Onko kokemuksia enbrel lääkehoidosta selkärankareuman yhteydessä? Olen neulakammoinen - onko helppo pistää itse? Kertokaa kokemuksianne, lisätietoa on hankala löytää suomeksi..
etanersepti
4
5950
Vastaukset
- Lissu
Itselläni enbrel on lääkehoitona lasten reumaan jota olen sairastanut kohta 15 vuotta.
Enbrelin aloittamisesta tulee kohta kaksi vuotta ja itse olen alusta asti itseäni pistänyt.
Sain Heinolan lasten osastolla hyvät neuvot kuika pistää ja muutaman kerran kävin omassa terveyskeskuksessa hoitajan kanssa pistämässä, elikkä siis minä itse pistin itseäni, mutta hoitaja seurasi vieressä ja neuvoi tarvittaessa.
Omasta mielestäni itsensä pistäminen on helppoa, tietenkin tuntuihan se alussa vähän kaamealta ajatukselta, kun en siedä katsoa kun neula "lävistää" ihon, mutta siihenkin tottui.
Tietenkin pistämisen vaikeus aste riippuu myös siitä minne pistää... Itse pistän ainoastaan reisiin, koska edellisen lääkitykseni takia en sienä mahanahkaan pistämisestä.
Toivottavasti sepustuksistani oli jotain hyötyä:)
Harjoitus tekee mestarin:) - Pammeli
Minä aloitin etanerseptin käytön nyt tammikuussa, 3 viikkoa sitten. Olen sairastanut selkärankareumaa melkein 17 vuotta. Huomenna olisi menossa 8. piikki. Pari viikkoa meni ennen kuin lääke alkoi vaikuttamaan. Voi kuulemma mennä kuukausikin ennen kuin teho näkyy.
Nyt olen erittäin tyytyväinen, kun siirryin Remicadesta Enbreliin. Jäivätpähän Keskussairaalassa Reuma-poliklinikalla ravaamiset vähemmälle, ei tarvitse enää käydä kuin pari kertaa vuodessa (viime vuonna kävin 10 kertaa...)
Minä tykkään pistää vatsanahkaan, eikä se tunnu paljoa enempää kuin hyttysen pisto, minun mielestäni. Alussa oli vaan opetteleminen ns. "askartelu"-homman kanssa, kun piikin valmiiksi saamiseksi pitää tehdä monta eri vaihetta. Mutta nopeasti sen oppii, kun saa reumahoitajalta Enbrel-kansion, jossa on erinomaiset kirjalliset & kuvalliset ohjeet (Wyeth-lääketehtaalta).
Tällä hetkellä minulla ei ole lainkaan kipuja missään, eikä tarvitse syödä yhtään särkylääkkeitä. Erinomainen lääke tämä Enbrel, täytyy sanoa! Ai niin, ensimmäisen piikin laitoin itse reuma-sairaanhoitajan luona hänen opastuksellaan.
Rohkeasti vaan reumalääkärin ja -hoitajan juttusille! Suosittelen Sinulle lämpimästi Enbreliä!
Suomenkielistä tietoa etanerseptistä löytyy mm. osoitteesta: www.reumaliitto.fi/reuma-aapinen/reumalaakkeet/etanerc.html
Terveisin
Onnellinen selkäreumanainen
P.S. Happy Valentine's Day! - selkärankareumaa täälläkin
Mielenkiinnolla luin Enbrel-vastauksia, kun minullekin ollaan harkitsemassa sitä hoidoksi.
Valitaanko potilaat jotka saavat lääkettä jotenkin erityistarkasta - kyseessähän on kuitenkin aika kallis lääke.
Muistan lääkärini puhuneen jostain "raadista" joka päättää kenelle lääkettä annetaan, mutta jäi aihe vähän hämäräksi.
Oletteko muuten voineet jättää muut lääkkeet/tulehduskipulääkkeet pois vai jatkuuko muu repertuaari entisellään?- HLA-B27-positiivinen
Joo, Enbrel on KELA:n sanoin "merkittävä ja kallis lääke", eli sen saamiseksi pitää reumalääkärin kirjoittaa lääkärinlausunto KELA:lle, jotta saisi ostaa lääkettä peruskorvauksella apteekista.
Kuukauden piikit (8 kpl) maksaa ovh. 1534,- euroa, ja peruskorvauksen jälkeen siis noin 770,- euroa. No, onneksi vuotuinen lääkekatto on tänä vuonna noin 607,- euroa, eli enempää ei tarvitse maksaa lääkkeistä vuodessa. KELA maksaa nyt kaikki loput minun tämän vuoden Enbrel-piikit ja muut lääkkeet.
Jotta lääkärinlausunto menisi KELA:ssa läpi, pitää sitä ennen kokeilla ensin melkein kaikki muut reumalääkkeet läpi niin, että niiden on todettu olleen joko tehottomia tai liikaa haittavaikutuksia.
Minä olen käyttänyt useita reumalääkkeitä vuodesta 1991 alkaen: Salazopyrin, Oxiklorin, kultapiikit, metotreksaatti, Reumacon, Arava, Remicade...
KELA:ssa hakemuksen käsittely vei noin kuukauden.
Rohkeasti vaan juttelemaan asiasta oman reumalääkärisi kanssa, kyllä hän tietää ja neuvoo asiassa!
Minä en tarvitse popsia lainkaan tällä hetkellä yhtään särkylääkkeitä, kun tämä Enbrel on niin hyvä ja tehokas lääke! Lisäksi otan vain aamuisin miedoimman, 5 mg Prednisolon-kortisoni-tabletin. Näillä pärjää, ei ole mitään kolotuksia eikä turvotuksia ja selän aamujäykkyyskin on vähäistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195983
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263764- 822607
- 392131
- 331912
- 451878
- 1071775
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331488