Ruokaa opiskelijabudjetilla

ruoska

Kertokaapa vinkkejä ruoasta johon opiskelijallakin olisi varaa. Ainainen makarooni ja jauheliha alkaa jo pursua korvista. Nuudelit vielä menettelevät ja tonnikalasta en osaa oikein tehdä mitään mikä olisi hyvää. Vinkkejä kiitos!

19

5699

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opiskelijaäiti

Yleensä meillä on melko perusruokaa ja halpaa sellaista, vaikka tuotteet eivät välttämättä aina tuoteryhmänsä edullisimmasta päästä olisikaan. Esim. ulkomaalaisia tomaatteja en osta koskaan, vaikka kotimaiset näin talvella maksavat ihan kamalasti.
      meillä: marinoituja broilerin fileesuikaleita, lihamureketta ja lihapullia itse tehtynä, seitiä, kalapuikkoja, jauhemaksapihvejä, makaronilaatikkoa, kinkkukiusausta, puuroja, lettuja, maksalaatikkoa, HK:n lenkkiä, jauhelihaa eri muodoissaan, soijarouhetta joskus jauhelihan tilalla (on tosi edullista muuten), erilaisia keittoja paljon...pääruoan lisukkeena perunaa, muusia, makaronia, riisiä, spagettia tai jotain muuta makaronilaatua...siis niin tavallista ja halpaa kotiruokaa kuin vain voi olla, kun vähän vain omaa kokkaustaitoja & viitsii itse sapuskat vääntää.

• Helena

suosiooni kivunneet: spagettia jauheliha-tomaattikastikkeella, uuniperunoita, pakasteseitiä, porkkana -ja lantturaaste, keitetyt perunat ja voi- sipulikastike, riisiä suikalelihalla, kananmunaa eri muodoissa, paistettuna leivälle, keitettynä lihan asemasta, salaattiin, kananmuna-maitokastikkeeseen.
      käy kaupassa hiukan ennen sulkemisaikaa, saattaa löytyy 50 % alella lihatuotteita.
      Kun tekee hiukan enemmän kerralla niin siitä syö useammin, säästyy aikaakin. Perunoita kannattaa keittää kerralla enemmän, niistä seur. pvä paistinperunoita tai salaattiin.
      tässä näitä, vaihteluakin saa kun käyttää mielikuvitusta.

• AMK-opiskelija-

Kyllähän sitä halpaa ja hyvää sapuskaa on kaupoissa vaikka kuinka paljon. Suurimmat säästöt saat aikaan sillä, mikäli tulee juhlittua. Että tehet ilojuomasi itse tai kaveriporukalla. Elikkä ostat ison 30 litran käymisastian ja teet sillä kotiviiniä, jonka alkoholipitoisuus nousee helposti 20:neen volttiin. Sillä ämpärillisellä saa aika kivasti isonkin porukan päät sekaisin. Eikä se ämpärillinen maksa käymispakkauksineen ja sokereineen 20 euroa enempää. Säästyneillä senteillä voi sitten käydä vaikka ostamassa tarjouksessa olevan hampurilaisaterian tai jotain muuta kivaa.

• dan

Hah-hah-haaa! Tuo oli hyvä!!!

Pitääpä ryhtyä toimiin. Mistä saisi valmiiksi ensi kesää varten kotiviinin teko-ohjeita?

• AMK-opiskelija
        dan kirjoitti:

Hah-hah-haaa! Tuo oli hyvä!!!

Pitääpä ryhtyä toimiin. Mistä saisi valmiiksi ensi kesää varten kotiviinin teko-ohjeita?

Valmiita kotiviinipakkauksia kaikkine teko-ohjeineen löytyy varmasti ainakin suurimmista marketeista. Viinin valmistumistakaan ei tarvi viikkoa kahta pidempään ootella. Preston kotiviinipakkaukset ovat todella suositeltavia.

• Realisti

Ensinnäkin käytä hyväksesi kouluruokailu.

• JohAnna

Ilmaista kouluruokaa ei vain taida saada kuin perus- ja ammattikoulussa..

• Opiskelija m79
        JohAnna kirjoitti:

sen verran huokeaa ruokaileminen ammattikorkeassa ja yliopistossa, et luulis sitä jokasella löytyvän sen verran rahaa. Mun mielestä kyllä ainakin kannattaa koulussa käydä, jos ei muuten niin syömässä.

• Tuskastunut uusi opiskelija
        Opiskelija m79 kirjoitti:

sen verran huokeaa ruokaileminen ammattikorkeassa ja yliopistossa, et luulis sitä jokasella löytyvän sen verran rahaa. Mun mielestä kyllä ainakin kannattaa koulussa käydä, jos ei muuten niin syömässä.

Olen kauhukseni huomannut, että ammattikorkeakoulun ruoka on valtavan kasvispainotteista. En itse pysty käyttämään kuin salaattia ja pinaattia sekä avocadoa, joten usein en löydä koulun listalta mitään, mitä voin syödä.
        Onneksi välillä on liharuokaa, joten voi ottaa pelkän pihvin ja jättää muut lisukkeet syömättä.

• Realisti
        JohAnna kirjoitti:

Kuka tässä ilmaisesta on puhunut? Taivahan talikynttilät! Jos saa aterian alle 2,5 euron ja siihen sisältyy juomat, leivät ja salaatit niin se on todella halpaa ja tulee syödyksi kunnolla.

• Tuskastunut allegikko
        Realisti kirjoitti:

Kuka tässä ilmaisesta on puhunut? Taivahan talikynttilät! Jos saa aterian alle 2,5 euron ja siihen sisältyy juomat, leivät ja salaatit niin se on todella halpaa ja tulee syödyksi kunnolla.

Ruoka oppilaitoksissa on niin ravitsevaa ja hyvää, että tuolla hinnalla ei kannata lähteä itse valmistamaan. Itsekin syön aina kun on mahdollista: saa perunaa ja ruisleipää ja maittavia liharuokia sekä sellaisia pataruokia, jotka maistuvat paremmilta laitoskeittiön valmistamina:-)

• ninnukka
        Realisti kirjoitti:

Kyse onkin nyt siitä, että jos sillä kahdella eurolla pitäisi saada koko päivän murkinat. Ei sitä pidemmän päälle jaksa jos syö 1 aterian 5 päivänä viikossa...

• kata9089

kouluruokailu mm. ammattikorkeakoulussa maksaa 2,60e...ei ole halpaa mielestäni. Tuolla rahalla saa kaupasta jo vaikka mitä. Pitää vain tehdä kotona eväät mukaan tai syödä aamulla tuhdisti ja pärjätä sillä kotiin asti..
        näin oon itse toiminut.

• ben

Käyt ns. halpakaupoissa: Cassa, Lidl.
      Tulee helposti 10 %:n säästöä ostoksissa.

• jepu

Meillä toimii hyvin se, että kaupassa käydään pari kertaa kuussa ostamassa kaikki peruskamat, ja sitten haetaan vain jotain maitoa tms. lähikaupasta. Voi ostaa tarjousten mukaan ja isompiakin pakkauksia, joita sitten pakastaa. Eikä sorru heräteostoksiin.

Meillä on kaapeissa ja pakastimessa aina tietyt peruskamat:
      -perunat, riisit, pastat, nuudelit
      -porkkanat, tomaatit, kurkut, pakastevihannekset
      -jauhelihaa, muita lihoja, broileria, lohta, seitiä, kalapuikkoja, nakkeja/makkaraa
      -ja tietysti perussäilykkeitä.

Näitä yhdistelemällä tekeekin jo vaikka mitä ruokia. Me tehdään usein erilaisia laatikkoruokia, jotka valmistuvat helposti uunissa. Samoin keittoja ja pastaa erilaisilla kastikkeilla tulee syötyä usein. Harvinaisempaa herkkua ovat sitten pihvit ja valkosipuliperunat.

• syöjä

riisipuuro on aivan uskomattoman halpaa. paketillinen puuroriisiä on euron pintaan ja yhteen kertaan menee joku pari desiä ja siihen litra maitoa. yhdelle aterialle tulee hintaa alle 50 senttiä ja koko annoksesta syö pari kertaa. päälle vielä kanelia ja sokeria niin makukin on kohdallaan. eikä tarvii olla mikään taikuri että saa sen tehtyä, paketissa ohjeet.

sillon kun mulla on säästölinja niin syön aamusin kaurapuuroa, päivällä koulussa (2,35 ja niin paljon ruokaa että napa ruskaa!) ja sitten illalla tuo riisipuuro. ruokalasku kuukaudessa alle 65 ja hyvin tulee syötyä.

toki voi pihdata vielä tuon kouluruuan kanssa mutta kuten mainittu se on sisältöön nähden halpa, sillä silloin tulee syötyä kerran vuorokaudessa monipuolisesti eikä puuronkaan kyllästy niin nopeasti.

• jeepepefmjg

Joissakin mukavissaa tapauksissa kouluruoka on vieläpä ilmanen, ja mites paljo se ilahduttaaki :D
        Ja kannattaa syödä vaikka ei olis edes niin hyvää ruokaa, muuten tulee helposti ostettua jotai kalliimpaa pikku purtavaa esim kioskilta (:

• .

Tonnikalasta et osa tehdä mitään? heitä ne sinne nuudeleitten sekaan. En kyllä ymmärrä miten teillä voi olla noin "köyhää" toi elämä. Vissiin on muutettu keskustaan asumaan, linkillä kuletaan aina joka suuntaan ja viikonloppusin pitää käydä baarissa vetämässä kurkusta alas ne vähäsetkin rahat mitä on jääny.

EN KYLLÄ YMMÄRRÄ

• veli694

Tuo alla oleva ruoka-ohjelma auttoi ainakin minua kun jouduin aloittamaan kaiken ruuanlaiton ihan alusta. Annoshinnat ruuille on vain parin euron luokkaa ja ohjeet on helposti selitetty. Mukava "opiskelijoilta opiskelijoille"-ohjelma.

http://www.youtube.com/watch?v=its5B1CSaVk

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4936
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3506
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2953
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2935
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      8
      2757
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2280
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      39
      1778
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1700
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1691
    10. Maailmassa monta

On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16