Sisäkatto kuntoon

Inferno3333333

Onko huono idea maalata 30 vuotta vanha purkkarin kattovinyyli puhtaan valkoiseksi. Ottaa pattiin tuo rumanväriseksi tummunut ja alunperinkin kirjava normaali verhoilumuovi. Vai onko parempi poistaa vanha vinyyli ja asentaa uusi? Mikä maali sopisi hommaan ja onko kokemuksia miten tuo onnistuisi jos lähtisi tähän maalaushommaan? Pikkutela, vaahtomuovi vai ruisku levitykseen? Vaihtoprojekteista löytyy youtubesta videoita, ja se homma vaikuttaa todella työläältä.

25

2588

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Xzyh77

      Onnistuu hyvin putsaa vinyyli ja kysy esim terrasta.mikä maali sopii parhaiten ....
      Itse tein ja lopputulos hyvä ja raikas.

      • Terramainostajako

        Et sitten voinut kertoa millä maalilla..


    • ssppss

      Jos se vinyyli on uutenakin ollut epätyydyttävä niin maalattuna ei taida tyydyttää vaan vaihto on parempi.

    • maalaaihmeessä

      Ihan telalla lateksia ja avot hyvä tulee . Omastani tuli kuin uusi eli helpommalla pääset ,kun maalaat ja pysyy.

      • Tyrnäväntorpedo

        Perinteistä lateksia ei enää ole olemassa eikä se olisi PVC:ssä pysynyt.
        Kiva, kun osallistut.


      • hkfkfkdkjdnds
        Tyrnäväntorpedo kirjoitti:

        Perinteistä lateksia ei enää ole olemassa eikä se olisi PVC:ssä pysynyt.
        Kiva, kun osallistut.

        https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/superlateksi-sisämaali-9l-pm1-valkoinen-sävytettävissä

        ota pikku pönttö ja maalaa .
        olen maalari ja helkutti kyllä löytyy .....


      • ammattilainen22

    • ostamisenTuskaa

      http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Maalit-ja-lakat/Vinyylimaali-suihke-2000034846/

      Ihan vaan googleta vinyyli maali löytyy sitten muitakin vaihtoehtoja...

      muista pestä rasvat pois pinnoista, muuten menee varmasti vituralle....

      Olen kerran itse maalannut töpöttäen sienellä -90 luvun alussa ja tuli ihan ok. Vinyyli oli sellaista kamalaa jossa beesin värisiä kuoppia. Tuli ihan siedettävän siisti ja valoisampi. Voi olla ihan kamala homma saada vanhat vinyylit pois ja uusienkin liimaaminen tai panelointi melkoinen operaatio, joten maalaa. Töpöttäen saa ehkä parhaiten peiteltyä, että on fiksattu vs tela vs pensseli. Voi tuollaisella spraylla saada ok, kun suojaa paikat ja oman hengityksen ja silmät? käytin tämän tyyppistä "taiteilija" akryllimaalia on vesiliukoista
      https://www.taidetarvike.fi/tuotteet.html?id=5/251337

    • Tämä on mielenkiintoinen projekti.Meidän veneen sisäkatto on niin pinttynyt että ei valkastu valkaisujauheellakaan.

      • sght678

        Valkoista maalia ja varmasti toimii olen noin 50 venettä maalannut
        sisältä ,noita vinyyleitä.

        Puhdistin ensin astonilla ja sitten maalaus .


      • Kiitos vinkistä.Ensi keväänä toi pitää tehdä.


      • TarkistaSopivuus

        Asetoni on kyllä aika tymäkkää ainetta vinyylille luulen mä. Ainakin vinyylilattioille ei suositella asetonia tai muitakaan orgaanisia liuottimia puhdistukseen.


    • Oteksia

      Muistan lukeneeni aiemmista keskusteluista, että vinyylien maalaukseen on käytetty mm. Otex:ia ja Panssari Akvaa. Otex antanee himmeämmän pinnan.

    • maalarinalku

      Moi
      Puhdista pinta hyvin ja tällä olen itse maalannut 2 venettä ja tuli kuin uusi.
      ja pinta on helposti pyyhittävissä maalauksen jälkeen ja maali on pysynyt hyvin.

      TÄSSÄ MAALI !!


      Remontti-Ässä

      Kestävä ja pestävä remonttimaali

      40-vuotias Remontti-Ässä kestää pesua ja elämää. Puolihimmeä Remontti-Ässä on erinomainen valinta keittiöön, eteiseen, lastenhuoneeseen ja muihin erityistä pesunkestoa vaativiin tiloihin. Tuotteella on Joutsenmerkki, EU-kukka sekä Allergia- ja Astmaliiton yhteistyötunnus.

    • Vinyylivirttynyt

      Älkää käyttäkö vinyyli- spraymaalia, jollei ole viikkoja aikaa kuivua! On pökerryttävät tuoksut, eikä kuvunut hajuttomaksi viikossa kevätkauden lämmöissä!

