Soppakauha

Kuinka paljon menee kuussa ruokaan rahaa? Meillä kolmen hengen taloudessa menee lähes 500€. Se on mielestäni melko paljon!

87

1184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Yksin-kertaisesti sitten:

      Apetit pakaste-vihannekset ja kasvikset, sekä Kukka-Kaali.
      300gr. ja 250gr. X 2.SF 300gr. X 1 SF.
      10-12 kpl. Kariniemen Kukon-Pojan paisti-leikkeitä 800gr.SF
      Vaihto-ehtona tar-tar leikattua laatu-naudan lihaa 2% 850gr.SF
      Leipinä Täysj. Ruis ja Vehnä 1 X 2vpl.SF
      Juustoportti Luomu-Kirnu-Voi.SF
      Juustoportti Luomu-viili 6kpl.SF
      Valio Maito 3ltr. luomu rasvaton.SF
      Omenaa, Mandariinia tms.Osittain SF
      Viikon eväs.
      Maksaa mitä maksaa"
      -
      Höyryttäessä TODELLA paljon Valko-Sipuli-jauhetta Vihannes-kerrosten väliin.
      -
      Satunnaisesti Maksa-Laatikkoa vitamiinien vuoksi.
      -
      Jouluna Ruokani lisääntyy Kinkulla ja Sillillä.
      Juomiini tulee Puna-Viiniä.

      H.

    • Minusta500

      ruokaan on paljon.

      En ole enää laskenut paljonko menee itselläni, koska hinnat nousivat, ja nyt on ollut pieni muotoinen kolhoosi tuon yhden päivän pääruokailun kanssa 6 / 7 kertaa viikossa.
      Arvioin silti että menisi noin 150 euroa/kk.

      • Näin minäkin kuvittelin olevan tätä suuruusluokkaa, mutta ruokakirjanpito osoitti muuta ja voisi vielä kuvitella tulevan halvemmaksi, kun tekee useammalle.


      • Taikuritässä

        Ei 150 € voi riittää kk:ssa kolmelle hengelle.
        Sitäpaitsi hinnat ovat nousseet vuodessa.
        Ei Lidl välttämättä ole edullisin.
        Juustot, croissantit, lihaleikkeet jne. Ovat ovelasti nousseet ensin 10 - 15 %.
        Juustot vielä enemmän. Piparirahka samaa tasoa kuin Isoissa.
        Inflaatio on pyörimässä.
        Ei samalla rahalla saa sitä ruokakassia, minkä keräsi vuosi sitten.


      • Saga.Kabinetti

        Tuosta Lidlistä tuli mieleen, että Prismahan on ollut pitkään kakkosena ja ennen Lidliä ykkösenä, niin, että onko Prisman bonukset vähennetty ruokakorin hinnasta.

        Aloitukseen vastaan, että en ole ihan tietoinen paljonko menee kuukaudessa ruokaan. Minulla on välillä lapsenlapsia yökylässä ja silloin on kekkerit. Sitten yksikseni syön jääkaappia ja pakastinta tyhjäksi. Taidan pitää tammikuun ajan kirjanpitoa ja kerron sitten ensvuonna.


    • OnHyväOlla

      Halvalla saa hyvää ja terveellistä, mutta meistä vaan moni ei tyydy sellaiseen.
      On se 500 aika paljon jos on kotona syötyä ruokaa. Mulla menee 100-150 e kun ostan omat ruokani. Vaimon menoista en tiedä. Olemme syöneet aivan eri ruokaa vaimon kanssa jo viimeiset 30 vuotta. Minulle sopii kaikki, vaimolle suunnilleen vajaa 10 eri elintarviketta.

      • En epäile hetkeäkään, etteikö terveellinen ruoka voisi olla halpaa ja hyvää. Epäilen oman ruokalaskuni suuruuden tulevan noista naposteluista ja epäterveellisestä sapuskasta. Toisaalta ikävää, jos ei ole puolison kanssa yhteisiä ruokia. Meillä onneksi kaikki ovat kaikkiruokaisia ja syömme yhdessä päivittäin.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        En epäile hetkeäkään, etteikö terveellinen ruoka voisi olla halpaa ja hyvää. Epäilen oman ruokalaskuni suuruuden tulevan noista naposteluista ja epäterveellisestä sapuskasta. Toisaalta ikävää, jos ei ole puolison kanssa yhteisiä ruokia. Meillä onneksi kaikki ovat kaikkiruokaisia ja syömme yhdessä päivittäin.

        Meillä menee kahdelta hengeltä 400 euroa/kk. Se on siis ruokakauppaan menevää rahaa, jossa mukana myös tiskiaineet, talouspaperit, koska en viitsi niitä laskuista erotella.
        Emme osta naposteltavia, emmekä roskaruokaa, syömme hyvin ja terveellisesti.
        Kaikki ostetaan kaupasta, koska ei enää ole oman piuutarhan tai metsän antimia.


