Olisi mielenkiintoista saada kommentteja ks.asiasta alan ammattilaisilta !
Miten luotsivene kaatuu,uppoaa ?
37
1222
Vastaukset
- KatoppaSieltä
Aiheesta on auki pari säiettä Moottoriveneily-puolella.
- turhaa.riskinottoa
Miksi luotsi siirtyy alukseen ja sieltä pois aluksen leen puolelta sen ollessa kylki tuulta päin?
http://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/2000/c22000m_tutkintaselostus/c22000m_tutkintaselostus.pdf
Suuri aluksen sortokulma vaarantaa luotsiveneen turvallisuuden. Keula tuultapäin olisi aina turvallisempaa. Silloin myös sekä luotsi että luotsiveneen kuljettaja näkisivät kohti tulevat aallot, ja siirtyminen aluksesta toiseen voitaisiin ajoittaa turvalliseksi. Laivan leenpuolella aallot tulevat molemmille täysin yllättäen.
Tuossa ei luotsivene tosin kaatunut.
Kaatuminen on kuitenkin mahdollista esim siksi, että aalto nostaa tai laskee luotsivenettä, mutta laivaan se ei juuri vaikuta, koska nostaa sitä vain pieneltä osalta kerrallaan. Kun luotsiveneen kylki on laivaa vasten painamassa laivan suuresta sortokulmasta johtuen, estää kitka sen puolen liikkeen, ja aallon vaikutus onkin voimakkaasti kallistava, eikä pelkkä pystysuora liike. Jos molempien keulat olisivat tuulta tai pikemminkin aaltojavastaan, ei tuotakaan ongelmaa olisi. - VeneenKaatajaUpottaja
Luotsiveneitä on satoja erilaisia ja yhteensä kymmeniä tuhansia. Jokaisella omat heikot kohtansa. Usein vikantuminen, pieni tai iso laiminlyönti usean sattuman summa. Jos sisälle on päässyt jotenkin toispuolisesti vettä useita prosentteja veneen painosta, niin sopiva aalto ja ohjausliike kaataa veneen. Ja jos ilmatiiviit lokeroinnit eivät ole suljettuina, ne täyttyvät vedellä viimeistään veneen noustessa kyljelleen.
- turhaa.riskinottoa
Luotsiveneitä on 1422 erilaista, ja yhteensä noin 64000. Olen nähnyt niistä monta.
- jokivene
- Köli liian kevyt aallokossa
- Plaanari61
Mikä köli. Liukuvassa veneessä! Hei herä jo.
- shshshshshöö
Plaanari61 kirjoitti:
Mikä köli. Liukuvassa veneessä! Hei herä jo.
Niin, mutta. Lähtisitkö sinä kovaan aallkkoon liukuvalla veneellä
- porax
Plaanari61 kirjoitti:
Mikä köli. Liukuvassa veneessä! Hei herä jo.
Kyseessä on onneksi puoliliukuva vene, ei kukaan rakenna liukuvaa tuollaiseen käyttöön.
- pikäköli19solmua
porax kirjoitti:
Kyseessä on onneksi puoliliukuva vene, ei kukaan rakenna liukuvaa tuollaiseen käyttöön.
Eikö noissa ole 27 solmua huiput, vai sekotanko mallin? Jos on, niin ei se oikein enää ole puolta plaania. Pitäisin max 19-20 kn rajana puoliplaanarille joka menettää vakautensa noustessa liukuun...
- kyllä.kulkee
shshshshshöö kirjoitti:
Niin, mutta. Lähtisitkö sinä kovaan aallkkoon liukuvalla veneellä
No mikä ettei, jos vene on siihen käyttöön suunniteltu ja rakennettu, kuten vaikkapa tämä:
https://www.youtube.com/watch?v=0pKJXn2Twd8
Varmasti löytyy monia muitakin aallokkoon sopivia liukuvia. - h2oheikki
kyllä.kulkee kirjoitti:
No mikä ettei, jos vene on siihen käyttöön suunniteltu ja rakennettu, kuten vaikkapa tämä:
https://www.youtube.com/watch?v=0pKJXn2Twd8
Varmasti löytyy monia muitakin aallokkoon sopivia liukuvia.Taitaa olla mainosfilmi. Ihan hyvä sinänsä. Eivät näyttäneet miten sivuaallokossa mennään, keli ei myöskään ollut vielä kovin paha
- lderh
h2oheikki kirjoitti:
Taitaa olla mainosfilmi. Ihan hyvä sinänsä. Eivät näyttäneet miten sivuaallokossa mennään, keli ei myöskään ollut vielä kovin paha
''...keli ei myöskään ollut vielä kovin paha''
Joo ei...tuuli 25m/s, aallot 5-6m, ihan normi keli esim. Suomenlahdella;) - Lelujenlelu
lderh kirjoitti:
''...keli ei myöskään ollut vielä kovin paha''
Joo ei...tuuli 25m/s, aallot 5-6m, ihan normi keli esim. Suomenlahdella;)Huomasittekin varmaan, että video on kuvattu järjestetyissä ja oikean meripelastusaluksen vierestä koko ajan seuraamassa tilanteessa. Tuolla pelivärkillä ei olisi mitään asiaa pimeälle myrskyävälle merelle, hetken ajo sivuaallokossa ja aallot viskaisivat hökötyksen nurin moneen kertaan sinne tänne ihan miten sattuisi!
- seasickseahorse
Lelujenlelu kirjoitti:
Huomasittekin varmaan, että video on kuvattu järjestetyissä ja oikean meripelastusaluksen vierestä koko ajan seuraamassa tilanteessa. Tuolla pelivärkillä ei olisi mitään asiaa pimeälle myrskyävälle merelle, hetken ajo sivuaallokossa ja aallot viskaisivat hökötyksen nurin moneen kertaan sinne tänne ihan miten sattuisi!
Ko. alus pärjää joka paikassa missä on merta, jopa yöllä.
Kun merellä testataan, turvavene, tms. on aina paikalla.
Saman firman katamaraani: https://www.youtube.com/watch?v=mf6sanF0J-0
- remuilius
Väkisin, hurjalla konevoimalla dikt bb, nurin meni!
- jokivene
Pakko olla liian kevyt köli!
- eisitäole
Löydätkö ko. venetyypistä kölin, missä sijaitsee?
- laivanrakennusta
Jokaisessa kauppalaivassakin on paikka, joka tunnetaan nimellä köli. Ei siellä silti mitään purjeveneen köliä ole.
- kaatuihan.se
Tekniikka & Talous -lehdessä epäiltiin jäähdytysjärjestelmän vuotoa. Näin vettä olisi päässyt moottoritilaan ja sopivasti keinuessaan koko vene olisi sitten kaatunut.
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/selitys-luotsiveneen-kaatumiseen-voi-loytya-jaahdytyksesta-6691505- Mattikimi
Samaa epäilen, vuotoa tarkemmin sanottuna merivesipuolella.
Se ihmetyttää että hälytys on kyllä tullut, ohjaamoon siis. Mutta eivät ole siitä kellekään ilmoittaneet? Ainakaan nykytietojen mukaan.
- asteetesiin
No, paljonko kyseistä venettä voi kallistaa ja ettei kuitenkaan vielä kaadu ympäri?
- Tutkitaan
Riippuu hyvin paljon myös olosuhteista ja tilanteesta. Venettä voidaan kallistaa tyynessä vedessä ja se toimii silloin niin kuin toimii, mutta se toimiikin aallokossa mahdollisesti jo huomattavan paljon eri tavoin. Iso ja jo isohkokin aalto voi viedä noinkin kevytrakenteista ja pienen uppouman ja syväyksen omaavaa venettä mukanaan sivusuunnassakin ja kallistaa sitä samalla. veden yläpuoliseen osaan venettä voi samanaikaisesti vaikuttaa tuulen voima jne. Veneen ja laivankin uppouman panopisteen sijainti suhteessa koko veneen painon painopisteeseen on ratkaiseva, ja se venettä oikaisemaan pyrkivä momentti on olemassa vain niin kauan kuin uppouman painopiste on sitä toista painopistettä alempana. Kriittisessä tilanteessa, kun ko. oikaiseva momentti ollaan menettämässä, ratkaisijoiksi muodostuvat muut tekijät, eli muut voimat, yhtenä niistä em. tuulen vaikutus, niin ikään aluksessa mahdollisesti olevien vapaiden nestepintojen liike tms., siis esim. tässä tapauksessa mahdollisesti aluksen runkoon tavalla tai toisella päässyt ylimääräinen vesimassa. Tämänkin venetyypin kallistuman kesto lienee ihan kokeilemallakin aikanaan mitattu, mutta ne kokeet lienee tehty laiturin vieressä tyynellä ilmalla. Kun tutkimukset etenevät, eiköhän tämäkin seikka tule esiin. Niin ikään selvitettäväksi joutunevat myös esim. ko. yrityksen koko työturvallisuuskulttuuri, henkilöstön koulutus ja koulutuksen päivittäminen jne.
- aallon.vaikutus
Ilmeisesti luotsattavan laivan peräaallon ja tavallisen aallon yhdistelmä pompsautti luotsiveneen kumoon. Luotsiveneen suunnitteluvirheen vuoksi veneestä ei ollut muuta mahdollista poistumisreittiä kuin ohjaamon ainoa ovi, joka joutuessaan veden alle oli mahdotonta saada auki.
- Montasattumaa
Lisänä tarvittiin myös peräsimen nopea ja voimakas kääntö paapuriin, joka aiheutti lopullisen kallistavan voiman kun alus oli huonoimassa vakaustilassa allon harjalla. Ja vene kaatui.
- kääntyvä.eskimo
Montasattumaa kirjoitti:
Lisänä tarvittiin myös peräsimen nopea ja voimakas kääntö paapuriin, joka aiheutti lopullisen kallistavan voiman kun alus oli huonoimassa vakaustilassa allon harjalla. Ja vene kaatui.
Ilmeisesti samoilla veneillä jatketaan luotsaamista, mutta niihin on kai tehty tai tehdään joku muutos, jotta hytistä pääsisi pois veneen ollessa nurin. Teoriassa siis sama manööveri saattaa onnistua uudelleenkin.
- On_se_kumma
kääntyvä.eskimo kirjoitti:
Ilmeisesti samoilla veneillä jatketaan luotsaamista, mutta niihin on kai tehty tai tehdään joku muutos, jotta hytistä pääsisi pois veneen ollessa nurin. Teoriassa siis sama manööveri saattaa onnistua uudelleenkin.
Miksei nittä pompsahtele sitten nurin tuo tuostakin? Paljon pahemmillakin keleillä ajelevat yhtenään.
- jännäaallon
On_se_kumma kirjoitti:
Miksei nittä pompsahtele sitten nurin tuo tuostakin? Paljon pahemmillakin keleillä ajelevat yhtenään.
Tarvitsee ilmeisesti sopivan luonnottoman ristiaallokon kaatuakseen.
- 828
L-242 kaatui 16:55. Kaatumisen näkivät ainakin Sten Nordicin kapteeni ja laivan kannella ollut luotsi. 17:07 Sten Nordicilta tehtyjen havaintojen mukaan L-242 oli kääntynyt kokonaan ympäri ja kellui pohja ylöspäin. 18:30 luotsivenettä tarkastaneet sukeltajat havaitsivat ylösalaisin olevan veneen ohjaamon oven olevan auki. Ohjaamossa ei havaittu olevan henkilöitä.
Siis ainakin tuossa vaiheessa ohjaamon ovi oli auki. - 828
828 kirjoitti:
L-242 kaatui 16:55. Kaatumisen näkivät ainakin Sten Nordicin kapteeni ja laivan kannella ollut luotsi. 17:07 Sten Nordicilta tehtyjen havaintojen mukaan L-242 oli kääntynyt kokonaan ympäri ja kellui pohja ylöspäin. 18:30 luotsivenettä tarkastaneet sukeltajat havaitsivat ylösalaisin olevan veneen ohjaamon oven olevan auki. Ohjaamossa ei havaittu olevan henkilöitä.
Siis ainakin tuossa vaiheessa ohjaamon ovi oli auki.Tarkennus edelliseen; 18:30 L-242 oli siis vielä pinnalla (ylösalaisin) kun sukeltajat tarkastivat sen ensimmäisen kerran. Vartiolaiva Turva saapui paikalle 18:58. L-242 upposi 22:53 noin 30 metrin syvyyteen kun Turvan nosturista veneeseen laitetut nostoliinat pettivät.
Sukellustoiminta pohjassa olevaan veneeseen aloitettiin 23:57 jolloin havaittiin että veneen ohjaamossa on kaksi henkilöä pelastautumispuvut päällä.
Youtubessa on videokuvaa pohjassa olevasta veneestä.
- yksplusyksonkaks
Jos laiva olisi koko tapahtuman ajan pitänyt keulan vasten aaltoja olisi luotsivene pysynyt koko ajan oikein päin ja miehistö olisi hengissä.
Kyseessä ihan selvä käyttövirhe, jonka kollegat ja koko työyhteisö sallii ja johon jopa opastetaan.
Eikä siihen näemmä puuttunut tutkintalautakuntakaan. Eivät tarkastelleet asioita ulkopuolisin silmin kuten olisi tutkijoina pitänyt, vaan alan ammattilaisten ennakkoasenteilla!- Kutterikuski
Olisin halukas katsomaan, tosin laivasta käsin kun pidät luotsiveneen laivan kyljessä kiinni rikkomatta venettä tai luotsileidareita ja löytäisit vielä jonkun hullunrohkean luotsin kiipeämään veneeseen niissä keleissä joissa luotsiveneellä toimitaan.
Onnettomuustutkintakeskus ei huomioinut jostain käsittämättömästä syystä aukiolleen ruorikonehuoneen luukun vaikutusta onnettomuuteen. - Kutterikuski
Kutterikuski kirjoitti:
Olisin halukas katsomaan, tosin laivasta käsin kun pidät luotsiveneen laivan kyljessä kiinni rikkomatta venettä tai luotsileidareita ja löytäisit vielä jonkun hullunrohkean luotsin kiipeämään veneeseen niissä keleissä joissa luotsiveneellä toimitaan.
Onnettomuustutkintakeskus ei huomioinut jostain käsittämättömästä syystä aukiolleen ruorikonehuoneen luukun vaikutusta onnettomuuteen.Siis jäi sanomatta että olisin halukas kun teet edellämainitun vastamereen ajaen.
- PukataPukata
Suunnilleen minkä tahansa veneen saa itseoikaisevaksi laittamalla katolle/targakaareen sopivan kokoisen automaattisesti laukeavan ilmapussin. Näitä on kaupallisesti saatavilla eri kokoja ja niitä näkee jonkin verran isoissa RIB -veneissä, jotka eivät rakenteensa takia käänny omia aikojaan oikein päin jos sattuvat kupsahtamaan nurin.
Maailmalla osataan kyllä luotsiveneetkin rakentaa sekä uppoamattomiksi että itseoikaiseviksi. Miksi Suomessa ei sitten välitetä/osata niin tehdä on hyvä kysymys. Olisiko samantapainen itsetyytyväisyys kuin puurakentamisessa, "kyllä me osataan", vaikka muualla maailmassa osataan puusta tehdä sekä halvemmalla että homeetonta.- Rautauoma_ja_Asbo
Kyllä Suomessa osataan valmistaa itse oikaiseva vene jos vain tilaaja on siitä valmis maksamaan. Onhan niitä tehtykin ja liikkuu Suomen merialueilla (Suomelhti Saaristomeri).
- Merenkävijä1952
Olen vuosia paasannut siitä, että luotsiveneisiin ON TEHTÄVÄ purjevenemäinen köli, tämän tyyppinen köli on mittauksissani (pienoismallitestit) vähentänyt huomattavasti veneen kallistumista sivuttaisaallokossa.
- Kutterikuski
Voisi olla hyvä joissain tilanteissa, mutta tuollaiseen onnettomuustyypin avovesikauden nopeaan veneeseen se olisi luultavimmin kelvoton koska 25 solmua suurehkossa sivumyötäisessä aallokossa tekisi hallitsemattomia liikkeitä, samoin laivan kyljellä ollessa ainakin silloin kun laiva sortaa useita asteita.
- djdjdjdjdjdj
https://www.youtube.com/results?search_query=pilotboat&search_type=&aq=f
Katelkaa tuolta, jossaki osataan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1424505- 932149
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152071Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi771918Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1421542Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541532VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1041395- 751326
- 1011307
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1201109