Joonan uusi kirjoitus!

läsare

Joona on julkaissut uuden kirjoituksen Hulluinhuonelaisessa.

https://hulluinhuonelainen.wordpress.com/2017/12/04/vanhoillislestadiolaisuuden-tamanhetkinen-tila-ja-suhteeni-liikkeeseen/

Rakentavaa, asiallista ja hyvin perusteltua kritiikkiä minun mielestäni. Aamenta vastaa.

124

2223

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyvykäshyväkäs

Ehdottomasti SRK:n puheenjohtaja-ainesta. On ratkaissut kaikki kysymykset vl-liikkeen osalta ja ylivertainen muihin uskovaisiin nähden. Kumma, ettei siioni ole huomannut miehen kykyjä.

• Elä_muuta_vi-

serrä.

Sielunvihollinen on salakava. Vasta pari vuotta sitten Tuomas Palola länkätti samasta asiasta ja nyt Joona.Teologisista opinnoista ei ainakaan ole mitään hyötyä, kun usko menee ja kuulevaiset korvat katoavat. Itse en ole seuroissa kuullut saarnattavankaan muusta kuin syntimme sovittaneesta Kristuksesta.

• Elä_muuta_vi- kirjoitti:

serrä.

Sielunvihollinen on salakava. Vasta pari vuotta sitten Tuomas Palola länkätti samasta asiasta ja nyt Joona.Teologisista opinnoista ei ainakaan ole mitään hyötyä, kun usko menee ja kuulevaiset korvat katoavat. Itse en ole seuroissa kuullut saarnattavankaan muusta kuin syntimme sovittaneesta Kristuksesta.

Jos kuulet saanattavan Jeesuksesta, missä käyt kokouksissa?

• Elä_muuta_vi- kirjoitti:

serrä.

Jos kuulet saanattavan Jeesuksesta, missä käyt kokouksissa?

• vl-nuori
        Elä_muuta_vi- kirjoitti:

serrä.

Olisipa mukava käydä siellä teillä seuroissa, jos julistus on noin Kristus-keskeistä. Täällä meilläpäin ei saarnata juuri muusta kuin valtakunnasta. Jeesus mainitaan vain synninpäästössä saarnan lopussa. Ja turha syyttää eksyneeksi teologiksi. Olen vain amiksen käynyt yksinkertainen vl-poika, joka haluaisi kuitenkin uskoa Jeesukseen, ei tähän joukkoon.

• Laestadius

Olipa hyvä kirjoitus. Vanhoillislestadiolaisuus olisi palattava juurilleen ja alkaa julistaa sitä mitä julistettiin ennen hajaannukset.

• uskovainen_vl

Voisitko, Joona, mainostaa kirjoituksiasi mieluummin esikoisten palstalla, kun olet enemmän niiden osaveli. Jospa et mainostaisi enää niitä tällä palstalla, niin olisin hieman tyytyväisempi.

• korvatko.tukkoon

Ei kai tuo aloittaja "läsare" ole sama kuin Joona, muuthan täällä hänen kirjoituksiaan mainostavat, sinäkin.
        Ja sitäpaitsi hänhän on vl yhtä hyvin kuin sinäkin.

• Peksujehvi

Tuossa Joona on asian ytimessä.

Omasta seurakunnasta on tullut epäjumala...ollut jo pitkään.

Itse itsensä erehtymättömäksi ylentänyt joukko näyttää olevan niin kehäpäätelmäoppinsa noidankehässä etteivät siellä olevat pysty enää parannusta suuren paatumuksensa takia
      tekemään.

Menevät ylpeydessään mieluummin sinne huonoon paikkaan.

Siellä on onneksi muutamia uskollisia Kristuksessa olevai..heitä ahdistellaan kovasti.

• Joona_ei

muistanut tässä uusimmassa kirjoituksessaan lainkaan mainita Pyhää Henkeä.

Hepr. 13:

8 Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti.
      9 Älkää antako monenlaisten ja vieraiden oppien itseänne vietellä; sillä on hyvä, että sydän saa vahvistusta armosta eikä ruuista, joista ne, jotka niitä menoja ovat noudattaneet, eivät ole mitään hyötyneet.

• vl-nuori

Mainitsi kuitenkin Kristuksen. Seurapuheissa ei välttämättä muisteta mainita häntä käytännössä lainkaan.

• Tuo mitä Joona kertoi; - Teini ikäisiä ei juuri enää seuroissa näe? On suurin ongelma lestadiolaisuudessa.

Miten käy mainostamallenne jatkuvuudelle, se tyssää siihen.

Yhdessä asiassa olen Joonan kanssa ei mieltä, ja se on se, ettei kaikissa länsimaisissa kristillisyyksissä ole ongelmia nuorten osallistumisesta sekä palvelutehtävien suorittamisiin.

Vanhimmiston pitää usein jopa rajoittaa nuoria mm lounaan järjestämisestä eri kulttuurien tapaan Jumalan palveluksen jälkeen, samaa koetaan myös kastettuihin maahanmuuttajiin, jotka ovat täyspainoisesti seurakunnassa.

Viime viikolla oli taas kastejuhla, jossa kastettiin kahdeksan (8), joista yksi vierasmaalinen ja kaikki halusivat myös siunauksen seurakunnan jäsenyyteen.

Viimeisenä parina vuotena kaste sekä liittymisvauhti on ollut luokkaa 4-12 uutta kristittyä kuukaudessa ja se on paljon, kun ottaa huomioon, että seurakunta on pieni, muutaman sadan hengen seurakunta.

Kaiken ratkaisee se, että Kristus elää siellä sekä Hän on kaikkien puheiden perusta. Henki vahvistaa sanomaa hyvin selvästi ja ihmiset saavat ilmestyksiä.

• Tokujohtori

Kyllä se jellivaaralaisuus on näkyvissä jo kolmannessa polvessa. Nyt se vasta aiheutti eroamisen, kun median paine kävi liian kohti. Saattaa siihen muutama mennä mukaan, varsinkin tähän uuteen, ei separisteihin, jotka ovat saaneet lentävän lähdön. Pitkään liberaali-vl siipi on odottanut johtajaansa ja nyt se lie ilmestynyt essujen hajaannuksesta. Hyvä, että vihdoin tulee selvyys tähän liberaalien joukkoon. Nuo 10 entistä vl-pappia liittynevät uuteen ryhmään ja ryhmä saa viisaita teologeja joukkoonsa, jonku tohtorinkin.

• Joonalla_on_kova

tarve selitellä. Hän yksin kymmenen hengenheimolaisensa kanssa haluaa muuttaa Raamatussa ilmoitettuun JUmalan sanaan perustuvaa Jumalan valtakunnan opetusta. Ja nuoria riittää. Esikoislestadiolaisuudessa ei ehkä ole paljon nuoria. Kun jotkut uskovaiset nuoret luopuvat uskostaan, JUmala kutsuu heidän tilanneen yhteyteensä toisia henkilöitä, tavallisesti juuri nuoria, joten Jumalan näkövinkkelistä asia on kunnossa.

• Siis_Jumala

kutsuu HEIDÄN TILALLEEN...

• Missä Raamatussa kehoitetaan opettamaan Jumalan Valtakunnan opetusta?

• Eikö enään nuoriin toimi, - uskosta uskoon?

• Varokaa_harhaoppeja
        Kesitas kirjoitti:

Missä Raamatussa kehoitetaan opettamaan Jumalan Valtakunnan opetusta?

Valtakunnan evankeliumia opetti Herra Jeesus saarnaamaan:

Matt. 24:14
        Tämä valtakunnan evankeliumi julistetaan kaikkialle maailmaan, kaikille kansoille todistukseksi, ja sitten tulee loppu.

Luuk. 8:10
        Hän sanoi: "Te olette saaneet oppia tuntemaan Jumalan valtakunnan salaisuudet, mutta muille ne esitetään vertauksina, jotta he nähdessäänkään eivät näkisi eivätkä kuullessaankaan ymmärtäisi.

Matt. 13:11
        Jeesus vastasi: "Siksi, että te olette saaneet oppia tuntemaan taivasten valtakunnan salaisuudet, mutta he eivät. [1. Kor. 2:10; 1. Joh. 2:27]

Matt. 13:52
        Silloin hän sanoi heille: "Siksipä jokainen lainopettaja, josta on tullut taivasten valtakunnan opetuslapsi, on kuin isäntä, joka runsaasta varastostaan ottaa esiin sekä uutta että vanhaa."

Matt. 16:19
        Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on myös taivaissa vapautettu."

• Varokaa_harhaoppeja kirjoitti:

Valtakunnan evankeliumia opetti Herra Jeesus saarnaamaan:

Matt. 24:14
        Tämä valtakunnan evankeliumi julistetaan kaikkialle maailmaan, kaikille kansoille todistukseksi, ja sitten tulee loppu.

Luuk. 8:10
        Hän sanoi: "Te olette saaneet oppia tuntemaan Jumalan valtakunnan salaisuudet, mutta muille ne esitetään vertauksina, jotta he nähdessäänkään eivät näkisi eivätkä kuullessaankaan ymmärtäisi.

Matt. 13:11
        Jeesus vastasi: "Siksi, että te olette saaneet oppia tuntemaan taivasten valtakunnan salaisuudet, mutta he eivät. [1. Kor. 2:10; 1. Joh. 2:27]

Matt. 13:52
        Silloin hän sanoi heille: "Siksipä jokainen lainopettaja, josta on tullut taivasten valtakunnan opetuslapsi, on kuin isäntä, joka runsaasta varastostaan ottaa esiin sekä uutta että vanhaa."

Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on myös taivaissa vapautettu."

Näin teki, mutta miksi SRK ei sitä toteuta, vaan leikkii käytänössä ovet lukittuina.

• Kesitas kirjoitti:

Näin teki, mutta miksi SRK ei sitä toteuta, vaan leikkii käytänössä ovet lukittuina.

Jäi muuten kysymättä, miski Matteus kirjoitti Taivasten Valtakunta, ja muut Jumalan valtakunta?
        Sekä miksi kukaan ei Raamatussa sitonut ketään (kuten SRK saatanaan hoidoissa), eikä saarnannut syntejä anteeksi?

• vl-vaimo
        Kesitas kirjoitti:

Jumalan lasten "kerhon" seuroihin siis Rauhanyhdistyksen seuroihin ovat kaikki ihmiset tervetulleita ja kaikkia ihmisiä kutsutaan sisälle Jumalan valtakuntaan parannuksen ahtaan portin kautta, jossa synninpäästöllä pestään Herran Jeesuksen sovintoverellä kaikki synnit pois, synninpäästön julistajassa asuvan Pyhän Hengen voimalla ja vallalla.

• vl-vaimo kirjoitti:

Jumalan lasten "kerhon" seuroihin siis Rauhanyhdistyksen seuroihin ovat kaikki ihmiset tervetulleita ja kaikkia ihmisiä kutsutaan sisälle Jumalan valtakuntaan parannuksen ahtaan portin kautta, jossa synninpäästöllä pestään Herran Jeesuksen sovintoverellä kaikki synnit pois, synninpäästön julistajassa asuvan Pyhän Hengen voimalla ja vallalla.

Kutsutaanko?
        VL kerho on ainut ekslusiivinen lahko Suomessa.

• deli_pimento
        Kesitas kirjoitti:

Kutsutaanko?

Mitäs vapaakirkon upottajat luulevat olevansa? Hengenpelastajia?
        Mikset Kessutas koskaan kerro , kun olet harhautus vuorossa? Onko teillä joku salaseura, kun ette uskalla julkisesti toimia?

• deli_pimento kirjoitti:

Mitäs vapaakirkon upottajat luulevat olevansa? Hengenpelastajia?
        Mikset Kessutas koskaan kerro , kun olet harhautus vuorossa? Onko teillä joku salaseura, kun ette uskalla julkisesti toimia?

Harrastan hartautta aina ennkuin tulen palstalle, joten kysy, autan sitten.

• kunkinhartaus
        Kesitas kirjoitti:

Harrastan hartautta aina ennkuin tulen palstalle, joten kysy, autan sitten.

Onpa sinulla luulot itsestäsi. Palstaa seuranneena ,olet piru parhaasta päästä.

• uskovainen_mummo_vl
        Kesitas kirjoitti:

Kutsutaanko?

Ei ole eksklusiivinen, vaan kaikkia ihmisiä kutsutaan parannukseen ja ottamaan katuvaisina vastaan syntiensä anteeksianto Jeesuksen nimessä ja veressä Jumalan valtakunnasta julistettavasta synninpäästöstä.

• uskovainen_mummo_vl kirjoitti:

Ei ole eksklusiivinen, vaan kaikkia ihmisiä kutsutaan parannukseen ja ottamaan katuvaisina vastaan syntiensä anteeksianto Jeesuksen nimessä ja veressä Jumalan valtakunnasta julistettavasta synninpäästöstä.

Täyttä soopaa. Tässä näkee VL valhtelun, jopa naisetkin sitä tekee.

• kunkinhartaus kirjoitti:

Onpa sinulla luulot itsestäsi. Palstaa seuranneena ,olet piru parhaasta päästä.

Minä en luule, minä toimin.

• Mitäihmettätämäon

Mekanistinen uskonkäsitys rakentaa dogmeista tikapuut, joita pitkin kavutaan taivaaseen. Onneksi syvä kristillisyys, joka vaikuttaa vl-liikkeen syvissä riveissä, ei dogmeja mieti. Vapaa uskomisen ja armon omistaminen näkyy ja kuuluu yhteisissä kokoontumisissa. Uskosta iloitaan niin kuin elon korjuun aikana iloitaan.

Liberaali musiikkikristillisyys tosin pyrkii syrjäyttämään evankeliumin julistamisen. SRK tukee jostain merkillisestä syystä musiikkikristillisyyden vahvistumista ja se on huolestuttavaa.

• Peräkylän_mummo_vl

Mitä esimerkiksi tarkoitat tuolla "liberaalilla musiikkikristillisyydellä"? Kuulostaa huolestuttavalta ilmiöltä.

• olishyväseurataraamattua

Noo jokos nortinveto alkaa olla syntiä vai vieläkö omat mieltymykset selittää Raamattua?

entäs sitten se jokakeväinen uusi pellavapää joko siltä taivamatkalta on siivet katkaistu?

mitenkäs se Ananiaan syntien anteeksianto, joko se alkaa mennä Raamattua kohti pois oulun selittämöstä?

• Näinsenäyttäämenevän

Konserttikristillisyyttä. Seuratoimintaan ei jää aikaa ja saarnaviran merkitys ohenee musiikkikristillisyyden myötä. Harjoituksissa kulkee entistä useampi vl ja seurapenkit jää kuluttamatta, koska harkat ovat usein seurojen aikaan. "Onko sitä pakko olla aina seuroissa," Moni kuoroaktiivi on hyvin harvoin seuroissa.

Musiikkikristillisyys kuluttaa seuratoimintaa ja samalla seurojen merkitys yhteisen kokoontumisen vuoksi käy tarpeettomaksi. Kuorossa ja konserteissa on kivempaa. Tosin suurilla paikkakunnilla on seurasalit täynnä nuoria ja evankeliumin tarve on suuri. Moni jää silti harrastusten pariin.

• Kalevi_tuli
        olishyväseurataraamattua kirjoitti:

Noo jokos nortinveto alkaa olla syntiä vai vieläkö omat mieltymykset selittää Raamattua?

entäs sitten se jokakeväinen uusi pellavapää joko siltä taivamatkalta on siivet katkaistu?

mitenkäs se Ananiaan syntien anteeksianto, joko se alkaa mennä Raamattua kohti pois oulun selittämöstä?

taas mieliaiheeseensa Norttiin. Eihän häntä kiinnosta muu kuin tuoakanpoltto ja joidenkin veljien haisevat munat sekä jonkun ammoin kuolleen kirkkoherran mätä ruumis. Kesille sentään kelpaa Joonakin nyt kun Joona on jättänyt Jumalan valtakunnan.

• kuulascuulas

• Geeniperimä

Tämän päivän yhteiskunnassa kyläilykulttuurikin on vähäistä.
        Konkreettisen sosiaalisen kanssakäymisen on korvannut some.
        Kyllähän esim.koulunkin voi käydä etänä netin välityksellä,kokouksetkin yrityksissä ovat monasti virtuaalikokouksia.Tarvitseeko kokoukseen osallistua ympäri maailmaa paikan päällä?
        Ev.Lut. kirkossa on virtuaalikirkko, suomeksi kuunneltavia saarnojakin on netissä kymmeniä tuhansia, luettavia tekstejä määrättömästi.Onko Jumalan sana paikkaan ja aikaan sidottu?
        Tietysti jos on rutinoitunut, oppinut tavan käymään Jumalan sanan kuulossa tietyssä paikassa tiettyyn aikaan niin siitä vaan.
        Minulla kun on tarve nähdä ja kuulla Jumalan sanaa, eikun nettiin.
        Kukako päättää mitä saarnoja ja keneltä minä katson ja kuuntelen, minä itse.
        Kukako päättää mitä kohtaa Raamatussa käsittelen, luen esim.,minä.
        Määrät eivät todista mitään.
        Kenen kalenterin mukaan minun pitäisi elää?

• Onhan_Kalevi
        Kalevi_tuli kirjoitti:

taas mieliaiheeseensa Norttiin. Eihän häntä kiinnosta muu kuin tuoakanpoltto ja joidenkin veljien haisevat munat sekä jonkun ammoin kuolleen kirkkoherran mätä ruumis. Kesille sentään kelpaa Joonakin nyt kun Joona on jättänyt Jumalan valtakunnan.

kiinnostunut myös pienistä heinähattutytöistä:

https://www.youtube.com/watch?v=kFXqNtbsHLE

• vl-puhuja
        Geeniperimä kirjoitti:

Tämän päivän yhteiskunnassa kyläilykulttuurikin on vähäistä.
        Konkreettisen sosiaalisen kanssakäymisen on korvannut some.
        Kyllähän esim.koulunkin voi käydä etänä netin välityksellä,kokouksetkin yrityksissä ovat monasti virtuaalikokouksia.Tarvitseeko kokoukseen osallistua ympäri maailmaa paikan päällä?
        Ev.Lut. kirkossa on virtuaalikirkko, suomeksi kuunneltavia saarnojakin on netissä kymmeniä tuhansia, luettavia tekstejä määrättömästi.Onko Jumalan sana paikkaan ja aikaan sidottu?
        Tietysti jos on rutinoitunut, oppinut tavan käymään Jumalan sanan kuulossa tietyssä paikassa tiettyyn aikaan niin siitä vaan.
        Minulla kun on tarve nähdä ja kuulla Jumalan sanaa, eikun nettiin.
        Kukako päättää mitä saarnoja ja keneltä minä katson ja kuuntelen, minä itse.
        Kukako päättää mitä kohtaa Raamatussa käsittelen, luen esim.,minä.
        Määrät eivät todista mitään.
        Kenen kalenterin mukaan minun pitäisi elää?

2. Tim. 4:3
        Sillä aika tulee, jona ei he voi terveellistä oppia kärsiä, vaan omain himoinsa jälkeen kokoovat itsellensä opettajat, että heidän korvansa syyhyvät,

Hepr. 10:25
        Me emme saa lyödä laimin seurakuntamme yhteisiä kokouksia, niin kuin muutamilla on tapana, vaan meidän tulee rohkaista toisiamme, sitä enemmän mitä lähempänä näette Herran päivän olevan.

• Juureva.kristitty

Konnevedellä oli tätä liberaalia bändielvisbeatlesjuice"kristillisyyttä" ja poppikanttori kaatoi kylän naisia. Seurakunta on nykyään sekaisin. Ainoa valopilkku paikkakunnalla ovat VL-uskovaiset...!

• vl-puhuja kirjoitti:

2. Tim. 4:3
        Sillä aika tulee, jona ei he voi terveellistä oppia kärsiä, vaan omain himoinsa jälkeen kokoovat itsellensä opettajat, että heidän korvansa syyhyvät,

Hepr. 10:25
        Me emme saa lyödä laimin seurakuntamme yhteisiä kokouksia, niin kuin muutamilla on tapana, vaan meidän tulee rohkaista toisiamme, sitä enemmän mitä lähempänä näette Herran päivän olevan.

Miksi Kerho ei sitten pidä kokouksia?

• pervollevpastorille
        Kesitas kirjoitti:

Miksi Kerho ei sitten pidä kokouksia?

Pidä sinä saatana eksyttäviä kokouksiasi, mutta kun sukellatte, niin varokaa hukkumasta.

• pervollevpastorille kirjoitti:

Pidä sinä saatana eksyttäviä kokouksiasi, mutta kun sukellatte, niin varokaa hukkumasta.

Missä kerrotaan Raamatussa "seuroista"?
        Pitääkö saatana niitä, kun mainitset ne.

• Joonan_kirjoitukseen

on Hullujenhuoneessa tullut vain yksi vastaus:
      ###
      Linda

05/12/2017 11:39

Etkö itse olisi puhujana voinut olla muutos ja ainakin osaltasi nostanut Kristuksen puheiden ydinsanomaksi?
      ###

Aikaisemmassa Joonan ketjussa joku sanoi saman asian niin, että tehokkaampahan Joonan olisi ollut nakerrella JUmalan valtrakuntaa sisältäpäin, puhujana, raatelevaisena sutena lampaan turkissa, kuin jättäytyä puhujan paikalta pois. Kyllähän seurakunta tietenkin ennen pitkää olisi haistanut mädän ja heittänyt sen pois.

• Kristushan

kuitenkin on kaikissa seurapuheissa ydinsanoma. Joona vain juonittelee. Syynä lienee synti... eihän ihminen muuten joudu ulos Jumalan valtakunnasta kuin synnin takia.

• vl-nuori

Kummallista sitten, että siitä ydinsanomasta puhutaan monissa seurapuheissa niin vähän. Voisi kuvitella, että ydinsanomasta puhuttaisiin aina eniten, mutta niin se ei näytä menevän...

• Korska_jat-

kaa:
        ---
        Joona Korteniemi
        05/12/2017 14:22

Hyvä ja oikeutettu kysymys, Linda. Puhujana yritin puhua Raamatun pohjalta Kristus-keskeisesti ja johdatella kuulijoita Kristuksen elävään tuntemiseen.

Ongelmaksi nousi kuitenkin se, kun tulin siihen tulokseen, että ongelmat, esimerkiksi vinoutunut julistus, palautuvat Hengen virka-jatkumon ympärille rakentuvaan seurakuntaoppiin. Päädyin myös siihen, että näitä oppeja ei voi riittävässä määrin perustella Raamatulla. En voinut enää allekirjoittaa niitä.

Mielestäni seurakunnalla on oikeus luottaa siihen, että sen kaitsijat allekirjoittavat seurakunnan perusdogmit. Tiedän myös, että hyvin monet vl:t pitävät seurakunta- ja Hengen virka-oppeja hyvin tärkeinä, jopa tärkeimpinä oppeina. Päädyin siihen, että on rehellisempää, etten toimi enää puhujana.

Päätin siis, että haluan toimia rehellisesti, avoimin kortein. Jos en voi hyvällä tahdollakaan allekirjoittaa sitä, mitä jokin seurakunta opettaa, en toimi sen luottamustehtävissä. En halua olla ”susi lammasten vaatteissa” ja muuttaa liikettä vaivihkaisesti. Jos olen eri mieltä, kerron sen rehellisesti ääneen.

Ymmärrän, että ratkaisua voi kritisoida, mutta mielestäni se oli paras sekä vl-liikkeen että allekirjoittaneen kannalta.
        ---
        Mitä hän sitten saa aikaan?

• vlvaasa

"Kristushan kuitenkin on kaikissa seurapuheissa ydinsanoma."

Eipä ole! Tiedät kyllä itsekin, että seurapuheissa saarnataan Kristuksesta, kuinka Hän teki sitä ja tätä, oli syntisten ystävä ja antoi syntejä anteeksi , ANTOI SYNNIT ANTEEKSI SILLE, JOKA USKOI HÄNEEN. Seurapuheissa en enää kuule saarnattavan, että Jeesus Kristus on sama eilen, tänään ja huomenna, että edelleenkin Jeesus Kristus antaa synnit anteeksi sille, JOKA USKOO HÄNEEN. Se on se EVANKELIUMI, YDINSANOMA, jota valitettavasti en kuule seurapuheissa. Armon valtakunnassa ei enää hallitse Kristus, vaan armoitettu seurakunta. Kuinka kaipaankaan sitä vanhanajan evankeliumia, jota vanhoillislestadiolaisuus vielä 1800-luvulla edusti.

• Varokaa_harhaoppeja

Ei vaan toisin päin. Kun joku Jumalan lapsi antaa kaikki synnit anteeksi, niin silloin "taivas kuulee maata"ja samalla hetkellä myös Jumala ja Jeesus antavat ne synnit anteeksi. Jumalan lapsilla on Pyhä Henki ja siksi se on mahdollista.

Sinä olet harhaoppinen, kuten Joona ja Jaakkokin.

Jumalan lapset eivät lupaa syntejä anteeksi, vaan he antavat kaikki synnit anteeksi katuville ja täysin heränneellä tunnolla oleville (puoliheränneillä sitä vastoin ei ole aitoa katumuksen armoa, vaan he haluavat jatkaa elämistä esimerkiksi synninluvallisuudessa, harhaopeissa, eriseuraisuudessa, hengellisessä huoruudessa tai katumattomuudessa).

• vl-nuorimies

Niin, tässä on varmaan se ydinkysymys. Aikaisemmin kuulema vanhoillislestadiolaisuudessakin sanottiin: "Todistan synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä..." Nykyään sanotaan "Annan synnit anteeksi..."

Aikaisemmin ajateltiin kirkkaasti, että syntien anteeksiantamus on Jeesuksessa Kristuksessa. Synnit on anteeksi ihmisellä, joka uskoo Jeesukseen. Ihminen tehtävä on vain todistaa ja vakuuttaa tästä armosta. Nykyään Kristus on jäänyt sivuun ja seurakunta synninpäästöllä, ikään kuin lusikalla, "myöntää" ihmiselle annoksen armoa. Se on väärin ja harhaoppista.

• Varokaa_harhaoppeja

Syntejä ei saa anteeksi uskomalla Jeesukseen, vaan elävän uskon Jeesukseen saa uudestisyntymässä, jonka saa synninpäästöstä, kun synninpäästön julistajalla on Pyhä Henki ja sen vastaanottaja on totisessa katumuksessa eli kokonaan herännyt, eli ei ole suruton tai puoliherännyt.

Sinulla ei ole oikeaa käsitystä Raamatun mukaisesta armojärjestyksestä.

Ei näet kukaan voi uskoa Herraan Jeesukseen elävällä uskolla, ennen kuin hän on uudestisyntynyt eli saanut parannuksen pyhän armon. Ja uudestisyntymisen eli parannuksen pyhän armon voi saada vain vastaanottamalla kokonaan heränneellä tunnolla synninpäästön joltakin Jumalan lapselta.

Niin sanottu "vastaanottavainen usko" tarkoittaa juuri sitä, että ihminen katuu syntejään ja on kokonaan heränneellä tunnolla, eli ei ole puoliherännyt tai paatunut eli suruton. Vastaanottavainen usko on siis täysin eri asia kuin elävä ja autuaaksitekeväinen usko ja se edeltää parannusta ja syntien anteeksisaamista.

Miten uskovaisten joukossa kulkeva voi olla noin hukassa autuuden asioista??

Vaellatko sinä saastaisella omallatunnolla tai synninluvallisuudessa, vai miten tuo voisi muuten olla mahdollista?

• vl-nuorimies

Onko jäänyt Raamattu lukematta:

Joh. 3:16 Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. [Room. 5:8, Room. 8:32]

Joh. 3:18 Sitä, joka uskoo häneen, ei tuomita, mutta se, joka ei usko, on jo tuomittu, koska hän ei uskonut Jumalan ainoaan Poikaan. [Mark. 16:16; Joh. 5:24; Ap. t. 4:12]

Joh. 3:36 Sillä, joka uskoo Poikaan, on ikuinen elämä, mutta joka ei tottele Poikaa, se ei pääse näkemään elämää, vaan Jumalan viha pysyy hänen yllään. [Joh. 6:47, Joh. 20:31; 1. Joh. 5:11-13]

Joh. 5:24 "Totisesti, totisesti: se, joka kuulee minun sanani ja uskoo minun lähettäjääni, on saanut ikuisen elämän. Hän ei joudu tuomittavaksi, vaan hän on jo siirtynyt kuolemasta elämään. [Joh. 3:16, Joh. 6:40,47]

Joh. 6:35 Jeesus sanoi: "Minä olen elämän leipä. Joka tulee minun luokseni, ei koskaan ole nälissään, ja joka uskoo minuun, ei enää koskaan ole janoissaan. [Matt. 5:6]

Joh. 6:40 Minun Isäni tahtoo, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on ikuinen elämä. Viimeisenä päivänä minä herätän hänet." [Joh. 3:15,16, Joh. 11:25,26]

Joh. 6:47 Totisesti, totisesti: sillä, joka uskoo, on ikuinen elämä.

Joh. 7:38 Joka uskoo minuun, 'hänen sisimmästään kumpuavat elävän veden virrat', niin kuin kirjoituksissa sanotaan." [Jes. 58:11]

Joh. 11:25 Jeesus sanoi: "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin, [Joh. 1:4 ]

Joh. 11:26 eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko tämän?"

Joh. 12:46 Minä olen valo ja olen tullut maailmaan siksi, ettei yksikään, joka minuun uskoo, jäisi pimeyteen. [Joh. 1:4 ]

Ap. t. 10:43 Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa hänen nimensä voimasta syntinsä anteeksi." [Jer. 31:34; Miika 7:18; Sak. 13:1]

Ap. t. 13:38 (13:38-39) Tietäkää siis, veljet: hänen ansiostaan teille julistetaan synnit anteeksi, ja hänen ansiostaan jokainen, joka uskoo, tulee vanhurskaaksi,

Room. 3:26 mutta nyt meidän aikanamme hän osoittaa vanhurskautensa: hän on itse vanhurskas ja tekee vanhurskaaksi sen, joka uskoo Jeesukseen. [Gal. 2:16]

Room. 3:28 Katsomme siis, että ihminen tulee vanhurskaaksi, kun hän uskoo, ilman lain vaatimia tekoja.

Room. 4:5 Jos taas jollakulla ei ole ansioita mutta hän uskoo Jumalaan, joka tekee jumalattoman vanhurskaaksi, Jumala lukee hänen uskonsa vanhurskaudeksi. [Joh. 6:29; Room. 3:28; 2. Kor. 5:19; Fil. 3:9]

Room. 9:33 josta on kirjoitettu: -- Minä asetan Siioniin kiven, johon he kompastuvat, kallion, johon he loukkaavat itsensä. Mutta joka häneen uskoo, ei joudu häpeään. [Jes. 8:14, Jes. 28:16; 1. Piet. 2:6-8]

Room. 10:4 Kristus on näet lain loppu, ja niin tulee vanhurskaaksi jokainen, joka uskoo. [Ap. t. 13:38,39; 2. Kor. 3:6; Gal. 3:24]

Room. 10:11 Kirjoituksissa sanotaan: "Yksikään, joka häneen uskoo, ei joudu häpeään." [Ps. 25:3; Jes. 28:16; Room. 9:33]
        Room. 14:22

Fil. 3:9 ja jotta kävisi ilmi, että kuulun hänelle. Näin minulla ei enää ole mitään omaa, lain noudattamiseen perustuvaa vanhurskautta, vaan se vanhurskaus, jonka perustana on usko Kristukseen ja jonka Jumala antaa sille, joka uskoo. [Room. 1:17, Room. 3:21,22, Room. 10:3,4]

Hepr. 10:38 Kun vanhurskas palvelijani uskoo, hän saa elää, mutta jos hän luopuu, en häntä hyväksy. [Room. 1:17; Gal. 3:11]

1. Piet. 2:6 Sanotaanhan Raamatussa: -- Katso, minä lasken Siioniin kulmakiven, valitun kiven, jonka arvo on suuri. Joka häneen uskoo, ei joudu häpeään. [Jes. 28:16; Room. 9:33]

1. Joh. 5:1 Jokainen, joka uskoo, että Jeesus on Kristus, on syntynyt Jumalasta, ja jokainen, joka rakastaa isää, rakastaa myös hänen lastaan.

1. Joh. 5:5 Kuka sitten voittaa maailman, ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika? [Matt. 16:16 ]

Totta kai on mahdoton uskoa Jeesukseen Vapahtajana, jollei kadu syntejään ja jollei joku kirkasta katuvalle Jeesusta evankeliumin sanalla. Katumuksesta ja vl-synninpäästöstä ei pidä kuitenkaan tehdä autuuden ehtoja Kristukseen uskomisen lisäksi, kuten sinä tunnut tekevän.

• Varokaa_harhaoppeja

Sinustahan on tullut samalla tavalla uskova kuin melperistä ja kesitaksesta.

Tuolla väärällä uskolla et kirkkauden maahan perille kostu. Harhaoppista odottaa tulijärvessä kauhea tuomio.

• vl-nuorimies

Rajuja väitteitä. Voisitko perustella ne Raamatulla sen sijaan, että vain väität?

• Varokaa_harhaoppeja

Syntejä ei todisteta tai luvata anteeksi, vaan ne annetaan anteeksi Jumalan lasten toimesta sen Pyhän Hengen voimalla, joka Jumalan lapsissa asuu. Mikä tällä tavalla maan päällä annetaan anteeksi, se annetaan anteeksi samalla hetkellä myös taivaassa, sillä silloin "taivas kuulee maata". Synninpäästö Jeesuksen nimessä ja veressä on evankeliumin ydin ja itse evankeliumin pääolemus.

Evankeliumiin sitten kuuluu lisäksi tavallaan sivuasioina joskin tärkeinä sellaisina neuvon, nuhteen, kurituksen, rangaistuksen, opetuksen ja lohdutuksen yms sanat. Evankeliumin kokonaisuuteen kuuluvat näin armo ja totuus, joista oikeanlaisessa julistuksessa aina armo on ennen totuutta. Armo ei kuitenkaan ole irrallaan totuudessa, ja totuudessa ei voi pysyä ilman armoa, koska uskovaisissakin on perisynti.

Herra Jeesus Kristus on itse totuus ja hänestä vuotaa myös armo hänen sovintoverestään ja eläväksi tekevästä hengestään, jota sovintoverta Jumalan lapset priiskoittavat synninpäästössä Kristuksen eläväksi tekevän Hengen voimalla Pyhän Hengen kautta.

Jumalan sana on kuin kaksiteräinen miekka, jossa toinen terä on laki ja toinen terä on evankeliumi. Evankeliumi on puolestaan kuin kaksi penninkiä tai kaksi leiviskää, jotka ovat armo ja totuus. Jos jollakin on vain yksi leiviskä eli "totuus", niin hänen on tultava sen kanssa Jumalan valtakunnan "vaihetuspöydän ääreen" ja tuotava "totuutensa" sinne, jossa hänelle annetaan vaihetuspöydältä takaisin tilalle armo Herran Jeesuksen sovintoveressä synninpäästössä ja oikea elävä totuus Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa.

Lakia ei ole pantu uudestisyntyneille, vaan suruttomille ja epäuskoisille heränneille, kunnes he saavat parannuksen armon eli uudestisyntyvät Jumalan valtakunnan evankeliumin ytimen eli synninpäästön kautta. Näin laki ajaa epäuskoisen Kristuksen luokse hänen seurakuntaansa kolkuttamaan armonovelle, jossa aina kolkuttavaiselle avataan.

Joh. 20:
        21 Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
        22 Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:
        23 Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

Matt. 18:
        18 Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa.

Ja minä annan sinulle taivaan valtakunnan avaimet: ja mitä sinä maan päällä sidot, pitää sidotun oleman taivaissa, ja mitä sinä päästät maan päällä, sen pitää oleman päästetyn taivaissa.

Matt. 9:2
        Ja katso, he toivat hänen eteensä halvatun, joka makasi vuoteella. Ja kuin Jesus näki heidän uskonsa, sanoi hän halvatulle: poikani, ole hyvässä turvassa, syntis annetaan anteeksi sinulle.
        Matt. 9:6
        Mutta että teidän pitää tietämän Ihmisen Pojalla olevan vallan maan päällä synnit anteeksi antaa, (niin sanoi hän halvatulle:) nouse ja ota vuotees, ja mene kotias.
        Matt. 9:8
        Ja kuin kansa sen näki, ihmettelivät he ja kunnioittivat Jumalaa, joka oli ihmisille antanut senkaltaisen vallan.

• Varokaa_harhaoppeja

Totuus on siis aina väärä, jos se ei ole yhdessä armon kanssa ja vielä niin, että armon pitää olla ennen totuutta, sillä muuten ne molemmat olisivat väärä armo ja väärä totuus.

Siksi sille palvelijalle kävikin huonosti, jolla oli vain yksi leiviskä, sillä ilman armoa ei voi olla oikeaa totuutta ja oikea totuus voi olla vain armon kanssa niin, että ensin tulee armo ja sitä seuraa heti välittömästi samalla hetkellä totuus. Jos jollekin ihmiselle annetaan oikea armo, niin hän saa aina samalla myös oikean totuuden.

Ei voi saada oikeaa armoa ilman sitä seuraavaa totuutta. Ja totuus seuraa armoa aina samalla hetkellä, eli kukaan ei voi olla hetkeäkään sellaisessa tilassa, että hänellä olisi Kristuksen armo, mutta oikea totuus puuttuisi.

Näin käy sellaiselle ihmiselle, jolla on oma väärä totuus, josta hän ei suostu luopumaan ja vaihtamaan sitä pois Kristuksen seurakunnan "rahanvaihtajalla" niin, että saisi tilalle ne kaksi leiviskää, jotka ovat oikea armo Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa ja oikea elävä totuus, joka on itse Herra Jeesus Kristus:

Matt. 25:
        18 Mutta se, joka oli saanut vain yhden talentin, kaivoi maahan kuopan ja kätki sinne isäntänsä rahan.
        19 "Pitkän ajan kuluttua isäntä palasi ja vaati palvelijoiltaan tilitykset. [Matt. 18:23]
        20 Se, joka oli saanut viisi talenttia, toi toiset viisi niiden lisäksi ja sanoi: 'Herra, sinä annoit minulle viisi talenttia. Kuten näet, olen hankkinut voittoa toiset viisi.'
        21 Isäntä sanoi hänelle: 'Hyvin tehty! Olet hyvä ja luotettava palvelija. Vähässä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Tule herrasi ilojuhlaan!' [Matt. 24:45-47; Luuk. 16:10, Luuk. 22:29,30]
        22 "Myös se, joka oli saanut kaksi talenttia, tuli ja sanoi: 'Herra, sinä annoit minulle kaksi talenttia. Kuten näet, olen hankkinut voittoa toiset kaksi.'
        23 Isäntä sanoi hänelle: 'Hyvin tehty! Olet hyvä ja luotettava palvelija. Vähässä olet ollut uskollinen, minä panen sinut paljon haltijaksi. Tule herrasi ilojuhlaan!'
        24 "Viimeksi tuli se palvelija, joka oli saanut vain yhden talentin, ja sanoi: 'Herra, minä tiesin, että sinä olet ankara mies. Sinä leikkaat sieltä, minne et ole kylvänyt, ja kokoat sieltä, minne et ole siementä viskannut. [Joh. 4:37]
        25 Minä pelkäsin ja kaivoin talenttisi maahan. Tässä on omasi.'
        26 Isäntä vastasi hänelle: 'Sinä kelvoton ja laiska palvelija! Sinä tiesit, että minä leikkaan sieltä, minne en ole kylvänyt, ja kokoan sieltä, minne en ole siementä viskannut.
        27 Silloinhan sinun olisi pitänyt viedä minun rahani pankkiin, niin että olisin palatessani saanut omani takaisin korkoineen.
        28 -- Ottakaa pois hänen talenttinsa ja antakaa se sille, jolla on kymmenen talenttia.
        29 Jokaiselle, jolla on, annetaan, ja hän on saava yltäkyllin, mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin mitä hänellä on. [Matt. 13:12 ]
        30 Heittäkää tuo kelvoton palvelija ulos pimeyteen. Siellä itketään ja kiristellään hampaita.'

Laupias Samarialainen eli Herra Jeesus antoi majatalon isännälle eli seurakunnalleen ne kaksi hoitopenninkiä, jotka ovat armo ja totuus.

Luuk. 10:35
        Ja toisena päivänä matkusti hän, ja otti kaksi pennikiä ja antoi isännälle, ja sanoi hänelle: korjaa häntä, ja jos sinä enemmän kulutat, niin minä palatessani maksan sinulle.

Herra Jeesus olisi siis jopa valmis kuolemaan ja kärsimään ristillä vielä uudestaankin meidän syntispoloisten puolesta toisen tulemisensa yhteydessä, jos hänen ensimmäisen sovitustyönsä ei riittäisi maksamaan meidän syntispoloisten kaikkia syntivelkoja. Niin hänen ei kuitenkaan tarvitse tehdä, sillä Herran Jeesuksen ainutkertainen sovintotyö Golgatan keskimmäisellä ristillä Pontius Pilatuksen aikana riittää täydellisesti ja vielä ylitsekin kaikkien ihmisten kaikkien syntien sovittamiseksi maailmanloppuun asti.

• vl-nuorimies

Niin no sillä tavalla evankeliumi voi antaa synnit anteeksi, että se synnyttää uskon Jeesukseen omana Vapahtajana ja tämän uskon kautta ihmisellä on synnit anteeksi. Mutta jos ihmisellä ei ole elävää Kristus-suhdetta, ei hänellä ole syntejä anteeksi vaikka vl-ihminen saarnaisi hänelle synnit anteeksi 1000 kertaa. Ja pelkäänpä, että näin tapahtuu usein.

• Varokaa_harhaoppeja

Yhden talentin palvelijalta siis oli jäänyt parannus tekemättä, mutta hän piti vain oman väärän totuutensa, eikä pannut sitä syntinä pois, vaan kätki sen "maahan" eli omaan savimajaansa. Sillä me ihmiset olemme maasta ja maallisia vanhan osamme puolelta, ja tuolla ihmisellä ei uutta osaa ollutkaan, sillä hän oli epäuskoinen.

Kun Isäntä sanoi sille palvelijalle palatessaan, että tämä oli paha ja laiska, niin se tarkoittaa että tuo palvelija ei ollut ahkera ja ei siis tehnyt parannusta ja niin pysyi omissa synneissään eli pahuudessaan eli oli paha. Sillä hengellinen ahkeruus on sitä, että tehdään parannus, sillä tämän todistaa Raamattu:

Ilm. 3:19
        Joita minä rakastan, niitä minä myös nuhtelen ja kuritan; niin ole siis ahkera ja tee parannus.

Ainoa työ, jossa ihminen voi olla oikealla tavalla ahkera Jumalan edessä, on se ainoa hyvä työ, jonka syntinen ihminen voi tehdä, mutta senkin vain Jumalan Pyhän Hengen voimalla, siiitä hetkestä lähtien kun ihminen on syntynyt elämänvedestä ja Pyhästä Hengestä hengellisesti eläväksi. Kun epäuskoinen syntyy hengellisesti eläväksi, niin sitä kutsutaan uudestaansyntymiseksi, sillä jokainen ihminen on syntynyt hengellisesti eläväksi elämänvedestä ja Hengestä jo alkunsa hetkellä eli hedelmöityksessä/sikiämisessä.

Jos näet joku on menettänyt elävän uskon eli tullut epäuskoiseksi, niin hänen on synnyttävä uudestaan hengellisesti eläväksi jonkun Jumalan lapsen julistaman synninpäästön kautta. Tätä kutsutaan uudestaansyntymiseksi eli uudestisyntymiseksi.

Sen pahan palvelijan olisi pitänyt olla ahkera ja kaivaa se väärä totuus pois sieltä oman savimajansa kätköpaikasta eli katua omia syntejään ja väärää totuuttaan, ja viedä se rahanvaihtajalle eli tehdä parannus. Hänen olisi pitänyt siis vaihtaa kaikki syntinsä Herran Jeesuksen armoon. Hän oli kuitenkin paha ja laiska palvelija, joten hän ei jaksanut kaivaa ja kerjätä hän ei kehdannut Kristuksen seurakunnasta oikeaa armoa, jonka mukana hän olisi saanut myös oikean elävän totuuden.

Luuk. 16:3
        Mies mietti: 'Mitä minä nyt teen? Isäntä panee minut pois taloudenhoitajan toimesta. Kaivaa en jaksa, kerjätä en kehtaa.

• Varokaa_harhaoppeja
        vl-nuorimies kirjoitti:

Niin no sillä tavalla evankeliumi voi antaa synnit anteeksi, että se synnyttää uskon Jeesukseen omana Vapahtajana ja tämän uskon kautta ihmisellä on synnit anteeksi. Mutta jos ihmisellä ei ole elävää Kristus-suhdetta, ei hänellä ole syntejä anteeksi vaikka vl-ihminen saarnaisi hänelle synnit anteeksi 1000 kertaa. Ja pelkäänpä, että näin tapahtuu usein.

Nyt olet rakas nuori jo oikeilla jäljillä. Hyvä.

Mutta hän saa syntinsä anteeksi, jos hän katuu syntejään ja on kokonaan heränneellä tunnolla ja ottaa vastaan synninpäästön joltakin Jumalan lapselta Herran Jeesuksen nimessä ja veressä. Sillä hetkellä hän pääsee takaisin oikeaan Kristus-suhteeseen.

• Varokaa_harhaoppeja
        Varokaa_harhaoppeja kirjoitti:

Yhden talentin palvelijalta siis oli jäänyt parannus tekemättä, mutta hän piti vain oman väärän totuutensa, eikä pannut sitä syntinä pois, vaan kätki sen "maahan" eli omaan savimajaansa. Sillä me ihmiset olemme maasta ja maallisia vanhan osamme puolelta, ja tuolla ihmisellä ei uutta osaa ollutkaan, sillä hän oli epäuskoinen.

Kun Isäntä sanoi sille palvelijalle palatessaan, että tämä oli paha ja laiska, niin se tarkoittaa että tuo palvelija ei ollut ahkera ja ei siis tehnyt parannusta ja niin pysyi omissa synneissään eli pahuudessaan eli oli paha. Sillä hengellinen ahkeruus on sitä, että tehdään parannus, sillä tämän todistaa Raamattu:

Ilm. 3:19
        Joita minä rakastan, niitä minä myös nuhtelen ja kuritan; niin ole siis ahkera ja tee parannus.

Ainoa työ, jossa ihminen voi olla oikealla tavalla ahkera Jumalan edessä, on se ainoa hyvä työ, jonka syntinen ihminen voi tehdä, mutta senkin vain Jumalan Pyhän Hengen voimalla, siiitä hetkestä lähtien kun ihminen on syntynyt elämänvedestä ja Pyhästä Hengestä hengellisesti eläväksi. Kun epäuskoinen syntyy hengellisesti eläväksi, niin sitä kutsutaan uudestaansyntymiseksi, sillä jokainen ihminen on syntynyt hengellisesti eläväksi elämänvedestä ja Hengestä jo alkunsa hetkellä eli hedelmöityksessä/sikiämisessä.

Jos näet joku on menettänyt elävän uskon eli tullut epäuskoiseksi, niin hänen on synnyttävä uudestaan hengellisesti eläväksi jonkun Jumalan lapsen julistaman synninpäästön kautta. Tätä kutsutaan uudestaansyntymiseksi eli uudestisyntymiseksi.

Sen pahan palvelijan olisi pitänyt olla ahkera ja kaivaa se väärä totuus pois sieltä oman savimajansa kätköpaikasta eli katua omia syntejään ja väärää totuuttaan, ja viedä se rahanvaihtajalle eli tehdä parannus. Hänen olisi pitänyt siis vaihtaa kaikki syntinsä Herran Jeesuksen armoon. Hän oli kuitenkin paha ja laiska palvelija, joten hän ei jaksanut kaivaa ja kerjätä hän ei kehdannut Kristuksen seurakunnasta oikeaa armoa, jonka mukana hän olisi saanut myös oikean elävän totuuden.

Luuk. 16:3
        Mies mietti: 'Mitä minä nyt teen? Isäntä panee minut pois taloudenhoitajan toimesta. Kaivaa en jaksa, kerjätä en kehtaa.

Ja se ainoa hyvä työ, jonka syntinen ihminen voi tehdä, se on se elävä usko Herran Jeesuksen Kristuksen päälle ja samalla Isän ja Pyhän Hengen päälle. Ja tämän hyvän työn epäuskoinen ihminen saa omistaa itselleen vain siten, että hän katuvaisena ja kokonaan heränneellä tunnolla ottaa vastaan synninpäästön joltakin Jumalan lapselta Herran Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä. Ja se hyvä työ eli usko on Jumalan Pyhän Hengen työ ihmisessä. Se on Jumalan Pojan uskoa, ei siis ihmisen omaa uskoa ihmisen omasta lihasta, järjestä, sielusta, hengestä tai voimasta.

Joh. 6:
        28 Niin he sanoivat hänelle: mitä meidän pitää tekemän, että me taitaisimme Jumalan töitä tehdä?
        29 Jesus vastasi ja sanoi heille: se on Jumalan työ, että te uskotte sen päälle, jonka hän lähetti.

Joh. 14:1
        (Ja hän sanoi opetuslapsillensa:) älkööt teidän sydämenne murheellinen olko; jos te uskotte Jumalan päälle, niin uskokaat myös minun päälleni.

• Varokaa_harhaoppeja

Joh. 15:5
        Minä olen viinapuu, te olette oksat: joka minussa pysyy ja minä hänessä, hän kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua ette voi mitään tehdä.

Joh. 7:
        17 Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, niin hänen pitää tietämän tästä opista, josko se on Jumalasta, eli jos minä itsestäni puhun.
        18 Joka itsestänsä puhuu, se etsii omaa kunniaansa: mutta joka etsii sen kunniaa, joka hänen lähetti, se on vakaa ja ei hänessä ole vääryyttä.

Ef. 4:
        13 Siihenasti kuin me kaikki tulemme uskon ja Jumalan Pojan tuntemisen yhteydessä täydeksi mieheksi, Kristuksen täydellisen varren mitan jälkeen:
        14 Ettemme silleen lapset olisi, jotka horjuisimme ja kaikkinaisilta opetuksen tuulilta vieteltäisiin, ihmisten koiruuden ja kavaluuden kautta, jolla he meitä käyvät ympäri, saadaksensa pettää;
        15 Mutta olkaamme toimelliset rakkaudessa ja kasvakaamme kaikissa, hänessä, joka pää on, Kristus,
        16 Josta koko ruumis on koottu ja yhteen liitetty, kaiken yhdistyksen kautta, joka siihen lisääntyy, sen vaikutuksen ja määrän jälkeen, joka kullakin jäsenellä on, siitä kasvaa ruumis omaksi rakennukseksensa rakkaudessa.

Ef. 1:
        17 Että meidän Herran Jesuksen Kristuksen Jumala, kunnian Isä, antais teille viisauden ja ilmoituksen hengen hänen tuntemiseensa,
        18 Ja valaisis teidän ymmärryksenne silmät, että te tietäisitte, minkä hänen kutsumisensa toivo on ja mikä hänen kunniansa perimisen rikkaus on hänen pyhissänsä,
        19 Ja kuinka suuri hänen voimansa meidän kohtaamme on, jotka hänen väkevän voimansa vaikuttamisen jälkeen uskomme,
        20 Jonka hän Kristuksessa vaikutti, kuin hän hänen kuolleista herätti ja pani istumaan oikialle kädellensä taivaissa,
        21 Kaiken hallituksen ja vallan ja väkevyyden ja herrauden päälle, ja kaiken sen päälle, joka nimittää taidetaan ei ainoastaan tässä maailmassa, mutta myös tulevaisessa,
        22 Ja on kaikki pannut hänen jalkainsa alle, ja on myös hänen pannut pääksi kaikkein päälle seurakunnalle,
        23 Joka on hänen ruumiinsa, sen täyttämys, joka kaikki kaikissa täyttää.

• JeesusKris

Syntejä ei saa anteeksi uskomalla Jeesukseen, vaan elävän uskon Jeesukseen saa uudestisyntymässä, jonka saa synninpäästöstä, kun synninpäästön julistajalla on Pyhä Henki ja sen vastaanottaja on totisessa katumuksessa eli kokonaan herännyt, eli ei ole suruton tai puoliherännyt.

Ei näet kukaan voi uskoa Herraan Jeesukseen elävällä uskolla, ennen kuin hän on uudestisyntynyt eli saanut parannuksen pyhän armon. Ja uudestisyntymisen eli parannuksen pyhän armon voi saada vain vastaanottamalla kokonaan heränneellä tunnolla synninpäästön joltakin Jumalan lapselta.

Niin sanottu "vastaanottavainen usko" tarkoittaa juuri sitä, että ihminen katuu syntejään ja on kokonaan heränneellä tunnolla, eli ei ole puoliherännyt tai paatunut eli suruton. Vastaanottavainen usko on siis täysin eri asia kuin elävä ja autuaaksitekeväinen usko ja se edeltää parannusta ja syntien anteeksisaamista.

Vaellatko sinä saastaisella omallatunnolla tai synninluvallisuudessa, vai miten tuo voisi muuten olla mahdollista?

Älä sido uudestisyntymää johonkin kaavoihin, sillä minä teidän nähtenne parannan.
        Harhaopin tunnistaa siitä että sillä on ehtoja.
        Jeesus, armahda heitä.

• Varokaa_harhaoppeja kirjoitti:

Varokaa-harhaoppeja kirjoitti
        "Syntejä ei saa anteeksi uskomalla Jeesukseen, vaan elävän uskon Jeesukseen saa uudestisyntymässä, jonka saa synninpäästöstä, kun synninpäästön julistajalla on Pyhä Henki"

Lutherin mukaan synninpäästön julistajan sieluntilalla ja henkilökohtaisella uskolla ei ole mitään merkitystä. Jos olisi, niin kukaan koskaan ei voisi olla varma asiasta.

• Miksei_Joona-riepu

voi kuunnella tuosta Porin Suviseuroista 3/3 noin 5minuutin kohdalta eteenpäin:

https://www.youtube.com/watch?v=a7DfGezFgZk

Eihän siinöä saarnatakaan muusta kuin Kristuksesta, joka on sovittanut meidäön syntimme.

On Joonalta ja höänen harvalukuisilta kannattajilta siis aivan turhaa höpötystä, ettei Jumalan valtakunnassa saarnattaisi Kristuksesta ja nimenomaan Kristuksesta.

Yhteiset kokoontumiset ovat kuitenkin tärkeitä, koska niissä vaikuttaa Pyhä Henki meille käsittämättömällä tavalla. Joensuulainen Mauri Hyvärinen seurapuheessaan kerran mainitsi, että jotkut olivat hänen puheensa jälkeen tulleet juttelemaan hänelle, että Pyhä Henki puhui heille hänen puheensa aikana enemmän kuin puhuja oli osannut sanoa. Se ei järjellä avaudu, mutta niin se vain on.

• perheenisä_hki

Onhan niitä jonkin verran puheita, joissa puhutaan Kristuksesta. Tosiasia kuitenkin on, että liian vähän. Liian useassa puheessa Jeesus soittelee toista viulua ja seurakunta ensimmäistä tai Jeesusta ei jopa mainita juuri lainkaan.

Miksi se on niin vaikea myöntää, että Joona on oikeassa tässä kritiikissään? Miksi meidän on ylipäätään niin vaikea myöntää, että arvostelijat voivat olla joskus myös oikeassa? Seurakuntaopin vuoksi. Sen vuoksi, että olemme omasta mielestämme ainoa oikea erehtymätön seurakunta. Seurakuntaopin vuoksi meidän on vaikea myöntää, että voimme mennä myös harhaan ja erehtyä. Joona on oikeassa siinä, että seurakuntaoppi vinouttaa julistusta ja aiheuttaa ongelmia.

• Joona_on_kors-
        perheenisä_hki kirjoitti:

Onhan niitä jonkin verran puheita, joissa puhutaan Kristuksesta. Tosiasia kuitenkin on, että liian vähän. Liian useassa puheessa Jeesus soittelee toista viulua ja seurakunta ensimmäistä tai Jeesusta ei jopa mainita juuri lainkaan.

Miksi se on niin vaikea myöntää, että Joona on oikeassa tässä kritiikissään? Miksi meidän on ylipäätään niin vaikea myöntää, että arvostelijat voivat olla joskus myös oikeassa? Seurakuntaopin vuoksi. Sen vuoksi, että olemme omasta mielestämme ainoa oikea erehtymätön seurakunta. Seurakuntaopin vuoksi meidän on vaikea myöntää, että voimme mennä myös harhaan ja erehtyä. Joona on oikeassa siinä, että seurakuntaoppi vinouttaa julistusta ja aiheuttaa ongelmia.

kassaan joka kohdassa väärässä. Kuunnelkaapa vaikka keskiviikkoisoin, lauantaisin tai sunnuntaisin seurapuheita Helsingistä tai Oulusta. Kaikissa puheessa Kristus on nimenomaan keskiössä. Joona ei sitä halua kuulla, vaan vänkää ja vänkää, uhoaa.

• vl-nuori

Olen kuunnellut seurapuheita Hgistä ja Oulusta, ja kovin monessa puheessa ei ole Kristus keskiössä ollut. Puhutaan Jumalan valtakunnasta tai siitä, miten on tärkeää olla uskomassa, mutta ei siitä, miten uskovainen on joka hetki taivaskelpoinen, kun turvautuu uskolla Jeesuksen sovitustyöhön.

• vlvaasa

""Eihän siinöä saarnatakaan muusta kuin Kristuksesta, joka on sovittanut meidäön syntimme. ""

Olin Porin suviseuroissa ja kuulin kyllä saarnan ja niinkuin kirjoitin, että kyllä Kristuksesta saarnataan ja julistetaan, että Kristus on sovittanut syntimme, mutta ei uskalleta saarnata kuten Jumalan miehet Raamatussa, että Kristus on itse syntien anteeksiantamus ja joka uskoo Häneen, saa synnit anteeksi Hänen nimensä tähden. Jumalan Sana ei valehtele ja pitää edelleen paikkansa ja armojärjestys on edelleen sama kuin Jeesuksen ja apostolien aikana: "Usko Herraan Jeesukseen Kristukseen niin sinä pelastut!" Tätä kallista Sanaa ja todistusta syntien Anteeksiantajasta Jeesuksesta Kristuksesta seurakunta julistaa ja vie sitä kaikkialle ihmisten pelastumiseksi. Ensisijaisesti Paavali kirkasti Kristusta ja seurakunta oli siinä välttämätön viemään sanomaa Hänestä, niin tällöin "taivas kuulee maata".

• vl-nuorimies

Erinomainen kommentti!

• Perusvika_lienee

nyt siinä, että Joona ei näe eikä tunne omaa syntisyyttään ja vajavaisuuttaan, vaan näkee vikoja ja puutteita toisten käytöksessä ja menettelytavoissa ja haluaa, että toiset muuttavat käyttäytymistään js vaikkpa saarnaamistaan hänen mielensä mukaiseksi.

Luulisi Joonankin oppineen, että me kaikki joka päivä teemme syntiä ajatuksin, sanoin, teoin ja laiminlyönnein. Joona ei yhdessäkään Hullujenhuoneen ketjussa ole asettanut omaa täydellisyyttään kyseenalaiseksi eli nöyryyttä ei ole.

• vl-nuori

Juuri siksi, koska olemme syntisiä ja vajavaisia, meille pitäisi saarnata elävästi ja sydämiä koskettavasti syntisten Vapahtajasta Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta ja hänen rakkaudestaan. Sitä Joona aivan oikein vaatii.

Sen sijaan meille saarnataan nykyisin usein kuivasti, kalseasti ja puuduttavasti ainoasta oikeasta erehtymättömästä valtakunnasta.

• Markku_Kor-

teniemi, Joonan isä ei ole kummassakaan Joonan irtiottoketjussa osallistunut keskusteluun, vaikka aiemmin onkin jumaloinut ja palvonut oppinutta (lue: eksynyttä) poikapoloistaan. Ehkä hänkin nyt on alkanut ajatella, että poikapolo on menossa hukkaan.

Joonalla on kyllä siellä muita uskollisia palvelijoita ja ihailijoita, eriseuran rakentelijoita ja Jumalan valtakunnan nakertelijoita.

Joonan blogikaveri Roosa Tahkola ei myöskään ole osallistunut keskusteluihin nyt.

• Varokaa_harhaoppeja

Markkuhan jossakin kommentissaan ilmoittikin oman kantansa, jonka mukaan hänen näkemyksensä on, että evankeliumin ytimen eli synninpäästön avaimen virka on Pyhän Hengen virka.

Joona on siis tässä ratkaisevassa asiassa eri linjoilla kuin oma isänsä, sillä Joona ei hyväksy Raamatun oppia siitä, että taivaan valtakunnan avainten virka on Pyhän Hengen virka.

• Hengenyhteys

Ai sinä tuomitset hänet joka pyrkii ihmisen puhdistamaan harhaopeistaan.
        Ihminen, tuo hengellisesti köyhä matkamies ei koskaan korota itseään arvostelemaan sitä joka avaa Jumalan sanaa kaikelle kansalle.

• uudestisyntynytvl

Minusta tuntuu, että nyt unohdetaan jotain oleellista. Unohdetaan, että uudesti syntymä on konkreettinen tapahtuma. Siinä tapahtuu Pyhällä Hengellä täyttyminen- vrt armon tuntemiset. Sen tuntee, se on syviä onnen tunteita. Ja se tapahtuu Pyhän Hengen voimasta julistetussa synninpäästössä. Raamatun parannuskertomuksissa on aina ollut toinen ihminen.

• https://www.youtube.com/embed/cFp9ABQn6Uc?
        https://www.youtube.com/embed/PRk7Q7S6Gyw?
        https://www.youtube.com/embed/SEsCs97-hOQ?
        https://www.youtube.com/embed/4SqtPY9-7IE?
        https://www.youtube.com/embed/J1RZl4Q6V0k?
        https://www.youtube.com/embed/GKSuGHXUY_0?

Hulluinhuonelaisen keskustelusta kopsattu nämä linkit. Kaikissa armontuntemiset ilman synninpäästöä. Entä ne alkulestadiolaisuuden uskoontulemiset, joissa sama juttu? Entä minun kokemukseni, jossa myös tulin tuntemaan Jumalan ilman synninpäästöä tai välimiestä? Ja minun uudestisyntymiseni todellakin oli todellinen tapahtuma.

• vl-vaimo

Usko ei ole tuntemisissa, vaikka monasti tuntemisetkin uskon mukana ovat. Niin ei kuitenkaan aina ole, mutta katuvainen ihminen saa uskoa myös kuivan tuntoisena omat syntinsä anteeksi Jumalan lapsen julistamasta synninpäästöstä Jeesuksen nimessä ja veressä.

1. Joh. 3:
        6 Syntiä ei tee kukaan, joka hänessä pysyy. Ei kukaan, joka tekee syntiä, ole häntä nähnyt eikä tunne häntä. [1. Joh. 2:3]
        7 Lapseni, älkää antako kenenkään johtaa itseänne harhaan. Joka tekee Jumalan tahdon, on vanhurskas, niin kuin Kristus on vanhurskas. [1. Joh. 2:29]
        8 Joka tekee syntiä, on Paholaisesta, sillä Paholainen on tehnyt syntiä alusta asti. Juuri sitä varten Jumalan Poika tuli maailmaan, että hän tekisi tyhjäksi Paholaisen teot. [Joh. 8:44]
        9 Yksikään Jumalasta syntynyt ei tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä. Hän ei voi tehdä syntiä, koska on syntynyt Jumalasta. [Joh. 1:13 ]
        10 Tästä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan, ketkä Paholaisen lapsia: se, joka ei tee Jumalan tahtoa, ei ole Jumalasta, ei siis myöskään se, joka ei rakasta veljeään. [Matt. 13:38; 1. Joh. 2:29]
        Rakastakaa toisianne

11 Tämä on se sanoma, jonka te alusta alkaen olette kuulleet: meidän tulee rakastaa toisiamme. [Joh. 13:34 ]
        12 Me emme saa olla sellaisia kuin Kain, Pahan lapsi, joka tappoi veljensä. Ja miksi hän tappoi tämän? Siksi, että hänen omat tekonsa olivat pahoja mutta hänen veljensä teot oikeita. [1. Moos. 4:8; Hepr. 11:4]
        13 Älkää ihmetelkö, veljet, jos maailma teitä vihaa.
        14 Me rakastamme veljiämme, ja siitä me tiedämme siirtyneemme kuolemasta elämään. Joka ei rakasta, pysyy kuoleman vallassa.
        15 Jokainen, joka vihaa veljeään, on murhaaja, ja te tiedätte, ettei iankaikkinen elämä voi pysyä yhdessäkään murhaajassa.
        16 Siitä me olemme oppineet tuntemaan rakkauden, että Jeesus antoi henkensä meidän puolestamme. Samoin olemme me velvolliset panemaan henkemme alttiiksi veljiemme puolesta. [Joh. 15:13; Ef. 5:2]
        17 Jos joku, jonka toimeentulo on turvattu, näkee veljensä kärsivän puutetta mutta sulkee häneltä sydämensä, kuinka Jumalan rakkaus voisi pysyä hänessä? [Jaak. 2:15,16]
        Jumalan lasten luottamus

18 Lapseni, älkäämme rakastako sanoin ja puheessa, vaan teoin ja totuudessa.
        19 Siitä me ymmärrämme, että totuus on meissä, ja me voimme hänen edessään rauhoittaa sydämemme,
        20 jos se meitä jostakin syyttää. Jumala on meidän sydäntämme suurempi ja tietää kaiken.
        21 Rakkaat ystävät, jos sydämemme ei meitä syytä, me voimme rohkeasti lähestyä Jumalaa. [Room. 14:22]
        22 Ja mitä pyydämmekin, sen me häneltä saamme, koska noudatamme hänen käskyjään ja teemme sitä, mikä on hänen mielensä mukaista. [Matt. 7:7 ]
        23 Tämä on hänen käskynsä: meidän tulee uskoa hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen ja rakastaa toinen toistamme, niin kuin hän on meitä käskenyt.
        24 Joka pitää hänen käskynsä, pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä. Ja sen, että hän pysyy meissä, me tiedämme Hengestä, jonka hän on meille antanut.

• Niin, tuntemiset eivät ole, mutta Jumalan tunteminen on todellista. Ja silloin, kun ihminen tulee tuntemaan Jumalan, Raamattu todistaa, että hän tietää sen, mutta että hänellä myös on jonkunlainen "tunne" siitä. Usko ei aina ole kivoja tuntemisia, mutta nyt puhuttiinkin uskoontulosta, uudestisyntymisestä.

"Ja sen, että hän pysyy meissä, me tiedämme Hengestä, jonka hän on meille antanut. "

Room. 8:
        14 Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.
        15 Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!"
        16 Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.

• Ompikompi
        vl-vaimo kirjoitti:

Usko ei ole tuntemisissa, vaikka monasti tuntemisetkin uskon mukana ovat. Niin ei kuitenkaan aina ole, mutta katuvainen ihminen saa uskoa myös kuivan tuntoisena omat syntinsä anteeksi Jumalan lapsen julistamasta synninpäästöstä Jeesuksen nimessä ja veressä.

1. Joh. 3:
        6 Syntiä ei tee kukaan, joka hänessä pysyy. Ei kukaan, joka tekee syntiä, ole häntä nähnyt eikä tunne häntä. [1. Joh. 2:3]
        7 Lapseni, älkää antako kenenkään johtaa itseänne harhaan. Joka tekee Jumalan tahdon, on vanhurskas, niin kuin Kristus on vanhurskas. [1. Joh. 2:29]
        8 Joka tekee syntiä, on Paholaisesta, sillä Paholainen on tehnyt syntiä alusta asti. Juuri sitä varten Jumalan Poika tuli maailmaan, että hän tekisi tyhjäksi Paholaisen teot. [Joh. 8:44]
        9 Yksikään Jumalasta syntynyt ei tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä. Hän ei voi tehdä syntiä, koska on syntynyt Jumalasta. [Joh. 1:13 ]
        10 Tästä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan, ketkä Paholaisen lapsia: se, joka ei tee Jumalan tahtoa, ei ole Jumalasta, ei siis myöskään se, joka ei rakasta veljeään. [Matt. 13:38; 1. Joh. 2:29]
        Rakastakaa toisianne

11 Tämä on se sanoma, jonka te alusta alkaen olette kuulleet: meidän tulee rakastaa toisiamme. [Joh. 13:34 ]
        12 Me emme saa olla sellaisia kuin Kain, Pahan lapsi, joka tappoi veljensä. Ja miksi hän tappoi tämän? Siksi, että hänen omat tekonsa olivat pahoja mutta hänen veljensä teot oikeita. [1. Moos. 4:8; Hepr. 11:4]
        13 Älkää ihmetelkö, veljet, jos maailma teitä vihaa.
        14 Me rakastamme veljiämme, ja siitä me tiedämme siirtyneemme kuolemasta elämään. Joka ei rakasta, pysyy kuoleman vallassa.
        15 Jokainen, joka vihaa veljeään, on murhaaja, ja te tiedätte, ettei iankaikkinen elämä voi pysyä yhdessäkään murhaajassa.
        16 Siitä me olemme oppineet tuntemaan rakkauden, että Jeesus antoi henkensä meidän puolestamme. Samoin olemme me velvolliset panemaan henkemme alttiiksi veljiemme puolesta. [Joh. 15:13; Ef. 5:2]
        17 Jos joku, jonka toimeentulo on turvattu, näkee veljensä kärsivän puutetta mutta sulkee häneltä sydämensä, kuinka Jumalan rakkaus voisi pysyä hänessä? [Jaak. 2:15,16]
        Jumalan lasten luottamus

18 Lapseni, älkäämme rakastako sanoin ja puheessa, vaan teoin ja totuudessa.
        19 Siitä me ymmärrämme, että totuus on meissä, ja me voimme hänen edessään rauhoittaa sydämemme,
        20 jos se meitä jostakin syyttää. Jumala on meidän sydäntämme suurempi ja tietää kaiken.
        21 Rakkaat ystävät, jos sydämemme ei meitä syytä, me voimme rohkeasti lähestyä Jumalaa. [Room. 14:22]
        22 Ja mitä pyydämmekin, sen me häneltä saamme, koska noudatamme hänen käskyjään ja teemme sitä, mikä on hänen mielensä mukaista. [Matt. 7:7 ]
        23 Tämä on hänen käskynsä: meidän tulee uskoa hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen ja rakastaa toinen toistamme, niin kuin hän on meitä käskenyt.
        24 Joka pitää hänen käskynsä, pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä. Ja sen, että hän pysyy meissä, me tiedämme Hengestä, jonka hän on meille antanut.

Se mikä on suurta ja kaunista ei todista mitään muuta kuin että järjestelyt ovat onnistuneet.
        Usko joka korvasyyhyn asti on sydämellä ei todista muuta kuin ihmisen halun uskoa.
        Usko joka peittyy aina silloin kun sen olet saavuttavinasi, ei ole uskoa Jeesukseen Kristukseen.
        Minä en ole teitä vaan olen teissä.
        Jeesus ei aseta sinulle ehtoja, usko siis vapaasti kaikesta sydämestäsi Häneen.

• Eihän_sitä

Joonan blogia monikaan lue. Joonalla ei siis ole vaikuttamisen kanavia. Esikoislestadiolaisiin hän tietenkin kelpaa puhujaksi.

• Moamity

Todella hyvä kirjoitus Joonalta. Olen usein ollut paikan päällä kuuntelemassa Joonan pitämiä seurapuheita ja kokenut, että tässä kirkastetaan Kristusta ja tästä saan todella sielulleni ravintoa.
      Muiden puhujien kautta en sitä liiemmin saanut. Joonan erottua puhujan tehtävistä jouduin aluksi kriisiin; miten juuri se puhuja, joista eniten pidin, meni jättäytyy puhujan tehtävistä. Nyt, kun luin Joonan kirjoituksen, ymmärrykseni avautui. Oloni oli, kuin olisi suomut pudonneet silmiltäni. Toden totta, tässä joukossa on ollut niin helppo olla mukana ajattelematta sen kummemmin Herraa Jeesusta Kristusta. Moni nukkuu, jotku näpyttelevät kännykkää, tai rupattelevat seurapuheen aikana. Niin ja teinit puuttuvat. Näinhän se on. Luettuani Joonan uusimman kirjoituksen huomasin itsekin, kuinka harhaan on joutunut rakas herätysliikkeemme. Ei siellä enää Julisteta Kristusta. Ja se on valitettavaa!

• vl-nuorimies

Todella hyvä kommentti! Aamen! Tämä herätysliikkeemme tarvitsisi perusteellisen uskonpuhdistuksen!

• Sikäli_kuin

olen havainnut, Helsingin rauhanyhdistyksellä seurailtoina on enimmäkseen teini-ikäisiä.

• Brovo

Sinun kannattaa lähteä jos sielusi ravinto on ollut Joonan varassa.

• Varokaa_harhaoppeja

Älkää lähtekö pois, vaan pankaa synnit, synnin luvallisuudet, hengellinen huoruus, eriseuraisuus ja harhaopit pois uudestisyntymisen kautta.

• Hki-vl

Hgin ry:llä käy paljon 20-30-vuotiaita nuoria, mutta teinit eli 13-19-vuotiaat ovat vähentyneet rajusti. Saman olen kuullut tapahtuneen monella muulla paikkakunnalla. Huolestuttavaa.

• Varokaa_harhaoppeja

Mark. 9:43
        Jos kätes on sinulle pahennukseksi, niin hakkaa se pois: parempi on sinun käsipuolena elämään mennä, kuin jos sinulla olis kaksi kättä ja menisit helvettiin, sammumattomaan tuleen,
        Mark. 9:47
        Ja jos silmäs on sinulle pahennukseksi, niin heitä se pois: parempi on sinun silmäpuolena Jumalan valtakuntaan sisälle mennä, kuin jos sinulla olis kaksi silmää ja heitettäisiin helvetin tuleen,

• vl-vaimo
        Hki-vl kirjoitti:

Hgin ry:llä käy paljon 20-30-vuotiaita nuoria, mutta teinit eli 13-19-vuotiaat ovat vähentyneet rajusti. Saman olen kuullut tapahtuneen monella muulla paikkakunnalla. Huolestuttavaa.

Room. 9:
        27 Mutta Jesaias huutaa Israelin edestä: jos Israelin lasten luku olis niinkuin santa meressä, niin kuitenkin tähteet autuaaksi tulevat.
        28 Sillä kuluttamus ja lyhentämys pitää tapahtuman vanhurskaudeksi, että Herra tekee hävityksen maan päällä,
        29 Ja niinkuin Jesaias ennen sanoi: ellei Herra Zebaot olisi meille siementä jättänyt, niin me olisimme olleet kuin Sodoma ja senkaltaiset kuin Gomorra.

• vl-vaimo

Mikä on siis se Siemen? Se on Herra Jeesus Kristus hänen seurakunnassaan, se seurakuntapeltoon kätketty eli kylvetty siemen eli aarre.

Gal. 3:16
        Lupaukset ovat tosin Abrahamille ja hänen siemenellensä annetut; ei hän sano: ja siemenille, niinkuin monesta, vaan niinkuin yhdestä: ja sinun siemenessäs, joka on Kristus.

On tärkeää kulkea Jumalan joukon mukana:

Joh. 6:
        66 Monet Jeesuksen opetuslapset vetäytyivät tämän jälkeen joukosta eivätkä enää kulkeneet hänen mukanaan. [Matt. 16:13-20; Mark. 8:27-30; Luuk. 9:18-22]
        67 Jeesus kysyi niiltä kahdeltatoista: "Aiotteko tekin lähteä?"
        68 Simon Pietari vastasi hänelle: "Herra, kenen luo me menisimme? Sinulla on ikuisen elämän sanat.

1. Tess. 1:6
        Ja te olette meitä ja Herra seuraamaan ruvenneet ja olette sanan monessa vaivassa, ilolla Pyhässä Hengessä, ottaneet vastaan,

Matt. 10:40
        "Joka ottaa vastaan teidät, ottaa vastaan minut, ja joka ottaa minut vastaan, ottaa vastaan sen, joka on minut lähettänyt.

Pelkkä joukon mukana kulkeminen ei kuitenkaan riitä, vaan on oltava myös elävä usko sydämessä henkilökohtaisesti.

Joh. 6:
        70 Jeesus sanoi heille: "Itsehän minä teidät valitsin, kaikki kaksitoista. Silti yksi teistä on Saatana." [Matt. 26:20-25; Mark. 14:17-21; Luuk. 22:21-23; Joh. 13:18,19,21-30]
        71 Hän tarkoitti Juudasta, Simon Iskariotin poikaa. Tämä oli kavaltava Jeesuksen, vaikka oli yksi noista kahdestatoista.

Matt. 25:
        1 "Silloin taivasten valtakunta on oleva tällainen. Oli kymmenen morsiusneitoa, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät sulhasta vastaan. [Luuk. 12:35,36]
        2 Viisi heistä oli tyhmää ja viisi viisasta.
        3 Tyhmät ottivat lamppunsa mutta eivät varanneet mukaansa öljyä.
        4 Viisaat sitä vastoin ottivat lampun lisäksi mukaansa öljyastian.
        5 Kun sulhanen viipyi, heitä kaikkia alkoi väsyttää ja he nukahtivat.
        6 Mutta keskellä yötä kuului huuto: 'Ylkä tulee! Menkää häntä vastaan!' [Ilm. 19:7]
        7 Silloin kaikki morsiusneidot heräsivät ja panivat lamppunsa kuntoon.
        8 Tyhmät sanoivat viisaille: 'Antakaa meille vähän öljyä, meidän lamppumme sammuvat.'
        9 Mutta viisaat vastasivat: 'Emme me voi, ei se riitä meille kaikille. Menkää ostamaan kauppiailta.'
        10 Mutta kun he olivat ostamassa öljyä, sulhanen tuli. Ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssaan häätaloon, ja ovi suljettiin.
        11 Jonkin ajan kuluttua toisetkin saapuivat sinne ja huusivat: 'Herra, Herra, avaa meille!' [Matt. 7:21-23; Luuk. 13:25-30]
        12 Mutta hän vastasi: 'Totisesti, minä en tunne teitä.'
        13 "Valvokaa siis, sillä te ette tiedä päivää ettekä hetkeä. [Matt. 24:42; Luuk. 12:40 ]

• Aarno.Haho

jumalanterve! jumalanhengi leppää pohjan maalla. jumalanrauhaa.

• Nyt_Joona

Hullujenhuoneessa mainostaa Herättäjä-yhdistyksen julkaisemaa kirjaa:

KALLIS HUNAJAN PISARA
      KRISTUS-KALLIOSTA

eli
      neuvon sana kaikille pyhille ja syntisille

Englannin kielestä kääntänyt
      ILONA KARES
      11. painos

Herättäjä-Yhdistys, Lapua

• Tiedoksesi

Hunajan pisara oli myös esim. Laestadiuksen lempikirjoja.

• Varokaa_harhaoppeja

Varmaankin silloin, kun hän ei ollut vielä saanut parannuksen armoa.

• Tiedoksesi

Ei, vaan nimenomaan sen jälkeen, kun hän oli uudestisyntynyt. Laestadius jakoi "Hunajan pisaraa" ja muuta herätyskristillistä kirjallisuutta heränneille satamäärin.

• vlvaasa

""Minusta tuntuu, että nyt unohdetaan jotain oleellista. ""

Juuri näin! Unohdetaan itse syntien anteeksisaamisen ydin: JEESUS KRISTUS!

• Varokaa_harhaoppeja

Herraa Jeesusta et voi löytää, ennen kuin olet vastaanottanut kokonaan heränneellä tunnolla ja katuvaisena synninpäästön joltakin Jumalan lapselta Herran Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä.

Tämä on Raamatun mukainen armonjärjestys.

Room. 10:14
        Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?

• Varokaa_harhaoppeja

1. Moos. 4:26
        Ja Set myös siitti pojan, ja kutsui hänen Enos. Silloin ruvettiin saarnaamaan Herran nimestä.
        1. Moos. 12:8
        Sitte siirsi hän itsensä edemmä vuoren tykö, BetElistä itään päin, ja pani siihen majansa, niin että BetEl oli lännen puolella ja Ai idän puolella, ja rakensi siinä alttarin Herralle, ja saarnasi Herran nimestä.
        1. Moos. 13:4
        Juuri siihen paikkaan, johon hän ennen alttarin oli rakentanut; ja Abram saarnasi siinä Herran nimestä.
        1. Moos. 21:33
        Ja Abraham istutti puita BerSabassa; ja saarnasi siinä Herran ijankaikkisen Jumalan nimestä.
        1. Moos. 26:25
        Ja hän rakensi siinä alttarin, ja saarnasi Herran nimestä, ja teki siihen majansa: ja hänen palveliansa kaivoivat siihen kaivon.
        2. Moos. 34:5
        Ja Herra astui alas pilvessä, ja seisoi hänen kanssansa siellä, ja saarnasi Herran nimestä.

• vanhoillinenitsekin

""Herraa Jeesusta et voi löytää, ennen kuin olet vastaanottanut kokonaan heränneellä tunnolla ja katuvaisena synninpäästön joltakin Jumalan lapselta Herran Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä.

Tämä on Raamatun mukainen armonjärjestys.

Room. 10:14
      Mutta kuinka he sitä avuksensa huutavat, jonka päälle ei he uskoneet? Ja kuinka he sen uskovat, josta ei he ole kuulleet? Mutta kuinka he kuulevat ilman saarnaajaa?""

Näin ovat varmasti myös Jeesuksen Kristuksen löytäneet Joona, vlvaasa ja vlnuori, mutta he uskaltavat myös tunnustaa, että syntien anteeksisaamiseen ei tarvita toisen uskovaisen julistamaa synninpäästöä, vaan yksin usko Jeesukseen Kristukseen antaa synnit anteeksi niinkuin Jumalan sana lupaa.

• Varokaa_harhaoppeja

Ei voi tulla elävää uskoa epäuskoiselle, ennen kuin joku Jumalan lapsi on julistanut hänelle synninpäästön, jonka se epäuskoinen ottaa katuvaisena ja kokonaan heränneellä tunnolla vastaan. Kuinka siis kukaan voisi saada syntejään anteeksi uskomalla Herran Jeesuksen päälle, kun tämä elävä usko Herran Jeesuksen päälle voidaan saada vain syntymällä elämänvedestä ja Pyhästä Hengestä. Ei voikaan saada.

Ensin epäuskoisen on saatava syntinsä anteeksi, ennen sitä hänellä ei voi olla elävää uskoa Herraan Jeesukseen Kristukseen. Elävä usko ei tarkoita pelkkää pään tietoa. Pelkkä pään tieto on kallouskoa eli kuollutta uskoa, jossa ei ole elämää eikä pyhää Henkeä ja sellainen usko vie helvettiin.

Sinulla on väärä oppi armonjärjestyksestä. Kirjoitit itsesi pussiin. Olet epälooginen ja harhaoppinen.

• Uskontoannekokeillutxvl

Ei voi tulla elävää uskoa epäuskoiselle, ennen kuin joku Jumalan lapsi on julistanut hänelle synninpäästön, jonka se epäuskoinen ottaa katuvaisena ja kokonaan heränneellä tunnolla vastaan. Kuinka siis kukaan voisi saada syntejään anteeksi uskomalla Herran Jeesuksen päälle, kun tämä elävä usko Herran Jeesuksen päälle voidaan saada vain syntymällä elämänvedestä ja Pyhästä Hengestä. Ei voikaan saada.

Ensin epäuskoisen on saatava syntinsä anteeksi, ennen sitä hänellä ei voi olla elävää uskoa Herraan Jeesukseen Kristukseen. Elävä usko ei tarkoita pelkkää pään tietoa. Pelkkä pään tieto on kallouskoa eli kuollutta uskoa, jossa ei ole elämää eikä pyhää Henkeä ja sellainen usko vie helvettiin.

Sinulla on väärä oppi armonjärjestyksestä. Kirjoitit itsesi pussiin. Olet epälooginen ja harhaoppinen.

Ootte työ veikeitä työ ainoan oikean uskonnon luulottelijat.

• Hengenyhteys

Sillä kirotut ovat heitä jotka toista kieltävät Jumalan sanasta.

• vanhoillinenitsekin

""Sinulla on väärä oppi armonjärjestyksestä. Kirjoitit itsesi pussiin. Olet epälooginen ja harhaoppinen. "

Väitätkö, että Joona, vlvaasa ja vlnuori eivät olisi saaneet syntejä anteeksi seuroissa elämänsä aikana, kun ovat istuneet siellä ja kuunnelleet saarnoja ja ovat sanojesi mukaan epäuskoisia.

• Varokaa_harhaoppeja

Edes synninpäästöstä ei voi saada syntejä anteeksi, jos ei ole kokonaan heränneellä tunnolla. Puoliheränneellä tunnolla tai suruttomana ei voi saada syntejään anteeksi edes synninpäästöstä.

Puoliheränneet ja suruttomat ovat sellaisia, joilla on joko synninluvallisuutta, katumattomuutta, harhaoppeja, eriseuraisuutta tai hengellistä huoruutta, joista he eivät aio luopua tai eivät luovu.

Ilmeisesti nuo luettelemasi henkilöt ovat siis suruttomia tai puoliheränneitä. Tämä selittää sen, että synninpäästökään ei vaikuta heissä mitään elävää uskoa tai Kristuksen tuntemista.

Rukoilkaamme siis heille totista katumuksen armoa ja totista herätyksen armoa Jumalan vanhurskaan lain vaikutuksesta, niin että he olisivat sitten valmiita hylkäämään kaiken synninluvallisuuden, kaikki harhaopit, eriseuraisuuden ja kaiken hengellisen huoruuden, niin että he katuisivat kaikkea sellaista ja kaikkia syntejään ja epäuskoaan ja kokovikaisuuttaan, ja ottaisivat sitten joltakin Jumalan lapselta vastaan Pyhän Hengen voimalla julistetun synninpäästön Jeesuksen nimessä ja veressä, että he saisivat kaikki syntinsä anteeksi, uudestisyntymisen eli parannuksen pyhän armon, elävän uskon Herran Jeesuksen Kristuksen päälle ja Kristuksen Hengen ja Kristuksen puhtaan ja raittiin opin.

Silloin heistäkin tulisia oikeita uskovaisia ja taivaskelpoisia Herran Jeesuksen Kristuksen lahjavanhurskauden omistamisen ja Herran Jeesuksen Kristuksen sovintotyön perusteella.

• voiherranpieksut

Tähän kohtaan on taas kerran hyvä laittaa mieleenpainuma jonka koin nuorenpana uskoontuloni jälkeen kun oli innoissani ja kerroin siitä veeälpatulle jossain tekemisissä, niin tämä jumalasta seuraava otti ja nauroi minulle!!

sanoi ettei sinun uskoontulollasi ole mitään merkitystä kun ei veeällä eli se kuuluisa jumalanvaltakunnan edustaja ole syntejäsi päästänyt!!

kiitin Jeesusta suureen ääneen kun pääsin sen hepun läheltä edemmäksi, ja siitä ettei ole koko elon aikana tarvinnut ainuttakaan lestalaista omistaa sukuun kuuluvaksi.

olen täällä muutaman kerran kysnyst onko tämä hulluus vielä vallalla lestoissa, ja kun luin tätä ketjua selvisi että vallalla on ja hyvin onkin, ei ole taivaallinen Jumalan Hengen valo päässyt heitä valaisemaan vieläkään.

mene sinäkin harhaopeista varottava kerran elämässäsi sen opman aitauksen ulkopulelle ja näe ja ymmärrä että Jeesus pelastaa kaikkialla missä Hänen Nimeään avuksi huudetaan vaikka koko valtakunnassa ei ole ainuttakaan lestalaista, siis mene ja viisastu!

ja kuten näkyy ja kuuluukin, jokaisen te poljette jalkoihinne joka tahtoisi kuplanne särkeä ja päästää vaivatut vapauteen jonka Jeesus Kristus antaa niile jotka Hän on saanut uudestisynnyttää elävään toivoon, aamen!

• Huomioksi

Kannattaa huomata, ettei Varokaa_harhaoppeja edusta suinkaan vanhoillislestadiolaisten uskovaisten syvien rivien ääntä, vaan ainoastaan VL-foorumin katsantokantaa. VL-foorumi on yhden lestadiolaisuuden ns. laidan edustaja.

• vanhoillinenitsekin

""Kannattaa huomata, ettei Varokaa_harhaoppeja edusta suinkaan vanhoillislestadiolaisten uskovaisten syvien rivien ääntä, vaan ainoastaan VL-foorumin katsantokantaa. VL-foorumi on yhden lestadiolaisuuden ns. laidan edustaja.""

Olen samaa mieltä ja vahvistukseksi näytin eräälle puhujaveljelle nim. "Varokaa_harhaoppeja" kirjoituksia, mitä hän on tänne kirjoitellut ja puhujavelikin oli yhtä mieltä, että hän on trolli, joka haluaa vain riitaa.

• Tarkoitat

varmaan Joonaa, joka haluaa vain riitaa.

• Siellä_Hullujenhuo-

neessa Joonaa ylistävät mm. Jaakko Tölli ja Heino Korpela. Semmoista porukkaa...

• Eiylistys

En nyt sanoisi, että "ylistävät"! Luehan heidän kommentit uudelleen ja saa oikea YMMÄRRYS!

• Kiero_salakavala

ja täysin pimeä mies tuo Joona, raatelevainen susi samoin kuin Hullujenhuoneessa hänen hengenheimolaisensa.

• niinköteit

Niin millä mittarilla mittasit susipitoisuuden?

ei suinkaan vaan srk lainannut omaa mittariaan joka lie kaliproitu oulun peräkamarissa vai?

• Joona_riepuhan
        niinköteit kirjoitti:

Niin millä mittarilla mittasit susipitoisuuden?

ei suinkaan vaan srk lainannut omaa mittariaan joka lie kaliproitu oulun peräkamarissa vai?

puuttuu asioihin, jotka eivät hänelle mitenkään kuulu, ja yrittää ymmärtää kaikki asiat.

Eikö siinä olisi Joona-poloisellekin kylliksi, että ahkeroitsisi uskoa omat syntinsä anteeksi ja säilyttää hyvän omantunnon? Siinä on kylliksi meille muillekin. Kun noin teemme, ei tee mieli lähteä liiaksi järkeilemään ja ymmärtämään asioita, joita ei ole tarkoitettukaan meidän ymmärrettäväksemme. Täytyyhän sitä jättää jotakin Jumalankin huoleksi.

Ketjussa on jo sanottu, että onneton tekosyy Joona-reppanalta ja hänen henhenheimolaisiltaan on väittää, etteivät seurapuheet Jumalan valtakunnassa olisi Kristus-keskeisiä. Nehän ovat alusta loppuun nimenomaan sitä. Eksynyt ja langenut Joona ei vain halua sitä enää kuulla.

• herräähoii

Sinäkö ressukka pidät itseäsi ihan uskovaisena ja tämän takia yrität tukkia Joonan suut, siis, että voit tyhmäin neitseitten tavoin nukkua oman etsikkoajan – hukkua! Herää hyvä ihminen valvomaan ja näe miten sinut on talutettu kuin pässi suureen kuoppaan.

• mistälöytyytämä

miten t eluette sitä Raamattua kun yhetnään toistuu tuo teema kuin tuossa ylempänäkin, eli " Eikö siinä olisi Joona-poloisellekin kylliksi, että ahkeroitsisi uskoa omat syntinsä anteeksi ja säilyttää hyvän omantunnon?", mutta ongelma on siinä kun sellaista käsitettä ei Raamatusta löydy ollenkaan!!?

Jos olet te löytäneet, niin kertokaa missä se on?

• Tuossahan

• Puhuja_sanoo

• Etsivä-xxx

Ap. t. 10:43

Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa hänen nimensä voimasta syntinsä anteeksi."

• näinonoiken

Eikö se sitten olekaan niin kuin seuroissa toistetaan, että pitää uskoa omat synnit anteeksi? Tuossahan sanotaan vain, että joka uskoo evankeliumin saa syntinsä anteeksi. Pitää muuttaa kun käännetään raamattua, eli selventää sanomaa, ettei vahingossa usko naapurin syntejä anteeksi, siis vain omat synnit anteeksi.

• VanhatVitsit

Wanha. :(

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      60
      3325
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2941
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2779
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1857
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1104
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1101
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      197
      1030
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      45
      859
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      850
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      103
      845
    Aihe