      • suvenkorento1 kirjoitti:

        Meillä menee kahdelta hengeltä 400 euroa/kk. Se on siis ruokakauppaan menevää rahaa, jossa mukana myös tiskiaineet, talouspaperit, koska en viitsi niitä laskuista erotella.
        Emme osta naposteltavia, emmekä roskaruokaa, syömme hyvin ja terveellisesti.
        Kaikki ostetaan kaupasta, koska ei enää ole oman piuutarhan tai metsän antimia.

        Panemme joka kuukausi talouslompakkoon 400 euroa, ja se lompakko otetaan mukaan, kun menemme ruokaostoksille. Ei tarvita erillistä kirjanpitoa. Joskus sinne lompakkoon pitää ennen kuun loppua lisätä hieman rahaa, joskus siellä on rahaa vielä kuukauden loputtuakin.
        Erittäin toimiva ja hyvä systeemi.


      • suvenkorento1 kirjoitti:

        Panemme joka kuukausi talouslompakkoon 400 euroa, ja se lompakko otetaan mukaan, kun menemme ruokaostoksille. Ei tarvita erillistä kirjanpitoa. Joskus sinne lompakkoon pitää ennen kuun loppua lisätä hieman rahaa, joskus siellä on rahaa vielä kuukauden loputtuakin.
        Erittäin toimiva ja hyvä systeemi.

        Espanjassa sinne lompakkoon pannaan 300 euroa, ja se riittää oikein hyvin, jopa viineihin, jotka saa ruokakaupasta.


      • suvenkorento1 kirjoitti:

        Espanjassa sinne lompakkoon pannaan 300 euroa, ja se riittää oikein hyvin, jopa viineihin, jotka saa ruokakaupasta.

        Samaa suuruusluokkaa teillä kulut mitä meilläkin. Tuo oli erittäin mielenkiintoista, että Espanjassa noinkin paljon edullisempaa. Olen miettinyt paljon ulkomailla asumista eläkepäivillä ja tämä oli hyvä tieto. Kiitos.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Samaa suuruusluokkaa teillä kulut mitä meilläkin. Tuo oli erittäin mielenkiintoista, että Espanjassa noinkin paljon edullisempaa. Olen miettinyt paljon ulkomailla asumista eläkepäivillä ja tämä oli hyvä tieto. Kiitos.

        Eräs tuttavamme sanoi osuvasti: "Kun kahden kuukauden aikana tekee ruoat kotona, säästää Suomen hintoihin verrattuna niin paljon, että lennot tulevat ilmaiseksi."

        Minäkin pääosin teen itse ruoan kotona (siellä niin hyviä ruokatarvikkeita, että kokkaaminen on tosi kivaa), ja laskua nostaakin sitten ulkona syöminen. Me myös kutsumme ystäviämme syömään kotiimme, mutta siitä eivät kulut juurikaan nouse, liha ja kana niin edullista, kasvikset ja hedelmät todella halpoja. Viini hyvää ja halpaa.


    • Sinäkö teillä teet kaikki ruokaostokset? Vai oletko määrännyt vaimosi ja poikasi kirjoittamaan ylös kaiken ostamansa ruuan tai näyttämään sinulle kuitit, mihin rahat menee?

    • vaihtelee

      Minulla yhden hengen taloudessa menee 250-400 euroa ruokaan kuukaudessa, että eiköhän se 500 ole ihan normisumma.

      • Okei, en ole koskaan miettinyt kuinka paljon yhdeltä menee, kun yhdessä ostamme koko perheelle yhdellä kertaa sapuskat.


    • äitemuori

      Jos ihan yksin syöt, nii aika paljon. Mä kulutan n. 50-60€/vko, jos ei tuu kylävierasta. Tänään meni n. 6€ ja siin on huomisellekki ja tietysti kaik mausteet muut lisukkeet maksaa, mut ei niit jokapäivä osteta. Hyvä toi lähikauppa, ei tuu impulssiostoksia.

      • En todellakaan yksin syä 500 euron edes, vaan rouvan ja poikani kanssa. Ja on se aika paljon, kun sitä ajattelee kokonaissummana, mutta päivää päälle alle parikymppiä. Aika vähissä ne lähikaupat on, itse käyn isommasssa marketissa.


    • Riittävästitulee

      En tiedä, kuluu, mitä kuluu, ei ole väliä.
      Kahden hyvinansaitsevan kukkarossa menköön, kaikkea ostetaan, mitä halutaan.

      • Ei, ei sillä suurempaa väliä olekaan, mitä nyt tuli lähinnä huvin vuoksi seurattua. En ole koskaan yrittänyt säästää ruokamenoissa, ehkä voisi tarpeen tullen olla varaa?


    • mimmimum-..mi

      Kyllä minulta tai melkein 300euron paikkeilla mennä....en ole pitänyt kirjaa.. pitäisikin joskus laskea..Onhan se ruoka aika kallista ja yhdelle kun tekee siitä söisi kaksikin hyvin...myönnän että tulee heitettyä myös pois.. Taas tuossa itsenäisyyden päivänä kun katsoi sitä Hurstin ruokajonoa....niin ajattelin että onko nyt tosiaan niin ....että eriarvoisuus kasvaa ja kasvaa ja tarvitaan ruuan jakelua ....vai onko siitä tullut elämäntapa joillekin....kaksi tuntia jonossa... ikävältä tuntuu ajatellakin ....

      • Kyllä ruoka on kallista ja hinta vaan nousee koko ajan. Toisaalta mitä useammalle laittaa, niin pitäisi saada vähän kustannuksia per henkilö alaspäin.

        Katsoin myös itsenäisyyspäivänä Hurstin ruokajonosta esittettyä pätkää ja siinä jotkut sanoivat käyneensä jo 10 vuotta hakemassa ruoka-apua Hurstilta ja se ikäänkuin kuuluu heidän itsenäisyyspäivän viettoonsa. Surullista.


      • Kyllä niistä jonottajista varmaan suurimmalla osalla on niin, että mitäs sitä suotte maksaa sellaisesta mitä voi ilmaiseksikin saada. Ja kun aikaa on ja kohtuullisen hyvä ilma seisoa jonossa. Voi käyttää nekin rahansa johonkin sellaiseen, mikä ei heti seuraavana päivänä tule toisesta päästä ulos.


      • Taikuritässä

        Joskus olen miettinyt, pitäisikö käydä syömässä lounaat valmiina:
        salaatit, pääruoka, jälkkäri tai kahvi ja tehdä vain viikonloppuisin itse.
        Aina ruokakassiin työntyy jotain hyvää ja liian hyvää eikä niin terveellistäkään.


      • NälkäEiAinoaSyy

        Tiedän useamman jonottajan, joiden ei tarvitsisi taloudellisen tilanteensa vuoksi siellä jonotella, vaan heille se on päivän tärkein sosiaalinen tapahtuma, ja jäähän enemmän rahaa patjan alle säästöön.


      • Taikuritässä kirjoitti:

        Joskus olen miettinyt, pitäisikö käydä syömässä lounaat valmiina:
        salaatit, pääruoka, jälkkäri tai kahvi ja tehdä vain viikonloppuisin itse.
        Aina ruokakassiin työntyy jotain hyvää ja liian hyvää eikä niin terveellistäkään.

        Nimenomaan niitä heräteostoksia tulee helpolla siellä kaupassa. Ihan kannatettava ajatus tuo lounasruokalassa käynti, nykyään niissä on melko usein seisova pöytä ja voi itse vapaasti syödä niin paljon kuin jaksaa.


    • Laskenut en ole tarkkaan. Mutta arviolta noin 300 euroa. Siinä on kissan eväät kanssa.
      Käytän paljon luomua. Jotain vihannesta tai juuresta ja hedelmää on miltei joka päivälle. Kesällä luonnosta marjoja.
      Erittäin harvoin menee mitään jätteisiin.

      • Vihannesten ja juureksien syöminen on tehty helpoksi, kun on valmiiksi pestyt ja pilkotutut juurekset. Helppo tehdä erilaisia wokkeja, keittoja ja laatikoita. Minulta on mennyt marjojen syöjänä jotenkin maku, varmaan lapsuudessa niitä tyrkytettiin liikaa ja joka paikassa?

        Sama täällä, etittäin vähän ruokajätettä. Kaikki mikä ostetaan myös syödään!


      • Taikuritässä

        Minusta olisi hyvä, jos pakasteita olisi esim. 100 gr pusseja. Kun on mikrotalous, miksi 1 kg säkki pitäisi ostaa, herneitä ja herneitä.
        Verilettuja ostan eineksenä silloin tällöin. Taitaa olla ainut valmisruoka.
        En pystyisi paistamaan ihan itse. Pyörtyisin viereen.


      • tiykatkukkaronnyörit
        Taikuritässä kirjoitti:

        Minusta olisi hyvä, jos pakasteita olisi esim. 100 gr pusseja. Kun on mikrotalous, miksi 1 kg säkki pitäisi ostaa, herneitä ja herneitä.
        Verilettuja ostan eineksenä silloin tällöin. Taitaa olla ainut valmisruoka.
        En pystyisi paistamaan ihan itse. Pyörtyisin viereen.

        Vaikka olen yksineläjä niin ostan pakastevihannekset 1-2 kg pusseissa, niistä on helppo ottaa aina juuri tarpeen mukaan kutakin, klipsillä vaan pussinsuut kiinni odottamaan seuraavaa , tulee paljon halvemmaksi.


    • EiEineksiä

      Minulla menee päivittäistavarakauppaan n. 500/kk, summa sisältää ruuan lisäksi, taloustarvikkeita, koiran ruuat, lotot ja välillä pieniä lahjoja perjantain kukkakimpun ja jonkun herkkutuomisen naapurin miehelle joka auttaa pihatöissä, taas oli tänä aamuna lumityöt tehty jo ennen seitsemää :).
      En ole koskaan erotellut mitä menee pelkästään omiin ruokiin.

      • En minäkään sen suuremmin niitä erotellut, vaan katsoin kauppalaskut yhteensä. Oli siellä kissanruokaa ja jotain taloustarvikkeita mukana, mutta kokonaissummassa ei niin merkittäviä summia. Eli aikalailla samoissa suuruusluokissa liikumme.


    • Meillä kolmen aikuisen talous ja käytämme noin 5000 kruunua eli...noin 500 euroa. ja siihen kuuluu sitten kaikki "päivittäistavarat" eli ruoka, siivous, hygienia, pesuaineet jne. joku kukkakin voi tarttua kintaaseen eli kaikkea mitä ruokakaupasta saa ilman erittelemättä.

      • Katsopa vaan, samanlaisia ruokakauppa laskuja näköjään muillakin. Melko helpottava tieto, kun vähän aikaa sitten puuskutin itsellekin, että ei voi olla totta, näin paljon! Ei tarvitsekaan alkaa kiristämään vyötä, eikä laittaa huushollia takaisin ruotuun syömisen suhteen.


      • Taikuritässä

        Jossain oli vinkki, että laittaa kirjekuoreen kullekin viikolle tasarahan. Esim.
        100 € per kuori.
        Pitäisi kokeilla tuota.
        Jos 500 € eurolla pärjään, hyvä on. Vähän niinkuin herkkupee.
        Noista ravintoloista ja valmislounaista: lähitienoolla olisi 10 paikkaa, missä voisi käydä. Ruokalistat, kun tutkisi etukäteen, niin mikä ettei voisi mennä tai ainakin testata.


    • En ole laskenut, niin pitkään kun rahat riittävät ja vähän jää ylikin, ei ole mitään hätää.
      Meillä ei kukaan polta rahaa savuna ilmaan, eikä juo kurkustaan alas.

      • Ei meilläkään enää kukaan polta rahaa, kun isäntä lopetti röökaamisen 6 vuotta sitten. Tosin se sama isäntä syö nyt sen verran enmmän 15 kiloa lihavampana, että ei koskaan näkynyt sitäkään säästöä missään.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Ei meilläkään enää kukaan polta rahaa, kun isäntä lopetti röökaamisen 6 vuotta sitten. Tosin se sama isäntä syö nyt sen verran enmmän 15 kiloa lihavampana, että ei koskaan näkynyt sitäkään säästöä missään.

        Eikös tuu tuu tupakkirulla maksa jo lähes kympin päivässä, et varmaan niin paljon edestä enemmän syö.
        Hillitte ittes :)


      • Ancelina kirjoitti:

        Eikös tuu tuu tupakkirulla maksa jo lähes kympin päivässä, et varmaan niin paljon edestä enemmän syö.
        Hillitte ittes :)

        Se ruoka vaan maistuu niin hyvältä ja on suuri nautinto, kun saa pötyä pöytään. Olen minä hillinnytkin itseäni ja nyt paino on taas vaihteeksi laskussa...ainakin jouluun saakka. Tykkään joulukonvehdeista ihan sairaan paljon!


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Se ruoka vaan maistuu niin hyvältä ja on suuri nautinto, kun saa pötyä pöytään. Olen minä hillinnytkin itseäni ja nyt paino on taas vaihteeksi laskussa...ainakin jouluun saakka. Tykkään joulukonvehdeista ihan sairaan paljon!

        Jossain olu kysely mitä joulunameja inhoaa eniten, paljon ääniä saivat Vihreät kuulat ja Pandan juhlapöydän konvehdit sekä Wienernougat.

        Minähän syön kaiken mikä ei edeltä pakene ja vähän menen peräänkin.
        Joulu on vain kerran vuodessa, isänpäivä sentään joka syksy, kuten The Joulukalenterissa sanoo Kerttu.


      • Ancelina kirjoitti:

        Jossain olu kysely mitä joulunameja inhoaa eniten, paljon ääniä saivat Vihreät kuulat ja Pandan juhlapöydän konvehdit sekä Wienernougat.

        Minähän syön kaiken mikä ei edeltä pakene ja vähän menen peräänkin.
        Joulu on vain kerran vuodessa, isänpäivä sentään joka syksy, kuten The Joulukalenterissa sanoo Kerttu.

        Mää ainakin tykkään Wienernougatista ja Pandan konvehdeista, kuin myös Fazerin konvehdeist ja Maraboun...

        On niin mukava olo, kun joulu on vielä edessäpäin ja vähän odotuksen makua, koska voi aloittaa sen mässäilyn. Ah, on se vaan niin ihanaa!


    • mummunen

      Meillä on kaksi, 350-400€ kk. Syömme ihan hyvin, ei mistään pihtailla. Teen ruuat itse.
      Saattaa mennä enemmän kun jälkikasvu käy.

      • Itse tekemällä säästää kyllä kustannuksissa. Toisaalta joitain ruokia saa jopa paremman makuisina ostamalla valmiina. Ruuassa ei pidäkään pihtailla.


    • Muovikuusi

      Yhden hengen talous ja ruokabudjetti 300€/kk, joulukuussa tosin venyy reilusti yli, koska ruokavieraita on ollut jouluisin. Et ihan normi tuo 500€

      • Tuntui hieman suurelta tuo summa, siksi aloitinkin tämän keskustelun, mutta onneksi on löytynyt kohtalotovereita. Joulukuussa nyt tietysti menee tietysti melkein tuplasti jouluherkkuihin.


    • 1 Rahkosen iso Omena SF
      1 Mandariini IL
      - Karkeasti rouhittu Smoothie-sekoittimessa
      1pss. 250gr. Pakaste-Mustikoita SF
      1pss. 500gr. Pakaste-Mansikoita SF
      1 Lohko Vesi-Meloni isoiksi suu-paloiksi leikattu IL
      - Kun pakasteet ovat sulaneet ja liemistyneet, sekoitetaan kaikki keskenään kauhalla kulhoon.
      Maksaa mitä maksaa.
      -
      Aina jää eläkkeestä kuukausittain runsaasti säästöön.

      H.

    • KallistaOn

      Minä ja tytär kulutamme ruokaan ja muihin kauppaostoksiin n. 400 e /kk.

      Juoksevat kulut kuukaudessa varmaan yhteensä 1000 e. Bensoista ja asumisesta lisäksi ehkä 600 e.

      • Asumiseen menee kaikkein eniten, sitten ruokaan ja vähiten bensaan meikäläisellä.


    • vieraillekin

      Kyllä ne ruokamenot muuttuu sen mukaan , kuinka paljon vieraita käy. Melkoinen lisäys tulee, jos nelihenkinen perhe tulee esim. viikonlopuksi kyläilemään. Otan toki mieluummin vieraat vastaan, kuin pienemmän ruokalaskun. Usein kutsun entisiä työkavereitakin syömään, sillä pidän ruoanlaitosta.

      Itselläni on helppo seurata, kun ostan kaikki ruokatarvikkeet lähikaupasta tilille ja maksan kuukausittain. Kaupassani on hyvä lihatiski ja aina myös tuoretta, pakkaamatonta kalaa.

      Ruokamenoni vaihtelevat 200-450 euron välillä kuukausittain.

      • hunksz

        "vieraillekin"

        Noin se menee.
        Ja noin se menee nälkään kuolemassa olevalla nehkeri-lapsellakin.
        Sen mukaan syödään mitä äiti antaa.
        Onhan toisaalta niilläkin omat leipä-jononsa.
        -
        Saisi Hursti hävetä, kun ei ole aikoinaan koulussaan oppinut kieliä.
        Esi-merkiksi Poron-kieliä.
        Entäpä kuunnella kuivatuilla Sian-korvilla?
        Kyllä jonot lyhenisivät meillä.
        Tai sitten tulisi Koiria jonottamaan köyhän emäntänsä kanssa.

        H.


      • vieraillekin
        Siinä samassa sitä ruokaa tekee isommallekin poppoolle, jos tykkää ruuanlaitosta. Kunnon kalatiski alkaa olla harvinaisuus ja itse ostan ainakin kerran viikossa jotain kalaa. Ihan samalla tavalla tililtä katsoin noita ruokamenoja, melko lähellä toisiamme ollaan.


    • Tarkkanaoltava

      n. 170-220e/kk sisältää puuroja joskus aamuisin,aamu-ja iltapväkahvit leipää lisukkeineen,
      lämpimän ruuan 1-kerran/pvä keskipvän aikaan,
      hedelmiä leipää iltasella joskus,juomana aina vesi,
      em. kulut sisältää pesuaineeet suihkuun ja pyykkäykseen wc- ja talouspaperit.

      ei varaa enempään,ankean oloista monesti on,mutta ei voi mitään. silti syön mielestäni monipuolisesti kaikenlaista ruokaa itse laittaen aina.
      mitään ei mene hukkaan (tietysti hedelmistä ja potuista kuoret ja kaloista ruodot jää vielä syömättä),
      kaikki muu menee suusta sisään.

      on ostettava todella tarjouksia seuraten,muuten ei onnistu syömiäni ruokien ja monipuolisuuden suhteen.

      kauppahan kusettaa heti jos hiemankin "nukahdaa" hinnoissa.

      JUURI NYT mennyt aivan mahdottomiin jatkuva nopeatahtinen pakkauskokojen muuttaminen,joka nostaa hintoja jopa 30% jos ei seuraa esim. kg-hintaa aina vertaillen. hinta saadaan esim. 1e tuntumaan halvalta,mutta todellisuus juuri päin vastoin...määrä ja laatu ratkaisee.

      on monenlaisia tarjoushintoja=monesti pelkkiä kusetushintoja,erilaisia pakkauskokohintaa,rasiahintaa,litra- ja kg-hintaa jne. ja kusetus 100% varmaa jos noita ei huomaa tai seuraa.

      • RealistiN

        Niin kauan kun muistan on ollut eri pakkauskokoja, nykyään kaikissa tuotteiden hinnoissa pitää olla näkyvissä joko kilo/litra/yksikköhinta, niistä on helppo vertailla.
        Ei se kauppa niitä pakkauskoja päätä, elintarviketeollisuus sen tekee.
        Aikalailla oma vika jos antaa itsensä tulla "kusetetuksi".


      • Monipuolisuus on tärkeätä, ei ihmistä ole tehty syämään samaa sapuskaa vuosikausiksi. Itse en niin kauheasti juokse tarjoudten perässä, kun pidän tärkeämpänä sitä, että syö sitten kanssa sen minkä ostaa.


    • valitsinajoneuvot

      Ei tarvitse itse laskea kun s-kauppa joka kuukausi kertoo paljonko olen puotiin rahaa tuonut:))
      Summa 400-450 euroa mutta siinä on mukana kaljat ja kessut. Sapuskan osuus on reilu satanen...kai....

      • Melko paljon menee kaljaan ja kessuihin, hehee. Sen muistan, kun vielä poltin, että ruokakaupasta ei tullut kannettua niin paljon ruokaa kotiin. Ei vaan ollut nälkä.


    • En todellakaan tiedä, ostan mitä mieli tekee, olen kyllä hintatietoinen.
      Kyllä 200-300€ ainakin menee. Asun yksin, viikonloppuisin käy kaveri mutta hän osallistuu kuluihin.

      • Samalla periaatteella mitä mieli tekee ja vaihtelua pitää ruuassa olla. Ei voi aina laittaa Gotler-makkaraa leivän päälle tai alkaa maistua pahalta. Hintatietoisuus on mielestäni sitä, että voi ostaa vähän kalliimpaakin, kunhan vaan kaikki tulee syötyä.


    • Velatonvihdoin

      2 aikuista ja kuussa menee ruokaan noin 600 euroa,mutta ei tarvitse pihistellä kaupassa,nyt kun on päässyt velattomaan tilaan,niin ruokakulut ovat selkeästi nousseet,koska piruuttani tarkistin,kun vuosi sitten vielä oli asuntolainaa,niin silloin meni 300 euroa kuussa ruokaan ja ihan hyvin syötiin siloinkin,nyt oli hyvä,kun kysyit,niin pitääkin taas pistää normaali ,samanlainen budjetti jokaiselle kuukaudelle ja jokaiselle päivälle,että minkä verran saa päivää kohti ruokaa ostaa,
      koska söimme aivan yhtähyvin vuosi sitten,kuin nytkin,muta kulut kummiskin nousseet puolella,turhaa herkkua tulee ostettua,nyt tehdään siitä taas loppu,niin ylimääräisillä rahoilla tekee 2 aikuista 2 viikkoa thaimaahan viikon loman tai kanarialle pelkästän,jos hiukan katsoo,että mitä ostaa ja mistä.10 euroa ,niin 2 aikuista eläisi hienosti,koska valkaisina kultimme 20 euroa päivässä ja siloin syötiin ihan todella hyvin,joten pieni palautus entiseen,kiitos muistutuksesta.

      • En sitten ollut kaikkein kalliimman ruokakassiin ostaja. Ihan totta kirjoitat hinnasta, joka on noussut ja tuntuu nousevan vaan koko ajan. Itsellä sellainen vaikutelma, että matkustaa mihin päin tahansa maailmaa, ruoka on kohteessa aina halvempaa muualla.


    • teretule

      Mielestäni elintarvikkeiden hinnat ovat laskeneet. Muistan Suomessa oli kallista, tosin lounashinnat olivat samoja kuin Ruotsissa . Minulla on kokki matkassa haluaa määrätä , minä maksan. Kuin edellinen 600e. viinien ja juomien kanssa.

      • Kirjoitin juuri äsken, että hinnat ovat nousseet ja pidän näkemykseni. En osaa verrata Ruotsin hintoihin, kun en ole käynyt siellä 20 vuoteen.


    • yhden hengen taloudessani kuukaudessa menee 200-250 euroa, summaan sisältyvät pesuaineet, talous- ja vessapaperit, herkut, saunaoluet ja mitä kaikkea nyt isosta ruokamarketista ruoan lisäksi saa.

      • Kohtuullista, koska yhden hengen talouteen on kaikkein hankalinta ostaa, joten suhteessa rahaa kuluu enemmän. Noita isoja ruokamarketteja parjataan usein, mutta on siinä se hyvä puoli, että saa kaiken yhdestä paikasta ja auton parkkihalliin suojaan.


      • PorvoonParoni kirjoitti:

        Kohtuullista, koska yhden hengen talouteen on kaikkein hankalinta ostaa, joten suhteessa rahaa kuluu enemmän. Noita isoja ruokamarketteja parjataan usein, mutta on siinä se hyvä puoli, että saa kaiken yhdestä paikasta ja auton parkkihalliin suojaan.

        en tiedä meneekö rahaa suhteessa yhtään enempää, olen oppinut tehokkaasti käyttämään tarjouksia hyväkseni ja pakastan"liiat" seuraavia käyttöjä varten, pakastin onkin tehokkaassa käytössä. autoa kun ei ole ei parkkihallista ole iloa, mutta suotakoon se ilo muille.


    • eiihanvielä60

      Hiukan yli 200 euroa, ostan ruoan, kodintarvikkeet, lääkkeet.
      Tavallisesti näin, yksin asuva.
      Tosiaan aina ruoka ensimmäinen prioriteetti.

      • Ensin ruokaa, sitten vasta tulevat muut hyödykkeet.


    • flegmaatti

      Rajan vetäminen on vaikeaa. Sanitettitarvikkeet, paperit, lehdet yms. voisi vielä eritelläkin jos haluaisi mutta rahan käyttö ruokaan onkin vaikeampi juttu.

      Raejuustoa viikoittain noin 2kg, kananmunia 10kpl, protskujauhetta, Xylitoli Mynthonia ja Vickiä jatkuvasti kurkkuni vuoksi, öljyt, vitskut, maitoa 1,5l/pv. rehuja ja hedelmiä, pähkinöitä, yms.
      Ilman harrastustani joidenkin käyttö jäisi täysin pois, joidenkin hyvin vähiin ja loppujenkin käyttö olisi vähäisempää.

      Jos safkaamisen yrittäisi "normalisoida" niin ehkä perusruokaan meiltä kahdesta menisi rahaa kuukaudessa noin 200 - 250€.
      Olen joskus menneisyydessä yrittänyt miettiä kulurakennetta.

      • Vähän huokeammalla selviät talouskuluista ja uskon myös meillä tapahtuvan niin, kunhan nuori aikuinen häipyy maailmalle. Jos vaivanasi on kuiva kurkku kuten minulla oli, vaihdoin Vickin tilalle Mynthonin ja sitä missä on sokeria, niin loppui kuivuminen ja pystyi puhumaan kröhimättä.


      • Saga.Kabinetti

        Lapsenlapseni, poika, parin kk:n päästä 8 v., omaa nyt juuri sellaisen kasvupyrähdyskauden, että ruoan määrä on valtava vuoden takaiseen verrattuna. Ei se haittaa, on ilo nähdä, kun toivomansa makaroonilaatikko uppoaa ja siinä ohessa terveelliseksi kehuttu ketsuppi lykopeenin vuoksi. Kyllä edullisesti syödä saa, mutta on taito pitää balanssissa ruoka-aineista saatava ravinto. Ei se makaroonilaatikko kovinkaan ravinnerikasta sinällään ole.
        Kovin on puhutti nyt tuosta proteiinimäärän ylisaannista, vaikeaa on sitä itse mitata. Vanhemmiten sitä pitäisi lisätä.
        Vähän luulen, että kun/jos pääsen siihen 70 v. ikään, niin vähät välitän grammamääristä. Toki yritän kuunnella jos kroppani jotain yrittää minulle kertoa. Kuten tumman suklaan vajeesta :)


    • Per-kel

      2 henkeä, jossain 300 -500€ välillä, vaihtelee :)

      • Niin tosiaan vaihtelee, kuukausissa on tavattoman paljon eroja. Meillä ei tosin noin suuria, mutta eroja kumminkin.


    • Maapekka

      Kahden henkilön taloutemme kokonaislasku markettiin ei ole noin paljon.
      Siinä on mukana, sapuskan lisäksi, kaikki kemikaalit, vessa- ja talouspaperit yms.

      Kulunkia on helppo seurata koska ostamme kaiken kortilla, päivittäisiä maitotölkkejä myöten.
      Myös siiderini ja olueni sisältyvät laskuumme.

      Seurantani mukaan mitään ei puutu.
      Suojaravinteet tulevat automaattisesti ja proteiinin saannin ( 2g/painokg)varmistan 80%:n heralla.

      Keräilytalous eivätkä metsästävät ystäväni ole keventämässä laskua.

      • Nykyään on tosiaan helppo seurata kuluja, kun suurin osa maksaa kortilla ostoksensa. Ainakin itselleni teki hyvää tiedostaa asia kuinka paljon ruokaan menee rahaa.


      • flegmaatti

        Sama maksuperiaate. Kaikki kortin maksuaikaominaisuudella.
        Olutta, enkä muutakaan alko juo kotioloissa. Kevytsiideriä noin 2 x 1,5l/vko.
        Herapönttöni näyttää olevan 75%:sta.
        Lasken protskutarpeeni InBody720:n tulostamasta rasvattomasta painosta. Marraskuussa 72,6kg.
        74v iästäni, ja pienestä eläkkeestäni johtuen arvoin vuorokautisen protskuni saanniksi -140g. En laske gr:n tarkkuudella mutta varmistan takamustuntumalla.
        6 viikkotreeniä on vanhuksen suunniteltava ajatuksella. Enää ei samalla viikolla ole järkevää tehdä mave ja kyykky treenejä oikeastaan millään tasolla, paitsi palauttaen.

        Popsin yhdistelmää B1/250mg B6/250mg B12/1000microgr.
        Vaikka 1,5l maitoa antaa mojovan D tujauksen niin pimeänä vuodenaikana otan D-strong pillerin ja rasvoista rkl:n kalanmaksaöljyä päivittäin käyttämäni oliivivirgian lisäksi.


    • pirremiinapa

      Bensaan emepi kuin ruokaan, tällä hetkellä.

      • Itsellä sitten taas vähemmän bensaan ja enemmän ruokaan. Riippuu elämäntilanteesta.


      • pirremiinapa

        Elän kituviikoilla, koska maksan vielä vuokraa melk.eläkkeeni verran.

        Talon remppaakin tulossa, joten korpis ennudti oikein , en sauno sähkösaunassa ehkä noin kerran kuukaudessa :)).


      • pirremiinapa kirjoitti:

        Elän kituviikoilla, koska maksan vielä vuokraa melk.eläkkeeni verran.

        Talon remppaakin tulossa, joten korpis ennudti oikein , en sauno sähkösaunassa ehkä noin kerran kuukaudessa :)).

        Voin lohduttaa, että ei sitä sähkösaunaa joka viikko tule käytettyä, vaikka ei olisikaan kituviikolla. Vain tarpeen tullen ja silloin, kun on sellainen olo. Siitä se on hyvä, kun on nopeasti valmis, mutta ei tule yhtä hyvät löylyt.


    • Minun ´´soppakauhani´´ heilui keittiössä, kohta pistän laatikkoja uuniin.
      Sitten pakkaseen joulua odottamaan.

      • Ai sää aloitit jo jouluruan tekemisen. Ei yhtään liian aikaisin ja siellähän sitten ovat valmiina. Sitä kaikkea muuta tulee vielä, niin ei tarvitse sitten miettiä niitä laaatikoita.


    • roskisdyykkarin.kamu

      En yritäkään sohia vaustaustani tuonne väleihin. Ketjussa puhuttiin Hurstin leipäjonoista. Oma mielipiteeni on, että jos/kun leipäjonoissa jaettava, kuten olen ymmärtänyt, on kauppiaiden "parasta ennen" -ruokaa, niin hyvä, että joku jaksaa jonottaa ja ottaa niitä vastaan.
      Tuota ruokahävikkiä mielestäni ei saisi poistaa niinkuin olen ymmärtänyt kauppiaiden hyväksi. Ehkäpä tuo -60% auttaa noita kauppiaita tekemään sisäänostot oikein.
      Jokin systeemissä mättää, en ole kauppias joten en tiedä.

      • Minun mielestäni hyvinvointivaltiossa ei pitäisi olla Hurstin leipäjonoja.

        Kauppiaat myyvät sitä mitä asiakkaat haluavat ostaa ja monipuolisuus on tätä aikaa. Ihmiset haluavat valita tuotteensa monista eri vaihtoehdoista ja silloin sitä ruokahävikkiä syntyy, kun ei pystytä ennakoimaan mitä pitäisi hankkia. Ei se ole kauppiaan vika.


    • 70plus

      Neljän vuoden keskiarvo per kuukausi 128 euroa. Siihen kuuluu vain ruokaa ja alkoholittomat juomat.

      Olen mies 70, asun ja kokkaan yksin. Syön monipuolisesti ja riittävästi, joskus liikaakin, mutta olen tottunut ja mieltynyt yksinkertaiseen kotiruokaan. Ruokaa teen pari kolme kertaa viikossa, eilen loppui hernekeitto, tänään tein maksakastiketta kolmeksi päiväksi ja ison kasan lättyjä.

      En juokse tarjousten perässä, mutta hintoja seuraan. Minulle kelpaa tanskalainen juusto, saksalainen liha ja liettualaiset jauhot. Ostan ulkomaiset appelsiinit ja banaanit, ja myös ulkomainen kurkku minulle kelpaa.

      Perusruoka ei ole kallista, mutta kaikenlaiset herkut maksavat.

      • Herkut ne sitä ruokalaskua tekevät ja nostavat pilviin!

        Olet tarkan markan mies, kun noin tarkkaan pystyt erittelemään ruokalaskusi. Monipuolisuus on tärkeätä ja jo vitamiinien saannin kannalta tärkeätä. Syömisestä menee samaa ruokaa syödessä nautinto. Eikä se ole vaihtelua, että tänään syö keitettyjä perunoita ja huomenna paistettuja perunoita samoista perunoista ja sama jatkuu päivästä toiseen.


    • Maamörriäiset

      Meitä on 3 taloudessa, ja viime kuussa meni tosi paljon ruokaan vajaa 600e, tavallisesti ei mee niin paljon, yleensä on 450-550e kk. ja ei syödä ravintoloissa ja herkkuja hyvin vähän. Tavallista koti ruokaa.

      • Tässä kuussa sitä vasta rahaa menee, kävin eilen hakemassa 40€ harmaasuolatun joulukinkun ja joulukalat ne vasta kalliita ovatkin. Mutta on se sitten taivaallisen hienoa viettää kaikessa rauhassa perheen kanssa joulua. Ja syödä ihan sitä tavallista kotiruokaa.


      • pirremiinapa

        Kinkun minäkin jo ostin, 1,8 kg, ja naudan sisäpaistia 1,2 kg, vielä kun saan revittyä lastikkoainekset soseena ja karjalanpaisti lihat, kyl näillä ebäillä pitädi yksi joulu mennä, plus tietysti sekametelisoppa and riisipuuro.

        Ai niin piirakat pittä tehä ite :), ri en alota jouluruoan tekoa tässä ketjussa ))


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3045
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3036
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3034
    Aihe