Vittumoinen tila ja lomitus

cyrpiintyny

Mikä on paras keino saada lomittajan hyvitys huonosta kohtelusta tilan puolelta? Järkeä ei kannata puhua, kokeiltu. Silti pitää tilalle mennä töihin. Olen miettinyt kostamista tihutöinä. Kannattaako? Saisi ainakin hyvän mielen ja isäntäväelle mieliharmia.

18

305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äläsentään

      Kostaminen tulee kalliiksi. Harkitse vielä.

    • säälittäväruikuttaja

      Vaida tollo alaa.

    • ireaparakki

      Työ tekijäänsä kiittää.

    • karjastaluovuttu

      Sinun ei tarvitse tehdä mitään muuta kun ilmoittaa paikallisyksikköösi ettet enää mene tilalle ja jos kehtaat puhua täällä niin kehtaat varmasti puhua toimiston väen kanssa tilan ja itsesi ongelmista.

      Sitten saat muita lomituspaikkoja jos kukaan sinut vielä huolii, asenteesi perusteella kun epäilen. Lomittaja joka harkitsee edes minkään tahallisen vahingon tekemistä on vähäisenkin ammattiylpeytensä menettänyt, huono lomittaja ja sellaista ei Suomen lomittajien ammattikunnassa suvaitsisi olla yhtä ainoata kappaletta. Muista ammateissa riittää kyllä valinnan varaa sinullekin.

      Minulla laaja kokemus lomittajankin töistä ja voin sanoa että minua on kohdeltu aina hyvin tai vaihtoehtoisesti ei ole kohdeltu millään lailla, suhteeni tilaan on ollut täysin neutraali.

      Omasta asenteesta ja sosiaalisista kyvyistä riippuu suurelta osin ammatissa suoriutuminen, tämä kun on asiakaspalveluammatti. Ja omista kyvyistä, ammattitaidosta rakentuu sitten se merkittävä puoli että pärjää työssä moitteetta ja pystyy sopeutumaan erilaisiin olosuhteisiin, eläimiin ja koneisiin. Näin ei tule välttämättä niin paljon moitteita työtuloksen laadusta.

      Jälkimmäinen on helposti opeteltavissa, ensimmäiseen vaikuttaa persoona paljon mutta itseänsä voi kehittää aina jota voinen suositella sinullekin.

    • fiilisvaioikeaa

      mitä tarkalleen tarkoittaa tuo lomittajan huono kohtelu?

    • cyrpiintyny

      Eilistä pullaa kahvipöydässä.

    • cyrpiintyny

      Ja emäntä meinasi alkaa sinutella, kysymättä ensin sopiiko sellainen.

    • TuliKaapista

      Isäntä alkoi ahdistelemaan, kävi kiinni palleihin

    • TulosSairasKarja

      Talo ei tarjoa kahvia, pullaa ja ruokaa vaikka tekee tilan työt hosuen ja hätäillen.

    • TupakointiKielletty

      Loukkaannuitko asiallisesta kritiikistä?

    • karjastaluovuttu

      Lähtökohta on se nykyään että tila ei mitään ruokaa tai kahvia tarjoile. Minulla n.40 talosta joku 5 missä on kutsuttu sisään kahville ja niissäkin ehkä osin siksi että olen pidetty tuttava. Ruokaa ei ole tarjottu kun yhdessä talossa jossa jouduin yöpymään.

      Ja meillä ei vakiolomittaja ole tullut kahville koska kiire kotiin ja oman ajan viettoon joten eipä pyydelty muitakaan sitten enää. Se kun ei lomalaiselle kuulu lomittajan ruokkiminen vaan lomittaja voi ottaa omat eväät mukaan jos jotain haluaa syödä, kahvinkeittimen sekä mikron onkin kiitettävän moni navettaansa asentanut ja onpa joku tuonut kahvitarpeet ja näkkäriä navetalle joten siten on kahvittelu hyvin hoidettu ilman tilallista. Täysin extraa tosin.

      Eli vaikka sinulle jotain homeista pullakranssia tarjotaan talossa niin älä sitten tule kahville vaan mene paremmalle apajalle. Eräs lomittaja ruikutti kun yhdessä talossa oltiin niin nuukia että jäätelöä kun tarjottiin annettiin niin ohut viipale jäätelöä että läpi näkyi. Minä sanoin että olisi ollut kiitollinen että haluttiin kauniilla tavalla tarjota jotain kun ei nykyään ole ainakaan nuoremmilla viljelijöillä ollut vakiotapana pitkään kun on huomattu että loma voi olla oikeaakin lomaa.

      Tupakointi on yleisesti navetan sisällä kielletty. En ole itse viitsinyt niistä ketjupolttajista ilmoitella kuntaan jos työnsä tekivät kunnolla. Työajoista olen myös ollut enemmän tai vähemmän tarkka riippuen työn tuloksesta joka toteaminen suoritettiin iltatarkastuksella. Ei ole kyttäämistä jos joku sanoisi ja minä olen lomittaessa jättänyt navetan aina siihen kuntoon että kuka tahansa saa tulla sinne käymään koska vain.

      Ja kyllä se on lomittaja joka teitittelee tilallista, tämä on asiakaspalveluammatti. Jos kukaan enää haluaa kun nykyään teitittely jäänyt muutenkin pois mutta näin menee koska tila on asiakas.

      Lomittaja ei liene sopiva alalle jos näin perusasioista joutaa nettiin valittamaan.

    • heilippatukat

      Koko veronmaksajien kalliisti kustantama lomituspalvelu on kekkosajan jäänne. Onneksi se loppuu viimeistään 2v päästä kun seuraava hallitus aloittaa. Aika alkaa olla oikea yrittäjä: käsi pois palkansaajien taskusta!

      Viljelijöitä pelottaa eniten kommunismi ja vapaa markkinatalous! :)

    • Anonyymi

      Jätä purusaavi täyttämättä.

    • Anonyymi

      Aina ensiksi kun menen vittumaiselle tilalle siellä haukutaan entinen lomittaja ja juorutaan lomittajan yksityisasiat.Tosi kiusallista.Ja sitten vielä joku tyhjäaivo lomittaja juoruaa ja haukkuu muut lomittajat koska luulee että näin saa töitä itselle.Alaarvoista hommaa.Sitten isäntä ja emäntä on "niin sairaita"ettei kumpikaan kykene navettaan-pitävät tuplalomat.Näinhän se menee.

      • Anonyymi

        Tämä on ongelma johon ei ole asetta puuttua. Tämä lomittajista juoruaminen. Sanoin kerran toimistolle, että onko se oikein että jos lomittaja sanoisi puolikin sanaa sellaisia asioita jostain tilasta kun jotkut tilat puhuvat lomittajista, niin se on puhuttelu ja varoitus. Nämä samat yrittäjät sen sijaan saa puhua mitä paskaa huvittaa lomittajista ilman mitään seuraamuksia.

        Lomitus on tietysti asiakaspalveluammatti ja tila on asiakas. Vaan sekin raja on tavoitettavissa kun asia menee työsuojelullisesti ongelmaksi, sillä työnantajan tulee myös olla vastuussa alaisensa henkisestä työturvallisuudesta.

        Ihan kamalia juttuja olen kuullut joidenkin yrittäjien puhuvan lomittajista. Kaikkea jopa ihan keksittyä panettelua heidän yksityiselämästäänkin. Näitä kaikkia yrittäjiä yhdistää minun havaintojen mukaan se seikka ettei heillä ole "omaa elämää". Sama on huomattavissa juoruavissa ihmisissä yleensäkin, oma elämänpiiri rajoittuu vain kotiin tai työpaikalle, ei jää aikaa tehdä mitään niin kiintoisaa että se riittäisi täyttämään sen tyhjiön korvien välissä. Silloin ainoaksi harrastukseksi jää toisten elämän seuraaminen ja spekulointi (Juoruilusta voi kyllä parantua, laajentamalla elinpiiriään ja hankkimalla sisältöä elämään).

        Osa taas yrittää pönkittää omaa (huonompaa?) ammattitaitoaan arvostelemalla toisin tekeviä, mitättömistäkin asioista. Jäi minultakin välillä ovenkahvat väärään asentoon. Ämpäreitä käytiin järjestelemässä yöllä mieluisampaan järjestykseen tai rehukärry kääntämässä myllyn alla toisin päin. Tottumus toinen luonto toki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on ongelma johon ei ole asetta puuttua. Tämä lomittajista juoruaminen. Sanoin kerran toimistolle, että onko se oikein että jos lomittaja sanoisi puolikin sanaa sellaisia asioita jostain tilasta kun jotkut tilat puhuvat lomittajista, niin se on puhuttelu ja varoitus. Nämä samat yrittäjät sen sijaan saa puhua mitä paskaa huvittaa lomittajista ilman mitään seuraamuksia.

        Lomitus on tietysti asiakaspalveluammatti ja tila on asiakas. Vaan sekin raja on tavoitettavissa kun asia menee työsuojelullisesti ongelmaksi, sillä työnantajan tulee myös olla vastuussa alaisensa henkisestä työturvallisuudesta.

        Ihan kamalia juttuja olen kuullut joidenkin yrittäjien puhuvan lomittajista. Kaikkea jopa ihan keksittyä panettelua heidän yksityiselämästäänkin. Näitä kaikkia yrittäjiä yhdistää minun havaintojen mukaan se seikka ettei heillä ole "omaa elämää". Sama on huomattavissa juoruavissa ihmisissä yleensäkin, oma elämänpiiri rajoittuu vain kotiin tai työpaikalle, ei jää aikaa tehdä mitään niin kiintoisaa että se riittäisi täyttämään sen tyhjiön korvien välissä. Silloin ainoaksi harrastukseksi jää toisten elämän seuraaminen ja spekulointi (Juoruilusta voi kyllä parantua, laajentamalla elinpiiriään ja hankkimalla sisältöä elämään).

        Osa taas yrittää pönkittää omaa (huonompaa?) ammattitaitoaan arvostelemalla toisin tekeviä, mitättömistäkin asioista. Jäi minultakin välillä ovenkahvat väärään asentoon. Ämpäreitä käytiin järjestelemässä yöllä mieluisampaan järjestykseen tai rehukärry kääntämässä myllyn alla toisin päin. Tottumus toinen luonto toki.

        Entäs kun meitä ei kiinnosta lomittajien juorut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs kun meitä ei kiinnosta lomittajien juorut

        Paras tapa tukahduttaa juoruilut on sanoa reippaasti: Antaa olla! tai että: Asia ei kuulu meille. Eräät lomittajat olen näin saanut vaiti. Vaan monet maatalousyrittäjät loukkaantumaan!


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe