Kertokaa hyvät toverit miten käytännössä saa painotettua renkaan?tasapainotus laite kun ei ole kauhean kallis(yksinkertaisimmillaan)niin miten se toimii käytännössä.
renkaan tasapainotus
6
9737
Vastaukset
- ...
Suora akseli ja kartiot jotka kiristetään vanteeseen, sitten tuo akseli kartio yhdistelmä nostetaan herkästi ryörivien laakerien väliin. Painavin kohta hakee itsensä automaattisesti alas, kun liike on loppunut, niin merkki yläkuolokohtaan ja sitten vain arvioimalla sopiva tarrapaino vanteeseen, tämän jälkeen paino vaakatasoon, ja katsotaan jos lähtee liikkeelle vai pysyykö paikoillaan..jos paikoillaan niin ok, jos liimattu paino pyrkii alas on siinä liikaa ja jos taas ylös, niin sitä on silloin liian vähän siinä.
- Kri
Voihan sen lisäpuntin tarpeen määritellä ihan kohdalleenkin, ettei tarvii arvioimalla yrittää. Laittaa ensin vaikka maalarin teipillä painon kohdalleen ja vuolee sen sopivan painoiseksi jo etukäteen ennen varsinaista liimausta.
- tasapainotuslaite
Sii tseuraava juttu on ihan totta.
Yksinkertaisin tasapainotuslaite, jonka olen nähnyt perustui vesivaakaan.
Vanne kiinnitetään tässä mallissa pystyasennossa olevaan akseliin, jonka keskellä on vatupassi. Akseli pääsee kuitenkin kallistumaan vapaasti mihin suuntaan tahansa ja tällöin painoja lisäämällä / siirtämällä saadaan vanne renkaineen tasapainoon. Ihan toimiva systeemi se oli, mutta tuskin tämän päivän vaatimuksia vastaava.
Olen todellakin nähnyt tällaisen vehkeen ihan oikeassa rengasliikkeessä, aikaa siitä tosin on vieähtänyt jo pari-kolme vuosikymmentä.
En kyllä oikein ymmärrä miksi hommaa pitäs itse yrittää, eihän tuo tasapainotus oikein mitään maksa.. Rengasta ei kotikonstein saa kuitenkaan kunnolla tasapainoon- sama
Nykyiset pyöränvanteet on usein niin leveitä, että pelkkä staattinen painotus ei riitä. Kotikonstein ei saa kuin sen staattisen pois, ja senkin vain karkeasti. Epätasapainoa kun on staattista ja dynaamista. En jaksa nyt alkaa selittään mitä se tarkottaa, mutta hae tietoa vaikka googlella jos kiinnostaa.
- erkki
sama kirjoitti:
Nykyiset pyöränvanteet on usein niin leveitä, että pelkkä staattinen painotus ei riitä. Kotikonstein ei saa kuin sen staattisen pois, ja senkin vain karkeasti. Epätasapainoa kun on staattista ja dynaamista. En jaksa nyt alkaa selittään mitä se tarkottaa, mutta hae tietoa vaikka googlella jos kiinnostaa.
Eiks dynaaminen oo sitä ku autojenkin rekaissa eli molemmat reunat painotetaan erikseen. Ja oliko niin että staattinen aiheuttaa tärinää ja tuo dynaaminen myös vipatusta vai osaako joku selittää paremmin?
- Kri
erkki kirjoitti:
Eiks dynaaminen oo sitä ku autojenkin rekaissa eli molemmat reunat painotetaan erikseen. Ja oliko niin että staattinen aiheuttaa tärinää ja tuo dynaaminen myös vipatusta vai osaako joku selittää paremmin?
Että jos se mopon pyörä olis pelkkä pyöreä ohut levy, niin silloin staattinen ja dynaaminen tasapaino/heitto olis suunnilleen yks ja sama asia.
Mutta kun käytännössä pyörällä on myöskin mittaa leveyssuunnassa, niin siitä seuraa, että vaikka se pyörä oliskin staattisesti tasapainossa. Niin käytännössä se ei useinkaan ole ja kun se tiheydeltään painavampi kohta ei sijaitsekaan samassa 0-tasossa niin siitä seuraa dynaaminen momenttivarsi, joka pyrkii "vipottamaan" pyörää sivusuunnassa.
Mitä leveämpi vanne/rengas, niin sitä herkempi se on dynaamisille tutinoille.
Toivottavasti en sekoittanut sinänsä selvää tekniikan/fysiikan käsitettä enempää!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan382945Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272824- 1202288
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281422Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631326- 111246
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121063- 74969
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39912Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13792