Tulimme juuri kissa kanssa kotiin eläinlääkäriltä, terveystarkastu ja hammaskiven poisto oli käyntimme syy.
Operaatio tehtiin taas ilman minkäänlaista rauhoitusta ja kaikki sujui todella upeasti 10 tuli pisteitä eläinlääkäriltä ja namipusseja mukaan.
Huomisesta alkaen annetaan sitten kissalle joka päivä BUCACAT tahnaa jota myös eläinlääkärimme suositteli.
Sitä tässä vaan ihmettelen että miksi melkein kaikki eläinlääkärit nukuttavat kissan? Syynä ei ainakaan ole se että saa hammaskiven tarkemmin pois koska tuon parempaa jälkeä ei saa edes nukuttamalla, olin itse avustajana toimenpiteen aikana.
Kysykää kun tilaatte aikoja, on paljon mukavampi tulla kissan kanssa kotiin joka on täysin kunnossa ja heti pyytämässä ruokaa:)
Hammaskiven poistossa!
10
7200
Vastaukset
- nuu nuu
Onhan se ihana jos kissa ei pelkää yhtään raavi tai rimpuloi eläinlääkärillä käydessä. Yksinkertaisesti jotkut kissat pelkäävät tai inhoavat hammaskiven pois ottoa tai muuta vastaavaa. Sinun kisullasi taitaa olla ihana ja rauhallinen luonne. Ja jos kissa pelkää tai rimpuloi on se turvalisempaa rauhoittaa kissan ja lääkärin turvallisuuden kannalta. Toki olisihan se mukavaa jos kissaa ei tarvitsisi rauhoittaa mutta joillain on vaan "lääkäri kemmoa tai jotain muuta " Terkkuja kisulle :)
- >^..^<
Kiitos terkuista kissa neidin puolesta!
Tuota en kyllä allekirjoita että kissallamme olisi rauhallinen luonne;) Nytkin huusi koko matkan kopassaan ja vielä odotushuoneessakin, ikää tällä neidillä vajaat 3v. ja on tosi rasavilli. Kolmea kissamme olemme käyttäneet tällä samalla eläinlääkärillä ja yhtäkään niistä ei ole rauhoitettu.
Se johtunee paljolti eläinlääkärin asenteesta ja käsittelystä "potilasta" hoitaessaan, esim. tämä kissa mikä tänään oli käsittelyssä ei anna edes meidän katsoa suutaan/hampaitaan. - phoolan
>^..^< kirjoitti:
Kiitos terkuista kissa neidin puolesta!
Tuota en kyllä allekirjoita että kissallamme olisi rauhallinen luonne;) Nytkin huusi koko matkan kopassaan ja vielä odotushuoneessakin, ikää tällä neidillä vajaat 3v. ja on tosi rasavilli. Kolmea kissamme olemme käyttäneet tällä samalla eläinlääkärillä ja yhtäkään niistä ei ole rauhoitettu.
Se johtunee paljolti eläinlääkärin asenteesta ja käsittelystä "potilasta" hoitaessaan, esim. tämä kissa mikä tänään oli käsittelyssä ei anna edes meidän katsoa suutaan/hampaitaan.Olipas mukavaa ja rohkaisevaa kuultavaa!
Missäpäin Suomea tämmöinen, näin fiksu eläinlääkäri muuten toimii? Olisi mukava tietää!
Itse olen kysynyt samaa asiaa eläinlääkäriltä ja saanut vastauksen, joka liittyi mielestäni lähinnä lääkärin omaan mukavuuteen. Kysymys on siis kiireisestä liukuhihnatyöstä, jolla on helppo rahastaa?
Tämä nukutuskäytäntö hammaskiven poiston yhteydessä on muuten sangen nuori ilmiö ja liittynee lähinnä sen vaivattomuuteen, kiireiseen ja tehokkuutta vaativaan nykyelämäntyyliin. Moni kissa selviäisi hienosti ilman nukutusta ja ennen taisivat selvitä lähes kaikki.
Ensinnäkin, nukutus ei ole koskaan vaaraton toimenpide. Se on sangen rankka asia koko elimistölle! Siihen voi kaikesta varovaisuudesta ja terveydentilan esitutkimuksesta huolimatta myös kuolla.
Viimeisimmällä hammaskiven poistokerralla kissani mm oksensi tajuttomana ollessaan viitisen kertaa, vaikka ei ollut syönyt mitään. Jos en olisi koko ajan valvonut sitä, se olisi saattanut tukehtua oksennettuun nesteeseen ja limaan.
Pidin kissaa myös lämpimänä, viltin alla, koska sen tassut olivat kotiin saapuessa jääkylmät.
Silmistäkin piti muistaa sen nukkuessa koko ajan huolehtia.
Mihinkään näihin ongelmiin ei minulle muuten oltu annettu minkäänlaisia ohjeita :( !
Kissalleni ei tämän lääkärin toimesta annettu herätyspiikkiä, joten se oli tajuttomana kahdesta iltapäivällä ilta-yhdeksään ja ihan hirveässä kunnossa vielä silloinkin.
Asiaa myöhemmin kysyessäni herätyspiikin antamatta jättämistä perusteltiin sillä, että kissan ikenet saavat nukkuessa rauhoittua.
Toiset eläinlääkärit antavat herätyspiikin aina ja se on mielestäni parempi ja kissa välittömästi taas reippaampi, ilman jatkuvaa oksentelemista, valvomista ja huolehtimista. - >^..^<
phoolan kirjoitti:
Olipas mukavaa ja rohkaisevaa kuultavaa!
Missäpäin Suomea tämmöinen, näin fiksu eläinlääkäri muuten toimii? Olisi mukava tietää!
Itse olen kysynyt samaa asiaa eläinlääkäriltä ja saanut vastauksen, joka liittyi mielestäni lähinnä lääkärin omaan mukavuuteen. Kysymys on siis kiireisestä liukuhihnatyöstä, jolla on helppo rahastaa?
Tämä nukutuskäytäntö hammaskiven poiston yhteydessä on muuten sangen nuori ilmiö ja liittynee lähinnä sen vaivattomuuteen, kiireiseen ja tehokkuutta vaativaan nykyelämäntyyliin. Moni kissa selviäisi hienosti ilman nukutusta ja ennen taisivat selvitä lähes kaikki.
Ensinnäkin, nukutus ei ole koskaan vaaraton toimenpide. Se on sangen rankka asia koko elimistölle! Siihen voi kaikesta varovaisuudesta ja terveydentilan esitutkimuksesta huolimatta myös kuolla.
Viimeisimmällä hammaskiven poistokerralla kissani mm oksensi tajuttomana ollessaan viitisen kertaa, vaikka ei ollut syönyt mitään. Jos en olisi koko ajan valvonut sitä, se olisi saattanut tukehtua oksennettuun nesteeseen ja limaan.
Pidin kissaa myös lämpimänä, viltin alla, koska sen tassut olivat kotiin saapuessa jääkylmät.
Silmistäkin piti muistaa sen nukkuessa koko ajan huolehtia.
Mihinkään näihin ongelmiin ei minulle muuten oltu annettu minkäänlaisia ohjeita :( !
Kissalleni ei tämän lääkärin toimesta annettu herätyspiikkiä, joten se oli tajuttomana kahdesta iltapäivällä ilta-yhdeksään ja ihan hirveässä kunnossa vielä silloinkin.
Asiaa myöhemmin kysyessäni herätyspiikin antamatta jättämistä perusteltiin sillä, että kissan ikenet saavat nukkuessa rauhoittua.
Toiset eläinlääkärit antavat herätyspiikin aina ja se on mielestäni parempi ja kissa välittömästi taas reippaampi, ilman jatkuvaa oksentelemista, valvomista ja huolehtimista.Hei vaan!
Täällä Tampereellahan tämä eläinlääkäri potilaita hoitelee, on todella ihana lääkäri ja omistautunut täysin työhönsä sen kyllä vaistoaa niin eläimet kuin me ihmisetkin.
Olen joskus häneltä kysynyt tuosta nukuttamisesta ja kertoi että hänen kohdallaan se sai alkunsa siitä kun kyseessä on esim. vanha kissa niin nukutus on aina suuri riski kissalle.
Täältä olen lukenut että moni eläinlääkäri nukuttaa silloinkin kun tyhjentää anaalirauhaset mutta tämä tekee sen niin kätevästi että kissat eivät ehdi sitä edes huomata, me ympärillä olevat kyllä mahtavasta hajusta;)
Yksi meidän jo pois nukkunut kissamme silloin 15v. jouduttiin viemään päivystävälle kun lopetti syömisen kokonaan, arvasimme että hammaskivi oli syynä. Päivystävänä oli nuorehko mieslääkäri, katsoi kissamme hampaita ja sanoi että ei täällä mitään näy, emme antaneet periksi vaan sanoin että ei se sinua pure puhdista vaan hampaat. No rohkenihan hän sitten tekemään työn, sanoi että soitelkaa jos kissalla onkin joku muu vaiva ja tarvitsee tutkimuksia.
Kotiin tultuamme kissa meni heti jääkaapin viereen ja ruoka maittoi. Soitin tälle lääkärille ja hän suorastaan huudahti puhelimeen, että mitä jaa alkoi syödä? - phoolan
>^..^< kirjoitti:
Hei vaan!
Täällä Tampereellahan tämä eläinlääkäri potilaita hoitelee, on todella ihana lääkäri ja omistautunut täysin työhönsä sen kyllä vaistoaa niin eläimet kuin me ihmisetkin.
Olen joskus häneltä kysynyt tuosta nukuttamisesta ja kertoi että hänen kohdallaan se sai alkunsa siitä kun kyseessä on esim. vanha kissa niin nukutus on aina suuri riski kissalle.
Täältä olen lukenut että moni eläinlääkäri nukuttaa silloinkin kun tyhjentää anaalirauhaset mutta tämä tekee sen niin kätevästi että kissat eivät ehdi sitä edes huomata, me ympärillä olevat kyllä mahtavasta hajusta;)
Yksi meidän jo pois nukkunut kissamme silloin 15v. jouduttiin viemään päivystävälle kun lopetti syömisen kokonaan, arvasimme että hammaskivi oli syynä. Päivystävänä oli nuorehko mieslääkäri, katsoi kissamme hampaita ja sanoi että ei täällä mitään näy, emme antaneet periksi vaan sanoin että ei se sinua pure puhdista vaan hampaat. No rohkenihan hän sitten tekemään työn, sanoi että soitelkaa jos kissalla onkin joku muu vaiva ja tarvitsee tutkimuksia.
Kotiin tultuamme kissa meni heti jääkaapin viereen ja ruoka maittoi. Soitin tälle lääkärille ja hän suorastaan huudahti puhelimeen, että mitä jaa alkoi syödä?Tuo eläinlääkäri on selvä luonnonlahjakkuus! Taitaa peräti olla kutsumusammatissaan. Onko minkä ikäinen? Mies vai nainen? Kokemusta ja harjaannusta taitaa ainakin olla rutkasti.
Pistäpä tähän yhteystiedot tai postita ne minulle [email protected] niin otan häneen yhteyttä ja kyselen lisää. Järkkään sitten, vaikka koko ammattikunnalle hieman uutta pohdittavaa ;D
Totta. Nukutus on vaarallista vanhoille kissoille. Oma kissani on 16v ja nukutus oli hirveän pelottava kokemus kun se oksensikin tajuttomana koko ajan. En suosittele!
Tuskin olisi noin iäkäs kolli paljoa innostunut riehumaan vaikka hampaat ois putsattu ilman nukutustakin.
Yleensä olen tavannut ihan fiksuja ja asiallisia eläinlääkäreitä, mutta ainakin tämä viimeisin kokemukseni tuntui pelkältä rahastukselta. Emme taida mennä heille enää. - phoolan
phoolan kirjoitti:
Tuo eläinlääkäri on selvä luonnonlahjakkuus! Taitaa peräti olla kutsumusammatissaan. Onko minkä ikäinen? Mies vai nainen? Kokemusta ja harjaannusta taitaa ainakin olla rutkasti.
Pistäpä tähän yhteystiedot tai postita ne minulle [email protected] niin otan häneen yhteyttä ja kyselen lisää. Järkkään sitten, vaikka koko ammattikunnalle hieman uutta pohdittavaa ;D
Totta. Nukutus on vaarallista vanhoille kissoille. Oma kissani on 16v ja nukutus oli hirveän pelottava kokemus kun se oksensikin tajuttomana koko ajan. En suosittele!
Tuskin olisi noin iäkäs kolli paljoa innostunut riehumaan vaikka hampaat ois putsattu ilman nukutustakin.
Yleensä olen tavannut ihan fiksuja ja asiallisia eläinlääkäreitä, mutta ainakin tämä viimeisin kokemukseni tuntui pelkältä rahastukselta. Emme taida mennä heille enää.Unohdin kysyä poistaako kyseinen lääkäri hammaskiven ultraäänellä vai miten?
- >^..^<
phoolan kirjoitti:
Unohdin kysyä poistaako kyseinen lääkäri hammaskiven ultraäänellä vai miten?
Tämä lääkäri poistaa hammaskiven perinteisillä työvälineillä.
Elikkä erilaisilla piikeillä joilla saa myös hyvin kaivettua ikenien altakin.
Poiston aika huuhtelee/puhdistaa myös useaan kertaan kissan suun.
Onhan se vähän veristäkin touhua ja luulisi että kissa ei sen jälkeen söisi
mutta meillä ainakin heti kotiin tulessa suoraan jääkaapin eteen.
- phoolan
Meillä ei Bucacat ole tuottanut minkäänlaista tulosta ;(
Virbacilla ja pumpulipuikolla hankaaminen saattaisi olla parempi vaihtoehto, mutta siihen ei aikuinen kissa enää opi ;(- poistosta
Olen kuullut että omistaja voi ottaa itse kissalta hammaskiven pois eli omistaja omallaan kynnellään rapsauttaa kissan hampaasta hammaskiven pois. Onko näin ?
- >^..^<
poistosta kirjoitti:
Olen kuullut että omistaja voi ottaa itse kissalta hammaskiven pois eli omistaja omallaan kynnellään rapsauttaa kissan hampaasta hammaskiven pois. Onko näin ?
Enpä ole tähän ikään mennessä moista kuullu. Sehän vasta kätevää olisikin jos se hammaskivi sieltä niin helposti irtoaisi.
Kyllä siinä eläinlääkärikin saa vähän voimia käyttää vaikka on asiaankuuluvat välineet. Aika vaikeaa olisi noista takahampaistakin mennä kynnellä rapsimaan ja usein se hammaskivi on jo työntynyt ikenen alle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481558Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 261099
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881064- 88970
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187906Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99855Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20851- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70789