Muuttamassa Balille - neuvoja ja varoituksia?

Balille

Olen jo pitkään suunnitellut muuttavani 6-12 kuukaudeksi jonnekin halpaan Aasian maahan. Toki ihmiset unelmoivat tällaisesta varmaan melko usein, mutta itselle tämä olisi oikeasti varteenotettava mahdollisuus jo pelkästään sen takia, että pystyn tekemään töitäni mistä päin maailmaa tahansa. Miksi siis pysyä pelkästään Suomessa?

Olen miettinyt, ettei kovin monella ole mahdollista harjoittaa ammattiaan niin, ettei ole sidoksissa minnekään kaupunkiin tai edes maahan, joten nyt olen päättänyt toteuttaa suunnitelmani. Väliaikainen muutto on siis edessä alkukeväästä 2018.

En ole kovin kokenut matkustelija, mutta kerran olen aikaisemmin käynyt Aasiassa ja tuolloin kohteena oli Bali. Reissuni oli todella lyhyt ja siitä on jo useita vuosia aikaa, mutta tykästyin sen verran paljon, että kyseisen paikan olen valinnut kohteekseni.

Päätökseni jälkeen olen jo ehtinyt hieman tutkia käytännön asioita, mutta vielä tällä hetkellä lähes kaikki muuttoon liittyvät asiat ovat epäselvinä.

Jos jollakin on antaa mitä tahansa vinkkejä tai varoituksia mihin tahansa aiheeseen liittyen, niin olisin todella kiitollinen.

Eniten tässä vaiheessa mietityttää käytännön asiat. Viisumi, asunto, Suomessa hoidettavat asiat, miten olinpaikkani vaikuttaa veroasioihin, vakuutukset, rokotukset jne.

Vinkit edellämainittuihin ovat tällä hetkellä niitä kaikista arvokkaimpia, mutta kuten mainitsin olen kiitollinen kaikesta aiheeseen liittyvästä avusta. Yleisesti Balista, tavoista, eri alueista (esim. minne sinne kannattaisi asettua), kulttuurista jne.

2

103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ystävällinenneuvo

      Sita vain, että eihän Bali ole mitenkään erityisen halpa paikka asua, sehän on turistipaikka. Balilla käydään viikon tai parin lomamatkoilla. Se on australialaisten Alanya. Miksi siis pysyä pelkästään Balilla?

      Tee ihmeessä ensin vaikka jokin Aasian kiertomatka, joko yksin tai ryhmän kanssa, missä näet muitakin paikkoja. Valitse vasta sen jälkeen mihin haluat asettua aloillesi.

      • Balille

        Tiedän, että on olemassa halvempiakin paikkoja, mutta hinnat eivät ole pääkriteerini. On siellä kuitenkin huomattavasti paljon halvempaa asua kuin Helsingissä.. Oikeastaan enemmän paikkavalinnassani painaa se, että olen siellä käynyt jo kerran ja koska en ole kokenut matkaaja, saan ajatuksesta hieman turvallisuuden tunnetta, kun aivan kaikki ei ole uutta.

        Aasian kiertomatka on hienon kuuloinen ajatus, mutta tulen tekemään kohteessani töitä viitenä päivänä viikossa ja erityisen tärkeää on, että minulla on toimiva nettiyhteys. Toki wifejä on nykyään melkein jokaisessa paikassa, mutta en voi jättää asiaa sattuman varaan.

        Tämän takia tarvitsen ehdottomasti yhden tukikohdan "toimistokseni". Toki sieltä tulen todennäköisesti tekemään reissuja muuallekin :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe