Kuinka paljon on sinun arkkuraha?

Tuossa mietin, kun lapsilleni lähettelin Joulurahaa ja mainitsin, että minun "arkkurahat" on jäätävä tilille ainakin. No, vitsi, vitsi, koska varppina riittää, mutta kuitenkin tuli mieleeni googlailla.

Siitä innostuin taas uudestaan katselemaa Krematoria sivustolle, mitä se nykyisin maksaisi? Halvin vaihtoehto oli 1400,-€, mutta oliko todellakin se "riisuttu malli", koska siitä puuttui kantajat ja varmasti jotain muitakin kulua, ainakin, jos haluaa kutsua ystäviä saattamaan ja jotain heille on tarjotava, ilmeisesti?

Kuinka paljon itse varaisit. ns. "arkkurahaan", vaikka omaisuutta olisikin paljon?

30

843

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rahastusta

Riittää, tytär sanoi joskus kymmeniä vuosia sitten kun käytin rahaa holtittomasti, omiasi on rahasi mut jätä tilillesi sen verran ettei hänen tarvitse omista laittaa kun se aika tulee.
      Kallista on vaikka halvemman kaavan mukaan tuonpuoleiseen matkustaa.

• "Riittää, tytär sanoi joskus kymmeniä vuosia sitten"

No, minun tyttäret ei ole varoittanut tuosta, koska he tietävät, että ilman heidän apuja hautaan päästään, mutta muistan myös silloisesta heidän nuoruudesta sanonnan, että "mitäs, tuo, yks rahaa, kaks rahaa"?

Oli kysymys jostain vaate ostosta, josta kysyin hintaa, että mitä maksoi? Mielestäni se oli kallis, mutta hänelle se oli juuri tuo "yks rahaa, kaks rahaa"?

No, on hänkin oppinut nykyisin, että se yks raha voi olla parempi vaihtoehto, kuin se kaks rahaa, koska sitä ei vanhemmat enää maksa.

• "Kirkkoonkuulumattomalle ei ole välttämätöntä järjestää siunausta, joten suora tuhkaus on mahdollinen."?

Uutta tietoa minulle?

• Per-kel

Saavat saattajat sitten tyhjentää baarikaapin ja kaljavaraston :D

• Hau_taan_jou_tuu

Ei tarvi jättää yhtään mitään. Jälkeläisten ei tarvi maksaa peijaisia.
      Jos eivät huolehdi jäännöksistäni, niin haistelkoot. Minä aion haista pahalle ja kauan!

• Anonyymi

Mie aloitin haisemaan jo eläissäin, vuosien kokemuksel haastelen.👍

• vaimokin.uurnalehdossa

Arkun saa tehdä itsekin ihan laillisesti. Netistä löytyy ohjeet ta tarvikesuositukset.
      Kun laittaa kreppipaperin päälle, niin lautoja ei tarvitse edes höylätä. Lastulevystä tulisi turhan painava arkku.
      En kuulu kirkkoon. En myöskään vapaa-ajattelijoihin. Heiltä kuitenkin saa tilata suntiolle saattokaverin uurnahautausta varten.
      Kun uurnapaikka on seurakunnan hautausmaalla, kai se suntion läsnäolo tarvitaan. Uurnan sisällön voi kylvää omalle tontille, ehkä mereenkin.

• Perhehautaan

Mieheni hautauskulut olivat siinä 5 tonnin luokkaa, mutta sinne tulikin paljon saattajia, koska hänellä oli iso tuttava- ja ystäväpiiri.
      Mutta yllättävän kalliiksi tulivat perunkirjoitukset ja hautaustoimiston palvelut. Muistotilaisuus vei osan summasta, tietysti pääsee hiukan vähemmällä. jos ei kutsu ketään saattajaksi.
      Hautapaikasta ei tarvinnut maksaa, se on ikuisiksi ajoiksi maksettu sukuhauta.

• että.kukin.omaansa

Olisitko valmis hyväksymään viimeiseksi leposijaksesi puolison sukuhaudan?
      Meikäläisen mielestä jokaisella pitäisi olla oikeus omaan tai oman perheen hautapaikkaan, jossa ovat haudattuina vanhemmat ja mahdollisesti jo ennen vanhempiaan kuolleet alaikäiset lapset, mutta ei enempää.

• Pyhtää_Pyttis

Minullakin olisi sukuhauta kaukana vielä Kuopiostakin. Eipä sillä että joutuisin maksamaan arkkutaksikyydin, mutta olen järjestänyt viimeisen koisipaikan tänne etelään.

• ei-ole-sukuhautaa

"Olisitko valmis hyväksymään viimeiseksi leposijaksesi puolison sukuhaudan?"

Totta´kai olisin ja meidän jälkeen tulisi sinne lapsemmekin, mikäli kuolema olisi noin ennalta oletettu, että kuolemme ennen lapsiame ja olisi se sukuhautakin.

Mikäli tulkitsen oikein sukuhaudan, niin siellä on monessapolvessa olevat vainajat, joten sinne saatetaan vainajien perilliset ikään katsomatta ja aviopuolisot lapsineen.

Nykyisin taitaa olla jo harvinaista nämä suurelliset sukuhaudat, mutta omat vanhempani on siunattu samalle hautausmaalle, missä veljenikin on. Minä ja mieheni tulemme mitä ilmeisemmin olemaan jopa eri seurakunnan hautausmaalla, kaukana omista vanhemmistamme ja lapseni ties missä, mutta ei todennäköisesti samalla siunatulla maalla.

• Arkku kai tarvitaan vaikka haluankin polttohautauksen, tuhkat muistolehtoon, ei mitään kiviä eikä laattoja. Iloiset peijaiset tänne jäävät saavat pitää jos haluavat.

Ihminen on kuollut kun hänen asuinsijansa ei häntä enää muista.

• Mieheni sukuhaudalle Helsingin Ortodoksi hautausmaalle, tulee nimeni messinkilaattaan, samoin kuin hänellä, mutta tuhka siroitellaan luontoon, samoin kuin mieheni tuhka. Itse hautajaistilaisuus ruokailuineen , arkku toimitusmaksuineen, liikkuu noin 5-6000 € välillä.

• saankokysyä
        sini.sirkku kirjoitti:

Mieheni sukuhaudalle Helsingin Ortodoksi hautausmaalle, tulee nimeni messinkilaattaan, samoin kuin hänellä, mutta tuhka siroitellaan luontoon, samoin kuin mieheni tuhka. Itse hautajaistilaisuus ruokailuineen , arkku toimitusmaksuineen, liikkuu noin 5-6000 € välillä.

Monennenko miehesi sukuhaudalle ?

• sini.sirkku kirjoitti:

Mieheni sukuhaudalle Helsingin Ortodoksi hautausmaalle, tulee nimeni messinkilaattaan, samoin kuin hänellä, mutta tuhka siroitellaan luontoon, samoin kuin mieheni tuhka. Itse hautajaistilaisuus ruokailuineen , arkku toimitusmaksuineen, liikkuu noin 5-6000 € välillä.

Kolmannen, samoin kuin hänelle, olin 3 vihitty puoliso.

• Minut on luterilainen pappi 3kertaa vihkinyt.

• RAY_ON_KIROUS

Arkkurahat tuli pelattua RAY:n peliautomaateihin,
      RAY saisi maksaa kaikki hautajaiskulut korkoineen jälkeenjääville sukulaisilleni,

• terkkari-hoitaa

"RAY_ON_KIROUS"

Olen kuullut joskus sellaisen asian, että ja kun luovuttaa ruumiinsa Yliopiston Lääketieteellisen, vai missä ne nykyisin opettaa tulevia lääkäreitä, niin hautaus toimitetaan ilmaiseksi.

Yritin netistä löytää luovutus lomakkeita, mutta vielä en ole löytänyt.

• Nuo kaikenkarvaiset pelit ja arvonnat, tunkee sähköpostiinkin itsepäisellä tungulla. Vaikka kuinka karsii niitä roskaposteiksi, samoin kuin seksitarjouksia, ei niistä näy pääsevän eroon.

Itse en ole ollenkaan kiinnostunut pelaamisesta, en missään muodossa, voin ymmärtää epätoivon, jos moisiin jäis vielä riippuvaiseksi, huh!

Terapiaan pikemmiten, sen RAY kyllä maksaakin !

• lauri.Laihia
        terkkari-hoitaa kirjoitti:

"RAY_ON_KIROUS"

Olen kuullut joskus sellaisen asian, että ja kun luovuttaa ruumiinsa Yliopiston Lääketieteellisen, vai missä ne nykyisin opettaa tulevia lääkäreitä, niin hautaus toimitetaan ilmaiseksi.

Yritin netistä löytää luovutus lomakkeita, mutta vielä en ole löytänyt.

Luulen että tuo opetuskäyttöön luovuttaminen taitaa olla urbaani legenda. Saavat aineistoa muutenkin ihan tunguksi asti.

• Aattelin

Kummakun taivaaseen meno on noin kallista, ylöstempaisu voisi tapahtua kuin raketin lähtö vain saappaat jäisi pihamalle jos tulisi hylkäys pietarin portilla voitaisiin jättää avaruuteen kiertämään plateettaamme.

• Anonyymi

😂 maapalloa kiertävä, saappaaton oletettu, navigaattori varoiks mukaan, jos löytyisi kuitenkin sinne oikeelle portille.

• Anonyymi

En mitää. Heittäköö minne heittää.

• Anonyymi

vanha alotus, mutta
      usein on tullu mieleen tuo arkku,
      arkut on päätä huimaavan kalliita,
      kun puolisoni kuoli ostin tammiarkun, ja hautajaiset pidin seurakuntatlossa jossa yleensäkki pidetään hautajaisia ja ristiäisiä, vieraita kutsuin jotain noin 50 paukalle tuli muistaaksen noin jotain 30
      syötiin ruoka ja lopuksi kakku-kahvit jonkinverran siellä oli puheita ja laulettiin virsiä,
      suurinpiirtein kekkerit maksoin noin 10 000 eur,
      silloin oli rahaa,
      nyt olen yksin mulla ei ole noin paljon rahaa hautajaisiin mutta omaiset pitäköön semmoset hautajaiset kuin raskivat
      oma toive on pienet, vain lähiomaiset paikalla, halvin mahdollinen arkku ja krematorio hautaus, tuhka ilmeisesti samaan hautaan missä puolisoni on , tai itse kyllä haaveilen vapaudesta, joko johonki mereen tai jokeen
      mutta en tiedä empä sitä tule kyseleen mihin ovat mun tuhkani hävittäneet,

• Anonyymi

En ole leski.Asun yksin ja 2 aikuista lasta perheineen asuu todella kaukana.Nolla euroa tilillä arkku rahaa. Sanonut heille kun olen kuollut.Heti kontakti sairaalan sosiali työntekijään tai alueeni sosiali virasto.Ilmotatte ette ota vastuu perunkirjoitus,hautajaiset.Toimeksi anto sossuun ne. Jos tilillä 0 euroa.Kerran elämässä ontan edes kuolesa maksamiani veroja takaisin.Sossu eli valtio hoitakoon hommansa.Kukaan ei kuolessa jää maanpinnalle ja ei lähisuvun edes tarvitse hoitaa asiaa.Yksin asuvan kuoleen asioita,

• Anonyymi

Olen ollut kerran tilanteessa, jodsa kuulin nuo samat:
      Kato, että siellä tilillä on arkkurahat.

Pifin huolen, että siellä oli
      3000 arvioin silloin riittäväksi arkkurahastoksi.
      Hyvin riitti ja jäikin vielä.

• Anonyymi

Mistä kirjoittelet ... ?

• Anonyymi

Minun tarvitsee varata vain krematoriokuluihin, eli arkkuun ja polttoon. Uurna halvin pahviuurna jonka voi hävittää sitten kun tuhkani on siroteltu tunturituulen mukaan.
      Hautajaisia tai muitakaan kekkereitä ei pidetä, näin on jälkikasvun kanssa sovittu. Kirkkoon en kuulu joten siksi ei missään nimessä haudata ja sirotteluluvat tunturiin on hoidettu jo vuosia sitten.

• Anonyymi

Minä olen sanonut lähisuvulle, että kun kuolen, iskekää kuokka leuan alle ja vetäkää lähimpään metsään.

• Anonyymi

Samat sävelet muuten mutta tuhkan levitys muistolehtoon.
        Ei mitään monumenttia jonka hoitaminen jäisi lasten riesaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      280
      5411
    2. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      70
      4996
    3. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      123
      4375
    4. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      48
      4116
    5. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3830
    6. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3707
    7. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      41
      3428
    8. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      87
      3097
    9. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      67
      2958
    10. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      23
      2698
    Aihe