Sähkötoiminen jalkaraspi

GauhistunutKysyy

Ostin Schollin patteritoimisen jalkaraspin ja vasta käyttöohjeista huomasin, että ei suositella diabeetikolle. Tietäisikö joku miksi?

Onko näin myös tavallisen raspin käyttö ei-suositeltavaa vaikka käsittääkseni jalkojen hyvä hoito ja huolto on diabeetikolle erityisen tärkeä?

Miten te hoidatte kovettumat?

13

1609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Myy_kone_kaverille

      Kielto perustuu siihen että diabeetikolla voi olla tuntopuutoksia eikä raspia (käsikäyttöistä tai koneellinen) käyttäessä mahdollisesti havaitse ihon rikkoutumista jopa avohaavoille saakka. Huonon verenkierron takia myös paraneminen on hitaanpaa.

      Diabetesjalkahoitaja on ehdottomasti kieltänut minulta kaikenlaisten raspien käytön vaikka tunto jaloissani on vielä kohtuullinen. Hoitaja ei itsekään raspaa jalkoja. Kovettumien poistoon on käytettävä pelkästään rasvausta.
      Jalkapohjien ihon kovettumien raspaus käynnistää entistä voimakkaamman kovettumien kehittymisen.

      • hpv27

        Joo. Lisäksi nuo koneelliset raspit poistavat liikaa kovettumia. Liiallisesta raspaamisesta ei ole hyötyä kenellekään.

        Itse kyllä käytän Schollin tavallista raspia säännöllisesti kun muuten minulla rasvaamisesta huolimatta kovettumat halkeavat helposti. Pitäisi tietysti hoidattaa ammattilaisella mutta tuo on kallista ja hankalaa.


      • Kannattaa_kysyä
        hpv27 kirjoitti:

        Joo. Lisäksi nuo koneelliset raspit poistavat liikaa kovettumia. Liiallisesta raspaamisesta ei ole hyötyä kenellekään.

        Itse kyllä käytän Schollin tavallista raspia säännöllisesti kun muuten minulla rasvaamisesta huolimatta kovettumat halkeavat helposti. Pitäisi tietysti hoidattaa ammattilaisella mutta tuo on kallista ja hankalaa.

        Jos diabeetikolla on jalkaongelmia (esimerkiksi mainitsemiasi halkeiluja), hän on oikeutettu kunnan tarjoamaan diabetesjalkahoitajan tai jalkaterapeutin palveluihin. Joissakin kunnissa se on ilmaista kuten minulla, mutta jossain veloitetaan sarjakäyntimaksu.


    • veijo3776

      Scholl on järkevämpi kuin Diabetesliitto!

      Diabetesliitto suosittelee täysin ilman perusteita sokeria massoittain D2:selle ja sitten ei tarvita raspeja vaan lääkkeitä enenemässä määrin ja voihan tietusti kysyä sitten kun asiat on liiton johdolla mennyt todella mönkään tarvitseeko sitä jalkaraspia yleensä ollenkaan

    • järkeäeioo

      Kovettumat iholla ovat ihon oma suojamekanismi ihoon kohdistuvaa "väkivaltaa" vastaan, kuten hankaava kenkä ym. On järjetöntä poistaa tällainen ihon suoja, joka suojaa pahemmilta vaurioilta, jos kovettumia aiheuttava tekijä poistetaan, niin kovettumatkin häviävät aikanaan.

      • hpv27

        Näinpä. Hyvien kenkien löytäminen on vaan hyvin vaikeaa. Itse olen käyttänyt pääasiassa Boot Factoryn kenkiä pari vuotta mutta kovettumia tulee siitä huolimatta että kengät ovat diabeteshoitajan mukaan hyvät. Minulla on ongelmana se, että jalkateräni on hyvin leveä ja siksi kengät ovat yleensä numeroa liian isot ja jalka pääsee liikkumaan. Kesällä sandaalit ovat mainio systeemi ja silloin noita kovettumia tuleekin vähemmän.


      • jhfghgfhh

        Minulla syntyi jalkapohjiin känsiä ja kovettumia siihen saakka kunnes jalkahoitaja kirjoitti lähetteen ortoosin suunnitteluun. Nyt minulla on ollut kohta 10 vuotta henkilökohtaisesti suunnitellut ilmaiset "pohjalliset" jotka takaavat tasaisen kuormituksen koko jalkapohjalle. Tukipohjalliset tekee apuvälineteknikko. Känsät ja suuremmat kovettumat katosivat. Kantapäiden reunoilla on vielä hieman kovettumaa joka on helppo hoitaa rasvaamalla.


      • hpv27
        jhfghgfhh kirjoitti:

        Minulla syntyi jalkapohjiin känsiä ja kovettumia siihen saakka kunnes jalkahoitaja kirjoitti lähetteen ortoosin suunnitteluun. Nyt minulla on ollut kohta 10 vuotta henkilökohtaisesti suunnitellut ilmaiset "pohjalliset" jotka takaavat tasaisen kuormituksen koko jalkapohjalle. Tukipohjalliset tekee apuvälineteknikko. Känsät ja suuremmat kovettumat katosivat. Kantapäiden reunoilla on vielä hieman kovettumaa joka on helppo hoitaa rasvaamalla.

        Tuokin on suunitelmissa. Ajattelin kyllä maksaa itse kun eivät kuitenkaan ole mahdottoman kalliit. Jossain vaiheessa on tarkoitus tehdä noita itse 3d-tulostimella.


      • jhfghgfhh
        hpv27 kirjoitti:

        Tuokin on suunitelmissa. Ajattelin kyllä maksaa itse kun eivät kuitenkaan ole mahdottoman kalliit. Jossain vaiheessa on tarkoitus tehdä noita itse 3d-tulostimella.

        Ammattilaiselta "pohjallisten" teho sujuu varmimmin ja oikein. Toimituskin voi olla nopeaa, minulle on joskus tarjottu valmiit jo seuraavaksi päiväksi. Ammattilainen osaa tehdä oikein muotoillut pohjalliset aluksi tehtävän mallinnuksen mukaisesti. Hän myös tarkistaa kävelymotoriikan ja jalkapohjien kuormituksen kuvantamalla. Minullakin on jokaiset pohjalliset olleet hiukan erilaiset kun jalat muotoutuvat edellisten aikana parempaan suuntaan.


      • hpv27
        jhfghgfhh kirjoitti:

        Ammattilaiselta "pohjallisten" teho sujuu varmimmin ja oikein. Toimituskin voi olla nopeaa, minulle on joskus tarjottu valmiit jo seuraavaksi päiväksi. Ammattilainen osaa tehdä oikein muotoillut pohjalliset aluksi tehtävän mallinnuksen mukaisesti. Hän myös tarkistaa kävelymotoriikan ja jalkapohjien kuormituksen kuvantamalla. Minullakin on jokaiset pohjalliset olleet hiukan erilaiset kun jalat muotoutuvat edellisten aikana parempaan suuntaan.

        Juu, kyse onkin kokeilusta. Tuon 3D-tulostimen lisäksi löytyy Microsoft Kinetics joka on itse asiassa 3D-kamera. 3D-tulostintani pitäisi vaan muuttaa jotta se tulostaisi kimmoisalla tulostusnauhalla.

        Ovat saaneet aika hyviä tuloksia tuolla systeemillä ulkomailla. Tuo muistuttaa aika pitkälti samaa systeemiä jota jotkut ammattilaisetkin käyttävät.


    • lingsöpingin.guru

      Tässä niin kuin muissakin diabeetteekseen liittyvissä asioissa ainoa oikea ratkaisu on LCHF elämäntapa. Se hioo ns. sisäisesti jalat sileäksi ja pehmeäksi kuin vauvan peppu. Moderni tiede ja henkilökohtainen kymmenen vuoden kokemus kertoo näin.

      • densammaguppe

        Minullekkin menee sirompikin vaimon korkkari jalkaan. Mutta mehän emme täällä uskokkaan THL:llää emmekä Suomen Diabetesliittoa. Meillä on kostdoktorn, storebror joka kertoo totuuden.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2891
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2051
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe