Uunin sytyttämistä meinaan.
Kun kyseessä on korkea mallinen tulipesä, kuten pönttöuunissa, paras vaihtoehto on keskeltä. Olen itse omaksunut seraavan menetelmän, ensin pesän pohjalle ladotaan muutama klapi, sitten keskelle laitetaan pystyyn ohut puun sälö, jonka molemmin puolin ladotaan loput puut. Tähän pystyrakoon laitetaan sytykkeet, jotka sytytetään alhaalta. Raossa syntyy hyvä veto, joten puut syttyy hyvin. Palaminenkin edistyy tasaisesti tässä rakovalkea efektin tapaan.
En vaihtaisi enää toisenlaiseen tapaan.
Alta, päältä vai keskeltä
12
408
Vastaukset
- ylläpidon_aloitus
googlaamalla jo tietäisit
- näin_meillä
Mitä minun pitäisi tietää?
- igiggigig
Päältä
Puita lisään hiilloksen alle joten päältä se palaa - näin-meillä-tehdään
Minä teen näin: Arinalle kaksi klapia vierekkäin 4 senttiä irti toisistaan. Tähän 4 sentin rakoon laitetaan paperia ja ehkä tuohen pala. Sitten päälle laitetaan ristiin kaksi ohutta klapia 1-2 senttiä, ja näiden päälle yksi paksumpi klapi 3-4 senttinen. Ja sitten eikun tulta paperiin varrellisella kaasusytkärillä, tai miksei tulitikkukin käy. Sitten kun palaa kunnolla voi lisätä paksumpia klapeja tarpeen mukaan.
- jokainen-tekee-tavallaan
Uuninpesä täyteen koivupuita ja alas puiden väliin tuohia ja niihin tuli ja kun hiillos on hiipunut niin pellit kiinni.
- lerppa2
joskus heitän klapit pesään ja lorautan pirtua tai lakkabensaa päälle, kyllä syttyy ja palaa,
ei aina jaksa säätää- tokmannista
Ne styroksin kaltaiset valkoiset sytyspalat ovat mainioita, syttyvät helposti ja palavat pitkään. Haisevatkin miehekkäästi polttoöljyltä, mitähän ainetta mahtavat olla?
- Vaarallinenjäte
tokmannista kirjoitti:
Ne styroksin kaltaiset valkoiset sytyspalat ovat mainioita, syttyvät helposti ja palavat pitkään. Haisevatkin miehekkäästi polttoöljyltä, mitähän ainetta mahtavat olla?
Eiköhän siinä virolaista ongelmajätettä polteta. Hyviä ovat kyllä
- ogohoog
Koita sytyttää nuotio päältä
Eli alta
Näin on tehty aina, paras ja helpoin - Osa-aikaeläkeläinen
Minä poltan vanhassa pönttöunissa puut pystyssä. Aluksi pari halkoa pystyyn ja niiden sytytys sytytyspussilla. Kun puut palavat hyvin, lisään puita lämmöntarpeen mukaan.
- joshaluat
minimoida päästöt ja tulisijan sekä piipun nokeentumisen,käytät ylivuotisia pilkkeitä(tuotu hyvissä ajoin sisälle lämpeämään)
Ja ne päältä sytyttäen tikuilla,lastuilla,ei tuohella. - tuunattuUuniTodelHyvä
Parhaaksi tavaksi on osoittautunut puulatingin sytyttäminen 3/4 ylhäältä. Kun puut laittaa noin 200 asteisen uunin jälkilämpöihin, niin seuraavana päivänä syttyy, kun vähänkin repaleisen klapin päähän näyttää valkeeta. Vuodenkin ulkona kuivuneista puista haihtuu näin paljon kosteutta, puut oikein rapisee ja halkeilee uunikuivauksessa, puusta lähtee kovemmat lämmötkin.
Kunnollisessa uunissa on riittävän jyrkät luiskat tulipesän reunoilla, että painovoima ohjaa puuta ja lopussa hiilosta koko ajan arinan päälle, siten ettei luukkuja tarvitse turhaan aukoa ja hiilihangolla kasailla hiiltyvää puuta nurkista arinalle, palaa näin todella kuumasti, kuin ahjossa, pienelläkin vedolla.
Ne luiskat pystyy tekemään jälkeenpäinkin vaikka paksusta teräksestä, uunin käytettävyys paranee, lämpöä lähtee enemmän ja varaava, todella kuuma massa kasvaa oleellisesti. Jos tarpeeksi paljon käyttää rautaa 100kg, tekee itse vielä arinan 30 - 50 mm umpipyörötangosta, takkaa voi käyttää paisto / leivinuunina, tulee uuniperunat ja kypsyy laatikot ym.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.33484131 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12531Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692308- 1791935
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161502Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91351- 1121327
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181771290RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601280Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421187