Kuorma-auton kuljettajaksi pääsemisen mahdottomuus

RekkakuskiEiku

Missä, mitä koulutuksia ja millä hinnalla? Eteeni avautui viidakko. Nyt näyttää sille, että aikuisella miehellä ja ammatinvaihtajalla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin maksaa yksityiselle koulutusyritykselle n. 3000-4000€ koulutuksesta. Edelleen kokonaiskustannukset ovat hyvin epäselvät. Toisaalta jos olisin 20 vuotta nuorempi, voisin opiskella 2 vuotta rekkakorttini eteen, saaden toki samalla kasapäin kaikkea itse rekan kuljetusoikeuteen liittymätöntä tauhkaa, mutta yhtä kaikki minulla olisi selkeä polku kuljettajaksi. Nyt ei mitään mahdollisuuksia, kun kuitenkin ajokokemusta olisi aika runsaasti.

Mitä tässä maassa tapahtuu? Eikö työllistymisen esteitä ole pitänyt poliittisesti karsia?

8

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • läskimaha

      Ei kannata. Työttömiä kuskeja joilla on kaikki liput ja laput on jonoksi asti joka firman ovella...

    • Ikärajaa.ei.ole

      Vaikuttaa siltä, että jonkun pitäisi selittää sinulle, miten ja mitä kautta mikäkin ryhmä tekee hakemukset.

    • RekkakuskiEiku

      Kukaan ei siis osaa sanoa, miten on mahdollista saada kaikki kuorma-auton ajoon oikeuttavat luvat. Kyllä niitä työpaikkoja näyttää vaan olevan.

      Lasketaan vaatimustasoa: En edellytä kaikkia kuorma-auton kuljettajan tarvittavia koulutuksia. Mikä olisi ensimmäinen looginen aste siihen suuntaan, että minusta voisi joskus tulla kuljettaja. Mikä kortti ja mistä kannattaisi hakea ensin?

    • läskimaha

      Ajokortti, ammattipätevyyskortti, digipiirturikortti, työturvakortti, tulityökortti, tieturvakortti tasoa1, ensiapukortti 1, nuilla pääsee alkuun...

      Ammattipätevyys kestää 5 vuotta kerrallaan samoin muut kortit ja 5 kurssia käymällä 5 vuoden sisällä jatkuu aina sen 5 vuotta
      Pakollinen kurssi viidenvuoden sisällä on ennakoiva/taloudellinen ajaminen.
      Muut 4 kurssia saa uusimalla nuo kortit, yleensä-->digipiirturikortti, työturvakortti, tulityökortti, tieturvakortti tasoa1, ensiapukortti 1

      Työnantaja yleensä tilaa/maksaa kurssitukset vakituisille kuskeille.

    • läskimaha

      Monesti tarvitsee vielä adr kappaletavara tai adr säiliö koulutuksen riippuen mitä tavaraa ajaa.

    • RekkakuskiEiku

      "Ajokortti, ammattipätevyyskortti,"

      Eli ymmärränkö nyt oikein, että voisin mennä ihan tuiki tavalliseen autokouluun hankkimaan ensin C-ajokortin ja sitten samalla tavalla jostain, kenties myös autokoulusta, siihen liittyvän ammattipätevyskortin? Ettei minun siis välttämättä tarvitse mennä ammatilliseen koulutukseen lainkaan (toki voisin semmoisenkiin mennä, jos sellaisia olisi olemassa)?

    • RekkakuskiEiku

      Edelleen en tiedä, miten tässä maassa pääsee ammattikuljettajaksi. Nyt yritän päästä työvoimapoliittiseen koulutukseen, joka on suunnattu työttömille ja työttömyysuhan alla oleville. En ole työtön, joten minun on perusteltava työttömyysuhka. Miten työtä tekevä voi päästä ammattikuljettajaksi? Miksi joudun valehtelemaan saadakseni ammattipätevyyden.

      Tämäkin kurssi olisi 7kk, joka tuntuu hulppean pitkälle ajalle, koska viime kädessä työ opitaan tekemällä, enkä jaksa uskoa teoriaa riittävän 7 kuukaudeksi. Parempaa vaihtoehtoa en kuitenkaan ole löytänyt, joten olisin koska vain valmis 7kk rypistykseen. En usko, että pääsen.

      Tiesittekö, että google haku "ammattikuljettajaksi oppisopimuksella" ei anna mitään.

    • Alammiäs

      Sinulta vaaditaan vähintään perustason ammattipätevyys, jonka saa oppilaitoksista. 280h opiskelua, nopeutettuna puolet siitä. Kymmenen vuotta sitten homma kiristyi, enää ei riitä autokoulun C-kortti, ja hyvä niin. Parhaan tiedon saat kun kilautat suoraan sopivaksi katsomaasi oppilaitokseen josta osaavat neuvoa miten homma etenee vai eteneekö mitenkään. Oppilaitos ottanee kyllä oppilaaksi, mutta sinun saama tukihomma on sitten täysin toinen juttu.
      Tästä pähkinänkuoressa muutama sana
      https://www.trafi.fi/tieliikenne/ammattiliikenne/kuorma-_ja_linja-auton_kuljettajien_ammattipatevyys

      Ja tässä Trafin listaus heinäkuulta oppilaitoksista, jotka ammattikoulutusta aiheesta antavat. En tiedä ketään joka kaupalliselta yritykseltä olisi perustason ammattipätevyyksiä hankkinut, ammatti- ja aikuiskoulutuskeskuksista ne on käyty hakemassa. Jatkokoulutus- eli ns. direktiivipäivät ovat sitten eri juttu. Niitä ennen tarvitaan se ammattipätevyys.

      https://www.trafi.fi/filebank/a/1530859610/7461300a1de6d9ac69ac71bcf3f05122/31271-Koulutuskeskukset_6_7_2018.pdf

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe