Onko pallonkierron motiivi rahan puute?

En saa kiinni pallonkierron ideasta.

Purjehdusta on todella vähän, paikallaan olemista paljon. Vene on käytännössä kämppä, jossa asutaan. Vene on kuitenkin epämukava kämppä. Ei sitä voi verrata ilmastoituun asuntoon.

Kun itseäni ajattelen, ryhtyisin tuohon vain siksi, että muuhun ei olisi varaa. Jos olisi, vuokraisin mukavan asunnon, asuisin siinä ja vaihtaisin puoli vuotta asuttuani mannerta. Jos tahtoisin purjehtia paikan päällä, vuokraisin purjehtimiseen sopivan veneen.

Aikasemmin ajattelin, että pallonkierrossa purjehdus olisi se juttu, mutta nyt kun olen aiheeseen tutustunut, olen oppinut, että se on vain pieni lisämauste. Pallonkierron perusidea on asua veneessä.

Selittäkää. Kuinka moni kiertäisi palloa veneellä, jos rahasta ei olisi puutetta?
Ilmianna
Jaa

25 Vastausta


Pallonkierto veneellä on varmaan yksi kalleimista vaihtoehdoista mihin normi-ihiminen voi ryhtyä.
Jos itsellä olisi mielettömästi rahhoo, niin kiertelisin palloa varmaan monenlaisilla vehkeillä.

Purjeveneilijä haluaa purjehtia ja kokea merta ja jotain kiksejä saa täytyy saada myös väsyttävistä välimatkoista, joihin sisältyy usein kaikenlaisia vastoinkäymisiä ja kokemuksia.
Ilmianna
Jaa
Pallonkierto on vain sivutuote. Asian ydin on liikkua ja kierrellä paikkoja joihin muuten on vaikea päästä tai muuten vaan hauska mennä. Oletpa missä tahansa, aina on kotimukana. Itselläni on paritalonpuolikas, mökki ja purkkari. Viimeksimainittu on ehdottomasti mukavin ja paras paikka asua. Eikä kukaan silti estä lentomatkailua.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Hyvin tiivistetty! Eikä kannata lähteä seilaamaan jos pallonkierto on vain suoritus, jolla voi leuhkia jossain pöydässä....
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tulihan sitä palloa kierretty 70-luvulla, villillä linjoilla.- Kunnes kohtasin itämailla prinsessan ja jäin maakravuksi :D
Ilmianna
Jaa
https://www.devalk.nl/en/yachtbrokerage/250214/NORTHERN-MARINE-78.html

Purjeilla kitkuttaen en viitsisi palloa kiertää, mutta esim tällaisella matka taittuisi mukavasti, huutokaupassa lähtö hinta 250000€ ja alle millin ei varmasti tule saamaan...koko on maksimi mitä suomi poika saa ajaa ilman pätevyys kirjaa..
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Onkohan nuo Northern Marinen alukset turvallisia pallonkiertoon? Ainakin yksi 90-jalkainen oli uponnut vesillelaskussa toukokuussa 2014 aiheuttaen 10 milj. dollarin menetykset.
"The National Transportation Safety Board determines that the probable cause of the capsizing of the yacht Baaden during its initial launch was the vessel’s low margin of stability due to the combined effects of a recording error during the final vessel weigh, which resulted in an incorrect assessment of the vessel’s center of gravity, and an overestimation of the weight of installed ballast..."
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tuollaisella moottorijahdilla palloa kiertäessä saa muuten pikaisen laskutoimituksen perusteella varautua siihen, että polttoainetta kuluu reissussa reilusti yli 100.000 litraa.

Aluksen polttoainetankit vetävät vajaat 18.000 litraa ja yhdellä tankkauksella pääsee n. 4000 merimailia. Mielekäs pallonkierto, jossa vähän poikkeillaankin paikoissa, tarkoittanee vähintään 25.000 merimailin reissua. Virallisesti maailmanympäripurjehdukseksi laskettava minimimatka on 21.600 mailia.

Eihän tuollainen kulutus varmaankaan este ole, jos alukseen ja sen ylläpitoon on muutenkin varaa, mutta tulipa mieleeni.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Talouskyljys kirjoitti:
Tuollaisella moottorijahdilla palloa kiertäessä saa muuten pikaisen laskutoimituksen perusteella varautua siihen, että polttoainetta kuluu reissussa reilusti yli 100.000 litraa.

Aluksen polttoainetankit vetävät vajaat 18.000 litraa ja yhdellä tankkauksella pääsee n. 4000 merimailia. Mielekäs pallonkierto, jossa vähän poikkeillaankin paikoissa, tarkoittanee vähintään 25.000 merimailin reissua. Virallisesti maailmanympäripurjehdukseksi laskettava minimimatka on 21.600 mailia.

Eihän tuollainen kulutus varmaankaan este ole, jos alukseen ja sen ylläpitoon on muutenkin varaa, mutta tulipa mieleeni.
Minulla taas tuli mieleen sellainen juttu, että noihin toimintamatkoihin päästäkseen on ajettava samaa nopeutta kuin purjehtiessakin mennään. Kuka jatkaisi oikeasti kitkuttaa valtameren yli moottorilla rahaa poltellen?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tuo kylkimaalaushan on kansainvälinen tunnus rannikkovartioalukselle,liekkö tuollainen "lulla"on ollut ammattikäytössä?Toisaalta myynti maahan on merenkulun mahti maa joten osannevatkyllä valmistaa vesivehkeitä.Mutta sauna olla pitää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ne menevät, jotka haluavat. Ei sinne kiertämään ole kenenkään pakko lähteä. Siksi tällaisen asian pohtiminen on ajanhukkaa
Ilmianna
Jaa
Joku on joskus sanonut hyvin että ”purjehtiminen on kallein tapa matkustaa ilmaiseksi”. Eli rahan puutteen vuoksi kukaan ei tuota tee
Ilmianna
Jaa
Jos kyse on nimenomaan palkonkiertämisestä eikä vain vastaavan pituisesta ja kestoisesta purjehduksesta, niin täytyyhän motivaation liittyä juuri siihen kiertämisen ideaan.

Ihan sama motiivi kuin vuorelle kiipeämisessä, Atlantin ylityksessä, Kasuunin kiertämisessä tai Kanaalin yli uimisessa: on joku havainnollinen suorite, jonka tekee mieli suorittaa sen itsensä vuoksi.
Ilmianna
Jaa
Mistä mahtaa tulla se aloittajan ja ehkä jonkun muunkin mielikuva, että maapallon kiertäminen purjeveneellä olisi pääasiassa asumista? "Purjehdusta on todella vähän", arveli keskustelun avaaja.

Kun itse kiersin pallon, käytin siihen 3 vuotta. GPS näytti kuljetuksi matkaksi tulleen 42.000 merimailia. Tietysti tuo kolme vuotta sisälsi pakolliset pysähtymiset pyörremyrskykausien takia (Uusi-Seelanti 6 kk, Etelä-Afrikka 3 kk) sekä runsaasti luontoretkeilyä. Silti purjehdusta tuli keskimäärin varmaankin enemmän kuukautta kohti kuin Itämeren alueen kesälomareissuilla yleensä taitaa kertyä (laskekaa omat purjehdusmailienne kertymät).
Kuka lähtisi pitkään purjehdusreissuun rahan puutteen tai liian rahansa takia? Motivaatio on aivan muu!
Itselleni kävi niinkuin monelle tuntemalleni pallonkiertäjälle: heti kotiin palaamisen jälkeen alkoi haaveilu uusista pitkistä purjehdusreissuista. Tietenkään valtameripurjehdukset eivät sovi jokaiselle. Enemmistölle riittää kotisaaristosta nauttiminen. Valtamerten ylityksistä haaveilijoita on paljon enemmän kuin haaveensa toteuttajia. "Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista"?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Aivan oikein kirjoitat. Minuakin kiinnostaisi lähteä tuollaiselle matkalle, mutta ensimmäinen rajoitus tulee rahan puutteesta ja toinen alttiudesta merisairauteen.
Viimeksi mainittua vaivaa en tosin ole koskaan testannut pitkällä avomeripurjehduksella, koska veneeni on vain 27f.
Saaristomatkailu on toistaiseksi riitänyt, mutta saahan sitä aina haaveilla ankkuroinnsta vaikka Nuku Hivan rantaan:D
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Voi olla, että käsitykseni paikallaan olemisesta on väärä.

Omilla kesälomapurjehduksillani purjehdusta on kokonaisajasta noin kaksi kolmasosaa, matkaamme yötä myöten ja olemme vain harvoin maissa. Minulle on syntynyt sellainen käsitys, että maailmanympäripurjehduksessa ollaan paljon enemmän paikallaan, mikä tuntuu kummalliselta, kun kysymys on kuitenkin purjehduksesta eikä matkailusta.

Jos tahtoo matkailla, niin sitten täytyy matkailla, mutta veneessä asumista en ymmärrä, koska se on niin epämukavaa. Kun vene ei ole liikkeessä eikä saa nauttia purjehduksesta, vene on hukkatilaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Olikohan se jodlari vai joku savolaisukko, joka taannoin suorastaan moitiskeli pitkänmatkanpurjehtijoita siitä, etteivät he purjehdi, vaan maleksivat satamissa. En ymmärtänyt ajatusta silloin, enkä yhtään sen enempää nyt. Kunnioitan suuresti kaveria, joka on osallistumassa Golden Globe Raceen. Siihen kisaan pitäisi TuuliTuitikinkin osallistua, niin saisi purjehtia.

Itse pidän suuresti purjehtimisesta. Erityisesti pidän kilpapurjehduksesta, joka takuulla on purjehtimista vain purjehtimisen takia. Mutta vähäisessäkään määrin ei mene jakeluun, että pallon kierto lähtökohtaisesti olisi vain purjehtimista varten. Jos olisin kovempi jätkä, voisin itsekin osallistua GGR:een. Se veisi vain vuoden kaikkineen, sen jälkeen voisi viettää seuraavat viisi vuotta toisella kierroksella vaimon kanssa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Onkohan tuolla karavaanaripuolella myös sellaisia, jotka dissaavat "pysähtelijöitä ja jouten olevia" ? Toivottavasti ei.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Mitä TuulaTuitikki oikeastaan haluaa viestittää? Maailmanympäripurjehduksen voi toki tehdä pysähtymättä kertaakaan maissa, jos välttämättä haluaa. Sen voi tehdä yksin, kaksin tai kilpaa purjehtimalla (ks. käynnissä oleva Volvo Ocean Race). Suomalaiset purjehtijat ovat käyttäneet pallonkiertoonsa useimmiten 2-3 vuotta, muutamat kymmenen. Jotkut ovat kiertäneet 2 tai 3 kierrosta. https://venelehti.fi/pallon-kiertanyt-63-suomalaisvenetta/
Itse käytin pallonkiertoon kolme vuotta. Neljä olisi ollut parempi, jolloin olisi ollut enemmän aikaa esim. Australiassa ja Etelä-Amerikassa retkeilyyn. Uskon, että jopa TuulaTuutin ennakkokäsitykset voisivat muuttua jo ensimmäisen valtamerietapin jälkeen. Uskon että useimmat haluavat jaloitella pitkien valtamerietappien välillä. Aika oudolta tuntuu sekin, että pysähdyksien välttämiseksi jättäisi tutustumatta Tyynen meren ja Intian valtameren saariin - varsinkin niihin, jossa ei ole lentokenttää eikä laivayhteyksiä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Elämänparaskokemus kirjoitti:
Mitä TuulaTuitikki oikeastaan haluaa viestittää? Maailmanympäripurjehduksen voi toki tehdä pysähtymättä kertaakaan maissa, jos välttämättä haluaa. Sen voi tehdä yksin, kaksin tai kilpaa purjehtimalla (ks. käynnissä oleva Volvo Ocean Race). Suomalaiset purjehtijat ovat käyttäneet pallonkiertoonsa useimmiten 2-3 vuotta, muutamat kymmenen. Jotkut ovat kiertäneet 2 tai 3 kierrosta. https://venelehti.fi/pallon-kiertanyt-63-suomalaisvenetta/
Itse käytin pallonkiertoon kolme vuotta. Neljä olisi ollut parempi, jolloin olisi ollut enemmän aikaa esim. Australiassa ja Etelä-Amerikassa retkeilyyn. Uskon, että jopa TuulaTuutin ennakkokäsitykset voisivat muuttua jo ensimmäisen valtamerietapin jälkeen. Uskon että useimmat haluavat jaloitella pitkien valtamerietappien välillä. Aika oudolta tuntuu sekin, että pysähdyksien välttämiseksi jättäisi tutustumatta Tyynen meren ja Intian valtameren saariin - varsinkin niihin, jossa ei ole lentokenttää eikä laivayhteyksiä.
Varsin outo on Tuulan ajatus ostaa asunto joka mantereella, asua puoli vuotta ja kuvitella kokeneensa koko mantereen. Monissa kulttuureissa tutustuu naapureihin nopeammin kuin Suomessa, mutta silti puoli vuotta on lyhyt aika edes päästä sisään paikalliseen kulttuuriin syvällisemmin. Ja muutahan ei kiinteässä asunnossa asuvalle ole tarjolla. Purjevenettä vuokraamalla ehkä osittain itse purjehtimisen tarvetta voisi tyydyttää, mutta sehän johtaa lähinnä kevytveneeseen. Jos pitää purjehtia purjehtimisen vuoksi, ei tarvitse poistua Itämereltä. Viimeistään Välimerellä on riittävästi tilaa ja lämmintä purjehtia ympyrää avomerellä.

Ja siitä että vene olisi epämukava kämppä, olen tyystin erimieltä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ei kannata harmistua, jos oma ajatuksenkulku ei saa varauksetonta hyväksyntää. Jokainen taaplaa ja seilaa tyylillään ( ja enemmistö ei seilaa ollenkaan!)

Palstan keskusteluissa on monen vuoden ajalta juuri "pallonkiertoon" liittyvää sisältöä. Niitäkin voisi tutkailla..
Ilmianna
Jaa
Paikkojen lisäksi on ne samanhenkiset ihmiset mitä matkalla tapaa. Se on mielestäni erittäin iso osa venemustalaisena olossa!
Ilmianna
Jaa
Juu, kyllä jos purjehtimaan lähdetään niin sitten pitää purjehtia. Ja jos asuntoautolla, niin ajetaan perkule pysähtymättä koko neljän viikon kesäloma. Tankilla korkeintaan käydään, mutta silloinkaan ei moottoria sammuteta. Lapinvaelluksella patikoidaan aamusta iltaan ja yötkin läpeensä kun on yötön yö, kun ollaan vaeltamaan tultu niin ei pysähdytä... En oikein saa kiinni siitä matkoilla pysähtymisen ideasta, pysähtyä voi kotona sitten.
Ilmianna
Jaa

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa
Oli purjehdittu matka mikä hyvänsä, sen tärkein anti on matkalla kohdattavat ihmiset. Rahanpuute ei koskaan ole pallonkiertopäätöksen laukaiseva tekijä. Vähin rahoin ei uskalla lähteä ja rahakas taas ei lähde, koska hänen elämäntehtävänsä on lisärahan kerääminen.
Massikaiffareitakin näkee vesillä. Alkumatkasta he menevät kellon ja allakan mukaan kiireellä, itse kiireensä luoneina. Myöhemmin kiire kaikkoaa ja touhusta alkaa saada enemmän irti. Fiksummat näistä heräävät jossain La Corunassa, joku Algarvessa tai Kanarialla, useimmat viimeistään Karibialla.
Olen tavannut venekuntia jotka ovat itse kertoneet budjetistaan. Pienin kuulemani oli 600/kk, löyhin 100 000/vuosi. 600 euron porukka oli kokenut paljon enemmän ja oli hauskanrento venekunta. Satatonnarit taas tosissaan ja hoppuisia kuin Wall Streetin meklarit.
Menee millä menee ja millä vaan rahalla. Kunhan menee. Edes jonnekin.
Ilmianna
Jaa
Ei sinun kannata yrittääkään ottaa kiinni pallonkierron ideasta. Olet niin kaukana sen tyyppisestä ihmisestä, joka ikinä lähtisi kierrokselle. Et takuulla viihtyisi siellä.
Ilmianna
Jaa
Ne on ne punaiset housut. Niitä tässä tavoitellaan.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Onko pallonkierron motiivi rahan puute?

En saa kiinni pallonkierron ideasta.

Purjehdusta on todella vähän, paikallaan olemista paljon. Vene on käytännössä kämppä, jossa asutaan. Vene on kuitenkin epämukava kämppä. Ei sitä voi verrata ilmastoituun asuntoon.

Kun itseäni ajattelen, ryhtyisin tuohon vain siksi, että muuhun ei olisi varaa. Jos olisi, vuokraisin mukavan asunnon, asuisin siinä ja vaihtaisin puoli vuotta asuttuani mannerta. Jos tahtoisin purjehtia paikan päällä, vuokraisin purjehtimiseen sopivan veneen.

Aikasemmin ajattelin, että pallonkierrossa purjehdus olisi se juttu, mutta nyt kun olen aiheeseen tutustunut, olen oppinut, että se on vain pieni lisämauste. Pallonkierron perusidea on asua veneessä.

Selittäkää. Kuinka moni kiertäisi palloa veneellä, jos rahasta ei olisi puutetta?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta