Kävin hakemassa Take Away illallisen ja siinä ateriapakettia odotellessa lueskelin 2017 vuoden TM-lehtiä, joita oli aulassa.
TM talvitesti 2017.
Lähtökohdat: keskimäärin 2-3 takavetoista per talvitesti ja 14-16 etuvetoista.
Takavetoinen voitti 2014 (BMW 318d) ja 2015 (M-B C220d A farmari)
Mercedes E220d A sedan kolmas 2017
Yleisesti lainaan sanatarkasti artikkelista tätä tekstinpätkää:
"Nykyaikaisen takavetoisen etenemiskykyä ei usko ellei kokeile. Mercedeksen EDS toimii kympin arvoisesti. Esimerkiksi rullakokeessa tyhjää pyörivä pyörä pysähtyy heti, kun kuljettaja koskee kaasuun ja pienellä lisäannostuksella auto lähtee liikkeelle. Sivuluistoihin moottorinohjaus reagoi ajoasetuksista riippuen herkästi, mutta sallivassa tilassa kiihtyvyys on tehokasta, mikä tosin vaatii kuljettajalta aktiivisuutta. Seat toimii kitkaerotilanteessa Audiakin karkeammin ja vaatii syvää käskytystä kaasulla. Tasaisella pidolla Ateca etenee hyvin, ja kaarteissa luistonrajoitus toimii asiallisesti.
Volvon mäkilähdössä kaasua kannattaa annostella maltilla, muuten voimaa tulee aaltoillen. Mäkilähtö on raskaalle etuvetoiselle haaste. Erikoistilanteissa Volvo etenee kiitettävästi ja vauhdin myötä luistonrajoitus on salliva."
Välikommentti: Takavetoisen Mercedeksen "salliva tila" tarkoittaa mitä ilmeisimmin Sport ajotilaa. En tosin ymmärrä mitä ns. ammattitoimittaja tarkoittaa aktiivisuudella, koska oman kokemukseni mukaan luiston lisääntynyt salliminen ei kuitenkaan aiheuta minkäänlaista hässäkkää vaan taustalla on aina ESC joka tarkkailee perän liikkeitä ja kontrolloi esimerkillisesti kovassakin ajossa Sport tilassa liiallista sivuttaisliikettä. Sport tilassa modernit Mercedekset ovatkin kelillä kuin kelillä nautittavia menijöitä.
Loppuarvostelu lainaus:
"Takavetoisten autojen nousu talvitestin kärkipaikoille ei ole enä äyllätys, sillä sekä BMW että Mercedes ovat aiemminkin näyttäneet nykyaikaisen elektroniikan ja hyvän painonjakauman voiman. Myös uusi E-sarjalainen etenee vakuuttavasti ja mukavasti. Maantieajo on melkeinpä juhlaa myös talvikelillä, ja kaikki muukin ajamiseen liittyvä on reilassa. Uusi dieselmoottori on edustuskelpoinen myös päästöjen osalta. Harmillista, että ajovalopesureita Mersuun ei saa rahallakaan."
Mercedes E220d A (194hv / 400Nm) takaveto, 1800kg painonjakauma 52% / 48%
Ajoajat:
Mutkainen jäinen/luminen ylämäki, pituus 870m
Mercedes (takaveto): 63,0s
Audi Q2 (etuveto / talvitestin voittaja): 60,2s
Volkswagen Tiguan (etuveto): 63,2s
Jaguar XE (takaveto): 60,8s
Lumipinteinen rata, pituus 2,0 km:
Audi Q2: 131,0s
Volkswagen Tiguan: 135,5s
Jaguar XE: 133,4s
Mercedes E220d: 135,7s
Kiihtyvyys lumella 0-60 km/h:
Audi Q2: 8,4s
Mercedes: 8,5s
Volkswagen: 9,4s
Jaguar: 8,2s
Lisäksi TM 20/2017 BMW 530e ja Mercedes E350e vertailusta lainattua:
Mercedes E350e loppukommentti:
"Väistökokeessa jousituksesta on edelleen hyötyä ja ajonvakautusjärjestelmä toimii esimerkillisesti. Kun tähän yhdistetään kuin mielen jatkeena toimiva ohjaus, niin ollaan ajettavuuden aallonharjalla. Molemmat autot ovat erittäin hiljaisia, mutta pikkukivien kopina on eristetty Mercedeksessä paremmin. Vaikka kulutus on hieman suurempi, niin Mercedeksen ylläpito on muuten selvästi BMW:tä edullisempaa. Päivittäisessä käytössä eniten vakuuttavat vakiovarusteiset mittariston ja infojärjestelmän ruutuina toimivat vierekkäiset 12,3 tuuman näytöt. Näyttöjen kirkkaus ja tarkkuus ovat huippuluokkaa. Mercedes Me- etäohjauspalvelu on E350e mallissa vakiona. BMW ei saa vetää kärryä, mutta Mercedeksellä saa, kolmatta tonnia.
Konservatiivisempana pidetty Mercedes on ajettavuudeltaan hieman parempi jaottaa ylläpitokuluissa kiinni kulutuksessa ja hankintahinnassa tulevaa eroa."
Arvosana: 9,2
TM Mittaustulokset:
M-B E350e:
0-50 km/h: 2,3s
0-100 km/h: 6,5s
Testimassa: 2030kg, painonjakauma 48/52%
Olisi hauska nähdä miten nuo takavetoiset hybridit pärjäävät talvitestissä TM mielestä. Itse tiedän, että myös että E350e on märällä ja talvisellakin kelillä melkoinen menijä kuivien kelien lisäksi. Painonjakauma on aavistuksen takapainoinen akuston takia (tavaratilan pohjan alla) ja elektroninen ajonvakautus on aivan huippuunsa hiottu muun ajettavuuden lisäksi, Sport tilassa sanoisin, että kaikki etuvedot katselevat takavaloja kaikilla keleillä, useat nelivetoisetkin ovat tiukoilla kostealla, kuivalla aikalailla ainoat rinnalla pysyvät autot ovat n. 300-350hv nelivetoja, joissa on aito neliveto esim. Porsche Macan S kanssa mennyt ihan tasoissa 0-100 km/h. Myös eräs 2000-luvun alun takavetoisen e46 BMW M3 nuori kuski melkoisen ihmeissään kun ei eko-Mersu meinannut jäädä millään kun lähti lippispoju polkemaan Länsiväylälle kaartavista liikennevaloista 0-80 km/h. Sanomattakin selvää, että Octavia RS tai Passat GTE katselee takavaloja paikaltaan kiihdytettäessä ja alle 100 km/h nopeuksissa. 100 km/h jälkeen voisi olla melko tasaista, mutta enpä halua korttiani hyllylle.
Talvitesti TM 2017
5
77
Vastaukset
- mersus
Milloin videoo vaimosta ja lapsista.....
- Ei.teoriaa.vaan.totuus
Kello ei kohdellut mersua yhtä helläkätisesti kuin ylikohteliaat toimittajat. Mersu oli koko testiryhmän hitain auto radalla. Sitä ei sanahelinä muta miksikään.
Kello on lahjomaton ja kertoo että mersu on hitain kaikista.- Nykinyks
Joutuuko jarrupalat vaihtamaan joka huollossa, kun nuo ajonsekoittimet säätää koko ajan?
Leasing bemarit ja mersut suhahtelee motarilla vasenta kaistaa ohi näin talvirajoituksilla (kesämoodilla 140 km/h) ja kelin salliessa, mutta sitten ne onkin oikealla kaistalla liikkuvina shikaaneina, kun taivaalta sataa hiemankin vaaleaa.
- t.suomen.nopein.kuski
kaikista agressiivisimpia kuskeja on audi,vw,skoda sekä volvo ja nissan qashkai kuskit, näillä yhteisenä tekijänä on tarve näyttää, no kun näitä pellejä ilmaantuu meikäläinen vaikutusalueelle niin luuloja otetaan pois sika nopeella ooppelilla, vittu että on kiva katsoa kuinka isot miehet nöyrtyy, kyllä varmaan hävettää kun kädet loppuu kesken vielä jos on kyydissä jengiä joka todistaa avuttomuuden, juuri kun on uhonnu niin perkeleesti.
liikenteessä pitäisi ajaa muut huomioiden ja rauhallisesti, vauhti ei tapa vaan äkkinäiset liikkeet ja turha hosuminen, ottakaan ohan raujassa vaika vituttaahan se väärä autovalinta pikkusen helvetisti vuosien ajan :)
Ps. en nöyryyttele rauhallisesti ajavia, heitä ihailen ja kunnioitan.- Sarkasmi.sakari
Kiitos nöyrästä asenteesta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."
Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi1656911- 364087
Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa
Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak262065Haluan jutella kanssasi Nainen
Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O181999Onko mies niin,
että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.271849Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?
Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta771666Armi Aavikko Malmin hautausmaa
Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?281591Tietysti jokainen ansaitsee
Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt171583Haluisin suudella ja huokailla
ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni201564Miksi näin?
Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi361408