Vaihdetaanko täysvaihdossa vaihteiston suodatin?
Miten täysvaihto tapahtuu?
Automaattivaihteiston öljyn täysvaihto
29
8432
Vastaukset
Kyseinen operaatio on pitkälti riippuvainen auton mallista. Suodatinta ei kaikissa automallien vaihteistossa nykyisin ole. Jos vaihteistoöljyn suodatin autosta löytyy, saattaa se sijaita vaihteiston sisässä tai vaihteiston öljynlauhduttimen öljyputkien välissä. Toisissa malleissa ei huolto-ohjeiden mukaan suodatinta kuulu koskaan vaihtaa ja toisissa aina määräajoin. TOISINAAN automaattivaihteiston öljynvaihdoissa vaihdetaan vain osa vaihteistoöljystä, voidaan puhua ns. ``huuhtelusta``. Erityisen usein silloin kun korjaamon käytössä ei ole tähän tarkoitukseen suunniteltua vaihtolaitetta (ovat erittäin kalliita). Huuhtelu on muutenkin melko huono tapa poistaa öljyperäistä likaa. Jos korjaamo markkinoi vaihteistoöljyn täysvaihtoa, niin OLETTAISIN sen tapahtuvan edellä mainitulla laitteella. Mahdollisesti joissain automalleissa on vaihteistoissa on omat huoltoliittimensä mihin vaihtolaitteen letkut kiinnitetään, tai vaihtoehtoisesti öljynlaihduttimelle menevät meno- ja paluuputki avataan, josta vanha öljy kerätään talteen. Kun vaihteisto on tyhjennetty vanhasta öljystä olisi se hyvä puhdistaa. Jos ja kun puhdistus tehdään, huoltolaite hoitaa senkin kierrättämällä puhdistusaineita vaihteistossa (EI öljyä). Tämän jälkeen laite täyttää vaihteiston oikealla määrällä uutta öljyä. Kaikista toimenpiteistä pitäisi laitteen tulostaa pieni printti josta selviää kerätty öljyn määrä, täyttömäärä ym. nippelitietoa. Noheva asentaja hoitaa tämän lapun myös talteen asiakkaalle.
Mutta jos haluat asiaan ''oikeita'' vastauksia, suosittelen ottamaan yhteyttä kyseisen operaation suorittajaan :)- Anonyymi
Missä vaihteistossa tarvitaan " öljyn lauhdutinta "? Omissa autoissani on ollut öljynjäähdyttimiä .
- ihanVaanVinkiksi
Tuo operaatio tehdään niin harvoin ettei sen pitäisi olla kustannus kenellekään joka autoilee, joten anna merkkiliikkeen ammattilaisen tehdä oikein.
- harhaaaaa
Kustannus on aina kustannus, vai meinaatko että merkkiliikeen ammattilainen tarjoaa sen ilmaiseksi?
- RealisminSananen
Tekee sen oikein ja laatikko toimii moitteetta sekin jälkeen. Siitä tulee se säästö verrattuna siihen jos itse tunaat osaamattomuuttasi ja joudut kuitenkin viemään autosi paikkuuseen.
- fiksausta
Täysvaihtoa ei pysty toteuttaa, koska momentin muuntimeen jää vanhaa öljyä! Ja putsari vaihdetaan ja magneetit puhdistetaan!
- Essonpojatkokertoivat
fiksausta kirjoitti:
Täysvaihtoa ei pysty toteuttaa, koska momentin muuntimeen jää vanhaa öljyä! Ja putsari vaihdetaan ja magneetit puhdistetaan!
Pystyy koska huuhtelu voidaan toteuttaa tarkoitukseen tehdyllä laitteella koneen käydessä ja laatikon pyöriessä.
- teesseitse
Huiputus huoltoa taas markkinoilla, muuntimessa pysyy vanhat öljyt aina sisällä, vain propun kautta saa tyhjäksi!
- Äläteejosetosaa
teesseitse kirjoitti:
Huiputus huoltoa taas markkinoilla, muuntimessa pysyy vanhat öljyt aina sisällä, vain propun kautta saa tyhjäksi!
Huuhtelu on juurikin se toimenpide jolla myös momentinmuuntimen öljyt saadaan vaihtumaan, joten aika kummallisen hyväntahtoinen huiputus on sitten kyseessä?
- Anonyymi
Essonpojatkokertoivat kirjoitti:
Pystyy koska huuhtelu voidaan toteuttaa tarkoitukseen tehdyllä laitteella koneen käydessä ja laatikon pyöriessä.
Mainostettu 100% vaihto on huijausta. Vaihteiston sisällä uusi ja vanha öljy sekoittuu aina, koska vaihteisto ei ole mikään suora putki.
Uusi öljy sekoittuu vaihteistossa vanhaan ja jäteastiaan tulee seos jossa on uutta va vanhaa öljyä. - Anonyymi
RealisminSananen kirjoitti:
Tekee sen oikein ja laatikko toimii moitteetta sekin jälkeen. Siitä tulee se säästö verrattuna siihen jos itse tunaat osaamattomuuttasi ja joudut kuitenkin viemään autosi paikkuuseen.
Huuhteleeko noi firmat oikeesti ne vanhat öljyt pois vai huijataanko autoilijaa? Niin paljon on korjaamot nykyään jäänyt kiinni näistä ylilaskutuksista ja muka tehdyistä töistä
- Anonyymi
teesseitse kirjoitti:
Huiputus huoltoa taas markkinoilla, muuntimessa pysyy vanhat öljyt aina sisällä, vain propun kautta saa tyhjäksi!
Se taas edellyttää, että vaihteistossa on momentinmuunnin. Yhä useammasta automaatista se puuttuu tarpeettomana. Kaksoiskytkinautomaatit yleistyvät kovaa vaihtia, muuallakin kuin folkkarilla.
- vaihtaja
Yleensä, tarkemmin kun on mahdoton vastata, kun et autoa voinut mainita:
-Suodatin on vaihdelaatikon sisällä, ja sen vaihto vaatii vaihteiston öljypohjan irroituksen.
-Kaikki (käytännössä kaikki) vaihteistoöljy saadaan vaihdettua vaihtolaitteella, mutta auton/vaihteiston valmistaja yleensä kieltää näiden käytön.
Paras tapa on vaihtaa vaihteiston sisällä oleva öljymäärä riittävän usein, ja suodatin riittävän usein (joissain vaihteistoissa joka öljynvaihtokerta). Koko öljymäärä tulee näin tietysti vaihdettu vasta monen vaihdon jälkeen.- aikavaihtajajoo
"-Suodatin on vaihdelaatikon sisällä, ja sen vaihto vaatii vaihteiston öljypohjan irroituksen."
Kaikissa ei ole vaan se on vaihdettava patruuna, eikä vaadi öljypohjan irroitusta. Esim. ZF- laatikot.
"-Kaikki (käytännössä kaikki) vaihteistoöljy saadaan vaihdettua vaihtolaitteella, mutta auton/vaihteiston valmistaja yleensä kieltää näiden käytön."
Ei, vaan nimen omaan nykyään useimmiten valmistaja vaatii näiden vaihtolaitteiden käyttöä jos vaihdolle on tarvetta.
Mikä ajaa ihmisen levittämään väärää tietoa? - vaihtaja
Lue se viesti! Yleisemmin se suodatin on edelleen laatikon sisällä. Kyllä jo muutaman vuoden ikäisessissäkin suuressa osassa kielletään vaihtokoneen käyttö. Ja eiköhän kyseessä ole joku vanha auto, kun pitää itse tehdä, ja suoli24 ohjeita kysellä.
Tarkemmin voidaan vaihtotapa tietää, vasta jos tiedetään automalli.
- tf-80sc
audi a4 1.8 t dsg 2010
- Jokopaukkuu
DSG:hän on sähköisesti automatisoitu mekaaninen ratasvaihteisto joka vastaa sisukaluiltaan suht. pitkälle manuaalivaihteistoa joten siihen eivät päde perinteisen momentinmuuntimella ("turbiini") varustetun automaattilaatikon öljynvaihto-ohjeet ja öljylaadut.
- Jereehh
DSG hajoo 90tkm, siihen ei auta edes jumalan sana joten ei muuta kuin uus, eli noin 7000 euroa rahaa tiskiin, VV ihannuutta.
- MikaOjaantaus
Eli lyhyemmin sanottuna ainakin Mersuissa on suodatin sisällä ja taas Volvoissa ei. Ainakin Volvoissa ja monissa muissakin operaatio vie noin 8 litraa öljyä, eli ensin lisätään, käytetään laatikkoa, sitten ulos kaikki ja taas lisää, eli huuhtomis menetelmä. Joissain merkeissä se vaan poistetaan ja lisätään uutta (suodatin). Vaihtoväli on 60-100tkm. Volvoissa 80 tkm ja lisätään tähän vielä jakohihnan vaihtoväli Volvoissa 240 tkm, enemmän kun 4 sylinteriä niin 180 tkm, aikaa ei ole Volvo käsikirjassaan kertonut joten mennään näillä.
- ivaiht
a) Mikä on bensiinikäyttöisen B180- Mersun (2014) automaatin vaihteiston öljynvaihtomenetelmä?
b) Tuleeko vaihteisto-ohjelmiston päivitystarve öljyn ominaisuuksien tai elektroniikan komponenttien arvojen muuttumisesta vai mekaanisten osien kulumisesta? - ivaiht
Lienee käsivaihteisto sittenkin parempi. Toimii jämptisti, öljymäärä pari litraa, vaihdon työaika 30 min. ja voi itsekin vaihtaa, pitkä vaihtoväli, auto paremmin hallinnassa, menee vähemmällä polttoaineella, ei päivityksiä, halvempi ostaa ja huoltaa...
- köyhät.vatkaa
- Ja paskempi ajaa.
- ivaiht
On urheilullisempi ajaa ja turvallisempi liukkaalla, on hallinnassa osaavalla. Räikkönenkään ei aja automaatilla. Tuskin on kovin köyhäkään.
- TässäSinulleItkemistä
Höpö höpö. Urheilullisuudella ei ole mitään sijaa arkiliikenteessä, eikä siellä leikitä Räikköstä. Nykyaikainen auto on täysin hallinnassa vaihdelaatikosta riippumatta, ja ajonhallinta viimeistelee asian. Nykyaikainen tietokoneohjattu automaattilaatikko on jo pienikulutuksisempi kuin keskiverto kepittäjä vatkattavine laatikkoineen, koska se on _aina_ oikealla kierrosalueella ja hyödyntää väännön optimaalisesti. Automaattilaatikot yleistyvät koko ajan manuaalilaatikoiden tappioksi, ja tulevaisuudessa päästö- ja kulutusrajat tulevat viimeistään aiheuttamaan sen että autoilijan ei enää edes anneta hämmentää vaihteistoa käsin.
Ja automaatti on ennenkaikkea paljon mukavampi kuin laatikko jolla joutuu vaihtelemaan vaihteita käsin ja polkemaan ylimääräistä poljinta. - teinitvatkaakeppiään
"turvallisempi liukkaalla"
Monenkos automaattiaskin kokemuksella moisia kirjoittelet? Tosiasiassahan mitään turvallisuuseroa ei ole.
- ivaiht
"Monenkos automaattiaskin kokemuksella moisia kirjoittelet? Tosiasiassahan mitään turvallisuuseroa ei ole. "
Ensimmäisellä automaatilla ajoin 5 vuotta ja tällä toisella on mennyt neljä.
Tilanne, jossa pito ei riitä kuin suunnan säilyttämiseen tai pieneen muuttamiseen, on automaatilla vaikeampi, se saattaa moottorijarruttaa tai vaihtaa.
Kaasun ja moottorijarrutuksen käyttö käsivaihteella on hallitumpaa vaihteen pysyessä samana (automaatti voi vaihtaa) ja paremmin on tiedossa mikä vaihde on päällä.
Automaatilla on kuskin ennakoitava paremmin laatikon viiveiden vuoksi. Esim. ohitukseen lähdettäessä moottori ottaa kotvasen aikailtuaan kierroksia, vaihto pienemmälle tapahtuu ja sitten mennään. Käsivaihteen voi laittaa pienemmälle jo valmiiksi.
Tapahtuu tämäkin: Kuski haluaa ylittää tien seisovalla lähdöllä nopeasti, kaasua tarkoitukseen sopivasti ja kierrokset nousee, mutta auto ylittää tien kävelyvauhtia.
Lumeen kiinni jääneen käsivaihteisen voi joskus irrottaa edestakaisella heijausliikkeellä, jota automaatilla ei voi tehdä.- OstaKunnonAuto
Kuulostaa siltä että ajat jollakin vanhalla katiskalla jossa ei ole vetoluistonestoa eikä ajonhallintajärjestelmää. Eikä nykyaikaisessa laatikossa mitään viiveitä ole, ei ole ollut vuosikymmeniin laatuautoista puhuttaessa.
>>Tapahtuu tämäkin: Kuski haluaa ylittää tien seisovalla lähdöllä nopeasti, kaasua tarkoitukseen sopivasti ja kierrokset nousee, mutta auto ylittää tien kävelyvauhtia.<<
Silloin on kyseessä viallinen laatikko tai muuten vain väljäksi ajettu lousku. Ehjä auto ei noin tee. Mutta ilmeisesti puhut kokemuksesta louskuinesi. - Anonyymi
OstaKunnonAuto kirjoitti:
Kuulostaa siltä että ajat jollakin vanhalla katiskalla jossa ei ole vetoluistonestoa eikä ajonhallintajärjestelmää. Eikä nykyaikaisessa laatikossa mitään viiveitä ole, ei ole ollut vuosikymmeniin laatuautoista puhuttaessa.
>>Tapahtuu tämäkin: Kuski haluaa ylittää tien seisovalla lähdöllä nopeasti, kaasua tarkoitukseen sopivasti ja kierrokset nousee, mutta auto ylittää tien kävelyvauhtia.<<
Silloin on kyseessä viallinen laatikko tai muuten vain väljäksi ajettu lousku. Ehjä auto ei noin tee. Mutta ilmeisesti puhut kokemuksesta louskuinesi.Nykyautot on ihan paskoja
- R.Kivi
Monella on kokemusta. Missä laatuautot luuraa? Elektroniikka pitää päivittää puolivuosittain, vanhenee siinä kuin öljytkin.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=175881
http://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?t=66061
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1619534Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde493020Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja412789- 572601
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1982028- 1031929
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251873Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä511433Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121266- 281241