Ostimme asunnon, missä mainittiin asunnon neliömäärä. Laskimme sen nyt itse kun kiinnostuimme luettuamme Hesarista jutun virheellisistä neliöistä. Kävikin ilmi, että meidän asunnossa oli 86,5 neliötä, eikä 90,5 niinkuin papereissa luki. Lasketaanko muuten kylpyhuoneet ja wc:t neliöihin mukaan? Me laskimme kaikki mahdolliset ja tulos oli tämä 86,5. Ja sillä neliöhinnalla, millä tämän ostimme...ja tällä itselasketulla neliömäärällä olisimme voittaneet melkein 8000€....mitenhän on, voimmeko vielä narista myyjälle neliöistä, vai onko tuo niin pieni ja mitätön määrä ja summa, ettei mene läpi? Asunto ostettiin viimevuoden lopussa.
Hesarin juttu asunnon neliöistä
12
6017
Vastaukset
- maaaaaa
ostitteko neliöitä vai asunnon kauppakirjassa?
periaatteessa teillä on lupa perua vaikka koko kauppa vielä jos tietä on huijattu neliössä, toisaalta ettekö näe sitä virallisesta paperista, eli talokirja otteesta? ja toisaalta osaatteko itse laskea neliöt? miksi wc ja kylpyhuone ei kuuluisi neliöihinne? minne ne sitten kuuluu sinun mukaasi?- ----
Etkö sinä tolvana lukenut, mitä kysyjä kirjoitti; Hesarissa oli juuri juttua siitä, että virallisissa papereissa ei välttämättä aina ole juuri oikeaa neliömäärää merkitty, vaan todelliset neliöt voivat poiketa suurestikin papereissa olevista neliöistä???!!!???
- juuri ostanut
Siis en mitenkään sanonut ettei esim kylppäri ym kuuluisi, KYSYIN että kuuluuko, kun jossain vaiheessa oli puhetta ettei sellaiset tilat kuuluisi. Tiedämme kyllä miten neliöt lasketaan, ovien, kevyiden seinien allaolevat tilat yms. Hesarin jutussa oli nimenomaan kyse siitä, että talokirjan otteissa ja muissa virallisissa papereissa ei olekaan merkitty oikein neliömäärää. Eli näihin papereihin ei voi luottaa!
- w2k
Tässä yksi esimerkki...
Yleensä ostetaan huoneistoalan rajoittama alue...
Mitä lie sitten myyty?
Kokonaispinta-ala, huoneistoala, kerrosala
(Hankkeen valmistelu) 29.10.2004 10:46:29
Mikähän ero näillä kolmella on? Ja mikä/mitä lasketaan mihinkin? esim: katettu terassi, autokatos, autotalli, varasto (lämmin/kylmä), tekninen tila...
Mitat hukassa...
Huoneistoala on ala, jota rajaavat toisaalta huoneistoa ympäröivien seinien, toisaalta huoneiston sisällä olevien kantavien ja muiden koko rakennukselle välttämättömien rakennusosien huoneiston puoleiset pinnat. Kerrostasoala on kerrostason ala, jonka rajoina ovat kerrostasoa ympäröivien ulkoseinien ulkopinnat tai niiden ajateltu jatke ulkoseinän pinnassa olevien aukkojen ja koristeosien osalla Rakennuksen kerrosala on kerrosten alojen summa. Kerroksella tarkoitetaan rakennuksen tilaa, jota rajoittavat lattiataso ja kattavan välipohjan tai yläpohjan yläpinta ja joka on kokonaan maanpinnan yläpuolella, sekä mainittua tilaa, joka on pääasiallisesti maanpinnan yläpuolella ja johon rakentamista koskevien määräysten mukaan saa sijoittaa asuin- ja työhuoneita taikka rakennuksen pääasiallisen käyttötarkoituksen mukaisia tiloja.
AK
http://www.rakentaja.fi/index.asp?s=/suorakanava/kysyniinvastaamme/viestit/14938.htm - Stanislaw
Minä ainakin ostan asunnon, enkä neliöitä. Jos olisin ostamassa neliöitä, niin kaipa sitten mittaisin pinta-alan. Tulipa se kuitenkin mitattua, kun piti lattiapinnat uusia ja pieni heitto oli, ehkä neliön verran. Näin kuitenkin tämän asunnon ennen kaupan tekoa ja se riittää minulle..
Tuo kyllä kuulostaa aika isolta heitolta. - seinä
Väliseinät kuuluvat myös asunnon neliöihin ja oliskos ollu vielä ulkoseinäkin puoliväliin asti.
Niistä tulee helposti muutama neliö, mutta olen huomannut täälläpäin, että asuntoilmoituksissa on yhä useammin teksti ettei neliöitä ole mitattu eikä hinta perustu pinta-alaan. - hjnhjtvb
oikeuskäytäntöä kun käy läpi, näyttäisi siltä, että alle 5%:n heitoista ei juurikaan kannata lähteä käräjille.
tuota viisastelua en koskaan ole ymmärtänyt, että etenkin kerrostaloasunnon kyseessä ollen ei muka osteta neliöitä, vaan asunto. tottakai siinä ostetaan asunto, mutta hinta muodostuu(muodostetaan) neliöiden kautta. asunnon ominaisuudet hyvät ja huonot sitten toki vaikuttavat siihen, mitä ostaja on valmis asunnosta maksamaan per neliö.- cedrik
Jos tuo on viisastelua, mikset samantien ostaisi kuutioita? Huonekorkeutta mittaamaan, mars mars!
Käsittääkseni jo ennen ostoa on tilaisuus mitata asunnon neliöt, jos niitä epäilee..
Hinnoitteluperusteena ovat yleensä neliöt, mutta mikään ei estä laittamasta esim 52 neliön asunnon hinnaksi samaa, kuin naapurin 60 neliön asunnosta pyydetään.
Itse hämmästelin aikoinaan, kun kaksion sai lähes yksiön hinnalla. Pinta-aloissa eroa sentään lähes 20 neliötä.. Selityksenä lienee yksiön edullisempi vastike? - sitten koskaan ihmetellyt sitä
cedrik kirjoitti:
Jos tuo on viisastelua, mikset samantien ostaisi kuutioita? Huonekorkeutta mittaamaan, mars mars!
Käsittääkseni jo ennen ostoa on tilaisuus mitata asunnon neliöt, jos niitä epäilee..
Hinnoitteluperusteena ovat yleensä neliöt, mutta mikään ei estä laittamasta esim 52 neliön asunnon hinnaksi samaa, kuin naapurin 60 neliön asunnosta pyydetään.
Itse hämmästelin aikoinaan, kun kaksion sai lähes yksiön hinnalla. Pinta-aloissa eroa sentään lähes 20 neliötä.. Selityksenä lienee yksiön edullisempi vastike?että asuntojen hinnoista keskusteltaessa puhutaan aina neliöhinnoista. etenkin kerrostaloasunnon yksiselitteinen arvomittari on €/m2. minusta tuo on itsestään selvää.
- asukas
Esim. Englannissa ostetaan makuuhuoneita...
Ei kovin "eurooppalainen" tapa tämä neliöhinnoittelu, mutta jotenkin kai se hinta pitää saada muodostettua.
Täkeintä kuitenkin on että kaikki mahtuvat luukkuun asumaan.
Silloin kaikilla on hyvä olla, eikä kiristä polla... - parveke
asuinneliöihin? Olen ollut vuokralla aikaisemmin, ja joskus oli niin, että parveketta ei laskettu niihin neliöhin, joista vuokra maksettiin.
- asukas
Ei lasketa.
Asunnon pinta-alaan lasketaan ainoastaan lämmmintilaneliöt jotka on tarkoitettu asumiseen tai ovat asumista palvelevia aputiloja kuten asuntosauna, pesutilat jne.
Hnnassa tietysti näkyy jos asunnossa on jätti-iso parveke, tai ei ole parveketta lainkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941749
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2401553- 891356
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651025Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46931- 47918
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38908Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9894- 46852
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35829