Apuja tuoreelle potilaalle

tuore_pakkoajatelija

Varsinaista diagnoosia tähän ei ole vaan on epämääräinen ahdistus häiriö johon liittyy näitä kamalia pakkoajatuksia. Onko normaalia että tämä ei ole ainoa ahdistuksen syy. Tulee paniikkikohtausmaisia, Ahdistuu milloin mistäkin ja lisäksi vielä nämä. Rauhoittavat ensiapuna ja ne tosiaan auttoi pahimman ohi. Setralin lääkitys aloitettu jonka ensimmäiset 2 viikkoa enemmän tai vähemmän pahempaa mutta tähän myös Opamoxit ollut apuna (muuten olisin lääkkeen lopettanut). Kaiken muun ahdistuksen (ja olin kestänytkin ennen jo pitkän ajan kun alkaa historiaa miettimään) mutta nämä oli sellaisia että oli ihan pakko hakea apua. Ennen lääkitsin itseäni alkoholilla mutta kohtuullisisilla määrillä mutta kohtuu usein. Onko tämä tyypillinen taudinkuva ja miten tästä eteenpäin? Minkä tyyppistä psykoterapiaa suosittelette (voitte myös vinkata hyviä nimiä) ? Näitä juttuja kun lukee niin minusta tuntuu että aika moni tätä sairastava on ylianalyyttinen ja miettii mitä tekee, miten tekee, mitä muu ajattelee , mitä jos , hakee netistä tietojajne. Itse tunnistanut nämä piirteet itsessäni erittäin vahvana. Syy itselläni varmasti syynä pitkäaikainen stressaava elintavat, Ahdistusherkkyyn (ollut aina luonteenpiirre), huonot yöunet ... se legendaarinen kynttilän polttaminen molemmista päistä.

11

1792

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miska1234

      Tuttuja tuntemuksia siellä!
      Oletko tutustunut: paniikkihairio.fi siellä on aika hyvää juttua ja kerrottu just pakkoajatuksista yms ahdistuneisuusdesta.Ite sain aika moneen juttuun vastauksen ja vähän helpotusta ks:sivustolta.
      Myös samaa konsernia ocd-clinic.com sivustolla hyvin kerrottu noista oireista ja niiden hoidosta.

      Ari Saario hänellä kurssit ja lähinnä Treella ja Helsingissäkin.

      Itseäni kiinnostaisi kovastikin tuollainen kurssi käydä just pakkoajatuksia takia.

    • tuore_pakkoajattelija

      mitä mieltä olet tuosta lääkityksestä? nyt kolmasviikko alkoi ja tuntuu että menee paremmin. Opamaxia 3 päivään vain 1 kpl . Ajatuksia tulee mutta ne eivät jää päähän niin pyörimään . Sellainen yleis ahdituneisuutta on varmaan lähinnä kun miettii omaa tilannetta. tänks.

    • Miska1234

      Itsellä ehdoton ei SSRI lääkkeisiin mutta rauhoittava voi olla hyvä jossain kohtaa jos vähän aikaa käyttää(muutaman viikon-kk) Tosin itse en suosittele lääkkeitä ja itse pyrin olemaan ilman rauhoittavia.

    • tuore_pakkoajattelija

      Onko huonoja kokemuksia tuosta SSRI:stä vai miksi näin? Tosiaan näyttää mielipiteet olevan joko auttaa hirmu hyvin tai ihan hirveää riippuen varmaan kokemuksesta. Itse kumminkin tuon kortin katson. Mutta rinnalla joko itse aiheen opiskelua ja psykoterapiaa ja elämän hallintaan ratkaisuja ajankäyttöön ja nukkumiseen jne.

    • Pakko-oire

      Moikka!

      OCD:n kylkiäisinä on monesti paniikkihäiriö, masennus tai yleinen ahdistuneisuushäiriö. Varsinaista täsmälääkitystä ei pakko-oireiseen häiriöön ole, joten monesti asiaa hoidetaan juuri mm. SSRI-lääkkeillä. Lääkkeiden puolesta suosittelen itse kokeilemaan, mikä lääkitys toimii juuri sinulle parhaiten. Se miksi lääkkeitä aina haukutaan johtuu osaksi siitä, että toiselle puoliskolle ihmisiä lääkkeistä on valtava apu, kun taas osa ei tunne hyötyvänsä niistä mitenkään. Asiasta ei saa selvyyttä kuin itse kokeilemalla ja puhumalla psykiatrin kanssa. Fakta on kuitenkin, että lääkkeet auttavat suurta osaa ihmisiä elämään normaalia tai kohtuu normaalia päivittäistä elämää.

      Psykoterapiaksi sopii hyvin kognitiivinen psykoterapia, jossa problematiikkaa lähestytään keskustelun ja harjoitusten kautta. Tärkeintä on pitää mieli avoinna ja sitoutua terapiaan, vaikka välillä tuntuu siltä, että päätä hakattaisiin seinään ja kuntoutuminen sahaa umpikujassa. Kertomasi perusteella suosittelen ehdottomasti terapiaan hakeutumista avun saamiseksi. Terapialla ei ole tarkoitus parantaa ahdistusta tai pakko-oireista häiriötä vaan enemmänkin pyrkiä löytämään tapoja elää sairauden kanssa ja oppia hyväksymään se.

      Pakko-oireinen häiriö on monesti juuri herkkien, tunnollisten ja kunnollisten persoonallisuuden piirteiden omaava tauti. Henkilö yleensä taipuu helposti ahdistuneisuuteen, ja taudin oireet alkavat ilmetä jo varhaislapsuudessa tai nuoruudessa. Hoitoon kannattaa hakeutua silloin, kun tauti tuntuu vaikeuttavan merkittävästi päivittäistä elämää kotona, töissä tai muualla ja vaikuttavan ihmissuhteisiin ja "normaaliin" elämään. Tärkeintä on oppia hyväksymään itsensä sellaisena kuin on ja nauttimaan elämästä. Et ole yhtään sen huonompi kuin muutkaan, vaikka sinulla on OCD.

      Hyvää itsenäisyyspäivää!
      Pakko-oire

    • Miska1234

      Hyvä kirjoitus Pakko-oire!
      Noinhan se varmaankin menee just. itse ainakin allekirjoitan paniikki-ahdistus ja pakkooireet menee käsikädessä just tai jotain noista. Varmaan myös SSRI lääkitys on jollekin iso apu mutta itse en niihin haluaisi sekaantua(en ole toki kokeillut vaikka resepti on SEPRAN 20 mg olemassa.

      Myös itse suosittelet kognitiivistä psykoterapiaa ja siitä on varmasti apuja pitkässä juoksussa..

    • tuore_pakkooireilija

      kiitokset. juu itse sikäli poikkeus että vahvasti jo keskiikäinen. Tosiaan tuon ahdistusherkkyyden ja sen että asiat jää pyörimään ajatuksiin tunnistan luonteenpiirteeksi. ahdistus on välillä sellaista että ei edes tiedä mikä ahdistaa ja lähtee tuosta vyörymään ja paniikkihäiriömäisiäkin on ollut eli tosiaan vaikea tyypittää.

    • htjateh

      Toivottavasti lääkkeistä ja terapiasta moni saisi apua, mutta omasta kokemuksesta olen aika skeptinen niiden suhteen (lääkkeistä ei varsinaisesta terapiasta ocd:hen). Probleema kun on perimmältään biologinen ymmärtääkseni. Ocd-aivot riehaantuu paljon herkemmin kuin normaali-aivot koska joku tietty systeemi ei toimi siellä kunnolla. Itse oon huomannu että ocd-ajatukset ja aivot toimii paremmin kun niitä on jotenkin hoivannu, olkoon se sitten liikunta, alkoholi, lääkkeet, tai jotakin. Mutta ihan "perustilassa" ne ei toimi kunnolla, Selittynee ocd:llä pitkälti.

    • erotus

      Ahdistus on pelkoa, jota ei tiedä mitä pelkää. Pakko-oireisessa häiriössä on taas kyse pelosta, joka on tiedossa.

    • Miska1234

      Ja tietoinen tai epätietoinen pelko laukaisee juuri sen inhottavan ahdistuksen! Sitte sekameteli onkin valmista!

    • tuore_pakkoajattelija

      Jotenkin tuntu että kun keho on oppinut tuon ahdistuksen niin se osaa koko skaalan paniikkihäiriöstä (etukäteen pelkää tilanteita ja aika hyvin pystyy itselle tämän ahdistuksen siten aiheuttamaan), yleistä että ei edes tietä mikä oikeasti pelottaa ja sitten nämä pakkoajatukset. Sen verran omasta tilanteesta että ihan kuin tuo setralin vähän auttaisi ja muutama päivä mennyt huomattavasti paremmin. Itseasiassa nuo pakkoajatukset ei ole hävinnyt vaan ne jotenkin on "vaisumpia" tai että niistä pääsee eroon helpommin. Samoin nuo mindfullness jutut vaikka aika hömppänä olen pitänyt on auttanut ainakin noihin fyysisiin tuntemuksiin ja ehkä jopa itse ahdistukseen. Tuota korttia pitää opetella eteenpäin. Samoin varmaan omavaikutuksensa että selkeästi muuta ulkopuolista stressin aiheuttajaa saanut vähän pienemmäksi ja yöt nukkunut kohtuu hyvin ja jopa ilman opamaxia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10030
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      412
      4390
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      3016
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2668
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2664
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1855
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      71
      1710
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe