Olen 16-vuotias ja harkitsen erästä lukioa kauempaa, joutuisin muuttamaan sinne. Opiskelija asunnon hinta on 230€ per kk. Riittävätkö tuet (mitä tukia saan) vai täytyykö mennä töihin? Jos pitää, mitä/minkälaisia töitä saa ja voi tehdä?
16 vuotiaan tuet
5
1726
Vastaukset
- rsntsu
16-vuotias kuuluu vanhempiensa huollettavaksi. Harvoin 16-vuotiasta huolitaan mihinkään töihinkään.
- kellas
Opintorahaa saa vasta kun on 17 v. Kannattaisi kysyä Kelasta niin saisi parempia vastauksia.
Tässä lukemista http://www.kela.fi/documents/10180/681919/Optuinfo.pdf/d3f6399c-c718-4057-81ae-88e525e099f8 - Ylitietäjä
"Lukioa"? Kannattaisi varmaan opetella kirjoittamaan ensin.
- outojuttu
Opintorahaa ei saa 17 vuotiaana ollenkaan. Lukekaa ohjeet uudelleen.
- Kohta_samassa_jamassa
Ite noita samoja kattonu. Asumistukea saa mun tietääkseni, jos vanhempien tulot ei ihan jäätävät jotain 200-300e/kk. Lapsilisän voit pyytää tulemaan omalle tililles vanhemmilta, mikä nostaa budjettia satasella. Se korvaa opintotuen tässä vaiheessa. Kun se loppuu, hae opintotukea.
Voit tietääkseni lisäksi hakea opintolainaa, mutta koska laina, se pitää maksaa takaisin korkojen kera, kun työllistyt.
Sitte kannattaa hyödyntää kaikki mahdollinen tulo, opiskelija-alennus ja penninvenytysvinkki. Aika tiukille tuo menee, jos vanhemmilla ei ole varaa auttaa. Kesätöihin voit hakea ja siten säästää tulevaa opiskelijavuotta varten
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.33381331 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12501Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill672255- 1771906
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161482Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91321- 1121317
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181741264RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601250Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421157