Paras vene purjehduksen aloittamiseen

aloittelijat

Moi
Mikä olisi hyvä tai paras vene purjehdusksen aloittamiseen opetteluun 2 henkilölle .
Toki myöhemmin voi mukana olla max 4 henkilöä.

Laittakaa ehdotuksia mikä vene ?? myös mikä tekee veneestä hyvän .

116

3891

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xyachtnyt

      H-vene

    • pgdjergj

      IF. Sillä aloitin. Rauhallinen, mutta erinomainen purjehtija. Googla if båt, maskua löytyy vaikka kuinka paljon.

    • mistä.tykkäisit

      Melkein mikä hyvänsä omaan budjettiin sopiva on hyvä vene aloittaa, suorastaan paras. Äksymmät raaserit vaativat vähän urheilullisempaa asennetta aloittelijalta ja isoimmat paksumman lompakon lisäksi enemmän itseluottamusta. Suorastaan mahdottomia ei juuri olekaan.

      Jälleenmyyntiä korostetaan aina aivan turhan paljon, kun arvioita jostain venetyypistä kysellään. Ehkä ensiveneen kohdalla sillä on merkitystä. Todennäköisesti totutteluvaiheen jälkeen halutaan isompaa/nopeampaa/mukavampaa ja vanhalle halutaan uusi koti. Toisaalta, jos ensiveneeksi valittiin joku alle kymppitonnin vene, on tappio aika pieni, jos sen myyntiaika on vähän pidempi tai joutuu tinkimään paljonkin hintaa.

    • Grandsoleil2

      Itse joskus mietein samaa ja toki myös sitä ,että vaihto isompaan myöhemmin.
      Eli jälleenmyyntiäkin mietein !!

      Valitse H tai IF molemmat hyviä ja IF :LLÄ pärjää kovassakin kelissä eli on tukevampi ja rauhallisempi .

      • Jurristikko

        Tällä hetkellä sillä ei ole väliä onko H tai IF tai mikä muu tahtojaan - jälleenmyyntiä ei kannata miettiä, kun kaikkia veneitä saa lähes ilmaiseksi.
        Tietysti jos miettii kierrätystä, niin mieluummin puufolkkari kuin IF - se kelpaa kokkoon, ja purjehduksen opetteluun folkkari on taatusti yhtä hyvä kuin H tai IF.
        Aloittaja ei tosin maininnut budjettiaan, mutta ns. lähes ilmaiseksi myytäviä ovat ainakin (nyt Nettiveneessä, hintapyynti 2-3 tuhatta, tinkivaraa siis reilusti vielä ja kun kevätsesonki tulee niin valikoima tulee vielä paljon lisääntymään):
        - RJ 85 - ruotsalainen H-veneen pitkäkölinen korvike - suosittelen
        - Albin Vega - pitkäkölinen, merikelpoinen, hyvät sisätila - suosittelen
        - Guy 22 - fiksu sisäratkaisu, hyvä purjehtimaan, perämoottorin käyttö helpompaa kuin H-veneessä (halvimman hp 1200 :-o ) - suosittelen
        - Joe 17 - nostoköli, traileripursi - suosittelen
        - Teemin - vanerivene, vähän jollaimainen mutta hyvä ensivene - suosittelen
        - MF 630 - eväkölinen näppärä pikkupursi - suosittelen
        - Blekinge kryssare - ISO puuvene halvalla, vaatii harrastusta puutöihin mutta muuten hyvä ensivene - suosittelen
        - Maxi 77 - tilaihme, hyvä purjehtimaan mutta kauneus jakaa mielipiteitä - suosittelen
        - Lill Scampi - Norlinin suunnittelema => Purjevene isolla peellä - suosittelen
        - Polaris 785 - idän ihme varttitonnareissa, raaseriluonnetta mutta niinhän H-veneelläkin :) - suosittelen
        - Sunwind 20 - näppärä pikkupursi purjehduksen opetteluun - suosittelen
        - Bellona 23 - minitonnari siinä kuin Helmsman 23 tai MF tai... - suosittelen
        - Rock 20/24 - rauhallisia purjehtijoita, paljon venettä eurolla - suosittelen
        - Netta - H-veneen isosisko, alle euron/kilo - suosittelen

        Joten ihan sama minkä noista valitsee - kunhan valitsee itselleen mieleisen hyvän yksilön. Jälleenmyyntihintaa yllä mainittujen kohdalla on turha murehtia!!!
        Aloittaja ei tosin kertonut millä panostuksella on lähdössä harrastuksen pariin - voihan hänellä olla satatonnia varattuna hankintaan ja varusteluun. :-/


      • Targa31111
        Jurristikko kirjoitti:

        Tällä hetkellä sillä ei ole väliä onko H tai IF tai mikä muu tahtojaan - jälleenmyyntiä ei kannata miettiä, kun kaikkia veneitä saa lähes ilmaiseksi.
        Tietysti jos miettii kierrätystä, niin mieluummin puufolkkari kuin IF - se kelpaa kokkoon, ja purjehduksen opetteluun folkkari on taatusti yhtä hyvä kuin H tai IF.
        Aloittaja ei tosin maininnut budjettiaan, mutta ns. lähes ilmaiseksi myytäviä ovat ainakin (nyt Nettiveneessä, hintapyynti 2-3 tuhatta, tinkivaraa siis reilusti vielä ja kun kevätsesonki tulee niin valikoima tulee vielä paljon lisääntymään):
        - RJ 85 - ruotsalainen H-veneen pitkäkölinen korvike - suosittelen
        - Albin Vega - pitkäkölinen, merikelpoinen, hyvät sisätila - suosittelen
        - Guy 22 - fiksu sisäratkaisu, hyvä purjehtimaan, perämoottorin käyttö helpompaa kuin H-veneessä (halvimman hp 1200 :-o ) - suosittelen
        - Joe 17 - nostoköli, traileripursi - suosittelen
        - Teemin - vanerivene, vähän jollaimainen mutta hyvä ensivene - suosittelen
        - MF 630 - eväkölinen näppärä pikkupursi - suosittelen
        - Blekinge kryssare - ISO puuvene halvalla, vaatii harrastusta puutöihin mutta muuten hyvä ensivene - suosittelen
        - Maxi 77 - tilaihme, hyvä purjehtimaan mutta kauneus jakaa mielipiteitä - suosittelen
        - Lill Scampi - Norlinin suunnittelema => Purjevene isolla peellä - suosittelen
        - Polaris 785 - idän ihme varttitonnareissa, raaseriluonnetta mutta niinhän H-veneelläkin :) - suosittelen
        - Sunwind 20 - näppärä pikkupursi purjehduksen opetteluun - suosittelen
        - Bellona 23 - minitonnari siinä kuin Helmsman 23 tai MF tai... - suosittelen
        - Rock 20/24 - rauhallisia purjehtijoita, paljon venettä eurolla - suosittelen
        - Netta - H-veneen isosisko, alle euron/kilo - suosittelen

        Joten ihan sama minkä noista valitsee - kunhan valitsee itselleen mieleisen hyvän yksilön. Jälleenmyyntihintaa yllä mainittujen kohdalla on turha murehtia!!!
        Aloittaja ei tosin kertonut millä panostuksella on lähdössä harrastuksen pariin - voihan hänellä olla satatonnia varattuna hankintaan ja varusteluun. :-/

        Moi
        Eli aloittaja ,jopas tuli hyviä vinkkejä kiitos !! Budjetti myöhemmin isompaan max 30-40000 e jos tuntuu purjehdus niinnostavan eli ei heti viitsi heti laittaa isoa rahaa kiinni niin ,kun käy myymään kallista venettä turpiin tulee melkein aina!!

        Moottoriveneelläkin tuli vajaat 10 000e tappioa.
        Kyllä oli hauskaakin ja harrastukset maksaa.


    • Båtnef34

      H- vene on ihan mainio.

    • Vaasa233

      H-båt !!

    • kdjfhg

      Avance 24 on tiloiltaan jo parempi kuin H. Ja tosiaan IF.

    • ihan.selekee

      Bavaria 30,32,33.

      Moderneja, mukavia ja toimivia, kulkee hyvin myötäisellä. Ja pitävät hintansa, kun ostat järkevästi (tingi!!)

      Ja tärkeintä, todella paljon venettä rahalle. Päihittää vanhat juhannuskokot 100-0.

      • Jertmahg

        Kaverini osti ensi purjeveneen 38 bavarian ja toisen kesän jälkeen menee vaihtoon ...sanoi ,että paremmin purjehdittavaan .

        Uskon ,että tilalle tulee FG,Sirena 38ym.


      • sun.mielestä

        Minkä suhteet pesee vanhemmat veneet 100-0? Senkö takia, että itse tykkäät enemmän? Bavariat käsitetään edullisiksi, mutta enemmän eurolla saa kaikissa aiemmin mainitussa venetyypeissä, Enemmän eurolla, laskee sitten pituutta/€, tilavuutta/€, nopeutta/€ tai mukavuutta/€. Absoluuttisesti eniten mukavuutta saa tietenkin valitsemalla jonkun noista bavamalleista. Ja vaikka bavat pitäisivät hyvin hintansa, menettää niissä silti enemmän euroja myytäessä prosenteista riippumatta.


      • Joakim1
        Jertmahg kirjoitti:

        Kaverini osti ensi purjeveneen 38 bavarian ja toisen kesän jälkeen menee vaihtoon ...sanoi ,että paremmin purjehdittavaan .

        Uskon ,että tilalle tulee FG,Sirena 38ym.

        No ainakaan vauhtimielessä ei Bavaria 38:n vaihto FG 36 tai Sirena 38:iin tuo merkittävää muutosta. Noiden LYS-luvut ovat muutaman sadasosan sisällä. Jos Bavaria oli matalimmalla kölivaihtoehdolla, rullamastolla, kiinteälapaisella potkurilla ja ankeilla vakiopurjeilla ilman spinnua, eroa tietysti tulee on sitten verrokkina FG tai paremmin purjehdukseen varustettu Bavaria.


      • bavaria.ugh
        sun.mielestä kirjoitti:

        Minkä suhteet pesee vanhemmat veneet 100-0? Senkö takia, että itse tykkäät enemmän? Bavariat käsitetään edullisiksi, mutta enemmän eurolla saa kaikissa aiemmin mainitussa venetyypeissä, Enemmän eurolla, laskee sitten pituutta/€, tilavuutta/€, nopeutta/€ tai mukavuutta/€. Absoluuttisesti eniten mukavuutta saa tietenkin valitsemalla jonkun noista bavamalleista. Ja vaikka bavat pitäisivät hyvin hintansa, menettää niissä silti enemmän euroja myytäessä prosenteista riippumatta.

        Ihan joka mittarilla. Mukavuus ja huolettomuus edellä!!


      • Ei huono vaihtoehto. Jos ostaa sellaisen 70-luvun parin tonnin veneen, niin joutuu kyllä varautumaan sen pitkäaikaiseen säilytykseen, kun haluaa myydä. Ne ei nimittäin juuri liiku. Juuri yksi työkaveri valitti, että heidän Marieholm IF-kimppaveneensä jää ehkä ikuisiksi ajoiksi kaverin tontille pressun alle makaamaan, kun kiinnostusta siihen ei vain ole ollut. Sen nyt varmaan saisi halvalla, kuulemma kuitenkin hyvä vene.

        2000-luvun Bavariasta saa huomattavasti paremman purjehduselämyksen, ja sen saa myytyäkin. Nyt kun talous vetää, alkaa kiinnostavat veneet taas liikkua, mutta mahtaako noi vuosia maissa olleet vanhat veneet enää kiinnostaa uutta polvea?


      • kesätulee2

        Kyllä bavaria on hidas ja kansi liikkuu, kun kivelle karautat !!

        Maestro, Baltic 42 dp pesee jokaisen Bavarian, joka suhteessa.
        Najad 441 , fg 39 ,Salona 45r,Arcona 400 ja x-yacht

        Tässä on veneitä noista 4 olen purjehtinut kaverien kanssa ja yksikään Bavaria ei ole mennyt ohi vaan ollan menty ,kuin juna esim 46 cruiser .....jäi katselemaan lippuamme.


      • Bjässe
        kesätulee2 kirjoitti:

        Kyllä bavaria on hidas ja kansi liikkuu, kun kivelle karautat !!

        Maestro, Baltic 42 dp pesee jokaisen Bavarian, joka suhteessa.
        Najad 441 , fg 39 ,Salona 45r,Arcona 400 ja x-yacht

        Tässä on veneitä noista 4 olen purjehtinut kaverien kanssa ja yksikään Bavaria ei ole mennyt ohi vaan ollan menty ,kuin juna esim 46 cruiser .....jäi katselemaan lippuamme.

        Bacarian kokonaisylivoimaa silti. Arconat ja X't on jees, mutta loput Kekkosenaikaisia vanhoja ruuhia.


      • per.euro
        bavaria.ugh kirjoitti:

        Ihan joka mittarilla. Mukavuus ja huolettomuus edellä!!

        Enenmmän mukavuutta saa tietenkin. Mutta ei läheskään niin moninkertaisesti kuin hintaeroa on. Entäs sitten huolettomuus. Vanha totuus on se, että huoleton on hevoseton mies. Ja huolettomampi on halvan veneen omistaja.


      • raumanmies
        Bossu kirjoitti:

        Ei huono vaihtoehto. Jos ostaa sellaisen 70-luvun parin tonnin veneen, niin joutuu kyllä varautumaan sen pitkäaikaiseen säilytykseen, kun haluaa myydä. Ne ei nimittäin juuri liiku. Juuri yksi työkaveri valitti, että heidän Marieholm IF-kimppaveneensä jää ehkä ikuisiksi ajoiksi kaverin tontille pressun alle makaamaan, kun kiinnostusta siihen ei vain ole ollut. Sen nyt varmaan saisi halvalla, kuulemma kuitenkin hyvä vene.

        2000-luvun Bavariasta saa huomattavasti paremman purjehduselämyksen, ja sen saa myytyäkin. Nyt kun talous vetää, alkaa kiinnostavat veneet taas liikkua, mutta mahtaako noi vuosia maissa olleet vanhat veneet enää kiinnostaa uutta polvea?

        Moikka missä IF on voisi kiinnostaa
        laita infoa [email protected]


      • huoltomies4
        Bjässe kirjoitti:

        Bacarian kokonaisylivoimaa silti. Arconat ja X't on jees, mutta loput Kekkosenaikaisia vanhoja ruuhia.

        Lättäpohja huono kryssillä/vasta-aallokossa hakkaa ihan pirusti .
        eikä todellakaan mikään kestävin vene.


      • Bjässe
        huoltomies4 kirjoitti:

        Lättäpohja huono kryssillä/vasta-aallokossa hakkaa ihan pirusti .
        eikä todellakaan mikään kestävin vene.

        Lättäpohja ei ole enää lättä kun vene kallistuu. Jokainen Bava kestää kuitenkin joka tapauksessa enemmän kun kippari. Todennäköisesti myös enemmän kun Kekkosenajan keksinnöt.


      • raumanmies kirjoitti:

        Moikka missä IF on voisi kiinnostaa
        laita infoa [email protected]

        Laitoin työkaverilleni osoitteesi.


      • Macee
        Bossu kirjoitti:

        Ei huono vaihtoehto. Jos ostaa sellaisen 70-luvun parin tonnin veneen, niin joutuu kyllä varautumaan sen pitkäaikaiseen säilytykseen, kun haluaa myydä. Ne ei nimittäin juuri liiku. Juuri yksi työkaveri valitti, että heidän Marieholm IF-kimppaveneensä jää ehkä ikuisiksi ajoiksi kaverin tontille pressun alle makaamaan, kun kiinnostusta siihen ei vain ole ollut. Sen nyt varmaan saisi halvalla, kuulemma kuitenkin hyvä vene.

        2000-luvun Bavariasta saa huomattavasti paremman purjehduselämyksen, ja sen saa myytyäkin. Nyt kun talous vetää, alkaa kiinnostavat veneet taas liikkua, mutta mahtaako noi vuosia maissa olleet vanhat veneet enää kiinnostaa uutta polvea?

        Mitä väliä sillä on? Jos ostaa parin tonnin veneen, ei jälleenmyyntiarvolla ole yhtään mitään merkitystä. Sitä paitsi joka ikisen ehjän ja toimivan veneen saa myytyä, pitää vain laskea hinta kohdalleen.


      • Macee kirjoitti:

        Mitä väliä sillä on? Jos ostaa parin tonnin veneen, ei jälleenmyyntiarvolla ole yhtään mitään merkitystä. Sitä paitsi joka ikisen ehjän ja toimivan veneen saa myytyä, pitää vain laskea hinta kohdalleen.

        Ja sillä välin purjehtii yhdellä Suomen huonoimmista purjeveneistä. Talouden nyt piristyttyä voi olla, että myyntitappio on samansuuruinen, muutaman tonnin, myös 2000-luvun Bavariassa kahden vuoden kuluttua. Pari vuotta 30 000 euron lainaa maksaa korkokuluina jotain pari tonnia. Sen verran siis maksat parhaassa tapauksessa siitä, että purjehdit hyvällä veneellä. Voi myös olla, että se Bavaria riittää sinulle pitkäksi aikaa, jolloin ei tule ollenkaan myyntitappiota. Jos purjehduksesta innostut, siitä parin tonnin veneestä todennäköisesti luovut aika pian.


      • Poijgfd
        Bossu kirjoitti:

        Laitoin työkaverilleni osoitteesi.

        Kiitos ,soiteltiin jo .
        Terv. P


      • EtSeSiitä
        Bossu kirjoitti:

        Ei huono vaihtoehto. Jos ostaa sellaisen 70-luvun parin tonnin veneen, niin joutuu kyllä varautumaan sen pitkäaikaiseen säilytykseen, kun haluaa myydä. Ne ei nimittäin juuri liiku. Juuri yksi työkaveri valitti, että heidän Marieholm IF-kimppaveneensä jää ehkä ikuisiksi ajoiksi kaverin tontille pressun alle makaamaan, kun kiinnostusta siihen ei vain ole ollut. Sen nyt varmaan saisi halvalla, kuulemma kuitenkin hyvä vene.

        2000-luvun Bavariasta saa huomattavasti paremman purjehduselämyksen, ja sen saa myytyäkin. Nyt kun talous vetää, alkaa kiinnostavat veneet taas liikkua, mutta mahtaako noi vuosia maissa olleet vanhat veneet enää kiinnostaa uutta polvea?

        Höpö höpö. Myin 5 vuotta sitten ensiveneeni Guy22:n. Pistin elokuussa myyntiin, ja useita katsojia lähes riesaksi asti. Myin tinkimättä joulukuussa valitsemalleni asiakkaalle, josta arvelin syntyvän vähiten vaivaa myynnin jälkeen (tyhmiä kysymyksiä ja rutinaa virttyneistä skuuttiköysistä tai savisesta ankkurista). Samaan aikaan myyntiin tulleista pirkkapurkkareista (ainakin yksi Hanse ja pari Bavariaa) oli myynnissä vielä alennetuilla hinnoilla kaksi vuotta myöhemmin. Yksi näistä näemmä vieläkin.


      • Olgajakalle

        Sellainen huomio,että rikin koosta on suurimmaksi osaksi kiinni veneen kulku.Mastoa ja puomia saa isommaksi ,jos vauhtia haluaa lisää.Rikin muokkaaminen on kuitenkin se halvin tapa saada potkua lisää...tietysti siinäkin hommassa pitää olla järki päässä!!!


      • vielä.halvempaa
        Olgajakalle kirjoitti:

        Sellainen huomio,että rikin koosta on suurimmaksi osaksi kiinni veneen kulku.Mastoa ja puomia saa isommaksi ,jos vauhtia haluaa lisää.Rikin muokkaaminen on kuitenkin se halvin tapa saada potkua lisää...tietysti siinäkin hommassa pitää olla järki päässä!!!

        Rikin ja purjeiden uusimisen hinnalla saa kyllä samalla isomman veneen uuden rikin alle. Puhumattakaan siitä, että samalla köli olisi pitänyt vaihtaa syvempään, jottei suorituskyky jäisi vain myötätuulille. Pieniksi jääneistä vanhoista tavaroista saa myydessä kilohinnan.


      • TS36
        Olgajakalle kirjoitti:

        Sellainen huomio,että rikin koosta on suurimmaksi osaksi kiinni veneen kulku.Mastoa ja puomia saa isommaksi ,jos vauhtia haluaa lisää.Rikin muokkaaminen on kuitenkin se halvin tapa saada potkua lisää...tietysti siinäkin hommassa pitää olla järki päässä!!!

        Mieluummin ostaa valmiiksi sellaisen veneen, jossa on tarpeeksi purjealaa. Mutta toki käytettyyn joutuu purjeet ostamaan (tai siihen on varauduttava), mikäli haluaa veneen ominaisuudet hyödyntää. Tai mikä järki on pitää kallista venettä hyödyntämättä sen ominaisuuksia?


      • RMRM
        Olgajakalle kirjoitti:

        Sellainen huomio,että rikin koosta on suurimmaksi osaksi kiinni veneen kulku.Mastoa ja puomia saa isommaksi ,jos vauhtia haluaa lisää.Rikin muokkaaminen on kuitenkin se halvin tapa saada potkua lisää...tietysti siinäkin hommassa pitää olla järki päässä!!!

        Purjeiden kasvattaminen lisää vain kevyen tuulen nopeutta. Kovan tuulen nopeuteen se ei vaikuta mitään, koska silloin purjepinta-alaa on jo tarpeeksi, usein liikaakin (reivataan tai muuten vähennetään purjeiden tehoa).


      • Anonyymi
        Bjässe kirjoitti:

        Lättäpohja ei ole enää lättä kun vene kallistuu. Jokainen Bava kestää kuitenkin joka tapauksessa enemmän kun kippari. Todennäköisesti myös enemmän kun Kekkosenajan keksinnöt.

        Älä naurata


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Ja sillä välin purjehtii yhdellä Suomen huonoimmista purjeveneistä. Talouden nyt piristyttyä voi olla, että myyntitappio on samansuuruinen, muutaman tonnin, myös 2000-luvun Bavariassa kahden vuoden kuluttua. Pari vuotta 30 000 euron lainaa maksaa korkokuluina jotain pari tonnia. Sen verran siis maksat parhaassa tapauksessa siitä, että purjehdit hyvällä veneellä. Voi myös olla, että se Bavaria riittää sinulle pitkäksi aikaa, jolloin ei tule ollenkaan myyntitappiota. Jos purjehduksesta innostut, siitä parin tonnin veneestä todennäköisesti luovut aika pian.

        Hahahaha, ostaako joku piuhalla veneitä xD


    • MattiPitkäne

      Jasmine 25. Kaikki mukavuus vajaassa kahdeksassa metrissä. Itselläni ensiveneenä 2005-2009. Nyt mennään jo 38ft.

    • Maa-Krapu

      Avance 33 tai 36. Purjehtii hienosti ja nousee tuuleen, ottaa aallot nätisti, kestävä ja kaunis katsoa. Helppo käsitellä 1-2 hengellä. Lukaiseppa Vene-lehden arvostelu parin kk takaa Avance 36:sta. Oli arvioijalla melkein tippa linssissä ja ylisanat meinasivat loppua. Kaverit kuitenkin testaa uusiakin veneitä työkseen.
      Ei kannata ottaa liian pientä, koska voi olla vaikea päästä eroon sitten kun tulee perhettä ja tarvii lisäpunkkia. Itse hankin eka veneeksi Avance 33:n enkä ole kertaakaan katunut.

      • Anonyymi

        Peter Norlin suunnitellut nuo Avancet?


    • h_vene_on_hyvä

      Komppaan Bossua, jälleenmyyntihinta ei ole niinkään ongelma, vaan se että veneen saa kaupaksi. Siksi suositukseni on ( ninkuin monen muunkin) H-vene. Se on yleinen, kaikki tietää sen, menee kaupaksi aina kun ei pyydä liikaa.

      Lisäksi H-vene on hyvä purjehtimaan: se ei vikuroi ja on helppo käsitella, mutta myös sen verran herkkä, että huomaa jos säätää purjeet ihan väärin.

      • gdsagsahg

        Kuitenkin on myös niin, että purjehdus lajina on aivan eri H-veneellä kuin 30-jalkaisella Bavarialla tai ylipäätään vakaalla sisämoottorisella veneellä. Nykyään kuljen 40-jalkaisella purjeveneellä ja monesti kaiholla muistelen sitä veden läheisyyttä ja tuntumaa, jonka H-veneestä sai. Mitä isompaan ja korkealaitaisempaan veneeseen vaihtaa, sitä kauemmas se tunne häviää. Toki sadesäällä on mukavampaa, kun tunnelma ja mukavuus ei enää ole ihan teltan tasolla.


      • h_vene_on_hyvä
        gdsagsahg kirjoitti:

        Kuitenkin on myös niin, että purjehdus lajina on aivan eri H-veneellä kuin 30-jalkaisella Bavarialla tai ylipäätään vakaalla sisämoottorisella veneellä. Nykyään kuljen 40-jalkaisella purjeveneellä ja monesti kaiholla muistelen sitä veden läheisyyttä ja tuntumaa, jonka H-veneestä sai. Mitä isompaan ja korkealaitaisempaan veneeseen vaihtaa, sitä kauemmas se tunne häviää. Toki sadesäällä on mukavampaa, kun tunnelma ja mukavuus ei enää ole ihan teltan tasolla.

        Niin juuri. Siksi jos haluaa *opetella purjehtimaan*, niin se kannattaa tehdä H:lla , ei Bavarialla tai Avance 36:lla.
        Paitsi että purjeiden säätö on ihan samaa molemmissa. Helpompi vain opetella se H:n kokoisella.
        Jos osaat purjehtia H:lla, niin osaat purjehtia 40-jalkaisellakin. (purjehtia= säätää ja muuten hoidella purjeet, purjehtia eri kursseja (luovia/myötäinen) ja navigoida.
        Erot tulevat rantautumisessa, lähtemisessä ja siinä että voimat ovat purjeiden ja veneen käsittelyssä paljon kovemmat -käsivoimat ei riitä isossa juuri mihinkään, H:ssa riittää melkein kaikkeen.
        Asuminen on sitten ihan totaalisesti toinen juttu, mutta se ei olekaan purjehtimista :)


      • Eipientäei

        Älä osta lian pientä venettä ....se ei kannata...ensimmäisen kesän jälkeen kadut ja mietit miten tosta "H tai A" päsee eroon!!Ostat riittävän ison ,jossa mahtuu olemaan niin ,ettei sinne tarvitse kontata sisätiloihin!!Yli 30 jalkaisia veneitä saa edullisesti käytettynä...tai jos ostat uuden?


      • samaan.hintaan.melkein
        Eipientäei kirjoitti:

        Älä osta lian pientä venettä ....se ei kannata...ensimmäisen kesän jälkeen kadut ja mietit miten tosta "H tai A" päsee eroon!!Ostat riittävän ison ,jossa mahtuu olemaan niin ,ettei sinne tarvitse kontata sisätiloihin!!Yli 30 jalkaisia veneitä saa edullisesti käytettynä...tai jos ostat uuden?

        Joo, eihän uusi maksa kuin 10-50 kertaa enemmän kuin se kontattava. Eihän sellaisella pikku erolla ole mitään merkitystä kannattavuuteen.

        Joe 17 ja muutamat J 80:n tapaiset urheiluveneet tosiaan ovat vähän kontattavaa mallia, muihin pääsee kävellenkin.


      • Sepposulkapäässä

        Kyllä H-veneeseen mahtuu kävelemään suorana sisään jos on 130 senttinen!


      • hattu.päästä
        Sepposulkapäässä kirjoitti:

        Kyllä H-veneeseen mahtuu kävelemään suorana sisään jos on 130 senttinen!

        Kävelemään ja kävelemään selkä suorana ovat eri asioita. Ja H-veneenkin monen muun ohella kokeneena voin sanoa, ettei siinä kovin syvään tarvitse kyyristellä, siinä on kuitenkin aika syvä runko.


      • Anonyymi
        Eipientäei kirjoitti:

        Älä osta lian pientä venettä ....se ei kannata...ensimmäisen kesän jälkeen kadut ja mietit miten tosta "H tai A" päsee eroon!!Ostat riittävän ison ,jossa mahtuu olemaan niin ,ettei sinne tarvitse kontata sisätiloihin!!Yli 30 jalkaisia veneitä saa edullisesti käytettynä...tai jos ostat uuden?

        Täyttä paskaa. Jokaisella lisätyllä metrillä veneen kulut kaksinkertaistuvat veneen hinta mukaanlukien.


    • Aloittajauklo

      Hyvää juttua !! jos h-sytyttää ja purjehdus kiinnostaa ,niin vene vaihtuu unelmaan Sveden yacht 34 piste.

    • tosipurjehtija847

      Jaa että PARAS vene purjehduksen aloittamiseen opetteluun? Sellainen, joka kaatuu kun tekee virheitä. Tarkempi venemalli riippuu siitä, onko vene oikaistava itse vai onko paikalla pelastushenkilökuntaa.

    • manitoolks

      Mielestäni tässäkin vanha totuus on syytä pitää mielessä:

      Aloita halvalla ja vaihda isompaan jos homma maistuu....kaikille se ei maistu sitten kuitenkaan. Taloudellisen tappion mahdollisuutta kannattaa minimoida juuri näin.

      Toinen totuus on myös se, että kun ollaan jossain 25-30 jalkaisissa, niin kaksi lisämetriä pituuteen kolminkertaistaa hankintahinnan ja tuplaa ylläpitokulut. Euforian määrä ei kasva lähellekään samassa suhteessa....eli osta vene tarpeeseen, äläkä velalla. Yli-isoja velkapommeja näkee merellä paljon. Yksikin "kapteeni" kertoi avoimesti miten maksaa venettään 10 vuotta. Mahtaa nytkin olla kiva maksaa talvella erää 65/100, kun samalla pitää jo miettiä päivityksiä jotka isompiin veneisiin - yllätys yllätys - maksaa paljon.

      • Velallinenpitkään

        """Yksikin "kapteeni" kertoi avoimesti miten maksaa venettään 10 vuotta."""
        Kyllä aika harvassa on ne ihmiset, jotka ostavat tuosta vaan sadan tonnin paatin ilman lainaa!
        Itse otin myös 10 vuoden lainan veneenostoon. Entä sitten? Korko on alhaalla ja rahaa se vaan on.


      • eurot
        Velallinenpitkään kirjoitti:

        """Yksikin "kapteeni" kertoi avoimesti miten maksaa venettään 10 vuotta."""
        Kyllä aika harvassa on ne ihmiset, jotka ostavat tuosta vaan sadan tonnin paatin ilman lainaa!
        Itse otin myös 10 vuoden lainan veneenostoon. Entä sitten? Korko on alhaalla ja rahaa se vaan on.

        Ai, ystäväpiirissäni kukaan ei osta velaksi venettä, ollaan viisikymppisiä ja veneet satojatuhansia, saatu vanhan ajan kasvatus rahan käytöstä ja sen tekemisestä. Mukava elää, kun ei liekaa pankin suuntaan mistään, päin vastoin...


      • UffeSundqvist
        Velallinenpitkään kirjoitti:

        """Yksikin "kapteeni" kertoi avoimesti miten maksaa venettään 10 vuotta."""
        Kyllä aika harvassa on ne ihmiset, jotka ostavat tuosta vaan sadan tonnin paatin ilman lainaa!
        Itse otin myös 10 vuoden lainan veneenostoon. Entä sitten? Korko on alhaalla ja rahaa se vaan on.

        Tyypillinen huonon taloudenpidon ajatus: "Korko on alhaalla ja rahaa se vaan on."

        Välttämättömyydet ostetaan velaksi, harrastukset ja nautinnot massin mukaan.


      • Velallinenpitkään kirjoitti:

        """Yksikin "kapteeni" kertoi avoimesti miten maksaa venettään 10 vuotta."""
        Kyllä aika harvassa on ne ihmiset, jotka ostavat tuosta vaan sadan tonnin paatin ilman lainaa!
        Itse otin myös 10 vuoden lainan veneenostoon. Entä sitten? Korko on alhaalla ja rahaa se vaan on.

        Niinpä. Monille kysymys on siitä, pysyykö rannalla, vai ottaako velkaa ja purjehtii. Yksi tuttu totesi, että hän katuu vain sitä, ettei ostanut venettä aiemmin ja velaksi osti nytkin.


      • pieni.velka
        Bossu kirjoitti:

        Niinpä. Monille kysymys on siitä, pysyykö rannalla, vai ottaako velkaa ja purjehtii. Yksi tuttu totesi, että hän katuu vain sitä, ettei ostanut venettä aiemmin ja velaksi osti nytkin.

        Aikanaan tuli otettua lainaa ensimmäiseen 20-jalkaiseen. Se oli hyvä päätös, jota en ole katunut. Vene on kaksi kertaa vaihtunut sen jälkeen isompaan, mutta velalliseksi ei veneiden takia ole sen koommin tarvinnut joutua. Neljän vuosikymmenen jälkeen sen ensimmäisen velan maksu tuntuu viikkorahoilta.

        Oma ohjeeni siis olisi: aloita ajoissa, mutta pysy sen jälkeen käteisessä.


      • LuottoaSantanderilta
        Bossu kirjoitti:

        Niinpä. Monille kysymys on siitä, pysyykö rannalla, vai ottaako velkaa ja purjehtii. Yksi tuttu totesi, että hän katuu vain sitä, ettei ostanut venettä aiemmin ja velaksi osti nytkin.

        Eli ei ollut varaa harrastukseen. Luonnossa liikkuminen on mahdollista halvemmallakin. Surullinen esimerkki nykypäivän talousongelmista. Laskusuhdanteessa, joka tulee kuitenkin vääjäämättä, sen purkkarin "käypä arvo" putoaa melkoisesti ja ostajia on harvemmassa. Toivottavasti elämiseen vaadittava maksukyky säilyy silloinkin.


      • LuottoaSantanderilta kirjoitti:

        Eli ei ollut varaa harrastukseen. Luonnossa liikkuminen on mahdollista halvemmallakin. Surullinen esimerkki nykypäivän talousongelmista. Laskusuhdanteessa, joka tulee kuitenkin vääjäämättä, sen purkkarin "käypä arvo" putoaa melkoisesti ja ostajia on harvemmassa. Toivottavasti elämiseen vaadittava maksukyky säilyy silloinkin.

        Olihan varaa, kun pystyy maksamaan lainaa. Se kaveri joutuu maksamaan hyvätuloisten solidaarisuusveroa, joten tuloja on, mutta ei viitsinyt säästää muutamaa vuotta siinä vaiheessa, kun päätti hankkia veneen, vaan hankki veneen heti.


      • UAHUHHAHAAAHUUUHHU
        UffeSundqvist kirjoitti:

        Tyypillinen huonon taloudenpidon ajatus: "Korko on alhaalla ja rahaa se vaan on."

        Välttämättömyydet ostetaan velaksi, harrastukset ja nautinnot massin mukaan.

        Kas kas ...Uffe on vähän kateellinen kun ei uskalla panostaa venelainaan!!!!


    • Antilla30

      Hyviä suosituksia. Itse olen varsin samaa mieltä kuin nim. Jurristikko. Kannattaa aloittaa yksinkertaisella, halvalla ja terveellä konstruktiolla. Muutaman tonnin purrella pääsee hyvin matkapurjehduksen tuntumaan ja voi miettiä, kiinnostaako homma. Itse seilasin liki kymmen vuotta Albin Viggenillä ja nyt 30-jalkaisella puolitonnarilla. Suurempaa en ole kaivannut 38 purjehduskesän jälkeen.

      • Jos miehistöä on 1-2 henkilöä, se on ok, mutta jos on 5-henkinen perhe, joku H-vene saattaa tuntua ahtaalta.


      • R33BlueEyes

        Itse aloitin varttitonnarilla (jos optaria ei lasketa) ja sellaista voin muillekin suositella. Voimat omat vielä hyvin maltillisia mutta monissa sisätilat ja varustus riittävät tarvittaessa matkapurjehdukseenkin. Löytyy wc, liesi, jääkaappi, lämppäri ja 5 makuupaikkaa. Vanhoista veneistä pitää vain löytää hyvin pidetty terve yksilö.


    • hbåtklubiåland

      Kysymykseen vastaisn H-vene on mainio harrastuksen sisään pääsyyn sillä voi vaikka kisata myöhemmin jos kiinnostaa.

      • Marjaniemenmansikka

        Voihan sitä kisata millä veneellä tahansa?Ja ..H-vene on kyllä nätti ,mutta ahdas.Viime kesänä 2 nuorukaista tuli vihreällä H- veneellä Isoonsaareen .Noituivat perämoottorin huonoa käytettävyyttä ja sisätilojen kehnoutta.Olivat puheliaalla päällä ja sanoivat ,että venehankinnassa olisi kannattanut budjettia lisätä reilusti ettei tarvitsisi leikkiä tälläisellä rimpulalla.Jotain sekin kertoo!


      • Marjaniemenmustikka
        Marjaniemenmansikka kirjoitti:

        Voihan sitä kisata millä veneellä tahansa?Ja ..H-vene on kyllä nätti ,mutta ahdas.Viime kesänä 2 nuorukaista tuli vihreällä H- veneellä Isoonsaareen .Noituivat perämoottorin huonoa käytettävyyttä ja sisätilojen kehnoutta.Olivat puheliaalla päällä ja sanoivat ,että venehankinnassa olisi kannattanut budjettia lisätä reilusti ettei tarvitsisi leikkiä tälläisellä rimpulalla.Jotain sekin kertoo!

