Puutalon neliöhinnat 2017 (kova työpanos!)

rakennanitse

Hei,

Ostin hiljattain Espoosta omakotitalotontin, jossa hyvin paljon rakennusoikeutta (250kem2). Tarkoituksenani on tietysti käyttää mahdollisimman paljon tuosta rakennusoikeudesta.

Talon toivottu suuri koko on nyt jo periaatteessa lopettanut haaveilun kivitalosta. Olen kysynyt parilta talopakettitoimittajalta puurunko katto asennettuna -toimitusta, jotka pyörivät siinä 100000e. Tämän lisäksi tarkoituksenani on rakentaa itse lähestulkoon kaiken muun sallitun (lattiat, sisäseinät, laatoitukset, kaapelien ja kanavien vedot yms.). Olen apuna myös maatöissä. Kokemusta löytyy parilta työmaalta.

Naapurissa on parikin taloa rakentumassa, joista olen saanut hahmotelman maatöiden hinnan sijoittuvan noin 25000e tienoille (tasamaa, tosin savea, lyhyet paalut (6000e)).

Ottaisin mielelläni vastaan kokemuksia Espoon liityntämaksuista (sähkö, vesi yms). Liitännät on kätevästi valmiina jo tontin reunalla, ei vaadi lisätyötä.

Kokonaisbudjetti ilman tonttia on 280000e, jolloin noin 200-neliöisen talon nettoneliöhinta sijoittuisi 1400e/m2 tienoille (siis kaikki maatyöt, liittymät jne). On tietysti mahdollista rakentaa 2-kerroksinen talo vaiheissa, ensin alakerta ja myöhemmin yläkerta - osa rahoituksesta kun tulee palkasta rakennusajalta, jolloin kokonaissumma voisi nousta korkeammaksikin.

Onko viimeaikaisia kokemuksia todella suurella työpanoksella saavutetuista edullisista neliöhinnoista pk-seudulta? Suunnitelmassani autotallit yms luksukset saavat jäädä odottamaan tulevaisuuteen, ehkä 10v päähän, jolloin palkasta on sen vertaa taas kertynyt. Takkakin saa väistyä maalämmön tieltä ja keittiöön ei nyt ainakaan näin alussa tule kivitasoa. Talon pohja yksinkertainen suorakulmio.
=>Aloitetaan aivan riisutusta mallista!

Kun vielä 2002 rakentamisen hinnat pyöri 1000e/m2, oli ne muutama vuotta sitten keskimäärin 2000e/m2, nyt teetettynä varmaan paljon enempi.

Kokemuksia?

35

393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tonnin.maarakennus

      Olet siis rakentamassa taloa myyntiin. Muuten ei voi käsittää miksi käytät rakennusoikeuden tarkkaan. Se, joka rakentaa talon itselleen tekee sen omien tarpeidensa mukaisesti. Muuten Espoon liittymismaksuja on parasta kysyä yhtiöiltä , ei täältä. Saa kerralla oikeaa tietoa. Muuten keittiön kivitasot saa muutaman satasen lisähinnalla. Onpa hurja hinta maanrakennukselle!

      • rakennanitse

        Hei,

        Omaan käyttööni rakennan. Tietysti kaikki rakennusoikeus kannattaa käyttää, kun se on todella arvokasta, varsinkin Espoossa. Kaikki alle 300m2 helppo saada käyttöön lapsiperheenä.

        Kivitaso voi helposti maksaa 4000e enempi, ellei tilaa Virosta tms.

        Maanrakennuksien hintaa kohottaa saven poisvienti. Lisäksi paalutus tuo oman kulunsa perustuksiin. Maatöihin voi muutenkin upota helposti yli 50000e, riippuu ihan kuinka hienon pihan haluaa tehdä ja kuinka paljon uhraa aikaa kilpailutukselle.


    • ei.miljonääri

      Onpa suuri perhe, taidatte olla vanhoillislestadiolaisia. Meillä on ollut vain 4 henkeä ja vajaan sadan neliön talo on riittänyt hyvin. Nyt kahdelle hengelle on neliöitä turhan paljon.

      • eduskuntavaalit2019

        Kateellisten puhetta. Kannattaa äänestää vasemmistoa ensi vaaleissa, niin josko kaikki päästään asumaan taas ahtaammin.


      • ei.miljonääri
        eduskuntavaalit2019 kirjoitti:

        Kateellisten puhetta. Kannattaa äänestää vasemmistoa ensi vaaleissa, niin josko kaikki päästään asumaan taas ahtaammin.

        Kun tilaa on kahdelle noin100 neliötä niin en pidä sitä ahtaasti asumisena.


      • rakennanitse

        Menkää muualle täältä kinastelemasta, tämä on laatupalsta! ;)

        200m2 pitää tietysti mahtua leffateatteri, takkahuone ja spa-osasto. Kolmelle lapselle saa riittää pienet kopit huoneiksi.


      • naurattaa.niin.pirusti_
        rakennanitse kirjoitti:

        Menkää muualle täältä kinastelemasta, tämä on laatupalsta! ;)

        200m2 pitää tietysti mahtua leffateatteri, takkahuone ja spa-osasto. Kolmelle lapselle saa riittää pienet kopit huoneiksi.

        Vai on Suoli24 laatupalsta!! Hauskaa huumoria.


    • useamman_rakentanut

      Riippuu ihan siitä mitä osaat tehdä! Jos teet kaiken itse ja osaat teettää, niin saat todella halvallakin talon valmiiksi. Itse olen rakentanut useammankin talon myyntiin itse tehden ns. pitkästä tavarasta, sahannut suuren osan puutavarasta itse kenttäsirkkelillä. Puutavaranhan saa sahata itse, kun se on tehty juuri ko. rakennukseen, ei tarvitse olla mitään leimattua puutavaraa. Muutamalla tai jopa yhdellä liimapalkilla (maksaa muutaman satasen) saa rakennusvalvonnan tyytyväiseksi kantavien rakenteiden osalta.
      Talossahan ei ole kovin kummoisia juttuja, jotka maksaisivat rakenteellisisti. Valmiin rungonkin saat ostettua jostain nettikaupasta varsin kohtuullisesti, jos ostat valmiin puutavaran. Jollain hikisen talopaketin hinnalla saat todella paljon tehtyä taloasi ilman paketteja. Ja jos myyntiin teet taloasi, tee mahdollisimman optimaaliset sijoitukset mm. keittiöön, koska ostaja kuitenkin pistää keittiön heti uusiksi, kun olet perheesi kanssa asunut talosi verovapaaksi. Sähkölaitteet ja keskukset Sloveniasta ja Italiasta, samoin viemäriputket ja vesikalusteet ym. kikkeet "biltemasta" ja maalämpö on hyvä, niitäkin saa edullisesti.
      Liittymistä en osaa sanoa mitään Espoossa, kun en ole sinne yhtään taloa rakentanut, mutta liittymiäkin voi saada edullisesti. Itse olen hankkinut liittymät ajan kanssa, en siis heti, vain valmiudet. Joskus olen saannut liittymät vaihtokauppana. Liittymien kanssa pitää olla tarkkana, ettei joudu maksamaan kadun asfaltointia. Meillä on ollut rakennusaikana agregaatit, eli ei olla hankittu kallista sähköä rakennusaikana ja lämmitetty rakennusjätteillä. Aurinkopanelit kannattaa hankkia sähköä tuottamaan.
      Missään ei tienaa niin hyvin, kuin rakentamalla itse! Kannattaa ottaa jopa töistä vapaata rakentamisen ajaksi tai jäädä ansiosidonnaiselle, jos siihen mahdollisuus. Itse olin työttömänä, kun rakensin taloni.

    • rakennanitse

      Hei, ja kiitos asiallisesta vastauksesta! Onko sinulla ehdottaa joitain ulkomaisia nettikauppoja, joista voi tilata LVIS-kamoja? Tuleeko noista maksaa joitain veroja Suomeen vai päästääkö tulli läpi?

      Kovasti olen miettinyt yhä puurungon hankintaa talopakettitoimittajalta. Toimittajien runkomatriaali pyörii siinä 65000e ja pystytettynä katon kanssa ulkoota valmiina siis se 100000e. Kuulemma nopea pystytys ja kasaus kuivassa tilassa säästää rakennusajan homevaurioilta, siis kastumiselta pystytysajankohtana. Tiedä häntä, mutta ainakin nopeuttaa urakkaani todella paljon. Onko sulla mututuntumaa mitä puurunkoisen noin 200m2 talon kustannukset olisivat pitkästä tavarasta ns "ulkoota päin valmiina" valmiusasteessa? Eli onko saatavissa todellista säästöä...

      • NickNailer

        Jos ongelmia etsit, niin tuolla tavalla niitä saa. LVI -puoli on CE -merkkeineen ja suoritustrasoilmoituksineen miina, joka lauetessaan tuhoaa taloutesi.

        Varsinkin nuo kansalliset hyväksynnät aiheuttavat ongelmia. Rakennukseen ei kannata liittää mitään, millä ei ole VOIMASSA OLEVAA HYVÄKSYNTÄÄ.

        Merkitsemättömän tavara myyminen ei ole lainvastaista, mutta sen käyttäminen rakentamiseen on.

        Minä käytän myös ulkomaisia tukkuja. Se on kuitenkin taitolaji, joka EI OLE KERTARAKENTAJAA VARTEN.

        Suoritustasoilmoitusten kerääminen käy kokopäivätyöstä.

        Käy kiireesti omatoimirakentajille tarkoitettuja kursseja. Olet sen verran hakoteillä, että hirvittää.


    • Neliöhinnoista

      Olen rakentanut ison talon itse pitkästä tavarasta muutama vuosi sitten. Yläkerta on vielä kesken mutta valmiina on noin 160m2. Tämä ei ole mielestäni mitenkään ylisuuri talo viidelle. Yläkertaan tulee noin sata neliötä lisää jonka saan valmiiksi ehkä ensi kesänä. Kysymyksistäsi päätellen et ole kuitenkaan tekemässä taloa edullisesti. Esim. savet voit läjittää tontille kasaan ja rakennat vaikka maakellarin muutaman vuoden kuluttua ja muotoilet ne savet siihen päälle ja lopulla tasoittelet tonttia. Toisekseen jos teet itse, et kysele mitään urakkahintoja mistään - esim. maatöistä, vaan etsit pätevän kaivinkonekuskin ja vastaava mestari sanoo miten perustetaan. Sitten maksat kaivinkoneesta vain tuntihinnan ja etsit sopivan sorakuskin joka tuo sulle sepelit ja hiekat. Tällä ajatusmallilla kun jatkat niin saat talon "halvalla". Eli palaat siihen tapaan miten aina ennen tehtiin, etkä tilaile mitään urakoita, valmispaketteja, elemettejä, "ratkaisuja", vuokrauspalveluja, puolivalmisteita, valmissekoitteita jne. Betonimylly pyörimään ja senkin ostat nettikirpputorilta. Rakennustarvikkeet tilaat ulkomailta ja naulat talkooporukalle niiden loputtua yllättäen sitten k-raudasta.

      • NickNailer

        Noilla ohjeilla ei pääkaupunkiseudulla tee juuri mitään. Ilman lupia ei korkoja muutella. Rakennuslupaa varten tarvitaan pintavesisuunnitelma, joten piha on pakko suunnitella ennen kaivurin tuomista tontille. Maakellari pitäisi sovittaa jo lupasuunnitelmaan.

        Sorakin tulee yhdeltä toimittajalta, joten vain kuljetuksen hinta vaihtelee. Se taas vaihtelee sen mukaan montako kasettia tuodaan kerralla vai sirotellaanko nauhalta.

        "Vastaavia mestareita" ei enää ole. Rakenteet suunnittelee rakennesuunnittelija. Pääkaupunkiseudulla rakennesuunnittelijat ovat "kiven alla", koska työt pitää luovuttaa paikan päällä ja palkan lisäksi tulee aimo annos v-tuilua.

        Jos rakennuttaja on "ihan pihalla" ei tuollainen työn pilkkominen onnistu ollenkaan. Kun ei tiedä mitä tekee, pitää teettää suuria kokonaisuuksia.

        Ulkomailta tilaaminen onnistuu, kunhan katsoo, että CE-merkit ovat olemassa. Tosin kyllä Suomestakin saa merkitsemättömiä rakennustarvikkeita, joita joutuu repimään pois, jos rakennustarkastaja ne havaitsee. MgO-levy palo-osastoissa oli yksi esimerkki rakentajien astumisesta merkintämiinaan.


    • NickNailer

      Viimeksi tehdyn 300 m2 maatöihin meni yli 40.000 €, vaikka suureksi osaksi kaivelin itse vuokrakaivureilla. 40.000 ei sisällä pihan pintarakenteita mutta kylläkin pohjat. Pihan pintoihin meni 17.000, josta asfaltointiin 10.000.

      En viitsi kaivaa kirjanpidosta, mutta tuosssa noin hintoja:

      Sähkököliittymä 3.500, vesi ja viemäri 3.800 liitostyö 1.000. Liitostyötä ei saa tehdä itse. Kaivannot kaapelit ja sähkökaapelit vedetty perskohtaisesti itse. Kaivannot kaivettu itse, kun satun pitämään kaivamisesta.

      Kaivureita vuokrailtiin tarpeen mukaan. Pieni on suhteessa kallis, mutta mansikanpoimijaa on pakko käyttää ahtaissa paikoissa. Mehumaijaa taas en suosittele, koska se käy vähän kaikkeen muttei ole missään hyvä.

      1400 ei onnistu, mikäli ei tee lähes kaikkea itse. Ongelma tulee talotekniikasta, joka on noin 1/3 kokonaiskustannuksista. LVI ei onnistu alle 75.000, ellei ole alan mies. Maalämpöpumppu asennuyksineen 10.000. Lämpökaivot maksavat 8.000 kpl. Lattialämmitys 10.000 luokkaa. Sähköihin menee noin 20.000 ja älyvirtyksiin jopa kolme kertaa enemmän.

      ARAn tilaston mukaan rakentaminen maksaa pääkaupunkiseudulla 3089 euroa per m2. 280.000 ei riitä, koska talotekniikan jälkeen rahaa olisi alle 180.000. Talotekniikka taas on pakollista, koska muuten rakennuslupaa ei tule. On pakko päästä ainakin C-luokkaan ja se ei normaaleilta rakentajilta onnistu ilman LTO-järjestelmää ja pääkaupunkiseudulla ilmanvaihto vaaditaan nykyään kokonaan eristettäväksi. Painovoimainen ilmanvaihto on niitä varten, joilla on varaa olla virkamiesten hyppyytettävänä.

      1400 onnistuu, jos on omat luvat ja vähintään 2.000 tuntia aikaa tehdä itse. Jos et ole alan mies (tai nainen, sellaisiakin on tullut vastaan), niin UNOHDA!

      Realistinen budjetti tehdään joko laskemalla kaikki budjettierät tai vähentämällä puolesta miljoonasta oman työn arvo. Eli näin 500.000 - (X * työn arvo osaamistason mukaan).


      Realistisen budjetin saa verkon laskentaohjelmilla ja sellainen kannattaa tehdä. 280.000 budjetti on itsetuhoisuuden osoitus.

      • rakennanitse

        Kiitos rohkaisevista kommentista. Tähän lienee nyt hyvä muistuttaa, että tavoitteenani on rakentaa tuo 200m2 talo kahdessa vaiheessa, ensin alakerta (kolmio) ja sitten myöhemmin yläkerta (neljä lisähuonetta ja saunaosasto). Ja tarvetta ei ole soittaa lastensuojeluviranomaisille, sillä lapsia ei vielä onneksi ole siunaantunut. Tämän vuoksi minulla myös riittää aikaa rakennusprojektilleni.

        Minulla on kolme kaveria, jotka ovat valmiit rakennusprojektiensa kanssa. Kolme vuotta sitten valmistui erään kaverini yli 300m2 talo, jossa hän käytti betonivalumuotteja, joiden ulkokylkeen EPS-eristelaattoja ja kerroksiin ontelolaattoja. Neliöhinta muuttovalmiina oli noin 1000e/m2 ja täysin valmiina 1350e/m2.

        Eräs toinen kaverini onnistui rakennusprojektissa (puutalo) 1800e/m2, vaikka talo sisälsi kallitta materiaaleja ja monilta osin teetettyä työtä. Näistä budjeteista laskien ja tuon aiemmin mainitsemani luksusksesta luopuminen (autotalli, takka, kalliit arkkitehtisuunnittelut, yksinkertainen pohjan muoto, kivitasot sun muut). Myös pintamateriaaleista ei tarvitse välttämättä maksaa sitä 70e/m2.

        Lattialämmityskaapelit ja sähköputket voin vetää itse. Kytkennöistä voi vastata ystäväni sähkömies (tai ainakin käydä esitarkastamassa). Olen itse remontoinut pari asuntoa lähes täydellisesti aiemmin ja omaan vahvan tukiverkoston.

        Muuttovalmiista asunnosta on tarkoitus vuokrata yksiö, jonka tuloilla voi sitten viimeistellä yläkerran myöhemmin, noin 5v päästä. Lopputarkastusta varten on olemassa myös oma kikkailunsa, kavereilta opittua. Tässä vuokra-asuntopulassa menee kaupaksi, kokemusta on.

        Tarkoitus on saada "alakerran kolmio" ja vuokrayksiö valmiiksi tuolla 1300e/m2 (2200e/m2 jos verrataan vain 120m2 ensimmäiseksi valmistuvaan osaan) kustannuksilla, valmiina loppukustannukset voivat nousevat sinne 1500e/m2, se on tavoite. Myöhemmin voi lisätä puuttuvat autotallin, takan, vaihtaa materiaaleja, kalliit kodinkoneet yms, lähennytään helposti jo 1700e/m2.


      • NickNailer
        rakennanitse kirjoitti:

        Kiitos rohkaisevista kommentista. Tähän lienee nyt hyvä muistuttaa, että tavoitteenani on rakentaa tuo 200m2 talo kahdessa vaiheessa, ensin alakerta (kolmio) ja sitten myöhemmin yläkerta (neljä lisähuonetta ja saunaosasto). Ja tarvetta ei ole soittaa lastensuojeluviranomaisille, sillä lapsia ei vielä onneksi ole siunaantunut. Tämän vuoksi minulla myös riittää aikaa rakennusprojektilleni.

        Minulla on kolme kaveria, jotka ovat valmiit rakennusprojektiensa kanssa. Kolme vuotta sitten valmistui erään kaverini yli 300m2 talo, jossa hän käytti betonivalumuotteja, joiden ulkokylkeen EPS-eristelaattoja ja kerroksiin ontelolaattoja. Neliöhinta muuttovalmiina oli noin 1000e/m2 ja täysin valmiina 1350e/m2.

        Eräs toinen kaverini onnistui rakennusprojektissa (puutalo) 1800e/m2, vaikka talo sisälsi kallitta materiaaleja ja monilta osin teetettyä työtä. Näistä budjeteista laskien ja tuon aiemmin mainitsemani luksusksesta luopuminen (autotalli, takka, kalliit arkkitehtisuunnittelut, yksinkertainen pohjan muoto, kivitasot sun muut). Myös pintamateriaaleista ei tarvitse välttämättä maksaa sitä 70e/m2.

        Lattialämmityskaapelit ja sähköputket voin vetää itse. Kytkennöistä voi vastata ystäväni sähkömies (tai ainakin käydä esitarkastamassa). Olen itse remontoinut pari asuntoa lähes täydellisesti aiemmin ja omaan vahvan tukiverkoston.

        Muuttovalmiista asunnosta on tarkoitus vuokrata yksiö, jonka tuloilla voi sitten viimeistellä yläkerran myöhemmin, noin 5v päästä. Lopputarkastusta varten on olemassa myös oma kikkailunsa, kavereilta opittua. Tässä vuokra-asuntopulassa menee kaupaksi, kokemusta on.

        Tarkoitus on saada "alakerran kolmio" ja vuokrayksiö valmiiksi tuolla 1300e/m2 (2200e/m2 jos verrataan vain 120m2 ensimmäiseksi valmistuvaan osaan) kustannuksilla, valmiina loppukustannukset voivat nousevat sinne 1500e/m2, se on tavoite. Myöhemmin voi lisätä puuttuvat autotallin, takan, vaihtaa materiaaleja, kalliit kodinkoneet yms, lähennytään helposti jo 1700e/m2.

        Luulen tuntevani po rakennushankkeen. Ei käyttänyt ontelolaattoja, vaan valoi välipohjat. Hinta on laskettu "alakanttiin". Oli se oikeakin hinta silti edullinen, mutta perustuu siihen, että rakennuttaja on osapäivätoiminen yrittäjä. Työntekijät otettiin muista projekteista ja huomattava osa koneistakin oli omia.

        Betonitalon itse tekeminen alle 1.500 euroa per k-m2 vaatii fakiirin ja aimo annoksen levitoimista.


      • rakennanitse

        Ei kuulosta kyllä kaverini projektilta. Ei omaa koneita ja talossa käytettiin välipohjissa ontelolaattoja. Kaveri vain teki kaiken sallitun itse.


    • Scpticko

      No huh huh! Tuota jos uskoo, niin avain edullisiin rakennuskustannuksiin olisi huonekohtainen IV-LTO, ohjelmoitavat sähköradiaattorit, vesieristämättömät kylpyhuoneet suihkukaapeilla, vesipisteisiin pelkkä kylmävesiveto ja suoralämmittimet sekä lisäksi mahdollisimman iso osa avoimena tilana, jonka lämmittämisessä ja jäähdyttämisessä auttaisi ILP.

      • rakennanitse

        Hei,

        Voisitko hieman perustella kommenttiasi. Uskotko ystävieni pimittävän kustannuksiaan?
        Kyse on olemassa olevista rakennuksista ja niiden toteutuneista budjeteista. Tarkoituksenanihan on rakentaa kalliimalla kuin tämä edullisempi. Tontin kustannuksia ei tietysti ole huomioitu neliöhinnoissa.


      • NickNailer
        rakennanitse kirjoitti:

        Hei,

        Voisitko hieman perustella kommenttiasi. Uskotko ystävieni pimittävän kustannuksiaan?
        Kyse on olemassa olevista rakennuksista ja niiden toteutuneista budjeteista. Tarkoituksenanihan on rakentaa kalliimalla kuin tämä edullisempi. Tontin kustannuksia ei tietysti ole huomioitu neliöhinnoissa.

        Tiedän, että ihmiset pimittävät todellisia rakennuskustannuksia.

        Täysin 100 % pimitys ei ole, sillä verkossa julkaistaan myös ihan realistisia budjetteja. Tekn. Tri., joka kirjoitti Talo Talvituulikki blogia on yksi hienosita esimerkeistä. Sattumoisin rakennusbudjetti oli 280.000, neliöt pienemmät, paikka muu kuin PKS ja rakentaminen tapahtui 4 vuotta sitten.

        Realistisen pientalon hinnan saa googlaamalla "Talo Talvituulikki Budjetti" ja laskemalla siitä neliöhinnan. Siihen pitää tehdä inflaatiokorotus, eli 2300 * inflaatio, sekä pääkaupunkilisä 45 %.

        Tontin hinnasta päättelen, ettei Talo Tuulikki ole voinut olla pääkaupunkiseudulla. Joten ollaan PKS-kertoimella hinnassa 3335 per m2 inflaatio.


    • Scpticko

      Sori, kommenttini oli NickNailerin 12.12.2017 10:03 lähettämään viestiin. Viestisi kerkesi tulla tuossa välissä ja protestoin hänen näkemystään että rakentamisen tarvitsee maksaa noin paljoa.

      • rakennanitse

        No sitähän minäkin meinasin ;)

        Tosin tiedän kyllä kuinka valtavaan projektiin olen astumassa. Voi heittää hyvästit seuraavan kolmen vuoden vapaa-ajalle ja ulkomaanmatkat saa jääd ainakin seuraaviksi 5 vuodeksi.
        Onneksi pääsee työmatkailemaan suht säännöllisesti niin tulee "lomailua".


      • NickNailer
        rakennanitse kirjoitti:

        No sitähän minäkin meinasin ;)

        Tosin tiedän kyllä kuinka valtavaan projektiin olen astumassa. Voi heittää hyvästit seuraavan kolmen vuoden vapaa-ajalle ja ulkomaanmatkat saa jääd ainakin seuraaviksi 5 vuodeksi.
        Onneksi pääsee työmatkailemaan suht säännöllisesti niin tulee "lomailua".

        Googlaa vielä "Talo Rautio" ja katso, mitä on maksanut "itse tehty talo PKS-alueella". K-m2 hinta on suurinpiirtein 2500 euroa ilman tonttia ja isännän omia työtunteja yli 2266 eli likeltä 14 miestyökuukautta.

        Rautio on uskottava mies; muistaakseni ammatiltaan isännöitsijä ja on sillä perusteella "alan mies". Hänellä ei ole mitää motiivia valehdella toteutuneita kustannuksia.


      • rakennanitse

        Kiitos hyvästä linkistä.

        Sain laskettua hieman optimistisemman arvion. Sivuilta selviää rakennuskustannuksiksi 466000e ja nettoneliöitä on 178,5 m2 kellari (kaikkiaan ehkä 250 m2). Kellarin kanssa laskettuna neliöhinta pyörii 1850e/m2 hujakoilla.

        Täytyy huomioida että talo on hyvin hienon näköinen. Arkkitehtikulut varmasti 15000e, paljon katoksia 15000e, piharakennus 10000e, takkoja 10000e, monimuotoinen pohja (ulokkeita, kulmia) 10000e, pihakivetykset ja tiet 10000e, pintamateriaaleista en tiedä, mutta varmaan toiset 10000e lisää. Varmasti löytyy vielä muitakin säästökohteita jos ollaan "säästölinjalla". Kun itse rakentaa ja on rahaa täytyy silloin tietysti sisällyttää kaikki mahdollinen. Minä joudun rakentaa myös itse ja jättämään pois kaiken mahdollisen. Noilla poistoilla hinta jää noin 1550e/m2. Ei mahdoton, jos pelkkää budjettia tuijottaa :)


      • NickNailer
        rakennanitse kirjoitti:

        Kiitos hyvästä linkistä.

        Sain laskettua hieman optimistisemman arvion. Sivuilta selviää rakennuskustannuksiksi 466000e ja nettoneliöitä on 178,5 m2 kellari (kaikkiaan ehkä 250 m2). Kellarin kanssa laskettuna neliöhinta pyörii 1850e/m2 hujakoilla.

        Täytyy huomioida että talo on hyvin hienon näköinen. Arkkitehtikulut varmasti 15000e, paljon katoksia 15000e, piharakennus 10000e, takkoja 10000e, monimuotoinen pohja (ulokkeita, kulmia) 10000e, pihakivetykset ja tiet 10000e, pintamateriaaleista en tiedä, mutta varmaan toiset 10000e lisää. Varmasti löytyy vielä muitakin säästökohteita jos ollaan "säästölinjalla". Kun itse rakentaa ja on rahaa täytyy silloin tietysti sisällyttää kaikki mahdollinen. Minä joudun rakentaa myös itse ja jättämään pois kaiken mahdollisen. Noilla poistoilla hinta jää noin 1550e/m2. Ei mahdoton, jos pelkkää budjettia tuijottaa :)

        Taidat olla toivoton tapaus.

        Pääkaupunkiseudulla rakennuslupa on kiven alla. Pakettitalon voi tappelemalla saada läpi ilman SAFA-arkkitehtiä. Uniikkia taloa ei käytännössä kannata edes yrittää ilman SAFA-arkkitehtiä.

        Talo Raution suunnittelukulut ovat sivun mukaan 28.076,13€. (pääsuunnittelija, arkkitehtisuunnittelu, rakennesuunnittelu, LVI-suunnittelu, sähkösuunnittelu,
        valaistussuunnittelu, sisustussuunnittelu ja pihasuunnittelu). Summa on aika tyypillinen, sillä kukaan ei yleensä tee ilmaiseksi ja suunnittelöijoille on pätevyysvaatimukset. Lisäksi suunnittelija on esitettävä piirustuksensa perskohtaisesti. Heinäkenkä ei PKS-alueella käy, ei myöskään ulkomaalainen, ellei ole jo asemaansa vakiinnuttanut.

        Tuosta paketista vapaaehtoisia suunnitelmia ovat valaistussuunnittelu ja sisustussuunnittelu. Kaikki muu on PAKOLLISTA. Pääsuunnittelija ei liiku alle 10.000, koska vastuut ovat kohtuullisen suuria.

        Halpaa ei pääkaupunkiseudulle rakenneta, koska se ei (quote) sovi kaupunkikuvaan (unquote). Älä sitten mene kysymään mikä sopisi kaupunkikuvaan, koska (quote) me emme ole konsultteja (unquote).

        Tässä vaiheessa olen valmis lyömään vetoa, ettei talohankkeesi lopputarkastusta pidetä koskaan. Halvalla rakentaminen on niin epäespoolainen ajatus, etten usko edes rakennuslupaan.


        Halpaa pääkaupunkiseudulle ... naurattaisi, elleivät turhat kustannukset harmittaisi.

        Käy ihmeessä rakentamiseen liittyviä kursseja, niin saat jalat maankamaralle pilvilinnojen rakentelunn sijaan.


      • rakennanitse

        On totta että arkkitehtiä tarvitaan rakennusprojektissa. Missään ei sitten lue voiko arkkitehti pakottaa toteuttamaan erkkereitä tai uima-altaita, ellei sitten kaavassa näin mainita. Pakettitalopohjalle suunnitellessa voi huomattavasti karsia arkkitehdin kuluja (niin kuin omassa tapauksessani on). Samalla arkkitehti voi toimia myös pääsuunnittelijana, jolloin siitäkin voi kertyä säästöä.

        Ja tietysti arkkitehdithän haluaisi suunnitella kaiken taiteellisuus - ei taloudelliset näkökulmat edellä.
        Talo Rautio ei olekaan pakettitaloideasta synnytetty kokonaisuus vaan puhuisimpa enempi taiteellisesta 1920-lukua henkivästä talokompleksista näyttävine pihasuunnitelmineen, eikä krumeluurista ole tarvinnut säästellä. Kaiken lisäksi talo on isompi kuin suunnitelemani.

        Yhdyn näkemykseen jossa pääkaupungin seudun rakennuslupalautakunnat muistuttavat enempi vittuilutoimistoa jäänteenä sosialistiselta 70-luvulta. Ihan liiaksi valtaa päättäjillä ja eikä varmasti kaikilta osin korruptiovapaakaan, mutta tuskin heilläkään oikeutta evätä lopputarkastusta jos suunnitelmia on noudatettu.

        Älkää nyt yrittäkö lannistaa mua, yllän vielä pilviin =)


    • Scpticko

      Jos tuossa viranomaisten väitetyssä touhussa on perää, niin ehkä kannattaisi panostaa juristeihin sillä lakiin ei varmasti ole kirjattu moisia vaatimuksia.

      • NickNailer

        Rakennuslautakuntien kanssa vielä pärjää. Ongelma on virkamieten mielivalta.

        Jos alat valittaa, niin lupaa on turha odottaa. Ensinnäkin "valmistelu" on suullinen ja toiseksi oikeuskaslerillekaan valittelusta ei ole seurannut mitään. Kansleri ei kyllä tykännyt kun vaikeaksi katsotun alamaisen lupa oli useammaksi vuodeksi "hukkunut".

        Lisäksi parhaassakin tapauksessa virkamiesten saamat tuomiot ovat naurettavan kevyitä. Tässä esimerkki: Työpäällikkö tuomittiin kahdesta syrjinnästä, laittomasta uhkauksesta, kahdesta virkavelvollisuuden rikkomisesta ja lahjuksen ottamisesta 70 päiväsakkoon eli maksamaan 2 170 euroa. Oikeus määräsi tuomitun korvaamaan lisäksi asiaosaiskuluina 705 euroa ja määräsi kaupungin osallistumaan kuluihin sadalla eurolla.

        Lisäksi esimerkiksi ylimääräisiä LVI laskelmia on voitu teettää noin 20.000 euron edestä.

        Aika vaikea keksiä toista elämänalaa, jossa virkamies voi aiheuttaa helposti 100.000 euron ylimääräiset kulut per omakotitalo. Siihen verrattun 20.000 ylimääräisiin "laskuharjoituksiin" on pientä.

        Ylimääräisiä LVI laskemisia ei tietenkään ole lakiin kirjattu. Missään ei anneta virkamiehelle avointa lupaa v-tuiluun ja kulujen aiheuttamiseen. Virkamiehet ovat sen oikeuden itse ottaneet. Välillä niiden kanssa on helvetin hankalaa.

        Summa summarum: mielivallan vuoksi PKS ei ole köyhiä rakentajia varten. Tilillä pitää aina olla 20.000 - 100.000 ylimääräistä virkamiesvittuilua varten. Liian tiukka budjetti ei PKS-alueella yksinkertaisesti toimi.


    • TommiTeodor

      "Neliöhinta muuttovalmiina oli noin 1000e/m2 ja täysin valmiina 1350e/m2." Miksi ihmeessä nämä kaverisi eivät urakoi taloja ttyökseen? PK-seudulla kuka tahansa maksaisi noihin hintoihin nähden tuplahinnan talostaan, joten näille kavereiiesi jäisi kelpo rahat käteen joka ikisestä talosta.

      • rakennanitse

        Teoriassa kyllä näin onkin. Kaveri tosin ei ole rakennellut uusia omakotitaloja, mutta on remontoinut monta asunto Itä-Helsingissä. Miinuspuolena tuossa omakotitalossa on se rakentamisen aikainen omistautuminen. Seuraavaan kolmeen vuoteen minullakaan ei ole käytännössä vapaa-aikaa. Olen rakennusprojektin lisäksi normi päivätöissä. Ei sitä montaa taloa putkeen jaksa. On pakko olla joko todella suureelliset tavoitteet tai sitten ei vain ole elämää...


      • NickNailer

        Neliöhinnan kysyminen on ihan sama asia kuin peniksen pituutta koskeva kysely. Normaali heteromies vähintään tuplaa vastauksen. Ei-heteroilla saattaa olla sisäänrakennettu este valehdella.

        Kun kysyt rakentamisen hintaa, niin toinen osapuoli kuulee kysymyksen näin: oletko mies vai hiiri? Harva myöntää olevansa se 3500 euron per k-m2 hiiri, joten oikea vastaus jaetaan kolmella.

        Pääkaupunkiseudulla uuden neliön hinta on luokkaa 5000 - 10000. Siitä tonttikustannus on noin 1000. Jos joku tosiaan rakentaisi 1000 eurolla per m2, jäisi katetta 3000 - 8000 euroa per m2. Ei muuten jää.

        "Ei sitä montaa taloa putkeen jaksa." Tuosta ei ole kysymys. Kysymys on siitä, saatko sen ensimmäisen lopputarkastukseen asti. En usko.


      • rakennanitse

        Hei,

        Kyllä, saattaa olla karua herätä todellisuuteen. Rakennuskustannukset pk-seudulla ovat keskimäärin jotain 3000 e/m2 ja tontin hinnat 6-kerroksiselle talolle ei nosta kustannuksia 6000:een euroon/m2, joka on myyntihinta Espoossa tms:
        https://www.etuovi.com/kohde/9824300?sc=M1195578250&pos=1

        Rakennusliikkeet repivät voitot ja tyhmät maksavat!
        Oletko ikinä ihmetellyt miksi asuntorahastot tuottavat vuosittain yli 10%?

        Syy ei ole tietysti rakennusliikkeiden. He vain toteuttavat kysynnän ja tarjonnan lakia. Vika on tarjonnassa; tontteja kaavoitetaan ankarasti liian vähän ja toinen pääsyy antelias asumistukijärjestelmä. Lähes kaikki ne vähät valmistuvat asunnot menevät työttömille tai matalapalkkaisille vuokralaisille milloin mistä päin Suomea/maailmaa (eli kiinteistösijoittajille). Viime vuonna pk-seudun asumistukiin käytettiin 1 500 000 000 euroa verotuloja. Tuo summa tosin kattaa vain pienen siivun kakusta, sillä koska asumissijoittamisesta on tullut erittäin kannattava bisnes, on yksiöiden neliöhinta on nousseet 35% pk-seudulla tämän vuosikymmenen aikana. Suurimman todellisen taakasta kantavat ensiasunnon ostajat!!!

        Vielä lisäksi - pienen keittiön ja kylpyhuoneen tekoon ei tarvita 30 000 e, vaikka kyseessä olisi kaksiohuoneisto. Yhteinen talotekniikka saa olla molemmissa.


    • NickNailer
      • NickNailer

        Noilla alkuperäisessä viestissä annetuilla tiedoilla rakennuskustannukset ovat laskurin mukaan 250 m2 perustason karvalakkimallille puoli miljoonaa, helpot rakennusolosuhteet. Maksimaalinen oma työ on noin 100.000.

        Koska kyseessä on kahden asunnon talo, ei tuo kustannusarvio pidä paikkaansa. Keittiöitä, invavaessoja, kylpyhuoneita yms. tarvitaan 2 kpl. Luultavasti lisäkuluja tulee ainakin 30.000.

        Kovin halpaa ei kannata rakentaa, koska uusien asuntojen on oltava lähes nollaenergiataloja 2021 alkaen. Nykyisten rakennusten arvo laskee suhteessa uusiin. Nollaenergiarakentaminen pitäisi diskontata jo nyt, joten tulevat normit pitäisi ennakoida, mikä on helevetin kallista.

        Nyt lopetan tähän. Viesti on tämä: rakentaminen on merkittävästi kalliimpaa ja vaikeampaa kuin luulet.

        You have been warned!


    • hoolatenilmax

      tontit on kalliita ja kun tontin ao määrää tontin tarvittavan koon / rakennuksen neliöt niin siitähän se yhtälö tulee yleensä on 0.1 väliin 0,25 , kannattaa katsoa porsaanreikä osoitteesta linnavuorentie 17 / hel. / Helsinki miten pikku kikka 2 suoritetaan ao nosto 02 lukuun 0,39, alueen yleisen 0.25 sijaan ( suojelukohde orig 0,1 ) sitä mitä et halua ylittää kierrä, sitä mitä et halua maksaa, paloita se.

      • NickNailer

        Pelivarat riippuvat kaavan iästä sekä "suhteista".

        Ns. vanhan kaavan rakennusoikeuden pystyy helposti tuplaamaan, uudet ovat vaikeampia.

        Les amis d'administration taas tekevät mitä haluavat. Kaavamääräykset eivät koske heitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      254
      2403
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1814
    3. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      332
      1526
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      174
      1524
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1065
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      84
      949
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      795
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      176
      780
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      205
      731
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      730
    Aihe