Kuka vastaa joensuun katujen talvikunnossapidosta?

onkuinmuinoinvenäjällä

Katujen kunnosta päätellen ei kukaan!

Jos kaupungin nettisivuilla olisi mahdollisuus jättää palautetta katujen kunnosta niin olisipa virkamiehillä luettavaa...

Sen joka on vastuussa katujen talvihoidosta kannattaisi nyt hypätä omaan autoonsa (jos auton omistaa, jota epäilen) ja ajella joensuun katuja keskustassa, noljakkaan, rantakylään, teollisuuskatua, vanhaa nurmeksentietä, ym. Ajella ihan ajatuksen kanssa ja katsoa omalla silmällään onko katuja ihan oikeasti hoidettu?

Siinä samalla voisi mennä itseensä ja miettiä onko ihan oikeasti työnsä jälkeen tyytyväinen ja onko työn valvonta tullut järjestettyä toimivalla tavalla. Voisi myös herätellä omaatuntoaan ja pohtia että kun työnjälki on tämä mikä on, niin onkohan asiaan tarkoitetut verorahat käytetty kansalaisia tyydyttävällä tavalla.

Minä, eikä kukaan muukaan usko etteikö nuo röykkypellot, urat ja jääpolanteet muka karhun terää tottelisi! Enkä usko sitäkään etteikö nykytekniikalla ja käytettävissä olevalla rahalla katuja ja teitä pystyttäisi tasaisena pitämään mikäli halua ja taitoa olisi.

Jokin ei nyt toimi kaupungin koneistossa ja sen me tienkäyttäjät tunnemme nahoissamme ja maksamme autojen korjauslaskuissa.

91

3283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joensuussa_myös
    • PalautettaJNS
      • sdgj

        niitä siellä kukaan lue


      • kkkkkkkkkkkiii

        Laita sähkäri osoite johon voivat/on pakko laittaa sinulle vastaus niin huomaat että se ainakin on luettu!


    • soitot.sinne

      Kunnossa- ja puhtaanapitovastuut
      Kaupungin ja kiinteistön omistajan/-haltijan vastuista on kerrottu tarkemmin Katualueen kunnossa- ja puhtaanapitovastuut- sivulla.
      Katujen hoito
      Joensuussa katujen päivittäiset hoitotehtävät on jaettu kolmeen alueurakka-alueeseen, joissa toimijoina ovat Joensuun kaupunki Tekninen keskus ja Destia Oy.

      Alueurakka-alueiden toimijat:
      Joensuun kaupunki Tekninen keskus:

      Kanervalan, Käpykankaan, Linnunlahden, Marjalan, Mutalan, Noljakan, Otsolan, Pilkon, Raatekankaan, Rantakylän, Ruutukaavan ( I-IV), Siihtalan ja Utran kaupunginosat
      päivystysnumero
      050 401 4433
      Destia Oy:
      Hukanhaudan, Karsikon, Niinivaaran, Penttilän, Sirkkalan, Karhunmäen, Reijolan, Niittylahden ja Hammaslahden kaupunginosat
      Heinävaaran, Kiihtelysvaaran, Koveron, Tuupovaaran, Enon ja Uimaharjun kaupunginosat
      päivystysnumero
      040 648 1845

      Huom!
      Luulishan hommien hoituvan kun Joensuun teknisellä keskuksella teidenhoidosta vastaavia on ainakin kolme pomo-viskaalia: kunnossapitopäällikkö, työnohjaaja, työnjohtaja.....tiedä sitten mitä heidän työnkuvaansa kuuluu?

    • yoihn
    • markku.lievonen

      Niin, aikuisen oikeesti huvittaa tämä aikuisten ihmisten sopeutumattomuus / purnaus sääolosuhteisiin.
      Jos lunta tupsahtaa taivaalta yks kaks monen vuorokauden aikana, niin eikö ole luonnollista sen haittavaikutus. On aivan mieletöntä vaatia joltain taholta talvisen sään haittavaikutusten poistamista. Ei kaiketi kukaan ihminen syyllistä ketään, jos pakkanen kohoaa yli -30C ja tuottaa ongelmia. Tai piiiiiiiitkä kestoisista kesähelteistä.

      Mutta, se lumi ja sen haitta. Tulisiko sittenkin tämän päivän ihmisen alkaa enemmän sopetutua ympäristössä vallitseviin elinympäristössä muuttuviin olosuhteisiin, jotka aina vaihtelevat ja tulevat aina vaihtelemaan.

      Niin, joku Afrikkalainen mieltää pohjolan vaihtelevat olot rikkaudeksi, mutta suomalainen kiroukseksi.

      • samaamieltäolen

        Tuota samaa mietin kun naapuri valitti että kyllä tätä lunta taas tulee. Saa olla koko ajan kolaamassa.
        Teki mieli sanoa et hei ollaan suomessa jossa talvella sataa lunta ja jos ei miellytä niin voihan sitä muutta sinne missä ei sada lunta.
        Oma valinta jokaisella.


      • kansalaisyhteiskunta

        Ei purnaus teiden hoidosta ole ollut turhaa, koska tienhoidon laatu on selkeästi huonontunut viimeisten vuosien aikana. Jokainenhan tuon havaitsee päivittäisessä liikkumisessaan.
        Silloin on purnattava kun purnattavan aihetta on ja nyt todella on! Mitkään asiat eivät korjaannu jos kansalaiset eivät sano asioista mielipiteitään!


      • teppo51

        "On aivan mieletöntä vaatia joltain taholta talvisen sään haittavaikutusten poistamista."

        Joo on. Aivan samalla tavalla mieletöntä on vaatia joltain taholta mm. julkisissa rakennuksissa luonnollisesti kasvavan homeen, ihmisissä luonnollisesti esiintyvien tautien, yhteiskunnan rakenteisiin liittyvän työttömyyden, elämisestä syntyvän ulosteen keräytymisen jne. haittavaikutusten poistamista.

        Ei Lievonen. Yhteiskunnat ja kaupunkirakenteet ovat olemassa juuri sitä varten, että ilman niitä riesanamme olevat haittavaikutukset pyritään poistamaan yhteisvoimin. Kyse ei ole siitä, että tienhoitoa syyllistetään talven aiheuttamista ongelmista, vaan siitä, että tienhoidon pitäisi olla ylipäätään olemassa sen vuoksi, että ongelmien ratkaisuksi on nähty hyväksi tehtävän jotain, mitä he eivät nyt tee.


      • eisijaaselityksille

        Sanoo Lievonen, ihminen joka ei ilmeisesti itse autoile... Eihän täällä kukaan ole purnannut sääolosuhteista, tottahan jokainen tietää suomen kelit ja on niihin sopeutunut. Mutta kun on vuosikymmenet autoillut, niin ei voi olla hämmästelemättä sitä että ennen tiet olivat talvellakin sileitä ja hyvässä kunnossa, vaikka takuulla ilmasto ja keliolosuhteet olivat yhtä vaativat kuin nytkin. Tämä teiden ja katujen nykyinen kunto on melko uusi ilmiö ja erityisen paha juuri nyt alkavana talvena. Ei kai sivistysvaltion tiet nyt saa olla tuollaisessa vain jeepillä ajettavassa kunnossa kun niiden hoidosta kuitenkin melkoisen määrän veroeuroja maksamme...

        Nykyään kaupunki ilmeisesti antaa tienhoitourakat automaattisesti sille joka halvimman tarjouksen tekee, varmistamatta edes että tällä ja hänen aliurakoitsijoillaan on kalusto jolla homman voidaan olettaa hoituvan. Ainoa lääke ongelmaan on tiekarhut ja auraustuntien julma lisääminen. Montako karhua tällä hetkellä on käytössä joensuun seudulla? Ilmeisesti vain yksi...

        Toinen taas esitti vanhan tutun pohjois-korealaista ideologiaa edustavan ajatuksensa että jos ilmasto ja tienhoito ei mielytä niin aina voi muuttaa pois. No niin voi ja jos asioiden hoito täällä jatkaa kehitystään tuohon malliin niin varmasti moni muuttaakin. Mutta ei kenenkään etu ole se että alueestamme kehittyy takapajula jonka touhuille muualla nauretaan ja joka on varoittavana esimerkkinä asioiden hoidossa muulle suomelle. Jos kirjoittaja itse haluaa asua kaupungissakin ummen takana niin kuitenkaan suurin osa ihmisistä ei sitä halua. Veronmaksajilla on oikeus odottaa että tarvittavat liikenneväylät ovat asiallisessa kunnossa ja turvallisia käyttää.

        Kaikenkaikkiaan nykytilanne ei johdu tienkäyttäjistä, ei ilmastosta, ei vuodenajoista. Se johtuu vain ja ainoastaan huonosta tienpidosta, sopimattomasta kalustosta, ammattitaidottomuudesta ja joissain paikoin myös huonosta työmoraalista.
        Nämä asiat luulisi olevan helppo laittaa kuntoon jopa ilman insinöörikoulutustakin, ihan maalaisjärjen avulla.


      • markku.lievonen
        eisijaaselityksille kirjoitti:

        Sanoo Lievonen, ihminen joka ei ilmeisesti itse autoile... Eihän täällä kukaan ole purnannut sääolosuhteista, tottahan jokainen tietää suomen kelit ja on niihin sopeutunut. Mutta kun on vuosikymmenet autoillut, niin ei voi olla hämmästelemättä sitä että ennen tiet olivat talvellakin sileitä ja hyvässä kunnossa, vaikka takuulla ilmasto ja keliolosuhteet olivat yhtä vaativat kuin nytkin. Tämä teiden ja katujen nykyinen kunto on melko uusi ilmiö ja erityisen paha juuri nyt alkavana talvena. Ei kai sivistysvaltion tiet nyt saa olla tuollaisessa vain jeepillä ajettavassa kunnossa kun niiden hoidosta kuitenkin melkoisen määrän veroeuroja maksamme...

        Nykyään kaupunki ilmeisesti antaa tienhoitourakat automaattisesti sille joka halvimman tarjouksen tekee, varmistamatta edes että tällä ja hänen aliurakoitsijoillaan on kalusto jolla homman voidaan olettaa hoituvan. Ainoa lääke ongelmaan on tiekarhut ja auraustuntien julma lisääminen. Montako karhua tällä hetkellä on käytössä joensuun seudulla? Ilmeisesti vain yksi...

        Toinen taas esitti vanhan tutun pohjois-korealaista ideologiaa edustavan ajatuksensa että jos ilmasto ja tienhoito ei mielytä niin aina voi muuttaa pois. No niin voi ja jos asioiden hoito täällä jatkaa kehitystään tuohon malliin niin varmasti moni muuttaakin. Mutta ei kenenkään etu ole se että alueestamme kehittyy takapajula jonka touhuille muualla nauretaan ja joka on varoittavana esimerkkinä asioiden hoidossa muulle suomelle. Jos kirjoittaja itse haluaa asua kaupungissakin ummen takana niin kuitenkaan suurin osa ihmisistä ei sitä halua. Veronmaksajilla on oikeus odottaa että tarvittavat liikenneväylät ovat asiallisessa kunnossa ja turvallisia käyttää.

        Kaikenkaikkiaan nykytilanne ei johdu tienkäyttäjistä, ei ilmastosta, ei vuodenajoista. Se johtuu vain ja ainoastaan huonosta tienpidosta, sopimattomasta kalustosta, ammattitaidottomuudesta ja joissain paikoin myös huonosta työmoraalista.
        Nämä asiat luulisi olevan helppo laittaa kuntoon jopa ilman insinöörikoulutustakin, ihan maalaisjärjen avulla.

        Asia ei ole niin yksinkertainen mitä kuvitellaan. Tämä Joensuun tilanteen voi yleistää joka maakuntaan ja kaupunkeihin. Tosin lieviä eroja on.

        Niin, mitä ymmärrän yritystoiminnasta ja sen kannattavuudesta ja työntekijöiden työajoista, niin yhtälö on ongelmallinen. Kukaan yrittäjä ei tee tappiollista toimintaa yliinvestoiden kalustoaan ja kukaan ammattitaitoinen työntekijä ei tee muutaman päivän / viikon työjaksoja, vaan kalusto ja työntekijät suunnitellaan todellisten tarpeiden mukaan. Läpi vuoden.

        Niin, kaikki lumityöt hiekoituksineen lienee mahdollista tehdä erittäin nopeasti ja siten ilman valituksia. Kolminkertaistamalla kalusto ja miehitys sesonki ajaksi eli hoitoalueet pienemmäksi / kolmasosaan.
        No, jokainen ymmärtänee,- ettei kukaan yrittäjä seisota kalustoaan lähes koko vuoden ajan puhumattakaan miehityksestä , jos / kun korvaavaa työtä on vaikea saada. Siis koneet ja miehitys on suunniteltu kokonaistarpeiden / korvaava työ huomioiden. Valitettavasti nyt miehistö joutuu työskentelmään järkyttävän pitkiä työpäiviä esim. lumisateisina päivinä.

        Niin, rannalla on hyvä huudella kun merellä myrskyää. Muuten,- toimisitko itse toisin, jos olisit yrittäjä tai työntekijä? Jos et, niin jatkakaamme matkaa tyytyväisyyden kera. Empaattisuus ihmisessä on joskus silmiä/ ymmärrystä avartava tekijä.


      • teppo51
        markku.lievonen kirjoitti:

        Asia ei ole niin yksinkertainen mitä kuvitellaan. Tämä Joensuun tilanteen voi yleistää joka maakuntaan ja kaupunkeihin. Tosin lieviä eroja on.

        Niin, mitä ymmärrän yritystoiminnasta ja sen kannattavuudesta ja työntekijöiden työajoista, niin yhtälö on ongelmallinen. Kukaan yrittäjä ei tee tappiollista toimintaa yliinvestoiden kalustoaan ja kukaan ammattitaitoinen työntekijä ei tee muutaman päivän / viikon työjaksoja, vaan kalusto ja työntekijät suunnitellaan todellisten tarpeiden mukaan. Läpi vuoden.

        Niin, kaikki lumityöt hiekoituksineen lienee mahdollista tehdä erittäin nopeasti ja siten ilman valituksia. Kolminkertaistamalla kalusto ja miehitys sesonki ajaksi eli hoitoalueet pienemmäksi / kolmasosaan.
        No, jokainen ymmärtänee,- ettei kukaan yrittäjä seisota kalustoaan lähes koko vuoden ajan puhumattakaan miehityksestä , jos / kun korvaavaa työtä on vaikea saada. Siis koneet ja miehitys on suunniteltu kokonaistarpeiden / korvaava työ huomioiden. Valitettavasti nyt miehistö joutuu työskentelmään järkyttävän pitkiä työpäiviä esim. lumisateisina päivinä.

        Niin, rannalla on hyvä huudella kun merellä myrskyää. Muuten,- toimisitko itse toisin, jos olisit yrittäjä tai työntekijä? Jos et, niin jatkakaamme matkaa tyytyväisyyden kera. Empaattisuus ihmisessä on joskus silmiä/ ymmärrystä avartava tekijä.

        Kyllä homman nimi on niin, että jos jonkunlainen palvelun taso on tilattu, niin tilaajalla on oikeus saada tilaamansa palvelu markkinataloudessakin. Yhtälö on tietysti yrittäjän näkökulmasta ongelmallinen, kun minimaalisella hinnalla pitäisi tilaajan saada maksimaalista laatua, mutta yrityksen näkökulmasta pitäisi tehdä juuri tilauksen täyttävä työsuorite minimaalisella työllä että käteen jää mahdollisimman paljon katetta.

        Mutta tienpidon standardin määritteleekin Liikenneviraston laatukirja eikä urakoitsijan käytettävissä olevat resurssit, ja nyt standardia venytetään vuosi vuodelta paskemmaksi ainoastaan katteiden vuoksi. Tähän juuri ollaan nyt hakemassa muutosta.

        Jos ei rahkeet riitä niin ei pidä tarjota. Resurssien vähäisyyshän ei voi tulla urakoitsijalle yllätyksenä, jos vaikka lunta sataakin, eikä näillä leveysasteilla voi luottaa siihen ettei sada.

        Asia on tasan niin yksinkertainen ja kylmä kapitalistinen fakta kuin olla ja voi, ilman mitään empaattisuutta pitkiä työvuoroja tai seisovaa kalustoa kohtaan ja ilman muita humaaneja lillukanvarsia. Tilaaja kun voi vaihtaa toimittajaakin, ja markkinataloudessa toimittajat kilpailevat siitä, kuka tekee sovitun työn halvimmalla (siis omista katteista tinkien, koska laadusta ei voi). Vai tarkoitatko, että tämä tienpidon taso nyt on absoluuttisesti parasta mitä rahalla saa, ja tienpidon standardia pitäisi päivittää matalammaksi esim. kuljettajien aikaisten herätysten tai pitkien työpäivien mukaan? Niitähän säätelevät jo valmiiksi ihan muut säännöt, eivätkä nekään voi tulla urakoitsijalle yllätyksenä.


      • fdsk
        markku.lievonen kirjoitti:

        Asia ei ole niin yksinkertainen mitä kuvitellaan. Tämä Joensuun tilanteen voi yleistää joka maakuntaan ja kaupunkeihin. Tosin lieviä eroja on.

        Niin, mitä ymmärrän yritystoiminnasta ja sen kannattavuudesta ja työntekijöiden työajoista, niin yhtälö on ongelmallinen. Kukaan yrittäjä ei tee tappiollista toimintaa yliinvestoiden kalustoaan ja kukaan ammattitaitoinen työntekijä ei tee muutaman päivän / viikon työjaksoja, vaan kalusto ja työntekijät suunnitellaan todellisten tarpeiden mukaan. Läpi vuoden.

        Niin, kaikki lumityöt hiekoituksineen lienee mahdollista tehdä erittäin nopeasti ja siten ilman valituksia. Kolminkertaistamalla kalusto ja miehitys sesonki ajaksi eli hoitoalueet pienemmäksi / kolmasosaan.
        No, jokainen ymmärtänee,- ettei kukaan yrittäjä seisota kalustoaan lähes koko vuoden ajan puhumattakaan miehityksestä , jos / kun korvaavaa työtä on vaikea saada. Siis koneet ja miehitys on suunniteltu kokonaistarpeiden / korvaava työ huomioiden. Valitettavasti nyt miehistö joutuu työskentelmään järkyttävän pitkiä työpäiviä esim. lumisateisina päivinä.

        Niin, rannalla on hyvä huudella kun merellä myrskyää. Muuten,- toimisitko itse toisin, jos olisit yrittäjä tai työntekijä? Jos et, niin jatkakaamme matkaa tyytyväisyyden kera. Empaattisuus ihmisessä on joskus silmiä/ ymmärrystä avartava tekijä.

        Talvikunnossapidon todellinen hinta muodostuu tietysti kaikista esittämistäsi tekijöistä, kun lähdetään olettamuksesta, että yritys tekee talvikunnossapidolla koko vuoden tilin. Tällöin yrittäjä myös tarjoaa tietyn hinnan urakalle, jossa otetaan huomioon kalustoinvestoinnit, työvoimakustannukset, seisonta-ajat ja mahdolliset ympärivuorokautista ajoa vaativat sääilmiöt. Plus jonkunlainen kate. Jos tarjottu hinta ei kata kustannuksia, tehdään tappiota, eikö niin? Moniko firma tekee vapaaehtoisesti tällaisen tarjouksen?


      • uustaantumus
        fdsk kirjoitti:

        Talvikunnossapidon todellinen hinta muodostuu tietysti kaikista esittämistäsi tekijöistä, kun lähdetään olettamuksesta, että yritys tekee talvikunnossapidolla koko vuoden tilin. Tällöin yrittäjä myös tarjoaa tietyn hinnan urakalle, jossa otetaan huomioon kalustoinvestoinnit, työvoimakustannukset, seisonta-ajat ja mahdolliset ympärivuorokautista ajoa vaativat sääilmiöt. Plus jonkunlainen kate. Jos tarjottu hinta ei kata kustannuksia, tehdään tappiota, eikö niin? Moniko firma tekee vapaaehtoisesti tällaisen tarjouksen?

        Ratkaisu tähän katastrofiin ja "verorahojen pielisjokeen kippaamiselle" olisi päätieverkolla vanha kunnon TVH ja kaupunkialueella kaupungin oma kunnossapitolaitos jotka ihan ikiomalla kalustollaan ja henkilöstöllään, jotka mitoitettaisiin tarpeita vastaavaksi, huolehtisi että tiet ja kadut olisivat jokahetki kunnossa. Ihan kuten ennen vanhaan.
        Kaaoksen syy on juuri ulkoistaminen ja markkinatalous, joita ei olisi missään nimessä koskaan pitänyt sotkea julkisiin yhteiskunnan kustantamiin palveluihin. Kaikki on mennyt perseelleen kun on alettu ulkoistaa palveluita jotka sitten ovatkin osoittautuneet huonostitoimiviksi, kalliiksi ja joista ei ulkoistamisen jälkeen enää kukaan tahdo vastata.
        Omat valtion ja kuntien/kaupunkien hoitamat laitokset tottakai maksaisivat, en usko että ratkaisevasti nykyistä enempää, mutta kyllähän hommakin toimisi ja kyllähän jokainen muistaa ajan ennen tätä ulkoistamisperseilyä jolloin hommat vielä toimi.


      • fdsk
        uustaantumus kirjoitti:

        Ratkaisu tähän katastrofiin ja "verorahojen pielisjokeen kippaamiselle" olisi päätieverkolla vanha kunnon TVH ja kaupunkialueella kaupungin oma kunnossapitolaitos jotka ihan ikiomalla kalustollaan ja henkilöstöllään, jotka mitoitettaisiin tarpeita vastaavaksi, huolehtisi että tiet ja kadut olisivat jokahetki kunnossa. Ihan kuten ennen vanhaan.
        Kaaoksen syy on juuri ulkoistaminen ja markkinatalous, joita ei olisi missään nimessä koskaan pitänyt sotkea julkisiin yhteiskunnan kustantamiin palveluihin. Kaikki on mennyt perseelleen kun on alettu ulkoistaa palveluita jotka sitten ovatkin osoittautuneet huonostitoimiviksi, kalliiksi ja joista ei ulkoistamisen jälkeen enää kukaan tahdo vastata.
        Omat valtion ja kuntien/kaupunkien hoitamat laitokset tottakai maksaisivat, en usko että ratkaisevasti nykyistä enempää, mutta kyllähän hommakin toimisi ja kyllähän jokainen muistaa ajan ennen tätä ulkoistamisperseilyä jolloin hommat vielä toimi.

