuuluvat luontevasti asiaan joissakin tilanteissa, että ne jotenkin parantaisivat ihmisen suorituskykyä.Viinan ja tupakan valhekuva muodostuu siitä, että ne yhdistetään menestykseen. Kova kaveri ottaa ryypyn/kaksi tulematta humalaan. Erittäin kova kaveri juo muut pöydän alle.
Formulakilpailuiden sponsorointi on perinteisesti tupakkateollisuuden heiniä. Yksikään huippukuski ei kuitenkaan tupakoi. Syntyy valhekuva kilpa-autoilun ja tupakoinnin suhteesta. Mielikuvilla meitä pyritään johtamaan - harhaan. - amado.mio
japanitar kirjoitti:
oikein niin vaatii paljon nykynuorilta elää ilman känniä? Tuutin täydeltä tuodaan esille kaikkea sellaista, mikä "vie"mielestäni pois pysyvyydestä...huom. vain minun mielipiteeni..
ja luodaan näitä mielikuvia, mistä Maalaismies mainitsi. Tosin olen lukenut nuorisoryhmistä, jotka aivan tarkoituksella ovat ottaneet päämääräkseen elää ilman viinaa ja vastustavat sitä jyrkästi. Ja jossain lehdessä kerrottiin, että nyt on muotia virkata vaikka pipoja, pojatkin! :))
- Kaija
japanitar kirjoitti:
sitten lähteekin...
Jos et ole alkoholisti?
- Kaija
japanitar kirjoitti:
oikein niin vaatii paljon nykynuorilta elää ilman känniä? Tuutin täydeltä tuodaan esille kaikkea sellaista, mikä "vie"mielestäni pois pysyvyydestä...huom. vain minun mielipiteeni..
Ei nuoren tarvitse tyhjää elämää viinalla täyttää jos ei halua!
- Tyhmä kuin saapas
Maalaismies* kirjoitti:
Viinan ja tupakan valhekuva muodostuu siitä, että ne yhdistetään menestykseen. Kova kaveri ottaa ryypyn/kaksi tulematta humalaan. Erittäin kova kaveri juo muut pöydän alle.
Formulakilpailuiden sponsorointi on perinteisesti tupakkateollisuuden heiniä. Yksikään huippukuski ei kuitenkaan tupakoi. Syntyy valhekuva kilpa-autoilun ja tupakoinnin suhteesta. Mielikuvilla meitä pyritään johtamaan - harhaan.Kyllä nuorisolle on tekemistä jos vain on kiinnostusta eikä viina enää ole tabu niinkuin meidän nuoruudessamme jolloin se kielletty hedelmä maistui!
- Maalaismies*
Kyllä nuorisolle on tekemistä jos vain on kiinnostusta eikä viina enää ole tabu niinkuin meidän nuoruudessamme jolloin se kielletty hedelmä maistui!
Irwinin aikana valtio piti viinan hintaa niin korkeana, että se vaikutti juomiseen hillitsevästi. Tosiasiassa "juomiskulttuuri" on pahentunut halvan viinan takia. Nyt on tendenssi riistää valtiolta se vähäkin monopoli ja kontrolli, mikä sillä vielä on ja saada viinit vähittäistavarakauppoihin.
Onneksi nuorilla itsellään on viinasta irti pyrkimyksiä, kuten tuossa ylempänä mainitaan. - Tyhmä kuin saapas
Maalaismies* kirjoitti:
Irwinin aikana valtio piti viinan hintaa niin korkeana, että se vaikutti juomiseen hillitsevästi. Tosiasiassa "juomiskulttuuri" on pahentunut halvan viinan takia. Nyt on tendenssi riistää valtiolta se vähäkin monopoli ja kontrolli, mikä sillä vielä on ja saada viinit vähittäistavarakauppoihin.
Onneksi nuorilla itsellään on viinasta irti pyrkimyksiä, kuten tuossa ylempänä mainitaan.Perheellä sensijaan on ollut tiukempaa!
- amado.mio
Perheellä sensijaan on ollut tiukempaa!
mutta helppo saatavuus ei välttämättä ole hyvä asia. Onkohan koskaan tilastoitu, kuinka paljon lisää alkoholisteja saatiin keskioluen vapauttamisen myötä?
- Tyhmä kuin saapas
amado.mio kirjoitti:
mutta helppo saatavuus ei välttämättä ole hyvä asia. Onkohan koskaan tilastoitu, kuinka paljon lisää alkoholisteja saatiin keskioluen vapauttamisen myötä?
Hyvä asia!
- amado.mio
Hyvä asia!
on kaljaan siirtymisessä? Helppo hakea lähikaupasta, ottaa ensin pari kolme joka päivä, sitten vähän enemmän. Maksa ei saa siunaaman rauhaa, ja jatkossa rauhaa ei saa myöskään perhe. On harhaluulo kuvitella, ettei alkoholismi voisi lähteä miedoista juomista.
- japanitar
amado.mio kirjoitti:
on kaljaan siirtymisessä? Helppo hakea lähikaupasta, ottaa ensin pari kolme joka päivä, sitten vähän enemmän. Maksa ei saa siunaaman rauhaa, ja jatkossa rauhaa ei saa myöskään perhe. On harhaluulo kuvitella, ettei alkoholismi voisi lähteä miedoista juomista.
ehkä se jotain sellaista, että "olenpa hyvä, kun en hae pulloa alkosta"... saa taas ikään kuin luvan itselleen ryypätä..
- Tyhmä kuin saapas
amado.mio kirjoitti:
Ei normaali ihminen sorru bvaikkoa viinaa olisi saatavana ilmaiseksi joka päivä,kyllä ennen keskikalja-aikojakin saatiin pimeitä pulloja,minkä ikäiset tahansa,parempi juoda muutama kalja kuin pullo kossua!
- HEHHEHHEH
japanitar kirjoitti:
ehkä se jotain sellaista, että "olenpa hyvä, kun en hae pulloa alkosta"... saa taas ikään kuin luvan itselleen ryypätä..
Ei tosi alkkikselle ole väliä mitä juo ja missä tai paljonko se maksaa kunhan siinä vain on alkoholia!
- amado.mio
Ei normaali ihminen sorru bvaikkoa viinaa olisi saatavana ilmaiseksi joka päivä,kyllä ennen keskikalja-aikojakin saatiin pimeitä pulloja,minkä ikäiset tahansa,parempi juoda muutama kalja kuin pullo kossua!
alkoholistikin on alunperin "normaali" ihminen. Sanoin aikaisemmin ketjussa, että aina alkoholismi ei riipu geeniperimästä, vaan myös "tissuttelemalla" päätyy samaan.
Viinaa on saanut aina, tai sitten se on keitetty itse. Saatavuus ei kuitenkaan ole ollut niin helppoa kuin kaljan hakeminen kaupasta nykyään.
Kai muutama kalja on parempi kuin pullo kossua, ellei tarvitse niitä kaljoja joka ainoa päivä, ja aina vain enemmän. - Tyhmä kuin saapas
amado.mio kirjoitti:
alkoholistikin on alunperin "normaali" ihminen. Sanoin aikaisemmin ketjussa, että aina alkoholismi ei riipu geeniperimästä, vaan myös "tissuttelemalla" päätyy samaan.
Viinaa on saanut aina, tai sitten se on keitetty itse. Saatavuus ei kuitenkaan ole ollut niin helppoa kuin kaljan hakeminen kaupasta nykyään.
Kai muutama kalja on parempi kuin pullo kossua, ellei tarvitse niitä kaljoja joka ainoa päivä, ja aina vain enemmän.Alkoholisti EI VOI "TISSUTELLA"kaan!
- amado.mio
koska hierarkia on liian syvä. Kuten sanoin ketjussa, alkoholismi voi johtua geeniperimästä, mutta myös tissuttelemalla voi päätyä alkoholistiksi. Tiedän kyllä että alkoholisti ei voi juoda pisaraakaan, en ole muuta väittänyt.
Nyt tarkoitinkin sitä, että ei-alkoholistille lienee parempi ottaa pari kaljaa kuin pullo kossua, eli mieluummin vähemmän kuin enemmän, jos kerran ottaa täytyy. - japanitar
amado.mio kirjoitti:
koska hierarkia on liian syvä. Kuten sanoin ketjussa, alkoholismi voi johtua geeniperimästä, mutta myös tissuttelemalla voi päätyä alkoholistiksi. Tiedän kyllä että alkoholisti ei voi juoda pisaraakaan, en ole muuta väittänyt.
Nyt tarkoitinkin sitä, että ei-alkoholistille lienee parempi ottaa pari kaljaa kuin pullo kossua, eli mieluummin vähemmän kuin enemmän, jos kerran ottaa täytyy.vastaan tähän jotain. Niin ehkä se poistettiin juuri siksi, koska kysyit samaa minultakin yhdessä kohdassa..se saattaa loukata, vaikka tarkoituksesi ei ehkä olekaan paha..itse olen melkein absolutisti, ja paijannut yli 15v minulle läheisintä ihmistä maailmassa, ja kokemukseni on tältä saralta laaja..viina tappoi meiltä kaiken, ehkä se kuitenkin opetti enemmän..
- Maalaismies*
amado.mio kirjoitti:
Kai muutama kalja on parempi kuin pullo kossua, ellei tarvitse niitä kaljoja joka ainoa päivä, ja aina vain enemmän.Sehän meissä ihmisissä kummastuttaa ettei mikään riitä. Kaikkea pitää olla paljon, kuka syö yli tarpeidensa, kuka käyttää lääkkeitä älyttömästi ja kuka juo, juo, juo...
Suoraan sanoen meidän ihmisten käyttäytyminen itseämme ja toisiamme kohtaan näyttäisi olevan järkeä vailla. Alkoholin käytössä mielettömyys saavuttaa huippunsa. - äs äs
s.s. kirjoitti:
Ja osa heistäkin on raittiita tai absolutisteja.MITÄ????????
Miten ihmeessä voi alkoholismia sairastava ihminen olla raitis ja absolutisti????
Ja mitä tarkoitat RAITTIILLA ja ABSOLUTISTILLA???
Jos ihminen on raitis, eikä juo, niin eikö häntä voi silloin sanoa myös absolutistiksi?
VAI, tarkoititko RAITTIILLA ihmistä, joka kuitenkin juo? HMMMM....?
Oikeastihan alkoholisti on AINA alkoholisti, vaikka olisi lopettanut huomisen, eikä joisi enää IKINÄ!
Juoppo ei ole aina alkoholisti. Juopottelua EI luokitella sairaudeksi. Alkoholismi luokitellaan. - Ymmällään oleva rouva
äs äs kirjoitti:
MITÄ????????
Miten ihmeessä voi alkoholismia sairastava ihminen olla raitis ja absolutisti????
Ja mitä tarkoitat RAITTIILLA ja ABSOLUTISTILLA???
Jos ihminen on raitis, eikä juo, niin eikö häntä voi silloin sanoa myös absolutistiksi?
VAI, tarkoititko RAITTIILLA ihmistä, joka kuitenkin juo? HMMMM....?
Oikeastihan alkoholisti on AINA alkoholisti, vaikka olisi lopettanut huomisen, eikä joisi enää IKINÄ!
Juoppo ei ole aina alkoholisti. Juopottelua EI luokitella sairaudeksi. Alkoholismi luokitellaan.Alkoholistia joka on lopettanut juomisen kutsutaan "raittiiksi alkoholistiksi",he elävät päivän kerrallaan raittiina,uhka ja pelko ei koskaan katoa vaikkei olisi juonut kymmeniin vuosiin,yksi olut riittää uuden helvetin alkamiseen!
- Caratia
En osaa nyt sanoa tuohon mitään muuta kuin että tänään sain tietää veljeltäni, että tätini on kuollut tänään aamulla. Täti oli kova ryyppäämään ja hänen miehensäkin oli jättänyt tämän sen vuoksi aikoja sitten. (en tiennyt asiasta mitään tätä ennen!!!)
- Kaija
Ei kai kukan ota tämän tapaista aihetta esille jos se ei ole jotenkin henkilökohtainen,auttaisi ymmärtämään kun tietäisi taustan!
- amado.mio
provosointi on yksi tapa pitää ketju käynnissä. Valitettavasti se usein loukkaa ihmisiä, eikä ole minun tapani keskustella.
Aiheen kuin aiheen voi ottaa esille ja toivoa siitä keskustelua, sen ei tarvitse olla omakohtaista. Sinulla oli hyviä ajatuksia ja siksi jatkoin mielipiteiden vaihtoa, mutta nyt näyttää että heittelet kommentteja vain saadaksesi riitaa aikaan. Siksi päätän keskustelun kanssasi tähän. - Kaija
amado.mio kirjoitti:
provosointi on yksi tapa pitää ketju käynnissä. Valitettavasti se usein loukkaa ihmisiä, eikä ole minun tapani keskustella.
Aiheen kuin aiheen voi ottaa esille ja toivoa siitä keskustelua, sen ei tarvitse olla omakohtaista. Sinulla oli hyviä ajatuksia ja siksi jatkoin mielipiteiden vaihtoa, mutta nyt näyttää että heittelet kommentteja vain saadaksesi riitaa aikaan. Siksi päätän keskustelun kanssasi tähän.Koska olet ottanut aiheen esille voisit ottaa myös vastuun siitä että tämäntapaisesta asiasta on aika jyrkkiäkin mielipiteitä puoleen jos toiseen,kipeä aihe monelle?
- Raukkamaista
amado.mio kirjoitti:
Aiheen kuin aiheen voi ottaa esille ja toivoa siitä keskustelua, sen ei tarvitse olla omakohtaista. Sinulla oli hyviä ajatuksia ja siksi jatkoin mielipiteiden vaihtoa, mutta nyt näyttää että heittelet kommentteja vain saadaksesi riitaa aikaan. Siksi päätän keskustelun kanssasi tähän.Kukahan se täällä pari päivää sitten totesi että täällä pitää aina olla vakikirjoittajien kanssa samaa mieltä,no se koko ketju on myös poistettu!
Mitä keskustelua muka on jos eivät kukaan saa kritisoida mitään? - amado.mio
Raukkamaista kirjoitti:
Kukahan se täällä pari päivää sitten totesi että täällä pitää aina olla vakikirjoittajien kanssa samaa mieltä,no se koko ketju on myös poistettu!
Mitä keskustelua muka on jos eivät kukaan saa kritisoida mitään?on oltu eri mieltä tai samaa mieltä. Käsittääkseni olimme Kaijan kanssa monessa kohdassa samoilla linjoilla. Vaikka olisi eri mieltä, ketään ei tarvitse loukata, tosin usein tulee väärinkäsityksiä. Tottakai kritiikkiä voi esittää, mutta sen voi tehdä monella tavalla.
Minun asiani sen sijaan ei ole ottaa vastuuta siitä, että aiheesta tulee erilaisia mielipiteitä, kuten Kaija ylempänä ehdotti. Jokainen vastaa itse mielipiteistään. Pysyn kyllä omien ajatusteni takana, mutta keskustelun suuntaa on selvästi riitaa haastava ja pyörii ympyrää, siksi lopetan. Ja juuri aiheen kipeyden takia kukaan tuskin kaipaa loukkaavia kommentteja. - Kaija
amado.mio kirjoitti:
on oltu eri mieltä tai samaa mieltä. Käsittääkseni olimme Kaijan kanssa monessa kohdassa samoilla linjoilla. Vaikka olisi eri mieltä, ketään ei tarvitse loukata, tosin usein tulee väärinkäsityksiä. Tottakai kritiikkiä voi esittää, mutta sen voi tehdä monella tavalla.
Minun asiani sen sijaan ei ole ottaa vastuuta siitä, että aiheesta tulee erilaisia mielipiteitä, kuten Kaija ylempänä ehdotti. Jokainen vastaa itse mielipiteistään. Pysyn kyllä omien ajatusteni takana, mutta keskustelun suuntaa on selvästi riitaa haastava ja pyörii ympyrää, siksi lopetan. Ja juuri aiheen kipeyden takia kukaan tuskin kaipaa loukkaavia kommentteja.Miksi siis aloitat "kipeän" aiheen jos ei siitä yhtäkkiä saakaan tosissaan keskustella?
- nainen56
amado.mio kirjoitti:
on oltu eri mieltä tai samaa mieltä. Käsittääkseni olimme Kaijan kanssa monessa kohdassa samoilla linjoilla. Vaikka olisi eri mieltä, ketään ei tarvitse loukata, tosin usein tulee väärinkäsityksiä. Tottakai kritiikkiä voi esittää, mutta sen voi tehdä monella tavalla.
Minun asiani sen sijaan ei ole ottaa vastuuta siitä, että aiheesta tulee erilaisia mielipiteitä, kuten Kaija ylempänä ehdotti. Jokainen vastaa itse mielipiteistään. Pysyn kyllä omien ajatusteni takana, mutta keskustelun suuntaa on selvästi riitaa haastava ja pyörii ympyrää, siksi lopetan. Ja juuri aiheen kipeyden takia kukaan tuskin kaipaa loukkaavia kommentteja.hyvä keskusteluketju.
Olen menettänyt rakkaan läheisen kuningas-alkoholille ja olen usein ajatellut sitä veljeni alkoholistiystävää joka hänen arkkunsa äärellä sanoi, että kaipaan veljeäni jota minulla ei ole koskaan ollut.
Minulla oli veli jonka menetin.
Tämän ystävän kanssa joskus haluaisin puhua, haluaisin tietää mikä heitä yhdisti enemmän kuin meidän sisaruusrakkaus, onko alkoholi tosiaankin niin voimakas side? - amado.mio
nainen56 kirjoitti:
hyvä keskusteluketju.
Olen menettänyt rakkaan läheisen kuningas-alkoholille ja olen usein ajatellut sitä veljeni alkoholistiystävää joka hänen arkkunsa äärellä sanoi, että kaipaan veljeäni jota minulla ei ole koskaan ollut.
Minulla oli veli jonka menetin.
Tämän ystävän kanssa joskus haluaisin puhua, haluaisin tietää mikä heitä yhdisti enemmän kuin meidän sisaruusrakkaus, onko alkoholi tosiaankin niin voimakas side?minkä joku ketjussa mainitsi, että samassa pullossa on taivas ja helvetti. Eli että vain alkoholisti voi todella ymmärtää toista samanlaista. Siinä mielessä omatkin ajatukseni ovat vain mielipiteitä, kirjoista ja lehdistä luettua, ja olen toki nähnyt läheltä monta surullista tarinaa. Täysin sitä ei kuitenkaan voi ymmärtää eikä samaistua.
Kipeä aihe monelle, kuten Kaija sanoi, ja asiasta voi keskustella edelleenkin. - Kaija
amado.mio kirjoitti:
minkä joku ketjussa mainitsi, että samassa pullossa on taivas ja helvetti. Eli että vain alkoholisti voi todella ymmärtää toista samanlaista. Siinä mielessä omatkin ajatukseni ovat vain mielipiteitä, kirjoista ja lehdistä luettua, ja olen toki nähnyt läheltä monta surullista tarinaa. Täysin sitä ei kuitenkaan voi ymmärtää eikä samaistua.
Kipeä aihe monelle, kuten Kaija sanoi, ja asiasta voi keskustella edelleenkin.Kuten eräs sukulaispoika sanoi kun alkoholistivaimo löysi uuden miehen jonka kanssa hänellä oli enemmän yhteistä kuin miehensä kanssa ku mm.gini,vodka,kossu,jalkkari,konjakki (jos oli juuri saanut sossurahat),A-kalja,keskikalja,punkku,valkkari,tenukin...
Aviomieheenhän vain yhdisti yhteinen 5wee tytär...
- selväpäinen
Eikö ihminen ole silloin aika lailla sairas, kun tiedostaa juomisen (ymv.) tuhoavan hänet lopulta, MUTTA silti vain jatkaa juomistaan (ymv.)??!!
Eihän kukaan "terve" ihminen tuhoaisi itseään tietoisesti.
Kumpikin on se oikea ja todellinen "luonne". Alkoholi poistaa vain estot, jolloin se piilossa oleva luonne tulee esiin.
Ei ole siis mitään "kahta" eri ihmistä, yhdessä kehossa!
Monesta sellaisesta, joka pölpöttää jatkuvasti ja estoitta, tulee hiljainen nuokkuja humalassa.- Maalaismies*
Eräs edesmennyt ystäväni (rauha hänen muistolleen) antoi keskioluelle nimen: "Hiipivä hölmöys". Se on laittamattomasti sanottu.
Muistan vieläkin kun mentin inttiin,niin vääpeli totesi ,että on asioita joita ette hallitse ja alkoholi on yksi niistä.
Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271984
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001740Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy611414Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?801397Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M311038Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47946Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51943Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44892- 73876
- 109873