        Kertoohan se niistä nuorukaisista paljonkin. Miksi sellaiseen paikkaan kuin Isosaareen tullessa siihen prutkuunkaan kajosivat.


    • Hobootti

      Vastaan myös H, ja sillä olen itsekin aloittanut vuonna 1975. Ei vastaa tämän päivän asumismukavuustasoa, mutta on lähes ilmainen ja purjehtii hienosti. Sillä kun opettelee purjehtimaan, voi sitten upgreidata vuoden tai parin päästä asuttavampaan malliin. Ainoa miinus koneen käyttö takatuhdolta.

      • Kahdeksanprossaa

        Eikä tuo koneen sijoituskaan mikään ongelma ole, vaan lähinnä tottumuskysymys.


    • Ålandmaariej

      Jag tycker om h-båt .

    • hvenejäsen

      H-vene on hyvä ja purjehduksen aloitteluun hyvä,sekä miksi ei myöhemminkin .
      veneen ainut miinus perämoottorin pitkällä olo ...toki purjeillakin pääsee laituriin .

    • hseglare

      Helppo valinta ja se on H-vene

    • Antilla30

      Moni on liputtanut H-veneen puolesta. Ihan hyvä suositus. Myös Albin Express on hyvä ensivene. Herkkä kuin H, mutta hieman asuttavampi. Myös peräprutkun käsittely on selvästi helpompaa, mikä on aloittelijan purressa hyvä ominaisuus. Käyttäjäkokemuksia on myös runsaasti saatavilla.

      • TUUNARIJEKKU

        Ääni Albin Expressille...jää H seisomaan kun Albin Express lähtee!


      • h_on_hyvä
        TUUNARIJEKKU kirjoitti:

        Ääni Albin Expressille...jää H seisomaan kun Albin Express lähtee!

        Nopeus on purjehtimista opeteltaessa täysin toissijainen ominaisuus.


    • Nyströrnlex

      H-vene ja lohi 25 ,sekä bluebird 25 .

    • Niveö44

      Purjehtijana valinta on helppo osta H-VENE et kadu ja opit purjehduksen niksit.

    • bobo44

      H-vene ehdottomasti kevyt ja hyvä.

      • Bulbilompakossa

        Inferno 26 syö H-veneitä aamupalaksi kun vauhdista puhutaan.Osta se!


    • PurjehtimaanTuomittu

      Täällä on mainittu esimerkiksi H, IF ja Albin Viggen. Näistä äänestän kahta ensiksi mainittua. Joukkoon lisäisin vielä vanhan kunnon Folkkarin. Ne kaikki ovat riittävän hyviä ja nautittavia purjehtia. Viggen on monella tapaa loistava vene ja helppo käsitellä. Sen tarjoama tuntuma luovilla oli kuitenkin ainakin itselleni lievä pettymys. Luoviminen kun kuitenkin on purjehduksen suola ja pippuri.

    • Hii-o-hoi

      H-veneeseen kannattaa aloittelijan ehdottomasti hommata ratasastajat isopurjeeseen. Helpottaa purjeen nostoa tosi paljon köysiliikkiin verrattuna. Ratsastajilla isopurje pysyy koko etuliikin matkalta koko ajan kiinni mastossa, eikä purjetta tarvitse nostettaessa syöttää uraan niinkuin köysiliikin kanssa.

      Jos aikoo harrastaa retkeilyä, niin yksi reivirivi kannattaa myös hankkia isoon.
      Kumpikaan ei maksa paljoa purjeneulomossa teetettynä.

    • NOtoOLDschool

      Täällä on paha asennevika.

      Tottakai purjehduksen voi aloittaa isolla veneellä ja tottakai purjehtimaan oppii isolla veneellä. Itseasiassa, kun pienet veneet ovat katoavaa kansanperinnettä niin harrastus kannattaa aloittaa mahdollisimman järeällä kalustolla. Tällöin saa ison veneen turvamarginaalit ja järkeä käyttämällä pärjää hienosti.

      Jos fygyä on niin kaikki vanhat pommit ja halvat rimpulat pois pohdinnoista ja kunnon kalustoa alle. On vaan niin Kekkosenaikaista asennetta, että pienellä pitää opetella. Ansaita se isompi, voi voi...

      • ansaita.pitää

        Juu, eihän se ole asenteen lisäksi muusta kuin rahasta kiinni. Ostaako opintolainalla veneen ja aloittaa purjehtimisen vai odottaako 10 v tai enemmän taloudellisen tilanteen kohentumista. Itse tein aikanaan mielestäni erinomaisen valinnan, vuokra-asunto, vanha halpa auto ja pieni halpa vene ennen opintojen loppuun saattamista. Siihen aikaan se pienikin vene oli nykytilanteeseen verrattuna kallis. Rahan suhteen se isompi vene pitää toden totta ansaita.


      • gjfsjsfg

        Opiskelija varmaan voisi opintolainalalla hankkia sen H-veneen, mutta miten veneen nostot, laskut, laituripaikka jäsenmaksu ja talvisäilytys? Meidän kerhossa, joka on Helsingin halvimpia tulee noista H-veneen kokoiselle yhteensä 800 eur/v. Vakuutus sentään on halpa parikymppiä vuodessa. Helsingin kaupungin paikalla tulee muuten saman hintaiseksi, jos haluaa sähkön, veden ja portin. Satasen voi säästää, jos tyytyy kaupungin sähköttömään paikkaan. Vastaavasti meidän kerhossa vuosikulut 36-jalkaiselle Bavarialle olisivat 1100 eur. Suurin ero tulee vakuutuksesta joka täytyy Bavarialle olla kasko ja maksaa n. 600 eur/v.


      • ansaita.pitää
        gjfsjsfg kirjoitti:

        Opiskelija varmaan voisi opintolainalalla hankkia sen H-veneen, mutta miten veneen nostot, laskut, laituripaikka jäsenmaksu ja talvisäilytys? Meidän kerhossa, joka on Helsingin halvimpia tulee noista H-veneen kokoiselle yhteensä 800 eur/v. Vakuutus sentään on halpa parikymppiä vuodessa. Helsingin kaupungin paikalla tulee muuten saman hintaiseksi, jos haluaa sähkön, veden ja portin. Satasen voi säästää, jos tyytyy kaupungin sähköttömään paikkaan. Vastaavasti meidän kerhossa vuosikulut 36-jalkaiselle Bavarialle olisivat 1100 eur. Suurin ero tulee vakuutuksesta joka täytyy Bavarialle olla kasko ja maksaa n. 600 eur/v.

        Meidän seurassa H-vene pääsee kyllä halvemmalla vastaavanlaisilla Helsingin laitureilla ja talvitelakoinneilla, vaikka emme Stadin halvin seura olekaan. Mutta satanen sinne tänne ei ratkaise, sen sijaan monta kymmentä tuhatta hankintahinnassa on opiskelijalle ylittämätön kynnys. Satuitko miettimään kustannuksissa lainan korkoja, opiskelijan asemakaan lainaneuvotteluissa ei ole kaksinen?


      • dshagsdg

        No opintolainahan on edullista verrattuna venelainaan ja siihen saa veilä valtiontakauksen. Maksimissaan sitä saa 5 vuodelta 29 250 eur. Kyllä sillä vähän H-venettä parempiakin menopelejä hankkii. Nythän tuolla nettiveneessä on pyörinyt sen hintaisia Swaneja ja Balticejakin. Jo pienenkin veneen ylläpito on hyvin kallista ja työlästä, joten kannattaa suoraan panostaa siihen Bavariaan.


      • RMRM

        "ison veneen turvamarginaalit "
        Mitkä ihmeen turvamarginaalit? Aloittelijallle pieni vene on turvallisempi kuin iso, kun on pienet voimatkin. Pahaan myrskyyn aloittelija ei mene.


      • RMRM
        gjfsjsfg kirjoitti:

        Opiskelija varmaan voisi opintolainalalla hankkia sen H-veneen, mutta miten veneen nostot, laskut, laituripaikka jäsenmaksu ja talvisäilytys? Meidän kerhossa, joka on Helsingin halvimpia tulee noista H-veneen kokoiselle yhteensä 800 eur/v. Vakuutus sentään on halpa parikymppiä vuodessa. Helsingin kaupungin paikalla tulee muuten saman hintaiseksi, jos haluaa sähkön, veden ja portin. Satasen voi säästää, jos tyytyy kaupungin sähköttömään paikkaan. Vastaavasti meidän kerhossa vuosikulut 36-jalkaiselle Bavarialle olisivat 1100 eur. Suurin ero tulee vakuutuksesta joka täytyy Bavarialle olla kasko ja maksaa n. 600 eur/v.

        Helsingin kaupungilla H-veneellä
        2,5m leveä paikka, portti, sähkö & vesi = 232e /kesä , esim. merisatamassa
        talvipaikka 10,6 e/m2 = 207e /talvi
        laskut& nostot 80 kpl
        232 207 80 80= 599 euroa

        Pursiseuraan ei tarvitse (kannata?) liittyä, säästää yleensä kohtuullisen vuosimaksun, mutta ennenkaikkea Helsingin seurojen todella kalliin liittymismaksun.
        Vakuutuksen hyöty muutaman tonnin arvoiseen H-veneseen on kyseenalainen, mutta jos se on parikymppiä, niin eipä se paljoa kirpaisekaan. Trossi-maksu voisi olla järkevämpi.


