Kinkun kuorrutus

Kuorrutatko kinkun ja jos niin miten?

36

1442

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos haluaa hyvän ja kiinteän kuorrutuksen kinkulle, kannattaa etsiä ohje, jossa on seoksessa kananmunaa tai ainakin valkuaista ja sen päälle ripoteltuna korppujauhoa. Uunissa piti olla muistaakseni noin 10-15 minuuttia.

Valitettavasti en löytänyt vanhaa köksävihkoani, jossa oli hyvä ohje. Käytin sitä niin kauan kuin kinkkua meidän uunissamme paistettiin. En löytänyt netistäkään yhtään ihan tutulta vaikuttavaa. - Kuorrutus antoi hyvää lisämakua ja pysyi hyvin myös ohuiden viipaleiden päällä tai oikeastaan ruokalautaselle asetettujen viipaleiden reunalla.

• O-Orvokki

Olipa hassu teksti. Kotitekoinen vahva sinappi oli kuorrutteen perusraaka-aine ja sen sekaan vatkattiin vähän kananmunaa sekä joitain muita aineita. Olisikohan voinut laittaa vähän perunajauhojakin ja / tai....

Jos laittaisin kinkkua joulupöytään, hankkisin lisää tietoja ja kokeilisin jotain uutta seosta.

• mimmimum-..mi

Tuntuu että siitä on jo ikuisuus kun olen itse kinkkua paistellut....laitoin sellaisen sinappisen seoksen ... korppujauhoja...koristeeksi neilikoita...Muistan kun tytär oli lapsi ja ihmetteli miksi meillä ei ole sellaista kinkkua kun kaupassakin on....tarkoitti kai punaista väriä...kun minulla harmaasuolattu...niin sitten ostinkin usein korppukinkun valmiina...se tuli syötyä kokonaan jouluna.

• Aloittajan ajatus-maailman tuntien, uskoisin hänen kohta kirjoittavan asiasta "asian-tuntevasti".
      Kopioiden jutusta jossa kerrotaan mehevästä kinkusta joka kuorrutettiin tavallisella, kaupasta ostettavissa olevalla valmis-taikinalla.

H.

• Metikköön meni jotta pölisi. Minen kuorruta kinkkua ollenkaa tätä nylyä. Aiemmin kun kuorrutin, otin nahkan veke sivelin sinapilla (mikä ei kyllä ollu dijon) ja syyvin korppujauhoja päälle. Sitte uuniin 200 astetta kymmenisen mminuuttua ja se olis siinä.

Nykysisin näyttää olevan kaikenmaailman karamelli- kaneli- j a maissikuorrutuksia. Minusta sinappihuntu sian yllä on se paras.

Eläpä leiki asiantuntijaa minun ajatusmaailmalla kun et kerran sitä ole.

• mimmimum-..mi

Alkoikin kiinnostaa kumpaa kinkkua valmistatte .....sitä harmaasuolattua vai punasuolattua....jossa nitriittiä.. vaikuttaako ulkonäkö makuun.

• "mimmimum-..mi"

Kaksi kiloa.
        Aito nahka päällä, ei siis tarvitse kuorrutusta.
        Harmaa.
        Pakaste-suolattu.
        Alkaa olla sula.
        Laitoin sulamaan 2pv. liian aikaisin.
        Pakko siis uunistaa jo huomenna.
        Ostan aatto-aamuksi uuden uunitettavan.
        Aatto-aamuna on pakko vasta-paistetun kinkun tuoksua.
        Vaikka saattaahan siihenkin tuoksuun löytyä joku Spray...

H.

• mimmimum-..mi

Hunksz ...Olit sitten vähän" viikkovillissä"..minäkin olen jotenkin ajatellut aaton lauantaille.... Huomenna kun laitat kinkun ... ja otat uunista niin kerää tuoksu muovipussiin talteen....höh...eikös ollut järkevä neuvo ..ei tarvi uutta ostaa.

• Kakki tai kaksi, taitaa olla sama asia :D.

• mimmimum-..mi kirjoitti:

Hunksz ...Olit sitten vähän" viikkovillissä"..minäkin olen jotenkin ajatellut aaton lauantaille.... Huomenna kun laitat kinkun ... ja otat uunista niin kerää tuoksu muovipussiin talteen....höh...eikös ollut järkevä neuvo ..ei tarvi uutta ostaa.

Ei se voi kun siellä on jo pieru. Pääsee karkuun.

• ö-Öö

Salpietari

Mä ostan kinkun tammikuussa, kun ovat poistohintaan, pitkäksi aikaa sianlihaa. Pitääpi olla saha, että saa pakastekinkun palasteltua pakastimeen...

Olen mä kinkkuja paistanutkin. Ihan kivaa hommaa. Illalla uuniin, porinakaveriksi sinapin teosta ylijäänyt melkein täys konjakkipullo :D OK, monesti vaan ostanut jonkin kinkun ja tökännyt uuniin.

Muutaman kerran tehnyt pitkän kaavan mukaan. Siis en sikaa ole kasvattanut, enkä teurastanut, mutta ostanut tuorekinkun.

Sen voi suolata toki suolaveteen upottamalla, tai vaikka tönkkösuolata suolaämpärissä. Vedessä suolattu toimii kohtuullisesti, tönkkösuolaus tekniikkalaji, tahtoo helpolla tulla suolalihaa.

Aikanaan menin apteekkin, ostin suurimman mahdollisen hevosruiskun ja ruiskusuolasin sitten muutamana jouluna, toimii parhaiten. Niin net muuten ruiskusuolaa lihatehtaatk. iMaustuu tasaisesti. Keitellään noin kymmenprosenttinen suolaliemi veteen, vaikka nyt mineraalisuolasta. Ehkä snadisti sokeria. Se on ritten harmaasuolattua. Jos haluaa punaista, lisäks salpietaria, sitäkin saa apteekista. Sitten vaan tökitään kinkkuun ruiskulla suolaa. Se ei ole kovin nuukaa, liiat suolat kyllä valuu pois. Ehkä yö viileessä, sitten lämpeneen ja pienessä lämmössä konjakkia nauttien yön paistaminen.

Salpietari vaikuttaa ehkä jotain makuunkin, mutta sitä tarvitaan hyvin vähän, ei sen kummempaa merkitystä.

Aloitukseen. Jotenkin kuorrutus mun mielsetä tarpeeton, kunhan ottaa nahan pois ja kärtsää kovassa lämmössä läskin rapeemmaksi pinnalta. Tää pitää ottaa huomioon paistoajassa, ei saa mennä ylikypsäksi. Konjakkipullon aika hyvä nyrkkisääntö :D

Jos intoutuis, ehkä kokeilisin kuorrutukseen jotain maustejuttua. Sipulijauhetta, chiliä, korppujauhoja, vahvaa sinappia, öljyä.... Kuitenkin, sinappia, mausteita voi laittaa kyllä kinkun mausteeksi makunsa mukaan lautasellakin, kunhan peruskinkku on ok.

Sinappiresepteistä en jaksa, sitä voi tehdä niin monenlaista. Mun mielestä kinkulle pitää olla stydi sinappi, kinkku kun itessään aika mautonta.

En muuten oikein ymmärrä kinkun suosiota. Hitto, jokainen vetää jotain siankinkkua kilotolkulla ympäri uoden leikkeleenä. Joulukinkussa ehkä ainoo ero on se läski, sitä ei oikein kinkkumakkarassa ole näkyvässä muodossa, vaan sotkettuna makkara massaan. Vähän samanlainen ero, kuin jauhelihakastikkeessa ja oikeassa läskisoossissa. Samat aineet, eri koostumus ja maku.

=DW=

• ö-Öö kirjoitti:

Salpietari

Mä ostan kinkun tammikuussa, kun ovat poistohintaan, pitkäksi aikaa sianlihaa. Pitääpi olla saha, että saa pakastekinkun palasteltua pakastimeen...

Olen mä kinkkuja paistanutkin. Ihan kivaa hommaa. Illalla uuniin, porinakaveriksi sinapin teosta ylijäänyt melkein täys konjakkipullo :D OK, monesti vaan ostanut jonkin kinkun ja tökännyt uuniin.

Muutaman kerran tehnyt pitkän kaavan mukaan. Siis en sikaa ole kasvattanut, enkä teurastanut, mutta ostanut tuorekinkun.

Sen voi suolata toki suolaveteen upottamalla, tai vaikka tönkkösuolata suolaämpärissä. Vedessä suolattu toimii kohtuullisesti, tönkkösuolaus tekniikkalaji, tahtoo helpolla tulla suolalihaa.

Aikanaan menin apteekkin, ostin suurimman mahdollisen hevosruiskun ja ruiskusuolasin sitten muutamana jouluna, toimii parhaiten. Niin net muuten ruiskusuolaa lihatehtaatk. iMaustuu tasaisesti. Keitellään noin kymmenprosenttinen suolaliemi veteen, vaikka nyt mineraalisuolasta. Ehkä snadisti sokeria. Se on ritten harmaasuolattua. Jos haluaa punaista, lisäks salpietaria, sitäkin saa apteekista. Sitten vaan tökitään kinkkuun ruiskulla suolaa. Se ei ole kovin nuukaa, liiat suolat kyllä valuu pois. Ehkä yö viileessä, sitten lämpeneen ja pienessä lämmössä konjakkia nauttien yön paistaminen.

Salpietari vaikuttaa ehkä jotain makuunkin, mutta sitä tarvitaan hyvin vähän, ei sen kummempaa merkitystä.

Aloitukseen. Jotenkin kuorrutus mun mielsetä tarpeeton, kunhan ottaa nahan pois ja kärtsää kovassa lämmössä läskin rapeemmaksi pinnalta. Tää pitää ottaa huomioon paistoajassa, ei saa mennä ylikypsäksi. Konjakkipullon aika hyvä nyrkkisääntö :D

Jos intoutuis, ehkä kokeilisin kuorrutukseen jotain maustejuttua. Sipulijauhetta, chiliä, korppujauhoja, vahvaa sinappia, öljyä.... Kuitenkin, sinappia, mausteita voi laittaa kyllä kinkun mausteeksi makunsa mukaan lautasellakin, kunhan peruskinkku on ok.

Sinappiresepteistä en jaksa, sitä voi tehdä niin monenlaista. Mun mielestä kinkulle pitää olla stydi sinappi, kinkku kun itessään aika mautonta.

En muuten oikein ymmärrä kinkun suosiota. Hitto, jokainen vetää jotain siankinkkua kilotolkulla ympäri uoden leikkeleenä. Joulukinkussa ehkä ainoo ero on se läski, sitä ei oikein kinkkumakkarassa ole näkyvässä muodossa, vaan sotkettuna makkara massaan. Vähän samanlainen ero, kuin jauhelihakastikkeessa ja oikeassa läskisoossissa. Samat aineet, eri koostumus ja maku.

=DW=

Jos konjakkipullo on se ajan mitta meitsillä menis varmaan viis vuotta korkillinen kerralla. Mieluummin laittasin sen konjakin (en pullollista) sinapin sekaan ja kinkun kuorrutukseen.

• Entinen.keittäjä

Just laitoin sulaneen 6 kgn kinkun ritilän päälle uniin 250 asteeseen. Pidän siinä 15 min, että pintaan tulee kalvo, joka estää nesteen liian haihtumisen. En laita pussiin, kun tykkään kuivasta kinkusta.
      Pohjalla on reunallinen pelti, johon kohta lurautan vettä, sen 15 minuutin jälkeen, pidän sitä yllä koko kinkun kypsymisen ajan. Pienennän lämmön 150 asteeseen. Laitan kellon herättämään klo 5 ja suljen uunin. Aamulla sivelen sinapilla ja laitan korppujauhoja. Käräytän 250 asteessa hetken, tuijotan uunin ääressä istuen, kun korppujauho on sopivan ruskea, ehkä 10 min.

• Minä paistan kinkun sadassa asteessa. Aloitan 150 ja siinä eka tunti. Meillä on kolomen ja puolen kilon kinkku.

• paistoinsalaapäivällä

Miksi kinkku pitää paistaa yöllä??????

• Varmaan siksi jos kinkku on joku about 10 kg siinä paistamisessa menee kauan aikaa. Kuka ehtii päivällä vahtia kun on paljon mutakin tekemistä. Yöllä se menee kuin huomaamatta.

• Kinkku nyt paistettu.
      Kuorrutus olisi seuraava, mutta jätän sen huomiseen. Sinappia munankeltuaiseen sekoitettuna ja korppujauhoa päälle. Neilikoita ruutukuvioon. Mietin josko kuorrutukseen voisin laittaa granaattiomenasiirappia joka joskus tarttunut kätöseen turkkikaupassa.....

• pupuhupuna

Teen samoin, kuin Paloma, mutta sekoitan korppujauhoihin fariinisokeria.

• Onko missään sellaista hoiva-kotia, jossa Kinkku kuorrutetaan asukkaan puolesta?

H.

• Kuha oot kateellinen kun ei oo tarpeeksi jengiä että viitsis tehdä kinkun. Ja jos ei oo kinkkua ei ole mitä kuorruttaa. Ja muutenkin....nää on meidän naisten juttuja.
        Muuten, tuli mieleen, vieläkö se kolhon näköinen nainen jota niin suuresti ihailit on vielä telkkarissa? Heta joku?

• On, se tulee keskuskeittiöltä valmiiksi kuorrutetuna.

• hytinäx1

Ai, Hunksz olisi tulossa valmiille :) no ei kuule käy tänä jouluna kun kinkkua ei käristellä eikä kuorrutella ollenkaan tänä jouluna. Kyllä se on niin pahanhajuista paistella kinkkua pikkukämpässä, haju tarttuu jokapaikkaan. Nämä nykyajan kämpät missä avokeittiö suoraan yhteydessä oleskelutilaan ja eteiseen pitäisi kieltää laissa.

• Kaupasta voi ostaa joulukinkkua siivutettuna ja kuorrutettuna ei kauheen hyvää mutta jospa se siinä SF.sekavihannesten kanssa menisi.

• eka-kinkku-jo-syöty

Kinkusta kamana pois, voitele pinta sinapilla, ripottele päälle korppujauhoja ja sokeria. Uuniin niin alas kun saa ja grillivastukset päälle. Kannattaa seurata uuninluukun takana miten alkaa ruskistumaan, ettei pääse kärähtämään. Sokeri auttaa tasaisemmassa ruskettumisessa.

• pirremiinapa

Noin minäkin teen kuorutuksen, lisäksi teen ruudutuksen neilikoista niinkuin palomakin. he jos tuossa kaksikiloisessa on paiston jälkeen mitä vielä kuorutella :=). Karjalanpaisti muhii vielä uunissa ja apaistoa vaille laatikot ovat jääkaapissa. , on muuten mainio keksintö nuo valmis soseet. hieno innovaatio joltain.

• pirremiinapa kirjoitti:

Noin minäkin teen kuorutuksen, lisäksi teen ruudutuksen neilikoista niinkuin palomakin. he jos tuossa kaksikiloisessa on paiston jälkeen mitä vielä kuorutella :=). Karjalanpaisti muhii vielä uunissa ja apaistoa vaille laatikot ovat jääkaapissa. , on muuten mainio keksintö nuo valmis soseet. hieno innovaatio joltain.

Minun ´karjalanpaistini´ on tänä jouluna hirven lihasta, vähän sikaa sekaan.
        Päivällä paistoin sen.
        Itse en kuorrutusta juurikaan laita.
        Ex-ukkoni halusi aina hoitaa kinkun paistoin, hän harrasti tuota sinappi korppujauho neilikka kuorrutusta.

• pirremiinapa
        eppu2 kirjoitti:

Minun ´karjalanpaistini´ on tänä jouluna hirven lihasta, vähän sikaa sekaan.
        Päivällä paistoin sen.
        Itse en kuorrutusta juurikaan laita.
        Ex-ukkoni halusi aina hoitaa kinkun paistoin, hän harrasti tuota sinappi korppujauho neilikka kuorrutusta.

Se onkin tositosi hyvää karjalanpaistia, hirvenliha antaa siihen ihan omanlaisensa aromin, oi niitä aikoja kun sitä hirvenlihaa oli ihan, sanoisiko joskus, ihan liikaakin, mutta nyt maistuisi.

• ireue

Olettepas te hyvissä ajoin valmistelleet jouluruokia.

• Entinen.keittäjä

Olen paistanut lähemmäs 40 kinkkua elämässäni ja eka kerran sattui hassu moka. Kinkku paistui yön uunissa ylösalaisin. Ihmettelin uuniin kurkatessani kun pinta tuli kovin ruskeaksi, mutta en vielä huomannut mitään. Kun sitten poistin verkkoa, läskikerros oli edellisiin verrattuna kovin paksu ja tietenkin kinkun alapuolella. Oli vuodattanut kaikki rasvat siihen. Poistin läskin, kuorrutin kuten ennenkin, ja söin ison lohkareen. Ihan taivaallista, kuivaa, eikä liian suolaista. Jos dementia ei ensi vuonna vaivaa, niin teen tällä reseptillä. Odotan innolla, mitä perhe huomenna tykkää.

• hompsantuusa_

Minä en tänä vuonna joulua paistele en keittele. Käyn joulupuurolla tyttären luona huomenna aamulla. Saan jouluaterian mukaani. Tämä joulu on poikkeuksellinen.

Aloittajalla on ihana tonttukuvaelma profiilissa. Mahtaakohan enää Suomessa olla tuollaista miljöötä missään.

• läskionhyvääkylmänä

Tuli muuten töllössä ohje paistaa kinkku noin, läskipedillä. Ei ollut suomenkielinen ohjelma.

• Kinttualöytyy
      • pirremiinapa

Ja karjalanpiirakoita, ehdottomasti.

• Taikuritässä

Kaik on valmista huomiseen!

Hyvää Joulua!

• Taikuritässä kirjoitti:

Kaik on valmista huomiseen!

Hyvää Joulua!

Joulu on jo juhlittu, huomenna alkaa työt. Mukavaa loppuvuotta :).

• Kyllä.tämä.tässä

Vuoden syötyä sianlihaa niin haitanneko laistaa joulunakaan, samoin juomien kanssa niin ei pääse krapula yllättää.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5604
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      32
      4940
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2834
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2384
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2078
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2038
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1657
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1621
    9. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      26
      1582
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1509
    Aihe