Onko vai ei?

enymmärränäitä

Kinkkinen kysymys..Siis jos kilpirauhanen on poistettu kokonaan, niin tarkoittaako se automaattisesti että sairastaa kilpirauhasen vajaatoimintaa?

Minun tietoihini se on laitettu kahdellakin eri lääkärillä. Viimeksi mitä lääkitystä on katsottu leikkauksen jälkeen, niin sitä jouduttiin vähentämään kun meinasi lekurin mukaan mennä liikatoiminnalle.
Nyt kuitenkin potilastiedoissa on tuo vajaatoimintajuttu.

16

396

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liikatoiminta-arvailu

      Poistoleikkauksen jälkeen jostain muualta tultava esim. 100ug T4:ää plus 30ug T3:a.
      Osa potilaista jotenkuten pärjää pelkällä T4:llä, mutta silloin T3v jää luonnottoman alas.

      Lääkityksellä pitäisi poistaa vajaatoiminta. Lääkärien ovat näkevinään liikatoiminta täysin perusteettomasti: http://www.rcpe.ac.uk/sites/default/files/jrcpe_47_4_toft.pdf

    • Hashimoto

      Kyllä tarkoittaa samanlaista taudinkuvaa. Tosin suurimmalla osalla oma kilpirauhanen toimii edes osittain, mutta sulta siis kokonaan pois ja oma tuotanto 0. Luultavasti tuo sinun korvaava lääkeannoksesi on ollut hieman suuri, jonka johdosta liikatoimintaa. Millainen lääkitys ollut?
      Itsellä on ollut jo kauan autoimmuunipohjainen Hashimoto-hypotyreoosi, johon lääkitys Thyroxin 0,1mg 2 tbl/pv.

      • Aloittajaflikka

        Leikkauksen jälkeen oli kauan 100microgrammaa/pvä. Sitten kävin itse kontrollissa(ei leikkauksen jälkeen annettu minkäänlaisia ohjeita). TSH oli 0.07 ja T4V 17. Lääkäri kyseli onko esim. sydämmentykytystä ja liikahikoilua..no noitahan juuri olikin. Lääkettä vähennettiin niin, että otan 4pvä 100microgrammaa ja kolmena 75. Kävin verikokeissa uudelleen tietyn ajan päästä ja TSH oli nyt 0.58 ja T4V 17. Hikoiluhumpsahdukset palaavat pikkuhiljaa..tai sitten vaihtarit pukkaa päälle.


      • Hashimoto

        OK, näillä tiedoilla ja jos ei oireita, niin kilpparin suhteen toimittu kuten pitää. Pelkkä hikoilu tuskin viittaa liikaan tyroksiiniin vaan johtuu jostain muusta, vaikka sitten vaihdevuosista niinkuin kerrot.


      • aloittajatytteli
        Hashimoto kirjoitti:

        OK, näillä tiedoilla ja jos ei oireita, niin kilpparin suhteen toimittu kuten pitää. Pelkkä hikoilu tuskin viittaa liikaan tyroksiiniin vaan johtuu jostain muusta, vaikka sitten vaihdevuosista niinkuin kerrot.

        Sillä ajattelin että hikoilu ja tykytykset oisivat johtuneet oikeasti liiasta lääkityksestä tuossa aiemmin sillä kun lääkitystä vähennettiin, niin hikoilu ja tykytys loppuivat pitkäksi aikaa. Nyt taas ovat palanneet, mutta tässä nyt voi sekoittaa iänkin tuomat lisäriesat.


      • Hashimoto

        Ehkä olisi parasta verikokein selvittää kilppariarvot taas. Yritä saada lähete labraan jos edellisestä on jo kuukausia. Koska kilpirauhanen on poistettu?


    • numerolääketiede.taas

      Molemmat Suomen oikeasti osaavat endot ovat toistuvasti kertoneet että usein TSH on saatava hyvin lähelle nollaa. Luin tuon ylempänä linkitetyn: T4v oltava 35-40 liikatoiminnan aikaansaamiseksi

      Sama naurettavuus kuin "vajaatoiminnan" määrittelyssä tiettyjen verikoearpajaislukujen mukaan

      Liikatoiminnassakin on selvät hyvin inhoittavat OIREET. Aluksi levoton olo kiihtyen "haluksi hyppiä seinille" ja aineenvaihdunnankin kasvuksi

      • Alottajaflikka

        Minulle tulee välille sellainen todella ahdistunut ja pelokas olo. En löydä syitä miksi tuollainen olotila tulee ilman syytä. Liittyykö sitten tähän vai vaihtariin..ku en tiedä.


      • paljon.tutkittavaa

        Ystävätär Jyväskylässä valittaa ahdistuskohtauksia vajaatoiminnassa.
        Onko ehkä autoimmuunityreoidiitti ("Hashimoto") jonka hyökätessä voi olla liikatoimintaa?
        Saattaisi selittää hetkittäin matalan TSH:n. TPOab ja TyglAb -mittaukset näyttävät.
        Tiukka gluteenittomuus ja 200ug päivässä seleeniä lieventää autoimmuunihyökkäyksiä.

        Jollei sitten ole ferritiini- tai B12-vajetta sotkemassa (tai D-vitamiini tai folaatti)


      • paljon.tutkittavaa

        Hypokortisolismi (kortisolin vajaus) aiheutti mainitulle sen, että heräili hiestä märkänä


    • lääkityksen_teho

      Lääkityksen mikrogrammoista on muistettava, että niistä pääosan voi hukata syömällä liian pian pillerinoton jälkeen. Hormonimolekyylit ovat innokkaita tarttumaan kaikenlaisiin muihin.
      ( Myös verenkierrossa suunnaton valtaosa on metaboliaan vaikuttamatonta tästä syystä .)

      Toisaalta tehoa voi lisätä iltaotolla.

      T3-lisäys on ratkaissut ongelmallisia potilastapauksia, Tässä lehden 2-2016 s.8 alkava:
      http://kilpirauhasliitto.fi/kilpi-lehti/kilpi-lehtien-arkisto/

      • RandomWalker

        Tämä kannattaa tosiaan pitää mielessä eli lääke (tyroksiini, T4) aamulla tyhjään mahaan. Itse olen odotellut vartin verran ja juonut ekan maitokahvin, myöhemmin sitten lisää kahvia ja myös syön. On toiminut mulla ainakin. Lisäksi pitää muistaa turvaväli mm. kalkkitableteissa.


      • 40-tai-80-pros-imeytyy

        Vartin turvavälin sijaan jossain suositellaan täyttä tuntia.
        Jotkut jopa heräävät erikseen ottamaan tyroksiinin ja nukkuvat sitten lisää.


      • aloittajatytteli

        No tulee kyllä kahvi juotua heti tablettien oton jälkeen. Ruokaa en syö ekan kerran ku vasta iltapäivänä..niinkuin aina ennenkin.


      • Hashimoto
        40-tai-80-pros-imeytyy kirjoitti:

        Vartin turvavälin sijaan jossain suositellaan täyttä tuntia.
        Jotkut jopa heräävät erikseen ottamaan tyroksiinin ja nukkuvat sitten lisää.

        Olen näistä tietoinen, mutta omalla kohdalla olen huomannut turhaksi ja labrat vahvistaneet, kun puhutaan vain syömisestä.


      • Hashimoto
        aloittajatytteli kirjoitti:

        No tulee kyllä kahvi juotua heti tablettien oton jälkeen. Ruokaa en syö ekan kerran ku vasta iltapäivänä..niinkuin aina ennenkin.

        Hyväö pitää siihen kahviinkin väliä ainakin se vartti. Minullakaan ei ole aamuisin isommin nälkä, mutta syön pari leipäpalaa leikkeitä, joskus jugurtin. Puolilta päivin sitten lounas.

        Ihmetyttää joskus se kohkaaminen että aamiainen on päivän tärkein ateria ja jos ei syö niin tulee ongelmia. Jokainen on yksilö joilla omat ruokailutottumukset. Tärkeintä on syödä monipuolisesti ja se minkä kuluttaa, ei se minkä verran ja mihin aikaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1758
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      166
      1145
    3. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      62
      1123
    4. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      24
      921
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      920
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      915
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      860
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      769
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      61
      764
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      731
    Aihe