Kosteaa, viileää ja muuten sopivaa haso-joulua!

Kosteanviileääjoulua

Tavoittelemissamme Helsingin Hason hallinnoimissa ja Laajasalon isännöinnin (samat henkilöt nyt jaetulla jakkaroilla) "ylläpitämissä" kuten aso-asuntalossa joka vasta viitisen vuotta asuttu on ollut alkujaan jo valmistumisestaan alkaen ns. ongelmakohde monen tyyppisten vikojen ja ilmenneiden virheiden kautta kiinteistön rakenteissa ja myös laadun suhteen muutenkin.

Viimeisimmät syksyn v. 2017 aikana esiin tulleita ovat olleet ja kuten äskettäin on lämmönjakelun ongelmat, jotka asiaa tutkinen putkiliikkeen edustajan mukaan ovat jo rakennusvaiheessa tekemättä jääneet asennukset ja säädöt yms.!
Kuuluuko mm. nämä toimet kiinteistön vastaanottaneelle Haso Oy:lle vaiko sitä toimintaa samaan aikaan isännöineelle taholle, vaiko itse rakentaja-yhtiölle on epäselvää?

Lämmön jakelun vika joka on ilmennyt ja koetaan asunnoissa kiinteistön ylimmissä kerroksissa ja talon molemmissa kahdessa rapussa, joissa myös asukastiloja kuten saunatiloja.

Laiminlyönnit eivät ole olleet ainoastaan näissä vaan pitkin vuosia myös muissa yksittäisissä ongelmissa joita ilmennyt!
Joista kaikista asukkaille jääneet raportoinnit ja palautteet ovat viiveellä huomioitu ja tehtyjä kun esim. 2-vuoden rakentajanvastuun (Skanska talonrakennus) takuun aikana ei kaikkia ilmenneitä vikoja ja ongelmia osoitettu heille ko. ajan puitteissa, on korjaus- yms. kustannukset sälytetty sitten näiltä osin myös asukkaille eli kiinteistöjen kuluihin pitemmällä aikavälillä.
Putkiliikkeen edustajan mukaan kiinteistön lämmönjakelun uudet säädöt ovat pitkäkestoisempaa ja joudutaan säätämään myös jokaisesta (n. 60 asuntoa) erikseen mm. ilmaamalla erikseen omana työnään!

(Huom. Ilmaustoimia nykytaloissa ei edes suositella asukkaan itsensä tehtäviksi, sillä siitä mahd. johtuvat ongelmat on asukaan itsensä vastuilla jos se epäonnistuu tms.).

Nyttemmin ko. kiinteistön vastikkeet eivät ole odotetun mukaan laskeneet kuten odottaisi, päinvastoin vesimaksunkin noustessa jo huikeaan 21 e /kk ennakkomaksuun tulevalle vuodelle.
Kun ajatellaan uudiskiinteistöön asukkaiden muuttaessa oli ennakoiva vesimaksu 11 e /kk - sittemmin vain vuoden jakson 17 e /kk ja nyt uudemman käyttövastike ilmoituksen mukaan 21 e /kk - joita sitten tasaillaan miten sattuu käymään kunkin vesimittarin mukaisen mukaan!? Korotus on siis 100 % vain viiden vuoden jaksolla!

Uusin tieto ja havainto kiinteistössä ja vielä tässä asumisen vaiheessa kun vuosia on kulunut oli yksi ylimmän kerroksen vesivahinko ongelma, josta vettä oli ilm. valunut myös tätä alimpaan kerrokseen jossa oli myös parkettien vaihto -operaatio juuri ollut meneillään joulua edeltäneen viikon!
Itse vesivahingon joko rakenteista tai muuten on siis suurempi ja pitkäkestoisempaa ongelmaa pahimmillaan home- ja ilman kautta tulevia ja siten etenkin asukkaalle!

Voimme vaan kysyä, miten Hason informointi siis kiinteistön hallituksenkin kautta on ja voi olla asukkaisiin koko systeemissä niin olematonta ja jotenkin salailevaa?
Kun Hason osakeyhtiön hallituksessa (ei talohallitus/toimikunta!) on myös mukana asukasjäseniä muiden ohella - voimme kysyä ovatko he tilanteiden tasalla vai pelkän mukana olemisen ilosta osallistumassa ja palkkioiden toivossa 'peesamassa ja perässä hiihtämässä' kun vastuut jäsenenä edellyttää myös laillisen vastuun!

Kuten nyt vaikkapa vain Laajasalon isännöinnin jota johti itse omistaja eli pääosakas samaan aikaan kuin hän hoiti myös tj. tittelillään Hason hallintoa kiinteistöihin nähden.

Nyt ihan hissukseen tilanne on järjestelty uusiksi kun isännöintiin on valittu oma toimitusjohtaja ja Hasoa johtaa itse entinen ja sama mies (joka ilm. kuitenkin omistaa edelleen isännöintitoimistonsa)!
Vai onko asukkailla mad. toisenlaista havaintoa ollut tilanteiden muutoksista ennakoivasti?

Tässä kokemusta ja näkemystä joita varsin vähän tulee esille näillä foorumeilla, vaikka odottaisi muutakin ja monipuolisempaa asiaa!

12

475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • naapurit

      Vieläkö siellä katu/piha on noita samoja ongelmia?

      • Minkä-taakseen-jättää

        No niin siinäpä miettimistä onko ongelmia, jos mm. asukas on evakossa ja asunto menossa remonttiin! Mikä on järjestys ja millä aikataululla saada asiat kuntoon?
        Viivyttämällä ja voivottamalla asiat tuskin paranee.

        Mutta mikä on katu- tai pihaongelmia jos itse rakennus jossa ihmiset asuvat on sentään tärkeintä korjata viiveettä.
        Toisaalta kiinnostavaa sikälikin kun asukas mukana toimikunnissa yms. eli myös asukkaiden edunvalvojan tapaisissa tehtävissä, ja ongelmat ovat nyt omakohtaisempia, eikä asiat korjaannu ja hoidu sen paremmin ns. aso-hallintoon päin!?


    • Hkhdklu

      Kuinka yleisiä nämä rakennusaikaiset virheet Hason kohteissa on? Näistä olisi tulevienkin asoasukkaiden hyvä tietää kun ei näistä missään taideta puhua. Kivahan se on omasta pussista se asomaksukin maksaa ja sitten todeta että talo huonompaa tasoa kuin se vastaava samassa korttelissa oleva vuokrakohde. Jatkossa uuden lain voimaan tultua kun ei pääse enää uudempaan aina kun mieli tekee vaihtaa maisemaa.

      Mielenkiintoista että noinkin uusissa kohteissa virheitä joille ei mitään ole tehty takuuajan puitteissa 🤨.

      • Muut-aloitukset-yksiin

      • okkaikkiok
        Muut-aloitukset-yksiin kirjoitti:

        NYT PUHUTAN olkaa hyvät ainoa apu esim. kaupungin suuntaan on asukkaiden aktiivisuus suoraan palautesivujen kautta / Helsingin kaupunki ja palaute sivut.

        Kertokaa se suoraan myös esim. Hasoa omistavalle taholle eli kaupungin hallintoon halutaan muutoksia ja parempaa Haso-hallintoa ja isännöinnin vaihtoa ja kilpailutusta!

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15127421/tj--h--lyytikaisen--suojatyomies--haluaa--yhteis-

        HASO toimii erinomaisesti enkä tosiaankaan halua mitään muutoksia.


      • Lyytikkirje
        okkaikkiok kirjoitti:

        HASO toimii erinomaisesti enkä tosiaankaan halua mitään muutoksia.

        Unohtuiko allekirjoittajana Ls- is.-tstp/hason tj tai työntekijä? Silloin onkin parasta puolustella tekosiaan ja tekemättä jättämisiään!


      • simokkirje
        Lyytikkirje kirjoitti:

        Unohtuiko allekirjoittajana Ls- is.-tstp/hason tj tai työntekijä? Silloin onkin parasta puolustella tekosiaan ja tekemättä jättämisiään!

        " Ls- is.-tstp/hason tj tai työntekijä? Silloin onkin parasta puolustella tekosiaan ja tekemättä jättämisiään! "
        Ihan asukkaan näkökulmasta omakohtaisen kokemuksen kerroin.
        Kaikki toimii ja hyvä niin.

        Asuntotuotanto voisi kyllä uudistaa uudiskohteiden materiaalivalinnat vastaamaan nykyajan vaatimuksia.
        On olemassa hyviä virtuaalisia ohjelmia helpottamaan kaapistojen, kylppärin kaakeleiden, seinien värien, lattioiden.... materiaalivalintaa. Tietokantaan vaan kaikki saatavilla olevat vaihtoehdot, eli kaapistot, laittiat, työtasot... ja asuntoon muutava voi klikata eri versioita ja reaaliajassa näkee sisustuksen muutokset valintojen mukaan ja samalla myös hinta päivittyy.

        Tuossa yksi esittely aiheesta https://youtu.be/Dov6XVFlUVE


      • Mummo-oikeilla-jäljillä
        simokkirje kirjoitti:

        " Ls- is.-tstp/hason tj tai työntekijä? Silloin onkin parasta puolustella tekosiaan ja tekemättä jättämisiään! "
        Ihan asukkaan näkökulmasta omakohtaisen kokemuksen kerroin.
        Kaikki toimii ja hyvä niin.

        Asuntotuotanto voisi kyllä uudistaa uudiskohteiden materiaalivalinnat vastaamaan nykyajan vaatimuksia.
        On olemassa hyviä virtuaalisia ohjelmia helpottamaan kaapistojen, kylppärin kaakeleiden, seinien värien, lattioiden.... materiaalivalintaa. Tietokantaan vaan kaikki saatavilla olevat vaihtoehdot, eli kaapistot, laittiat, työtasot... ja asuntoon muutava voi klikata eri versioita ja reaaliajassa näkee sisustuksen muutokset valintojen mukaan ja samalla myös hinta päivittyy.

        Tuossa yksi esittely aiheesta https://youtu.be/Dov6XVFlUVE

        Hyvä Lyyti asokas-mummo & mummo kuoro, alatko vähitellen olla perillä kaiken kattavasta valinnan vapauden valtavasta kierjosta jolla parantaa visuaalista aso /Haso viihtyvyyttään!


    • Älä_peitä_silmiäsi_aso

      Yleisiä ovat olleet laatuongelmat, rakentamisen virheet ja monen tyyppiset jopa suoranaiset laiminlyönnit ja virheiden peittämiset lähes järjestelmällisesti koko 2000-luvun alusta!

      Joko nyt voidaan todeta ammattitaidottomuudesta jo itse suorittavan tason mutta ennen muuta rakennusvalvonnan puolelta!
      Mutta myös pikaisten voittojen tavoitteluista, jos ei joka taholla alkuunkaan "rakentamisen ruusun" tms. mitalin tai erillistunnustusten saamisen tavoittelusta.

      Kun mm. Helsinki kaupunkina rakennuttaa enemmän kuin aikoihin, on valvonta vrt. rakennustarkastusvirasto /kiinteistövirasto ihan pihalla ja kohteisiin jalkautuminen eli konkreettinen nähty ja koettu valvonta ja puuttuminen jää tekemättä kun nämä suojatyövirkamiehet joita on paljon ja joka sektorilla tekee "mutu"- valvontaa työ-eli ajanviettopaikkojensa toimistoista käsin!
      Ja papereista joita ovat saaneet käsiinsä!
      Ja näiden toimijoiden vetelissä käsissä on siten suuri osa kaupungin (asukkaiden) yhteisestä omaisuudesta! Vrt. Haso ja Heka toimintaa juurikin asukkaiden kannalta!

      Mutta miettikää miksi reklamointi ajoissa ja etenkin jälkeen rakennuksen valmistumisen on Helsingin kaupungissa esim. melkein mahdotonta!
      Vaikka usein on kysymys juurikin kaupungin omasta omaisuudesta ja kiinteistökannasta!?

      ___________________

      Aihe puhuttaa jälleen laajasti mm. päivän mediassa - HS 21.1.2018.

      https://www.hs.fi/koti/art-2000005530693.html
      Uusien asuntojen rakennusvirheistä valitettiin ennätyksellisen paljon viime vuonna – ”Rakentamisessa voi mennä pieleen mikä tahansa”

      ”Kun pääsimme asuntoon, kesken olivat vielä makuuhuoneet, säilytystilat, tuulikaappi, parveke, terassi, varasto, autotalli sekä piha”, kertoi uuden kodin ostaja soittaessaan kuluttajaneuvontaan viime vuonna.

      Päivi Huotari HS
      Julkaistu: 19.1. 10:34

      Uusien asuntojen rakennusvirheistä kysytään neuvoa tai niistä valitetaan yhä useammin.
      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
      Kuluttajariitalautakuntaan saapui viime vuonna hieman yli 500 rakentamiseen ja remontointiin sekä vajaat 500 asuntokauppaan ja kiinteistönvälitykseen liittyvää valitusta. Näihin liittyviä hakemuksia saatiin ratkaistua yli 1 100 kappaletta.

      ”Valitusten määrässä on hienoista kasvua”, kertoo ylitarkastaja Timo Maso Kuluttajariitalautakunnasta.

      Tyypillisesti valituksen käsittelyyn kuluu aikaa 18 kuukautta (mediaani).

      ”Jos asia vaatii perusteellisempaa jaostokäsittelyä, siihen kuluu helposti 24 kuukautta. Käsittely on kovin hidasta”, Maso sanoo.

      Myös valtakunnallisen kuluttajaneuvonnan puoleen käännyttiin aiempaa useammin uudiskohteisiin liittyvissä ongelmissa viime vuonna. Niistä kyseltiin keskimäärin kerran päivässä, ja yhteydenottojen määrä on kasvanut useana vuonna peräkkäin.

      Neuvojilta pyydetään apua monenlaisissa uuden asunnon kauppaa koskevissa pulmissa.

      ”Rakentamisessa voi mennä pieleen mikä tahansa, mutta suuri osa kyselyistä koskee erilaisia rakennusvirheitä: on puutteita listoituksessa, virheitä laatoituksissa, koloja parketissa tai ongelmia talotekniikassa. Aiempaa enemmän nousevat esille ilmanvaihdon ongelmat, esimerkiksi laitteet pitävät ääntä tai eivät toimi”, kertoo kuluttajaoikeusneuvoja Raija Marttala Uudenmaan maistraatista.

      Myös äänieristyksen puutteista purnataan herkästi, Marttala kertoo. ”Samoin valitetaan viivästyksistä. Jos rakentajan niskassa painaa jo valmistumispäivä, sitten voi tulla huolimattomuusvirheitä.”

      Kun pääsimme asuntoon, kesken olivat vielä makuuhuoneet, säilytystilat, parveke, terassi, varasto, autotalli sekä piha. Tuulikaappi puuttui kokonaan. Olemme esittäneet rakennuttajalle toistuvasti kirjallisesti ja puhelimitse työsuunnitelmaa korjauksista. Vastaukset ovat olleet tyyliä ’kevään kuluessa’. Nyt rakennuttaja vaatii loppuerää eli 60 000:ta euroa kauppahinnasta maksettavaksi. Miten saisimme neuvotteluyhteyden rakennuttajaan ja alennukseen kauppahintaan?

      Soitto kuluttaja­neuvontaan.

      • Simottaja

        Kiitos Simo


    • Ihan_simona

      Muutan heti telttaan kun talot on kerran ihan paskoja.

      Vai mitä mieltä on Simo, voiko teltassa asua. Vai onko teltatkin ihan surkeasti rakennettu, onko mitään linkkiä laittaa?

    • Vesi-vanhin-voitehista

      Kohta taas saamme nähdä kun syksyn sateet painaa päälle ja tunkeutuvat rakenteisiin vuoren varmasti miten missäkin aso- eli haso kohteessa tänä vuonna!?
      Kenties pakkasten tullen lämmöt eivät jaksa nousta kerroksiin ja jälleen tarvitaan putkimiesten apua kun onneton isännöinti (haso) ei selviydy yksinkertaisemmistakaan asioista - joista lämpöpattereiden ilmausta ei saa tehdä itse HUOM. - koska se hoituu pattereista automaattisesti kun putket ja linjat ovat kondiksessa!
      Muistattehan tämän jo entuudestaan?
      Mutta jos ilmoja on edelleen ja isännöinti ja ns. huolto hommat eivät saa lämpöjä nousemaan ei auta edes itse rukata säätönappuloita sillä niilläkään ei ole mitään virkaa, sillä ULKOILMA -anturit mittaavat "automaattisesti" sekin ja myös tarvitaanko sisällä lämpöä vai ei! Joten ns. termostaattia ei siis tarvita!? :D

      Näin on nähty ja koettu vajaa vuosi sitten.

      Kätsyä eikö totta ja nyt ko. kuvioista ja "vastuista" poistuva henkilö isännöinnissä ei tajua näistä jos alkuunkaan mistään mitä kiinteistönhoitoon tulee!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1950
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1529
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      137
      1350
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1308
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1230
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      271
      1029
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      982
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      947
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      113
      917
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      48
      761
    Aihe