Hyvä verensokerimittari?

mittari_vaihtoon

Kuulun kakkosena nykyään siihen porukkaan, joka ei saa terkkarista ollenkaan verensokeriliuskoja eikä liioin mittareita ja lansetteja. Olen tähän asti käyttänyt One Touch Ultra mittaria ja siihen itse hankkiminiani liuskoja. Tätä mittaria ei enää valmisteta ja liuskojenkin valmistus loppuu varmasti pian. Näitä olen siis käyttänyt terkkarista saadun minimäärän lisäksi, joka sekin nyt on loppunut.

Mitä mittaria suosittelette? Tärkeätä on liuskojen saatavuus ja hinta. Täytyisi olla saatavilla edullisesti myös jälkimarkkinoilta, esim. ebay. Tarkoittaa käytännössä sitä, että mittaria käytetetään paljon myös muualla kuin Suomessa.

23

6702

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Monta_merkkiä

      Kannattaa ostaa halvin (yleensä hinnat 15-30 euroa) jostain kotimaisesta verkkokaupasta (toimituskulutkin voivat olla nolla). Merkillä ei sinänsä ole väliä kunhan on joku nimekäs valmistaja. Valinnassa on ratkaisevaa mitä mittausliuskat maksaa ja kuinka helppoa on niiden osto. Sama juttu lansettien kanssa. Useimmat lansettikynät käyttää yleismallisia neuloja, ehkäpä sinulla jo olevaan kynään löytyy halpoja neuloja.
      Kannattaa tehdä ihan itse tutkimusta eri verkkokaupoista ja muistettava että toimitus ulkomailta voi olla epävarmaa.

    • diabeetikko

      Et saa terkkarista mittaria ja liuskoja? Kysypäs asiaa hoitavalta lääkäriltä... Kyllä meillä välineet jaetaan.. Olen sairastanut kakkostyyppiä kakskytä vuotta eikä oo ite tarvinnut ostaa mitään.

      • Ohjeet_muuttuneet

        Käyähoito-ohjeiden mukaan ruokavaliohoidolla ja hypoja aiheuttamatonta lääkehoitoa käyttävä D2 ei välttämättä saa enää mittaria ja liuskoja (liuskojen määrä 0-10 kpl/viikko).

        Käytät ilmeisesti insuliinia, jolloin mittarin ja liuskat saa kuten ennenkin. Kotikuntakin ratkaisee, joillakin kunnilla määrärahat ovat tiukilla ja säästetään mm. liuskoista.

        Olen ollut diabeetikko 12 vuotta ja ensimmäisen mittarin ostin itse. Se vaihtui ilmaiseksi uuteen valmistajan kampanjassa. Liuskoja en ole ostanut kumpaankaan. Alkuaikana liuskoja sai vapaammin ja sain noihin mittareihin liuskat terveyskeskuksesta. Kun kunta kilpailutti mittarit, merkki vaihtui ja sain uuden mittarin terveyskeskuksesta. Myöhemmin kilpailutuksen vuoksi sain toisenmerkkisen mittarin. Lääkitys muuttui vuosien varrella ja nyt perusinsuliinia käyttävänä D2:na saan riittävästi liuskoja.


      • 0_liuskaa

        Helsingissä muuttui vuoden 2017 alussa tilanne. Nyt liuskoja ei saa ollenkaan tablettikäyttöinen, jos HbA1c on alle 6,5 % eli alle 48 mmol/mol. HbA1c mittaus on luvattu nyt puolen vuoden välein aikaisemman vuoden välin sijaan.

        Vielä viime vuonna sai 150 - 200 liuskaa vuodessa.


    • diabeetikko

      Enpä sitten ollut ajan tasalla... Minulla on täysin insuliinihoitoinen diabetes joten viimeksi antoivat reilusti liuskoja ja neuloja. Mittari tosin on vanha mutta toimiva...

      • Mittari_vaihtoonko

        Jos varastossa ei ole liuskoja mittariisi, ei niitä aleta hankkimaan erikseen. Tuossa tilanteessa pitää pyytää terveyskeskuksesta hoitajalta tai lääkäriltä uusi mittari (saa veloituksetta) ja sen jälkeen siihen saa liuskat kunnan ohjeiden mukaisesti.

        Minullakin on tuolla hyllyssä pari täysin toimivaa verensokerimittaria, mutta kun niihin ei saa enää liuskoja ilmaiseksi, käytän terveyskeskuksen antamaa mittaria.


    • djupvatten

      LCHF on ratkaisu kaikkeen. Et tarvitse mittareita. Kumarra tänne länteen päin, minä parannan sinut.

    • diabeetikko

      Olen aina saanut kaiken terveyskeskuksesta. Vanhaan toimivaan mittariin sain niitä liuskoja aika runsaasti... Neulojakin tuli ainakin kolme laatikollista... Eipähän tarvitse vähään aikaan pyytää mitään. Niin, minä en asu Helsingissä.

      • Anonyymi

        Mihin olette kierrättäneet vanhat mittarinne?
        Sain 2010-luvun aikana mittarin, johon sain paljon liuskoja ja kyseinen mittari kulki mukaani myös ulkomailla. En ole ikinä ollut innokas mittaamaan sokereitani, joten nuo samat liuskat riittivät viime vuoteen asti ja sen lisäksi sain vielä entisestä kotikaupungista lisää saman merkkisiä liuskoja.

        Jouduin kuitenkin viime vuonna muuttamaan Helsinkiin, jolloin mittari meni vaihtoon, sillä mittari on ollut jo jonkin aikaa käytössä vain insuliinipumppuhoitoisilla diabeetikoilla.

        Nyt pitäisi päästä laitteesta eroon, vaikka toimiikin täydellisesti. Mihin voisin viedä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin olette kierrättäneet vanhat mittarinne?
        Sain 2010-luvun aikana mittarin, johon sain paljon liuskoja ja kyseinen mittari kulki mukaani myös ulkomailla. En ole ikinä ollut innokas mittaamaan sokereitani, joten nuo samat liuskat riittivät viime vuoteen asti ja sen lisäksi sain vielä entisestä kotikaupungista lisää saman merkkisiä liuskoja.

        Jouduin kuitenkin viime vuonna muuttamaan Helsinkiin, jolloin mittari meni vaihtoon, sillä mittari on ollut jo jonkin aikaa käytössä vain insuliinipumppuhoitoisilla diabeetikoilla.

        Nyt pitäisi päästä laitteesta eroon, vaikka toimiikin täydellisesti. Mihin voisin viedä?

        Kierrätyskeskukseen SER jätteenä (ilmaiseksi).


      • Anonyymi

        Mihin olette kierrättäneet vanhat mittarinne, kun mulla meni viime vuonna pakosti sellainen vaihtoon? Entisessä kotipaikkakunnalla sain vielä liuskoja, mutta nykyisessä kyseisen mittarin voivat pitää vain pumppuhoitoiset diabeetikot. Koko mittari on siis tiellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin olette kierrättäneet vanhat mittarinne, kun mulla meni viime vuonna pakosti sellainen vaihtoon? Entisessä kotipaikkakunnalla sain vielä liuskoja, mutta nykyisessä kyseisen mittarin voivat pitää vain pumppuhoitoiset diabeetikot. Koko mittari on siis tiellä.

        Mikähän erikoismittari sinulla on kun annetaan vain pumppuhoitoisille.

        Kaikki verensokerimittarit ovat elektronisia laitteita ja kuuluvat siis SER romuun (ns.sähköromu) jonka voi viedä ilmaiseksi keräyspisteisiin (kierrätyskeskus, kaatopaikka).


    • Anonyymi

      Apteekista joku Libre ja liuskat kans. En jaksa tapella ja jonottaa terv kesk. Hoidan homman itse. Lääkehoito on. Odotan että tulisi vielä pienempi sensori ja senkin ostan itse. Paras vaan ottaa kaikesta itse selvää, ruuasta ym. Ei vaan jaksa olla terv kesk armoilla. Liuskat on se kallis osio asiassa. Onneksi sokeri pysyy aisoissa.

      • Anonyymi

        Mitä jonottamista ja tappelemista siinä on. Kun käy vuosikäynnillä, voi pyytää lääkärin kirjoittamaan hoitotarviketilauksen ja sen jälkeen mittarin ja liuskat saa ilmaiseksi. Nyt korona-aikana ei saa mennä noutamaan, vaan ne lähetetään postissa kotiin kunhan ilmoittaa että liuskat on taas loppu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä jonottamista ja tappelemista siinä on. Kun käy vuosikäynnillä, voi pyytää lääkärin kirjoittamaan hoitotarviketilauksen ja sen jälkeen mittarin ja liuskat saa ilmaiseksi. Nyt korona-aikana ei saa mennä noutamaan, vaan ne lähetetään postissa kotiin kunhan ilmoittaa että liuskat on taas loppu.

        Minulla on aktiivinen pyrkimys saada sokeriarvot alas liikunnalla ja ruokavaliolla. En tyydy kerran vuodessa käyntiin. Ja pyrkimys on päästä tilanteeseen missä liuskoja ei tarvita enää juuri lainkaan. Käyn yksityisellä puolella ja olenkin hyvässä seurannassa. En suostu sairastamaan. 2 tyypin diabetes on pitkälle vääristä elintavoista johtuva sairaus. Joten kyllä tämä vielä tästä saadaan aisoihin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on aktiivinen pyrkimys saada sokeriarvot alas liikunnalla ja ruokavaliolla. En tyydy kerran vuodessa käyntiin. Ja pyrkimys on päästä tilanteeseen missä liuskoja ei tarvita enää juuri lainkaan. Käyn yksityisellä puolella ja olenkin hyvässä seurannassa. En suostu sairastamaan. 2 tyypin diabetes on pitkälle vääristä elintavoista johtuva sairaus. Joten kyllä tämä vielä tästä saadaan aisoihin.

        Erittäin kannatettava ajatus mutta et tarvitse verensokerimittaria vaan vaa'an ja mittanauhan. Verensokerimittaria eivät ole kovinkaan luotettavia ja oman diabeteksen hoitotason arvioiminen sen avulla on aika lailla mahdotonta. Parimittauksista eli ennen ateriaa ja 2 h aterian jälkeen on hiukan apua mutta mittauksia tarvitaan paljon epäluotettavuuden kompensoimiseksi.

        Laihduttaminen ja liikunta tosissaan auttaa Kakkoseen ja hoitotasapainon saa selville parhaiten mittauttamalla pitkän sokerin. Synlabilla saa mittautettua sen. Palvelumaksu on 15 € ja itse mittaus on halpa.

        Jos ostat mittarin niin osta mittari jonka liuskat ovat halvimpia. Edelläolevasta huolimatta itsekin hankin sensorin omalla rahalla.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Erittäin kannatettava ajatus mutta et tarvitse verensokerimittaria vaan vaa'an ja mittanauhan. Verensokerimittaria eivät ole kovinkaan luotettavia ja oman diabeteksen hoitotason arvioiminen sen avulla on aika lailla mahdotonta. Parimittauksista eli ennen ateriaa ja 2 h aterian jälkeen on hiukan apua mutta mittauksia tarvitaan paljon epäluotettavuuden kompensoimiseksi.

        Laihduttaminen ja liikunta tosissaan auttaa Kakkoseen ja hoitotasapainon saa selville parhaiten mittauttamalla pitkän sokerin. Synlabilla saa mittautettua sen. Palvelumaksu on 15 € ja itse mittaus on halpa.

        Jos ostat mittarin niin osta mittari jonka liuskat ovat halvimpia. Edelläolevasta huolimatta itsekin hankin sensorin omalla rahalla.

        Synlabia halvempi taitaa olla puhti.fi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Synlabia halvempi taitaa olla puhti.fi.

        Noilla näytti olevan vain paketteja mutta hintoja kannattaa kyllä vertailla.


      • Anonyymi


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Hienoa. Yhteensä näytteenottomaksun kanssa 22 €. Sijoittaisin mieluummin tuohon kuin verensokerimittariin. Toki ennen lääkäriaikaa olisi hynä mitata paastot ja parimittaukset viikon ajalta.

        Yli 40 euron ostokset saisi ilman 10 euron näytteenottomaksua. Esim. kolesterolimittaus (kokonaiskolesteroli, triglyseridit, LDL-kolesteroli ja HDL-kolesteroli) maksaisi sopivasti 29,50 euroa.

        https://www.puhti.fi/tuote/lipidit/


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yli 40 euron ostokset saisi ilman 10 euron näytteenottomaksua. Esim. kolesterolimittaus (kokonaiskolesteroli, triglyseridit, LDL-kolesteroli ja HDL-kolesteroli) maksaisi sopivasti 29,50 euroa.

        https://www.puhti.fi/tuote/lipidit/

        Minulla ei ole noille tarvetta mutta ehkä AP:lle on. Seuraava pitkä sokeri on sitten elokuussa ja palaan suomeen tammikuun puolessa välissä niin saattaisin kyllä ottaa rasva-arvotkin silloin. Siirtyminen julkiseen terveydenhuoltoon kyllä kirpaisee.


    • Anonyymi

      Miksi mittari? Mittaamisen ilosta vai milloin tulee pumpata lisää lääkettä, juoksulenkille hävittämään glukoosia pois vai tuliko syötyä sokeria liikaa? Mikä on passeli lukema?

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10250
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4543
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3084
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2704
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1874
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe