Onko synti viettää joulua?

Miksi vietätte joulua? Valheeseen perustuva perinne on käsittämätöntä. Se, että kirkko on opettanut, että jouluna Jeshua Messias syntyi, on suuri valhe. Miten on, onko edelleen syytä juhlia valheeseen pohjautuvaa joulua?

24

228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei se mikään suuri valhe ole, että Jeesus olisi syntynyt joulun aikoihin. Muuten vain valhe yhdentekevästä asiasta.

      Se on suuri valhe, että Jouluun kuuluisi jotenkin kristinusko ollenkaan. Joulu on auringon ja vuodenkierron valoon kääntymisen juhla.

      • Rehellisempää onkin viettää joulua pelkkänä "tonttujuhlana" sekoittamatta siihen Herraamme Jeshuaa Messiasta. Hänellä kun ei ole eikä ole ollut todellakaan koskaan mitään tekemistä joulun kanssa.


    • iloinen_naurajaa

      Kyllä, vietän joulua. Käyn sukulaisten luona lomailemassa. Syön kinkkua, lanttulaatikkoa, kananmunia, herneitä ja lohta. Annan joululahjoja ja saan niitä. Jeesukseen tämä lomailu ei liity millään tavalla.

      • Minä vietän joulun aikaan viikoittaista juhlapäivää, sapattia, joka on 23.12. Lapset leikkivät mitä leikkivät jouluna. Isoa kuusta ei enää meille tuoda. Pöytäkuusia on lapsilla, kun niitä hinkuivat ja meillä niitä oli. Mielelläni nekin laittaisin pois, mutta tyydyin kompomissiin.


      • Yksi_usko kirjoitti:

        Minä vietän joulun aikaan viikoittaista juhlapäivää, sapattia, joka on 23.12. Lapset leikkivät mitä leikkivät jouluna. Isoa kuusta ei enää meille tuoda. Pöytäkuusia on lapsilla, kun niitä hinkuivat ja meillä niitä oli. Mielelläni nekin laittaisin pois, mutta tyydyin kompomissiin.

        korjaus: kompromissiin


      • Exap

        "Annan joululahjoja ja saan niitä. "

        No enkös minä sitten ole ansainnut joululahjaa ? Missäs minun lahja on noudettavissa ?


    • perinnejuhlien.viettäjät

      "Miksi vietätte joulua? Valheeseen perustuva perinne on käsittämätöntä. Se, että kirkko on opettanut, että jouluna Jeshua Messias syntyi, on suuri valhe. Miten on, onko edelleen syytä juhlia valheeseen pohjautuvaa joulua?"

      Miten on, onko syytä vaihtaa kristittyjen valheeseen perustuva perinnejuhla juutalaisten itsensä keksimään perinnejuhlaan?

      Samanlainen sisältö molemmissa (syödään ja annetaan lahjoja) käärittynä vain hieman erilaiseen käärepaperiin.

      • Tästä olen täysin samaa mieltä. Meidän ei tule vaihtaa omasta päästä keksittyä juhlaa eli joulua juutalaisten omasta päästään keksimään juhlaan eli hanukkaan.


      • Hanukan vietto nykyään muistuttaa kieltämättä paljon joulun viettoa. Se siinä ottakin vastaan. Muuten en pidä hanukkaa "keksittynä" enkä "pakanallisena" juhlana vaan Raamatullisena juhlana, vaikka se ei olekaan Herran juhla.


    • Raamatussa ei kerrota, mihin aikaan vuodesta Jeesus syntyi, joten on selvää, että meidän ei tule viettää hänen syntymäpäivää. Jos Jumala tahtoisi meidän kerran vuodessa viettävän Jeesuksen syntymäjuhlaa, hän olisi ilmoittanut ajankohdan Raamatussa ja Paavali kirjeissään kehoittaisi meitä viettämään tuota juhlaa. Mutta tiedämme varmasti, että Jeesus ei syntynyt joulukuussa, sillä paimenet eivät tuohon aikaan vuodesta olleet ulkona kedolla. Koko ajatus syntymäpäivän juhlimisesta on täysin vieras Raamatulle. Raamatussa ainoastaan pakanat Faarao ja Herodes viettävät syntymäpäiviään, ja molempien bileissä joku päätyy päätä lyhyemmäksi.

      Joulu on täysin pakanallinen ja maallinen juhla. Missään kohtaa Raamattua ei meille anneta lupaa omasta päästä keksiä juhlia. Jerobeam keksi omasta päästään juhlan, sen kaltaisen jota vietettiin Juudassa, eikä Jumala katsonut sitä hyvällä. Jumala ei riemastu siitä, että Herran määräämien juhla-aikojen sijaan vietämme omasta päästä keksimiämme juhlia.

      • iloinen_naurajaa

        On ihanaa olla uskonnoton. Voin ihan vapaasti juhlia vaikka joka päivä tai olla juhlimatta. Päätän itse asiasta.


      • Paavi.itte
        iloinen_naurajaa kirjoitti:

        On ihanaa olla uskonnoton. Voin ihan vapaasti juhlia vaikka joka päivä tai olla juhlimatta. Päätän itse asiasta.

        Uskonto on ooppiumia kansalle.


      • <<Jumala ei riemastu siitä, että Herran määräämien juhla-aikojen sijaan vietämme omasta päästä keksimiämme juhlia. >>

        On totta, että Herran itsensä määrämiä juhla-aikoja ei ole talvella. Joulu on täysin ja suoraan pakanuudesta ja auringon palvonnasta, iljettävine lapsiuhreineen. Samanlaista kuusta pitää kumartaa tänäkin päivänä. Miksi kuusia pitää raijata huoneisiin?

        Kopioin Batya Woottenin kirjasta Israelin juhlat, syksyn juhlat: "Pitäisikö meidän juhlia Messiaan syntymää? Jotkut vastustavat tämän juhlan viettoa sanoen, että Kirjoitukset eivät käske juhlimaan Hänen syntymäänsä. Samaa periaatetta pitäisi kuitenkin käyttää hanukankin kohdalla. Meitä on näet käsketty käyttämään samoja painoja ja mittoja, ja Kirjoituksethan eivät käske viettää hanukkaakaan.

        Kirjoitukset kertovat Jeshuan syntymästä enemmän kuin hankasta, josta mainitaan vain kerran: "Sitten oli temppelin vihkimisen muistojuhla Jerusalemissa, ja oli talvi. Ja Jeesus käyskenteli pyhäkössä, Salomon pylväskäytävässä" (Joh. 10:22-23).

        Sanomme niille, joiden mielestä hanukka on tärkeämpi ja raamatullisempi kuin Messiaan syntymäjuhla: Isä on hyvin tarkka Kirjoitusten sanavalinnoista, ja tämä jae ei osoita, että Jeshua olisi "osallistunut" tähän tapahtumaan. Jakeessa sanotaan ainoastaan, että Hän "käyskenteli" Salomon pylväskäytävässä. Jeshua saattoi suhtautua varauksellisesti tämän juhlan viettoon, sillä Hän tiesi olevansa todellinen "Temppeli" (Jes. 8:14, Joh. 2:19-22). Hän tiesi, että Jerusalemin temppeli hävitettäisiin täydellisesti. Hän sanoi: "Jersalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat sinun tykösi lähetetyt, kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niin kuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet. Katso, ´teidän huoneenne on jäävä hyljätyksi´. Mutta minä sanon teille: te ette näe minua, ennen kuin se aika tulee, jolloin te sanotte: ´Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen´" (Luuk. 13:34-35).

        Kirjoituksista näemme, että enkelit, paimenet ja tietäjät iloitsivat Messias Jeshuan sikiämisestä ja syntymisestä, mutta asiaankuuluvalla hetkellä." (yllä oleva oli lainausta Batya Woottenin kirjasta Israelin juhlat, syksyn juhlat).

        Kyllä se taitaa olla niin jos tarkemmin ajattelee asiaa, että meidän on tosiaankin käytettävä samoja "painoja ja mittoja". Eli Raamatussa ei ole käskyä viettää Jeesuksen syntymää. Raamatussa ei ole myöskään käskyä viettää hanukkaa. Molemmat ovat yhtä väärin.

        Jeesuksen syntymä on mitä todennäköisimmin keväällä, Nisan kuun alussa, mutta sitä päivää Herra ei ole käskenyt viettää.


    • varma-arpa

      Vietättekö omia tai läheisten syntymäpäiviä? Miksi en viettäisi Vapahtajani Jeesuksen Kristuksen syntymäpäivää jos vietän omiani. Jeesus toi vapautuksen ,valon maailmaan ,siksi Hänen syntymäpäivät sopii mainiosti ,vuoden pimeimpään hetkeen.

      • Paitsi, että varmaa on, ettei Jeshua syntynyt jouluna. Joulun alkuperä on kaikkea muuta kuin mitä voit kuvitellakaan.

        Onko mielestäsi söpöä ensinnäkin valehdella, että Jeshua olisi syntynyt jouluna? Sitten viettää joulua muka Jeshuan syntymän juhlana. Juhlaa on vietetty pakanallisin menoin paljon ennen Jeshuan syntymää.


    • Adventisti

      Ei ole syntiä, ellet itse tee siitä syntiä.

      • Miten voi olla rehellinen ja viettää joulua muka Jeesuksen syntymän johdosta? Se on valehtelemista ja todella räikeää sellaista.

        Meillä ei vietetä joulua Jeesuksen syntymän johdosta. Lapset tietävät, ettei Jeesus syntynyt jouluna. Pöytäkuusi on lapsilla, kun halusivat. Lahjojakin laittoivat säkkiin. Joulukalenterit on täytetty suklailla. Olen itse aikoinani opettanut lapset joulun viettoon, viettäessäni joulua, joten tämä sen vuoksi. Päivät ovat meillä ihan tavallisia päiviä, sapattina 23. päivä, on sitten viikoittainen juhlapäivä. Mutta 24-26 päivä ovat minulle tavallisia arkipäiviä.

        Henkilökohtaisesti tämä on iso muutos, sillä aiemmin olen alkanut viettämään joulua usein jo lokakuun lopussa.


      • anonyymit.juhlanistit
        Yksi_usko kirjoitti:

        Miten voi olla rehellinen ja viettää joulua muka Jeesuksen syntymän johdosta? Se on valehtelemista ja todella räikeää sellaista.

        Meillä ei vietetä joulua Jeesuksen syntymän johdosta. Lapset tietävät, ettei Jeesus syntynyt jouluna. Pöytäkuusi on lapsilla, kun halusivat. Lahjojakin laittoivat säkkiin. Joulukalenterit on täytetty suklailla. Olen itse aikoinani opettanut lapset joulun viettoon, viettäessäni joulua, joten tämä sen vuoksi. Päivät ovat meillä ihan tavallisia päiviä, sapattina 23. päivä, on sitten viikoittainen juhlapäivä. Mutta 24-26 päivä ovat minulle tavallisia arkipäiviä.

        Henkilökohtaisesti tämä on iso muutos, sillä aiemmin olen alkanut viettämään joulua usein jo lokakuun lopussa.

        "aiemmin olen alkanut viettämään joulua usein jo lokakuun lopussa."

        Olet sinä oikein äijien Äijä isolla Ä:llä...😂😂😂


      • Adventisti
        Yksi_usko kirjoitti:

        Miten voi olla rehellinen ja viettää joulua muka Jeesuksen syntymän johdosta? Se on valehtelemista ja todella räikeää sellaista.

        Meillä ei vietetä joulua Jeesuksen syntymän johdosta. Lapset tietävät, ettei Jeesus syntynyt jouluna. Pöytäkuusi on lapsilla, kun halusivat. Lahjojakin laittoivat säkkiin. Joulukalenterit on täytetty suklailla. Olen itse aikoinani opettanut lapset joulun viettoon, viettäessäni joulua, joten tämä sen vuoksi. Päivät ovat meillä ihan tavallisia päiviä, sapattina 23. päivä, on sitten viikoittainen juhlapäivä. Mutta 24-26 päivä ovat minulle tavallisia arkipäiviä.

        Henkilökohtaisesti tämä on iso muutos, sillä aiemmin olen alkanut viettämään joulua usein jo lokakuun lopussa.

        Kuka sanoi, että vietän joulua muka Jeesuksen syntymän johdosta? Kommentoin sitä onko se syntiä. Vietän joulua hiljentyen ja muistellen Jeesuksen syntymää mutta en vietä mitään Jeesuksen syntymäpäivää. Onhan ihan selvää, että tarkkaa Jeesuksen syntymäpäivää ei tiedetä. Edes sinä et sitä tiedä, joten miksi urputat? Jos juhlit hänen syntymäpäiväänsä, juhlit jotain keksittyä ja arvailtua.

        Kun kristikunta kunnioittaa Jeesusta jouluna, niin teen minäkin. Siinä ei ole mitään väärää eikä valheellista.


    • lomalehmä

      >>Miksi vietätte joulua? Valheeseen perustuva perinne on käsittämätöntä. Se, että kirkko on opettanut, että jouluna Jeshua Messias syntyi, on suuri valhe. Miten on, onko edelleen syytä juhlia valheeseen pohjautuvaa joulua?>>

      Niin tai näin! Sinähän palturia haastat: En ole kuullut kirkossa puhuttavan sen enempää jouluna kuin juhanuksenakaan mistään Jeshuasta, joka jouluna syntynyt olisi: Jeesuksesta nuo on kylläkin pakisseet.

    • ollaksenimuistava

      Siis onko väärin muistaa läheistä muulloin kuin syntymäpäivänä. Onko kuitenkin parempi muistaa vaikka joka päivä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      151
      5345
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2272
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1688
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1584
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      322
      1571
    6. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1571
    7. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      24
      1569
    8. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1329
    9. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      131
      1326
    10. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      48
      1197
    Aihe