Alta, päältä vai keskeltä

näin_meillä

Uunin sytyttämistä meinaan.
Kun kyseessä on korkea mallinen tulipesä, kuten pönttöuunissa, paras vaihtoehto on keskeltä. Olen itse omaksunut seraavan menetelmän, ensin pesän pohjalle ladotaan muutama klapi, sitten keskelle laitetaan pystyyn ohut puun sälö, jonka molemmin puolin ladotaan loput puut. Tähän pystyrakoon laitetaan sytykkeet, jotka sytytetään alhaalta. Raossa syntyy hyvä veto, joten puut syttyy hyvin. Palaminenkin edistyy tasaisesti tässä rakovalkea efektin tapaan.
En vaihtaisi enää toisenlaiseen tapaan.

12

388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ylläpidon_aloitus

      googlaamalla jo tietäisit

      • näin_meillä

        Mitä minun pitäisi tietää?


    • igiggigig

      Päältä
      Puita lisään hiilloksen alle joten päältä se palaa

    • näin-meillä-tehdään

      Minä teen näin: Arinalle kaksi klapia vierekkäin 4 senttiä irti toisistaan. Tähän 4 sentin rakoon laitetaan paperia ja ehkä tuohen pala. Sitten päälle laitetaan ristiin kaksi ohutta klapia 1-2 senttiä, ja näiden päälle yksi paksumpi klapi 3-4 senttinen. Ja sitten eikun tulta paperiin varrellisella kaasusytkärillä, tai miksei tulitikkukin käy. Sitten kun palaa kunnolla voi lisätä paksumpia klapeja tarpeen mukaan.

    • jokainen-tekee-tavallaan

      Uuninpesä täyteen koivupuita ja alas puiden väliin tuohia ja niihin tuli ja kun hiillos on hiipunut niin pellit kiinni.

    • lerppa2

      joskus heitän klapit pesään ja lorautan pirtua tai lakkabensaa päälle, kyllä syttyy ja palaa,
      ei aina jaksa säätää

      • tokmannista

        Ne styroksin kaltaiset valkoiset sytyspalat ovat mainioita, syttyvät helposti ja palavat pitkään. Haisevatkin miehekkäästi polttoöljyltä, mitähän ainetta mahtavat olla?


      • Vaarallinenjäte
        tokmannista kirjoitti:

        Ne styroksin kaltaiset valkoiset sytyspalat ovat mainioita, syttyvät helposti ja palavat pitkään. Haisevatkin miehekkäästi polttoöljyltä, mitähän ainetta mahtavat olla?

        Eiköhän siinä virolaista ongelmajätettä polteta. Hyviä ovat kyllä


    • ogohoog

      Koita sytyttää nuotio päältä
      Eli alta
      Näin on tehty aina, paras ja helpoin

    • Osa-aikaeläkeläinen

      Minä poltan vanhassa pönttöunissa puut pystyssä. Aluksi pari halkoa pystyyn ja niiden sytytys sytytyspussilla. Kun puut palavat hyvin, lisään puita lämmöntarpeen mukaan.

    • joshaluat

      minimoida päästöt ja tulisijan sekä piipun nokeentumisen,käytät ylivuotisia pilkkeitä(tuotu hyvissä ajoin sisälle lämpeämään)
      Ja ne päältä sytyttäen tikuilla,lastuilla,ei tuohella.

    • tuunattuUuniTodelHyvä

      Parhaaksi tavaksi on osoittautunut puulatingin sytyttäminen 3/4 ylhäältä. Kun puut laittaa noin 200 asteisen uunin jälkilämpöihin, niin seuraavana päivänä syttyy, kun vähänkin repaleisen klapin päähän näyttää valkeeta. Vuodenkin ulkona kuivuneista puista haihtuu näin paljon kosteutta, puut oikein rapisee ja halkeilee uunikuivauksessa, puusta lähtee kovemmat lämmötkin.

      Kunnollisessa uunissa on riittävän jyrkät luiskat tulipesän reunoilla, että painovoima ohjaa puuta ja lopussa hiilosta koko ajan arinan päälle, siten ettei luukkuja tarvitse turhaan aukoa ja hiilihangolla kasailla hiiltyvää puuta nurkista arinalle, palaa näin todella kuumasti, kuin ahjossa, pienelläkin vedolla.
      Ne luiskat pystyy tekemään jälkeenpäinkin vaikka paksusta teräksestä, uunin käytettävyys paranee, lämpöä lähtee enemmän ja varaava, todella kuuma massa kasvaa oleellisesti. Jos tarpeeksi paljon käyttää rautaa 100kg, tekee itse vielä arinan 30 - 50 mm umpipyörötangosta, takkaa voi käyttää paisto / leivinuunina, tulee uuniperunat ja kypsyy laatikot ym.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      133
      3397
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1341
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1310
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      67
      1156
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1094
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1071
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      999
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      986
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      43
      973
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      47
      877
    Aihe