    • Moteurman

      Aihetta sivuten: sinisiin veneen vinyyli penkkeihin on jossain roiskunut ilmeisesti valkoista spraymaalia. En saa tahroja pois edes asetonilla (se sininen väri kyllä irtoaa). Saiskohan sen alkuperäisen loiston palautettua maalamalla ne penkit ja mikä maali kestäisi tämmösen 120 kg keijukaisen pers een?

      • wheelersailor

        Jos telkkariohjelmia on uskominen niin autojen entisöijät osaavat vanhojakin nahkapenkkejä kunnostaa.


      • Se spraymaali kuulostaa juuri sopivalta kuvailusi perusteella.


    • entä.peruskunnostus

      Omien veneiden kunnostuksesta on ehtinyt kertyä kokemusta jo yli 50 v. ajalta. Siksi ymmärrän oikein hyvin illuusion "pienestä ja helposta ehostuksesta". Voi olla että vanhan vinyyliverhouksen maalaaminen tuokin vanhaan veneeseen raikkaampaa ilmettä, mutta vain hetkeksi. Jos 30-vuotiasta venettä meinaa pitää vuosia, kannattaa silti harkita perusteellista remppaa pintaaehostuksen sijaan - juuri sen tyyppistä kuin esim. youtuben Sail Life videoissa on näytetty.
      Jos nyt saat alkuperäisen kattovinyylin ehostettua maalaamalla, seuraavaksi huomaat ehkä viereisten puupintojen ränsistyneen kunnon. Vähitellen kunnostusprojekti ehkä laajenee koko sisustuksen uusimisella. Vanhojen vinyylien alla on todennäköisesti pölyä, likaa, ehkä hometta. Pintamaalaus olikin pelkkää pintameikkausta....
      Veneen kunnostus kuuluu purjehdusharrastukseen. Siistiksi kunnostettu vene on mukava paitsi itselle myös seuraavalle omistajalle.

      • seppomartti

        Samaa mieltä " entä.peruskunnostuksen" kanssa. Verhoilun uusiminen ei ole iso homma. Ehdotettu spraymaali tai ruiskumaalaus sotkee koko veneen. Uusiessa voi valita uuden verhoilumateriaalin, mikä ei ole alunperinkään miellyttänyt aloittajaa.


      • ruiskulla
        seppomartti kirjoitti:

        Samaa mieltä " entä.peruskunnostuksen" kanssa. Verhoilun uusiminen ei ole iso homma. Ehdotettu spraymaali tai ruiskumaalaus sotkee koko veneen. Uusiessa voi valita uuden verhoilumateriaalin, mikä ei ole alunperinkään miellyttänyt aloittajaa.

        voi teidän kanssanne. Hieman suojausta ja ruiskulla saa kätevästi. Tässä videossa n.4min kohdalla aletaan ruiskuttelemaan ja homma toimii hyvin, toki jokainen tekee tavallaan...mutta kynä ruiskuilla ja pikku kompuralla saa maalattua kyllä sisätiloissa siististi, kun hieman maalarinteippiä ja kuten videossa näkyi froteeta, niin maali ei valu ja froteesta se ei mene läpikään...
        https://youtu.be/aFXkraC9B7o

        Itse olen korjannut kerman sävyisiä nahkapenkkejä veneessäni tämän furniture clinic firman nahanpaikkaus ja maalaus tuotteilla ja jälki oli uuden veroista.

        120kg perseelle...löydät maalaustuotteet vinyylille myös heiltä..


      • seppomartti kirjoitti:

        Samaa mieltä " entä.peruskunnostuksen" kanssa. Verhoilun uusiminen ei ole iso homma. Ehdotettu spraymaali tai ruiskumaalaus sotkee koko veneen. Uusiessa voi valita uuden verhoilumateriaalin, mikä ei ole alunperinkään miellyttänyt aloittajaa.

        Voihan ne penkit irrottaa maalaamisen ajaksi, jos käyttää ruiskua. Kattoverhouksia ei viitsi.


    • maalimyyjä

      Tikkurilan Luja on osuva tuote, tarttuu hyvin ja sisältää myös homeenestoaineita. Työvälineinä ns. patteritela ja sivellin, alustan pyyhintä vaikka Maalipesulla.

    • torrboll

      Muista torrboll ja kajuutan teippaus mahdollisimman ilmatiiviksi jeesusteipillä. Muuten ei kuivu.

    • hjyväTjulee

      Vihreällä vasaralakalla maalaisin, tulisi sopiva punaniskainen fiilis kaiken muun ankeuden keskelle, siinä ei homekaan viihdy tai ainakaan näy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      412
      4205
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      235
      2078
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1540
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1357
    5. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      66
      1029
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1015
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      131
      988
    8. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      232
      967
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      923
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      898
    Aihe