Tuulilasi v.1973 Jukka Kuoppamäen keikalla mukana

WanhaaMuistellaan

Tuulilasi-autolehti oli voimissaan ja nousussa 1970-luvun alussa. Käsiini eksyi nyt numero vuodelta 1973, jossa toimittaja oli laulaja Jukka Kuoppamäen (mm. kappaleet "Kultaa taikka kunniaa" ja "Sininen ja valkoinen") mukana keikkamatkalla.

Kuoppamäellä oli tehokas Ford Capri 3000. Hän sanoi että keikkamatkat tulee ajettua aina todella kovaa matkanopeutta. Nopeusrajoitukset olivat tulossa maahamme, ja mies totesi että jos ne tulevat ei matkanteosta tule mitään ja on sitten sama hankkia joku pikkuauto. Laulaja Sammy Babitzin oli juuri kuollut auto-onnettomuudessa, ja Kuoppamäen vaimo oli vaatinut Capriin asennettavaksi sisälle turvakaaret. Kuoppamäki alkoi myös tuon Sammyn tapauksen jälkeen pitämään keikkamatkoillaan autokypärää! Varmaan vastuullisena perheenisänä koetti kaikin tavoin varmistaa että isä ja aviomies pääsee keikalta myös kotiin. Kuoppamäki sadatteli karmeaa ajokulttuuria eli tehottomien autojen ohituksia vaarallisissa paikoissa. Totesi, että todella moni ohitettava alkaa hänelle vilkuttelemaan pitkiä valoja vaikka Caprilla ohitukset sujuivat ravakasti.

Onhan se tuo aikakausi ollut mm. laulajille kovaa aikaa matkustaa ajaen. Nopeudet toki vapaat, mutta vaaroja paljon ja autot koreiltaan turvattomampia. Eräässä toisessa vuoden 1973 Tuulilasissa oli juttua viihdetaiteilijoiden autokolareihin joutumisesta. Esimerkiksi tangolaulaja Eino Grön oli istunut kuskin vieressä autossaan, muuta orkesteria takapenkillä, kun kuski vissiin nukahti ja auto ajautui rajusti ulos ja osui puhelintolppaan. Grön lensi muiden mukana turvavyöttömänä autosta ulos, sanoi että jos turvavyö olisi ollut kiinni olisi jäänyt puristuksiin penkin ja pylvään väliin. Ihme että selvisi vammoitta uloslennosta!

6

1434

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kortti_69

      Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei tuonkaan auton teho ollut kuin n. 140hv, vaikka V6:n olikin. 0-100 aika oli luokkaa 9 sekuntia, mikä on nykyisin aika tavallista. Autot olivat keskimäärin aika tehottomia, ja usein niillä ajettiin hyvällä tiellä liki sen, mitä ne kulkivat. Ajo-ominaisuudet olivat myös aika onnettomat verrattuna nykyautoihin. Toki vapaiden nopeuksien maassa oli mahdollista edetä nopeastikin. Ja kyllä silloin ajettiinkin paljon nopeammin kuin nykyisin samoilla teillä. Silloin oli mutkatielläkin kiva ajella. Nykyisin niillä körötellään rajoitusten mukaan vähän ratilla suuntaa ohjaten.

      • kivaa_hurjaa_kurjaa

        Nykyisinkin 9 sekkaa sataseen ja 195 km/h huippu ovat hyvää tasoa. Saati vuonna 1973. Tuolloin parhaat vakioautot meni suunnilleen sen 200 km/h todellista ja kiihtyivät 7-8 sekunnissa sataseen. Tuo aikakausi vaan oli aika kiva, sait päästellä niin paljon kuin autosta lähti. Paskaa taas oli karmeat ohitukset ja törttöilyt, tehottomilla lahnoilla ajettiin ylämäkeen sulkuviivoilla ja päin vastaantulijaa. Kolariturvallisuus oli autoissa surkea, eikä turvavöitä monikaan käyttänyt. Maantiekolareissa yleensä joko kuoli tai vammautui vaikeasti esim. aivoruhjeeseen tai selkäydinvammaan. Ylen dokkari 60-luvun lopulta näytti liikenneonnettomuuden uhreja makaamassa sairaalan kroonikko-osastolla aivovamman takia tajuttomuuteen vaipuneena, hengityskoneessa ja hoitaja veti kurkkuaukosta kanyylin pois putsausta varten ja tajuton potilas korisi ja kouristeli kädet hihnoilla sänkyyn sidottuna. Ei ihme, että Kuoppamäen vaimo vaati ukkonsa autoon turvakaaret ja vielä käytti ajokypärää.


      • Fredi_myös
        kivaa_hurjaa_kurjaa kirjoitti:

        Nykyisinkin 9 sekkaa sataseen ja 195 km/h huippu ovat hyvää tasoa. Saati vuonna 1973. Tuolloin parhaat vakioautot meni suunnilleen sen 200 km/h todellista ja kiihtyivät 7-8 sekunnissa sataseen. Tuo aikakausi vaan oli aika kiva, sait päästellä niin paljon kuin autosta lähti. Paskaa taas oli karmeat ohitukset ja törttöilyt, tehottomilla lahnoilla ajettiin ylämäkeen sulkuviivoilla ja päin vastaantulijaa. Kolariturvallisuus oli autoissa surkea, eikä turvavöitä monikaan käyttänyt. Maantiekolareissa yleensä joko kuoli tai vammautui vaikeasti esim. aivoruhjeeseen tai selkäydinvammaan. Ylen dokkari 60-luvun lopulta näytti liikenneonnettomuuden uhreja makaamassa sairaalan kroonikko-osastolla aivovamman takia tajuttomuuteen vaipuneena, hengityskoneessa ja hoitaja veti kurkkuaukosta kanyylin pois putsausta varten ja tajuton potilas korisi ja kouristeli kädet hihnoilla sänkyyn sidottuna. Ei ihme, että Kuoppamäen vaimo vaati ukkonsa autoon turvakaaret ja vielä käytti ajokypärää.

        Muuten laulaja Fredi (Matti Siitonen) käytti myös 70-luvun alussa pitkillä keikkamatkoillaa kypärää ja Volvossaan oli myös turvakaaret. Fredi kertoi asiasta ennen joulua jossain tv-ohjelmassa. Ilmeisesti oli vähän trendi tuohon aikaan keikkamiesten autoissa, tuomaa lisäturvaa, kun vapailla nopeuksilla ajettiin todella kovaa, sen ajan autoilla, renkailla ja teillä. Fredikin harrasti myös tuohon aikaan rallikilpailuja, joten rattimies hänkin on.


      • Anonyymi
        Fredi_myös kirjoitti:

        Muuten laulaja Fredi (Matti Siitonen) käytti myös 70-luvun alussa pitkillä keikkamatkoillaa kypärää ja Volvossaan oli myös turvakaaret. Fredi kertoi asiasta ennen joulua jossain tv-ohjelmassa. Ilmeisesti oli vähän trendi tuohon aikaan keikkamiesten autoissa, tuomaa lisäturvaa, kun vapailla nopeuksilla ajettiin todella kovaa, sen ajan autoilla, renkailla ja teillä. Fredikin harrasti myös tuohon aikaan rallikilpailuja, joten rattimies hänkin on.

        Kyllä, laulajat ajoivat kovaa. Jo Olavi Virta päästeli Chevrolet Bel Airillaan matkanopeuksia 150-160 ja iso osa sorateitä!


    • Anonyymi

      mulla manta sr 1.9 v71 varmaan oli parempi ajettava kun nykyään moni auto..
      kulkikin mukavasti ..

    • Anonyymi

      Turvakaaret kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta ratkaisulta, varmaan ainakin matkustamo on pysynyt paremmin muodossaan, mutta turvavyöt olisi varmasti olleet tärkeä varuste myös. Olikohan noissa edes kokoonpainuvaa ohjauspylvästä? Turvakaaristakaan ei paljon apua ole jos rattiakseli seivästää kuljettajan rintakehän läpi, puhumattakaan jos kojetaulun takana rintapellissä ei ole mitään vahvistuksia, on moottorikin sitten sylissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

      Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      122
      6018
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

      Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      540
      2106
    3. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

      Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      28
      1378
    4. Pakko kertoa mies

      Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      111
      1263
    5. Sinä vain tulit elämääni

      Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      86
      1123
    6. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

      Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      48
      1015
    7. Miten koskettaisit häntä?

      Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      991
    8. Mitä ajattelet

      Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      65
      931
    9. Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain

      muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.
      Tuusniemi
      26
      924
    10. Tiesitkö mies

      Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      59
      915
    Aihe