Minulla on Omega -98 CD 2,5 TD automaattisella ilmastoinnilla. Siinä on ollut kiusallinen lämmityslaitteen ongelma koko käyttöhistoriani ajan (vuodesta -99). Jos auto on talvella seisonut pakkasessa (ilman sisätilalämmitystä) tai kesällä polttavassa auringonpaisteessa, niin lämmityslaitteen puhallin käynnistyy vasta noin 10 minuuttia sen jälkeen kun auto on käynnistetty. Eli ensimmäiset kymmenen kilometriä joutuu kärvistelemään talvella kylmässä ja kesällä kuumassa, ennen kuin lämmintä tai kylmää saadaan tulemaan. Vikaa ei koskaa ensiinny jos ulkolämpötila on välillä 0 - 20 astetta, vaan temppuilee ainoastaan pakkasella sekä erityisessä helteessä. Kyselin Opelin huollosta mikä voisi olla vika ja eivät osanneet muuta kuin arvella, että jossain olisi lämpölaajenemisesta aiheutuva kosketusvika. Luonnollisesti vikaa on vaikea paikallistaa tai korjata, koska puhaltimen moottori toimii aina lämpöisessä korjaushallissa. Onko kenelläkään muulla ollut vastaavaa vikaa tai tietäisikö kukaan, mistä vikaa voisi etsiä? Opelin huollosta kerrottiin, että Omegan puhaltimen hiilet ei koskaan kulu loppuun, joten vika ei liene hiilissä (ajettu reilut 300 tkm). Muutoin ilmastointi/lämmityslaite toimii erittäin hyvin ja muiltakin ominaisuuksiltaan olen autoon tyytyväinen, joten em. vian vuoksi Omegasta en luovu.
Omegan lämmityslaitteen puhallin
4
2486
Vastaukset
- Opelixi
Automaatti-ilmastointi ei lähde aut. asennossa päälle ennen kuin moottori työntää lämmintä vettä lämmityslaitteen kennolle.
Tuo 10 min tuntuu pitkältä ajalta, paljonko oli tällöin ulkolämpötila ja ilmeisesti auto ei ollut lämmitystolpassa kiinni?
Oman 2.5V6 aut.ilmastointi odottaa pakkasaamuna n. 2-3 min ennen kuin lähtee päälle.
"Korjaus"
Tuo aut. toiminto on helposti ohitettavissa - laita lämmityslaite manuaalitoimintoon (esim. paina huurteenpoistonäppäintä tai puhaltimen nopeusvalintaa) aamulla tai/ja käytä lohkolämmitintä.- Kylmää kyytiä
Vika olikin juuri siinä, ettei tuuletin käynnistynyt myöskään manuaalisesti tai huurteenpoistoasennossakaan ennen kuin tuon noin 10 minuutin viiveen jälkeen. Viikonloppuna kurkistin tuuletinta konehuoneen puolelta, puhaltelin se paineilmalla ja voitelin crc:llä. Tämän jälkeen on toiminut toistaiseksi moitteitta. Vika on ilmeisesti siis jumittuneissa tai loppuun kuluneissa hiilissä tai muussa moottorin sähköistyksessä. Vian seuraavan kerran uusiessa pitänee tuulettimen moottori vaihtaa.
- tuomaspall
Tervehdys mäkin tarvisin jelppiä semmosessa asiassa että kun laitan ilmastoinnin päälle auton koppiin ei tule lämmintä ilmaa vaikka moottorinlämpö seilaisee 90 c seuduilla mistä voisin vikaa alkaa etsimään kennolle tulee nesteet on tarkistettu termostaattikin vaihdettu oisko mahdollista että hiilet tai jotain ois pielessä kyseessä on siis vm94 opel omega b korimallia 3L mv6 koneella
- Anonyymi
Missähän on 🤣
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1997024- 1592076
- 1131708
- 511400
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️551268Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢551150Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu1001084Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?71026Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan256981- 41959