Ruotsissa asuvat suomalaiset

Pasijukka

ovat käsittäneet tämän palstan väärin. Ei täällä kaivata heidän päänaukomisiaan mitä esim.Tellukka ja teretule tekevät.

112

2016

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ErkkiTwista

      Ruotsinsuomalaisilla on kova kaipuu kotimaahan eikä mahdollisuutta tulla takaisin, joten he lohduttavat piilovittuilulla itseään.

    • teretule

      Aika on aika vaan ottaa päähän siinä että Suomi on kaikessa paras, kun vertaan kyllä Venäjä voittaa.

      Te Suomalaiset olette nollia kaikessa.

      Olen xx9 ja tämä. Miksi Suomi on nolla, se on historiaa. Kuinka monta asuu Ruotsissa suomensukua noin miljoona.

      Tänään Suomi haluaa mustia, hyvä se Suomelle että elämä apinoilla jatkuu.

      En koskaan matkusta Suomeen.

      • Ainafinne

        Eiköhän ruotsissa ole paljon enemmän mustaihoisia ja te kuulutte maahanmuuttajina siihen paskaporukkaan niiden kanssa 😀


      • pöllitrolli

        Sinä olet itäisen naapurimme trolli, etkä mikään ruotsinsuomalainen. Pysy tiukasti siellä missä olet. Älä ikinä astu Suomeen jalalallasikaan. Et edes osaa suomen kieltä, surkeaa sössötystä kirjoittamasi.


    • Hehehhee

      Telaketju-Tellukka

      • Voevoevo

        Siilinjärven savolaislahja Ruotsille, pitäkää hyvänänne älkääkä laskenko koskaan takaisin tänne...


      • Voevoevo
        Voevoevo kirjoitti:

        Siilinjärven savolaislahja Ruotsille, pitäkää hyvänänne älkääkä laskenko koskaan takaisin tänne...

        laskeko


    • 343434

      Tellukkahan on mitä mainioin tyyppi. Hyvä tapaus.

      Teretulesta ei ole kirjoituskelvollista...

      Mites Seco-Paloman unohdit mainita?

      Taas saatiin kliffa henkilöön menevä ketju.

      • HyppääJärveen

        Paloma tekee ihan hyviä aloituksia, tellukka vaan räksöttää ja jankuttaa ja länkyttää.


      • ei.mene.läpi

        Tule pois puskasta Tellu, ei täällä kukaan väitä sinua mainioksi, olet säälittävä riidanhaastaja!


      • Kultarikko
        ei.mene.läpi kirjoitti:

        Tule pois puskasta Tellu, ei täällä kukaan väitä sinua mainioksi, olet säälittävä riidanhaastaja!

        Ja kun on vielä tiedossa hänen kirjoittelevan täällä keskiyöllä, niin tellukkahan se siellä luuraa...


    • Per-kel

      Noh, mulla on täällä Sveanmaalla kohta 40 vuotta, lähdin Kekkosen aikaan, ei mua mikhään enään sinne takas vetele ! Mitä nyt käyn joskus hautoja kattelemass.- Älkää te raukat meille vittuilkoo! Ku ette pystyneet sieltä peräkammarista muualle lähtee ! :)

      • KokoaJärkesi

        enää kirjoitetaan enää eikä mikään vidun enään


    • Et kaipaa vai?
      Älä yritäkään. Heti kun selkänsä kääntää, niin aletaan huutelemaan perään.

      • rydmann

        Palstan alamäki on alkanut sinun takia


      • teretule
        rydmann kirjoitti:

        Palstan alamäki on alkanut sinun takia

        Mummot olkaa hiljaa. Per -kel ja minä tidämme kaikki apinoista. Koko Suomen historia on täyttä paskaa ei totuutta missään.

        Tappo leirit sodan aikana itä-karjalassa 10000 tuhatta vähintään venäläistä ei puhetta ja että suomalaisille tuli uusi kaupunki Äänislinna ja tämä oli kaukana vanhasta suomenrajasta.

        Onko tämä uutta???

        Suomalaisia asuu yli miljoona muissa maissa, miksi???


      • rydmann kirjoitti:

        Palstan alamäki on alkanut sinun takia

        Ihan sinun takiasi, sillä mukavampihan sinun on mennä ketkutella alamäkeä.


    • teretule

      Aloittaja apinalle en koskaan ole ollut työtön!

    • teretule

      En ole suomen kansalainen mutta suomalainen.

      Miksi Suomessa asuvat suomalaiset ovat nollia, myös samoin sinne takaisin muuttaneet??

      • bulipuli

        Mene sinä vaan sinne Slussenin sillan alle muitten puliukkojen seuraan.


      • bulipuli kirjoitti:

        Mene sinä vaan sinne Slussenin sillan alle muitten puliukkojen seuraan.

        Unohtakaa jo Slussen, sen puliukot ja siltojen alukset.
        Ei niitä ole enää. Slussenin purkaminen on alkanut jo ajat sitten. Tännekö sinä olet ketä lähettämässä
        http://bilderblogg.se/c6/slussen4.jpg


    • teretule
      • Taikuritässä

        Huomenta
        Mitä ihmettä täällä on riehuttu öiseen aikaan.
        Rauhoittukaahan.


    • Heikunkeikku

      Huomenta!
      Ajattelikohan aloittaja, että nyt pitää laittaa jotakin "äksöniä" kehiin ja kovan pohdinnan jälkeen päättää avata sanaiset sormensa.
      Mikä onkaan sopivampi aihe, kuin ruveta leikiskelemään nimimerkeillä.
      Tästä ketjusta tullee pitkä?

      Missä on kirjoittelijoiden ILO?
      Tuntuu, että kun pöllähtää palstalle, ajatellen, että mitäs jos hetken rupattelisin, niin ei tahdo löytyä semmosta aloitusta, jossa porukka hyväntuulisina keskenään vaihtelisi rupatteluja.

      Monet mukavat kirjoittelijat ovat harventaneet tai lopettaneet kirjoittelun. Eipä ihme, sillä kovin on synkkää tekstiä täällä nykyään. Lapsellista vänkäämistä ja typeriä vinoiluja.
      Onneksi sentäs täällä on edelleen mukaviakin kirjoittelijoita. Mutta se ei riitä, jos joku tai jotkut oikein urakalla yrittää pistää kapuloita ketjuihin.

      Mitä aloituksen aiheeseen tulee, niin ei kai palsta ole niin pikkuruinen, että tänne ei tekstiä mahtuisi.
      Minä itse olen sitä mieltä, että tälle avoimelle palstalle voi kirjoittaa kuka tahansa.
      "Ruottin" flikat ja poijjat mukaanlukien.

      Iloista Päivää kaikille!
      Ratkiriemukastakin.
      Semmosta inspiraatiomaista purskuttelua.
      Pirskahteluakin. :)
      Sanojen sinfoniaa, höysteenä ripauksellisia huulia ja oivallusten nelisointuja.

      • Heikunkeikku, sinulla on hurjan paljon iloisia, pirskahtelevaisia sanoja :)
        Väliin ihan hengästyttää, kun niitä lukee.

        Mukavaa päivää sinullekin!


      • no-olkoon

        Kiitos Heikku aina sinun valoisasta kirjoituksesta, joka oli tänäänkin päivän pelastus. Koska itse herään aikaisin aamulla ja luettuani uutiset lehdistä (ei tule lehtiä kotiin), niin tietenkin katselen, kuka on mitäkin kirjoitellut yön aikaan, sillä tietsikkani suljen jo noin klo 18 viimeistään.

        Aamulla olikin ankea palsta (aloin tuolta 70 ) ja kävin jo miettimään, että heijastuuko täällä kirjoittajien koulutustaso, vai mistä johtuu tuo asiaton kirjoitus, kuten vastailu (räksytys) ilkeästi? Meidän ikioma apina, "teretule" oli avannut ilmeisesti sen kuuluisan "perjantaipullon" ja viestejä oli taas "apinasta aatuun" ja nollat lisänä.

        Minulla on sentään juhlan aihettakin, kun on nimpparini ja eka lapseni synttärit, joka kylläkin jouduttiin leikkaamaan, joten katsoiko lääkärit, että rouva voi saada lapsensa nimppareinaan? No, ei todella, kyllä se oli tarkan kontrollin tulos.

        Tuolla oli (ilkeitäkin) ounasteluja, jaksaako Jenni kätellä kaikki, vai joutuuko lepäämään välillä? Itselle kävi kyllä nolosti silloin, kun en tiennyt olevani edes raskaana ja firmassa oli juhla, jossa Kauppaneuvos piti puheen. Tietenkin me firman "komeimat naiset" ryhmityimme seisomaan lähimmäksi ja kuinka ollakaan! Minä pyörryin siihen ja kaikki tietenkin auttamaan minua! Voi, mikä häpeä. En siis olisi jaksanut kätellä 1900 vierasta, koska en yhtä puhetta jaksanut kuulla seisaallani.


      • Heikunkeikku
        Ancelina kirjoitti:

        Heikunkeikku, sinulla on hurjan paljon iloisia, pirskahtelevaisia sanoja :)
        Väliin ihan hengästyttää, kun niitä lukee.

        Mukavaa päivää sinullekin!

        Musta tuntuu, että pirskahtelevat sanat ovat kaikonneet päästäni. Tai ainakin laimenneet.
        Tämä talven synkkyys vähä koettelee meikäläistä, että täytyy oikein houkutella
        piristyksiä itteensä.

        Se on oikein ku Lottovoitto, kun jonakin päivänä onnistuu saamaan koko sisuksen
        täyteen pirskahduksia. Tai kun juttelee puhelimessa semmosen tyypin kanssa, että nauru
        änkee yhtenään suupielistä pihalle:) Niin kivaa, niin kivaa.

        Kun sinä ilahdutit mua sanoillasi, niin minä kans haluun.
        En kuitenkaan, niin että "joo nyt mun Pitää ku sekin", vaaaan aiheellisesti ja niin kuten aattelen.
        Sinä kommentoit " höysteenä ripauksellisia huulia ja oivallusten nelisointuja."
        Oivallus-sana passaa suhun.

        Kivaa päivää täältäkin.


      • Heikunkeikku
        no-olkoon kirjoitti:

        Kiitos Heikku aina sinun valoisasta kirjoituksesta, joka oli tänäänkin päivän pelastus. Koska itse herään aikaisin aamulla ja luettuani uutiset lehdistä (ei tule lehtiä kotiin), niin tietenkin katselen, kuka on mitäkin kirjoitellut yön aikaan, sillä tietsikkani suljen jo noin klo 18 viimeistään.

        Aamulla olikin ankea palsta (aloin tuolta 70 ) ja kävin jo miettimään, että heijastuuko täällä kirjoittajien koulutustaso, vai mistä johtuu tuo asiaton kirjoitus, kuten vastailu (räksytys) ilkeästi? Meidän ikioma apina, "teretule" oli avannut ilmeisesti sen kuuluisan "perjantaipullon" ja viestejä oli taas "apinasta aatuun" ja nollat lisänä.

        Minulla on sentään juhlan aihettakin, kun on nimpparini ja eka lapseni synttärit, joka kylläkin jouduttiin leikkaamaan, joten katsoiko lääkärit, että rouva voi saada lapsensa nimppareinaan? No, ei todella, kyllä se oli tarkan kontrollin tulos.

        Tuolla oli (ilkeitäkin) ounasteluja, jaksaako Jenni kätellä kaikki, vai joutuuko lepäämään välillä? Itselle kävi kyllä nolosti silloin, kun en tiennyt olevani edes raskaana ja firmassa oli juhla, jossa Kauppaneuvos piti puheen. Tietenkin me firman "komeimat naiset" ryhmityimme seisomaan lähimmäksi ja kuinka ollakaan! Minä pyörryin siihen ja kaikki tietenkin auttamaan minua! Voi, mikä häpeä. En siis olisi jaksanut kätellä 1900 vierasta, koska en yhtä puhetta jaksanut kuulla seisaallani.

        Sinun nimesi alkaa arvatenkin A-kirjaimella :) Oliko hyvin arvattu :)
        Onnentoivotukset Ojennan sinulle tässä ja heti: Onnea nimipäivän johdosta.
        Ja onnea kun oot putkauttanut lapsen tänä samaisena päivänä taaempana aikana.
        Minun lapsellani oli kans syntymäpäivä 1. 12. Miniä oli leiponut herkullisen täytekakun. Ohjeen oon antanut jo aikoja sitten hänelle. Kyseessä tyrnimarja-kermavaahto-rahka-kakku. Hiton hyvää.
        Meidän perheen praavuurista kyse :)

        Mukavaa päivää sinullekin. Olkoot ankeus poissaoleva sinulta koko päivän.


    • "Ei täällä kaivata", ketkä muut sinun lisäksesi eivät kaipaa?
      Puskalössijengikö?

      Eivät tällaiset aloituksetkaan liene palstan tarkoitus.

      • Kaikonmänt

        Miksi Ruotsissa asuvat suomalaiset kirjoittavat tälle palstalle? Eikö Ruotsissa ole vastaavaa


      • Kaikonmänt kirjoitti:

        Miksi Ruotsissa asuvat suomalaiset kirjoittavat tälle palstalle? Eikö Ruotsissa ole vastaavaa

        Sitä pitää kysyä heiltä itseltään ja on varmaan kysyttykin.
        Eivätkö he kuitenkin ole pohjimmiltaan ole suomalaisia, entinen kotimaa ja sen asiat kiinnostavat.
        Voisi sanoa niin kuin näyttelijä Jarmo Mäkelä itsenäisyyspäivän juhlapuheessaan, paikkakunnan nimen tilalla sana Suomi; "mies voi lähteä Suomesta, mutta Suomi ei lähde miehestä."


      • Ancelina kirjoitti:

        Sitä pitää kysyä heiltä itseltään ja on varmaan kysyttykin.
        Eivätkö he kuitenkin ole pohjimmiltaan ole suomalaisia, entinen kotimaa ja sen asiat kiinnostavat.
        Voisi sanoa niin kuin näyttelijä Jarmo Mäkelä itsenäisyyspäivän juhlapuheessaan, paikkakunnan nimen tilalla sana Suomi; "mies voi lähteä Suomesta, mutta Suomi ei lähde miehestä."

        Korjaan: Jarmo Mäkinen.


      • maissiiii
        Kaikonmänt kirjoitti:

        Miksi Ruotsissa asuvat suomalaiset kirjoittavat tälle palstalle? Eikö Ruotsissa ole vastaavaa

        Miksi epäilet, että vain Ruotsissa asuvat,
        voihan täällä kirjoitella suomalaiset muualta maailmastakin,
        eivät vaan tee numeroa asiasta.

        Kaikkihan tänne saavat kirjoitella,
        ihmeissään voivat tietysti lueskella tätä palstaa,
        ja kummeksuvat esim aloitusta ja ehkä mielipidettäsikin.

        Maailma lienee täynnä palstoja, joille voi kirjoitella,
        mutta suomen kielellä on mukava kirjoitella, eikö vaan.


      • Kaikonmänt

        Tottahan toki asia on niin. Ihmetyttää vain miten joku kirjoittaa asiattomia kommmenteja. Tulee mielikuva että onko Ruotsissa asuvat suomalaiset jotenkin katkeroituneita


    • pirremiinapa

      Ai, kenenkäs kaikkien valtuuttamsna sinä puhut, kun käytät "me' muotoa julistuksessasi, et minun ainakaan.

    • Turha vetää samalla kammalla kaikkien yli, etenkin kun suurin osa kirjoittaa anonyymiteetin suojassa. Meitä on ainakin puoli tusinaa pysyvästi täällä asuvaa ja meistä suurin osa kirjoittaa vakinikillä tai rekattuina. Kuinka monta muuta ruotsinsuomalaista jotka kirjoittaa puskanikillä en voi edes arvata.
      Että me olisimme jotenkin homogeeni katkeroitunut jengi joka kirjoittaa tänne ivatakseen Suomea ja purkaakseen omaa huonoa oloaan in täysin puppua. Täällä on ihan riittävästi ihan aitohärmäläistä kateutta, katkeruutta, epäluuloisuutta ja naapurivihaa ilman mitään ulkomaalaisia tukijoukkoja.
      Pari juttua vaan ja sitten menen laittaan aamiaista:
      Minä kirjoitan aina vain itsenäni. En koskaan "edusta" mitään ryhmää. Perspektiivi katsella Suomea kuin ulkoapäin on tosin usein meille ulkosuomalaisille yhteistä, samoin nostalgian kultaamat muistot.
      Palsta on avoin (tietääkseni) kaikille asuinpaikasta riippumatta. Sännöissä luki että molemmat kotimaiset kielet ovat sallittuja. Kiinnostus osallistumiseen (kun kielivaatimus on täytetty) taitaa olla se yhdistävä tekijä, ei kansalisuus tai asuinpaikka.
      Meille ulkosuomalaisille palsta on kohtuullisen hyvä paikka peilata omia ajatuksiaan, mielipiteitään, kannanottojaan ikätoveriryhmän kanssa joista suurin osa asuu Suomessa. Sormi ajan pulssilla ja iltalehdistön linkit auki, olla tietoinen asioista jotka puhuttavat suomalaisia Suomessa, seurata entisen kotimaan asioita, pysyä mukana kielikehityksessä, päivittää Suomitietouttaan, verkostoituakin.
      Minä kiitän kaikkia keskustelutovereitani joiden kanssa olen saanut vaihtaa ajatuksia tällä palstalla kiinnostavasta ja viihteellisestä keskusteluvuodesta 2017.
      Aurinkoisin terveisin
      P

    • Minusta ruotsissa asuvilla on ihan sama oikeus kirjoittaa tänne kuin muillakin.

      • Heikunkeikku

        "mielikki.mummo"
        Kyllä, samaa mieltä minäkin.
        Mistä sitä tietää, missä kukin asuu jos se "kukin" ei kerro. Sehän ei pakollista ole.
        Minäkin oon voinut valehdella, että lännen kupeesta kirjoitan, vaikka saatan
        asua Vinku-Intiassa, itälaidalta huhuilla.

        Yks lysti, missä asuu, kunhan kirjaimet pysyvät sormenpäissä sen verran kauan, että ehtii ne tarrauttaa näppäimille :)


      • Tuohan nyt on sanomattakin selvää.
        Turha siitä on mitään välittää.

        Aloitushan on vain Taikuriässän öisiin puskiin jäänyttä kaikua

        """Taikuritässä
        2.12.2017 17:53
        Tuotapa tuota. Mitä, jos ensisijaisesti kirjoittelisit siellä Ruotsissa keskusteluketjuihin nuo kaikki mielipiteesi ja kerro meille, mitä vastasivat. Meillä katsos täällä on omat Suomen virkamiehet, jotka käsittelevät asioita.

        Taikuritässä
        2.12.2017 17:59
        Miten sä jaksat. Nuo ovat meidän suomalaisten asioita ja me päätämme.

        Taikuritässä
        3.12.2017 12:23
        No osaatko ruotsinkieltä niin hyvin, että voit ilmaista nuo mielipiteesi siellä?
        Oletko yrittänyt?
        Ihan h:tin suuresta mielenkiinnosta kysyn.""""

        """Taikuritässä
        9.12.2017 8:24
        Huomenta
        Mitä ihmettä täällä on riehuttu öiseen aikaan.
        Rauhoittukaahan."""

        Varmaan vähän turhauttavaa yrittää bossata palstaa ja palstan kommentointiaikoja ja huomata, ettei häntä totella.


    • Lähestyvän joulun iloa ja rauhaa tällekin palstalle ja tähän ketjuun.
      Jos täältä olisivat kaikki lähteneet, joita joskus on pois käsketty, ei täällä olisi paljon ketään. Palsta kuivunut aikoja sitten.
      En yhdy aloittajan me-sanaan, kaikille tilaa on.
      Minusta on aina parempi,että on laajalta alalta näkökulmia ja juttelua.

      • Minulla ei ole ollut aikomustakaan lähteä palstalta tyystin yli puoleen vuoteen vielä.
        Eikä lähtöni tule olemaan palstalaisten ansiota sittenkään, vaan omia vanhempiani siitä on kiittäminen.

        Ollut niin mielenkiintoista seurata facella, kun siellä on Ruotsissa asuvat suomalaiset valikoimassa Suomelle presidenttiä, ettei ole meinannut tänne ehtiä. Ei muuten tunnu Haavisto olevan kovin suuressa huudossa ...
        Vaikka täällä asutaan, niin paljon on meitä, joilla on vieläkin äänioikeus Suomeen. Pelkkää harhaluuloa oli tuolla taikurilla, ettäkö ne olisivat vain Suomessa asuvat, jotka päättävät, eikä meillä olisi mitään oikeutta puuttua mihinkään.


      • Taikuritässä

        Varmasti on niitä, joilla on oikeuksia tänne Koto-Suomeen.
        Mutta kerropa ihan asiallisesti, miten menee sikäläiset vaalit?
        Onko siis mahdollisuus kaksoiskansalaisuuteen?
        Voisin päivittää tietoja. Eipä viime aikoina ole ajankohtaisissa kerrottu sikäläisten elämästä. Jonkin tapetilla olevan asian tiimoilta. Esim. vanhusten hoidosta oli kriittinen juttu tässä vuoden puolentoista sisällä, kun taustsyhteisö oli muuttunut yksityiseksi ja laatu heikkeni. No, tällä hetkellä täällä ei puhuta, ettei tule sote-sössötykseen vastustusta liikaa, kun runnovat sitä eteenpäin.
        Muistan sellaisenkin epäkohdan, että jos oli Ruotsissa ansainnut eläkkeen, ei sitä voinutkaan saada, jos halusi vanhuudenpäivinä palata Suomeen tai miten menee täällä työskentelyn kerryttämä eläke. Saako sen hyväkseen tänä päivänä siellä, kun ollaan EU:ssa? Muistaakseni tähän tuli parannus, koska tilanteet olivat epäoikeudenmukaisia.
        Kuten takavuosina niillä, jotka muuttivat pysyvämmin Espanjaan; joutuivat myymään asuntonsa = kiinteistönsä Suomessa. Ehkä ei noin jyrkää tämäkään enää.
        Siis. Minua kiinnostaa asiat, mitkä vaikuttavat /- ruotsinsuomalaisen elämään.
        Näit noin paljon vaivaa kaivaa toisesta ketjusta kommenttejani.
        Nehän oli kysymyksiä, mutten saanut niihin mitään asiallista vastausta.
        Riitaako haastat?
        Miten muuten meni itsenäisyyspäivä? Katsoitko Linnanjuhlia?
        En minä jaksa yötä myöten kirjoitella, vaikka kukun 11.00 - 12.00.
        Untenmailla silloin ollaan. Hyvät, riittävät unet tässä iässä ovat tärkeä juttu.

        ....
        Katotaas millaiseksi tämänkin osaat vääntää.
        Mulla on ollut kiva päivä. Entä sinulla?
        Sinulle jokainen kirjoittaja taitaa olla elämää suurempi haaste.
        ...?


      • Taikuritässä kirjoitti:

        Varmasti on niitä, joilla on oikeuksia tänne Koto-Suomeen.
        Mutta kerropa ihan asiallisesti, miten menee sikäläiset vaalit?
        Onko siis mahdollisuus kaksoiskansalaisuuteen?
        Voisin päivittää tietoja. Eipä viime aikoina ole ajankohtaisissa kerrottu sikäläisten elämästä. Jonkin tapetilla olevan asian tiimoilta. Esim. vanhusten hoidosta oli kriittinen juttu tässä vuoden puolentoista sisällä, kun taustsyhteisö oli muuttunut yksityiseksi ja laatu heikkeni. No, tällä hetkellä täällä ei puhuta, ettei tule sote-sössötykseen vastustusta liikaa, kun runnovat sitä eteenpäin.
        Muistan sellaisenkin epäkohdan, että jos oli Ruotsissa ansainnut eläkkeen, ei sitä voinutkaan saada, jos halusi vanhuudenpäivinä palata Suomeen tai miten menee täällä työskentelyn kerryttämä eläke. Saako sen hyväkseen tänä päivänä siellä, kun ollaan EU:ssa? Muistaakseni tähän tuli parannus, koska tilanteet olivat epäoikeudenmukaisia.
        Kuten takavuosina niillä, jotka muuttivat pysyvämmin Espanjaan; joutuivat myymään asuntonsa = kiinteistönsä Suomessa. Ehkä ei noin jyrkää tämäkään enää.
        Siis. Minua kiinnostaa asiat, mitkä vaikuttavat /- ruotsinsuomalaisen elämään.
        Näit noin paljon vaivaa kaivaa toisesta ketjusta kommenttejani.
        Nehän oli kysymyksiä, mutten saanut niihin mitään asiallista vastausta.
        Riitaako haastat?
        Miten muuten meni itsenäisyyspäivä? Katsoitko Linnanjuhlia?
        En minä jaksa yötä myöten kirjoitella, vaikka kukun 11.00 - 12.00.
        Untenmailla silloin ollaan. Hyvät, riittävät unet tässä iässä ovat tärkeä juttu.

        ....
        Katotaas millaiseksi tämänkin osaat vääntää.
        Mulla on ollut kiva päivä. Entä sinulla?
        Sinulle jokainen kirjoittaja taitaa olla elämää suurempi haaste.
        ...?

        ""Miten menee sikäläiset vaalit?""
        Eihän mitään vaaleja tarvitsisikaan, jos sen tietäisi etukäteen sanoa, kuinka ne mmenevät.

        ""Onko siis mahdollisuus kaksoiskansalaisuuteen?""
        Kaikille Ruotsin kansalaisuuden ottaville suomalaisille tulee nykyisin automaattisesti kaksoiskansalaisuus, ellei erikseen ilmoita haluavansa luopua Suomen kansalaisuudesta.

        Eläkkeistä.
        Itselläni ei ole mitään henkilökohtaista kokemusta Suomessa kertyneitten työeläkkeitten saannista Ruotsissa, koska en ole ollut Suomessa ansiotöissä muuta kuin yhden (eikun puoli) kesän kouluaikanani.
        Tunnen sellaisia tosin, joille on tullut tänne suomalainen työeläke.
        Ruotsissa kertyneen työeläkkeen saa Suomeen. Monet ovat muuttaneet takaisin sinne eläkepäivikseen.

        ""Riitaako haastat?""
        Heh!

        ""Miten muuten meni itsenäisyyspäivä? Katsoitko Linnanjuhlia?""
        Katsoin Linnanjuhlia toisella silmällä ja kuuntelin kummallakin korvalla samalla kun tehtiin likan kanssa karjalanpiirakoita. Välillä hän siinä tosin halusi katsoa Joulukalenterin, mutta tuskin siinä mitään ratkaisevan korvaamatonta meni silmieni ja korvieni ohi sillä aikaa.


        Sitten vain yksi kysymys sinulle seitsemän kysymyksen sijaan.
        Millä tavalla yöuniasi häiritsee se, jos toiset kirjoittelevat tänne silloin kun juuri sinä nukut? Kyllä näppäimistöni pikkusen ääntä pitää, mutta ei kai se sinne asti häiritsevästi voi kuulua.


      • Taikuritässä

        Ahaa. Sekö se on rahissut.
        Ei haittaa tietenkään mitenkään. Olen tasaraha klo 12.00 ja ihmettelen kyllä, miten toiset pystyvät valvomaan noin myöhäiseen tai "aikaiseen" lehdenjako aikaan.
        Tänään aamulla ennen lähtöä lukaisin vain ja näytti kähinältä.
        Jälkeenpäin mietin ja muistin sen voita väliin ketjun, mistä tuli jotain aivan hirveää.
        Ihmtettelen, kun välillä kirjoitat ihan mukavasti, kuten nuo vastaukset - kiitos niistä ja sitten välillä olet kuin peppuun ammuttu karhu.
        Noiden vastausten perusteella ainakin jotain takavuosien epäkohtia on korjattu ja hyvä niin.
        Lisään vielä, että mua ei häiritse, vaikka kertoisitte sieltä noita päivänpolttavia asioita.


    • qqqQQQ22

      Tellukka on palastan paras humoristi.
      Paloma kirjoittaa vain itsestään - minä- minä-
      Mahtuuhan tänne.

      • Luetarkemmin

        Piilovittuilu ei ole huumoria!


      • Luetarkemmin kirjoitti:

        Piilovittuilu ei ole huumoria!

        Minä en piilosta (puskasta) vittuile koskaan. Ihan omalla tutulla nikilläni vain.


      • Onko sitten parempi kirjoittaa vain muista palstalaisista? Tellukka sitä, Paloma tätä?
        Mahtuuhan tänne. :))


      • exrek
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Onko sitten parempi kirjoittaa vain muista palstalaisista? Tellukka sitä, Paloma tätä?
        Mahtuuhan tänne. :))

        Tellukka on sanavalmis ja hauska kirjoittaja. Paloma on asiallinen ja sympaattinen. Lisäksi, vaikka ruotsi on heillä arkikielenä, niin kirjoittavat suomeksi paremmin kuin palstalle useat muut.


      • Hyviä.Monta
        exrek kirjoitti:

        Tellukka on sanavalmis ja hauska kirjoittaja. Paloma on asiallinen ja sympaattinen. Lisäksi, vaikka ruotsi on heillä arkikielenä, niin kirjoittavat suomeksi paremmin kuin palstalle useat muut.

        Totta mutta on yleensäkin tarpeetonta laittaa kirjoittajia mihinkään järjestykseen. Ei paremmuus eikä huonommuus, kirjoitustaidoista ja virheistä turha tällaisella palstalla puhua.
        Epäsopua lietsoen ja riitaa hakien.


    • En koe, että Paloma kirjoittaa vaan itsestään. Mielestäni Paloma ottaa hyvin kantaa asioihin. Kaikkihan me peilaamme asioita omien kokemusten ja elämämme kautta.
      Mielestäni tässä on paljon kateutta, mitä Palomaa kohden suolletaan. Turhaan.
      Jos elämästämme kerromme, mitä sitten, emme kai voi toisten elämästä kertoa.
      Usein myös käy niin, että kun aloittaja kysyy jotakin ja siihen vastaa, joku syyttelee heti, että aina sinä ja sinä. vaikka juuri omakohtaista olisi kysytty.
      Ehkäpä sitä näkökulmaa pitäisi hieman avartaa.
      PS. Tuo ´´kamala´´ Tellukka, ottakaamme kaikki sellaisina, kuin ovat.
      Toinen ps. et Sinä niin kamala ole.:)

      • HkHKHk

        Mistä kukaan voisi olla diabeettiselle Palomalle kateellinen?
        Suurimmalla osalla ihmisistä menee paremmin eli on oma ELÄMÄ, ettei tarvitse päiviään viettää netin kimpussa.
        Jotkut tietty säälivät heitä, mutta kaikilta ei edes sääliä riitä moisille persepenkissä nenänetissä kiinni oleville.


      • HkHKHk kirjoitti:

        Mistä kukaan voisi olla diabeettiselle Palomalle kateellinen?
        Suurimmalla osalla ihmisistä menee paremmin eli on oma ELÄMÄ, ettei tarvitse päiviään viettää netin kimpussa.
        Jotkut tietty säälivät heitä, mutta kaikilta ei edes sääliä riitä moisille persepenkissä nenänetissä kiinni oleville.

        DB2, hyvässä hallinassa. Harvat meidän ikäisemme ovat (enää) täysin virheettömiä :)
        Ne joilla kroppa on terve usein on sitten nupissa jotain häikkää.
        Paras olla tyytyväinen osaansa.
        ***
        Kävimme sitten katsomassa Tuntemattoman Sotilaan (lyhennetty versio) . Käpykylän ainoan elokuvasalin katsomo oli puolillaan suomalaisia tai heidän puolisoitaan tai jälkeläisiään. Mukaansatempaavaa, helppo elää mukana, mutta ei parempi kuin Laineen. Isommalla rahalla, paremmalla tekniikalla, vaikuttavilla tehosteilla, mutta kieli ei ollut aina ajanmukainen. Kolme tähteä viidestä.


      • Meinasin jo kommentoida aikaisemmin:
        todella upea käännös toiselle kotimaiselle.


      • HkHKHk kirjoitti:

        Mistä kukaan voisi olla diabeettiselle Palomalle kateellinen?
        Suurimmalla osalla ihmisistä menee paremmin eli on oma ELÄMÄ, ettei tarvitse päiviään viettää netin kimpussa.
        Jotkut tietty säälivät heitä, mutta kaikilta ei edes sääliä riitä moisille persepenkissä nenänetissä kiinni oleville.

        Meepäs nyt sinne MV lehden lukuun , ja lopeta se joutava turvan soitto.


      • hui.kuka
        Paloma.se.co kirjoitti:

        DB2, hyvässä hallinassa. Harvat meidän ikäisemme ovat (enää) täysin virheettömiä :)
        Ne joilla kroppa on terve usein on sitten nupissa jotain häikkää.
        Paras olla tyytyväinen osaansa.
        ***
        Kävimme sitten katsomassa Tuntemattoman Sotilaan (lyhennetty versio) . Käpykylän ainoan elokuvasalin katsomo oli puolillaan suomalaisia tai heidän puolisoitaan tai jälkeläisiään. Mukaansatempaavaa, helppo elää mukana, mutta ei parempi kuin Laineen. Isommalla rahalla, paremmalla tekniikalla, vaikuttavilla tehosteilla, mutta kieli ei ollut aina ajanmukainen. Kolme tähteä viidestä.

        jo on potosopattu roviilikuva


      • Heikunkeikku
        hui.kuka kirjoitti:

        jo on potosopattu roviilikuva

        Käsittämättömän typerää sanojen hukkaan heittämisiä sinulta.
        Tunnet ilmeisesti olevasi vitsikäs?


    • Svenskson

      Jollei sulla muuta asiaa niin painu takas sinne peräkammariin ja leiki itsesi kanssa :)

      • leikkimieli

        Eiköhän se Tellukka nyt vähän aikaa tuuraa Korppista Huaweissa. Korppikselle pullahti nivustyrä kiviä pyöritellessään.
        Ihan sama mistä tänne ja kuka kirjoittaa. Pääasia että kirjoituksia syntyy.


    • Suomalaistenhan sanotaan aina olleen ylenmäärin kiinnostuneita siitä, mitä muut meistä ajattelevat. Otetaanpa vain rikkautena se, mitä Ruotsissa asuvat maanmiehemme maastamme ja meistä ajattelevat. Heillähän on hieman perspektiiviä huomioilleen. Avaa uusia näkökulmia.

      • Terve.vaanmenoa

        Ruotsissa asuvia suomalaisia hatuttaa, kun eivät ole ruotsalaisia eikä suomalaisia. On interkansalaisia


      • Terve.vaanmenoa

        Ruotsalaisia emme ole, venäläisiksi emme tahdo tulla. Olkaamme siksi suomalaisia


      • teretule

        Kun puhumme ruotsalaisista he eivät tunne Suomea tämä on totuus. Muutaman kerran kun tapasimme tuli kuitenkin esille olivat olleet Suomessa jonkin yhtiön tarjoamalla matkalla siis tuntemani hlöt.
        Hon joka paljon asuu kanssani ei aikaisemmin koskaan ollut matkustanut Suomessa olemme käyneet kaksi kertaa. Vaikeaa hänelle koska kukaan ei puhu ruotsia vaikka vuosia lukeneet hän tietenkin osaa englantia niin myös siskoni. Hän on matkustanut maailman ympäri kai parikin kertaa ja osissa asunut.

        Pyydän anteeksi jos olen pahoittanut mieliä.


      • teretule kirjoitti:

        Kun puhumme ruotsalaisista he eivät tunne Suomea tämä on totuus. Muutaman kerran kun tapasimme tuli kuitenkin esille olivat olleet Suomessa jonkin yhtiön tarjoamalla matkalla siis tuntemani hlöt.
        Hon joka paljon asuu kanssani ei aikaisemmin koskaan ollut matkustanut Suomessa olemme käyneet kaksi kertaa. Vaikeaa hänelle koska kukaan ei puhu ruotsia vaikka vuosia lukeneet hän tietenkin osaa englantia niin myös siskoni. Hän on matkustanut maailman ympäri kai parikin kertaa ja osissa asunut.

        Pyydän anteeksi jos olen pahoittanut mieliä.

        Olen viettänyt paljon aikaa Ruotsissa, siellä ollut tekemisissä vain ruotsalaisten kanssa, mm. lastenlasteni päiväkodissa ja kouluissa ollut heidän juhlissaan. Tyttärentyttäreni oli Lucia-neito.
        Ruotsalaiset ovat iloisia ja kohteliaita. Kun lähden siellä lenkille, kaikki vastaantulijat tervehtivät. En ole ollut ruotsinsuomalaisten parissa, joten heistä en osaa sanoa mitään, en hyvää enkä pahaa. Samoja pulliaisiahan me ihmiset olemme joka maassa.

        Espanjan kodissani naapurini ovat Espanjasta, Hollannista, Englannista, Skotlannista, Irlannista, Ranskasta, Italiasta, Suomesta. Kaikkien kanssa on mukavaa, ja hyvin tulemme keskenämme toimeen. Jokaisella omat ilonsa tai huolensa, loppupelissä olemme vain ihmisiä kaikki.


      • teretule
        suvenkorento1 kirjoitti:

        Olen viettänyt paljon aikaa Ruotsissa, siellä ollut tekemisissä vain ruotsalaisten kanssa, mm. lastenlasteni päiväkodissa ja kouluissa ollut heidän juhlissaan. Tyttärentyttäreni oli Lucia-neito.
        Ruotsalaiset ovat iloisia ja kohteliaita. Kun lähden siellä lenkille, kaikki vastaantulijat tervehtivät. En ole ollut ruotsinsuomalaisten parissa, joten heistä en osaa sanoa mitään, en hyvää enkä pahaa. Samoja pulliaisiahan me ihmiset olemme joka maassa.

        Espanjan kodissani naapurini ovat Espanjasta, Hollannista, Englannista, Skotlannista, Irlannista, Ranskasta, Italiasta, Suomesta. Kaikkien kanssa on mukavaa, ja hyvin tulemme keskenämme toimeen. Jokaisella omat ilonsa tai huolensa, loppupelissä olemme vain ihmisiä kaikki.

        Olet oikeassa tunnen hyvin moniakansalaisuuksia. Lapseni ovat naimisissa ruotsalaisten kanssa ja viisi lapsenlasta.

        Kyllä Ruotsissakin on vikaa ja hyvin paljon kaikessa jota tuskin tavallinen ihminen ajattelee.
        Kuin minulle kävi 1986 oli työnvälitys tehtaassa joka lopetettiin, sanoin välittäjälle lähellä on tehdas joka tarvitsee ammattiavastaavia, hän vastasi ei tule kysymykseen, oli morapuukko jota aloin ottaa sormella ja sanoin jos et nyt soita et saa eläkettä---hän sanoi soitan---niin kolmen tunnin päästä sanoin hänelle minulla on työ kesäloman jälkeen.

        Suomalaisien kohtelu on yleensä hyvää ja vanhojen 1500 luvun suomalaisasutuksien lähellä erityisen hyvää.

        Pahoittelen huonoa kirjoittamista, Hyvää sinulle suvenkorento.


      • teretule kirjoitti:

        Olet oikeassa tunnen hyvin moniakansalaisuuksia. Lapseni ovat naimisissa ruotsalaisten kanssa ja viisi lapsenlasta.

        Kyllä Ruotsissakin on vikaa ja hyvin paljon kaikessa jota tuskin tavallinen ihminen ajattelee.
        Kuin minulle kävi 1986 oli työnvälitys tehtaassa joka lopetettiin, sanoin välittäjälle lähellä on tehdas joka tarvitsee ammattiavastaavia, hän vastasi ei tule kysymykseen, oli morapuukko jota aloin ottaa sormella ja sanoin jos et nyt soita et saa eläkettä---hän sanoi soitan---niin kolmen tunnin päästä sanoin hänelle minulla on työ kesäloman jälkeen.

        Suomalaisien kohtelu on yleensä hyvää ja vanhojen 1500 luvun suomalaisasutuksien lähellä erityisen hyvää.

        Pahoittelen huonoa kirjoittamista, Hyvää sinulle suvenkorento.

        Kiitos, samoin sinulle kaikkea hyvää. Leppoisia joulun aluspäiviä.


      • aldri

        Eip ole helppoo ruottissa maahanmuuttajilla kestää 9 vuotta keskimäärin ennen kuin pääsevät töihin. ei ihmejos vituttaa ja pitää aukoo suomalaisille päätään kun ei tarvii nokakkain olla. joutuvat siellä ruottissa hyökii rasismiuhan alle.


      • teretule
        aldri kirjoitti:

        Eip ole helppoo ruottissa maahanmuuttajilla kestää 9 vuotta keskimäärin ennen kuin pääsevät töihin. ei ihmejos vituttaa ja pitää aukoo suomalaisille päätään kun ei tarvii nokakkain olla. joutuvat siellä ruottissa hyökii rasismiuhan alle.

        Totuus 1970 tuli tehtaalle kello 10.00 kello 11.00 olin töissä tämä työ suhde jatkuin 3-4 vuotta siitä lyhyitä ja sitten 12 vuotta ja sitten 19 vuotta. Ei lähes koskaan mitään rasismia.

        Ruotsi on ollut hyvä maa suomalaisille joita täällä kaikki laskien lähes miljoona ja muu lasku päälle voi olla 1,5 miljoonaa.

        47 vuoden kokemus kaikesta Ruotsissa. En kaipaa Suomea, musiikissa kyynelissä muistan.


      • teretule

        aldri -- rarismia on ollut-- mutta olen sen lopettanut ex heti.


      • aldri

        2015 ruottisa rajat kiinni ja pakolaisia 160000 siitä puolet jää puolet saa kielteisepäätöksen. paljon kuningasperheelle lapsia.
        sinulla hyvin.


      • teretule
        aldri kirjoitti:

        2015 ruottisa rajat kiinni ja pakolaisia 160000 siitä puolet jää puolet saa kielteisepäätöksen. paljon kuningasperheelle lapsia.
        sinulla hyvin.

        Tiedän mitä tarkoitat. Luulen kaikessa on tällähetkellä kysymys asunnoissa voi olla pakkasia joka päivä. EU on myös joka päättää. Olen aikaisemmin kirjoittanut Suomeen mahtuu 5 miljoonaa uutta joka hetki jos verrataan Ruotsiin ajassa, järjessä taidat olla nolla kun vertailet kuningasta.


      • teretule
        aldri kirjoitti:

        2015 ruottisa rajat kiinni ja pakolaisia 160000 siitä puolet jää puolet saa kielteisepäätöksen. paljon kuningasperheelle lapsia.
        sinulla hyvin.

        Missä Allah--olet pois hänstä???


      • teretule
        teretule kirjoitti:

        Missä Allah--olet pois hänstä???

        Valitan ihmisiä ilman järkeä kun kirjoittavat tänne.


    • teretule

      Ruotsissa asuvat suomalaiset. Ketä he ovat onko tutkimuksia ei ole---on paljon lääkäreitä ja akateemisia, työläisiä jne.

      Näin on tutkimukset---ei mitään. Tänään akateemiset muuttaa pois Suomesta miksi??

    • Terve.vaanmenoa

      Ruotsinsuomalaisia vaivaa alemmuuskompleksi. Kirjoittavat tänne, kun haluavat uskotella kuinka hienoa on olla "ruotsalainen". Todellisuudessa ovat ruotsalaisten naurettavia pellejä

      • Eiköhän tuo 'alemmuuskompleksi' vaivaa eniten niitä palstalle kirjoittavia suomalaisia, jotka mollaavat ruotsinsuomalaisia jokaisessa mahdollisessa käänteessä? Käytöstavat hävyksissä!

        Jos minulla olisi valta - niinkuin entisellä kirkonkylän kansakoulun opettajalla oli - niin toruisin vähän ja sitten pistäisin nurkkaan häpeämään. Siihen liitutaulun oikealle puolelle ;-D)


      • Terve.vaanmenoa

        Juuri tyypillistä käytöstä ruotsinsuomalaisilla. Ollaan olevinaan ylempiarvoinen ja kohdellaan kantasuomalaisia kuten lapsia. Et sinä integroitu ruotsalaiseen yhteiskuntaan, vaikka kuinka yrität. Olet ruotsalaisille aina se finnjevel


    • Ikävää että tällaiset vanhat uskomukset istuvat niin tiukasti. Lisää löylyä kiukaalle heittää IS artikkelillaan joka on koostumus aikaisempien vuosien materiaalliin, mm. sisuradiosta:
      https://m.iltalehti.fi/uutiset/2015121120815991_uu.shtml
      Tuo hakaristitorttu on todellakin jo käsitelty moneen kertaan, hartaat ja surumieliset joululaulut samoin, hautausmaalla käynti, joulurauhan julistus, suomalainen joulupöytä. Kaikki vakiintuneita klisheitä jotka on taas kerran tarjottu kansalle aiheuttamaan skismaa ja pahaa mieltä.
      ***
      Oma kantani on että joulu on ihana ja perinteellinen juhla niin Suomessa kuin Ruotsissakin. Muuallakin maailmassa osataan viettää tunnelmarikasta ja iloista, harrasta ja herkkää, kaunista ja koristeellista joulua joka kokoaa perheet ja ystävät viettämään aikaa keskenään ja rytmittää ajan kulkua lähes kaikkialla läntisessä sivilisaatiossa. Yksisilmäisyys ja sisäänlämpiävyys on joskus todella painostavaa.

    • älä_ikinä_enää

      hunksz

      Antakaa lasten tulla tykönne, mutta älkää koskeko lastanne takaa sinne...

      • Terve.vaanmenoa

        Ruotsinsuomalaisista ei tule ikänä kuuna päivänä ruotsalaisia, vaikkahe kuinka vakuuttavat. Ette ole ruotsalaisia ettekä suomalaisia. Olette juureton kansa. Espanjan asuntoja on meilläkin, eikä niillä kehua retostaminen ole meille mitään näyttelyä, että kuinka hyvin menee. RS:n tyypillistä alemmuuskompleksia


      • Terve.vaanmenoa kirjoitti:

        Ruotsinsuomalaisista ei tule ikänä kuuna päivänä ruotsalaisia, vaikkahe kuinka vakuuttavat. Ette ole ruotsalaisia ettekä suomalaisia. Olette juureton kansa. Espanjan asuntoja on meilläkin, eikä niillä kehua retostaminen ole meille mitään näyttelyä, että kuinka hyvin menee. RS:n tyypillistä alemmuuskompleksia

        Minkähän takia tuo jankuttaa päivänselvää asiaa.

        Ei tietenkään suomalaisesta tule ruotsalaista koskaan, luojan kiitos. Suomalaiset perimät, niin miten ne voisivat muuttuakaan ruotsalaisiksi vain sen takia, että astuu Ruotsin rajan yli.
        Siksi me ollaankin ruotsinsuomalaisia.
        Eihän somalistakaan tule suomalaista vaikka saisi Suomen kansalaisuuden.


      • somalialainen
        Tellukka kirjoitti:

        Minkähän takia tuo jankuttaa päivänselvää asiaa.

        Ei tietenkään suomalaisesta tule ruotsalaista koskaan, luojan kiitos. Suomalaiset perimät, niin miten ne voisivat muuttuakaan ruotsalaisiksi vain sen takia, että astuu Ruotsin rajan yli.
        Siksi me ollaankin ruotsinsuomalaisia.
        Eihän somalistakaan tule suomalaista vaikka saisi Suomen kansalaisuuden.

        Tällä palstalla on yksi vänkääjä ja jankuttaja ja se olet sinä Tellukka, ei kukaan muu jankuta täällä.

        Ihan turha sinun idiootin on puhua mitään mistään perimästä, kun et ymmärä etkä tajua yhtään mitään. Olet tyhmä kuin saapas!


      • somalialainen kirjoitti:

        Tällä palstalla on yksi vänkääjä ja jankuttaja ja se olet sinä Tellukka, ei kukaan muu jankuta täällä.

        Ihan turha sinun idiootin on puhua mitään mistään perimästä, kun et ymmärä etkä tajua yhtään mitään. Olet tyhmä kuin saapas!

        No kyllä minä sen verran ymmärrän, että koska olen syntynyt Suomessa ja suomalaisista vanhemmista, isovanhemmista ... , niin suomalainenhan minä silloin olen ja sellaisena pysyn vaikka kuinka kiertelisin maailmaa.
        Ei sellaista tarvitse suurena uutisena ilmoittaa.


      • somalialainen kirjoitti:

        Tällä palstalla on yksi vänkääjä ja jankuttaja ja se olet sinä Tellukka, ei kukaan muu jankuta täällä.

        Ihan turha sinun idiootin on puhua mitään mistään perimästä, kun et ymmärä etkä tajua yhtään mitään. Olet tyhmä kuin saapas!

        Ei tuo järin fiksun kirjoitusta tuollainen ole.
        Jos sinä et Tellukasta pidä, miksi sinä luet hänen tekstejään.
        Ilmeisesti sinulla on hänen kanssaan samat mielenkiinnonkohteet, kun minulle hän on likipitäen outo( tarkoittaa, etten ole ollut samoissa ketjuissa hänen kanssaan).
        Aloituskin on täysin typerä, lienee sinun tekele.
        Nämä ruotsin-suomalaiset antavat oman lisänsä, eikä se huono ole.
        Taidat olla sama jehu, joka viiskymppisisssä näytti ovea, milloin vähän jokaiselle. Nyt siellä ei ole ketään muita kun sinä. Kaipa sinä viihdyt siellä..
        seitenkymppinen taitaa olla vilkkaampi, milloin siirryt sinne mesuamaan.
        Tämä tarina on nimimerkille, joka kutsuu itseään somalialaiseksi.
        Ei ole ennen sen suunnan eläjistä kokemustakaan.


      • somalialainen
        k-kotton kirjoitti:

        Ei tuo järin fiksun kirjoitusta tuollainen ole.
        Jos sinä et Tellukasta pidä, miksi sinä luet hänen tekstejään.
        Ilmeisesti sinulla on hänen kanssaan samat mielenkiinnonkohteet, kun minulle hän on likipitäen outo( tarkoittaa, etten ole ollut samoissa ketjuissa hänen kanssaan).
        Aloituskin on täysin typerä, lienee sinun tekele.
        Nämä ruotsin-suomalaiset antavat oman lisänsä, eikä se huono ole.
        Taidat olla sama jehu, joka viiskymppisisssä näytti ovea, milloin vähän jokaiselle. Nyt siellä ei ole ketään muita kun sinä. Kaipa sinä viihdyt siellä..
        seitenkymppinen taitaa olla vilkkaampi, milloin siirryt sinne mesuamaan.
        Tämä tarina on nimimerkille, joka kutsuu itseään somalialaiseksi.
        Ei ole ennen sen suunnan eläjistä kokemustakaan.

        Olet samanlainen arvailija mitä Tellukkakin on, mikä ihmeen hinku voi olla nimetä jotain vastaajaa joksikin mitä hän ei varmaan ole. Tellukan mielestä taikuritässä vastailee hänelle ja sinun mielestä joku viiskymppisten hörhö. Voin kertoa etten ole kumpikaan, mutta eihän tyhmät ihmiset sitä voi käsittää, vaan länkyttävät ja jankuttavat jotain tyyliin "aloituskin lienee sinun tekele" Ei ole minun, ei! Mutta ihan hyvin on herättänyt keskustelua, joten varmaan totta toinen puoli. Ei sinun tarvitse näitä hurreja puolustella, kyllä he päähänpotkittuina ovat tottuneet pitämään puolensa.


      • PoistoEiJatkoon
        k-kotton kirjoitti:

        Ei tuo järin fiksun kirjoitusta tuollainen ole.
        Jos sinä et Tellukasta pidä, miksi sinä luet hänen tekstejään.
        Ilmeisesti sinulla on hänen kanssaan samat mielenkiinnonkohteet, kun minulle hän on likipitäen outo( tarkoittaa, etten ole ollut samoissa ketjuissa hänen kanssaan).
        Aloituskin on täysin typerä, lienee sinun tekele.
        Nämä ruotsin-suomalaiset antavat oman lisänsä, eikä se huono ole.
        Taidat olla sama jehu, joka viiskymppisisssä näytti ovea, milloin vähän jokaiselle. Nyt siellä ei ole ketään muita kun sinä. Kaipa sinä viihdyt siellä..
        seitenkymppinen taitaa olla vilkkaampi, milloin siirryt sinne mesuamaan.
        Tämä tarina on nimimerkille, joka kutsuu itseään somalialaiseksi.
        Ei ole ennen sen suunnan eläjistä kokemustakaan.

        Komppaan k-k.

        Nämä henkilöönkäyvät runkkarien tekemät solvausaloitukset ja kiihottumiset siitä pitäisi saada poistoon heti alkuunsa.
        Tuntuu, että tässäkin on poliittinen tausta, kun mitään konkreettista syytöstä ei ole vaan on tuollaista vajavaisten räksyttämistä.


      • somalialainen kirjoitti:

        Olet samanlainen arvailija mitä Tellukkakin on, mikä ihmeen hinku voi olla nimetä jotain vastaajaa joksikin mitä hän ei varmaan ole. Tellukan mielestä taikuritässä vastailee hänelle ja sinun mielestä joku viiskymppisten hörhö. Voin kertoa etten ole kumpikaan, mutta eihän tyhmät ihmiset sitä voi käsittää, vaan länkyttävät ja jankuttavat jotain tyyliin "aloituskin lienee sinun tekele" Ei ole minun, ei! Mutta ihan hyvin on herättänyt keskustelua, joten varmaan totta toinen puoli. Ei sinun tarvitse näitä hurreja puolustella, kyllä he päähänpotkittuina ovat tottuneet pitämään puolensa.

        Pidin selvänä, että se oli Taikuritässä, joka minulle tuolla vastaili, koska sellainen näkyi nikki olevan. Sinun nikkisi on somalialainen, niin silloin sinä olet somalialainen yhtä paljon kuin minä olen Tellukka.
        Ei lukutaitoisen tarvitse yrittää arvailla.


      • somalialainen kirjoitti:

        Olet samanlainen arvailija mitä Tellukkakin on, mikä ihmeen hinku voi olla nimetä jotain vastaajaa joksikin mitä hän ei varmaan ole. Tellukan mielestä taikuritässä vastailee hänelle ja sinun mielestä joku viiskymppisten hörhö. Voin kertoa etten ole kumpikaan, mutta eihän tyhmät ihmiset sitä voi käsittää, vaan länkyttävät ja jankuttavat jotain tyyliin "aloituskin lienee sinun tekele" Ei ole minun, ei! Mutta ihan hyvin on herättänyt keskustelua, joten varmaan totta toinen puoli. Ei sinun tarvitse näitä hurreja puolustella, kyllä he päähänpotkittuina ovat tottuneet pitämään puolensa.

        Nyt ei enää viestilaskuria ole. Kun viiskymppisissä oli 50 viestiä/vrk, sinne tuli sinunlainen ränkyttäjä, siihen se viiskymppinen loppui.
        Nyt täällä on sama tilanne, ehkä 50 viestiä/vrk, ja tutun tuntuista on tuo ränkytys.
        Täältä kun muutama lähtee, estraadi on sitten sinun.


      • somalialainen
        PoistoEiJatkoon kirjoitti:

        Komppaan k-k.

        Nämä henkilöönkäyvät runkkarien tekemät solvausaloitukset ja kiihottumiset siitä pitäisi saada poistoon heti alkuunsa.
        Tuntuu, että tässäkin on poliittinen tausta, kun mitään konkreettista syytöstä ei ole vaan on tuollaista vajavaisten räksyttämistä.

        Miksi siis et itse pyydä aloitusta poistoon, vaan itket täällä kuin pikku tyttö?


      • Eisomalialainen
        somalialainen kirjoitti:

        Miksi siis et itse pyydä aloitusta poistoon, vaan itket täällä kuin pikku tyttö?

        Eihän Tollukkaa tunnu haittaavan vaikka ruottalaisia haukutaan, joten miksi noita komppaajia sitten ilmestyy myötämielisinä puolustaa kuin pulaan jäänyttä. Naapuriin muutti yksi ruotsinsuomalainen takaisin sieltä Ruotsista eikä naapurit edes tervehdi häntä kun pidetään kummajaisena, joten täällä se on ihan sama juttu vaikka kuinka jotkut vänkää siitäkin.


      • somalialainen
        Eisomalialainen kirjoitti:

        Eihän Tollukkaa tunnu haittaavan vaikka ruottalaisia haukutaan, joten miksi noita komppaajia sitten ilmestyy myötämielisinä puolustaa kuin pulaan jäänyttä. Naapuriin muutti yksi ruotsinsuomalainen takaisin sieltä Ruotsista eikä naapurit edes tervehdi häntä kun pidetään kummajaisena, joten täällä se on ihan sama juttu vaikka kuinka jotkut vänkää siitäkin.

        Ainakaan minulle ei uppoa tuollainen jatkuva piilovittuilu, mitä Tellukka harrastaa. Ei täällä ole tarkoitus tarttua joka asiaan ja nokittaa koko ajan muita kirjoittajia. Ei taikuri ole ainoa, joka on jäänyt Telaketjun alle! Ja voi myös joskus lopettaa sen vastailun, eikä jatkuvasti suoltaa uusia viestejä, vaikka hänelle ei kukaan vastaisikaan. Keskustelut menee piloille, kun yksi teilaa vaan koko ajan muita vastaajia. Oikea palstahörhö.


      • PikkutyttöPoistoEiJatkoo
        somalialainen kirjoitti:

        Miksi siis et itse pyydä aloitusta poistoon, vaan itket täällä kuin pikku tyttö?

        Poistopyynnöillä ei näissä tunnu olevan vaikutusta vaikka

        <<< Esittää asiatonta sisältöä muista käyttäjistä tai uhkailla muita käyttäjiä

        Oletko itse pohtinut tuota aggressiivisuuttasi, vastaaninttämistä ja muiden pitämistä vain tyhminä?

        ---x---

        Somalialaisen ja taikurin kirjoitusasu ja rakenne on erilainen. Tosin asiat ovat yhtä aggr vast tyhm.


      • somalialainen
        PikkutyttöPoistoEiJatkoo kirjoitti:

        Poistopyynnöillä ei näissä tunnu olevan vaikutusta vaikka

        <<< Esittää asiatonta sisältöä muista käyttäjistä tai uhkailla muita käyttäjiä

        Oletko itse pohtinut tuota aggressiivisuuttasi, vastaaninttämistä ja muiden pitämistä vain tyhminä?

        ---x---

        Somalialaisen ja taikurin kirjoitusasu ja rakenne on erilainen. Tosin asiat ovat yhtä aggr vast tyhm.

        Sinun täytyy lapsi pieni uskoa silloin, että keskustelussa ei ole asiatonta sisältöä ja täällä saa myös arvostella ruotsinsuomalaisia, vaikka Tellukka ja K-kotton olisvat eri mieltä asiasta. Suomessa sanavapaus on toteutettu hyvin!


      • somalialainen kirjoitti:

        Sinun täytyy lapsi pieni uskoa silloin, että keskustelussa ei ole asiatonta sisältöä ja täällä saa myös arvostella ruotsinsuomalaisia, vaikka Tellukka ja K-kotton olisvat eri mieltä asiasta. Suomessa sanavapaus on toteutettu hyvin!

        Tottakai saat arvostella ruotsinsuomalaisia. Koskas minä ainakaan olisin sinua kieltänyt?

        Mutta eikö tuo sinusta jo ala tuntumaan vähänkin turhauttavalle jatkuvasti huitoa tuuleen, kun ei sillä mitään tehoa ole meihin. Et sinä meitä ruotsinsuomalaisia tältä palstalta kuitenkaan saa pois vaikka itket, potkit ja pieret.


      • PkkutyttöOlikinMies
        somalialainen kirjoitti:

        Sinun täytyy lapsi pieni uskoa silloin, että keskustelussa ei ole asiatonta sisältöä ja täällä saa myös arvostella ruotsinsuomalaisia, vaikka Tellukka ja K-kotton olisvat eri mieltä asiasta. Suomessa sanavapaus on toteutettu hyvin!

        Arvosteletko ruotsinsuomalaisia vai Tellukkaa?

        Mihin aloittaja on kadonnut?
        En ole nähnyt muita ruotsinsuomalaisia arvosteltavan paitsi Tellukkaa ja pidän tätä lähinnä poliittisena jahtina, koska Tellukka ei ole kovinkaan maahanmuuttomyönteinen.

        Se ettei vastaa Tellukan viestiin ei itseni kohdallani tarkoita muuta kuin "eipä tuohon mitään lisättävää, kun asia tulikin tuossa näpsäkkään ja fiksun napakasti".
        Mitä sitä enempää selostamaan.

        On näkynyt vuosien mittaan sellaisiakin viestejä tyyliin "ei siivooja voi olla siivooja, kun laittaa niin järkeviä viestejä". Revi siitä.

        EOC


      • Eisomalialainen
        PkkutyttöOlikinMies kirjoitti:

        Arvosteletko ruotsinsuomalaisia vai Tellukkaa?

        Mihin aloittaja on kadonnut?
        En ole nähnyt muita ruotsinsuomalaisia arvosteltavan paitsi Tellukkaa ja pidän tätä lähinnä poliittisena jahtina, koska Tellukka ei ole kovinkaan maahanmuuttomyönteinen.

        Se ettei vastaa Tellukan viestiin ei itseni kohdallani tarkoita muuta kuin "eipä tuohon mitään lisättävää, kun asia tulikin tuossa näpsäkkään ja fiksun napakasti".
        Mitä sitä enempää selostamaan.

        On näkynyt vuosien mittaan sellaisiakin viestejä tyyliin "ei siivooja voi olla siivooja, kun laittaa niin järkeviä viestejä". Revi siitä.

        EOC

        Olisi kannattanut jättää tuo viimeinen viesti lähettämättä, niin joku voisi vaikka uskoa ettei Telaketju kirjoita niitä itse:

        "ei voi olla siivooja, kun laittaa niin järkeviä viestejä"


        BUAAJHHAHHHHHHHHHHHHHHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA


      • somalialainen
        Eisomalialainen kirjoitti:

        Olisi kannattanut jättää tuo viimeinen viesti lähettämättä, niin joku voisi vaikka uskoa ettei Telaketju kirjoita niitä itse:

        "ei voi olla siivooja, kun laittaa niin järkeviä viestejä"


        BUAAJHHAHHHHHHHHHHHHHHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

        Olet samanlainen arvailija mitä Tellukkakin on, mikä ihmeen hinku voi olla nimetä jotain vastaajaa joksikin mitä hän ei varmaan ole.


      • somalialainen
        somalialainen kirjoitti:

        Olet samanlainen arvailija mitä Tellukkakin on, mikä ihmeen hinku voi olla nimetä jotain vastaajaa joksikin mitä hän ei varmaan ole.

        Osuit naulan kantaan, Tellukka on juuri sellainen arvailija!


      • somalialainen
        somalialainen kirjoitti:

        Osuit naulan kantaan, Tellukka on juuri sellainen arvailija!

        Tarkoitan samanlainen kuin Eisomalialainen!


      • Taikuritässä
        Tellukka kirjoitti:

        Pidin selvänä, että se oli Taikuritässä, joka minulle tuolla vastaili, koska sellainen näkyi nikki olevan. Sinun nikkisi on somalialainen, niin silloin sinä olet somalialainen yhtä paljon kuin minä olen Tellukka.
        Ei lukutaitoisen tarvitse yrittää arvailla.

        3 kpl vastauksia tähän ketjuun.
        En ole muutamaan päivään lukenutkaan näitä kirjoituksia.
        Piti oikein kerrata, kun ajatukset ovat olleet muualla.
        Hei.
        Palaisin vielä noihin vaaleihin. Siis voitko äänestää kaikenlaisissa vaaleissa
        sekä siellä että täällä, kun on kaksoiskansalaisuus? Tätä tarkoitin, kun kysyin, miten vaaleissa mene. En siis todella tiedä, oletan jotain. Joskus tuntuu, että eipä tällaisistakaan kirjoiteta. Oletetaan jotakin. Ja lisäksi olisikin hienoa osata ennustaa.
        Arvioimaan pystyy aika monikin.


      • Taikuritässä
        PikkutyttöPoistoEiJatkoo kirjoitti:

        Poistopyynnöillä ei näissä tunnu olevan vaikutusta vaikka

        <<< Esittää asiatonta sisältöä muista käyttäjistä tai uhkailla muita käyttäjiä

        Oletko itse pohtinut tuota aggressiivisuuttasi, vastaaninttämistä ja muiden pitämistä vain tyhminä?

        ---x---

        Somalialaisen ja taikurin kirjoitusasu ja rakenne on erilainen. Tosin asiat ovat yhtä aggr vast tyhm.

        No eipä sinun kommenttisi ole mikään järjen riemuvoitto.
        Kerääpä ne kynät sinne penaliisi ja lue, mitä kirjoitetaan ensin.
        Ymmärsitkö? Edes?
        Jotain tuttua omituisuutta kommentissasi.
        Mitä annettavaa sulla on. Ei mitään. Pelkkää lapsellista arvuuttelua ja arvostelua. Häpeä.


      • Taikuritässä kirjoitti:

        3 kpl vastauksia tähän ketjuun.
        En ole muutamaan päivään lukenutkaan näitä kirjoituksia.
        Piti oikein kerrata, kun ajatukset ovat olleet muualla.
        Hei.
        Palaisin vielä noihin vaaleihin. Siis voitko äänestää kaikenlaisissa vaaleissa
        sekä siellä että täällä, kun on kaksoiskansalaisuus? Tätä tarkoitin, kun kysyin, miten vaaleissa mene. En siis todella tiedä, oletan jotain. Joskus tuntuu, että eipä tällaisistakaan kirjoiteta. Oletetaan jotakin. Ja lisäksi olisikin hienoa osata ennustaa.
        Arvioimaan pystyy aika monikin.

        No sitähän minäkin, että sinun kommenttejasi ne. Osasihan sen lukea nikistä. Mitäs se tuo (mikä nikki se olikaan) höpisi, että arvailemalla laitan.

        Ruotsissa asuvat suomalaiset saavat äänestää Ruotsin kunnallis- ja landstingsvaaleissa vaikka eivät olisi Ruotsin kansalaisiakaan.
        Suomeen olen yleensä äänestänyt vain presidentinvaaleissa, koska en ole niin selvillä ehdokkaista, että osaisin mennä äänestämään eduskuntavaaleissa ketään tiettyä (ellei nyt joku hyvästi siitä minulle maksaisi). Äänestyskortteja näkyy aina tulleen.


      • Taikuritässä kirjoitti:

        3 kpl vastauksia tähän ketjuun.
        En ole muutamaan päivään lukenutkaan näitä kirjoituksia.
        Piti oikein kerrata, kun ajatukset ovat olleet muualla.
        Hei.
        Palaisin vielä noihin vaaleihin. Siis voitko äänestää kaikenlaisissa vaaleissa
        sekä siellä että täällä, kun on kaksoiskansalaisuus? Tätä tarkoitin, kun kysyin, miten vaaleissa mene. En siis todella tiedä, oletan jotain. Joskus tuntuu, että eipä tällaisistakaan kirjoiteta. Oletetaan jotakin. Ja lisäksi olisikin hienoa osata ennustaa.
        Arvioimaan pystyy aika monikin.

        Tässä ne lukee säännöt äänioikeuksista.
        http://www.vaalit.fi/fi/index/aanestajalle/ulkosuomalaistenaanestaminen.html

        Kunnanvaalit ja EU-vaalit poikkeavat kaksoiskansalaisten muusta äänioikeudesta siinä, että kunnanvaaleihin saa äänestää vain siinä kunnassa, jossa asuu pysyvästi ja EU-vaaleihin saa äänestää vain yhdellä kortilla, joko Suomen tai Ruotsin.


      • Taikuritässä

        Kiitos vastauksista. Siis kaksoiskansalaisella on melkoisesti oikeuksia. Kunnanvaalien ja EU-vaalien rajoitteet ymmärtää. Jos tarkkoja ollaan teillähän on enemmän oikeuksia tavallaan kuin meillä? Valtaa?
        Jos kaiken "ilon haluaa irtiottaa" täytynee seurata valtakuntien asioita.
        Kandeisko olla kade?
        Ehdolle asettuminen? Miten tämä tapahtuu?
        No, jos on kaksoiskansalaisuus, miten verot maksetaan?
        Täytyy tunnustaa, etten ole seurannut Ruotsin asioita tarkastikaan.
        Aikoinaan erittäin hyvä ystäväni muutti sinne, mutta yhteydet hiipuivat
        pikkuhiljaa.


      • Taikuritässä kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Siis kaksoiskansalaisella on melkoisesti oikeuksia. Kunnanvaalien ja EU-vaalien rajoitteet ymmärtää. Jos tarkkoja ollaan teillähän on enemmän oikeuksia tavallaan kuin meillä? Valtaa?
        Jos kaiken "ilon haluaa irtiottaa" täytynee seurata valtakuntien asioita.
        Kandeisko olla kade?
        Ehdolle asettuminen? Miten tämä tapahtuu?
        No, jos on kaksoiskansalaisuus, miten verot maksetaan?
        Täytyy tunnustaa, etten ole seurannut Ruotsin asioita tarkastikaan.
        Aikoinaan erittäin hyvä ystäväni muutti sinne, mutta yhteydet hiipuivat
        pikkuhiljaa.

        Kyllä se tottapuhuen vähän epäoikeudenmukaiselle kuulostaa, että on äänestäjänä valtaa kahteen maahan. Kun meitä ulkosuomalaisia on ei pelkästään Ruotsissa, vaan ympäri maapallon. Minun logiikkani kertoisi, että vain siihen maahan äänestetään, jonka kansalaisuuden on ottanut ja missä pysyvästi asuu.
        Vielä hullummalle tuntuu, että sellaiset, niinkuin lapsenikin, jotka ovat täällä syntyneet, mutta halunneet säilyttää Suomen kansalaisuuden, saisivat äänestää Suomeen jos haluaisivat. Siitä he kuitenkin itse ottavat etäisyyttä, koska tuskin edes ovat selvillä/muistavat, kuka on Suomen pääministerikään.

        Mutta etteivätkö vain kuitenkin ole käyneet äänestämässä Maraa, Tarjaa tai Saulia presidenteiksi, jos oikein muistan. Jotenkin sellainen muistikuva, että joskus olisivat olleet mukanani. Ymmärsivätkö edes mitä olivat tekemässä.

        Verotuksista en tiedä muuta kuin itseäni koskien, että tuloverot maksan tänne ja perintöverot maksoin Suomeen. Veroilmoitus näkyy tulevan silti tänne joka vuosi. Paksu nippu paperia, missä lukee sitten siellä täällä 00,00.
        Mitäs kaikkia niitä veroja onkaan? Maksanhan minä ainakin tupakkaveroa, liikevaihtoveroa ... aina Suomessa käydessäni.


      • Taikuritässä

        Vastaavassa tilanteessa käyttäisin itsekin noita oikeuksia.
        Miten sitten jaksaisi seurata asioita, jotta olisi kartalla.
        Mutta kirjoitit mulle uutisia.
        Kiitos.
        Toivottavasti kova kateus ei iske palstalla ja saatat olla kohde, mikä nyt ei ole oikein. Käsittääkseni siellä on edustuslaitos, mikä päättää ja mist et ole vastuussa.
        Nämä tiedot kuitenkin antavat näkövinkkeliä.


      • Terve.vaanmenoa kirjoitti:

        Ruotsinsuomalaisista ei tule ikänä kuuna päivänä ruotsalaisia, vaikkahe kuinka vakuuttavat. Ette ole ruotsalaisia ettekä suomalaisia. Olette juureton kansa. Espanjan asuntoja on meilläkin, eikä niillä kehua retostaminen ole meille mitään näyttelyä, että kuinka hyvin menee. RS:n tyypillistä alemmuuskompleksia

        Anteeksi vaan, mutta jos minua tarkoitat, en kehua retostele, enkä ole ruotsinsuomalainen, olen suomentuotsalaista sukua tuolta Rannikko-Suomesta, kuusi sukupolvea taaksepäin. Itse olen vahvasti suomalainen aina ja joka paikassa. Ja kaikkialla maailmassa ylpeästi kerron olevani Suomesta.

        Mutta on mielen ja sielun pienuutta alkaa halveksia ihmisiä asuinpaikkansa, tai synnyinmaansa perusteella. Ihmisen käytös ja tavat määrittävät , millaisena hänet muut kokevat. Huonotapainen, huonosti muita kohtaan käyttäytyvä ei ansaitse kenenkään kunnioitusta missään eikä milloinkaan.


    • Per-kel

      Terveisiä saunasta! Kyl me tiedetään justiinsa missä juuret on,että silleen :)

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5917
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3744
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      230
      2033
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1810
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1239
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      990
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      909
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      868
    Aihe