Jotenkin vain se lapsuuden Joulu,se Joulu,jolloin uskoin sen Joulupukin ehtivän jokaisen lapsen luokse,jotka olivat kilttejä?
Sen kiltteyden ansaitseminen alkoi jo muistaakseni marraskuussa?
Lapsena täällä maalla kasvatusmetodi oli:jos menet rantaan,niin Ahti sieppaa.
Mitähän meidän lastenpsygiatrimme sanoo nykyisin Joulupukkiaatteesta?
Kuinka Joulu puhuttelee?
41
180
Vastaukset
- reppuriika
Hyvät muistot on lapsuuden jouluista. Pukkikin kävi ja siihen uskottiin, mutta ei se kovin kummoisia lahoja tuonut. Se oli se tunnelma joka oli ja jäänyt muistoihin, Minulle kutenkin joulu on Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen syntymäjuhla ja Jumala on vetänyt minua puoleensa juuri aikoinaan joulun aikoina.
Eihän lapset joululahjojen hintaa laske. Monissa perheissä joululahjat olivat hyvinkin tarpeellisia vaatteita, sukkia ja pyjamia. Joukkoon sitten ehkä jokin kovakin paketti, osuuskaupan hyllystä. Eipä valikoima varmasti ole laaja ollut. Lahja itsessään oli se tärkeä. Paketin avaamisen jännitys.
Omasta lapsuudestani muistan joulukuusen ja kynttilöiden tuoksun. Myös sen, että piti syödä kaikkia jouluruokia pakahtumiseen asti.
Ja kun itse sitten rupesi hankkimaan joululahjoja perheenjäsenille, niin siitä osasin nauttia, Muistan, että paketoinkin lahjani moneen kertaan, niin että käärepaperi oli kamalassa rutussa, kun lahja viimein oli piilossa sen sisällä. Pienistä taskurahoista oli ihan hirveän vaikea saada ostetuksi jotain jokaiselle perheenjäsenelle. Muistan, että ostin joulukuusen koristeita lahjaksi. Ja kiiltokuvia. Niihin ei paljon rahaa tuhlaantunut.
Jouluevankeljumi luettiin ja joskus käytiin joulukirkossa. Sinne oli mentävä potkukelkalla, monen kilometrin päähän, joten ei sinne aina lähdetty.
Jouluun valmistaudutaan kauan, siitä varmaan sen ainutlaatuinen tunnelma johtuu. Odotukseen satsataan. Onnellisia he, joiden odotukset täyttyvät.Kyllä ne hyasintinmukulat joulupaketissa olivat meille maalaistolloille ikimuistoinen ihmettelynaihe,jonka äitini laivaemäntä lähetti.
Niitä arvailtiin puoleen jos toiseenkin,eivät maistuneet suussa oikein miltään,että joutivat hiillukseen.
Riisiryynit olivat toinen kompastuskivi,niistä tehty puuro oli todella mautonta ruispuuroon verattuna ja kaurapuurokin sai paremmat pisteet,akanoista huolimatta,joita silloin maalaismyllytettyinä sai puuroaineksiksi.
Luultavasti ne hyasintinmukulat eivät täysin tuhonneet aivolohkojani,koska vielä muistan?- yksoikoista
Osataan mekin ne jo ulkoa, kymmeniä kertoja jo kerrotut.
yksoikoista kirjoitti:
Osataan mekin ne jo ulkoa, kymmeniä kertoja jo kerrotut.
Siis tauttologiaa,anteeksi?
Jospa yksioikoista pääsisi näistä toistoista ja avaisi ihkaoman kerronnallisen kokonaisuuden avoimesti,mitään lisäämättä ja mitään poistamatta?
Selvästikkään et edes kuulu meihin ikääntyneisiin ja toiseksi,kertaus lienee opintojen äiti?
Selvästi sinulla on pinnakireellä?Kerro hyvä lähimmäinen,vaikka viidettä kertaa samat asiat,eivät ne minua häiritse?
Ihmettelinkin,eikö kukaan todella halua kylvää sitä riidanjyvää?
Olemmeko näin säyseitä joulunakin?No nythän on Tapaninpäivä,että me voimme todella tuoda sen todellisen luonteemme esille,sinä toit,kiitos siitä ama
- Ny.pitkä.joulu
Miten joulu häiritsee yksineläviä ihmisiä? Toki asunnottomia mutta myös yksinäisiä, koska se vetoaa niin paljon lapsuuden jouluihin.
Kun Suomi on käytännössä "kiinni", yksinäinen ei pääse kokemaan minkäänlaista yhteisöllisyyttä.
Entisestä uskonnollisesta joulusta on paljon luovuttu. Päivittäistavarakaupatkin ovat kiinni vain joulupäivänä. Sama koskee kai useimpia pubejakin.Kyllä jouluväsymys voi todella tulla,koska se joulu tavallaan on perhejuhla.Yksinäinen ihminen on tavallaan,niinkuin ulkoruokinnassa,kun yksikseen niitä jouluruokia popsii ja mainokset kertovat,kuinka perhekeskeistä se joulu on?
Tavallaan eihän se seimenlapsikaan yksin ollut,hänellä olivat ne rakastavat vanhemmat ympärillään ja mielettömästi niitä paimenia ja tietäjiä,jotka toivat niitä lahjoja.
Juontautuuko toi lahjojenanto todella tosta Jouluevankeljumista?
No nyt meni pankit lakkoon,ettei tuhlailu ja alennusmyynnit ryöstäydy yliostamiseksi,kun halvalla saa niin pakko ostaa,vaikkei tarvitsikaan teemalla?
Minulla tota toimintaa,etten tunne itseäni yksinäiseksi ama
- kaikenlais.ta
Miten voi noin ankean riisutusti sanoa: Miten joulu häiritsee yksineläviä? eihän tuossa ole järjenhiventäkään.
Valtaosaa yksinäisistäkään ei koe joulua sentään häiritsevänä,,, osa ihmiskuntaa on kai noin vailla rauhaa sisimmässään. - flegmaatti
Joulu puhuttelee tuplaamaan kuntoilun.
- Joulu.kun.joulu
Niinpä, oli vaihtoehtona kauneimmat joululaulut kirkossa tai jumppa. Valitsin jumpan. No olin kyllä viime viikolla yhdet kauneimmat laulamassa, mutta monena jouluna ole käynyt useamman kerran.
Ei minusta lapsuuden joulu mitenkään parempi ole kuin nytkään. Perhe tulee aattoaamuna riisipuurolle ja kinkulle. Tiedän etukäteen että nautin tilaisuudesta suunnattomasti, kehräisin jos osaisin. Ja saan sellaisen rauhallisen olon. - Menen-kylään.perheille
Sama täällä!
- saapastelija.tar
Juuri niin,eilen hyvässä säässä innostuin lenkkeilemään ja olin tarmokkaan ylpeä suorituksestani.No,illalla myöhään yksinäisessä ylhäisyydessäni sitten voitelin vaivaisenluuta joka alkoi kiukutella ja särki niin että unet katosi sen siliän tien. Oli jääpussia ja Foltarenia ja loput suomalaista sisua.
No,nyt se on rauhoittunut ja ulkoilu odottaa,ehkä jätän muutaman mäen kiipeämättä.Pelkäsin jo liikkumattomuutta pyhiksi. - hymy.ilyttää
Ei kai se ylpeys sentään käynyt lankeemuksen edellä ? hih
Niinpä ne tärkeysjärjestyksekin suuntautuu eri lailla meillä ihmisyksilöillä.
Pitäähän niiden liikkumattomienkin pärjätä sentään,,,ehkäpä mieli liikkuukin silloin sitä enemmän,
kun ei virikkeitä saa liikunnosta!
- on.ruokaa.ja.asunto
Jos ja kun jouluna tule liikuttua vähemmän niin pidän varani etten tankkaa itselleni muutamaa lisäkiloa huterien alaraajanivelien lisärasitteeksi.
Joku sanoi ettei hän halua kuulla radiosta yhtä ainutta joululaulua. Ei ne minua häiritse; joulu on niin nopeasti ohi.
Joulukortit ovat postissa. Teen nopean tervehdyskäynnin sukulaisiin. Jätän heille oman joulurauhansa.
Ihmisille näkyy, useillekin merkitsevän, että pimeän lisääntyminen loppuu ja uusi valoisuuden aika on pian alkamassa vähin erin. Vaikka en tavallaan olekkaan jouluihminen,niin kyllä me Joulua tarvitsemme hiljentämään hieman kiireistä elmäntapaamme.On se vain niin rauhoittavaa,kun Turku julistaa Joulurauhan ja tuntee itsekkin rakkaudentunteen hiipivän sydämeen.
Olen todella viettänyt paljon yksikseni jouluja,olematta sittenkään yksinäinen.
Nyt ehkä tuntuu erilaiselta,kun vietän joulua ilman karvatassuja.
Muistan yhden joulun,kun nartullani oli pennut keittiönnurkassa ja pukki tuli keppineen koputtelemaan,kyllä pukille tuli kiirus päästä ulos,kun koirani paljasti hammasrivistönsä.
Minäkin olin laulamassa kirkossa kauneimpia joululauluja,kaksi kuoroakin siellä esiintyi,oli todella tunnelmallinen tilaisuus.
Ylensyöntiä en aio harrastaa,kalkkuna on suolavedessä sulamassa ja laatikoita ainakin imellettyä teen , lanttusta ja bataatista.Bataattilaatikko on muuten hyvää.
No anteeksi ruokalistani,kyllä kulutankin,lunta niin maanperusteellisesti?
.Navetankatto loi lumensa ja samoin liiterin,että kaloreita palaa?- se.entinen.kukkahame
Joulun 'alla' teen mitä parhaaksi nään, hankin lahjat jotka harkitsen tavallani. Mitään turhaa en osta, nyt kun lapsen lapsetkin jo aikuisia on taas helpompaa hankkia "järkeviä" lahjoja, rahaa en anna kun se on meillä ollut joskus tapana ei nyt enää.
Katsottu on jotain ja seurailtu salapoliisina ettei turhaketta sentään tai jo hiljattain hankittua.
Molemmat lapsen lapset jo "pariutuneita" nuoria, kaikilla hyvät työpaikat ja koti valmiina.
Jouluateria nautitaan kaikki yhdessä aattona, pöydän ympärille ei sentään kaikki mahduta, mutta sopu sijaa antaa ja ja syödään joulun kunniaksi vaikka sylikkäin!
Joulu puhuttelee aina tavallaan hiljentymällä lepäilemällä ja seurustelemalla, syöden ja nautiskellen vaikka glögiä kuumana tietenkin.
Ennen mentiin jouluaamuna hevosella kirkkoon yli järven jäätietä, nyt ei ole hevosta eikä jäitä järvessä.
Mennäänkin autoilla! Puhuttelee joulu jälleen. Hyvän mielen on tuoneet luonani käyneet läheiset, on juteltu ja popsittu kohtuullisesti tarjottavia, jossa ei juuri makeita suosittu.
Eilen toi hyvä Tuomas joulurauhan, ei enään suurempia meneillään, kölliä saa jo, jos ei oljilla, niin missä kukin lekottelee, hyvää sekin tekee.
Syömisiään joutuu katsomaan, ettei ähky yllätä,..tänään meillä on lipeäkala vuorossa, ja meinaan kyllä voita lisätä valkokastikkeeseen mauksi 😛
Voikaa tytöt ja kaikki muutkin hyvin, nyt ja Nuuttiin asti!!- Ramoona_
Joulu puhuttelee syvimmin jouluisen musiikin kautta, herättää tunteita ja muistoja . Saamme vielä koko ydinkatraan jouluaaton pöydän ympärille, 14 meitä istuu ja kaksi jatkolevyä tarvitaan. Uskon joulupukkisatuun, koska aina saan itsekin paketteja, joku pukiksi tai vähintään tontuksi meistä pukeutuu.
Minullakin on monta tervehdyskäyntiä ohjelmassa ennen joulua, annan lahjaksi yleensä ystäville kukkia tai jotain omatekoista marjasäilykettä kauniissa astiassa. Joululeivonnaisia tarjoilen kävijöille, ei niitä joulunpyhinä enää juuri tee mieli. Aaton jälkeiset pyhät vietämme kahdestaan, käymme autoillen Tapanina kahvilla siskoni perheen luona. Kirjojen lukua ja ulkoilua, hyviä telkkariohjelmia, joulumusiikkia ja kodin jouluisesta ilmeestä nauttimista. Ruoka on aaton jälkeen kevyttä, mutta herkullista, kala monessa muodossaan pääosassa.
Joulun Rauhaa ja Iloa Teille Kaikille !- sukujuhlat
Onneksi ihania Joulumuistoja on paljonkin sen lapsuuden Joulun jälkeen joka kaikilla ei ole se ihanin muisto Joulusta ja omastanikin muistan aika vähän.
Aloin oikein mietimään, mitä omat vanhempani kertoi heidän Joulusta ja kuinka itse järjestin jouluiloa omille lapsilleni.
Ruoan puutetta ei ainakaan ollut ja lahjojakin tuli, kuten kerran sain seitsemän suklaarasiaa.
- Lorenaa
Tervetuloa Talvipävän seisaus luoksemme kirkastamaan, virkistämään syksyn pimeyden käntymistä kohti valoisampaa aikaa. Muistan sanonnan :"Tapaninpäivänä on päivä kukon askelta pidempi", joten valoisaa aikaa kohti olemme menossa.
Laulu kuvaa hyvn joulun odotusta Lapin väelle.
https://www.youtube.com/watch?v=Gy1XLlOk-P0
Lapsuuden joulujen vietto pulpahtaa väistämättä lapsuusajan aikoina. Loka-marraskuulla alkoivat jouluvalmistelut maalaistaloissa. Joulukuulla leipomukset, oluen valmistus, ja valmistautuminen suureen joulujuhlaan. Jouluaattona oli koko talon väki aterioimassa pirtin ison pöydän äärellä.
Isä luki jouluevankeliumin, veisattiin virttä "Enkeli taivaan....".
Lasten posket hehkuivat jännityksestä joulupukkia odotellessa, lahjat olivat vaatimattomia sukkia, lapasia ja joku lautapeli "Halma"oli toiveiden täyttymys.
Jouluaamuna varhain herätys joulukirkkoon, hevosella lämpimän taljan ja vällyjen alla katselimme
kirkasta tähtitaivasta, lumisia metsän puita, kuuntelimme aisakellojen kilinää, jotka kertoivat paljon oli väkeä matkalla kikkon joulun sanomaa kuuntelemaan ja laulamaan jouluvirsiä.
Nii-in, muistot lapsuuden jouluista ovat niitä helmiä elämän varrelta,jotka ovat ja pysyvät mielissä läi elämän,joita meluustimuistelee näin joulun aikaan.
Rauhallista, turvallista, joulun odotusta Palstalaisille.
t. L - Datsunintuoma
Minun jouluni jäi lapsuuskotiini. En ole tavoittanut sitä ihanaa tunnetta joka nyt on vain muisto. Isän kanssa haemme kuusen ja radiosta tuli Kuusta koristellessa musiikki ohjelma. Isä istui nojatuolissa ja minä sain kuusen koristella. Äiti oli siivonnut koko mökin ja se puhtauden haistan vieläkin ja puhtaat räsymatot lattialla. Ei ollut koskaan kinkkua vaan paistia ja lanttulaatikkoo. Ei siellä päin rosolleja eikä salaatteja ollut. Riisipuuroo oli ja tietenkin lipeäkalaa jonka kummini valmisti koivun tuhkalipeässä kapakalasta. Kävihän se pukkikin ja muistan kuinka pelkäsin aluksi mutta jotenkin tuli turvallinen olo kun pukki sieppasi polvellensa ja sanoi ettei oo mittään hättee. Siinnä sitten en osannut muuta sannoo kuin että tule huomennakin käymään. En tavoita sitä lapsuus joulua vaikka tahtoiskin. Isä ja äiti poissa ja minä yksin täällä etelän kaupungissa. Mutta ei silti oo moittimista onhan jottain mitä muistelee.
Hyvää Joulua kaikille kirjoittajille! Jotenkin se joulu menetti kiinnostuksensa,kun sen pukin olemassaolo olikin satuilua?
Tunsin olin tullut narutetuksi ja lapsuuteni ja hyväuskoisuuteni sai pahan kolautuksen??
Mistä toi joulupukkiperinne on oikeastaan kotoisin?
No ei se mitään,tulis joulu,että sais yölläkin syödä.
Kyllä me tämän kaupallisen kulutusjuhlan tarvitsemme,jotta voimme boonuksiamme kartuttaa,näin ama ajattelee
Hyvää Joulua!Jotenkin se joulu menetti kiinnostuksensa,kun sen pukin olemassaolo olikin satuilua?
Tunsin olin tullut narutetuksi ja lapsuuteni ja hyväuskoisuuteni sai pahan kolautuksen??
Mistä toi joulupukkiperinne on oikeastaan kotoisin?
No ei se mitään,tulis joulu,että sais yölläkin syödä.
Kyllä me tämän kaupallisen kulutusjuhlan tarvitsemme,jotta voimme boonuksiamme kartuttaa,näin ama ajattelee
Hyvää Joulua!- mitä-jäi-muistoksi
Lapsuuden jouluhan on meillä mielessä, mutta mitä nyt jätämme omille lapsillemme ja lapsenlapsillemme? Jääkö heille mitään muistoja ihanasta joulusta, vai vain pettymyksiä?
Oliko kukaan ikäisistämme viettämässä yksinäisen joulun, kun perilliset haluaa sen viettä omien tuttaviensa kanssa, ilman meitä "fosiileita"perinteineen?
Se entinen tunnelma joulusta on kadonut ainakin minun elämästä ja olen sopeutunut tähän hyvin. - miinus.kuusi.astetta
mitä-jäi-muistoksi kirjoitti:
Lapsuuden jouluhan on meillä mielessä, mutta mitä nyt jätämme omille lapsillemme ja lapsenlapsillemme? Jääkö heille mitään muistoja ihanasta joulusta, vai vain pettymyksiä?
Oliko kukaan ikäisistämme viettämässä yksinäisen joulun, kun perilliset haluaa sen viettä omien tuttaviensa kanssa, ilman meitä "fosiileita"perinteineen?
Se entinen tunnelma joulusta on kadonut ainakin minun elämästä ja olen sopeutunut tähän hyvin.Suoraan sanoen Joulu ei hetkauta.Ihan samanlaisia päiviä nää eläkeläisen päivät on kaikkinensa,ei tarvitse välttämättä edes tietää onko tortai vai maanantai ellei ole jonnekkin pitemmälle menossa.
Lapsuuden joulun muistaa selkeästi,sen aikaiset vanhemmat loi sen niilä eväin kuin pystyivät ja voimpa sanoa että eka pettymys elämää koskien oli se kun selvisi että oikeata joulupukkia ei ole ollenkaan.
Pettymykset ovat seuranneet toisiaan vuosikymmenten saatossa eri muodoissa mutta kaikesta on selvitty.
Sinkkuna kun ei voi muilta odottaa mitään,itse on luotava fiilikset tilanteiden mukaan.
Enkä osaa kaivata mitään härdelliä ja melskettä,nautin ympärilläni olevasta todellisesta rauhasta.
- olen.tapani
Joulu puhutteli minuu näin. Olit kiltti tänä jouluna. Söit ja joit kohtuudella. Lahjaksi saat aikaa 360 vuorokautta varautua seuraavaan jouluun.
Lunta lupasi säätieteilijä kymmenen senttiä lisää,enkä edellisestäkään ole vielä täysin selviytynyt?
Kairasin jo reiän jäähän,tosin laitukilla seisten?
Eihän siellä mitään jäätä ole,juuri kissan ja koiran saattaa kantaa?
Eikö se päiväkin jo kukonaskeleen ole pidentynyt?Tänään näin aurinkoa pari minuuttia,aivan pelästyin sitä valoilmiötä- kaima-roope
Joulu puhutteli lietolaista kirjailijaa Roope Lipastia näin:
https://yle.fi/uutiset/3-9985989?origin=rss
Roopella on sana hallussa. kaima-roope kirjoitti:
Joulu puhutteli lietolaista kirjailijaa Roope Lipastia näin:
https://yle.fi/uutiset/3-9985989?origin=rss
Roopella on sana hallussa.On todella!Onneksi meillä on vielä toi sananvapaus,voidaan ruotia yhteiskunnallisia asioita ja henkilöitä melko vapaasti?
- Joutsa-city
Joulu oli lyhentänyt leipäjonon pituutta. Eräs henkilö kujalla joulupukin asussa kepin kanssa kuljeksi. Liekö ollut leivän puutteessa?
Tarjosin yösijaa sille lämpimässä autotallissa. Johtovettäkin jätin ison limsapullollisen. Hyvin pukille puinen laveri kelpasi yösijaksi. - näissämerkissä
Minun jouluni tähän aamuun asti, syönyt pelkkää riisipuuroa ja soppaa.
Kahvia muutama mukillinen ja särkypillereitä viemään kolotusta.
On se joulu tämäkin, ei yksikään lapsi ole lähímaillakaan, äänetöntä on.
Kylmä pirttikin.Voi minä söin illalla vielä riisipuuroa,jota olen oppinut syömään vihdoinkin,ennen nukkumaanmenoa.
Olen saanut olla suhteellisen terve fyysisesti,etten ole tavinnut kolotuslääkitystä.
Masennuslääkkeitä jouduin aikoinaan popsimaan,niistä sain osittain avun,mutta terapia oli se
joka palautti itseluottamukseni ja kasvatti minulle vahvuutta,kiivetä uudeleen sille vihreälle oksalle,jolta olin pudonnut.
Anteeksi,ei ollut tarkoitus sairauskertomusta tästäkään ajatelmastani laatia,näin vain pääsi käymään?- Kiitos-Rituliini
olet ihan paras!
Kiitos-Rituliini kirjoitti:
olet ihan paras!
En minä halua olla mikään itseäni esilletuova henkilö,haluan vain kuljettaa avaamaani ketjua.
Olet lähimmäinen,olet tärkeä,olet osa tätä kirjoitusketjua.
Olen avoin,olen ollut jopa pilkankohteena palstalla,mutta olen aina kiivennyt ylös ja ajatellut.
Ehkä tolla kirjoittajalla oli vieläkin huonompi päivä,kuin minulla ja niin taas rynnistin uudelleen otsikoihin,avauksiin,kerronnallisiin totuuksiin? ama- muhoslainen.pappa
Kylmän kalsa asunto on ikävä seuralainen. Mites sitten kun pakkasjakso tulee? Vetääkö lattialle jääneen vesiastian riitteeseen?
Lisä lämpöpattereilla saisi edeullisesti riittävän lämpimän. Tämä nimim. Näissä merkeissä.
Olen tullut vanhemmiten viluisemmaksi. Pidän sisällä kaikki ulkotamineet ylläni vaikka lämpötila on asuintiloissa 20 .
Koirakin piti vanhuutensa vuoksi viedä eläinlääkärille. Hän sanoi etta munuaiset koiralla ovat aivan kaputt. Apeilla mielin hautasin sen puutarhaan kuun alkupuolella.
Uutta lemmikkieläintä en enää ota kun niistä on se vastuu joka päivä. muhoslainen.pappa kirjoitti:
Kylmän kalsa asunto on ikävä seuralainen. Mites sitten kun pakkasjakso tulee? Vetääkö lattialle jääneen vesiastian riitteeseen?
Lisä lämpöpattereilla saisi edeullisesti riittävän lämpimän. Tämä nimim. Näissä merkeissä.
Olen tullut vanhemmiten viluisemmaksi. Pidän sisällä kaikki ulkotamineet ylläni vaikka lämpötila on asuintiloissa 20 .
Koirakin piti vanhuutensa vuoksi viedä eläinlääkärille. Hän sanoi etta munuaiset koiralla ovat aivan kaputt. Apeilla mielin hautasin sen puutarhaan kuun alkupuolella.
Uutta lemmikkieläintä en enää ota kun niistä on se vastuu joka päivä.Meillä yhteinen suru muhoslainen.pappa!
Sen ihanan rotvailer/beaceron kuusivuotiaan nartun jouduin laskemaan enkelikoiraksi ja se sattuu.Puutarhaan hautasin hänet kuudes marraskuuta,joten se menetys todella tuntuu.
En edes pystynyt syömään moneenpäivään,kun ei ollut jämien pyytäjää,en pystynyt lenkille lähtemään.Yksinasuvalle se eläin on joskus ihmistäkin tärkeämpi,niin oli minullekin
- flegmaatti
Markkinatalouden malliin.
Tanhuvaaran Urheiluopisto on vuosittain nostanut joulupaketin hintaa ja heikentänyt tarjonnan tasoa. Kyse on täysin oikeaoppisesta mallista voiton maksimoimiseksi.
Nyt tuo yhdistelmä ylitti meidän kohdallamme sietorajan.
Aaton aaton tervetuliaisesta alkaen oli tulossa melkeinpä pelkkiä pettymyksiä.
Jouluaaton iltapäivän 1,5h ohjelma oli pohjakosketys josta huonommaksi ei enää pysty menemään.
Osa ravintohuollosta oli sentään kohtuullista ja punttisalin tangot olivat suoria vaikka "tarjolla olisi ollut" rautaa niiden vääntämiseksikin.
Ensi jouluksi täytyy etsiä joku toinen vaihtoehto.Just joo!Olen jäänyt koukkuun noihin mielipiteisiisi?Ne ovat terveiden aivojen tuotantoa.
Joskin olen oppinut lukemaan niitä myös rivienvälistä ja eivät putkiaivojentuotantoa,sen huomioitsi amakinrituliini_38 kirjoitti:
Just joo!Olen jäänyt koukkuun noihin mielipiteisiisi?Ne ovat terveiden aivojen tuotantoa.
Joskin olen oppinut lukemaan niitä myös rivienvälistä ja eivät putkiaivojentuotantoa,sen huomioitsi amakinJoku nostanut vanhan ketjuni,jossa palaan lapsuuteni jouluun.Voi hitsi en ole lainkaan kasvanut ihmisenä noiden vuosien varrella,kun luin sepustuksiani.
Tavallaan oli hyväkin,että pysähdyin ajattelemaan ja lukemaan elämäni yksitoikkoista jatkumoa.
Ei se elämä täällä paljoa tuo vaihtelua,senhän näkee erkkikin,kun vertaa viidenvuoden ajanjaksoa elettyä elämää tällä leveysasteella ama
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin262656Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee242032Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1081531- 761289
Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh71198Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi1381166- 641016
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I10934Ollaan kuin yö ja päivä
Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.70881- 102867