      • qqqqqqqwq
        dshagsdg kirjoitti:

        No opintolainahan on edullista verrattuna venelainaan ja siihen saa veilä valtiontakauksen. Maksimissaan sitä saa 5 vuodelta 29 250 eur. Kyllä sillä vähän H-venettä parempiakin menopelejä hankkii. Nythän tuolla nettiveneessä on pyörinyt sen hintaisia Swaneja ja Balticejakin. Jo pienenkin veneen ylläpito on hyvin kallista ja työlästä, joten kannattaa suoraan panostaa siihen Bavariaan.

        Taloustieteiljä dshagsdg unohtaa, että opiskelijan pitäisi syödä ja ehkäpä opiskellakin. Täydellä opintolainalla saa sen viiden vuoden aikana tienata max 660eur/kk.
        Silläpä sitä sitten iloisesti ruokit itsesi ja ylläpidät Swaniasi, juu.


      • ansaita.pitää
        qqqqqqqwq kirjoitti:

        Taloustieteiljä dshagsdg unohtaa, että opiskelijan pitäisi syödä ja ehkäpä opiskellakin. Täydellä opintolainalla saa sen viiden vuoden aikana tienata max 660eur/kk.
        Silläpä sitä sitten iloisesti ruokit itsesi ja ylläpidät Swaniasi, juu.

        Paitsi että piti viisi vuotta asua ja syödä vanhempien luona ollen nimellisesti jossain muualla kirjoilla, piti edelleen kerätä opintolainojakin viisi vuotta. Ja sitten päätyi peruskunnostusta vaille olevan aihion omistajaksi, oli se merkiltään Bavaria tai Swan.


      • gsdgfdhdfh

        Ei kai opiskelijan kuulukkaan käydä töissä kuin kesällä. Vuoden 9 tukikuukautta mennään tuloilla 660 eur ja 3 tuetonta kesäkuukautta 1970 eur eli vuodessa yhteensä 11850 eur. Pitäisi opiskelijan pärjätä ihan hyvin ja opintolaina laitetaan venesäästöihin! Unelma omasta pikku-Bavariasta elää edelleen.


      • qqqqqqqwq kirjoitti:

        Taloustieteiljä dshagsdg unohtaa, että opiskelijan pitäisi syödä ja ehkäpä opiskellakin. Täydellä opintolainalla saa sen viiden vuoden aikana tienata max 660eur/kk.
        Silläpä sitä sitten iloisesti ruokit itsesi ja ylläpidät Swaniasi, juu.

        Monelle tulee parinmuodostus ongelmaksi opiskeluajan aikana tai jälkeen. Puoliso ei kenties hyväksy veneen hankintaa. Jos aikoo perustaa jonkun kanssa yhteistalouden, täytyy ehdottomasti hankkia mikä tahansa hylky ennen sitä. Silloin vielä ei tytt...henkilöystävä voi kohtuudella sitä vielä estää, ja sen jälkeen ei ole hyvä tapa vaatia toista luopumaan rakkaasta harrastuksesta.


      • puomi.päähän
        RMRM kirjoitti:

        "ison veneen turvamarginaalit "
        Mitkä ihmeen turvamarginaalit? Aloittelijallle pieni vene on turvallisempi kuin iso, kun on pienet voimatkin. Pahaan myrskyyn aloittelija ei mene.

        Isommalla, ainakin 2000-luvun, veneellä on varmasti turvallisempaa harjoitella. Miksi ei olisi?


      • eriominaisuus
        puomi.päähän kirjoitti:

        Isommalla, ainakin 2000-luvun, veneellä on varmasti turvallisempaa harjoitella. Miksi ei olisi?

        Isommalla ja uudemmalla taloudellinen riski on kymmeniä kertoja suurempi. Turvallisuus ei tietenkään huonone, mutta ei se rahtuakaan sen enempää parane. Ajatuksessa meni nyt turvallisuus ja mukavuus sekaisin. Varsinkin se puomi on isossa monin verroin hengenvaarallisempi kuin pienessä. Pienen veneen pienestä puomista selviää kuhmulla päässä.


      • folkkarillaopetellut
        puomi.päähän kirjoitti:

        Isommalla, ainakin 2000-luvun, veneellä on varmasti turvallisempaa harjoitella. Miksi ei olisi?

        Siitä kai olet samaa mieltä, että "isommalla, ainakin 2000-luvun veneellä" on taloudellisessä mielessä jopa erittäin turvatonta harjoitella. Ainakin, jos sitä verrataan esim. vanhaan folkkariin. Itse aloitin puufolkkarilla. Mitään ei hajonnut, vaikka folkkarilla käytiin kivillä, tehtiin vahinkojiippejä, kolhittiin saariston kylälaitureissa jne jne. Mitä kalliimpi ja isompi vene sitä todennäköisemmin kaikki vahinkotapahtumat ovat kalliita.
        Luokkaveneellä, kuten H, F, IF, on hyvä mahdollisuus kehittää purjehdustaitojaan erilaisissa viikkokisoissa - paitsi radalla kisan aikana myös kilpakumppaneilta saatujen oppien avulla. Matkimalla ja toistoilla vauvakin oppii!


      • faktaa.vaan
        eriominaisuus kirjoitti:

        Isommalla ja uudemmalla taloudellinen riski on kymmeniä kertoja suurempi. Turvallisuus ei tietenkään huonone, mutta ei se rahtuakaan sen enempää parane. Ajatuksessa meni nyt turvallisuus ja mukavuus sekaisin. Varsinkin se puomi on isossa monin verroin hengenvaarallisempi kuin pienessä. Pienen veneen pienestä puomista selviää kuhmulla päässä.

        Kyllä, puomi päähän on loistava esimerkki. Useimmissa uusissa veneissä ei alle 2 metrinen saa puomista oikein mitenkään päähän. Samoin skuutti on turvallisesti pianoilla.

        Haluatko jatkaa keskustelua?


      • opipurjehtimaan
        faktaa.vaan kirjoitti:

        Kyllä, puomi päähän on loistava esimerkki. Useimmissa uusissa veneissä ei alle 2 metrinen saa puomista oikein mitenkään päähän. Samoin skuutti on turvallisesti pianoilla.

        Haluatko jatkaa keskustelua?

        Annahan nyt faktatietoa noista "puomi päähän" -onnettomuuksista! Onko h-veneissä sattunut niitä useammin kuin "useimmissa uusissa" paateissa? Oletkohan koskaan purjehtinut niillä veneillä, joita aloittelijan veneeksi vähättelet?
        Kun kerrot "2 metrisestä", ajattelit kai istuinlaatikossa seisovaa heniklöä. Jos tarkoitat kannella liikkuvaa 2-metristä, puomin pitäisi siis olla yli kahden metrin korkeudella kannesta, jotta se ei voisi osua päähän. Annapa edes pari esimerkiä "useimmista uusista veneistä", joissa puomi on yli 2 metrin korkeudella kannesta.
        Väitän, että useimmat kuolemaan johtaneet kallovammat ja mies yli laidan -tilanteet jiippien yhteydessä ovat sattuneet paljon isommissa veneissä kuin tässä keskustelussa on purjehduksen aloittelijalle suositeltu. Kyllä esim. h-vene on purjehdustaitojen oppimisen kannalta fiksumpi valinta kuin uusi ja kallis asuntovaunutyyppinen liikkuva kesämökki.


      • erinomaisuus
        faktaa.vaan kirjoitti:

        Kyllä, puomi päähän on loistava esimerkki. Useimmissa uusissa veneissä ei alle 2 metrinen saa puomista oikein mitenkään päähän. Samoin skuutti on turvallisesti pianoilla.

        Haluatko jatkaa keskustelua?

        Ainoat tietämäni vakavat onnettomuudet päähän tulevan puomin osalta ovat niitä "Isompia, ainakin 2000-luvun, veneitä". Jatka keskustelua siitä.


      • ihan.vaan.tiedoksi
        erinomaisuus kirjoitti:

        Ainoat tietämäni vakavat onnettomuudet päähän tulevan puomin osalta ovat niitä "Isompia, ainakin 2000-luvun, veneitä". Jatka keskustelua siitä.

        Uusissa isommissa veneissä puomi on niin korkealla ettei sitä sitloodassa tarvitse varoa. Eikä yleensä skuuttia, kun levanki on luukkutallin päällä.


      • samoin.tiedoksi
        ihan.vaan.tiedoksi kirjoitti:

        Uusissa isommissa veneissä puomi on niin korkealla ettei sitä sitloodassa tarvitse varoa. Eikä yleensä skuuttia, kun levanki on luukkutallin päällä.

        Myös vanhoissa isommissa veneissä puomi on korkealla. Ja levanki sellainen, että aloittelija pääsee päästämään isoa auki, kun sattuu vene olemaan lähdössä lapasessa. Ja oli uusi tai vanha, isompi vene on vasta-alkajalle vaikeampi hallita, vaikka todennäköisemmin syntyykin vain ruttuja eikä ruumiita.


      • helppoa.käsiteltävyyttä
        samoin.tiedoksi kirjoitti:

        Myös vanhoissa isommissa veneissä puomi on korkealla. Ja levanki sellainen, että aloittelija pääsee päästämään isoa auki, kun sattuu vene olemaan lähdössä lapasessa. Ja oli uusi tai vanha, isompi vene on vasta-alkajalle vaikeampi hallita, vaikka todennäköisemmin syntyykin vain ruttuja eikä ruumiita.

        Useimpia vanhempia isoja veneitä on hankala ajaa pienellä miehistöllä. Ne eivät ainakaan sovi aloittelijoille.

        Moderni yhden köyden reiveillä varustettu fokkavene on mukava vaihtoehto ja erittäin helppo käsitellä. Ja juuri siksi purjehduksen opettelu on mukavaa, kun huomio kiinnittyy oikeisiin asioihin.


      • mukavaon
        helppoa.käsiteltävyyttä kirjoitti:

        Useimpia vanhempia isoja veneitä on hankala ajaa pienellä miehistöllä. Ne eivät ainakaan sovi aloittelijoille.

        Moderni yhden köyden reiveillä varustettu fokkavene on mukava vaihtoehto ja erittäin helppo käsitellä. Ja juuri siksi purjehduksen opettelu on mukavaa, kun huomio kiinnittyy oikeisiin asioihin.

        Ja edelleen uudet isommat veneet maksavat kymmeniä kertoja enemmän kuin vanhat pienet. Ja vanhat pienet ovat paljon helpompia hallittavia kuin uudet isot. Huomio kiinnittyy vanhoissa pienissä paljon tarkemmin oikeisiin asioihin, kun palaute on välitön ja helposti havaittava. Mutta toki uusi iso on paljon mukavampi asua kuin vanha pieni.


      • nojotaas
        ihan.vaan.tiedoksi kirjoitti:

        Uusissa isommissa veneissä puomi on niin korkealla ettei sitä sitloodassa tarvitse varoa. Eikä yleensä skuuttia, kun levanki on luukkutallin päällä.

        Puomin sijainninko perusteella valitaan ensivene? Jopa siinä määrin, että oikeasta sijainnista on pakko maksaa monikymmenkertainen hinta, voi hyvää päivää taas.


      • omaKokeMus

        Itse opeteltiin purjehtimaan n. 33 jalkaisella / 5tn kokoisella 2000-luvun alun veneellä, joka oli tuolloin viisi vuotta vanha.

        Voin suositella, oli helppoa ja mukavaa ja muutaman kovan kelin visiitin jälkeen homma alkoi todella sujua. Muutoin harjoittelu on mukavaa, mutta tosiaan yli kympin tuulissa pitää olla aluksi varovainen.

        Nyttemmin ajellaan jo yli 40-jalkaisella ja hallinnassa ei ole kovin isoja eroja. Olen myös ajellut kisoja erilaisella kalustolla ja ainoat veteen tippumiset ja pienet vammat on syntyneet pienehköillä köliveneillä kun mopo on karannut.

        Jos buda riittää niin kunnollinen uudehko vene on hyvä vaihtoehto ja helpoin tie myös sitten kun nälkä kasvaa.


    • PurjehtimaanTuomittu

      Kyllä nämä vuosikulut ovat opiskelijan taloudessa aika rankat. Tietysti ihminen pystyy säästämään yllättävän monessa paikassa, kun tavoite motivoi.

      Olen itse joskus turvautunut kimppaveneeseen. Ongelmia ei ole ollut, ennemminkin on ollut iloa siitä, että voi touhuta samanhenkisen kaverin kanssa. Ei se kaikille sovi, mutta jos sopii, hyöty on iso. Kun vuosittainen tonni onkin viissatanen, saa ostettua lisää tonnikalaa monta purkkia - kai se tonnikala nykyäänkin opiskelijan kansallisruoka on. Mutta siis säilyy kropassa enemmän tavaraa laidalle, ja kryssiminen on joutuisampaa.

      Joo, eipä aloittaja tosin rahajuttuja kysellyt, mutta kyllä ne monelle voivat olla ihan ratkaisevia. Ja jokainen sellaisen sivuseikan kuin rahan takia menetetty uusi purjehtija on iso sääli.

    • Hvenetoimii

      H-veneelle täältäkin ääni. Itselläni ollut samanlainen, ja sillä opit purjehtimaan varmasti. Jo ekalla kokeilukerralla tajuat perusteet vaikkei purjehduskokemusta olisi takana yhtään.

      Unohda nuo isompien veneiden haikailut nyt alussa. Sitä H:ta ei ole mikään pakko heti myydä vaikka kärpänen puraisisi kunnolla. (Ja H:n saa kyllä aina myytyä, koska ovat tunnettuja ja halpoja.)

      Kunhan opettelet ensin purjehtimaan niin isompia veneitä saat vuokralle jopa heinäkuulle alle niiden vuosittaisten ylläpitokulujen hinnalla. Ja loput lyhyemmät veneilyt edelleen omalla H:lla.

      Vaikka isompi vene on monessa mielessä pidemmän päälle mukavampi, niin ei sekään mikään ongelmaton ole. Puhumattakaan sen 10-20 kertaisesta ostohinnasta. Vuokraamalla saat sellaiseen myöhemmin tuntumaa.

      • ilmanvelkahuolia

        Hyvä kommentti nimimerkki Hvenetoiimii:lta. Itse aloitin purjehduksen opettelun vanhalla puuveneellä (Lightning), koska käytetyt lasikuituveneet olivat itselleni siinä vaiheessa liian kalliita. Siinä iässä, jolloin oman purjeveneen hankkiminen oli mielessä, vuosilomakin oli lyhyt - monena kesänä vain pari viikkoa vapaata. Miksi pitäisi hankkia kallis vene, jos sen käyttöaika jää lyhyeksi?
        H-veneellä. folkkarilla tai muulla vastaavalla voi hyvin tehdä Ahvenanmaan ja Saaristomeren kiertoja, jos perhe on pieni. Vähän velkaa - vähän huolta, iso velka- paljon huolia.


    • OleOptimisti

      Jolla.

    • Onkisokiva

      Tuohon edellä olevaan ”osta heti iso”-propagandaan vastaisin, että ei sellaista isompaan vaihtamitarvetta mitenkään automaattisesti tule.

      H:lla voi aivan hyvin purjehtia koko ikänsä.

    • hvenemies

      Juuri näin. Minulla on H-vene aktiivisessa käytössä, ja tykkään purjehtia sillä. Eloisa vene, mutta todella looginen ja pienen koon vuoksi helposti yksinkin hallittavissa. Ja sopii aloittelijallekin.

      Jos olisin eläkkeellä tai muuten harrastusaikaa olisi enemmän, voisin hankkia isomman - vain veneessä asumisen takia. Mutta jos ensijaisesti purjehdus on se juttu, niin H riittää hyvin.

    • PurjehtimaanTuomittu

      Ovat ajat muuttuneet. Täällä tarjotaan ensiveneiksi sellaisia luksuslaivoja, joiden kaltaisista 60-luvulla, kun purjehdusta aloittelin, näki harvoin edes kuvia. Ja niinhän itsekin ehdottelen, vaikka ehkä pienemmästä päästä.

      Mutta jollia tuskin kukaan tosissaan kauppaa. Ne olisivat kuitenkin ehkä parhaita, kun nimenomaan purjehduksen harjoittelusta on kyse.

      En nyt varsinaisesti yritä mässäillä köyhyysromantiikalla, mutta pakko on kertoa, että vielä 70-luvun lopulla vein perhettä (vaimo ja kolme lasta, ei kukaan vielä koulussa) muutaman päivän retkille saariin. Vene oli itse rakennettu Pelikaani. Kaikki lähtivät aina mielellään, kaikista lapsista tuli purjehtijoita - yhdestä oikein himopurjehtija.

      Nykyäänkin, aina kun vanhuudelta kykenen, leikin muutaman kerran kesässä kääntökölisellä Daysailorin raadolla. Säilyy kosketus itse asiaan, purjehdukseen. Eipä silti, en antaisi pois 28-jalkaista mahonkijumalatartanikaan. Mutta sekin on nykyajan mitalla pieni ja karu.

      Ennen oli kaikki paremmin? Ehkä ei kumminkaan, mutta ei silti unohdeta pieniä kevytveneitä.On

      • Isäni hankki ekan purjeveneensä v. -85, Guy 27:n, joka jo silloin tuntui ahtaalta, kun miehistönä oli 5 henkeä ja iso koira. Silloin yli 31-jalkaisia veneitä ei juuri ollut liikkeellä markkinoilla. Jos olisi ollut paljon tarjontaa yli 31-jalkaisista veneistä, kuten nyt on, niin varmasti moni, joka aloitti pienellä veneellä silloin olisi hankkinut sellaisen, eikä sitä 25-jalkaista.


      • kallistuu

        Kyllä 1980-luvulla oli tarjontaa isommistakin veneistä kuin kertomasi Guy 27. Itse hankin toisen purjeveneeni -80 luvun alussa, 30-jalkaisen. ( S&S 6,6:n, jota ennen oli harjoiteltu kolmella pienemmällä puuveneellä). Eikan tekemä puolitonnari oli luotettava vene tehdä perhemiehistöllä purjehduksia Saksaan, Hollantiin, Norjaan, Englantiin ja takaisin. Kauemmaksi ei kuukauden kesälomalla ehtinyt. Isompi vene ei olisi muuttanut tilannetta muuta kuin lisännyt kustannuksia.
        Vuosikymmenten saatossa on tapahtunut sekin muutos, että veneiden talvisäilytys on selvästi kallistunut, samoin laituripaikkojen maksut. Sama koskee vierassatamia. Vielä -80-luvun lopulla monissa satamissa ei ollut lainkaan satamamaksua. Nykyisin miltei kaikissa on, useimmiten vielä veneen koon mukaan hinnoiteltuna. Näyttää käytännössä myös siltä, että useimmat uudehkoilla veneillä liikkuvat ovat riippuvaisia maasähköstä ja siksi käyttävät lähes yksinomaan palvelusatamia.
        Tietysti elintasokin on noussut vuosikymmenien kuluessa. Purjehdusta aloitteleva on usein asuntovelallinen. Onko järkeä ottaa lisävelkaa uudehkon veneen ostoon? Vene ei ole sijoituskohteenakaan hyvä. Esim. vanhana ostetusta H-veneestä, folkkarista tai vastaavasta saattaa vielä saada omansa pois - mutta uudehkosta yli 30-jalkaisesta todennäköisesti ei (vaikka elektroniikan yms tilpehöörien päivitykseen on palanut rahaa).


    • meriötökkä

      B31on ainakin vankka, turvallinen (syvä istumakaukalo pitää lapset pois putoamasta, puomikaan ei iske päähän), yksinkin purjehdittava ja sellainen, jolla pieni perhe jaksaa seilata useamman vuoden. Riittää avomerelle ja on laatuunsa nähden aika halpa.

    • SW27alkuun

      Aloitin SW 27:lla ilman aikaisempaa kokemusta, mutta laivurikurssit käyneenä. Ensimmäisillä purjehdusreissuilla vene tuntui jopa suurelta, mutta Ahvenamaan kierroksella tulin toisiin aatoksiin. Kesän aikana tuli 70 sellaista purjehduspäivää jossa yöpyminen oli mukana, eli kaikki vapaa-aika 5 kk:n aikana. Seuraavaksi kesäksi hankittiin 40 ft. Tämä ratkaisu on meille kahdelle sopinut oikein hyvin. Miksi heti 40 ft? Uuteen veneen tutustuminen, varustaminen omien toiveiden mukaiseksi vie kuitenkin jonkun talven ja kesän, näin saimme meille mieluisan veneen vuosiksi eteenpäin. Kuuden purjehduskesän jälkeenkin on vielä into päällä, koska 6 kk aikana tulee purjehduspäiviä 100 ja maleja n.2-2500. On sekin tullut todettua Perämerän kierroksella, että 40 jalkainenei ole niin kelistä kiinni. Saaristomerellä kun aallokko ei juurikaan nouse epämiellyttäväsi.
      Eli aloittajan kysymykseen, eli mikä paras vene aloittamiseen? Niin iso kuin itseluottamus kestää, kyllä ne manööverit ja purjehduken oppii, kunhan vain harjoittelee, harjoittelee ja vielä kerran harjoittelee. Oppia kannattaa hakea kokeneilta purjehtimilta, sekä lukea kirjallisuutta. Minua on suuresti auttanut Ivar Dedekamin kirjat, suosittelen. Esim. Olen rikannut veneeni kirjan ohjeiden mukaan uudelleen ja saanut merkittävästi purjehdusominaisuukia lisää. Kirjoista olen saanut valtavasti oppia tai ainakin voinut todeta tehneeni jotain oikein, sekin on tärkeää.

      • iso.tai.pieni

        Tuossa oli taas yksi hyvä näkökulma tähän keskusteluun, lähinnä pienemmällä aloittamisen puolesta. Varmaan useimmilla on jonkinlainen käsitys omista mieltymyksistä, mutta vasta "hands-on" -kokemus kertoo, onko seuraava vene bavabenejanne vai X-FF -linjainen. Ja senkin se kertoo, onko oma sopiva koko 30 vai 40 jalkaa, jos sitä ei budjetti suoraan rajoita.

        Itsellä oli vähäistä kokemusta nuoruudesta jollakokoluokista. Mutta varsinaisesti opin purjehtimaan aikuisiän kynnyksellä avomerikisojen miehistössä 40-jalkaisessa. Kun jotain oli jo oppinut, olikin kysyntää kaikenkokoisiin veneisiin varttitonnareista kaksitonnareihin. Ensimmäinen ikioma vene oli 20-jalkainen, seuraava 30. Yli 20 v sitten tuli se viimeinen, 35-jalkainen. Siinä välissä oli myös osaomistajuus 40-jalkaisessa, jolla tehtiin pidempää matkaa. Se nykyinen ei enää muuksi muutu, eikä missään vaiheessa ole edes mieli tehnyt. Jopa jälkipolvi odottaa sen perinnöksi saavansa, ei se siis ihan huono voi olla, jälkipolven vaatimustaso veneelle on kuitenkin kova. Tätä taustaa vasten en osaa ajatella, että olisin saanut jotain enemmän aloittamalla heti isommalla. Sitäpaitsi eräät parhaista purjehdusmuistoista on saatu sillä pienimmällä.


      • iso.tai.pieni kirjoitti:

        Tuossa oli taas yksi hyvä näkökulma tähän keskusteluun, lähinnä pienemmällä aloittamisen puolesta. Varmaan useimmilla on jonkinlainen käsitys omista mieltymyksistä, mutta vasta "hands-on" -kokemus kertoo, onko seuraava vene bavabenejanne vai X-FF -linjainen. Ja senkin se kertoo, onko oma sopiva koko 30 vai 40 jalkaa, jos sitä ei budjetti suoraan rajoita.

        Itsellä oli vähäistä kokemusta nuoruudesta jollakokoluokista. Mutta varsinaisesti opin purjehtimaan aikuisiän kynnyksellä avomerikisojen miehistössä 40-jalkaisessa. Kun jotain oli jo oppinut, olikin kysyntää kaikenkokoisiin veneisiin varttitonnareista kaksitonnareihin. Ensimmäinen ikioma vene oli 20-jalkainen, seuraava 30. Yli 20 v sitten tuli se viimeinen, 35-jalkainen. Siinä välissä oli myös osaomistajuus 40-jalkaisessa, jolla tehtiin pidempää matkaa. Se nykyinen ei enää muuksi muutu, eikä missään vaiheessa ole edes mieli tehnyt. Jopa jälkipolvi odottaa sen perinnöksi saavansa, ei se siis ihan huono voi olla, jälkipolven vaatimustaso veneelle on kuitenkin kova. Tätä taustaa vasten en osaa ajatella, että olisin saanut jotain enemmän aloittamalla heti isommalla. Sitäpaitsi eräät parhaista purjehdusmuistoista on saatu sillä pienimmällä.

        Ratkaisevaa on miehistön koko. Jos purjehtisin aina enintään 2 hengen miehistöllä, en varmaankaan hankkisi ikinä yli 32-jalkaista venettä. Jos on mukana enemmän porukkaa, kuten meillä 6 henkeä, niin silloin 35-jalkainen on mukavuuden minimi, ja myös ensiveneeksi nämä sopisivat.


      • isollabaatilla
        Bossu kirjoitti:

        Ratkaisevaa on miehistön koko. Jos purjehtisin aina enintään 2 hengen miehistöllä, en varmaankaan hankkisi ikinä yli 32-jalkaista venettä. Jos on mukana enemmän porukkaa, kuten meillä 6 henkeä, niin silloin 35-jalkainen on mukavuuden minimi, ja myös ensiveneeksi nämä sopisivat.

        Uudempia isoja veneitä ajaa nätisti pienellä miehistöllä ja tarvittaessa yksinkin. Ihmeellinen ajatus, että olisi jotenkin vaikeaa, miksi olisi?


      • kauhiastihmettelen
        isollabaatilla kirjoitti:

        Uudempia isoja veneitä ajaa nätisti pienellä miehistöllä ja tarvittaessa yksinkin. Ihmeellinen ajatus, että olisi jotenkin vaikeaa, miksi olisi?

        Enpä ole erityistä eroa huomannut sen suhteen, onko vene uudempi tai vanhempi. Isossa veneessä vain purjeet ovat isoja ja painavia verrattuna pieniin. Isoakin purjehtii mukavasti yksin, kunhan on sen rohjon ensin saanut irti laiturista ja purjeet ylös. Seuraavan kerran ison ja pienen ero tulee näkyviin, kun pitäisi purjeet saada alas ja vene takaisin laituriin. Isossa veneessä jo etäisyys laidalta toiselle on pidempi ja mutkaisempi kuin pienessä, kun pitää peräköysiä tolppiin saada kiinni.

        Mutta jos miehistön koko on kaksi tai kolme, kuten useimmiten on, miksi veneen pitäisi olla suurempi 32-35 jalkaa? Mihin lisäkokoa tarvitaan?


    • Antilla30

      Isotaipienen mielipiteeseen on helppo yhtyä. On hyvä muistaa, että koko ei ole ainoa muuttuja. Yhtä lailla on merkittävää veneen ominaisuudet. Vasta vesillä tietää, mitä loppujen lopuksi veneeltään haluaa. Moni korostaa rantapuheissa nopeutta. Kulun päällä saattavat rauhalliset aallokko-ominaisuudet ja helppo hallittavuus nousta tärkeämmiksi tekijöiksi.

    • IvrotNeduutot

      Mielestäni paras vene purjehduksen aloittamiseen on purjevene.
      Ja tässä asioassa olen varmuudella oikeassa.

    • Basau

      H-båt

    • Sukkula_Feenixiin

      H on hyvä ensivene, mutta jos se tuntuu liian pieneltä, niin osta Maxi Fenix. Helppo purjehtia ja hyvät sisätilat! Sopii pitemmillekin reissuille. Itse olen pitänyt omastani kovasti. Hinnat n. 10000-20000 €.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      107
      1825
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1417
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1396
    4. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1329
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1313
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1260
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1247
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      647
      1192
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1068
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      14
      1041
    Aihe