Mitä karitsoille ruuaksi?

Keinoemoksiko?

Meidän Ruusu-uuhi sai viikko sitten 4(!)karitsaa, ja nyt näyttäisi ettei maito riitä kaikille. Ruusu tuntuu muutenkin ajattelevan, että nyt on lapsia liikaa :(
- Mitä karitsoille voisi antaa emän maidon korvikkeeksi?

- Kuinka paljon karitsat tarvitsevat "korvikemaitoa"?

- Montako kertaa päivässä olisi hyvä juottaa?

- Muita neuvoja?

9

3901

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keiko

      karitsoille parasta korvikeruokaa on juottorehu, hae esim. agrimarketista tms. Säkki maksaa 42e mutta sitä riittää pitkälle. Säkin kyljessä on annosteluohjeet.

    • MaaJustiina

      1 l kulutusmaitoa
      1 munankeltuainen
      hiukan sokeria (hedelmäsokeri) tai hunajaa
      hiukan suolaa
      1 rkl ruokaöljyä
      0,5 dl kermaa
      0,5 dl lactosat-jauhetta

      Minä käytin tätä ohjetta ja juotin 4-5 krt päivässä, harvemmin sitten, kun karitsa oli hiukka isompi ja söi jo muutakin.

      • Kaisu

        näitä itsetehtyjä maidonkorvikkeita... Varmimmin pääset alkuun ostamalla kaupasta tarkoitukseen sopivaa jauhetta.

        Tiedän tapauksia, joissa aiemmin terveitä karitsoita on kuollut omatekoisten juomarehujen "ansiosta".

        Onnea karitsanhoidollesi.


      • MaaJustiina
        Kaisu kirjoitti:

        näitä itsetehtyjä maidonkorvikkeita... Varmimmin pääset alkuun ostamalla kaupasta tarkoitukseen sopivaa jauhetta.

        Tiedän tapauksia, joissa aiemmin terveitä karitsoita on kuollut omatekoisten juomarehujen "ansiosta".

        Onnea karitsanhoidollesi.

        Tämä ohje on otettu maaseutukeskusten liiton kirjasta "lampaan ruokinta ja hoito".


      • lammaspaimen
        MaaJustiina kirjoitti:

        Tämä ohje on otettu maaseutukeskusten liiton kirjasta "lampaan ruokinta ja hoito".

        Olen antanut karitsoille lisämaidoksi aitoa lehmänmaitoa, ei tule ripulia, eivätkä juottokaritsat kuole kesällä laitumella, kuten juomarehuilla ja kaupan purkkimaidolla ruokitut. Kannattaa siis miettiä itsekin mitä me juomme. Haen lypsykarjatilalta aina karitsoimisaikana maitoa, samaa maitoa sitten juo koko perhe. Kermat kuorin päältä karitsoille. Maito pitää aina antaa sopivan lämpöisenä, aluksi 3-4 kertaa päivässä, myöhemmin aamulla ja illalla, riippuen siitä kuinka paljon tai vähän karitsa saa emolta. Alussa annan sen verran kuin karitsa mielellään juo, myöhemmin rajoitan vähän, ettei ala näyttää potkupallolta. Onko muilla kokemuksia?


      • MaaJustiina
        lammaspaimen kirjoitti:

        Olen antanut karitsoille lisämaidoksi aitoa lehmänmaitoa, ei tule ripulia, eivätkä juottokaritsat kuole kesällä laitumella, kuten juomarehuilla ja kaupan purkkimaidolla ruokitut. Kannattaa siis miettiä itsekin mitä me juomme. Haen lypsykarjatilalta aina karitsoimisaikana maitoa, samaa maitoa sitten juo koko perhe. Kermat kuorin päältä karitsoille. Maito pitää aina antaa sopivan lämpöisenä, aluksi 3-4 kertaa päivässä, myöhemmin aamulla ja illalla, riippuen siitä kuinka paljon tai vähän karitsa saa emolta. Alussa annan sen verran kuin karitsa mielellään juo, myöhemmin rajoitan vähän, ettei ala näyttää potkupallolta. Onko muilla kokemuksia?

        Minä käytin tuohon ohjeen mukaisen korvikkeen tekoon ehtaa tankkimaitoa, ei ollut ripulia eikä muitakaan ongelmia, alussa annoin myös ade-vitamiini seleeniliuosta pariin kertaan.
        Vaikka lehmän- ja lampaan maito eroaa toisistaan melko paljon, niin käsittelemätön lehmänmaito varmastikin parempaa kuin kaupan maito.
        Minä olen juottanut myös tuon 3-4 krt päivässä ja antanut niin paljon, kuin on juonut.
        Tietääkseni suomesta ei saa pelkästään lampaan karitsoille tarkoitettua juottorehua, vaan saatavilla on vain vasikoille tarkoitettua tavaraa. Korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä.


    • Kysymys

      Voiko antaa esim vauvvan maito vastikeeksi? Siis ihan kaupasta ostettua vauvan maitoa ?

      • navettapiika

        Kaikkeahan voi antaa, mutta tuleeko karitsa kuralle onkin toinen juttu. Aika kalliiksikin se juotto tulee jos litra hinta on vitosen paikkeilla.
        Itse juotin lehmien ternimaitoa , eikä ainutkaan kuollut tai tullut kuralle, oikea määrä oli vähän hakusessa ja juotin kuusi kertaa vuorokaudessa.


    • näin meillä

      vasikan juottorehu ei käy(liikaa kuparia), eikä kaupan maito(menee vatsa sekaisin) todennäköisesti karitsa kuolee kummassakin tapauksessa,oikea vauvalle tarkoitettu korvike kyllä käy ja hyväksi todettu mutta kallista. oikeata lehmänmaitoa en ole kokeillut

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7488
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2812
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2402
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      109
      2113
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1799
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1553
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1416
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1379
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1327
    Aihe