Tuulilasi v.1973 Jukka Kuoppamäen keikalla mukana

WanhaaMuistellaan

Tuulilasi-autolehti oli voimissaan ja nousussa 1970-luvun alussa. Käsiini eksyi nyt numero vuodelta 1973, jossa toimittaja oli laulaja Jukka Kuoppamäen (mm. kappaleet "Kultaa taikka kunniaa" ja "Sininen ja valkoinen") mukana keikkamatkalla.

Kuoppamäellä oli tehokas Ford Capri 3000. Hän sanoi että keikkamatkat tulee ajettua aina todella kovaa matkanopeutta. Nopeusrajoitukset olivat tulossa maahamme, ja mies totesi että jos ne tulevat ei matkanteosta tule mitään ja on sitten sama hankkia joku pikkuauto. Laulaja Sammy Babitzin oli juuri kuollut auto-onnettomuudessa, ja Kuoppamäen vaimo oli vaatinut Capriin asennettavaksi sisälle turvakaaret. Kuoppamäki alkoi myös tuon Sammyn tapauksen jälkeen pitämään keikkamatkoillaan autokypärää! Varmaan vastuullisena perheenisänä koetti kaikin tavoin varmistaa että isä ja aviomies pääsee keikalta myös kotiin. Kuoppamäki sadatteli karmeaa ajokulttuuria eli tehottomien autojen ohituksia vaarallisissa paikoissa. Totesi, että todella moni ohitettava alkaa hänelle vilkuttelemaan pitkiä valoja vaikka Caprilla ohitukset sujuivat ravakasti.

Onhan se tuo aikakausi ollut mm. laulajille kovaa aikaa matkustaa ajaen. Nopeudet toki vapaat, mutta vaaroja paljon ja autot koreiltaan turvattomampia. Eräässä toisessa vuoden 1973 Tuulilasissa oli juttua viihdetaiteilijoiden autokolareihin joutumisesta. Esimerkiksi tangolaulaja Eino Grön oli istunut kuskin vieressä autossaan, muuta orkesteria takapenkillä, kun kuski vissiin nukahti ja auto ajautui rajusti ulos ja osui puhelintolppaan. Grön lensi muiden mukana turvavyöttömänä autosta ulos, sanoi että jos turvavyö olisi ollut kiinni olisi jäänyt puristuksiin penkin ja pylvään väliin. Ihme että selvisi vammoitta uloslennosta!

6

1482

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kortti_69

      Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei tuonkaan auton teho ollut kuin n. 140hv, vaikka V6:n olikin. 0-100 aika oli luokkaa 9 sekuntia, mikä on nykyisin aika tavallista. Autot olivat keskimäärin aika tehottomia, ja usein niillä ajettiin hyvällä tiellä liki sen, mitä ne kulkivat. Ajo-ominaisuudet olivat myös aika onnettomat verrattuna nykyautoihin. Toki vapaiden nopeuksien maassa oli mahdollista edetä nopeastikin. Ja kyllä silloin ajettiinkin paljon nopeammin kuin nykyisin samoilla teillä. Silloin oli mutkatielläkin kiva ajella. Nykyisin niillä körötellään rajoitusten mukaan vähän ratilla suuntaa ohjaten.

      • kivaa_hurjaa_kurjaa

        Nykyisinkin 9 sekkaa sataseen ja 195 km/h huippu ovat hyvää tasoa. Saati vuonna 1973. Tuolloin parhaat vakioautot meni suunnilleen sen 200 km/h todellista ja kiihtyivät 7-8 sekunnissa sataseen. Tuo aikakausi vaan oli aika kiva, sait päästellä niin paljon kuin autosta lähti. Paskaa taas oli karmeat ohitukset ja törttöilyt, tehottomilla lahnoilla ajettiin ylämäkeen sulkuviivoilla ja päin vastaantulijaa. Kolariturvallisuus oli autoissa surkea, eikä turvavöitä monikaan käyttänyt. Maantiekolareissa yleensä joko kuoli tai vammautui vaikeasti esim. aivoruhjeeseen tai selkäydinvammaan. Ylen dokkari 60-luvun lopulta näytti liikenneonnettomuuden uhreja makaamassa sairaalan kroonikko-osastolla aivovamman takia tajuttomuuteen vaipuneena, hengityskoneessa ja hoitaja veti kurkkuaukosta kanyylin pois putsausta varten ja tajuton potilas korisi ja kouristeli kädet hihnoilla sänkyyn sidottuna. Ei ihme, että Kuoppamäen vaimo vaati ukkonsa autoon turvakaaret ja vielä käytti ajokypärää.


      • Fredi_myös
        kivaa_hurjaa_kurjaa kirjoitti:

        Nykyisinkin 9 sekkaa sataseen ja 195 km/h huippu ovat hyvää tasoa. Saati vuonna 1973. Tuolloin parhaat vakioautot meni suunnilleen sen 200 km/h todellista ja kiihtyivät 7-8 sekunnissa sataseen. Tuo aikakausi vaan oli aika kiva, sait päästellä niin paljon kuin autosta lähti. Paskaa taas oli karmeat ohitukset ja törttöilyt, tehottomilla lahnoilla ajettiin ylämäkeen sulkuviivoilla ja päin vastaantulijaa. Kolariturvallisuus oli autoissa surkea, eikä turvavöitä monikaan käyttänyt. Maantiekolareissa yleensä joko kuoli tai vammautui vaikeasti esim. aivoruhjeeseen tai selkäydinvammaan. Ylen dokkari 60-luvun lopulta näytti liikenneonnettomuuden uhreja makaamassa sairaalan kroonikko-osastolla aivovamman takia tajuttomuuteen vaipuneena, hengityskoneessa ja hoitaja veti kurkkuaukosta kanyylin pois putsausta varten ja tajuton potilas korisi ja kouristeli kädet hihnoilla sänkyyn sidottuna. Ei ihme, että Kuoppamäen vaimo vaati ukkonsa autoon turvakaaret ja vielä käytti ajokypärää.

        Muuten laulaja Fredi (Matti Siitonen) käytti myös 70-luvun alussa pitkillä keikkamatkoillaa kypärää ja Volvossaan oli myös turvakaaret. Fredi kertoi asiasta ennen joulua jossain tv-ohjelmassa. Ilmeisesti oli vähän trendi tuohon aikaan keikkamiesten autoissa, tuomaa lisäturvaa, kun vapailla nopeuksilla ajettiin todella kovaa, sen ajan autoilla, renkailla ja teillä. Fredikin harrasti myös tuohon aikaan rallikilpailuja, joten rattimies hänkin on.


      • Anonyymi
        Fredi_myös kirjoitti:

        Muuten laulaja Fredi (Matti Siitonen) käytti myös 70-luvun alussa pitkillä keikkamatkoillaa kypärää ja Volvossaan oli myös turvakaaret. Fredi kertoi asiasta ennen joulua jossain tv-ohjelmassa. Ilmeisesti oli vähän trendi tuohon aikaan keikkamiesten autoissa, tuomaa lisäturvaa, kun vapailla nopeuksilla ajettiin todella kovaa, sen ajan autoilla, renkailla ja teillä. Fredikin harrasti myös tuohon aikaan rallikilpailuja, joten rattimies hänkin on.

        Kyllä, laulajat ajoivat kovaa. Jo Olavi Virta päästeli Chevrolet Bel Airillaan matkanopeuksia 150-160 ja iso osa sorateitä!


    • Anonyymi

      mulla manta sr 1.9 v71 varmaan oli parempi ajettava kun nykyään moni auto..
      kulkikin mukavasti ..

    • Anonyymi

      Turvakaaret kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta ratkaisulta, varmaan ainakin matkustamo on pysynyt paremmin muodossaan, mutta turvavyöt olisi varmasti olleet tärkeä varuste myös. Olikohan noissa edes kokoonpainuvaa ohjauspylvästä? Turvakaaristakaan ei paljon apua ole jos rattiakseli seivästää kuljettajan rintakehän läpi, puhumattakaan jos kojetaulun takana rintapellissä ei ole mitään vahvistuksia, on moottorikin sitten sylissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      81
      4081
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      116
      3597
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      83
      3393
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      39
      2819
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      125
      1683
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1536
    7. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      14
      1191
    8. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1174
    9. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1144
    10. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1130
    Aihe