pakoputken ja jäähdytyksen erotus toisistaan

Onko kukaan tehnyt sellaista vanhalle 2-tahtiselle moottorille ? Motiivi varmasti kummeksuttaa, joten avaan sitä. Eli ajatuksena olisi että voisi rakentaa esim. puoliliukuvaan HT-veneeseen kaksimoottoriasennus, jossa molempien jäähdytyksen järjestäisi veneen sisällä kannen alla lauhduttimella ja sähköisellä kiertovesipumpulla. Siitä voisi ottaa lämminilmapuhaltimelle lämmöt, ja vaikka pesuvesiä lämmittää. Pakosarjan voisi myös valjastaa lämmön talteenottoa varten esim. vetämällä joustavalla rst - putkella se veneen sisään kannen alle, jossa se olisi ohjattu saunoistakin tutun vedenlämmityssäiliön kautta, ja vaikka suoraan veneen pohjasta alle.
Kokonaishyötyinä runsas lämmönsaanti, helpottunut jäähdytysvesipumun tarkistus/vaihto sekä pakoäänien hiljentyminen.
Suurin työ lienee olisi vesiposken muutostyöt, ja uudelleenasennettava kappale olisi kaiketi tehtävä paksusta teräslevystä hitsailemalla.
Ilmoita

Tarkoitat saunan vedenlämmittimellä kai kiukaan yhteydessä olevaa vesisäiliötä, joka lämpiää minkä lämpiää samalla kun kiuaskin lämpiää? Tuollainen säiliö ei ole mitä ilmeisimmin nyt tarkoittamasi kaltainen lämmönvaihdin, eli se on hyvinkin vain säiliö, siellä ei kierrä mitään jäähdyttäviä tai kuumentavia putkistoja. Kirjoitat myös lauhduttimesta, et ymmärrä siis että lämmönvaihdin ja lauhdutin ovat kaksi täysin eri asiaa. Lauhduttimessa nimen omaan lauhdutetaan ainetta toiseen olomuotoon, esim. höyryturbiinin lauhduttimessa höyry lauhdutetaan uudelleen vedeksi, lämmönvaihtimessa ainoastaan siirretään lämpöä aineesta toiseen aineen olomuodon muuttumatta. Lauhdutinta et siis kaavailuissasi ensinkään tarvitse, mutta muutoin jää hieman sekavaksi, mitä tarkkaan ottaen suunnittelet. Jos suunnittelet moottoriin makeavesijäähdytystä siten, että se makeavesi edelleen jäähdytetään merivedellä, menetelmä on laajalti käytössä ja myös jäähdytysjärjestelmästä tapahtuva lämmön talteenotto veneen lämmityksessä on miltei ikivanha menetelmä, eli mitä oikein ajat takaa!
11 VASTAUSTA:
" lämmönvaihdin ja lauhdutin ovat kaksi täysin eri asiaa."

Päästiin taas suosikkivääntöön?

Itse asiassa ne eivät ole kaksi täysin eri asiaa. Jos oikeasti ymmärrät mistä on kyse, niin tiedät, että kaikki lauhduttimet ovat lämmönvaihtimia, mutta kaikki lämmönvaihtimet eivät ole lauhduttimia.

Samalla tavalla kaikki jäähdyttimet ovat lämmönvaihtimia, mutta kaikki lämmönvaihtimet eivät ole jäähdyttimiä.

Lämmönvaihdin on yleisnimitys, jollaisia ovat mm. jäähdyttimet, lauhduttimet, höyrystimet, radiaattorit, jne.

jäähdytin = lämmönvaihdin, jota käytetään jonkin aineen lämmön alentamiseen

lauhdutin = lämmönvaihdin, jossa tapahtuu lämmön siirtymisen lisäksi lauhtumista

höyrystin = lämmönvaihdin, jossa tapahtuu lämmön siirtymisen lisäksi höyrystymistä

radiaattori = lämmönvaihdin, jossa lämmön siirtyminen tapahtuu säteilemällä
termit.haltuun kirjoitti:
" lämmönvaihdin ja lauhdutin ovat kaksi täysin eri asiaa."

Päästiin taas suosikkivääntöön?

Itse asiassa ne eivät ole kaksi täysin eri asiaa. Jos oikeasti ymmärrät mistä on kyse, niin tiedät, että kaikki lauhduttimet ovat lämmönvaihtimia, mutta kaikki lämmönvaihtimet eivät ole lauhduttimia.

Samalla tavalla kaikki jäähdyttimet ovat lämmönvaihtimia, mutta kaikki lämmönvaihtimet eivät ole jäähdyttimiä.

Lämmönvaihdin on yleisnimitys, jollaisia ovat mm. jäähdyttimet, lauhduttimet, höyrystimet, radiaattorit, jne.

jäähdytin = lämmönvaihdin, jota käytetään jonkin aineen lämmön alentamiseen

lauhdutin = lämmönvaihdin, jossa tapahtuu lämmön siirtymisen lisäksi lauhtumista

höyrystin = lämmönvaihdin, jossa tapahtuu lämmön siirtymisen lisäksi höyrystymistä

radiaattori = lämmönvaihdin, jossa lämmön siirtyminen tapahtuu säteilemällä
Kun nyt päästiin vauhtiin, niin kommentoidaan tuota sinunkin listaa. Radiaattori on varsin harhaanjohtava termi sillä lämpö siirtyy usein radiaattorreiksi kutsutuista laitteista pääosin tai ainakin merkittäviltä osin kulkeutumalla (konvektio). Lämpö siirtyy aina johtumisen, kulkeutumisen ja säteilyn avulla. Laitteesta riippuen sitten noiden eri siirtymismuotojen suhteellinen osuus vaihtelee.
Joakim1 kirjoitti:
Kun nyt päästiin vauhtiin, niin kommentoidaan tuota sinunkin listaa. Radiaattori on varsin harhaanjohtava termi sillä lämpö siirtyy usein radiaattorreiksi kutsutuista laitteista pääosin tai ainakin merkittäviltä osin kulkeutumalla (konvektio). Lämpö siirtyy aina johtumisen, kulkeutumisen ja säteilyn avulla. Laitteesta riippuen sitten noiden eri siirtymismuotojen suhteellinen osuus vaihtelee.
Myönnetään, radiaattori on enemmän vanhan kansan termi. Pidän sitä kuitenkin hyvin kuvaavana ja oikeana terminä. Konvektiota tapahtuu esim. vastuslangallisissa sähköpattereissa/konvektoreissa, mutta se ei oikein tähän kuulu, koska ne eivät ole lämmönvaihtimia sanan varsinaisessa merkityksessä. Eihän?

Autojen tavalliset jäähdyttimet ovat hyviä esimerkkejä radiaattoreista.

En oikein ymmärrä, mitä ajoit kirjoituksellasi takaa. Vai yrititkö tekeytyä viisaaksi, ja keksiä väkisin jotakin, mistä viisastella?
termit.haltuun kirjoitti:
Myönnetään, radiaattori on enemmän vanhan kansan termi. Pidän sitä kuitenkin hyvin kuvaavana ja oikeana terminä. Konvektiota tapahtuu esim. vastuslangallisissa sähköpattereissa/konvektoreissa, mutta se ei oikein tähän kuulu, koska ne eivät ole lämmönvaihtimia sanan varsinaisessa merkityksessä. Eihän?

Autojen tavalliset jäähdyttimet ovat hyviä esimerkkejä radiaattoreista.

En oikein ymmärrä, mitä ajoit kirjoituksellasi takaa. Vai yrititkö tekeytyä viisaaksi, ja keksiä väkisin jotakin, mistä viisastella?
ps. Voihan siis radiaattorin (neste-ilma-lämmönvaihdin) toimintaakin kuvailla konvektioksi, mutta radiaattori kuvaa sanana mielestäni paremmin, mistä on kyse.

Eikö vesi-ilma-lämmönvaihdin ole sanana aika pitkä ja kömpelö? Voidaan toki puhua ihan jäähdyttimestä tai lämmittimestä.
termit.haltuun kirjoitti:
Myönnetään, radiaattori on enemmän vanhan kansan termi. Pidän sitä kuitenkin hyvin kuvaavana ja oikeana terminä. Konvektiota tapahtuu esim. vastuslangallisissa sähköpattereissa/konvektoreissa, mutta se ei oikein tähän kuulu, koska ne eivät ole lämmönvaihtimia sanan varsinaisessa merkityksessä. Eihän?

Autojen tavalliset jäähdyttimet ovat hyviä esimerkkejä radiaattoreista.

En oikein ymmärrä, mitä ajoit kirjoituksellasi takaa. Vai yrititkö tekeytyä viisaaksi, ja keksiä väkisin jotakin, mistä viisastella?
Auton jäähdytin on hyvä esimerkki lämmönvaihtimesta, jossa säteilyllä on mitätön merkitys lämmonsiirrossa. Lämmönsiirto metallin ja ilman välillä tapahtuu siinä lähes pelkästään konvektiolla. Siinä radiaattori on siis varsin epäonnistunut nimi.

Vesikiertoinen tai -täytteinen lämmityspatterissa sentään säteily on merkittävä osa lämmönsiirrossa, ainakin yksinkertaisissa rivattomissa malleissa.
Joakim1 kirjoitti:
Auton jäähdytin on hyvä esimerkki lämmönvaihtimesta, jossa säteilyllä on mitätön merkitys lämmonsiirrossa. Lämmönsiirto metallin ja ilman välillä tapahtuu siinä lähes pelkästään konvektiolla. Siinä radiaattori on siis varsin epäonnistunut nimi.

Vesikiertoinen tai -täytteinen lämmityspatterissa sentään säteily on merkittävä osa lämmönsiirrossa, ainakin yksinkertaisissa rivattomissa malleissa.
Mitä maailma onkaan menettänyt tässä besserwisser-joakimissa, joka pistää vakiintuneen tekniikan sanastonkin uusiksi???

”Radiator” nyt vaan on ihan ympäri maailman käytetty oikea termi kun autojen syylareista puhutaan.

Joakim sitten kysyykin varmaan jos lähettää meiliä johonkin nettivaraosakauppaan: ”What’s Your price on a new convector for a 09’ Honda Accord?”

Mutta kun on kusta päässä, niin on kusta päässä.
Benssi kirjoitti:
Mitä maailma onkaan menettänyt tässä besserwisser-joakimissa, joka pistää vakiintuneen tekniikan sanastonkin uusiksi???

”Radiator” nyt vaan on ihan ympäri maailman käytetty oikea termi kun autojen syylareista puhutaan.

Joakim sitten kysyykin varmaan jos lähettää meiliä johonkin nettivaraosakauppaan: ”What’s Your price on a new convector for a 09’ Honda Accord?”

Mutta kun on kusta päässä, niin on kusta päässä.
Ei maailma ole menettänyt mitään tässä besser-wisser-Joakimissa.Joakim kukkuu ja voi hyvin.
Jos olet ostamassa "syylaria" kysytkö myyjältä onko heillä radiaattoreita ? Sehän on "ympäri maailman käytetty oikea termi" ?
Et taida oikein pitää tästä Joakimista ?
Mutta kun on kusta päässä niin on kusta päässä !
lihamylly1 kirjoitti:
Ei maailma ole menettänyt mitään tässä besser-wisser-Joakimissa.Joakim kukkuu ja voi hyvin.
Jos olet ostamassa "syylaria" kysytkö myyjältä onko heillä radiaattoreita ? Sehän on "ympäri maailman käytetty oikea termi" ?
Et taida oikein pitää tästä Joakimista ?
Mutta kun on kusta päässä niin on kusta päässä !
Seuraava näsäviisastelija!

Suomessa kysyn jäähdytintä, mutta englanniksi radiaattoria. Onko vaikea ymmärtää?

Mikä vittu teitä vaivaa? Kyse oli siitä, onko "radiator" harhaan johtava termi, niin kuin Joakim väittää, kun puhutaan autojen jäähdyttimistä.

Mielestäni ei ole.

MOT
termit.haltuun kirjoitti:
" lämmönvaihdin ja lauhdutin ovat kaksi täysin eri asiaa."

Päästiin taas suosikkivääntöön?

Itse asiassa ne eivät ole kaksi täysin eri asiaa. Jos oikeasti ymmärrät mistä on kyse, niin tiedät, että kaikki lauhduttimet ovat lämmönvaihtimia, mutta kaikki lämmönvaihtimet eivät ole lauhduttimia.

Samalla tavalla kaikki jäähdyttimet ovat lämmönvaihtimia, mutta kaikki lämmönvaihtimet eivät ole jäähdyttimiä.

Lämmönvaihdin on yleisnimitys, jollaisia ovat mm. jäähdyttimet, lauhduttimet, höyrystimet, radiaattorit, jne.

jäähdytin = lämmönvaihdin, jota käytetään jonkin aineen lämmön alentamiseen

lauhdutin = lämmönvaihdin, jossa tapahtuu lämmön siirtymisen lisäksi lauhtumista

höyrystin = lämmönvaihdin, jossa tapahtuu lämmön siirtymisen lisäksi höyrystymistä

radiaattori = lämmönvaihdin, jossa lämmön siirtyminen tapahtuu säteilemällä
Mutta oletko kuullut esim. voimalaitosten höyryturbiinien jälkeistä osaa, sitä jossa höyry palautetaan vedeksi, nimitettävän lämmönvaihtimeksi? Minä en muista kuulleeni, vaikka olen alalla työskennellyt kymmeniä vuosia. En liioin muista että sen paremmin Teknillisessä koulussa kuin korkeakoulussakaan opiskellessani olisi tuollaista mainitun. Jos voimala samalla tuottaa kaukolämpöä, siinä silloin on järjestely, joka höyrykierron puolelta asiaa tarkastellen toimii lauhduttimena mutta kaukolämpöveden kannalta asiaa tarkastelle se toimiikin lämmönvaihtimena, ja näitä "paketteja" kyllä usein kutsutaankin lämmönvaihtimiksi.
Benssi kirjoitti:
Mitä maailma onkaan menettänyt tässä besserwisser-joakimissa, joka pistää vakiintuneen tekniikan sanastonkin uusiksi???

”Radiator” nyt vaan on ihan ympäri maailman käytetty oikea termi kun autojen syylareista puhutaan.

Joakim sitten kysyykin varmaan jos lähettää meiliä johonkin nettivaraosakauppaan: ”What’s Your price on a new convector for a 09’ Honda Accord?”

Mutta kun on kusta päässä, niin on kusta päässä.
Älähän sinä mitättömyys Joakimille ala!
Jurpå ei ole vieläkään kunnolla toipunut siitä että Joakimilla oli omakohtaisia kokemuksia useammasta perämoottorimerkistä kuin Jurpålla. Jurpån voittaminen on aina osoitus parahultaisen laajasta osaamisesta.
Jurpån ei ole tarvinnut tottua häviämiseen.
Benssi kirjoitti:
Seuraava näsäviisastelija!

Suomessa kysyn jäähdytintä, mutta englanniksi radiaattoria. Onko vaikea ymmärtää?

Mikä vittu teitä vaivaa? Kyse oli siitä, onko "radiator" harhaan johtava termi, niin kuin Joakim väittää, kun puhutaan autojen jäähdyttimistä.

Mielestäni ei ole.

MOT
Kyse ei ole mielipidekysymyksestä, vaan tosiasiasta. Radiator on harhaan johtava termi, kun puhutaan autojen jäähdyttimistä.
+Lisää kommentti

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmoita
Viestiketjun aloittaja tässä hei! Täällähän on päästy oikein vauhtiin tässä lauhdutinasiassa. Eli lisätarkennusta, miksi yleensäkään haluaisin rakentaa mainitsemani viritelmän jossa vesi ja pakokaasu erotetaan, alkuperäinen vesipumppu korvataan ulkoisella, ja lämpö otetaan talteen on jo nimimerkissänikin; täällä on koko ajan veen kylmä! koko viime kesän venereissut kuljin aluspaita ja 4 mm paksu pitkähihainen päällä saaristossa, ja kolmen jälkeen päivällä takkikin päällä.
Lämmön , joka joka tapauksessa ilmenee moottoria käytettäessä, talteenottoei maksa mitään muuta kun hitsailun ja letkujen rakentelun vaivan. Ei tämä niin rakettitiedettä ole muuten, mutta ainoa mistä olen enemmän lievästi mietteliäs on esim. 6-10 hv perämoottorin kahden sylinterin jäähdytysveden kierron häiriintyminen. Siksi lienee aiheellista asentaa lämpöantureita eri kohtiin, jotta tietää missä mennään lämpötilojen suhteen. Lauhduttimen ja niiden hintojen sijaan olisi kaiketi luontevaa käyttää purkamolta ostettua auton radiaattoria ja puhallella sitä muutamalla 10 c halkaisijan vähäkulutuksisen harjattoman sähkömoottorituulettimen avulla lämminilmapuhalluksen saamiseksi veneen hyttiin. Pakoputken ohjaaminen saunankiukaan vedenlämmittimen läpi varmistaisi lämpimät pesuvedet.
1 VASTAUS:
Onko sinulla siis 6- 10 hv ( noin 4- 7 kW ) tehoisella perämoottorilla varustetussa veneessä sauna? Pienestä perämoottorista sitten alkaisit viritellä pakoputkia saunaan ja kiukaan läpi, niinkö? Kyllä tämä on kuin onkin menossa enempi rakettitieteen suuntaan...
+Lisää kommentti
Onko täällä joku typerysten kokous? Vai kuinka te jaksatte täällä vääntää tälläistä kakkaa!
1 VASTAUS:
Ja menit sitten riemuissasi kaivamaan framille kolme viikkoa sitten unohtuneen "keskustelun" täynnä kakkaa? Hienoa, taas kerran.
+Lisää kommentti
Mielestäni paras keino olisi poistaa moottorin oma pumppu toiminnasta ja rakennella sylinterien ympärille päältä auki oleva kotelo jossa olisi pieniä kiuaskiviä.
Siirrettävä lämpö taasen muodostuisi vedestä jota määrävälein roiskauttelisin tulikuumien sylintereiden päälle.
Taipuisaa kurkkuletkua avuksi käyttäen lämpö olisi helppo johdatella vaikka pilkkihaalareiden sisään.
1 VASTAUS:
Hienoa. Tehdään tämä sinun perämoottorillesi.
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

pakoputken ja jäähdytyksen erotus toisistaan

Onko kukaan tehnyt sellaista vanhalle 2-tahtiselle moottorille ? Motiivi varmasti kummeksuttaa, joten avaan sitä. Eli ajatuksena olisi että voisi rakentaa esim. puoliliukuvaan HT-veneeseen kaksimoottoriasennus, jossa molempien jäähdytyksen järjestäisi veneen sisällä kannen alla lauhduttimella ja sähköisellä kiertovesipumpulla. Siitä voisi ottaa lämminilmapuhaltimelle lämmöt, ja vaikka pesuvesiä lämmittää. Pakosarjan voisi myös valjastaa lämmön talteenottoa varten esim. vetämällä joustavalla rst - putkella se veneen sisään kannen alle, jossa se olisi ohjattu saunoistakin tutun vedenlämmityssäiliön kautta, ja vaikka suoraan veneen pohjasta alle.
Kokonaishyötyinä runsas lämmönsaanti, helpottunut jäähdytysvesipumun tarkistus/vaihto sekä pakoäänien hiljentyminen.
Suurin työ lienee olisi vesiposken muutostyöt, ja uudelleenasennettava kappale olisi kaiketi tehtävä paksusta teräslevystä hitsailemalla.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta