Brittilehti suitsuttaa, kehutaan suottako mitkä ovat näin 100 vuotiaan aattona ne jonka takia haluat asua täällä. Brittilehti listasi 18 syytä minkä takia, mitkä sinä listaisit tähän luetteloon.
Miksi Suomi on maailman upein maa
72
871
Vastaukset
Suomessa "kkuunnellaan" näitä ulkolaisia kehumisia ja moitteita aivan liian herkällä korvalla.
Maailmalla on kohteliaita ihmisiä, jotka ei ainakaan halua pilata Suomen satavuotisjulia.
En ole listaa nähnyt, mutta kyllä se jonkinlaista sankaruutta osoittaa, kun suomalaiset saavat kahden kuukauden jonkilaisesta kesästä voimaa, että jaksavat märän ja loskaisen syksyn, kylmän ja lumisen talven ja viieän kevään.
Onha Suomen kehitys ollut kunnianarvoista, kun ei täällä luonnonrikkauksia ole.- KotilainenMuurahainenUlk
Mitä ulkolaisia? Onko se jotain mikä ei oo kotilaista?
Ulkona pakkasessa tai kotona lämpimässä vai ? Vai ? Tai? Vai? - HyviäLämpötiloja
Ihanaa, ettei tarvitse tukehtua ja pakahtua kuumaan helteeseen.
Kerropa sinä omat parhaat Suomen tarjoamat ominaisuudet.
Jään pohtimaan järjestystä omille näkemyksilleni.
Tässä jotain - aluksi ;) - paremmusjärjestykseen en osaa niitä laittaa. Suomi on ihana maa, enkä haluaisi muuttaa täältä pysyvästi mihinkään muualle.
Kauneus
Puhtaus
Runsaat vesistöt, suurelta osin puhtaat, sekä meriä että järviä, lähteitäkin
Turvallisuus
Upea luonto ja jokamiehen oikeudet
Ihmiset ja ihmisten ulospäinsuuntautuneisuus, kohteliaisuus, ystävällisyys, .... ...yhteisöllisyys, avuliaisuus,
Koulutus: ilmainen peruskoulutus, hyvä koulutustaso, monipuoliset yliopistot
Ei korruptiota
Monipuolinen eläimistö
Sopivan kokoisia, kauniita ja hyvin hoidettuja kaupunkeja
Valtion ja kuntien tarjoamat palvelut asukkaille ja vierailijoillekin
Kohtuullisen hyvä työllisyystaso
Terveydenhoito ja lääkintähuolto
Apteekit ja turvalliset lääkepalvelut, joista yhteiskunta maksaa huomattavan osan
Liikenteen valvonta ja julkinen liikenne
Luotettava poliisilaitos
Monenlaiset asumispalvelut eri ikäisille ja mahdollisuus valita erilaisia omistus-, osaomistus- ja vuokra-asuntoja haluamallaan alueella.
Vaikutusmahdollisuudet yhteiskunnan päätöksiin ja päättäjien valinta määräaikaisesti ja, ja, ja...Linkkejä: http://www.tilastokeskus.fi/ajk/satavuotiassuomi/suomimaailmankarjessa.html
Suomi 100, itsenäisyyspäivä lähestyy, maamme suorastaan vilisee vierailevia prinssejä ja tulevaisuuden toivot ovat kokoontuneet Slushiin. Ja mikäpä olisikaan mukavampi kirsikka kakun päälle, kuin maamme suitsutus ulkomailla asti.
Brittilehti Telegraph (siirryt toiseen palveluun) julkaisi torstaina jutun, jossa todetaan, että kyllä prinssi Williamin kelpaakin olla Suomessa vierailulla, sillä onhan tämä kerta kaikkiaan suorastaan maailman mahtavin maa.
Suomen mahtavuuden todistamiseksi lehti listasi 18 syytä, miksi Suomi on maailman upein – tässä osa niistä.
- Suomiko_upein_maa
Ensimmäinen ja toinen kohta .....
Ilmainen
- Terveydenhoito ja lääkintähuolto
- Apteekit ja turvalliset lääkepalvelut, jonka yhteiskunta maksaa, kunhan hävität paperit ensin.
https://yle.fi/uutiset/3-9955233
Jatkan kun asian pohtimista, kun tulee eteen uusia puolia Suomesta.
Siis jos sanan- ja kokoontumis- vapaus on vielä silloin voimissa SUOMESSA ?
Nythän sitäkin natottajat ovat rajoittamassa!
https://yle.fi/uutiset/3-9956163- Eikö.niin
Emme kaipaa mitään ääri natioalisteja natsimielisiä näin hyvään maahan.
- Oma_Maa
Eikö.niin kirjoitti:
Emme kaipaa mitään ääri natioalisteja natsimielisiä näin hyvään maahan.
Kuka haluu, kuka ei haluu.
Tässä totuus jolle sinäkin kumarsit ennen nyky isäntääsi Eurostoliittoa, josta käskysi imet tänään.
"Vladimir Putinin salainen suunnitelma "operaatio viinamyrsky" Suomen valloittamiseksi on paljastunut. Tämä video on jaettu suoraan kansalaisten tietoon, ilman puolustusministerön suorittamaa sensurointia."
https://www.youtube.com/watch?v=5_L3M7GxuLw - Mietippäs.uudestaan
Hei suurin osa suomalaisista on eu:n myönteisiä, ei kaikki sen osoitti eilen Laura Huhtasaari eduskunnan täysistunnossa haukkumalla eu:ussa olemisestamme aivan väärien faktojen pohjalta.
Eihän mikään maa ole täydellinen, kuitenkin kaikkien mittauksien tuloksena olemme aivan käressä, mihin toiseen maahan lähtisit jossa olisit tyytyväisempi ! - OsaksSoumea
Mietippäs.uudestaan kirjoitti:
Hei suurin osa suomalaisista on eu:n myönteisiä, ei kaikki sen osoitti eilen Laura Huhtasaari eduskunnan täysistunnossa haukkumalla eu:ussa olemisestamme aivan väärien faktojen pohjalta.
Eihän mikään maa ole täydellinen, kuitenkin kaikkien mittauksien tuloksena olemme aivan käressä, mihin toiseen maahan lähtisit jossa olisit tyytyväisempi !" mihin toiseen maahan lähtisit jossa olisit tyytyväisempi"
Miten ois tuonne, ainakin talveksi. Kesällä vois tulla hoidataan sitten Suomeen.
https://www.youtube.com/watch?v=sWL1_5o0t_g
- Hyödytön
Yhteiskunnan naiset on vaan niin kauhian rumia ja sairaita. Miten on, ei tainnu prinssi tavata rokkitätejä. Mistäköhän syystä?
- NiinSanotaan
Kauneus on katsojan silmissä!
.
- ErnestitäälläHei
Ne voi olla maksettuja uutisointeja. Joku suomalainen taho (politiikka) voi katsoa hyötyvänsä tuon tyyppisestä uutisoinnista ja tilaa (maksaa) ulkomaiselle toimittajalle noista kehuista.
Katsotaan kuka ottaa kunnian moisista saavutuksista.- RaksuRäksyPööHööHuu
Ja epäilijät ovat niitä, jotka eivät mistään mitään tiedä. Haluavat vaan raksuttaa hölmöilyjään joka väliin, luulottelevat itselleenkin, että tulevat arvostetuksi julkisesti hölmöillessään.
- Maksaja
Jos on niin upea maa, niin miksi suurin osa korkeasti koulutetuista kielitaitoisista nuorista muuttaa ulkomaille.
- minulle-paras-maa
"Jos on niin upea maa, niin miksi suurin osa korkeasti koulutetuista kielitaitoisista nuorista muuttaa ulkomaille."
Nuoret, kielitaitoiset haluavat "kiertee muailmoo", kuten me kielitoidottomatkin joskus, kuten minä Englantiin, mutta aika moni Ruotsiin. Minä palasin, koska olin jo lähtiessäni kihloissa ja sulho osti heti paluulipun, kun ilmoitin, että jään sinne.
Kuinka moni on sitten palannut? Olen lukenut tarinoita, kun lasten saatua on palattu Suomeen, koska tämä on turvallinen maa asua. Oma tyttäreni ei palannut, mutta ei hänellä ole lapsiakaan, mutta asuu toki maassa, joka on ranginlistalla niitä parhaita Pohjoismaita.
Tuota minä en ymmärrä, että tuo listaus olisi maksettu joltain taholta? Olisi mielenkiintoista tietää "maksajan" mielipide, minne hän muuttaisi ja missä olisi se parempi maa asua? Mahdatko edes tietää, kuinka nämä muuttaneet ovat menestyneet ulkomailla? - Maksaja
minulle-paras-maa kirjoitti:
"Jos on niin upea maa, niin miksi suurin osa korkeasti koulutetuista kielitaitoisista nuorista muuttaa ulkomaille."
Nuoret, kielitaitoiset haluavat "kiertee muailmoo", kuten me kielitoidottomatkin joskus, kuten minä Englantiin, mutta aika moni Ruotsiin. Minä palasin, koska olin jo lähtiessäni kihloissa ja sulho osti heti paluulipun, kun ilmoitin, että jään sinne.
Kuinka moni on sitten palannut? Olen lukenut tarinoita, kun lasten saatua on palattu Suomeen, koska tämä on turvallinen maa asua. Oma tyttäreni ei palannut, mutta ei hänellä ole lapsiakaan, mutta asuu toki maassa, joka on ranginlistalla niitä parhaita Pohjoismaita.
Tuota minä en ymmärrä, että tuo listaus olisi maksettu joltain taholta? Olisi mielenkiintoista tietää "maksajan" mielipide, minne hän muuttaisi ja missä olisi se parempi maa asua? Mahdatko edes tietää, kuinka nämä muuttaneet ovat menestyneet ulkomailla?”Tämä on hirveän hälyttävä tulos”, sanoo Siirtolaisuusinstituutin Elli Heikkilä.
Joka vuosi tuhannet suomalaiset muuttavat ulkomaille esimerkiksi töiden perässä. Uutta on Helsingin Sanomien mukaan se, lähtijöistä yhä suurempi osa on korkeasti koulutettuja – ja yhä harvempi heistä aikoo palata Suomeen.
Helsingin Sanomien artikkelin tehneet toimittajat Johannes Niemeläinen ja Juho Korhonen kysyivät keväällä yhteisöpalvelu Facebookin kautta etsimiltään 20–40-vuotiailta ulkosuomalaisilta heidän paluuaikeistaan.
Vain 19 prosenttia 799 vastaajasta piti paluuta Suomeen todennäköisenä tai erittäin todennäköisenä, kun taas 55 prosenttia vastasi pitävänsä Suomeen-muuttoa epätodennäköisenä tai erittäin epätodennäköisenä.
Vuonna 2006 Siirtolaisuusinstituutti kysyi paluuaikeita 19–84-vuotiailta ulkomaisilta, ja silloin palaamista suunnitteli 41 prosenttia vastaajista. Työikäisten joukossa prosentti oli vielä korkeampi.
Siirtolaisuusinstituutin tutkimusjohtaja Elli Heikkilä pitääkin uuden kyselyn tuloksia dramaattisina.
– Tämä on hirveän hälyttävä tulos. Jo meidän tuloksemme olivat hälyttäviä, mutta nämä ovat vielä hälyttävämpiä, Heikkilä sanoo HS:n haastattelussa.
Suurin syy maastamuuttoon liittynee työelämään: koulutetut suomalaiset lähtevät muualle osaamistaan vastaavien tehtävien ja palkan perässä.
Kaikkein huolestuttavinta on HS:n artikkelin mukaan se, että korkeimmin koulutettujen suomalaisten eli tohtorien paluuaikeet ovat romahtaneet kaikista alhaisemmalle tasolle.
Taloussanomat 4.12.2016 - OmaVapausValita
Maksaja kirjoitti:
”Tämä on hirveän hälyttävä tulos”, sanoo Siirtolaisuusinstituutin Elli Heikkilä.
Joka vuosi tuhannet suomalaiset muuttavat ulkomaille esimerkiksi töiden perässä. Uutta on Helsingin Sanomien mukaan se, lähtijöistä yhä suurempi osa on korkeasti koulutettuja – ja yhä harvempi heistä aikoo palata Suomeen.
Helsingin Sanomien artikkelin tehneet toimittajat Johannes Niemeläinen ja Juho Korhonen kysyivät keväällä yhteisöpalvelu Facebookin kautta etsimiltään 20–40-vuotiailta ulkosuomalaisilta heidän paluuaikeistaan.
Vain 19 prosenttia 799 vastaajasta piti paluuta Suomeen todennäköisenä tai erittäin todennäköisenä, kun taas 55 prosenttia vastasi pitävänsä Suomeen-muuttoa epätodennäköisenä tai erittäin epätodennäköisenä.
Vuonna 2006 Siirtolaisuusinstituutti kysyi paluuaikeita 19–84-vuotiailta ulkomaisilta, ja silloin palaamista suunnitteli 41 prosenttia vastaajista. Työikäisten joukossa prosentti oli vielä korkeampi.
Siirtolaisuusinstituutin tutkimusjohtaja Elli Heikkilä pitääkin uuden kyselyn tuloksia dramaattisina.
– Tämä on hirveän hälyttävä tulos. Jo meidän tuloksemme olivat hälyttäviä, mutta nämä ovat vielä hälyttävämpiä, Heikkilä sanoo HS:n haastattelussa.
Suurin syy maastamuuttoon liittynee työelämään: koulutetut suomalaiset lähtevät muualle osaamistaan vastaavien tehtävien ja palkan perässä.
Kaikkein huolestuttavinta on HS:n artikkelin mukaan se, että korkeimmin koulutettujen suomalaisten eli tohtorien paluuaikeet ovat romahtaneet kaikista alhaisemmalle tasolle.
Taloussanomat 4.12.2016Jos maailmalla rakastuu ja perustaa perheen, niin paluu on epätodennäköisempää, ihan ymmärrettävistä syistä. Silloinkin jos lähtiessään on polttanut sillat takanaan, on paluu epätodennäköinen.
Suomi tarjoaa paljon, mutta ei pienenä maana välttämättä kaikille kaikkea. Joillain osaamisalueilla on joissain toisissa maissa paremman urankehitysmahdollisuudet, miksi silloin ei lähtisi kutsumuksensa perään?
En ymmärrä miksi maamme olisi jotenkin huono, jos se ei kaikilla mittareilla ole maailman paras? Meillä on jokaisella omat mittarimme, niiden mukaan mennään, siksi olen edelleen täällä Suomessa, asustellen puhtaan järven rannalla. - EläkettäNauttiinPalaa
Maksaja kirjoitti:
”Tämä on hirveän hälyttävä tulos”, sanoo Siirtolaisuusinstituutin Elli Heikkilä.
Taloussanomat 4.12.2016Ja palaavat pirulaiset kuitenkin eläkeiässä Suomeen nauttimaan eduista, joita eivät ole olleet paljonkaan mukana rahoittamassa.
EläkettäNauttiinPalaa kirjoitti:
Ja palaavat pirulaiset kuitenkin eläkeiässä Suomeen nauttimaan eduista, joita eivät ole olleet paljonkaan mukana rahoittamassa.
No, kun menivät eläkkeineen tuonne Portugaliin, eikä ainakaan vielä onnistunut valtio niitä verolle saamaan.
- MelkeinKaikkiOnHyvää
Aika paljon maailmalla matkustaneena voin sanoa, etten toista yhtä hyvää maata kuin Suomi ole nähnyt.
Sen olen myös havainnut, että pahimmat maamme mollaajat eivät ole yleensä edes käyneet maamme rajojen ulkopuolella, joku ehkä risteilyllä Eestissä tai Tukholmassa.
Ihmisten pieni sielu ja huono-osaisuus näkyy näistä oman kotimaan haukkumis viesteistä. - pirremiinapa
Puhdas luonto, suhteellisen turvallistakin täällä on - toistaiseksi, ilmainen kouluruoka, ja peruskoulutus kaikille sama, opiskelumahdollisuudet kaille samat, perusterveydenhuolto lähes ilmaista, perustoimeentulokin taattu kaikille, jne.jne..kaikki on Suomessa vielä toistaiseksi hyvin.
Onhan meidän ilmastomme karu, olemme tottuneet siihen.
Voin puhua vain omasta puolestani, vietettyäni muutaman viikon jossain päiväntasajan seutuvilla nautin suunnattomasti vaikka Marraskuun loskakelistä.
Ilma on niin ihanan raikasta hengittää, on puhdasta, en vaihtaisi suomea mihinkään.- pirremiinapa
Samoin mielikkummo, ei haittaa huonot kelitkään, tukehun jos joutuisin elämään nyt yhtäkkiä jossain kuumassa ilmanalassa, ja.vuoden ajan vaihtumista ei huomaisi kuin jonkun pusikon väristä..olen arktisen ilmanalan geenit perinyt ja sillä siisti :).
- pirremiinapa
pirremiinapa kirjoitti:
Samoin mielikkummo, ei haittaa huonot kelitkään, tukehun jos joutuisin elämään nyt yhtäkkiä jossain kuumassa ilmanalassa, ja.vuoden ajan vaihtumista ei huomaisi kuin jonkun pusikon väristä..olen arktisen ilmanalan geenit perinyt ja sillä siisti :).
..hö..siis mielikkimummo..pah tätä pikkusöperrystä tässä kännyssä.
pirremiinapa kirjoitti:
..hö..siis mielikkimummo..pah tätä pikkusöperrystä tässä kännyssä.
"pirremiinapa"
Kaiken-laiset mummot tuota höh-sanaa käyttävätkin. :)
H.
Muistakaa nyt että te useimmat kirjoitatte kuin tyypilliset KELA:n asiakkaat.
Korkeasti-koulutetut haluavat itse tehdä asioita omalla palkallaan.
Eivät he halua että palkastaan/eläkkeestään väkisin otetaan osaa luusereitten "palkkoihin ja pyörä-teihin"
Tämä koskee myös korkeasti-eläköityneitä KELA:ksettomia.
-
Motto:
Eriytyminen vauhdittakoon kasvuaan.
-
Pitää muistaa ajatella myös muita syitä, miksi koulutetut katoavat muille maille.
Onko tasa-arvo venytetty liian pitkälle?
Eikö arvostus ja kunnioitus enää kohdistukaan sinne minne sen pitäisi kohdistua.
Viittaan tässä uutiseen jossa kerrottiin Pres.Niinistön jakaneen mitaleita puu-Suksellekin.
-
Toisekseen, pian Suomesta loppuvat löysät rahat.
Ne muuttavat ulko-maille.
Kauas suunnitellun EU-pankki-valvonnan piiristä.
H.- Jään.ihmettelemään
Kumminkin asut täällä vaikka olet tyytymätön, palstan kirjoittajat haukut pataluhaksi voisit mennä toisille palstoille esittelee renkutuksia.
Jään.ihmettelemään kirjoitti:
Kumminkin asut täällä vaikka olet tyytymätön, palstan kirjoittajat haukut pataluhaksi voisit mennä toisille palstoille esittelee renkutuksia.
"Jään.ihmettelemään"
Juu.
Minähän olen eläkkeellä.
Ei huolta huomisestakaan enää.
H.Alkaa olla pelottavankin totta että maahamme muutavat ainoastaan tukea tahi ilmaista koulutusta haluavat.
-
Mutta.
Viher-pipertävää vasemmisto-valtiota emme me paremmat halua.
H.- Jään.ihmettelemään
hunksz kirjoitti:
Alkaa olla pelottavankin totta että maahamme muutavat ainoastaan tukea tahi ilmaista koulutusta haluavat.
-
Mutta.
H.Kuulutko vasta lakkautettuun äärivastarintaliikkeeseen harmillista, perusta uusi liike ( pohjoismainen vastarannankiisket ry )
Jään.ihmettelemään kirjoitti:
"Jään.ihmettelemään"
Minä en oikein voi vielä siirtyä.
2 vuotta vielä, niin sitten siirryn kyllä.
Nuori voi aina vierailla vanhenpien palstalla, vaan vanha ei voi oikein enää vierailla nuorten palstoilla.
Ei ainakaan enää silloin, kun on ikänsä rehellisesti tunnustanut.
H.Jään.ihmettelemään kirjoitti:
Kuulutko vasta lakkautettuun äärivastarintaliikkeeseen harmillista, perusta uusi liike ( pohjoismainen vastarannankiisket ry )
"Jään.ihmettelemään"
En.
Olen iki-vanha Demari, joka on toistaiseksi äänestänyt persuja.
Näyttää siltä että vieläkin tarvii.
Demarit eivät näytä sitten millään oppivan.
Oppivan että vanha Sosialismi ei enää ole oikein nyky-ajan Suomessa.
H.hunksz kirjoitti:
Alkaa olla pelottavankin totta että maahamme muutavat ainoastaan tukea tahi ilmaista koulutusta haluavat.
-
Mutta.
H.:))
Muuttuvassa yhteiskunnassamme olet ainoastaan rasite. Sinut on koulutettu verorahoilla ja ajelet sähköpyörälläsi verorahoilla rakennetuilla pyöräteillä. Pureskelet sf-vihanneksiasi verorahoilla tehdyillä tekohampailla ja asut puoli-ilmaiseksi verorahoilla kustannetussa kaupunkiluukussa.
Olet pelkkä toisten rahoilla eläjä. :))Laittaisin kaksi peukkua jos voisin :)
Olen saanut esim. terveydenhoitoa verorahoilla ym... kaiken muun lisäksi. Joten samaa voin sanoa itsestänikin.Paloma.se.co kirjoitti:
:))
Muuttuvassa yhteiskunnassamme olet ainoastaan rasite. Sinut on koulutettu verorahoilla ja ajelet sähköpyörälläsi verorahoilla rakennetuilla pyöräteillä. Pureskelet sf-vihanneksiasi verorahoilla tehdyillä tekohampailla ja asut puoli-ilmaiseksi verorahoilla kustannetussa kaupunkiluukussa.
Olet pelkkä toisten rahoilla eläjä. :))"Paloma.se.co"
Minut on koulutettu yksityisessä yhteis-koulussa.
Sen koulutuksen maksoivat vanhenpani.
Kansa-koulua en laske koulutukseksi.
Minulla ei ole teko-hanpaita.
Vaikka ehkä kohta pitäisi olla.
Asumis-muotooni en ole syyllinen.
Minä yritin ja minut hyväksyttiin.
Luultavasti siksi, että elääkkeni on niin iso että siitä riittää revittäväksi kaupungin pakolaisillekin.
Pyörä-tietkään eivät ole minun vikani.
Luultavasti rahoillani päälystetyt.
H.- taaspuhutsoopaa
hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
Luultavasti siksi, että elääkkeni on niin iso että siitä riittää revittäväksi kaupungin pakolaisillekin.
H.Lähes kaikki ikäryhmämme oppikoululaiset olemme käyneet yksityisen oppikoulun, juu ja on siitä vanhempamme vähän maksaneetkin, tosin verorahoilla ne kuitenkin pääosin pyörivät, ilman kansakoulua et olisi päässyt yhteiskouluun.
- SuomalaistaKieltäEiKö
hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
H.Mitä ja millaisia ne hanpaat ovat? En ole sellaisista koskaan kuullutkaan. Minä pureksin omilla hampaillani, joista muutamia on jo vähän paikattukin.
Mitä se semmoinen asumis-muoto on?
Saavatko ihmisetkin liikkua pyörä-teillä vai ovatko ne jotain vain pyörille tarkoitettuja kulkuväyliä.
On se kumma, ettei kaikissa oppikouluissa ilmeisesti ole opetettu edes kirjoittamaan suomen kieltä. - TasoErojaOnTainnutOlla
SuomalaistaKieltäEiKö kirjoitti:
Mitä ja millaisia ne hanpaat ovat? En ole sellaisista koskaan kuullutkaan. Minä pureksin omilla hampaillani, joista muutamia on jo vähän paikattukin.
Mitä se semmoinen asumis-muoto on?
Saavatko ihmisetkin liikkua pyörä-teillä vai ovatko ne jotain vain pyörille tarkoitettuja kulkuväyliä.
On se kumma, ettei kaikissa oppikouluissa ilmeisesti ole opetettu edes kirjoittamaan suomen kieltä.Siellä samaisessa yksityiskoulussa ei taidettu opettaa lainkaan suomen kielioppia.
hunksz kirjoitti:
"Paloma.se.co"
H.Joo-o. Yksityiskouluja oli monen tasoisia ja niihin päästiin paljon helpommin kuin valtion parhaimpiin yhteis- tai poikakouluihin.
Sisäänpääsytutkinnoissa piti saada hyvä tulos, jotta pääsi hyvään kouluun. Muistan, että itse oppikouluun pyrkiessäni muutamiin valtion kouluihin vaadittiin vähintään 74 pistettä ja joihinkin huippukouluihin vielä enemmänkin, kun joihinkin yksityiskouluihin pääsi alle 50 pisteen pääsykoetuloksilla.
Mahdollisuudet jatko-opiskeluun määräytyivät osin koulumenestyksen ja todistukseen saatujen numeroiden mukaan. Useimpiin oppilaitoksiin ja yliopistoihin järjestettiin myös sisäänpääsytutkintoja. Yhteiskunta on aina tarjonnut myös monenlaisia opiskelumahdollisuuksia, joissa voi parantaa mahdollisuuksiaan suorittaa pääsykoetutkintoja ja päästä haastaviin oppilaitoksiin.
Kansalais- ja työväenopistot ovat tarjonneet monenlaista oppia kaikille kiinnostuneille.
Suomi on hyvä maa elää ja asua, varsinkin jos lompakko/pankkitili ei ole kovin paksu/suuri ja vaikka olisikin, kelpaa osa-aikaisesti talvi/kesälomien viettoon.
Noin yleensä ottaen, keskivertokansalaisen näkökulmasta, Suomi on mahtava maa asua, etenkin turvallinen ja puhdas. Revontulet, joulupukki ja porot jos lasketaan lieveilmiöiksi kuten myös kahvinjuonti niin suurin osa listatuista asioista pitää paikkansa.
Pari pikkujuttua:
Suomi on karu maa ja sekä eläin-että kasvikunnan lajirikkaus eivät ole samaa luokkaa kuin jossain lämpimissä ilmastoissa (tropiikissa jne.)
Ilmasto ei ole aina ihmiselle armollinen. Syksyinen pimeys, talven pituus, kesän kylmyys ja sateisuus huonontavat onnellisuusindeksiä.
Pieni kommentti vain tuosta koulutetun nuorison maastamuutosta.
Suomesta on aina ollut maastamuuttoa. Kuusikymmnetäluvun ja seitsemänkymmentäluvun alun maastamuutto oli tosin työikäisten nuoren väestön liikehdintää yhdestä pohjoismaasta toiseen, mutta monta meistä lähti kauemmaskin ja kuinka monta prosenttia jäi sille tielleen? Osa meistä oli koulutettua osa ei, minä itse siltä väliltä, koska lähdin kesken opiskelujen. Eipä meiltä kukaan silloin kysellyt että kuinka todennäköistä in että palaat takaisin (internet on muuttanut monta asiaa) ja uskoisin että jos olisi kyselty suurin osa olisi vastannut ettei ole todennäköistä tai että ei tiedä. Ainoastaan ne jotka lähtevät työkeikoille ulkomaille tai opiskelemaan stipendillä tai muuten laskevat palaamisen olevan todennäköistä ja silloinkaan se ei usein tapahdu.
Toisekseen, miten suuri hyöty tai haitta siitä on kansantaloudelle että koulutettu nuoriso lähtee ison rahan perään maailmalle ja saamme sen sijaan nuorta, työkykyistä (haluista?) mutta suurelta osaltaan kouluttamatonta väestöä esim. Lähi-Idästä, Pohjois-Afrikasta?- johtajien_paaria
Suomen huippujohtajat antavat kansallisomaisuutemme lähes vastikkeetta Briteille ja jenkeille, siksi ne kehuvat Suomea maailman parhaaksi maaksi. Tarkoittavat kuitenkin anteliainta. Ja tietysti sitä että Suomessa on maailman tyhmimmät johtajat.
- 1eero
Tuo on ainoastaan sinun näkemys.
Meillä on kansan valitsema johto, siis silloin täytyy kansan olla tyhmä.
Kuinka tyhmä kansa on saannut tämän maan näin hyvinvoivaksi, olisit haukkunut meillä on tylsän ruma luonto tms. "johtajien_paaria"
Taitaapa mennä niin että.
Suomi antaa kaiken tieto-taitonsa Kiinan käyttöön.
Ja sieltä valuu sitten halpaa mutta hyvää tuotetta myös muille maille.
-
Joskus kuitenkin loppuvat maaltamme rahat.
Ja silloin loppuu myös laadukas Pisa-Koulu.
-
Toisaalta.
Kiinahan osoittaa pyrkimystä päästä osaksi Suomea.
Maamme jotkut höyry-päät ajattelevat toisin-päin.
Haluavat maamme osaksi Kiinaa.
-
Aamu-teeveessä on jo rätti-päitä ja ollut muutama vino-silmäkin.
Ah! Lapsillamme on ihana tulevaisuus!
Kunhan eivät mainitse olevansa kanta-Suomalaisia.
H.- TaallaHyva
hunksz kirjoitti:
"johtajien_paaria"
Taitaapa mennä niin että.
Suomi antaa kaiken tieto-taitonsa Kiinan käyttöön.
Ja sieltä valuu sitten halpaa mutta hyvää tuotetta myös muille maille.
-
Joskus kuitenkin loppuvat maaltamme rahat.
Ja silloin loppuu myös laadukas Pisa-Koulu.
-
Toisaalta.
Kiinahan osoittaa pyrkimystä päästä osaksi Suomea.
Maamme jotkut höyry-päät ajattelevat toisin-päin.
Haluavat maamme osaksi Kiinaa.
-
Aamu-teeveessä on jo rätti-päitä ja ollut muutama vino-silmäkin.
Ah! Lapsillamme on ihana tulevaisuus!
Kunhan eivät mainitse olevansa kanta-Suomalaisia.
H.Aivan nii, mina olla taalla lomaa nyt, yulee taas kesa hakee palkka pois.
On varma kylma siella ?
https://www.youtube.com/watch?v=TM_7THf7RwU
Taalla hyva olla : )
- tuppisuuna
Parasta Suomessa on se, että saa bussissa istua itsekseen eikä teeskentelevät "smooltolkkaajat" tunge minun ajatusmaailmaa häiritsemään.
- pirremiinapa
😀n, olihan se tuokin , naurattipa kyllä.
:))
Nyt minuakin nauratti.
Tuli mieleen kun hiljakkoin Ruotsiin tulleena työpaikkakursseilla joku kertoi juttua ruotsalaisten ja maahanmuuttajien eroavaisuuksista. "Jos istut aivan tyhjässä bussissa ja bussiin tulee joku esmeks afrikkalainen niin mihin se menee istumaan? Ei tietenkään mihinkään tyhjään penkkiin vaan juuri sinun viereesi, hymyilee leveästi ja sanoo How are you?
Minäkuulun myös niihin jotka emme halua smalltalkia ventovieraiden kanssa bussissa. Haluan katsella maisemaa, ajatella omia ajatuksiani, olla omassa seurassani. "I was fine until you came and sat down there."- O-Orvokki
Olen aina välillä käynyt todella mielenkiintoisia keskusteluja ja saanut joskus kuunnella koskettavia henkilökohtaisia tarinoita vähän pitemmillä matkoilla. Jotkut niistä voin suurimmalta osin palauttaa mieleeni edelleenkin.
Erityisesti yksi kerta on jäänyt mieleeni, kun tuntui, että olisin voinut jatkaa matkaa pitemmällekin vain kuullakseni jatkoa yhden äidin kertomaan tarinaan Lastenklinikan vierailustaan ja poijastaan. En myöskään halua että pitää väkisin yrittää jutella tuntemattoman kanssa bussissa tai lentokoneessa. Linja-autossa pistän aina kassin viereiselle penkille jos autossa on muuallakin tilaa :)
En sentään katso kulmieni alta ja murise.- JoskusYksinJoskusKaksin
Pelkäätkö vieraita ihmisiä tai ujosteletko?
Minä juttelen välillä ihan mielelläni ihmisten kanssa, mutta töistä tullessa kotimatkalla oli yleensä tarve saada nollatuksi pää ihan rauhassa itsekseni matkan aikana. - MitenIstutSit
mielikki.mummo kirjoitti:
En myöskään halua että pitää väkisin yrittää jutella tuntemattoman kanssa bussissa tai lentokoneessa. Linja-autossa pistän aina kassin viereiselle penkille jos autossa on muuallakin tilaa :)
En sentään katso kulmieni alta ja murise.Pidätkö laukkua tuolilla vielä silloinkin, kun bussi alkaa olla täysi?
Istutko ikkunapaikalla vai käytävän puolella? - tuppisuuna
Se oli tärkeää omaa aikaa työmatkat. Toinen työhän oli vielä kotona.
Minusta on melkein pyhä asia olla bussissa hiljaa. Useimmat kunnioittavat tuota äänetöntä sopimusta. Joskus sattuu kännykkäterrori, mutta harvemmin, koska ei enää tarvitse kulkea pahimpaan ruuhka-aikaan.
Paikallisjunissa ei ole samanlaista hiljaisuutta ja se on ihan ok. MitenIstutSit kirjoitti:
Pidätkö laukkua tuolilla vielä silloinkin, kun bussi alkaa olla täysi?
Istutko ikkunapaikalla vai käytävän puolella?En tietenkään pidä laukkua viereisellä penkillä jos bussi on täysi, niinhän kirjoitinkin, ikkunapaikan otan aina jos se on vapaa.
En pelkää enkä ujostele, olen sananvalmis ja pystyn oikein hyvin smal talkiin tarvittaessa. Kukaan ei tahdo uskoa kun kerron viihtyväni omissa oloissani, ei sitä minusta huomaa. Se on luonteenpiirre, vanhemmiten korostuu vielä.mielikki.mummo kirjoitti:
En tietenkään pidä laukkua viereisellä penkillä jos bussi on täysi, niinhän kirjoitinkin, ikkunapaikan otan aina jos se on vapaa.
En pelkää enkä ujostele, olen sananvalmis ja pystyn oikein hyvin smal talkiin tarvittaessa. Kukaan ei tahdo uskoa kun kerron viihtyväni omissa oloissani, ei sitä minusta huomaa. Se on luonteenpiirre, vanhemmiten korostuu vielä.Sama täällä. äskenkin pälpätin tuolla kirpputorilla monen tuntemattoman ihmisen kanssa ja ah oli taas niin mukava tulla pirttiin, omiin oloihinsa, kissa ootti oven takana.
- 1eero
Suomi on hyvä maa tossa savon maan kuppeessa, täällä asuu lupsakka kansa piällys miehiä joka toinen meillä oma kansallislaulu.
Kallaves kallaves siinä äet mun paetain pes...velmies salloo tuulastel tuulastel....- pirremiinapa
Tuulastelko äitis oikeesti?
Suomessa on niin paljon kauniita vesistöjä, ettei niitä kai voi paremmuus järjestykseen laittaakaan, jokaiselle se oma järvi, meri tai joki on kaunein, puhtauseroja tietenkin vesissä on. - 1eero
pirremiinapa kirjoitti:
Suomessa on niin paljon kauniita vesistöjä, ettei niitä kai voi paremmuus järjestykseen laittaakaan, jokaiselle se oma järvi, meri tai joki on kaunein, puhtauseroja tietenkin vesissä on.On järviä, saimaa jonka rannalla asustelet on rantaviivaa 14 850 km käytännössä juomakelpoista suurimmalta osin.
pirremiinapa kirjoitti:
Suomessa on niin paljon kauniita vesistöjä, ettei niitä kai voi paremmuus järjestykseen laittaakaan, jokaiselle se oma järvi, meri tai joki on kaunein, puhtauseroja tietenkin vesissä on."Tuulastelko äitis oikeesti?"
" siinä äet mun paetain pes...velmies salloo tuulastel tuulastel...."
Tarkkuutta "pirremiina", koska äethän se paitaa pes ja vel´mies salaa tuulastel?
Olen minäkin saanut muutaman kerran kokea tuon tuulastelun, vaikka vel´mies taisi olla se kalan saalistaja. Kolikkakalalla sain olla (yksin) ja jopa saalista sain, siis matikoita.
Isän kanssa useinkin talviverkoilla ja iskukoukkuja kokemassa talvisin ja mikään ei voita niitä kesäisiä onkireissuja, ei edes se kuuluisa puutarhan hoito, vaikka sielläkin jouduin olemaan, kun isä keksi meille kesä "possakan" männyn/kuusen?? taimien kasvatuksen? Yäk!- O-Orvokki
pirremiinapa kirjoitti:
Suomessa on niin paljon kauniita vesistöjä, ettei niitä kai voi paremmuus järjestykseen laittaakaan, jokaiselle se oma järvi, meri tai joki on kaunein, puhtauseroja tietenkin vesissä on.Veljmies se salaa tuulastelj, ainakin, jos savolaisten laulu puhuu totta.
- pirremiinapa
No niinhän tuo tek, miten mie sen äidin pistin tuuladtamaan he, väärällä sävelkorvalla luin 😊
Omasta pikku-listastani jäi puuttumaan ainakin vuodenaikojen vaihtelu, siis lisäys:
Neljä vuodenaikaa:
Kevät: luonto herää, monensävyisiä puhtaita vihreitä ilmestyy esiin ruskean ..harmaan peiton alta. Vedet alkavat virrata ja jäälautat lähtevät liikkeelle, routa katoaa, kasvit ja monenlaiset eliöt heräävät lisääntymään.
Kesä: luonto tarjoaa monenlaista hyvää nautittavaksi. Vesistöt, joet, järvet ja meret ...tarjoavat monenlaista hyvää. Kulkureittejä, huviretkimahdollisuudet, veneily, ...uinti, vedenelävät, kalastus, linnusto ja muut eliöt, kauniit maisemat ja mukavat ...asuinpaikat ym.
Syksy: upeat, värikkääksi muuttuneet maisemat, ruska-aika, satoaika, sekä ...luonnossa että viljelyksillä, marjojen ja sienten poimiminen luonnossa, ...jokamiehen oikeudet
Talvi: valkoinen lumi peittää kaiken likaisen alleen, näyttää puhtaalta ja valoisalta, pääsee liikkumaan puhtaassa ja raikkaassa ympäristössä, voi hiihtää, lasketella ja kelkkailla, rakentaa lumi-ukkoja ja -linnoja, lumi suojaa myös kasvuston talvehtimista kovassakin pakkasessa, ympäristö muuttuu hiljaisemmaksi, kun lumihanget vaimentavat ääniäkin, lumi narskuu pakkassäällä kulkiessa kenkien alla...
Iloitsen vuodenaikojen vaihtelusta, enkä haluaisi joutua koskaan muuttamaan pysyvästi pois Suomesta.
Eläköön Suomi ja tarjotkoon monenlaista hyvää vielä seuraavan sadan vuoden jälkeenkin. ;)
."optimisti-orvokki"
Noh.
Mutta hienoa.
Hyvinhän sinä olet lukenut riimejäni vuosien varrella.
Olisit edes vähän maininnut...
H.
Tiivistäisin, että kaikki yhteiskunnan palvelut toimivat ainakin kohtuullisen hyvin. (Parantamisen varaa tietysti aina löytyy, alueellisestikin)
Ihana puhdas luontomme. Onneksi on vuodenajat, olisi tylsää, jos aina olisi kesä tai talvi.
Juuri talvinen vuodenaika tekee myös sen, että lapin yrtit ovat paljon ravintorikkaampia, kuin etelässä.
Sananvapaus.
Suomalaisten kyky, neuvotella asioista. Ei meidän parlamentissa rähistä, eikä käydä rinnuksiin kiinni.- TottaPuhutaan
Näin on! Totta puhut.
Selailin äsken tuota nettilehteä ja törmäsin tähän listaan.
Toivottavasti saan linkin onnistuun.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201712012200573643_ul.shtml- O-Orvokki
Jep. Brittiläinen Telegraph julkaisi lista ja totesi, että kyllä prinssi Williamin kelpaa vierailla täällä, kun Suomi on maailman mahtavin maa.
Lainasin tähän huolimattomasti tekstistä jonka kirjoitin eilen tuonne ketjun yläosaan ja laitoin linkinkin, joka ilmestyi kovin etsinnan jälkeen tu9nne ketjun loppupäähänkin - tai siis tällä hetkellä ketjun alaosaan.
- teretule
Suomi ihannoi ex tv kun voi näyttää mustaa naamaa joka tilanteessa ja muuta saman tyylistä.
Suomi on hyvä myös monessa paha, niin on kaikkialla. Suomella on liian suuret luulot itsestään.
Kuin edellinen pidän vuoden ajoista. - toisiamme.tukien
Voi että, kyllä suomalaiset ovat ihania. Just oikeanlaisia ihmisiä tähän upeaan maahan.
- teretule
Totuudessa on suomalainen apina, katso historiaa jos osaat lukea et osaa olet ilman aivoja.
- toisiamme.tukien
teretule kirjoitti:
Totuudessa on suomalainen apina, katso historiaa jos osaat lukea et osaa olet ilman aivoja.
En elä historiassa. Elän tässä päivässä. Juuri tänä päivänä, tässä ajassa, on tärkeää olla tukena toisillemme. Kuilut kasvavat vähän joka asiassa. Vain tiivistämällä ja tukien voimme estää esim. eriarvoistumisen jopa syrjäytymisen.
Oletko teretule katkera kovastikin joutuessasi muuttamaan Suomesta aikoinaan? Aika moni ihminen on kuitenkin muuttoosi syytön.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuolemanrangaistus
Mielestäni kuolemanrangaistus on väärin kaikissa tilanteissa. Vaikka joku olisi murhannut 10 ihmistä, hänen surmaaminen735559Muistakaa persut, että TE petitte, ei kokoomus
Miksikö kukaan ei arvostele kokoomusta? No sen vuoksi, että kokoomus noudattaa vaalilupauksiaan. Sen sijaan TE persut,2734866Riikka Purra ei estä tehomaksun käyttöönottoa
Sähkön hinnoittelua koskevan määräyksen on määrä astua voimaan vuoden 2029 alusta, Energiavirastosta kerrotaan. Määräyk433190Seuraava hallituspohja - Kokoomus, kepu, persut + KD
Kokoomus saa ainakin 20% kannatuksen ensi vaaleissa, keskusta sanoisin noin 15%, persut todennäköisesti enemmän, ehkä 172553014Outo ilmiö - vasemmistolaiset eivät kirjoita mitään kokoomuksesta
joka sentään johtaa hallitusta, ja jonka talouspolitiikkaa noudatetaan. Nämä muutamat vasemmistolaiset jotka täällä aina1042639Lopetan ikävöinnin
Ei meistä enää koskaan tule mitään. Olen ikävöinyt ja kaivannut enkä saa mitään vastakaikua ja lämpöä. Parempi erillään52172Maria Veitola kommentoi soutelija Saarion huomionhakuisuutta
"Minusta on jotenkin kuvottavaa, kuinka kovalla intensiteetillä Suomi-media seuraa miessankari Jari Saarion merihätää. S3362072Muovipusseista pitäisi saada panttimaksu takaisin
Ostan joka päivä yhden muovipussin, ja niistä palautuu keskimäärin takaisin kaupan pullomaatin yhteydessä olevaan roskik651801Jos kaikki lopulta kuolevat, onko edes pahimmillakaan rikoksilla mitään väliä?
Kaikki kuolevat lopulta. Siksi ihmisten tekemillä rikoksillakaan ei lopulta ole mitään merkitystä. Joidenkin mielestä t21556Väestöstä vain vassarit vaihtuvat nopeammin kuin persut
Kevääseen 2023 verrattuna vassareita 50 prosenttia enemmän, ja persuja 25 prosenttia vähemmän.151555