Tuulilasi v.1973 Jukka Kuoppamäen keikalla mukana

WanhaaMuistellaan

Tuulilasi-autolehti oli voimissaan ja nousussa 1970-luvun alussa. Käsiini eksyi nyt numero vuodelta 1973, jossa toimittaja oli laulaja Jukka Kuoppamäen (mm. kappaleet "Kultaa taikka kunniaa" ja "Sininen ja valkoinen") mukana keikkamatkalla.

Kuoppamäellä oli tehokas Ford Capri 3000. Hän sanoi että keikkamatkat tulee ajettua aina todella kovaa matkanopeutta. Nopeusrajoitukset olivat tulossa maahamme, ja mies totesi että jos ne tulevat ei matkanteosta tule mitään ja on sitten sama hankkia joku pikkuauto. Laulaja Sammy Babitzin oli juuri kuollut auto-onnettomuudessa, ja Kuoppamäen vaimo oli vaatinut Capriin asennettavaksi sisälle turvakaaret. Kuoppamäki alkoi myös tuon Sammyn tapauksen jälkeen pitämään keikkamatkoillaan autokypärää! Varmaan vastuullisena perheenisänä koetti kaikin tavoin varmistaa että isä ja aviomies pääsee keikalta myös kotiin. Kuoppamäki sadatteli karmeaa ajokulttuuria eli tehottomien autojen ohituksia vaarallisissa paikoissa. Totesi, että todella moni ohitettava alkaa hänelle vilkuttelemaan pitkiä valoja vaikka Caprilla ohitukset sujuivat ravakasti.

Onhan se tuo aikakausi ollut mm. laulajille kovaa aikaa matkustaa ajaen. Nopeudet toki vapaat, mutta vaaroja paljon ja autot koreiltaan turvattomampia. Eräässä toisessa vuoden 1973 Tuulilasissa oli juttua viihdetaiteilijoiden autokolareihin joutumisesta. Esimerkiksi tangolaulaja Eino Grön oli istunut kuskin vieressä autossaan, muuta orkesteria takapenkillä, kun kuski vissiin nukahti ja auto ajautui rajusti ulos ja osui puhelintolppaan. Grön lensi muiden mukana turvavyöttömänä autosta ulos, sanoi että jos turvavyö olisi ollut kiinni olisi jäänyt puristuksiin penkin ja pylvään väliin. Ihme että selvisi vammoitta uloslennosta!

6

1458

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kortti_69

      Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei tuonkaan auton teho ollut kuin n. 140hv, vaikka V6:n olikin. 0-100 aika oli luokkaa 9 sekuntia, mikä on nykyisin aika tavallista. Autot olivat keskimäärin aika tehottomia, ja usein niillä ajettiin hyvällä tiellä liki sen, mitä ne kulkivat. Ajo-ominaisuudet olivat myös aika onnettomat verrattuna nykyautoihin. Toki vapaiden nopeuksien maassa oli mahdollista edetä nopeastikin. Ja kyllä silloin ajettiinkin paljon nopeammin kuin nykyisin samoilla teillä. Silloin oli mutkatielläkin kiva ajella. Nykyisin niillä körötellään rajoitusten mukaan vähän ratilla suuntaa ohjaten.

      • kivaa_hurjaa_kurjaa

        Nykyisinkin 9 sekkaa sataseen ja 195 km/h huippu ovat hyvää tasoa. Saati vuonna 1973. Tuolloin parhaat vakioautot meni suunnilleen sen 200 km/h todellista ja kiihtyivät 7-8 sekunnissa sataseen. Tuo aikakausi vaan oli aika kiva, sait päästellä niin paljon kuin autosta lähti. Paskaa taas oli karmeat ohitukset ja törttöilyt, tehottomilla lahnoilla ajettiin ylämäkeen sulkuviivoilla ja päin vastaantulijaa. Kolariturvallisuus oli autoissa surkea, eikä turvavöitä monikaan käyttänyt. Maantiekolareissa yleensä joko kuoli tai vammautui vaikeasti esim. aivoruhjeeseen tai selkäydinvammaan. Ylen dokkari 60-luvun lopulta näytti liikenneonnettomuuden uhreja makaamassa sairaalan kroonikko-osastolla aivovamman takia tajuttomuuteen vaipuneena, hengityskoneessa ja hoitaja veti kurkkuaukosta kanyylin pois putsausta varten ja tajuton potilas korisi ja kouristeli kädet hihnoilla sänkyyn sidottuna. Ei ihme, että Kuoppamäen vaimo vaati ukkonsa autoon turvakaaret ja vielä käytti ajokypärää.


      • Fredi_myös
        kivaa_hurjaa_kurjaa kirjoitti:

        Nykyisinkin 9 sekkaa sataseen ja 195 km/h huippu ovat hyvää tasoa. Saati vuonna 1973. Tuolloin parhaat vakioautot meni suunnilleen sen 200 km/h todellista ja kiihtyivät 7-8 sekunnissa sataseen. Tuo aikakausi vaan oli aika kiva, sait päästellä niin paljon kuin autosta lähti. Paskaa taas oli karmeat ohitukset ja törttöilyt, tehottomilla lahnoilla ajettiin ylämäkeen sulkuviivoilla ja päin vastaantulijaa. Kolariturvallisuus oli autoissa surkea, eikä turvavöitä monikaan käyttänyt. Maantiekolareissa yleensä joko kuoli tai vammautui vaikeasti esim. aivoruhjeeseen tai selkäydinvammaan. Ylen dokkari 60-luvun lopulta näytti liikenneonnettomuuden uhreja makaamassa sairaalan kroonikko-osastolla aivovamman takia tajuttomuuteen vaipuneena, hengityskoneessa ja hoitaja veti kurkkuaukosta kanyylin pois putsausta varten ja tajuton potilas korisi ja kouristeli kädet hihnoilla sänkyyn sidottuna. Ei ihme, että Kuoppamäen vaimo vaati ukkonsa autoon turvakaaret ja vielä käytti ajokypärää.

        Muuten laulaja Fredi (Matti Siitonen) käytti myös 70-luvun alussa pitkillä keikkamatkoillaa kypärää ja Volvossaan oli myös turvakaaret. Fredi kertoi asiasta ennen joulua jossain tv-ohjelmassa. Ilmeisesti oli vähän trendi tuohon aikaan keikkamiesten autoissa, tuomaa lisäturvaa, kun vapailla nopeuksilla ajettiin todella kovaa, sen ajan autoilla, renkailla ja teillä. Fredikin harrasti myös tuohon aikaan rallikilpailuja, joten rattimies hänkin on.


      • Anonyymi
        Fredi_myös kirjoitti:

        Muuten laulaja Fredi (Matti Siitonen) käytti myös 70-luvun alussa pitkillä keikkamatkoillaa kypärää ja Volvossaan oli myös turvakaaret. Fredi kertoi asiasta ennen joulua jossain tv-ohjelmassa. Ilmeisesti oli vähän trendi tuohon aikaan keikkamiesten autoissa, tuomaa lisäturvaa, kun vapailla nopeuksilla ajettiin todella kovaa, sen ajan autoilla, renkailla ja teillä. Fredikin harrasti myös tuohon aikaan rallikilpailuja, joten rattimies hänkin on.

        Kyllä, laulajat ajoivat kovaa. Jo Olavi Virta päästeli Chevrolet Bel Airillaan matkanopeuksia 150-160 ja iso osa sorateitä!


    • Anonyymi

      mulla manta sr 1.9 v71 varmaan oli parempi ajettava kun nykyään moni auto..
      kulkikin mukavasti ..

    • Anonyymi

      Turvakaaret kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta ratkaisulta, varmaan ainakin matkustamo on pysynyt paremmin muodossaan, mutta turvavyöt olisi varmasti olleet tärkeä varuste myös. Olikohan noissa edes kokoonpainuvaa ohjauspylvästä? Turvakaaristakaan ei paljon apua ole jos rattiakseli seivästää kuljettajan rintakehän läpi, puhumattakaan jos kojetaulun takana rintapellissä ei ole mitään vahvistuksia, on moottorikin sitten sylissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      102
      8892
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      47
      4379
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1946
    4. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      40
      1596
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1510
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      34
      1209
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      12
      1200
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      887
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      872
    10. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      29
      847
    Aihe