        Itse olen sitä mieltä, että työllä ja työsuoritteella on aina "oikea hinta", jonka saa selville vain kilpailuttamalla. Kun kunnan / valtion monopolit eivät pelaa omilla rahoillaan, tulee hintaan väistämättä löysyyttä, ei-toivottuja byrokraattisia rakenteita sun muita hankalasti perusteltavia kuluja. Kilpailuttaminen tietysti vaatii tilaajaltakin tarkkuutta, että vaikka ei omia rahoja "pielisjokeen kipattaisikaan", pitäisi niiden käytöstä olla vastuussa jollekin, vaikka nyt tässä tapauksessa esimerkiksi tienkäyttäjille.


      • markku.lievonen

        Oma osuutensa teiden talvikuntoon lie näillä leudoilla talvikeleillä. Joka paikassa sama tilanne. Lauantaina kävin Mikkelissä ja Kitee- Savonlinna väli oli erittäin sohjoinen. Sikäli ihmeelinen tilanne, miten tullessa Kiteen pää oli edelleen urainen sohjon keskellä. ToinenSavonlinnan pää oli jo aurattu.
        No, elämä ei tästä häiriinny kun huomioi lumensatamisen,- lähes joka päivä. Niin, jos ihmiset tahtovat päästä lumesta / sohjosta eroon muutaman tunnun aikana, niin aurauskalustoa tulisi olla monin kertainen määrä.
        Edelleen viittaan oikeaan tilannenopeuteen. Esim. tänään on todella liukasta joka puolella maakuntaa ja teiden kunto on samalla tasolla joka puolella maakuntaa. Piiiiiiitkään jatkunut lauha sää lumisateineen lie suurin syyllinen tämän hetken teiden huonoon kuntoon.

        Toki ymmärrän kiireisen ihmisen aatoksia,- joka autoillessaan painii melkoisessa stressitilassa. Kiire,- pois tässä ja nyt hetkestä.


      • nottasilleen
        markku.lievonen kirjoitti:

        Oma osuutensa teiden talvikuntoon lie näillä leudoilla talvikeleillä. Joka paikassa sama tilanne. Lauantaina kävin Mikkelissä ja Kitee- Savonlinna väli oli erittäin sohjoinen. Sikäli ihmeelinen tilanne, miten tullessa Kiteen pää oli edelleen urainen sohjon keskellä. ToinenSavonlinnan pää oli jo aurattu.
        No, elämä ei tästä häiriinny kun huomioi lumensatamisen,- lähes joka päivä. Niin, jos ihmiset tahtovat päästä lumesta / sohjosta eroon muutaman tunnun aikana, niin aurauskalustoa tulisi olla monin kertainen määrä.
        Edelleen viittaan oikeaan tilannenopeuteen. Esim. tänään on todella liukasta joka puolella maakuntaa ja teiden kunto on samalla tasolla joka puolella maakuntaa. Piiiiiiitkään jatkunut lauha sää lumisateineen lie suurin syyllinen tämän hetken teiden huonoon kuntoon.

        Toki ymmärrän kiireisen ihmisen aatoksia,- joka autoillessaan painii melkoisessa stressitilassa. Kiire,- pois tässä ja nyt hetkestä.

        Eihän sohjo ole ollut ainakaan kaupunkialueen ongelma vaan pirunpellon kaltaiset jääröykkymuodostumat, polanteet ja urat jotka pistävät autot todella kovalle koetukselle.
        Et ilmeisesti ole ajellut autolla joensuun kaupunkialueella ja lähiöissä?
        Tämän polanteisen röykyn tehokkaaseen poistoon pitää nyt löytää tahto, taito ja kalusto!
        Kyllä kiire karisee ihan itsestään kun ajaa tietä/katua pitkin mutta tuntuu kuin ajaisi portaissa.
        Lumen ja sohjon osaavat nämä pilipali-auraajatkin hyvin poistaa mutta jäisen röykyn poistoon tarvittaisiin tosi miehiä ja oikeita koneita!


      • teppo51
        markku.lievonen kirjoitti:

        Oma osuutensa teiden talvikuntoon lie näillä leudoilla talvikeleillä. Joka paikassa sama tilanne. Lauantaina kävin Mikkelissä ja Kitee- Savonlinna väli oli erittäin sohjoinen. Sikäli ihmeelinen tilanne, miten tullessa Kiteen pää oli edelleen urainen sohjon keskellä. ToinenSavonlinnan pää oli jo aurattu.
        No, elämä ei tästä häiriinny kun huomioi lumensatamisen,- lähes joka päivä. Niin, jos ihmiset tahtovat päästä lumesta / sohjosta eroon muutaman tunnun aikana, niin aurauskalustoa tulisi olla monin kertainen määrä.
        Edelleen viittaan oikeaan tilannenopeuteen. Esim. tänään on todella liukasta joka puolella maakuntaa ja teiden kunto on samalla tasolla joka puolella maakuntaa. Piiiiiiitkään jatkunut lauha sää lumisateineen lie suurin syyllinen tämän hetken teiden huonoon kuntoon.

        Toki ymmärrän kiireisen ihmisen aatoksia,- joka autoillessaan painii melkoisessa stressitilassa. Kiire,- pois tässä ja nyt hetkestä.

        Jos nämä muutaman edellisvuoden talvisäät ovat uusi normaali, pitäisi se varmaankin ottaa jo tarjousvaiheessa huomioon. Edelleen, odottamaton työmäärä ei ole mikään syy luistaa sovitusta, vaan silloin joudutaan tekemään tappiolla. Niin ikävältä kuin se kuulostaakin. Urakka on urakka.

        Päätiethän ovat sinällään ihan ok-kunnossa keskusta-alueeseen ja varsinkin pyöräteihin nähden. Siinä jos töihin pyrkivälle pyöräilijälle alat mussuttamaan tilannenopeudesta kun työntää pyöräänsä nilkkaa myöten olevassa lumessa, saattaa saada helposti jopa nokkaansa.

        Samalla pyörätiellä fillarinsa kanssa kahlaava alakoululainen suorastaan säälittää. Minullakin olisi siitä rämpimisestä kiire pois, siitä hetkestä. Toisaalta onhan kajaanintien Jokikoneen risteyksessä pohjastaan keskellä kaistaa kiinni oleva henkilöauto hieman koominenkin näky.


      • markku.lievonen
        nottasilleen kirjoitti:

        Eihän sohjo ole ollut ainakaan kaupunkialueen ongelma vaan pirunpellon kaltaiset jääröykkymuodostumat, polanteet ja urat jotka pistävät autot todella kovalle koetukselle.
        Et ilmeisesti ole ajellut autolla joensuun kaupunkialueella ja lähiöissä?
        Tämän polanteisen röykyn tehokkaaseen poistoon pitää nyt löytää tahto, taito ja kalusto!
        Kyllä kiire karisee ihan itsestään kun ajaa tietä/katua pitkin mutta tuntuu kuin ajaisi portaissa.
        Lumen ja sohjon osaavat nämä pilipali-auraajatkin hyvin poistaa mutta jäisen röykyn poistoon tarvittaisiin tosi miehiä ja oikeita koneita!

        >>Et ilmeisesti ole ajellut autolla joensuun kaupunkialueella ja lähiöissä?<<

        Ajelin Joensuussa muutama tunti sitten. Viittaan edelleen, miten sama ilmiö,- epätasaisuus polanteineen on joka paikassa ja tuohon liittyen uskon syyllisen olevan sään. Ei tätä ilmitä ole aiemmin ollut ainakaan näin voimakkaana. Kuten aiemmin jo pohdin, niin uskon syyn olevan piiiiiiitkäkestoisen lumisateen yhdessä lauhan kelin ja autojen tallaaman lumen. Vaatinee jämerämpää kalustoa, jota ei ole huomioitu kunnossapidossa.

        Muuten tänä päivänä tiet oli yllättävän liukkaita ja erikoisesti uraisilla teillä auton hallinta haasteellista. Eipä ihme miten matkan aikana näin pari onnettomuutta. Ylämylly / Pilkko.


      • säänhaitatpoistettavissa
        markku.lievonen kirjoitti:

        >>Et ilmeisesti ole ajellut autolla joensuun kaupunkialueella ja lähiöissä?<<

        Ajelin Joensuussa muutama tunti sitten. Viittaan edelleen, miten sama ilmiö,- epätasaisuus polanteineen on joka paikassa ja tuohon liittyen uskon syyllisen olevan sään. Ei tätä ilmitä ole aiemmin ollut ainakaan näin voimakkaana. Kuten aiemmin jo pohdin, niin uskon syyn olevan piiiiiiitkäkestoisen lumisateen yhdessä lauhan kelin ja autojen tallaaman lumen. Vaatinee jämerämpää kalustoa, jota ei ole huomioitu kunnossapidossa.

        Muuten tänä päivänä tiet oli yllättävän liukkaita ja erikoisesti uraisilla teillä auton hallinta haasteellista. Eipä ihme miten matkan aikana näin pari onnettomuutta. Ylämylly / Pilkko.

        Sää voi aiheuttaa tiestölle kyllä epätoivottuja ilmiöitä, kuten jääröykkyä, se on totta kiistämättä. Mutta kysymys kuuluukin, miksi ihminen ei niitä prkleen röykkyjä poista kun hänellä on sitä varten ammatti, virka, saa siitä palkkaa, koneet, kalusto, taito ja viisaus...? Autoileva yliverotettu veronmaksaja on hyvinkin kyrpiintynyt kun häneltä mm. teiden hoidon varjolla perityt varsin korkeat auton käyttömaksut sun muut verot eivät tuotakaan luvattua vastetta... Vai pitääkö nykyään suomessa veronmaksajan jo hyväksyä tämä tyhjästä maksaminen?
        Kuten aiemmin jo joku ilmaisi asian niin ainut lääke asiaan on karhu ja se että niitä käytetään silloin kun on tarvista.


      • skoda454cid

        "Jos lunta tupsahtaa taivaalta yks kaks monen vuorokauden aikana, niin eikö ole luonnollista sen haittavaikutus."

        Montako päivää pitää vielä odotella, että Koulukadun voi ajaa päästä päähän niin, ettei tekarit putoa?


      • jane_1

        "Mutta, se lumi ja sen haitta. Tulisiko sittenkin tämän päivän ihmisen alkaa enemmän sopetutua ympäristössä vallitseviin elinympäristössä muuttuviin olosuhteisiin, jotka aina vaihtelevat ja tulevat aina vaihtelemaan."

        Jos tämän maan itsenäisyys on varmistettu 1939-1940 keleistä riippumatta, onhan se nyt suorastaan pyhäinhäväistys, jos nykyään ei keleistä riippumatta voida järjestää autoiluolosuhteita säälliseksi.


      • markku.lievonen
        säänhaitatpoistettavissa kirjoitti:

        Sää voi aiheuttaa tiestölle kyllä epätoivottuja ilmiöitä, kuten jääröykkyä, se on totta kiistämättä. Mutta kysymys kuuluukin, miksi ihminen ei niitä prkleen röykkyjä poista kun hänellä on sitä varten ammatti, virka, saa siitä palkkaa, koneet, kalusto, taito ja viisaus...? Autoileva yliverotettu veronmaksaja on hyvinkin kyrpiintynyt kun häneltä mm. teiden hoidon varjolla perityt varsin korkeat auton käyttömaksut sun muut verot eivät tuotakaan luvattua vastetta... Vai pitääkö nykyään suomessa veronmaksajan jo hyväksyä tämä tyhjästä maksaminen?
        Kuten aiemmin jo joku ilmaisi asian niin ainut lääke asiaan on karhu ja se että niitä käytetään silloin kun on tarvista.

        >> Vai pitääkö nykyään suomessa veronmaksajan jo hyväksyä tämä tyhjästä maksaminen?<<

        Niin, joka tapauksessa todellisuus on, miten tämän alan työntekijät tekevät ympäripyöreitä päiviä eli yksinkertaisesti koneita / työntekijöitä on liian vähän. Itse en asu Joensuussa ja siten suosittelen kaupungin ainakin kaksinkertaistamaan katujensa hoitokulut. Ei kaiketi kukaan ajattele ilmaiseksi kenekään lisäävän työpanostaan teiden hoitamisessa.
        Kaupunki säästänee väärässä kohteessa huomioiden asukkaitten näkemykset.

        Niin, jos ilmaston muutos on todellisuutta, niin maassamme tämän tapaiset talvet lienevät normaaleja ja siten vaikutus on laaja-alaista aina rakennnuskulttuuria myöten. Piiiiiiitkäkestoinen runsas kosteus lie ainainen vieras ja sen vaikutus.


      • markku.lievonen

        Mikä teiden/ katujen kuntoon tulee, niin ei Joensuu tee poikkeavuutta. Mikkelissä ja Outokummussa on aivan saman tasoinen katujen talvikunto / huolto. Paremminkin tulisi pohtia kulttuurin muuttumisesta, johon vaikuttaa sääolojen muuttuminen kielteiseen suuntaan ja myös tiekarhujen katoaminen teiden kunnossapidosta.

        Mutta,- kuinka moni on halukas nostamaan verotusta? Vai mieluimmin sopetumaan keliolosuhteisiin muutama kuukauden ajaksi. Sopeutuminen tarkoittaa myös ajotyylin muuttamista tilannenopeus huomioiden.


      • fdsk
        markku.lievonen kirjoitti:

        >> Vai pitääkö nykyään suomessa veronmaksajan jo hyväksyä tämä tyhjästä maksaminen?<<

        Niin, joka tapauksessa todellisuus on, miten tämän alan työntekijät tekevät ympäripyöreitä päiviä eli yksinkertaisesti koneita / työntekijöitä on liian vähän. Itse en asu Joensuussa ja siten suosittelen kaupungin ainakin kaksinkertaistamaan katujensa hoitokulut. Ei kaiketi kukaan ajattele ilmaiseksi kenekään lisäävän työpanostaan teiden hoitamisessa.
        Kaupunki säästänee väärässä kohteessa huomioiden asukkaitten näkemykset.

        Niin, jos ilmaston muutos on todellisuutta, niin maassamme tämän tapaiset talvet lienevät normaaleja ja siten vaikutus on laaja-alaista aina rakennnuskulttuuria myöten. Piiiiiiitkäkestoinen runsas kosteus lie ainainen vieras ja sen vaikutus.

        "Niin, joka tapauksessa todellisuus on, miten tämän alan työntekijät tekevät ympäripyöreitä päiviä eli yksinkertaisesti koneita / työntekijöitä on liian vähän."

        Lievonen ei nyt unohda, että aurauskaluston kuljettajiakin koskee lepoaikalaki. Näin ollen tarvittava kuljettajaresurssi henkilötyöpäivinä on laskettavissa kaavalla:

        urakkaan kuuluvien teiden pituus x niiden auraamiskerrat per vuorokausi / keskimääräinen aurausvauhti / lepoaikalain sallima ajoaika per kuljettaja.

        Toisin sanoen:

        Jos sanotaan 250 hoitokilometrin urakka-alueen hoitamista neljästi päivään ei voi suorittaa 25 km/h keskinopeudella kulkevalla traktorilla ja 8 h/vrk kulkevalla kuljettajalla, pitää lisätä kuljettajien ja traktorien lukumäärää, koska keskinopeutta ei voi kasvattaa, eikä aurauskilometrejä vähentää. Työttömiä kuskeja tässäkin kaupungissa kyllä riittää, kunhan vaan saadaan tilaajan puolelta tahtotila sellaiseksi, että niiden palkkaamiseen rahat myös löytyy. Ja löytyyhän sitä kun kunnasta on kyse.


      • teppo51
        markku.lievonen kirjoitti:

        Mikä teiden/ katujen kuntoon tulee, niin ei Joensuu tee poikkeavuutta. Mikkelissä ja Outokummussa on aivan saman tasoinen katujen talvikunto / huolto. Paremminkin tulisi pohtia kulttuurin muuttumisesta, johon vaikuttaa sääolojen muuttuminen kielteiseen suuntaan ja myös tiekarhujen katoaminen teiden kunnossapidosta.

        Mutta,- kuinka moni on halukas nostamaan verotusta? Vai mieluimmin sopetumaan keliolosuhteisiin muutama kuukauden ajaksi. Sopeutuminen tarkoittaa myös ajotyylin muuttamista tilannenopeus huomioiden.

        No ei tee poikkeavuutta ei, mutta se ei ole mikään tekosyy hyväksyä huonoa tienpitoa, jos Mikkelissäkin on yhtä paskaa. Katsotaanpa tienpitokulttuurin muuttumista sitten objektiivisemmin, kun minulla on alla auto, jossa on S-Mersun, Land Roverin tahi Rolls Roycen iskarit. Tienpidon pitäisi olla kuitenkin mitoitettu sen Tepon Nissanin mukaan.


      • markku.lievonen
        fdsk kirjoitti:

        "Niin, joka tapauksessa todellisuus on, miten tämän alan työntekijät tekevät ympäripyöreitä päiviä eli yksinkertaisesti koneita / työntekijöitä on liian vähän."

        Lievonen ei nyt unohda, että aurauskaluston kuljettajiakin koskee lepoaikalaki. Näin ollen tarvittava kuljettajaresurssi henkilötyöpäivinä on laskettavissa kaavalla:

        urakkaan kuuluvien teiden pituus x niiden auraamiskerrat per vuorokausi / keskimääräinen aurausvauhti / lepoaikalain sallima ajoaika per kuljettaja.

        Toisin sanoen:

        Jos sanotaan 250 hoitokilometrin urakka-alueen hoitamista neljästi päivään ei voi suorittaa 25 km/h keskinopeudella kulkevalla traktorilla ja 8 h/vrk kulkevalla kuljettajalla, pitää lisätä kuljettajien ja traktorien lukumäärää, koska keskinopeutta ei voi kasvattaa, eikä aurauskilometrejä vähentää. Työttömiä kuskeja tässäkin kaupungissa kyllä riittää, kunhan vaan saadaan tilaajan puolelta tahtotila sellaiseksi, että niiden palkkaamiseen rahat myös löytyy. Ja löytyyhän sitä kun kunnasta on kyse.

        Niin, jos olen ymmärtänyt asiat oikein, niin lumentulo aikaan / poikkeavana jaksona koko kalusto on liikkeellä ja kuljettajat tekevät ylipitkiä päiviä,- koska ei ole irroitettavissa olevaa kalustoa ja työntekijöitä. Siis kyseessä on poikkeava aika / sesonki kuten muutama päivä sitten oli.
        Niin, ei kukaan yrittäjä varaa / investoi kalustoaan pahan päivän varalle ja seisota sitä normaalina aikana. Kuten näemme, niin kaluston puutteesta on kysymys. Liian pienestä määrärahasta.
        Kuten aiemmin jo totesin, niin Joensuun kadut / tiesto olisi huippukunnossa, jos kaluston määrä olisi kolminkertainen olipa saa vaikka poikkeava.


      • fdsk
        markku.lievonen kirjoitti:

        Niin, jos olen ymmärtänyt asiat oikein, niin lumentulo aikaan / poikkeavana jaksona koko kalusto on liikkeellä ja kuljettajat tekevät ylipitkiä päiviä,- koska ei ole irroitettavissa olevaa kalustoa ja työntekijöitä. Siis kyseessä on poikkeava aika / sesonki kuten muutama päivä sitten oli.
        Niin, ei kukaan yrittäjä varaa / investoi kalustoaan pahan päivän varalle ja seisota sitä normaalina aikana. Kuten näemme, niin kaluston puutteesta on kysymys. Liian pienestä määrärahasta.
        Kuten aiemmin jo totesin, niin Joensuun kadut / tiesto olisi huippukunnossa, jos kaluston määrä olisi kolminkertainen olipa saa vaikka poikkeava.

        Koko kalusto on liikkeellä varmasti, mutta vain niiden kuskien kuljettamana, joilla on kyseiselle vuorokaudelle ajotunteja jäljellä.

        Ongelma ratkeaisi helposti sallimalla nollatuntisopimukset; Mikäli tarvetta tulee, niin hanketta tulee kuskille, mutta töiden määrähän ei ole tässä skenaariossa kiinni ahneesta yrittäjästä vaan näillä säillä lähinnä sattumasta. Mutta moniko työtön kuski lähtee tähän? Ei kovinkaan moni, paitsi nyt uuden aktivointimallin myötä (3 pv pätkää per kuukausi tai lähtee tuet) saattaa lähteäkin.


      • markku.lievonen
        fdsk kirjoitti:

        Koko kalusto on liikkeellä varmasti, mutta vain niiden kuskien kuljettamana, joilla on kyseiselle vuorokaudelle ajotunteja jäljellä.

        Ongelma ratkeaisi helposti sallimalla nollatuntisopimukset; Mikäli tarvetta tulee, niin hanketta tulee kuskille, mutta töiden määrähän ei ole tässä skenaariossa kiinni ahneesta yrittäjästä vaan näillä säillä lähinnä sattumasta. Mutta moniko työtön kuski lähtee tähän? Ei kovinkaan moni, paitsi nyt uuden aktivointimallin myötä (3 pv pätkää per kuukausi tai lähtee tuet) saattaa lähteäkin.

        Jos median / toimittajien tietoihin on uskomista, niin vaikeana jaksona sama kuski ajaa tuplat, jopa enemmän. Samansuuntainen tilanne kuin myrskyn aiheuttamat linjaviat. Linjojen korjaajat tekevät mielettömiä jaksoja ahertaakseen sähkölinjojen saattamisesta toimintakuntoon.


      • fdsk
        markku.lievonen kirjoitti:

        Jos median / toimittajien tietoihin on uskomista, niin vaikeana jaksona sama kuski ajaa tuplat, jopa enemmän. Samansuuntainen tilanne kuin myrskyn aiheuttamat linjaviat. Linjojen korjaajat tekevät mielettömiä jaksoja ahertaakseen sähkölinjojen saattamisesta toimintakuntoon.

        Sähkölinjojen korjaajia ei koske lepoaikalait niinkuin moottoriajoneuvojen kuljettajia, ja jos aurakuski ajaa tuplat, yrittäjä maksaa. Ja kalliisti. Passaa nyt kysyä, onko tarjottu pikkuisen liian vähän, vai mistä kaikestä pitääkään vielä tinkiä, että tarjouskilpailussa pärjää?


      • Varmaatiet
        uustaantumus kirjoitti:

        Ratkaisu tähän katastrofiin ja "verorahojen pielisjokeen kippaamiselle" olisi päätieverkolla vanha kunnon TVH ja kaupunkialueella kaupungin oma kunnossapitolaitos jotka ihan ikiomalla kalustollaan ja henkilöstöllään, jotka mitoitettaisiin tarpeita vastaavaksi, huolehtisi että tiet ja kadut olisivat jokahetki kunnossa. Ihan kuten ennen vanhaan.
        Kaaoksen syy on juuri ulkoistaminen ja markkinatalous, joita ei olisi missään nimessä koskaan pitänyt sotkea julkisiin yhteiskunnan kustantamiin palveluihin. Kaikki on mennyt perseelleen kun on alettu ulkoistaa palveluita jotka sitten ovatkin osoittautuneet huonostitoimiviksi, kalliiksi ja joista ei ulkoistamisen jälkeen enää kukaan tahdo vastata.
        Omat valtion ja kuntien/kaupunkien hoitamat laitokset tottakai maksaisivat, en usko että ratkaisevasti nykyistä enempää, mutta kyllähän hommakin toimisi ja kyllähän jokainen muistaa ajan ennen tätä ulkoistamisperseilyä jolloin hommat vielä toimi.

        Kaupunki auraa omalla kalustolla 1 ja 2 luokan kadut ja ruutukaavan ajoradat ja tietyt kevyen liikenteen väylät


      • voi-hitto
        samaamieltäolen kirjoitti:

        Tuota samaa mietin kun naapuri valitti että kyllä tätä lunta taas tulee. Saa olla koko ajan kolaamassa.
        Teki mieli sanoa et hei ollaan suomessa jossa talvella sataa lunta ja jos ei miellytä niin voihan sitä muutta sinne missä ei sada lunta.
        Oma valinta jokaisella.

        Pari tyyppiä purnaa jo siitäkin ettei lunta tule tarpeeksi.


      • Anonyymi
        eisijaaselityksille kirjoitti:

        Sanoo Lievonen, ihminen joka ei ilmeisesti itse autoile... Eihän täällä kukaan ole purnannut sääolosuhteista, tottahan jokainen tietää suomen kelit ja on niihin sopeutunut. Mutta kun on vuosikymmenet autoillut, niin ei voi olla hämmästelemättä sitä että ennen tiet olivat talvellakin sileitä ja hyvässä kunnossa, vaikka takuulla ilmasto ja keliolosuhteet olivat yhtä vaativat kuin nytkin. Tämä teiden ja katujen nykyinen kunto on melko uusi ilmiö ja erityisen paha juuri nyt alkavana talvena. Ei kai sivistysvaltion tiet nyt saa olla tuollaisessa vain jeepillä ajettavassa kunnossa kun niiden hoidosta kuitenkin melkoisen määrän veroeuroja maksamme...

        Nykyään kaupunki ilmeisesti antaa tienhoitourakat automaattisesti sille joka halvimman tarjouksen tekee, varmistamatta edes että tällä ja hänen aliurakoitsijoillaan on kalusto jolla homman voidaan olettaa hoituvan. Ainoa lääke ongelmaan on tiekarhut ja auraustuntien julma lisääminen. Montako karhua tällä hetkellä on käytössä joensuun seudulla? Ilmeisesti vain yksi...

        Toinen taas esitti vanhan tutun pohjois-korealaista ideologiaa edustavan ajatuksensa että jos ilmasto ja tienhoito ei mielytä niin aina voi muuttaa pois. No niin voi ja jos asioiden hoito täällä jatkaa kehitystään tuohon malliin niin varmasti moni muuttaakin. Mutta ei kenenkään etu ole se että alueestamme kehittyy takapajula jonka touhuille muualla nauretaan ja joka on varoittavana esimerkkinä asioiden hoidossa muulle suomelle. Jos kirjoittaja itse haluaa asua kaupungissakin ummen takana niin kuitenkaan suurin osa ihmisistä ei sitä halua. Veronmaksajilla on oikeus odottaa että tarvittavat liikenneväylät ovat asiallisessa kunnossa ja turvallisia käyttää.

        Kaikenkaikkiaan nykytilanne ei johdu tienkäyttäjistä, ei ilmastosta, ei vuodenajoista. Se johtuu vain ja ainoastaan huonosta tienpidosta, sopimattomasta kalustosta, ammattitaidottomuudesta ja joissain paikoin myös huonosta työmoraalista.
        Nämä asiat luulisi olevan helppo laittaa kuntoon jopa ilman insinöörikoulutustakin, ihan maalaisjärjen avulla.

        Juuri näin,todella hyvä kirjoitus nykyisestä tienhoidosta.Eipä tuohon ole muuta lisättävää.


      • Anonyymi
        uustaantumus kirjoitti:

        Ratkaisu tähän katastrofiin ja "verorahojen pielisjokeen kippaamiselle" olisi päätieverkolla vanha kunnon TVH ja kaupunkialueella kaupungin oma kunnossapitolaitos jotka ihan ikiomalla kalustollaan ja henkilöstöllään, jotka mitoitettaisiin tarpeita vastaavaksi, huolehtisi että tiet ja kadut olisivat jokahetki kunnossa. Ihan kuten ennen vanhaan.
        Kaaoksen syy on juuri ulkoistaminen ja markkinatalous, joita ei olisi missään nimessä koskaan pitänyt sotkea julkisiin yhteiskunnan kustantamiin palveluihin. Kaikki on mennyt perseelleen kun on alettu ulkoistaa palveluita jotka sitten ovatkin osoittautuneet huonostitoimiviksi, kalliiksi ja joista ei ulkoistamisen jälkeen enää kukaan tahdo vastata.
        Omat valtion ja kuntien/kaupunkien hoitamat laitokset tottakai maksaisivat, en usko että ratkaisevasti nykyistä enempää, mutta kyllähän hommakin toimisi ja kyllähän jokainen muistaa ajan ennen tätä ulkoistamisperseilyä jolloin hommat vielä toimi.

        Juuri niin !
        Kaiken tämän katastrofin ydin on juuri siinä että alettiin pää punaisena
        huutaa (Kokoomus) ettei yhteiskunta voi olla yrittäjä, koska yksityinen tekee
        sen paremmin ja halvemmalla ja kilpailu hoitaa kaiken kuntoon.

        Niin siirrettiin yhteiskunnan toimivat palvelut yksityisiin käsiin ja osingon-
        jakoon.
        Nyt siellä ajaa köröttävät ( milloin köröttävät) yksityiset pienet kokoomuslaiset
        yrittäjät aura ylhäällä omalle kilpailutuksessa voitetulle alueelle. ja ovat tekevinään
        työn. Sitten ajaa toinen aura ylhäällä tämän paikan yli ja raapaisee sieltä.
        Mitataan lumenkorkeuksia, tarvitseeko vielä lähteä - no ei vielä, eikä ainakaan
        viikonloppuna.
        Pisteenä iin päällä on Hankintalaki, joka pakottaa kunnat kilpailuttamaan ja hakemaan halvinta laadusta välittämättä. Tämä takaa teitten ja katujen kelvottoman
        kunnossapidon.
        Tämä takaa sen että julkinen rakentaminen on homeessa jo harjannostovaiheessa.
        Yrittäjät ovat vielä oppineet tekemään konkurssihakemuksen jo valmiiksi
        pöytälaatikkoon jolloin vastuut jäävät aina veronmaksajalle.

        SUOMEN KALLEIN PAINETTU ASIAKIRJA ON HANKINTALAKI.


      • Anonyymi
        markku.lievonen kirjoitti:

        Asia ei ole niin yksinkertainen mitä kuvitellaan. Tämä Joensuun tilanteen voi yleistää joka maakuntaan ja kaupunkeihin. Tosin lieviä eroja on.

        Niin, mitä ymmärrän yritystoiminnasta ja sen kannattavuudesta ja työntekijöiden työajoista, niin yhtälö on ongelmallinen. Kukaan yrittäjä ei tee tappiollista toimintaa yliinvestoiden kalustoaan ja kukaan ammattitaitoinen työntekijä ei tee muutaman päivän / viikon työjaksoja, vaan kalusto ja työntekijät suunnitellaan todellisten tarpeiden mukaan. Läpi vuoden.

        Niin, kaikki lumityöt hiekoituksineen lienee mahdollista tehdä erittäin nopeasti ja siten ilman valituksia. Kolminkertaistamalla kalusto ja miehitys sesonki ajaksi eli hoitoalueet pienemmäksi / kolmasosaan.
        No, jokainen ymmärtänee,- ettei kukaan yrittäjä seisota kalustoaan lähes koko vuoden ajan puhumattakaan miehityksestä , jos / kun korvaavaa työtä on vaikea saada. Siis koneet ja miehitys on suunniteltu kokonaistarpeiden / korvaava työ huomioiden. Valitettavasti nyt miehistö joutuu työskentelmään järkyttävän pitkiä työpäiviä esim. lumisateisina päivinä.

        Niin, rannalla on hyvä huudella kun merellä myrskyää. Muuten,- toimisitko itse toisin, jos olisit yrittäjä tai työntekijä? Jos et, niin jatkakaamme matkaa tyytyväisyyden kera. Empaattisuus ihmisessä on joskus silmiä/ ymmärrystä avartava tekijä.

        Asianydin on juuri siinä että yhteiskunnan pitää hoitaa itse nämä tehtävät.
        Jos yrittäjällä ei ole muuta ideaa kuin kärkkyä yhteiskunnan toimintoja
        osingonjakoon on paremppi olla yrittämättä.

        Yksikään yhteiskunnan ulkoistama toiminto ei ole tullut paremmaksi ja
        halvemmaksi. Päinvastoin.


      • Anonyymi
        uustaantumus kirjoitti:

        Ratkaisu tähän katastrofiin ja "verorahojen pielisjokeen kippaamiselle" olisi päätieverkolla vanha kunnon TVH ja kaupunkialueella kaupungin oma kunnossapitolaitos jotka ihan ikiomalla kalustollaan ja henkilöstöllään, jotka mitoitettaisiin tarpeita vastaavaksi, huolehtisi että tiet ja kadut olisivat jokahetki kunnossa. Ihan kuten ennen vanhaan.
        Kaaoksen syy on juuri ulkoistaminen ja markkinatalous, joita ei olisi missään nimessä koskaan pitänyt sotkea julkisiin yhteiskunnan kustantamiin palveluihin. Kaikki on mennyt perseelleen kun on alettu ulkoistaa palveluita jotka sitten ovatkin osoittautuneet huonostitoimiviksi, kalliiksi ja joista ei ulkoistamisen jälkeen enää kukaan tahdo vastata.
        Omat valtion ja kuntien/kaupunkien hoitamat laitokset tottakai maksaisivat, en usko että ratkaisevasti nykyistä enempää, mutta kyllähän hommakin toimisi ja kyllähän jokainen muistaa ajan ennen tätä ulkoistamisperseilyä jolloin hommat vielä toimi.

        Juuri näin.


    • fdsk

      Tilanne ratkeaa laittamalla keväällä talvihoidon tarjouspyyntöön kalustovaatimukseksi tiekarhun ja sen, että sitä myös käytetään. Sen urakoitsijan, joka sellaisen ensimmäisenä hankkii käyttöönsä, ei tarvitse enää kilpailla hinnalla, joka puolestaan madaltanee investointikynnystä ja helpottanee investointilainaneuvotteluita.

      • nottasilleen

        Juurikin näin! Tuosta olisi hyvä aloittaa!


      • jope2

        Kun olisi vaan rohkeutta, niin tuossahan olisi jo liikeidea hankkia Veekmas pihaan ja kysäistä paljonko Joensuun seutu sellaisen palveluksista olisi valmis maksamaan kunhan tämä kansalaisten raivo tästä vielä vähän yltyy. Viisainta olisi kyllä varmaan silti tehdä toisin päin.


      • teppo51
        jope2 kirjoitti:

        Kun olisi vaan rohkeutta, niin tuossahan olisi jo liikeidea hankkia Veekmas pihaan ja kysäistä paljonko Joensuun seutu sellaisen palveluksista olisi valmis maksamaan kunhan tämä kansalaisten raivo tästä vielä vähän yltyy. Viisainta olisi kyllä varmaan silti tehdä toisin päin.

        Muuten hyvä, mutta särjet uuden tiehöyläsi näihin viime aikoina kymmenittäin rakennettuihin hidastetöyssyihin...


      • 2.4T
        teppo51 kirjoitti:

        Muuten hyvä, mutta särjet uuden tiehöyläsi näihin viime aikoina kymmenittäin rakennettuihin hidastetöyssyihin...

        Jospa ne töyssyt lähtisivät karhunterän matkaan, hyvin joutaisivat... ;D


      • to.be.or.not.to.be
        teppo51 kirjoitti:

        Muuten hyvä, mutta särjet uuden tiehöyläsi näihin viime aikoina kymmenittäin rakennettuihin hidastetöyssyihin...

        Osuitkohan muuten nyt asian ytimeen!? Voisiko ollaniin että teitä ei pystytä kunnolla hoitamaan juuri noiden hidastetöyssyjen takia?


      • teppo51
        2.4T kirjoitti:

        Jospa ne töyssyt lähtisivät karhunterän matkaan, hyvin joutaisivat... ;D

        Kannatetaan. Asiaankuuluva nopeusrajoitus kameralla vahvistettuna siihen töyssyn paikalle riittäisi minulle ja varmasti tiekarhun kuljettajallekin.


      • teppo51
        to.be.or.not.to.be kirjoitti:

        Osuitkohan muuten nyt asian ytimeen!? Voisiko ollaniin että teitä ei pystytä kunnolla hoitamaan juuri noiden hidastetöyssyjen takia?

        En osaa sanoa varmaksi kun en ole koskaan tiehöylää ajanut työkseni, mutta luulisin, että nykyiset tietokoneohjatut höylät kyllä osaa vaikka eturenkaista haistelemalla nostaa terää hidastetöyssyn kohdalla niin, että se höyläytyy vaikka paraabeliksi. Jos ei, niin siinä voisi muuten olla vaikka Veekmasille ilmainen vihje, että sellaisella ominaisuudella saattaisivat saada pari höylää tännekin seudulle myytyä.


    • myhkyrämukula

      Somaa on ajella entistä mukulakatua muistuttavalla jäämyhkyräkadulla.
      Tietysti jos lumi aurattaisiin pois ennen sen tamppautumista kadun pintaan, joutuisimme ajamaan sileillä kaduilla. Mutta sehän voisi olla vaarallista kun nopeudet nousisivat.

      • markku.lievonen

        No, huomasitko miten muutama päivä sitten satoi lunta taivaan täydeltä ja pitkäkestoisesti,- niin liikenteen sekaan. Juuri liikenne tamppaa satavan lumen tienpintaan,- joka näkyy nyt epätasaisuutena. Niin, mitä aurattavaa on kun liikenne tamppaa satavan lumen . Ainoastaan reuna/ keskiosa.
        Ainut vaihtoehto olisi nyt tiekarjulla ottaa tamppaantunut / kova jää pois tienpinnasta ja tämän vaihtoehdon lie kulttuurin muutos poistanut.


      • fdsk
        markku.lievonen kirjoitti:

        No, huomasitko miten muutama päivä sitten satoi lunta taivaan täydeltä ja pitkäkestoisesti,- niin liikenteen sekaan. Juuri liikenne tamppaa satavan lumen tienpintaan,- joka näkyy nyt epätasaisuutena. Niin, mitä aurattavaa on kun liikenne tamppaa satavan lumen . Ainoastaan reuna/ keskiosa.
        Ainut vaihtoehto olisi nyt tiekarjulla ottaa tamppaantunut / kova jää pois tienpinnasta ja tämän vaihtoehdon lie kulttuurin muutos poistanut.

        Ei tiekarhua ole sukupuuttoon tappanut mikään epämääräinen kulttuurin muutos, vaan yksinomaan suomalaisen sosialismin hapattaman tarjoajan kyvyttömyys tarjota mitään sellaista omilla rahoillaan, minkä kunta on joskus tehnyt, vaikka maksajana loppuviimein on nytkin aivan sama taho.


      • jope2
        markku.lievonen kirjoitti:

        No, huomasitko miten muutama päivä sitten satoi lunta taivaan täydeltä ja pitkäkestoisesti,- niin liikenteen sekaan. Juuri liikenne tamppaa satavan lumen tienpintaan,- joka näkyy nyt epätasaisuutena. Niin, mitä aurattavaa on kun liikenne tamppaa satavan lumen . Ainoastaan reuna/ keskiosa.
        Ainut vaihtoehto olisi nyt tiekarjulla ottaa tamppaantunut / kova jää pois tienpinnasta ja tämän vaihtoehdon lie kulttuurin muutos poistanut.

        Olisi sinne liikenteen sekaan mahtunut vielä yksi tiekarhu, niinkuin 80-luvulla.


      • työtä-vieroksuvat
        markku.lievonen kirjoitti:

        No, huomasitko miten muutama päivä sitten satoi lunta taivaan täydeltä ja pitkäkestoisesti,- niin liikenteen sekaan. Juuri liikenne tamppaa satavan lumen tienpintaan,- joka näkyy nyt epätasaisuutena. Niin, mitä aurattavaa on kun liikenne tamppaa satavan lumen . Ainoastaan reuna/ keskiosa.
        Ainut vaihtoehto olisi nyt tiekarjulla ottaa tamppaantunut / kova jää pois tienpinnasta ja tämän vaihtoehdon lie kulttuurin muutos poistanut.

        Kansa on Thaimaassa kun kerran EU maksaa kaiken laiskottelun. Siellä ne auraajatkin ovat.


      • Hevonen.hommattava
        markku.lievonen kirjoitti:

        No, huomasitko miten muutama päivä sitten satoi lunta taivaan täydeltä ja pitkäkestoisesti,- niin liikenteen sekaan. Juuri liikenne tamppaa satavan lumen tienpintaan,- joka näkyy nyt epätasaisuutena. Niin, mitä aurattavaa on kun liikenne tamppaa satavan lumen . Ainoastaan reuna/ keskiosa.
        Ainut vaihtoehto olisi nyt tiekarjulla ottaa tamppaantunut / kova jää pois tienpinnasta ja tämän vaihtoehdon lie kulttuurin muutos poistanut.

        Kumma kun en tähän ilmiöön ole törmännyt tässä laajuudessa minään muuna talvena. Jotain on muuttunut.


    • teppo51

      No eipä tarviis paljo tuostakaan kajaanintieltä ja koulukadulta karhulla sipaista, kun vituttais ihan älyttömän paljon vähemmän. Ihan vaan jos sipaseis just sen verran, että auto menis tasaseen, niinkuin maantiellä pitääkin.

    • vanhuksen...hätähuuto

      Kevyenliikenteen tiet on huonosti hoidettu talvisin joensuussa monilla alueilla. Kokemusta riittää päivittäisen liikkumisen myötä runsaasti tästä. Kevyenliikenteen liikkujat on jätetty tässä paitsioon. Moni sairaampi ihminen tarvitsisi auton päästessään eteenpäin kunnolla talvisin, sen verran huonossa kunnossa on talvisin kevyenliikenteen tiet usein joensuun monilla alueilla.

      • pro-bike

        Totta tuokin. Ainakin pyörällä liikkuminen tuntuu hankalalta kun on pehmeellä kelillä tullu urat ja niitää sitten yritellään pakkasella tasoittaa eikähän ne siitä enää mihinkään lähde. En tiedä eikö nuo tien hoitajat ymmärrä että se pitäis aurata ennenkuin ne urat ehtii jäätymään, joka päivä meinaa nurin mennä kun pyörä vikuroi. Rantaraitti oli varaa tehdä vaan sekin aika kehnossa kunnossa usein. :/


    • stnaprkle

      Niin kuka vastaa?! Mitäs luulisit? Kato teiden kuntoa ja ihmettele kuka vastaa! Jos joku vastaisi niin eihän tiet ja kadut olisi tuossa kunnossa!

      • rättätättärättätättä

        Jaa, minä kun arvelin että joensuu on Suomi 100 - teeman kunniaksi ottanut taas käyttöön mukulakivikadut sieltä 100 vuoden takaa...


    • Vmp.vmp

      Samaa olen noitunut. Hirveässä kunnossa on tiet. Näkyy olevan joku säästökampanja menossa mihin ei kuulu täysmittainen katujen auraus. Ihan kuin olisi jollain katepillarilla ajettu poikittais uraa ja nyppylää.
      Lumen tulosta on ollut tosin hyötyäkin kun se on paikannut teitten monttuja ja muita kummallisia epätasaisuuksia mitä asfaltissa on. Onko muuten joensuun asfaltin tekijöille ihan mahdoton tehtävä tehdä tasainen tie?
      Käykääpä ajamassa raatekankaan eritasoliittymän työmaan väliaikaisia ns väyliä. Perkeleen moista kuoppaa ja nyppylää. Ei voi verratakaan kuopion siltatyömaan vastaaviin. Olen miettinyt kumpi tapahtuu ensin auton hajoaminen vai liittymän valmistuminen?

      • markku.lievonen

        Niin, teiden huonoa kuntoa ei kyllä yksin selitä enää lauha ja lumisateinen talvi. Nyt on jo ollut sateetonta aikaa ja siten kalustoa vapaana tien pinnan rouhimiseen / tasoittamiseen, mutta silti teiden pinnat ovat tosi uraiset ja epätasaiset. Niin, ja ei todella koske vain Joensuun teitä. Tohmajärvellä aivan sama tilanne taajamasta alkaen.
        Teiden kunto / välinpitämättömyys vaarantaa jo liikenneturvallisuutta. Liukas urainen tie on tosi arvaamaton. Vaikka tie on jäinen, mutta tasainen, niin turvallisuus on aivan toisella tasolla.

        Niin, lie totaallinen säästökamppanja koko maassa? Ajan / kaluston puutteesta ei ainakaan NYT ole kysymys. Tasaiseksi urista tiet saaneet ilman tiakarhujakin ?


      • laitanlaskun

        Ei nuo polanteet ja epätasaisuudet lähde tiestä millään traktorin tai kuorma-auton alusterällä kun ei niissä rimpuloissa riitä paino siihen touhuun, kunnon tiekarhulla lähtee tiestä nimismiehen kiharat, ilmeisesti säästökampanja koko maassa on menossa, kyllä on risteysalueet joensuussa niin epätasaiset sama kun ajoiset perunapeltoa tai kynnöspeltoa pitkin, pitemmän päälle nuo nimismiehen kiharat hajottavat iskunvaimentimet ja nivelet autoista. Että pitää ilmeisesti seuraavan katsastuskorjauksen lasku laittaa tienpitäjälle iskunvaimentimista ja nivelistä


    • auraanjahöyläänturhaanko

      Taitaa nuo aurat ja alusterät olla tiehen ottavalta osaltaan kumisia. Eihän sellaisella tamppautunut lumi minnekkään lähde. Mutta säilyyhän siellä lumen alla asfaltti hyvin.

    • meluhaittakin

      Hidastetöyssyt on niitä muutamia hurjastelevia apinoita varten. Monessa kaupungissa niitä on ruvettu poistamaan rakentamisen ja kunnossapidon kalleuden vuoksi lisäksi töyssyt lisää ilman saastumista jatkuvien jarrutusten kiihdytyksien pakokaasuilla. Liikenteen valvonnan lisäyksellä nämä hurjastelijat kerättävä pois liikenteestä ja kadut tasaiseksi särkemästä autoja.

    • volvoonkinlöytyi

      Ajelin tänään venäjän puolella värtsilän kylällä ja eipä tuolla tiet ainakaan huonommassa kunnossa ollut kuin joensuussa. Ei ole enää mitään syytä ivata venäläisten tienhoitoa!
      Sieltä muuten kannattaa ostaa joensuun kaduilla hajoinneisiin autoihin iskarit ja nivelet, ovat puolta halvempia kuin suomessa ja ihan samaa tavaraa ja löytyy kaikkiin merkkeihin.

      • näinjoensuussa

        Joensuussa on kantakaupungilla todella huonossa kunnossa tiet, tänään varsinkin kun nollassa lämpötila niin tiellä oleva paksu lumi kerros on pehmetynyt niin että auto upposi välillä pohjaa/akseleita myöten lumeen/sohjoon ja kaupungille asiasta valittaessa toteavat tie kuuluu 3 hoitoluokkaan ja viimeistään 12tunnin päästä tie aurataan että näin joensuussa, myös sitä kysyin että jos autoni jää kiinni tälläisellä tiellä niin meneekö tienhoitajan/ylläpitäjän laskuun mahdollisesti hinausauton kustannukset joka tulee irti vetämään autosi joka on uponnut lumeen/sohjoon pohjansa varaan. Kovimmat joensuun aurapetterithän ovat huolto-asemien baareissa kehumassa kuinka kovia ovat aurailemaan teitä vaan ei näy tien auraajia työmaillaan silloin kun pitäisi


      • Huhhuhhjoo

        Itekkö et töissäs pidä taukoja ollenkaan? Jos sillä aura kuskilla menee siellä vaikka se vuorokausi putkeen niin eikö se ihan oiketettu taukoihin kuitenkin oo välillä?


    • Luntalunta

      Kilpailuttamisesta on kysymys. Eli kaupunki on kilpailuttanut kunnosapidon ja joku pöljä yrittäjä on tehnyt tarjouksen siihen uskoen ettei lunta tule tänä talvena ollenkaan. Halpa halpa liekö ollut Virolainen urakoitsija joka tarjouksen on jättänyt? Nämä ei ota vastuuta eikä tyhjätaskuilta mitään korvauksia saa hoitamattomista töistä. Kaupunki on tietysti budjettinsa vääntänyt tähän tarjoukseen ja nyt ei ole tekijöitä eikä rahaa on vain auraamattomat lumet tiellä. Toivottavasti kevät tulee aikaisin.

    • Vltassa

      Ympäristötuotanto on tämä auraaja firma vanhalla kalustollaan.

    • Kevättoi

      Joo se selittää kaiken voi katsoa firman kunnon asiakastieto sivuilta! Sulaako yritys tämän talven lumen auraukseen? Tietysti kaikki on hyvin jos kaupugin virkamiehet eivät puutu aurauksen tasoon ja antavat kevät auringon sulattaa lumet kaduilta.

    • Nimismiehenkiharaa

      Destia kilpailuttaa aurukset alihankkijoilleen he he, halpa halpa Virolainen tööttimies .... Täytyy vain uuta alapalloniveltä ia koiranluuta käydä hakemassa

    • autuaspässi

      Mukulakivikadut rampeilla, risteyksissä, kiertoliittymissä, kaduilla...
      Tätäkö on hyvinvointiyhteiskunta?!
      Siis haloo, eikö maksetulla työllä ole enää minkäänlaisia tasovaatimuksia?
      Yhteiskunnan varoja, eli meidän maksamaamme verorahaa, haaskataan nyt näennäisiin palveluihin jotka eivät käytännössä toteudu. Mutta kaipa tämä sitten on nykyinen "maan tapa" ja "vallitseva käytäntö".
      Voi paska mitä luusereita meidän päättäjämme ja virkamiehemme nykyään ovat!

      • Kypsä.autoilija

        Kenenkähän idea liekin noiden kohokiven takominen teihin? Näitä helvetin kiviä on keskusta täynnä. Eikö löydy kiviä joiden pinta on tasainen? ja ne on taottu millilleen asfaltin kanssa samaan tasoon?
        Näillä "taideteoksilla" vielä pilataan ennestään ahtaat liikenneympyrät keskustassa.
        Kyllä on perseestä ja syvältä nämä ideat.


    • markku.lievonen

      Niin, eiköhän tämän talvinen purnauksemme teiden talvihuollosta liity enemmän sopeutumis ongelmaan. Mitä kansa tuumaisi, jos lunta tulisi reilu metri kuukaudessa,- joka on täysin mahdollista tulevina tavina, jos ilmaston kohoavasta lämpötilasta liittyvät ennusteet pitävät paikkansa.

      Ilmaston lämpenemiseen liittyen onneksi Golfvirta ei näivety tai tyrehdy ja siksi tämän tyyppiset lauhat talvet ja lumisateisemmat lienevät tulevaisuudessa normaaleja. Jokainen ymmäränee, jos lumisadetta piisaa kuten tänäkin päivänä, niin auraamattomia teitä on riittämiin. Ei kukaan yrittäjä todella yli-investoi kalustoaan, jos sille ei löydy käyttöä läpi vuoden. Vai tulisiko? Minnuu varten. Ihan oikeesti vaihtelu virkistää kun ei voi ajella kuin tilannenoppeus huomioiden ja turhia ajoja poistellen.
      Jouluhan on muutenkin hiljentymisen / rauhoittumisen aikaa ja mikäs ettei kun tiellä on 120mm lunta tai ainakin äsken oli.

      • Luntatulvillaan

        Miksi ottaa urakka, jos kalusto ei ole riittävä? Joku ei nyt kohtaa. Kilpailutus on laadittu väärin tarkoituksella vai tietämättömyyttä? Jos Kaupunki haluaa katujen olevan kunnossa, laatu yhdessä sakkopykälien kanssa estäisi näiden onnen onkijoiden osalistumisen tarjouksiin. Jos tarjouspyynnöt on laadittu oikein miihin cosallistuisi hyvällä kalustolla olevat yrittäjät ja ne ketkä pystyvät tekemään tulosta ja investoimaan kalustoon.


      • markku.lievonen
        Luntatulvillaan kirjoitti:

        Miksi ottaa urakka, jos kalusto ei ole riittävä? Joku ei nyt kohtaa. Kilpailutus on laadittu väärin tarkoituksella vai tietämättömyyttä? Jos Kaupunki haluaa katujen olevan kunnossa, laatu yhdessä sakkopykälien kanssa estäisi näiden onnen onkijoiden osalistumisen tarjouksiin. Jos tarjouspyynnöt on laadittu oikein miihin cosallistuisi hyvällä kalustolla olevat yrittäjät ja ne ketkä pystyvät tekemään tulosta ja investoimaan kalustoon.

        Muuten tiesitkö sinä kesälomaasi viettäessäsi miten luminen talvi on tulossa. Minä en,- eikä kukaan urakoitsija ja palveluiden tilaaaja. Ihan mökki traktorin omistajanakin. Olis muuten melkoinen etu, jos ihminen tietäisi jo kesällä miten luminen talvi on tulossa ja milloin on auraustarvetta jne.... ja aurauskaluston käyttäjät voisivat sopia keskenään kuka saa aurata lumia joulunpyhät läpeensä kuten tänä jouluna. Se heidän joulunvietostaan.

        Niin, voisko ihan aikuisen oikeesti tämän päivän ihminen ajatella, miten edelleen ihminen on luonnon armoilla ja arvaamattomasti. Kaikki on korkeimman käres. Niin, löytäisköhän / saisi näkökyvyn tämän päivän ihminen turhasta napisemisestaan, jos todella joku viikonloppu sataisi lunta 1.5m ja tiet aurauksineen olisi täydessä kaaoksessa. Yhdistäisikö ihminen tilanteessa jo luonnonolosuhteiden arvaamattomuden?


      • fdsk
        markku.lievonen kirjoitti:

        Muuten tiesitkö sinä kesälomaasi viettäessäsi miten luminen talvi on tulossa. Minä en,- eikä kukaan urakoitsija ja palveluiden tilaaaja. Ihan mökki traktorin omistajanakin. Olis muuten melkoinen etu, jos ihminen tietäisi jo kesällä miten luminen talvi on tulossa ja milloin on auraustarvetta jne.... ja aurauskaluston käyttäjät voisivat sopia keskenään kuka saa aurata lumia joulunpyhät läpeensä kuten tänä jouluna. Se heidän joulunvietostaan.

        Niin, voisko ihan aikuisen oikeesti tämän päivän ihminen ajatella, miten edelleen ihminen on luonnon armoilla ja arvaamattomasti. Kaikki on korkeimman käres. Niin, löytäisköhän / saisi näkökyvyn tämän päivän ihminen turhasta napisemisestaan, jos todella joku viikonloppu sataisi lunta 1.5m ja tiet aurauksineen olisi täydessä kaaoksessa. Yhdistäisikö ihminen tilanteessa jo luonnonolosuhteiden arvaamattomuden?

        Sinä voit tietysti henkilökohtaisesti kääntää keleille toisenkin posken ja vaikka kahlata umpihanget metsiä myöten lähikauppaan jos luojasi sen näkee hyväksi asettaa ihmisen osaksi, mutta henkilökohtaisesti veronmaksajana koen, ettei lumentulo voi näillä leveysasteilla tulla urakoitsijoillekaan yllätyksenä.


      • markku.lievonen
        fdsk kirjoitti:

        Sinä voit tietysti henkilökohtaisesti kääntää keleille toisenkin posken ja vaikka kahlata umpihanget metsiä myöten lähikauppaan jos luojasi sen näkee hyväksi asettaa ihmisen osaksi, mutta henkilökohtaisesti veronmaksajana koen, ettei lumentulo voi näillä leveysasteilla tulla urakoitsijoillekaan yllätyksenä.

        Ei talvinen lumentulo ole kenellekään yllätys,- vaan sen määrä. ihmisen on helepompi elellä kun hyväksyy ja sopeutuu kesäisiin helteisiin, syksyisiiin vesisateisiin ja talvisiin pakkasiin lumentuloineen.
        Toki jokainen saa vapaasti vapaassa maassa purnata ja omata stressitilan. Stressitilan, jonka oireet kohdistaa tien kunnossapitäjiin. Omasta repustahan se on pois,- ei toisten.


      • omanikannan.kannasinäkin
        markku.lievonen kirjoitti:

        Ei talvinen lumentulo ole kenellekään yllätys,- vaan sen määrä. ihmisen on helepompi elellä kun hyväksyy ja sopeutuu kesäisiin helteisiin, syksyisiiin vesisateisiin ja talvisiin pakkasiin lumentuloineen.
        Toki jokainen saa vapaasti vapaassa maassa purnata ja omata stressitilan. Stressitilan, jonka oireet kohdistaa tien kunnossapitäjiin. Omasta repustahan se on pois,- ei toisten.

        Totta. Omasta repusta se on pois kun joutuu päivät päästään työkseen ajamaan pitkin 100 vuotiaan suomen erään kaupungin, armaan joensuun talvisia mukulakivikatuja.
        Et usko kuinka kyrsii tällaistakin keskiverto veronmaksajaa kun ei saa verorahoille vastinetta vaan joutuu harmikseen myöntämään että kankkulan kaivoon ovat menneet nekin rahat joilla tiet pitäisi kunnossa pitää.
        Hyvähän se on tietty olla säistä, keleistä ja teiden kunnosta yllättymättä ja hyvä on olla purnaamatta ja hurskastella muille joiden mielestä asiat ei nyt ole oikein ja hyvni hoidettu, kun itse ei tarvitse katuja juuri käyttää kunhan ikkunasta katselee säätä ja ohikulkijoita.
        Lievosen jutuista tulee mieleen se helsinkiläinen rouva talvisodan aikana joka katseli keskuslämmitetyn kerrostaloasuntonsa ikkunasta ulos aurinkoisella -40 pakkasella ja tuumasi että, kylläpä siellä nyt on poikiemme IHANA taistella kun on näin kaunis ilma...


      • markku.lievonen
        omanikannan.kannasinäkin kirjoitti:

        Totta. Omasta repusta se on pois kun joutuu päivät päästään työkseen ajamaan pitkin 100 vuotiaan suomen erään kaupungin, armaan joensuun talvisia mukulakivikatuja.
        Et usko kuinka kyrsii tällaistakin keskiverto veronmaksajaa kun ei saa verorahoille vastinetta vaan joutuu harmikseen myöntämään että kankkulan kaivoon ovat menneet nekin rahat joilla tiet pitäisi kunnossa pitää.
        Hyvähän se on tietty olla säistä, keleistä ja teiden kunnosta yllättymättä ja hyvä on olla purnaamatta ja hurskastella muille joiden mielestä asiat ei nyt ole oikein ja hyvni hoidettu, kun itse ei tarvitse katuja juuri käyttää kunhan ikkunasta katselee säätä ja ohikulkijoita.
        Lievosen jutuista tulee mieleen se helsinkiläinen rouva talvisodan aikana joka katseli keskuslämmitetyn kerrostaloasuntonsa ikkunasta ulos aurinkoisella -40 pakkasella ja tuumasi että, kylläpä siellä nyt on poikiemme IHANA taistella kun on näin kaunis ilma...

        Eilen juuri ajelin keskustassa ja Raatekankaan suunnalla. Kerro missä päin maakuntaa on paremmin hoidetut tiet? Missä olen ajellut, niin joka paikassa on sama tilanne. Totta kai olisi mukavampi ajella, jos tiet olisivat jäättämiä,- mutta ilman suolan käyttöä.

        Mutta, selvän poikkeuksen tekee Varkaus - Mikkelin välinen tie, mitä näin muutama viikko sitten. Tämän tien hoitamistasoa ei voi verrata edes 6-tiehen. Tie lienee pidetty jäättämänä suolauksen voimalla.

        Niin, toivotaan, että ensi jouluna vietämme mustaa joulua ja lumi saadaan vasta Helmi / Maaliskuun vaiheilla. Ihminen on niin ihmeellinen otus, miten siirtymäajan pituus , kesäkelistä talvisiin olosuhteisiin vaikuttaa yllättävän paljon tottumisiin.


      • Anonyymi
        markku.lievonen kirjoitti:

        Muuten tiesitkö sinä kesälomaasi viettäessäsi miten luminen talvi on tulossa. Minä en,- eikä kukaan urakoitsija ja palveluiden tilaaaja. Ihan mökki traktorin omistajanakin. Olis muuten melkoinen etu, jos ihminen tietäisi jo kesällä miten luminen talvi on tulossa ja milloin on auraustarvetta jne.... ja aurauskaluston käyttäjät voisivat sopia keskenään kuka saa aurata lumia joulunpyhät läpeensä kuten tänä jouluna. Se heidän joulunvietostaan.

        Niin, voisko ihan aikuisen oikeesti tämän päivän ihminen ajatella, miten edelleen ihminen on luonnon armoilla ja arvaamattomasti. Kaikki on korkeimman käres. Niin, löytäisköhän / saisi näkökyvyn tämän päivän ihminen turhasta napisemisestaan, jos todella joku viikonloppu sataisi lunta 1.5m ja tiet aurauksineen olisi täydessä kaaoksessa. Yhdistäisikö ihminen tilanteessa jo luonnonolosuhteiden arvaamattomuden?

        Kyllä tarjouspyynnöt pitää sitten laatia sen pahimman mahdollisen vaihtoehdon mukaan. Vain siten homma toimii kaikissa olosuhteissa. Millainen talvi sitten tulee se on tuurissaan ja aina joku voittaa ja joku häviää, palvelunostaja tai urakoitsija. Nykysysteemillä ainoa häviäjä on tienkäyttäjä, kansalainen, veronmaksaja, me.


    • Mr.Bungle667

      Joo arvatkaa miltä tuntuu liikkua pyörällä? Suksilla onnistus paremmin. =/

    • Anonyymi

      Pääsyy tiestön huonoon hoitoon kuten myös kaikkeen julkiseen
      homerakentamiseen on yksityistämisessä ja kilpailutuksessa jossa
      halvin hinta takaa huonon laadun automaattisesti.
      Talviolosuhteet ovat muuttuneet, ensimmäisistä lumisateista pitäsi
      aurauksen käynnistyä HETI.
      Nyt siellä kyykitään mittaamassa onko lumikerrosta riittävästi, sitten
      tulee suvi ja perään pakkanen jolloin pirunpelto on valmis, eivätkä
      nuo halpuudella urakkansa saaneet auraajat kevyellä kalustollaan
      kykene enää suoriutumaan välttävästikään tehtävästään.
      Jokainen seuraava lumisade toistaa ilmiön jota aletaan sitten joskus
      keväällä ainakin sivukatujen ollessa jo lähes liikennöimättömässä
      kunnossa lanata raskaimmalla kalustolla.
      Ei tolkun häivää!!!!!!
      Kaupunginjohtaja näyttää ymmärtävän parhaiten tilanteen ajelemalla
      venäläisellä maasturilla.

      • Anonyymi

        Oho. Jos kaupungin johtaja on ostanut uazin niin se ei tiedä hyvää talvikunnossapidolle. Hänellä jos kellä on sisäpiirintieto tulevan talven tienhoidon tasosta...


    • Anonyymi

      Nähdäkseni se on jo hänellä ollut pitempään, eli vastannee tätä
      nykyistä tienpitoa. Aivan niin synkkä tilanne ei ole että UAZ
      tarvittaisiin, Nivalle auto näytti.
      On vielä lisättävä tuosta tienpidosta se että kun kaikkien kevyen-
      liikenteen ja sivukatujen auraus aloitetaan liian myöhään, siitä on
      seurauksena myös se että niiden hiekoitus menee lähes aina
      "Hörri Heiskasen pe-------n, hiekoitus uppoaa lämpötilan noustessa
      sohjoon ja menettää täysin merkityksensä.
      Toisin sanoen resursseja tuhlataan täysin hukkaan tekemällä
      kaikki toimet väärään aikaan.
      EI TOLKUN HÄIVÄÄ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • Anonyymi

        Sanos muuta. Niin, eikö sitä sohjoa poisteta urakoitsijan säästösyistä vai mikä siinä mättää?
        Olis silloin tiet ilman polanteita, uria ja muhkuraisia, hiekoitus olisi tehoavampaa ja kaikkinensa kulkuväylät olisi käyttäjilleen kelvollisemmat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sanos muuta. Niin, eikö sitä sohjoa poisteta urakoitsijan säästösyistä vai mikä siinä mättää?
        Olis silloin tiet ilman polanteita, uria ja muhkuraisia, hiekoitus olisi tehoavampaa ja kaikkinensa kulkuväylät olisi käyttäjilleen kelvollisemmat.

        Aikoinaan maaherra tuli autolla Kuopiosta Joinsuuhun. Mutkassa kuski ajoi pellolle. Takapenkillä torkkuva maaherra heräsi ja totesi: Jahah, tultiin perille


    • Anonyymi

      Hei, Uimaharjun katujen aurauksesta. Tänää 24. 3 tiet tosi heikossa kunnossa. Huomenna aamulla ei päästä töihin. Horttanantieltä, Vatatieltä, Jussi tieltä, Mari tieltä ym. Toivottavasti yön aikana korjautuu.

    • Anonyymi

      Uimaharjuun tullaan kun keritään. Ei tässä kaikkia korpiteitä kerkeä aurailemaan.

    • Anonyymi

      Kyllä olen aivan samaa mieltä.kevyenliikenteen väylät myös aivan karseessa kunnossa.

    • Anonyymi

      Luultavasti aurauksista vastaa sukkahousumies joka auraa sumuvalaistuksessa.

      • Anonyymi

        Sokeitahan nämä aurakuskit ovat kun ajeleevat täys valaistus päällä keskellä päivää


    • Anonyymi

      TAP TAP TAP HYVÄ ALOTUS KADUT, PYÖRÄTIET PITÄÄ OLLA AURATTU, HÖYLÄTTY, HIEKOTETTU JO AAMU AIKASESTA SIKSI VEROJA MAKSETAAN ELLEI VASTINETTA VERO RAHOILLE EI MAKSETA JOUTEN OLOSTA PASKAN PUHUMISESTA. HETI KENKÄÄ KATUJEN HOIDOSTA VASTAAVALLE ÄÄLIÖLLE JA YRITTÄJÄLLE KUN HOMMA EI SKULAA JA PAIKALLISLIIKENNE TÖKKII PAHASTI JOS LAINKAAN LÄNSÄRI KAIKKI ROMUT MANSESTA TÄNNE RAAHASI.

      • Anonyymi

        Ja eikös ne vienyt sulta atomisuojankin...? Älä unohda atomisuojaasi!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4702
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1472
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1452
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      344
      1430
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1367
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1257
    Aihe