Akne palasi isotretinoin kuurin jälkeen

nainen26vei

On 26 vuotias nainen ja kärsinyt aknesta yli 10 vuotta. Raskauden jälkeen imetyksen aikana naama suorastaan räjähti kukkimaan, isoja ihon alaisia paiseita tuli jatkuvalla syötöllä. Koko raskausajan iho oli ollut melko hyvässä kunnossa, mutta heti laitoksella synnytyksen jälkeen alkoi paiseita ilmestyä poskiin.. Kärsin paiseista lähes vuoden synnytyksen jälkeen, kunnes viimein lopetin imetyksen ja sain ihotautilääkäriltä isotretinoin kuurin. Annostus oli isoimmillaan 40mg/päivä. Painan 50kg. Kuuri kesti noin 5,5kk. Olisin halunnut jatkaa kuuria vielä varmuuden vuoksi vaikka kuurin lopussa iho olikin loistavassa kunnossa ja finnit kadonneet kokonaan. Ihotautilääkäri päätti kuitenkin ''tauottaa'' kuurin. Iho pysyi hyvänä noin puoli vuotta kuurista, mutta nyt 7kk jälkeen on taas alkanut ilmestymään pieniä finnejä. Aluksi ne olivat vain pienen pieniä ja katosivat päivässä, mutta nyt on alkanut tulemaan jo hiukan isompia ja punoittavia mitkä kestävät pari päivää. Paikka johon finnejä tulee on muuttunut, ennen niitä tuli poskiin ja leukaan, nyt otsaan ja ''keski naamaan''. Pelkään ihon menevän kokoajan vaan huonompaan suuntaan, vaikka se onkin vielä hyvä niin on vaan ajan kysymys milloin isoja paisefinnejä alkaa taas tulla.. :( Voikohan tässä vaiheessa jo saada uuden kuurin, en haluaisi odotella ihon huononemista... Lapsikin on suunnitteilla piakkoin, haluaisin ennen uutta raskausta hoitaa aknen kokonaan pois. Uskon että ihotautilääkäri keskeytti lääkkeen viimeksi liian aikaisin. Kokemuksia muilta joille akne palannut isotretinoin kuurin jälkeen? Tuliko akne ns. hiipimällä takaisin?

12

8138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uuttakuuriakehiin

      Uutta kuuria vain kehiin ja äkkiä. Taisi olla 8 viikkoa väli mitä pitää odottaa kuurin lopettamisen jälkeen, ennen kuin voi aloittaa taas uuden kuurin.

      Noin 1/10 tauti ei parane ensimmäisellä kerralla, osa joutuu ottamaan kolmannenkin kuurin.
      Lääkärini suositteli ottamaan lääkkeeksi sitä alkuperäistä isotretinoin actavisista, ei halvempia rinnakkais tuotteita. Huomannut että rinnakkaistuotteilla hoito epäonnistuu useammin, pitäisi kyllä vissiin olla ihan samaa tavaraa, joten onko vain huonoa tuuria vai mitä sitten. En lähtisi kuitenkaan parin euron takia itse riskeeraamaan!

      • Anonyymi

        Itsellä vaikea suunympärysihottuma ja olen syönyt Isotretionoin Actavista jo pitkään, 23v putkeen. Suomessa pisimpään sitä syönyt sanoi ihotautilääkärini. 20mg vrk, kesällä pystyn välillä ottamaan joka toinen päivä. Eroon en pääse, naama oireilee välittömästi jos hoidon lopettaa pieneksikin ajaksi.
        Maksakokeet ja rasva-arvot otetaan 6kk välein, olleet 23v hyvät. Joskus kolestroli käy raja-arvoilla, mutta laskee itsestään.
        Eli mahdollista on syödä pidempääkin.


    • pattisielläpattitäällä

      Minusta ei ole täällä apua, mutta aion antaa vertaistukea (ja toivottavasti saada itsekin vinkkejä muilta). Eli 30-vuotias akanretale, ja kärsinyt aknesta 10-vuotiaasta saakka. 14-vuotiaana söin jotain tetralysal-nimistä antibioottia, joka auttoi vain sen aikaa, kun sitä söi. Kun kuuri lakkasi, naama tuli kaksi kertaa niin pahaksi kuin oli ollutkin.

      Tuon jälkeen olen syönyt neljästi Isotretinoiini-kuurin, lääkärit ovat vaihtuneet ja viimeisin Iso-kuuri kesti 2½ vuotta. Naama parani (tukkaa lähti aika reilusti päästä, silmiin jäi krooninen kuivuus, nivelet oli kuurin aikana niin kipeät, että hyvä kun liikkua pystyi), ja pari vuotta mentiin ihan hyvin naaman kanssa. Ei näppylöitä.

      Mutta nyt niitä on taas ollut enenevässä määrin, todella pahojakin, eivätkä tunnu häviävän millään Basiron-geeleillä tai muilla, joilla voisi ajatella olevan apua vielä siihen "lievempään" vaiheeseen. Pelkään naamani alkavan muistuttaa jälleen kyntöpeltoa. "Huonosta" kotihoidosta ei ole kyse, sillä käytän vain viimeisimmän, kunnollisen lääkärini määräämiä hoitotuotteita sekä -tapoja. Olen äärimmäisen tarkka ihoni puhtaudesta ja puhdistuksesta sekä rasvaamisestakin (kosteutuksesta).

      Nyttemmin olen kokeillut kosmetologia vaihteeksi. Kävin kerran, mutta siitä naamani ei pitänyt. Näytti kaksi viikkoa aivan kaamealta pilkkukasalta ja pattia pukkasi. Kosmetologi suositteli kuitenkin mikroneulausta ihon "aktivointiin" sekä vanhoihin arpiin. Pelkään hänen pilaavan ihoni (tai sen, mitä siitä on jäljellä), mutta aion kuitenkin kokeilla.

      Ellei iho ole puolen vuoden päästä vähintään ok, aion hakeutua uudelleen viimeisimmän lääkärini juttusille. Toivon, että selviäisin ilman viidettä Iso-kuuria. Rasittaa tämä naama. Ja rinta-alue. Ja hartiat. Äh.

      (Lisättäköön, että en ole ollut raskaana, en ole käyttänyt e-pillereitä tai muita hormonijuttuja, eli mitään hormonaalisiin muutoksiin liittyvää tämä tuskin on..)

      • entinenaknekroonikko

        Mikroneulausta ei tietääkseni suositella, jos iho on rikki.

        Itse testailin arpiin tuota mikroneulausta, mutta minusta se ei auttanut yhtään. Petyin kyllä todella kovasti.


      • ihonhoidossa
        entinenaknekroonikko kirjoitti:

        Mikroneulausta ei tietääkseni suositella, jos iho on rikki.

        Itse testailin arpiin tuota mikroneulausta, mutta minusta se ei auttanut yhtään. Petyin kyllä todella kovasti.

        Minulla ainakin kosmetologi suositteli, vaikka omasta mielestäni ihoni oli törkykasa. Hänestä se ei ollut kuitenkaan "rikki", vaan arpien ja laajentuneiden huokosten peitossa (mikä sai sen näyttämään huonolta). Kokeilin neulaushoitoa kerran ja seuraavaa odottelen. Ei se ainakaan huonommaksi tullut. En usko, että ammatti-ihminen suosittelee hoitoa, joka ei selkeästi sovi asiakkaan iholle. Samoin kuin lääkärinikään ei aikoinaan suositellut tiettyjä toimenpiteitä iholleni, vaan tutki ihon ja määräsi hoidot sen mukaan. Ihan hyvin lähti tulehdukset, mutta sitten on jäljellä nämä taisteluarvet vuosien asemasodasta näppyjen kanssa.


      • entinenaknekroonikko
        ihonhoidossa kirjoitti:

        Minulla ainakin kosmetologi suositteli, vaikka omasta mielestäni ihoni oli törkykasa. Hänestä se ei ollut kuitenkaan "rikki", vaan arpien ja laajentuneiden huokosten peitossa (mikä sai sen näyttämään huonolta). Kokeilin neulaushoitoa kerran ja seuraavaa odottelen. Ei se ainakaan huonommaksi tullut. En usko, että ammatti-ihminen suosittelee hoitoa, joka ei selkeästi sovi asiakkaan iholle. Samoin kuin lääkärinikään ei aikoinaan suositellut tiettyjä toimenpiteitä iholleni, vaan tutki ihon ja määräsi hoidot sen mukaan. Ihan hyvin lähti tulehdukset, mutta sitten on jäljellä nämä taisteluarvet vuosien asemasodasta näppyjen kanssa.

        Tarkoitin että jos on oikein tulehtuneita patteja, niin ei kannata käyttää. Toivottavasti sulle on apua tuosta neulauksesta, mulle ei ollu.


      • ihonhoidossa
        entinenaknekroonikko kirjoitti:

        Tarkoitin että jos on oikein tulehtuneita patteja, niin ei kannata käyttää. Toivottavasti sulle on apua tuosta neulauksesta, mulle ei ollu.

        Palasin tänne päivittämään mikroneulauskokemustani. Joo. Eli kaksi kertaa nyt tehty - kosmetologi toki sanoo, että tuloksia näkee vasta kuudennen kerran jälkeen, eli siinä vaiheessa, kun koko hoitosarja on saatu rahastettua. Neulauksen jälkeen ehkä viikon on iho "paremman näköinen" kuin ennen sitä (saattaa olla päänsisäinen näkemys, ehkä vain kuvittelen), mutta nyt esimerkiksi on taas viikon päivät naama ollut hirveä, tukkeutunut ja epätasavärinen pizza. Näyttää oikeastaan yhtä kirjavalta, kuin ennen ensimmäistäkään neulausta. Eli lienee sattumaa tuo koko arpien häivytys neulaamalla. Huoh.

        Lisäksi olen käynyt pari kertaa ihonpuhdistuksessa (eli nyprätään epäpuhtauksia pois). Naama tulee täplikkääksi ja näyttää täpläiseltä ja tulehtuneelta yleensä 2-3 viikkoa käsittelyn jälkeen. Ja tämän LISÄKSI se alkaa tuottaa niitä näppylöitäkin. Kosmetologi väittää sitä "hyväksi asiaksi", koska "iho puhdistuu". Itselle se tuntuu järkyttävältä. Monta kertaa ollut jo etsimässä luottolääkärin numeroa käsiini.

        Kokeilen nyt epätoivoissani neulaushoitosarjan loppuun, vaikken oikeastaan uskokaan sen tehoon, varsinkaan pitkäaikaiseen. Luullakseni arpien häivytys toimii hetkellisesti ja palautuvat tulipunaisiksi taas muutama viikko neulausten jälkeen. Onhan tuokin sellainen rahastuskierre, jonka ovat keksineet. "Joo tehään uudestaan niin kyl se siitä!"

        Enpä tiedä, uskonko oikeastaan niihin tuotteisiinkaan, mitä minulle myi sieltä kotihoitoa varten. Väitti esimerkiksi, että reissunpäälläkin "riittää pelkkä kasvovedellä puhdistus". No ei tasan riitä.


    • Hki77

      Olen "jo" 40vuotias ja oikeastaan olen aina omistanut hyvän ihon, paitsi vajaa 2vuotta sitten yllättäen alkoi ilmestymään näppylöitä ja finnejä, isoja ja pieniä. Söin 3kk:den Ab kuurin, kokeilin Skinorenvoidetta, olin ilman pesuaineita, vaihdoin pyykinpesuaineet, vaihdoin tyynyliinat päivittäin, kokeilin ruokavalion muutosta, luonnonkosmetiikkaa, erilaisia kasvojenhoitotuotteita, omenaviinietikkaa sisäisesti ja ulkoisesti ja paljon muuta. Sit aloin syömään Maitohappobakteerikapseleita ja nyt olen syönyt niitä n. 2kk:tta ja iho voi todella hyvin, lisäksi syön sinkkiä ja kuparia. Kannattaa kokeilla ja satsaa laadukkaasen maitohappobakteeriin.

    • 20vnainen

      Olen syönyt kaksi roaccutan-kuuria, tammikuussa juuri loppui edellinen kuuri ja naama räjähti jo toukokuussa uudelleen :( Aiemmalla kerralla akne pysyi vuoden poissa. Aloitin viikko sitten diane novat ja toivon että saisin niistä apua, alkaa olla viimeinen toivo tähän ongelmaan..

    • roan_syönyt

      Itse söin aikoinaan 3 kuuria, aina akne palasi muutamassa kuukaudessa takaisin... Ainoa ero että niitä isoja ihonalaisia paiseita ei enää tullut kuurien jälkeen, mutta perus märkäfinnejä riittää. Oon kärsinyt aknesta murrosiästä lähtien lähes 20v ja ainoa mikä mulla auttaa on vähähiilihydraattinen ruokavalio.

    • 34634634

      Oletteko syöneet sen suositellun kumulatiivisen annoksen 120-150mg/kg te joilla akne palannut roa-kuurin jälkeen? Ja jatkoitteko vähintään kuukauden roan käyttöä sen jälkeen kun akne hävisi?

      Nämä kaksi kriteeriä yleensä vaaditaan jotta uusiutumisen todennäköisyys on pieni.

      Olen maaliskuusta asti käyttänyt ja tällä hetkellä vasta 6500mg mennyt. Minimiannos 100kg painollani olisi 120*100 eli 12000mg joten vasta puolivälissä ollaan. Nyt pahimman auringonpaisteen loputtua taas nostettiin annosta joten alkaa nopeammin kertymään tuo kumulatiivinen määrä.

    • Aknenkanssavoielää

      38v ja aikuisiän hormonaalista aknea. Olen jo aikaa sitten luovuttqnut lääkekuurien suhteen. Näppylän voi peittää mut Skinoren auttaa tummaa kohtaa vaalenemaan nopeammin. Skinoren ja vähäglykeeminen ruokavalio auttaa. Eli joss otat vehnän, alkoholin, sokerit, karkit, sipsit yms roskaruoan pois niin kuukauden päästä alkaa iho näyttää paremmalta. Näin tiukka ruokavalio voi kyllä olla haaste (juhlat, joulu suklaineen..) mutta aina voi yrittää. Netistä sa tietoa vähäglykeemisestä ruokavaliostq. Omega3, multivita jossa sinkkiä 15mg, sekä d vitamiini ainakin 20ug) myös kehiin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1926
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe