ramsor =)

Ole dole doff, kinkelade koff
koffelade kinkelade, ole dole doff.

Vi alla känner till denna ramsa. Vilka andra ramsor kommer ni ihåg?

17

3926

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moci

      ole dole doff
      kinke lade koff'
      koffe lade kinke lade
      ole dole doff :)

    • Moci

      märkte int att jag skrev samma...
      Nå.. den här då:
      Äppel päppel
      piron paron puff
      kråkan satt i hallonbusk
      hon sa ett han sa två
      ute ska du vara nu :)

      • Anonyymi

        Äppel päppel
        pirom parom
        kråkan satt på tallegren.
        Han sa ett, han sa tu
        ute ska du vara nu.


    • Joopa joo

      Tuota odotinkin,että kirjoitusten taso menee alas. Tässä langassa se on konkretisoitu.

      • Moci

        tämä on suomen ruotsalaista kulttuuria!


      • K. Virta

        Ensinnäkin sinun on otettava huomioon, että suomeksi Suomi24:stä löytyy suorastaan älytön määrä eri palstoja ja mitä typerimmillekin aiheille on oma paikkansa. Suomenruotsalaisilla on ainoastaan tämä yksi paikka jonne heidän "täytyy" kirjoittaa kaikki mitä kirjoitettavaa on. Myös huuhaa - jolle muuten löytyy ihan oma paikkansa suomeksi.

        Älä silti ymmärrä väärin, en valita mutta toivoisin sinun näkevän asian laajemmin. Lisäksi voidaan kysyä myös, että onko tälläinen loruista puhuminen tasoltaan alempana kuin ne viestit mitä täällä on ennen nähty? Tarkoitan nyt näitä "Opetelkaa suomea vitun hurrit" -tyylisiä pilipali-viestejä jollaisia jopa lemmikkihamsterini osaisi kirjoitta.


    • Pank

      Ett, två, tre och fyra
      alla byxor äro dyra
      den som inga pengar har
      den får gå med rumpan bar.

    • Moci

      för har boken som är utgiven av Svenska Litteratursällskapet i Finland..Heter Ajö Ajö fall int i sjö rim och ramsor från svenskfinland.
      Nå.. en här tex
      Äppel päppel pirum parum puff
      kråkan satt på tallekvist
      hon sa ett hon sa tu
      ute ska du vara nu

      • Moci

        redan.. Hur i fasen gör man samma misstag två gånger. Tycks ha de där verserna så "inkopplade" i huvudet att jag skriver samma om igen. Borde tydligen läsa vad jag skrivit tidigare..
        Nu måste jag skriva en helt ovanlig då:
        Klockan ett är jag mätt
        klockan två skall jag gå
        klockan tri är jag fri
        klockan fyra tar jag lyra
        klockan fem går jag hem
        klockan sex äter jag kex
        klockan sju läser jag
        klockan åtta sitter jag på pottan
        klockan nie sover jag
        klockan tie drömmer jag.
        upptagen 1939 i Öja efter kvinna f. 1884


      • När har boken utgivits?

        Och finns det några äkta finlandssvenska ramsor där, alltså sådana som sällan förekommer i Sverige?


      • Moci
        shampaNjaruusu kirjoitti:

        När har boken utgivits?

        Och finns det några äkta finlandssvenska ramsor där, alltså sådana som sällan förekommer i Sverige?

        ramsor från Svenskfinland. utgiven 1990 utvalda och kommenterade av Carola Ekrem.
        "Denna bok innehåller ramsor som barn inom det finlandssvenska språkområdet har använt i olika situationer.Ramsorna är hämtade ur samlingar i Svenska litteratursällskapets folkkultursarkiv i Helsingfors. De äldsta ramsorna är upptecknade på 1880-talet, de yngsta hundra år senare"
        Mycket intressant bok.


      • Moci kirjoitti:

        ramsor från Svenskfinland. utgiven 1990 utvalda och kommenterade av Carola Ekrem.
        "Denna bok innehåller ramsor som barn inom det finlandssvenska språkområdet har använt i olika situationer.Ramsorna är hämtade ur samlingar i Svenska litteratursällskapets folkkultursarkiv i Helsingfors. De äldsta ramsorna är upptecknade på 1880-talet, de yngsta hundra år senare"
        Mycket intressant bok.

        Den där boken ska jag skaffa =)

        Tack ska du ha!


    • aye-serene

      Essike, dessike, luntan, tuntan.
      simmelimaka, kuckelikaka.
      ärtan, pärtan, piff, paff, puff!

      /aye

    • Wahls Örar

      använde vi ofta:

      "En blå bil körde på Brändö bro,
      ena hjulet ramla bort,
      vad slog klockan då?"

      Det är är en räkneramsa och den som pekas på vid ordet "då?" skall säga ett tal mellan 1 och 12 och sen räknar man vidare till till detta tal och den som då pekas på är ute.
      Kvicktänkta barn kunde använda denna ramsa för att manipulera utslagningen helt till sin fördel.... :)

    • Moci

      Gubben Gran gick till stan
      köpte snus för en lus
      koka soppa på en loppa
      det var gubbens bästa soppa

      Icke Picke Pö
      bodde på en ö
      ön börja brinna
      alla börja springa
      utom Picke Pö för han var redan dö

    • Anonyymi

      Täs on yks mikä oli ihan vitsin hauska pienenä koska tyypin nimi oli "Icke Picke Pö"
      Här är en som var skojig när jag var liten. Icke Picke pö ramsan. Hans namn var Icke Picke pö.

      Icke Picke pö, bodde på en ö, ön börja' bringa, alla börja' springa, utom Icke Picke pö, därför att han var redan död".

      Ok. Jos kääntää ton suomeks se, joko oli kuollut esim. Vanhuuteen ennen sitä saaren palamista tai SD kuoli siinä palossa. Ei sitä pienenä ahattele mitä siinä sanotaan ku on 5v.

    • Anonyymi

      När farsan kveta liian sa han : Later kväter later kväter, alder blir he någa bäter :D

      Ängis kärre

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3078
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1046
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      50
      937
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      816
    Aihe