Merkkivalo

Löytyyköhän jostakin kytkentä tälläisen . Voisi itse tehdä.
Helpottaisi laiturilla shukoroikan oikeinpäin laittoa.
Veneeni on vanha ajalta jolloin pistorasioiden suojamaat kytkettiin nollaan.
http://aqualarm.net/audible-visual-alarms-c-12/20398-reverse-polarity-warning-p-176.html
Ilmianna
Jaa

28 Vastausta


Reverse polarity indicator googleen ja kuvahaku tuo montakin osumaa. Kuvien oikeellisuutta en tsekannut
Ilmianna
Jaa
Tarkoitatko, että veneesi rungossa on joko vaihe tai nollamaa ihan tuurista riippuen?
Onko tämä jonkun käsitys huumorista?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Vai voisiko olla tällainen syy varmistaa polarisuus.

"It is sufficient, however, to say that because the Safety Green wire is connected to devices aboard the boat that may contain stray currents, the link created by an RPI could provide a path for stray currents via the grounded Neutral wire."
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
"Veneeni on vanha ajalta jolloin pistorasioiden suojamaat kytkettiin nollaan."
Tuo lienee ollut aina laiton kytkentä veneessä. Veneen sähköjohdot pitää vetää uusiksi erillisin maadoitusjohdoin.
Ilmianna
Jaa
Eihän nykyään shuko ole edes laillinen rantapistorasioissa, niissä pitää olla euroliitin. Tai CEE tai mikä virallinen nimi nyt onkaan, joka tapauksessa se "kolmepiikkinen".
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Muunnin, jolla CEE saadaa shukoksi on puolestaan ihan laillinen. Ei ole myöskään lakia, joka kieltäisi jatkojohtojen käyttöä (erilaisia suosituksia ja tulkiontoja sen sijaan on yhtä monta kuin veneilijöitäkin).
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Mulla on veneessä tehtaalta saakka 220v sähkökaapissa varoitus valo tuosta, jos pistoke väärinpäin kytketty. En ole asiaa koskaan miettinyt miksi sellainen on, kun kotona ei mitään väliä miten päin töpselin laittaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Heh, vastaan itselleni, näyttäisi tämän luettu ihan järkevältä. Tuskin meillä erilaista sähkö systeemiä Suomessa voltit ainoastaan tuplana?
http://www.pcmarinesurveys.com/AC Polarity Indicator GFCI.htm
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
oonPihallaMyönnän kirjoitti:
Heh, vastaan itselleni, näyttäisi tämän luettu ihan järkevältä. Tuskin meillä erilaista sähkö systeemiä Suomessa voltit ainoastaan tuplana?
http://www.pcmarinesurveys.com/AC Polarity Indicator GFCI.htm
Väittäisin juuri päinvastoin.

Tuossa olisi järkeä jos ja vain jos virta/nollamaa (töpselin asennosta riippuen) olisi kytketty suoraan veneen runkoon/maadoitukseen. Se tulisi ilmi kuitenkin hyvin nopeasti, kun pyhä henki jättäisi veneen savun muodossa.

Tietenkin kaikki voi kytkeä väärin. Jos sille teille lähtee, niin jokainen kytkentä pitää tarkastaa erikseen koska tuo lamppu ei havaitse kaikkea eikä poista sitä mahdollisuutta, että asentaja on kytkenyt virtajoihdon maustehyllyyn.

Eihän siinä olsii mitään järkeä, mutta tässä pohditaan, mitä hullu tiedemies voisi saada aikaan eikä mikä on todennäköistä. Kannattaa myös tarkistaa ettei pohjaan ole porattu reikiä eikä turboon laitettu ruutia. Eihän sekään ole todennäköistä, mutta teoriassa mahdollista...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Väittäisin juuri päinvastoin.

Tuossa olisi järkeä jos ja vain jos virta/nollamaa (töpselin asennosta riippuen) olisi kytketty suoraan veneen runkoon/maadoitukseen. Se tulisi ilmi kuitenkin hyvin nopeasti, kun pyhä henki jättäisi veneen savun muodossa.

Tietenkin kaikki voi kytkeä väärin. Jos sille teille lähtee, niin jokainen kytkentä pitää tarkastaa erikseen koska tuo lamppu ei havaitse kaikkea eikä poista sitä mahdollisuutta, että asentaja on kytkenyt virtajoihdon maustehyllyyn.

Eihän siinä olsii mitään järkeä, mutta tässä pohditaan, mitä hullu tiedemies voisi saada aikaan eikä mikä on todennäköistä. Kannattaa myös tarkistaa ettei pohjaan ole porattu reikiä eikä turboon laitettu ruutia. Eihän sekään ole todennäköistä, mutta teoriassa mahdollista...
Eikös tuossa linkissä puhuttu 1-napaisista sulakkeista? Maasähkökeskuksessa pitää nykyään olla 2-napainen sulake eli katkaisee vikavirta- tai ylikuormitustilanteessa sekä virta- että nollapiuhan. Ei siis ole väliä kumpi on kumpi ja suojamaahan tietysti on erillinen eli suko pitää olla ellei ole CEE.

Onko sitten veneitä, joissa olisi perinteinen palava sulake tai vain 1-napainen automaattisulake. Silloin siis sulakkeen palaminen voisi jättää edelleen jännitteen päälle, jos sattuu pistoke olemaan niin, että sulke tulee nollajohtimeen. Tuo olisi hyvin vaarallinen tilanne, kun laitteet ei toimi, mutta tulevat kuitenkin jännitteelliseksi.

Ei kai nyt oikeasti ole veneitä, joissa olisi nollajohtimesta otettu maa. Tai voihan niitäkin ehkä olla, jos välissä on erotusmuuntaja eli veneen koko sähköjärjestelmä on kelluva.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ei riitä lukion fysiikan sähköoppi nyt selittämään itselleni, mistä tässä on kyse. Mitä ihmettä tämä "polaarisuus" tarkoittaa tässä yhteydessä? Verkkovirtahan on vaihtovirtaa eli sen suunta periaatteessa vaihtuu, oliko se nyt 50 hertsin mukaan eli 50 kertaa minuutissa. Mitä väliä sillä on, kumminpäin shuko on pistorasiassa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Lukion fysiikka ei juuri puutukaan käytännön kysymyksiin ja vaihtovirta muutenkin jää vähälle käsittelylle. Suunta vaihtuu, mutta toinen napa on aina nollassa ja toisessa jänniten vaihtelee nollan kahta puolta 220 V. Siksi joskus, olisiko viimeiset lailliset asennukset 70-luvulta, on maadoitettuja suko-pistorasioita toteutettu niin, että nollajohdin kytketään rasiassa suojamaahan. Sehän jotenkin toimii kiinteässä verkossa, mutta jos välissä on pistorasia, voikin jännite kytkeytyä suojamaahan 50 %:n todennäköisyydellä. Käyttölaitteet eivät tiedä napaisuudesta mitään. Vuosikymmeniä kaikki uudet asennukset on tehty kolmella johtimella, se kolmas on se keltavihreä, joka keskuksessa kytketään konkreettisesti maahan. Talon vesi- ja lämmitysputket on yleensä myös kytketty suojamaahan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Pienjänniteverkossa(230V) se taajuus on 50Hz sekunnissa, eikä se tarkoita että se hyppelisi nollan ja vaihejohdon välillä.
Tuossa jo sanottiin, että toisessa johtimessa on aina jännite ja toisessa nolla, jotta se ” sähkö” pääsee kotiin kun se on tehnyt hommansa.
Silloin ennen vanhaan kun kodissa oli vain kaksi johdinta ja kaksoiseristetyistä sähkölaitteista voitiin vain uneksia, sai monet emännät keittiössä lievimmissä tapauksissa epämiellyttävää tärinää ja vakavimimmissa lähti henki.
Sitten alkoi tulemaan jääkaappeja, jotka olivat maadoitetulla pistotulpalla varustettuja.
Sen ajan sähkömiehet asensivat sille sitten maadoitetun pistorasian ja tekivät sen sisään ns. nollauksen, jossa pienellä johdonpätkällä yhdistettin nolla ja suojamaa.
Näin saatiin ainakin sulake palamaan oikosulutilanteessa (laitteen runkoon pääsee jännite) . Se nolla ja suojamaahan kohtaavat siellä pääkeskuksessa, mutta nykyisin niitä ei saa kytkeä samaan kiskoon, kuten aikaisemmin tehtiin.
Jos asunnossa on vielä tälläinen nollattu maadoitettu pistorasia, ei sitä tarvitse lähteä etsimään, mutta jos siellä tehdään isompaa remonttia, täytyy sitten kaikki vetää uusiksi keskusta myöten.
Nykyisin kaikki vedot tehdään maadoitettuna - olohuoneen kattovalaisinta myöten, eikä samassa huoneessa saa olla maadoittamattomia ja maadoitettuja pistorasioita ( koskee siis jälkiasennuksia)
Erityisen vaarallisia ovat ne tetse itse miesten pistorasiakytkennät joita on tehty märkätiloihin. Eräs putkimies sai kuolettavan tällin putkenavauskoneestaan kun laittoi koneensa erään kylpyhuoneen pistorasiaan.
Siellä oli vaihejohdin kytketty jotenkin maadoitusnapaan ja sitä kautta se laite tuli jännitteiseksi.
Asukkaat oliva käyttäneet ainoastaan kaksoiseristettyjä laitteita, eikä kukaan ollut työntänyt sormeaan sen pistorasian sisään. Nyt kun putkimies työnsi maadoitetun pistotulpan sisään tuli kuolettava isku.
Jokaisen joka käyttää sähkölaitteita kosteissa olosuhteissa, kannattaa aina pitää siellä välissä vikavirtasuojaa. Se pelastaa hengen jos jostain syystä osuu jännitteiseen johtimeen tai käsissä on vanhanaikainen sähkötyökalu, joka vuotaa läpi.
Vikavirtasuoja toimii siten, että se ”haistelee” sitä töihin menevää ja kotiin palaavaa jännitettä (vaiheen ja nollan välillä) . Jos se havaitsee, että kaikki ei ole palannut oikeaan aikaan takaisin, (jossain on vuoto esim. käyttäjän käteen) niin se katkaisee virran millisekunneissa - eikä henki kerkiä lähteä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
L1L2L3 kirjoitti:
Pienjänniteverkossa(230V) se taajuus on 50Hz sekunnissa, eikä se tarkoita että se hyppelisi nollan ja vaihejohdon välillä.
Tuossa jo sanottiin, että toisessa johtimessa on aina jännite ja toisessa nolla, jotta se ” sähkö” pääsee kotiin kun se on tehnyt hommansa.
Silloin ennen vanhaan kun kodissa oli vain kaksi johdinta ja kaksoiseristetyistä sähkölaitteista voitiin vain uneksia, sai monet emännät keittiössä lievimmissä tapauksissa epämiellyttävää tärinää ja vakavimimmissa lähti henki.
Sitten alkoi tulemaan jääkaappeja, jotka olivat maadoitetulla pistotulpalla varustettuja.
Sen ajan sähkömiehet asensivat sille sitten maadoitetun pistorasian ja tekivät sen sisään ns. nollauksen, jossa pienellä johdonpätkällä yhdistettin nolla ja suojamaa.
Näin saatiin ainakin sulake palamaan oikosulutilanteessa (laitteen runkoon pääsee jännite) . Se nolla ja suojamaahan kohtaavat siellä pääkeskuksessa, mutta nykyisin niitä ei saa kytkeä samaan kiskoon, kuten aikaisemmin tehtiin.
Jos asunnossa on vielä tälläinen nollattu maadoitettu pistorasia, ei sitä tarvitse lähteä etsimään, mutta jos siellä tehdään isompaa remonttia, täytyy sitten kaikki vetää uusiksi keskusta myöten.
Nykyisin kaikki vedot tehdään maadoitettuna - olohuoneen kattovalaisinta myöten, eikä samassa huoneessa saa olla maadoittamattomia ja maadoitettuja pistorasioita ( koskee siis jälkiasennuksia)
Erityisen vaarallisia ovat ne tetse itse miesten pistorasiakytkennät joita on tehty märkätiloihin. Eräs putkimies sai kuolettavan tällin putkenavauskoneestaan kun laittoi koneensa erään kylpyhuoneen pistorasiaan.
Siellä oli vaihejohdin kytketty jotenkin maadoitusnapaan ja sitä kautta se laite tuli jännitteiseksi.
Asukkaat oliva käyttäneet ainoastaan kaksoiseristettyjä laitteita, eikä kukaan ollut työntänyt sormeaan sen pistorasian sisään. Nyt kun putkimies työnsi maadoitetun pistotulpan sisään tuli kuolettava isku.
Jokaisen joka käyttää sähkölaitteita kosteissa olosuhteissa, kannattaa aina pitää siellä välissä vikavirtasuojaa. Se pelastaa hengen jos jostain syystä osuu jännitteiseen johtimeen tai käsissä on vanhanaikainen sähkötyökalu, joka vuotaa läpi.
Vikavirtasuoja toimii siten, että se ”haistelee” sitä töihin menevää ja kotiin palaavaa jännitettä (vaiheen ja nollan välillä) . Jos se havaitsee, että kaikki ei ole palannut oikeaan aikaan takaisin, (jossain on vuoto esim. käyttäjän käteen) niin se katkaisee virran millisekunneissa - eikä henki kerkiä lähteä.
Tuossa edellä olen käyttänyt väärää nimitystä verkkovirran suhteen. Pitäisi olla heikkovirtaverkko. Tuo 50Hz taajuus koskee tietenkin koko sähköverkkoa.
Viime vuosina olen vetänyt sähköjä vain veneeseeni. Ostin sinne virallisen nykyajan vaatimukset täyttävän maasähkökeskuksen ja siihen CEE liitännän, mutta kuten tuolla on jo mainittu, niin adapteria kyllä vielä tarvitaan.
Vanhemmissa laitureissa on paljon schukoja käytössä.
Siinä vain on se ongelma, että jos nolla ei kulje aina ”oikeaa” reittiään, niin sinkit kärsii vuodoista. Tässä ei siis ole mitään turvallisuusongelmaa, vaan pitäisi saada pidettyä se nollan reitti samana.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
L1L2L3 kirjoitti:
Tuossa edellä olen käyttänyt väärää nimitystä verkkovirran suhteen. Pitäisi olla heikkovirtaverkko. Tuo 50Hz taajuus koskee tietenkin koko sähköverkkoa.
Viime vuosina olen vetänyt sähköjä vain veneeseeni. Ostin sinne virallisen nykyajan vaatimukset täyttävän maasähkökeskuksen ja siihen CEE liitännän, mutta kuten tuolla on jo mainittu, niin adapteria kyllä vielä tarvitaan.
Vanhemmissa laitureissa on paljon schukoja käytössä.
Siinä vain on se ongelma, että jos nolla ei kulje aina ”oikeaa” reittiään, niin sinkit kärsii vuodoista. Tässä ei siis ole mitään turvallisuusongelmaa, vaan pitäisi saada pidettyä se nollan reitti samana.
Viimeinen kappale herättää ihmetystä. Mitä merkitystä sillä on kummasta reiästä nolla tulee? Nolla ja vaihe pysyvät normaalisti aina sähkölaitteiden sisällä, vain maajohto on yhteydessä sähkölaitteen metallikuoreen. Jos maajohto tulee yhtenäisenä, ilman erotusmuuntajaa, maista saakka pääsee maajohdon maapotentiaali esim. moottorin kautta veteen. Tällöin sinkit voivat syöpyä nopeasti, koska veden potentiaali on yleensä eri kuin maissa oleva. Omassa veneessäni maajohto voi olla sähköisessä yhteydessä lämminvesivaraajan glykoolin välityksellä moottoriin, muttei veteen saakka, sillä moottori on eristetty vetolaitteesta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
C1R kirjoitti:
Viimeinen kappale herättää ihmetystä. Mitä merkitystä sillä on kummasta reiästä nolla tulee? Nolla ja vaihe pysyvät normaalisti aina sähkölaitteiden sisällä, vain maajohto on yhteydessä sähkölaitteen metallikuoreen. Jos maajohto tulee yhtenäisenä, ilman erotusmuuntajaa, maista saakka pääsee maajohdon maapotentiaali esim. moottorin kautta veteen. Tällöin sinkit voivat syöpyä nopeasti, koska veden potentiaali on yleensä eri kuin maissa oleva. Omassa veneessäni maajohto voi olla sähköisessä yhteydessä lämminvesivaraajan glykoolin välityksellä moottoriin, muttei veteen saakka, sillä moottori on eristetty vetolaitteesta.
Näin minäkin sen ajattelen, etenkin kun schukot ovat sallittuja laiturilta sähköä otettaessa.
Tämä sinkkikatoasia tulee siitä, että lukiessani tätä Sähkö ja Vene opasta siellä opastetaan käyttämään CEE pistokkeita koko matka keskukselta veneeseen.
Siinä käytetään sanamuotoa: ”Vaihe- ja nollajohtimet eivät tällöin voi vaihtua”.
Koska me kummatkin tiedämme , että sillä ei schukoja käytettäessä ole mitään merkitystä. Olen itse ymmärtänyt että, se vaikuttaisi vuotovirtoihin, eli tuo mitä ihmettelet on minun omaa mutuani.
Tietysti olisi mielenkiintoista saada tästä asiasta asiantuntijatason infoa. Minulle on tullut tästä sinkkikadosta todellinen pakkomielle. Sillä venessän akseli tulee rungosta ulos, siten että siellä ei ole kuin 6mm näkyvissä sitä akselia.
Potkurina on vanhanmallinen Radice taittolapainen, jossa ei ole sinkille paikkaa.
Olen temppuilemalla onnistunut pitämään sen potkurin sileänä. Lisäksi minulla on galvaaninen eriste suojamaan välissä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Niin että jos töpseli meneekin väärinpäin seinään? Meillä köytössä oleva saksalaisperuinen sähköistys ei ota tuohon asiaan kantaa vaan lähtee siitä oletuksesta, että sähkölaitteet ovat turvallisia laittoi töpselin sitten seinään miten päin hyvänsä. Joissakin maissa on taas haluttu suojautua mahdollisilta kyseenalaisilta kytkennöiltä kuluttajalaitteissa, esimerkiksi vaikka Puolassa tai Englannissa voit laittaa täpselin pistokkeeseen vain yhdellä tapaa. Siinä veneen maarsähkö jatkojohdun kolminapaisessa pistokkeessa on myös tästä huolehdittu, mutta usein käytetyissä adaptereissa polaarisuus voi taas vaihtua. Jos veneen säkökytkennät on oikein tehty ja käytätä suomessa -70 luvun jälkeen myytyjä sähkölaitteita ei ongelmia pitäisi tulla. Jos epäilyttää hommaa sähkömies paikalle tarkistamaan kytkentäsi. Tärkeintä tässä on että maa ja nollajohdin eivät ole kytketty yhteen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Tämä keskustelu on epätasapainossa koska sellainen, joka kysyy tätä asiaa, ei ymmärrä vastausta. Jos tietoa olisi tarpeeksi vastauksen ymmärtämiseen, ei kysymystä olisi esitetty alunperinkään.

Elämä on liian lyhyt siihen, että opettaa sähköoppia sellaiselle, jolla ei ole siihen koskaan ollut halua tai kiinnostusta ja vielä keskustelupalstan kautta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Tämä keskustelu on epätasapainossa koska sellainen, joka kysyy tätä asiaa, ei ymmärrä vastausta. Jos tietoa olisi tarpeeksi vastauksen ymmärtämiseen, ei kysymystä olisi esitetty alunperinkään.

Elämä on liian lyhyt siihen, että opettaa sähköoppia sellaiselle, jolla ei ole siihen koskaan ollut halua tai kiinnostusta ja vielä keskustelupalstan kautta.
Merkkivalosta näkisi että shuko on oikein päin ja sitten kääntäisi pääkytkimestä virrat päälle.
Nyt kun on 50%:n mahdollisuus että shuko on väärinpäin niin joutuu joskus käymään laiturilla kääntämässä shuko oikeinpäin ja vaihtaa/resetoida sulake tolpasta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
recaptha kirjoitti:
Merkkivalosta näkisi että shuko on oikein päin ja sitten kääntäisi pääkytkimestä virrat päälle.
Nyt kun on 50%:n mahdollisuus että shuko on väärinpäin niin joutuu joskus käymään laiturilla kääntämässä shuko oikeinpäin ja vaihtaa/resetoida sulake tolpasta.
Shuko on aina oikeinpäin. Se on sen idea.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Shuko on aina oikeinpäin. Se on sen idea.
Et taida tietää sähköistä mitään. Tässä tapauksessa shuko pitää olla oikeinpäin, jotta ei tule oikosulkua.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Uusi
Sinulla on sähköt vaarallisesti ja väärin kytketty jos noin käy.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kannattaa hake netistä jokaiselle veneilijälle sopiva sähköopas.
Sen julkaisija on STEK ja on nimeltään Shkö ja Vene.
Sieltä löytyy kaikki tavallisimmat järjestelmät ja niiden ohjeet.
Ilmianna
Jaa
Miul on "kelluva" maasähkö laturi/invertterin toimesta se on turvallinen.
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Kiitos. Kirjain merkki luotu tälle sivulle. Kun tuo muisti ei ole enää niin kovin hyvä, niin nyt ei pääse hukkaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ongelman poistaisi Biltemasta saatava vikavirtasuoja pistorasiaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Ai millä tavalla, jos ei ole kerran maajohtoa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Merkkivalo

Löytyyköhän jostakin kytkentä tälläisen . Voisi itse tehdä.
Helpottaisi laiturilla shukoroikan oikeinpäin laittoa.
Veneeni on vanha ajalta jolloin pistorasioiden suojamaat kytkettiin nollaan.
http://aqualarm.net/audible-visual-alarms-c-12/20398-reverse-polarity-warning-p-176.html

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta