Narsistivanhuksen paras hoiva

uberunter

Jos sinulla on narsistivanhempi äiti tai isä ja sinä olet uhri, älä jää heitä hoitamaan kun heistä tulee hoivaa tarvitsevia vanhuksia. Jos perheessä on narsistisia lapsia, niin joku heistä sopii hyvin hoitajaksi. Paras hoitaja narsistille on toinen narsisti. Hän osaa olla riittävän 'julma' ja eliminoi narsistin turhat vaatimukset koska itse on myös samanlainen. Molemmat haluavat komentaa ja olla johtajia joten siinä on kova kovaa vastaan. Jos uhri on kuvioissa mukana niin he juoksuttavat uhria kuin pässiä narussa ja haukkuvat vielä päälle huonosta työstä. Tietysti täysin vieras ihminen tekee saman asian, vieraat puolustavat itseään eikä narsisti tunne että hänellä olisi valtaa vieraaseen henkilöön. Hän silloin jopa tottelee. Uhrin ei kannata osallistua noihin zembaloihin.

23

448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MiikkaelRT

      Mikä sinulla on vanhempaasi vastaan? Miksi haluat luokitella hänet narsistiksi?

    • Jumalankäsi

      Järkyttävää lukea näin sairaita julmia ja itsekkäitä neuvoja. Miten kukaan voi itseään pitää niin erinomaisena ja synnittömänä, että jakelee tälläisiä vanhusten hoivaneuvoja ikään kuin hän kokisi tekevänsä jonkin hyvänkin palveluksen. Se joka on synnitön heittäköön ensimmäisen kiven. Se, joka sairasta hoivaa on ansainnut iankaikkisen autuuden. Jokainen ihminen on arvokas, oli hän sitten narsisti, sairas, vammainen, tai mitä hyvänsä. Ketään ei saa jättää yksin, eikä hoidotta. Meistä kukaan ei ole terve, olemme kaikki syntisiä ja sairaita. Vihaamme ja syytämme ja vahingoitamme toisiamme luokittelemalla läheisemme, työtoverimme, sukulaisemme ja kanssaihmisemme milloin miksikin, vaikka emme edes tiedä millaista tuskaa he sisällään käyvät ja kokevat. Ymmärtäkää, että vihaamaan käskemällä tekonne ja toimintanne on juuri sitä, mistä muita syytätte. Lopettakaa tuo tuomitseminen, ja opetelkaa vihan sijasta rakastamaan kaikkia ihmisiä. Hoitakaa vanhuksenne ja opetelkaa palvelemaan. Joskus voitte kerran itsekin olla se apua tarvitseva yksinäinen hylätty vanhus, silloin voi muistella millaisen ohjeen itse on muille antanut. Siunattua Joulunaikaa kaikille.

      • Voi_

        Voi tasa-arvon talikynttilät.
        Voiko jumalankäsi edes oppia lukemaan? Ehkä vaadin liikaa.
        Mutta missä näitä hyvää tarkoittavia saarnaajia sikiää?


      • cgfhhh

        Sinulla ei taida olla kokemuksia narsistien kanssa kun jakelet neuvoja jotka ovat juuri päinvastaisia kuin heidän kanssa tulee toimia.

        Narsistivanhempani eivät juuri piittaa minun ihmisarvostani ja oikeudesta olla oma itseni ja elää elämäni omalla tavalla. Koko ajan pitää olla varuillaan ja puolustamassa itseään. Miksi juoksisin hoivaamassa heitä kun en ikinä tiedä milloin he yrittävät käyttää minua hyväkseen omiin narsistitarkoituksiinsa? Itse hyväksyn heidän ihmisarvon, en vihaa heitä enkä sano että heidät pitäisi jättää hoitamatta.


      • Ijbhthjj
        cgfhhh kirjoitti:

        Sinulla ei taida olla kokemuksia narsistien kanssa kun jakelet neuvoja jotka ovat juuri päinvastaisia kuin heidän kanssa tulee toimia.

        Narsistivanhempani eivät juuri piittaa minun ihmisarvostani ja oikeudesta olla oma itseni ja elää elämäni omalla tavalla. Koko ajan pitää olla varuillaan ja puolustamassa itseään. Miksi juoksisin hoivaamassa heitä kun en ikinä tiedä milloin he yrittävät käyttää minua hyväkseen omiin narsistitarkoituksiinsa? Itse hyväksyn heidän ihmisarvon, en vihaa heitä enkä sano että heidät pitäisi jättää hoitamatta.

        Tuli mieleen et ehkä kommentti oli jonkun narsistin kirjoittama. Olet oikeassa siinä että rajat on asetettava eikä kenenkään tarvitse alistua narsistin hyväksikäytettäväksi. Ei vaikka kyseessä olisi omat vanhemmat. Se on tervettä itsekkyyttä.


      • sivusta
        cgfhhh kirjoitti:

        Sinulla ei taida olla kokemuksia narsistien kanssa kun jakelet neuvoja jotka ovat juuri päinvastaisia kuin heidän kanssa tulee toimia.

        Narsistivanhempani eivät juuri piittaa minun ihmisarvostani ja oikeudesta olla oma itseni ja elää elämäni omalla tavalla. Koko ajan pitää olla varuillaan ja puolustamassa itseään. Miksi juoksisin hoivaamassa heitä kun en ikinä tiedä milloin he yrittävät käyttää minua hyväkseen omiin narsistitarkoituksiinsa? Itse hyväksyn heidän ihmisarvon, en vihaa heitä enkä sano että heidät pitäisi jättää hoitamatta.

        Narsistilla on kahdenlaisia uhreja; on hoviväki ja uhrit.
        Kirjoitin myös, että hoviväkikin on uhreja. Koska he ovat
        tietynlaisen manipuloinnin kohteita.
        He ovat hovia niin kauan kuin ovat hyödyllisiä, ja sen jälkeen
        vain uhreja.
        Suuressa sisarussarjassa näen molempia.
        Hoviväki ei välitä esim. taloudellisesta menetyksestä,
        kun saavat olla suosiossa, mutta joskus se karu todellisuus
        paiskautuu kasvoja vastaan. Nyt vielä yhdessä narsistin kanssa
        mitätöidään uhreja.
        Ehkä joskus tuntevat itsensä ääliöiksi, varsinkin kun
        heitä on varotettu useasti.
        Yhtälailla molempia on härskisti rokotettu.


      • Joskus_aj
        sivusta kirjoitti:

        Narsistilla on kahdenlaisia uhreja; on hoviväki ja uhrit.
        Kirjoitin myös, että hoviväkikin on uhreja. Koska he ovat
        tietynlaisen manipuloinnin kohteita.
        He ovat hovia niin kauan kuin ovat hyödyllisiä, ja sen jälkeen
        vain uhreja.
        Suuressa sisarussarjassa näen molempia.
        Hoviväki ei välitä esim. taloudellisesta menetyksestä,
        kun saavat olla suosiossa, mutta joskus se karu todellisuus
        paiskautuu kasvoja vastaan. Nyt vielä yhdessä narsistin kanssa
        mitätöidään uhreja.
        Ehkä joskus tuntevat itsensä ääliöiksi, varsinkin kun
        heitä on varotettu useasti.
        Yhtälailla molempia on härskisti rokotettu.

        Joskus ajattelen, että kuvittelin alussa narsisti-psykopaattiani (vielä silloin en tiennyt mitään narsisteista enkä psykopaateista) olevan jonkinlainen uhri, sellainen hoviväkiuhri, jota oli manipuloitu elämään toisia kunnioittaen ja unohtaen omat tarpeensa. Moni seikka viittasikin sellaiseen ja asia nousi taas kerran mieleeni kuin luin postauksesi.
        Idea hänen pelastamisestaan minun silloisen näkövinkkelini mukaan elinikäisestä urhiudesta pyöri vähintään alitajunnassani. Ne narsistin lähettämät signaalit joiden olisi kuulunut saada varoituskellot soimaan päässäni saivat vain aikaan ajatuksen: Keskustelen tuosta hänen kanssaan myöhemmin paremmalla ajalla... Tämä toistui usein vajaan vuoden suhteemme aikana. Ongelmat paksuuntuivat, kun todellisuudessa en antanut narsisti-psykopaatille lähdettä hänen "ansioistaan", vaan kuittasin kaiken vaikenemisella ulkoisesti ja sillä sisäisellä ajatuksella palata myöhemmin hänen pelastusoperaatioonsa... Eli narsismin oireet olivat minun silmissäni hänen heikkouttaan ja alistuneisuuttaan, erehtymistä ihmisten suhteen ja liikaa luottamista ihmisiin, joihin hänen ei olisi kuulunut luottaa.
        Tosiasiassa narsisti-psykopaattini pyöri ihmisten joukossa, joita käytti lähteenään, apunaan ja apureinaan. Usein suhde oli molemminpuolinen hyötysuhde.


      • Edelleen

        Edelleen voisi ajatella, että nämä ihmiset olisivat narsisteja, joille minun narsisti-psykopaattini olisi hoviväkiuhri ja joka olisi vahingoittunut näiden narsistien kanssa ja jonka elämä olisi ikäänkuin mennyt piloille väärässä seurassa. Joka olisi seuraansa mielistellessään menettänyt otteen omaan elämäänsä ja luisunut reippaasti alamäkeen ja joka ei kaiken manipuloinnin keskiössä ole huomannut omaa etuaan.
        Lähikontakti kuitenkin osoitti, että kaverilla oli itsellään melkein kaikki narsismin ja psykopatiankin oireet. Hän oli täysin tunteettomasti valmis käyttämään hyväkseen ketä tahansa ja loukkasi ihmisiä sumeilematta. Kaikki keskustelut menivät tyypilliseen tapaan kuten narsistin kanssa menee, keskustelua on, mutta mikään ei muutu. Vastassa oli ikäänkuin tiiliseinä, josta ei läpi ollut meneminen.
        Eli miten erottaa hoviväkiuhri ja narsisti? Kumpi on kumpi, jos ei ole erittäin läheistä suhdetta molempiin? Ja vaikka olisikin, tilanne saattaa jäädä arvoitukseksi.


    • fsdss

      Perheessä joissa jompikumpi vanhemmista on narsisti suosikista tulee varmasti läheisriippuvainen ja inhokeista jotka yleensä lähtevät kotoa nuorina sen vuoksi etteivät tule narsistin kanssa toimeen tulee narsisteja. Ainakin joistakin heistä.

    • poiuyfdxcvb

      Myöskin Raamatussa lukee:
      "Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua se ei ole minulle sovelias..."

      Mun mielesta vois ajatella niinkin etta vanhempiensa rakastaminen liikaa vois olla egoistista. Entäs muut maailman ihmiset jotka voi tarvita apuasi? Mutta nökötamme vaan narsistien ruokana ? Onko se sitte niin jaloa ? Ma en ole ollenkaan niin varma etta on...
      Ja oletan etta mun psykopaatti tietaa ettei ole. On itse sanonut ettei minun empatialla häntä kohtaan ole mitaan virkaa

      • Birujaberkele

        Jumala se vasta narsisti onkin....


    • rajat

      Kompromissi: voit kerran soittaa niiden avuksi kodinhoitajan, mutta tietenkään oman elämän jämiä ei tarvi niille uhrata.

      • tytär-1

        Minun hankalan narsistivanhemman kotisairaanhoito tapahtui kotona kotisairaanhoidon toimesta. Koska, kun keskusteltiin tästä asiasta hoitohenkilökunnanpalaverissä, niin he olivat sitä mieltä, että hankala kotihoidettava on *vieraan* hoidettavana helpompi tapaus, kun siinä ei ole tunnesidonnaisuutta.

        Ja kaikki menikin suhteellisen hyvin, yhtä tosi pahaa *kilahdusta* lukuunottamatta.
        Lopulta narsisti joutui nöyrtymään ja pyytämään anteeksi huonoakäytöstä.
        Ja kyllä hän sopeutui lopulta hoitoon/ateriapalveluun, vaikka uhkailikin minua miten. Omaisena minulle oli suuri helpotus, kun muut huolehtivat hänen hoidosta ja lääkkeistä. Koska lääkkeitä ei voinut jättää hänen ulottuvilleen.


    • Vuodenääni

      Poliisipoliitikko-narsistipeli, kaupoissa ehkä ennen uuttavuotta.

    • gggggggxxxxxx

      Yleensä, kuten minun perheessäni, narsistia on pitänyt palvella ja auttaa selviytymään jo lapsesta lähtien. Se ei siis ole normaalia auttamista vaan siihen syntyy jonkinlainen epäterve kytkös narsistin ja uhrin välille. Lapsen teot vaikuttavat naristin olotilaan, terveyteen ja mielentilaan. Jos lapsi auta narsistista äitiään, saattaa äidin tila heiketä. Ainakin narsisti sen ilmoittaa lapselleen. Se vaikuttaa lapseen niin että lapsi itse tuntee että hänen velvollisuutensa on auttaa äitiään kaikissa sellaisissa asioissa jotka äidin tulisi itse hoitaa. "Auta ja ajattele aina äitiä ensin, hän tarvitsee apua selviytyäkseen, sitten teet itseesi liittyvät asiat" ajattelu valtaa uhrin. Narsisti on aina ykkössijalle lapsen elämässä. Oman elämän tärkeimmät asiat jäävät toteuttamatta. Tästä tulee myöhemmin katastrofi elämässä uhrille. Uhrista tuleenarsistille henkilökohtainen palvelija jonka arvo narsistille on vain sama kuin uhrin tekemä palvelu häntä kohtaan. Ihmisarvo putoaa alaspäin. Narsisti iskee kyntensä syvälle uhrinsa lihaan eikä päästä irti.

      Tässä muutamia muokattuja poimintoja netistä:

      -Narsisti estää uhreja toteuttamasta omia mahdollisuuksiaan.
      -Narsistista henkilöä ei voi oppia tuntemaan.
      -Narsistit kadottavat väistämättä mielenkiintonsa uhreja kohtaan, kun ne lakkaavat palvelemasta häntä.
      -Jotta selviäisit narsistin kanssa, hän pakottaa sinut kehittämään oman väärän minäkuvan.Et ole silloin oma itsesi.
      -Narsisti on läsnä henkisesti kauan senkin jälkeen kun hän on kadonnut fyysisesti.Uhreilla on vaara että he tulevat hänen kaltaisikseen, katkeriksi, itsekeskeisiksi, epäempaattisiksi.
      -Narsisti pyrkii ympäröimään itsensä itseään alempiarvoisilla.
      -Ihmiset ovat narsistille vaihdettavissa
      -Narsisti ei voi kunnioittaa häntä selvästi huonompia ihmisiä (=uhrit)

      • tuttuakintutunpaa

        Sisarukseni tokaisi ihan lähiaikoina yli kasikymppisestä,
        että hän oli jo neli-viisikymppisenä ihan vakavasti sairas.
        Niin uskottavasti esitti lapsilleen.


      • Voisit_laitt

        Voisit laittaa myös linkin. Toimii ikäänkuin lähteenä...


    • mummopappamyytti

      Vanhat herttaset mummot ja papat on myytti.

      Narsisteja tai ei useimmat mummoista ja papoista on hyvin ilkeitä ja itsekkäitä. Moni hyppyyttänyt sukulaisia, läheisiä, naapureita,.. ihan kaikkia ketä eteen sattuu teemalla: "Minä olen vanaha! Kuolen kohta!" Minun pitää päästä ekana ja joka paikkaan, kun olen vanha - ja kuolen kohta!"

      Odotan taas innolla joulua, kun se sama akka tunkee valmiiseen joulupöytään ekana, joka on jo 50 vuotta aloittanut paasauksen kuolemastaan heti eteisessä joka ikinen joulu. Minä vihaan joulua niin kauan, kuin henki tuossa akassa pihisee. Ja varmaan sen jälkeenkin. Tai toisaalta, minähän alan olla jo niin vanha, että voin alkaa uhitella kauan odotetulla kuolemallani.

      • Niin_on

        Narsistisen tunnistaa siitä etteivät he pääse koskaan jaloilleen vaikka lapsi kuinka auttaisi ja tekisi. Ja todellakin kun lapsi tekee jotain se on täynnä virheitä ja narsisti on tyytymätön. Turha siis yrittää mitään joulutunnelmaa rakentaa koska mikää asia ei ole oikein, narsisti olisi tehnyt 10 kertaa paremman unnelman. Mutta jos kyseessä ei ole oma lapsi hän kehuu kaiken tekemisen maasta taivaisiin ja varsinkin oman lapsen kuullen. Takoitus on uhrin halventaminen ja viestinä: Ei oikein lapsellani onnistunut, yrittäisi ja tekisi ensikerralla paremmin". Meillä oli sellaista että äiti rakensi joulun yksinään eikä muut kelvanneet siihen lainkaan. Nykyisin, vaikka äitini on edelleen elossa, en vietä joulua hänen kanssaan vaikka olisi mahdollisuus. Ja vaikka hän kuolisi, ei tule niitä jouluja ikävä, eikä koko ihmistä. Narsistinen sotki asiat niin että perheellä ei koskaan ollut minkäänlaista yhteistä tekemistä.


    • Nsistiongod

      Narsitia hoitavan ihmisen täytyy olla sellainen joka ei usko narsistin valehteluun vaan kyseenalaistaan narsistin jokaisen tarpeen, jonka narsisti esittää. Tietysti perustarpeet poislukien. Sellainen ihminen jonka harteille ei jää ylimääräisiä ja turhia velvollisuuksia, joita esimerkiksi uhri kantaa mukanaan turhaan läpi elämän. Narsisti asettaa kuormaa uhrin selkään niin paljon että selkä kyllä jossakin vaiheessa katkeaa. Narsistilla ei ole PIENINTÄKÄÄN empatiaa hevosta (uhri) kohtaan. Hoivaajan täytyy olla sellainen henkilö, joka tekee asian kuin työnään, sen normien mukaisesti, eikä halua missään vaiheessa mitään ylitöitä, eikä rupea viihdyttämäänjollakin ylimääräisellä narsistia hänen käskystään ja pyynnöistä. Narsistilla ei saa olla mitään erityisasemaa, joka hänellä omien lasten keskuudessa aina on. Narsistille on vaikeaa olla tasavertainen uhriensa kanssa koska se tarkoittaa hänen jumalallisen alkuperänsä vesittymistä ja astumista samaan raadolliseen maailmaan, jossa uhritkin ovat.

    • huupg

      Tunnistan aina sellaisten ihmisten mielipiteet, joilla ei ole mitään tajua narsismista. Sitten toisaalta, ihmiset jotka tietävät, mistä on kyse, senkin huomaa.

      • Terve.vaanmenoa

        Onko hauskaa kysyä ja vastata?


    • Narsismilainennainen

      Taitaa narsistille viina maistuu? Välil voi vähä esittää jeesusta ja palaa sit kieroilee töihin ja laittaa kaks hovilaistaan tiedusteleen mitä uutta sais aikaa. Ai niiiii taitaaa raha olla täl mieless eniten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1658
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe