Narsismia vai psykopatiaa

RandomWalker

Otsikon luonteenpiirteitä käytetään mediassa usein milloin missäkin yhteydessä. Minusta näiden merkitys jossain määrin sekotetaan ja niin alla olevassa linkissäkin.
http://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/201712210132035_we.shtml

Narsismiin kuuluu osin ko. piirteitä, mutta tyypillistä on suuruudenhulluus, suuret ajatukset itsestään, ajattelee olevansa muita parempi, on vaativa. Pitää myös muistaa terve narsismi, joka tarkoittaa sitä että kukin käyttää vahvuuksiaa omaksi eduksi mutta ei toisia hyväksikäyttämällä. Jos näin tapahtuu, silloin mennään sairaalloisen narsismin puolelle.

Itse asiassa olen itsekin mielestäni hyvällä tavalla narsisti, mutta en pahemmin solvaa muita enkä käytä hyväksi vaan oikeastaan päinvastoin. Minusta linkissä kirjoitetaan enemmän psykopatiasta.
Mitä mieltä on muut?

24

124

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poiuytredf

Ma en koe etta siina kirjoitettaisiin enemman psykopatiasta. Psykopatiaksi ma koen enemman semmosen ensisijaisesti manipuloinnin, kylmyyden, lipevyyden. Ma olen samaa mielta etta hyvä narsismi suojaisi pahalta narsismilta. Valitettavasti ajatukselle ei kauheesti saa tukea. Mua ei haitta vaikka mika joku luulis olevansa jos ei tee sitä muiden energioita imemalla , niinkuin paha narsismi. Meneehän se niin etta jos on omasta takaa riittavasti rakkautta itselle, ei tarvi emootioita imea muista. Nain ma ainakin nakisin. Tavallaan se on minusta vähän outoa etta narsismia sanotaan itserakkaudeksi. Luulis etta se menee niin etta jos oikeesti rakastaa itseaan ei tarvi kadehtia tai kiusata muita

• Palstalla_

Palstalla jonakin vuonna oli paljon keskustelua janasta jonka toisessa päässä äärinarsisti ja toisessa päässä narsismin puute.
        Keskellä sitten olisi ns. terve määrä narsismia.
        Olen kuullut sanottavan ilkeäksi itserakkaudeksi. Minusta narsismi on sairas tapa rakastaa itseään. Joskin kammoksun sanaa rakastaa kun on kyse narsistista. Ei narsisti kykene rakastamaan ketään, ei itseäänkään.
        Itseasiassa asiantuntijapiireissäkään ei varmaksi osata kuvailla, onko narsistilla huono itsetunto vai hyvä itsetunto. Aikoinaan oli englanninkielinen linkki palstalla käsittelyssä. Yritän etsiä sen jossain vaiheessa.
        Voittopuolisesti ymmärretään kuitenkin narsistin itsetunto huonoksi. En myöskään koskaan olisi valmis sanomaan narsistin itsetunto hyväksi, kun hyvään itsetuntoon luetaan kuuluvaksi myös kyky arvostaa muita...

• Nuo_ovat

"manipuloinnin, kylmyyden, lipevyyden."
        Nuo ovat myös narsismin tyypillisiä oireita.

• En_näe

"Minusta linkissä kirjoitetaan enemmän psykopatiasta."?
      En näe tuollaista. Perustelisitko jotenkin.
      Narsismi ja psykopatiahan eivät ole oikeastaan samassa kategoriassa ilmiöinä, joten niitä ei ihan voi vertailla ja erotella.
      Psykopatia ei oikeastaan nykyään tarkoita mitään, vaan on ennemminkin kiistelty ja keskusteltu vanha nimitys, jolla jotkut asiantuntijat vähän kulttuurista riippuean tarkoittavat joitakin asioita.
      Amerikoissa pyskopatia on erotukseksi pelkästä narsismista littetty henkilön rikollisuuden saralla kertyneisiin tuomioihin... ja myös rikollisuuden laatutekijät ovat kriteereinä.
      Psykopaatithan ovat useimmiten narsisteja.

• Terve.vaanmenoa

No onko sulla kokemusta psykopaateista tai narsisteista? Epäilen ettei ole. Taikka oikeastaan...narsisti on aina oikeassa...joten hieno analyysisi osoittaa...hei! Et kai ole narsisti?!

• On_kok
        Terve.vaanmenoa kirjoitti:

No onko sulla kokemusta psykopaateista tai narsisteista? Epäilen ettei ole. Taikka oikeastaan...narsisti on aina oikeassa...joten hieno analyysisi osoittaa...hei! Et kai ole narsisti?!

On kokemusta.
        Seurustelusuhde narsisti-psykopaattiin.
        Mutta sinua ei taida asia kiinnostaa, joten voit mennä nukkumaan ja vetää peiton korville.

• Ai_se

Ai se oletkin sinä. Koska se muuten tapahtui?

• Terve.vaanmenoa
        On_kok kirjoitti:

On kokemusta.
        Seurustelusuhde narsisti-psykopaattiin.
        Mutta sinua ei taida asia kiinnostaa, joten voit mennä nukkumaan ja vetää peiton korville.

No niin. Nyt päästiin asiaan. Olen tässä ällistellyt, tollo kun olen, tuota psykopaatti- nimitystä. Että he ovat rikollisia konkreettisesti...kai olen liikaa seurannut americalaisia pyssyuskovia tappajia. Miten sitten ajauduit suhteeseen narsistin kanssa? Miten selvisit?

• Niin_Suom

No niin. Nyt päästiin asiaan. Olen tässä ällistellyt, tollo kun olen, tuota psykopaatti- nimitystä. Että he ovat rikollisia konkreettisesti...kai olen liikaa seurannut americalaisia pyssyuskovia tappajia. Miten sitten ajauduit suhteeseen narsistin kanssa? Miten selvisit?

Niin, Suomessakin on rikollisuutta. Tämäkin joitain nyhrää, en tietenkään tiedä mitä.
        Koska se on narsisti-psykopaatti, niin sen valtava turhamaisuus heiluttaa sitä kuitenkin enemmän. Harmaalla alueella liikkuminen on enemmän sen laji. Se on moralisti narsistien tapaan. Moralisointi suuntautuu kuitenkin toisiin.
        Esitti alun näytelmästä niinkuin näyttelijänarsisti toimii, uskottavasti, hyvin uskottavasti. Että on perusteiltaan kunnollinen mies, minua varten, odottanut vain minua... Ei ollut ylimakea, vaan humoristinen, hauska ja itseironinen...
        Muutaman kuukauden kuluttua romahdutti koko kuvion, niinkuin asiaan kuuluu.
        Järkytyin sydänjuuria myöden, en ole ennen kokenut mitään tuollaista, vaikka aloin aikoinaan seurustelemaan sangen myöhään ja sitä ennen elin vähän seikkailevaakin elämää ilta- ja yöelämässä.
        En osaa oikein edes sanoin kuvailla miten kauhealta se juttu tuntui. Raastava yritys saada hänet ymmärtämään asioita jatkui ihan muutaman vuoden ajan. Suhteemme jatkui tapailusuhteena ja käytännössä muutuin siis toissijaisesta lähteestä ensisijaiseksi lähteeksi...
        Oli pitkiä keskusteluja, narsistien tapaan muutos ei realisoitunut, vain tyhjät lupaukset.
        Ja että ei olisi ollut turhan helppoa, lähipiirissäni tapahtui myös muita raskaita muutoksia, kuolemantapauksia ja oma työelämä takkuili, lomautuksia ja irtisanomisia...
        Kävin yhteensä kahden erityylisen terapeutin luona, toisen luona pidempään, napakammin suhtautuvan luona vain muutaman kerran...
        Suhde jatkui ja kuva tapauksesta kirkastui kirkastumistaan. Auttavaan puhelimeen soitot vaihtuivat enemmän palstakirjoittamiseen, nyt jo kokonaan.

Tein suunnitelman: Ajattelin että olin niin pohjalla, että minulla ei ollut kuin yksi suunta ja se oli ylöspäin. Ajattelin, mitä olisin halunnut elämässä eniten tehdä, minun perspektiivissäni aivan mahdottoman isoja suunnitelmia, sellaisia joihin en enää ilman tätä tapausta olisi lähtenyt. Tein alun pohjustukset ja toteutukset. Nyt olen jo löytänyt täysin uuden suunnan ja nautin elämästä.
        Narsisti-spykopaattia en huoli takaisin enää lainkaan, vaikka yrittä aina väliin tiedustella kurssinoteerauksestaan.
        Varovainen olen, koska minulla on kaikki syyt epäillä, että narsisti tekisi comebacin jossain vaiheessa mielellään. En anna mahdollisuutta. Pidän mielessä mikä se on.

Siinä vaiheessa kun aikoinaan tajusin, että sillä myös ehkä kahta oiretta lukuunottamatta myös kaikki psykopatian oireen, niin silloin ymmärsin, että tapaus on mennyttä, lopulllisesti, ei mitään mahdollisuutta. Asia on pihvi.
        Ja myös sen, että minun on oltava loppuelämäni tai hänen loppuelämänsä tietyllä tavoin varuillaan hänen tahoaan kohtaan.

• Tässä__link

• Terve.vaanmenoa

Niinpä niin. Tosiaankin työkaverini on eronnut jokin aika sitten. Nyt molopääukko on alkanut tehdä kiusaa mm raha-asioissa, tulee käymään arvaamatta jne. Ikävää että on yhteisiä pieniä lapsia. Onneksi työkamuni on suht nuori, joten kyllä hän selviää.

• Terve.vaanmenoa

Ja vielä: hiukan pelottaa, että tuo äijänkuva keksii jotain pirullista... tyyppiin sopii narsistin käytöstavat kuin nenä päähän: pettämistä, tehdä kuten hänelle sopii, ilkeitä jne

• Niin_vältt

Niin, välttis nuoruus ei ole pelkkä etu. Kaikenikäisillä on omat heikkoutensa. Narsistit ottavat huomioon uhriensa ikäryhmän muun ohella, että mikä juttu tehoaa minkäkin ikäisiin... Narsisti on yleensä niin kokenut ketku, että sitä ei heiluta mikään...
        Olen enemmän poikkeus siinä että kannatan tutustumista narsismiin ilmiönä, koska ne ovat niin arvaamattomia. Tavallaan kannatan ajatusta jonka mukaan vihollinen kannattaa tuntea, niin voi selviytyä voittajana.
        Toisinaan narsistit saattavat jättää rauhaan ns. kuivuneen lähteen, tai lähteen yleensäkin, koska joillain voi olla niin paljon selvitettävää ja tekemistä uusissa tai tuottoisimmissa lähteissään, että ihan käytännön syistä kaikki eivät mahdu mukaan. Odotettavissa kuitenkin ällistyttävää välinpitämättömyyttä ja leikkimielellä heitettyjä loukkauksia... Moukkia kun pohjimmiltaan ovat.
        Narsisti on hyödyn metsästäjä, joten kannataa miettiä, mitä etuja narsisti kalastaa juuri kyseisen uhrin kohdalla. Mitä uhrilla on sellaista mitä narsisti haluaa. Tuohon kun pääsee kiinni, niin se auttaa jo paljon.

• näemalkaomassasilmässä
        Tässä__link kirjoitti:

Tässä linkki tarkempaan selvitykseen tapauksestani.
        Päiväkirjamainen kuvaus, johon laittanut lisäyksiä silloin tällöin.
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/11374468/narsistista-eroon

Jaksoin lukea kohtaan, jossa olit taas käyttänyt narsistiasi hyväksi ja yhden yön verran olit peräti häntä tarvinnut. Aikas sairasta, kun tuohon tarkoitukseen on ihan kaalitoukalta tilattavissa välineet, ettei toisia tarvitse puutteessa kiusata. Jään yhä näissä saduissa ja tarinoissa mietiskelemmän sitä, että 50 % suhteessa tulee siltä toiselta eli tässä tapauksessa tältä uhrilta, joka hyväksikäyttää narsistinsa addiktoitumista seksiin. Niinpä niin kyllä puolet siitä, mitä olet niskaasi mahdollisesti saanut on omaa ansiotasi. Vai, että oikein askel askeleelta. Ehkä terapia on useillekin tarpeen yhä vieläkin tällä palstalla.

• Niin_minua
        näemalkaomassasilmässä kirjoitti:

Jaksoin lukea kohtaan, jossa olit taas käyttänyt narsistiasi hyväksi ja yhden yön verran olit peräti häntä tarvinnut. Aikas sairasta, kun tuohon tarkoitukseen on ihan kaalitoukalta tilattavissa välineet, ettei toisia tarvitse puutteessa kiusata. Jään yhä näissä saduissa ja tarinoissa mietiskelemmän sitä, että 50 % suhteessa tulee siltä toiselta eli tässä tapauksessa tältä uhrilta, joka hyväksikäyttää narsistinsa addiktoitumista seksiin. Niinpä niin kyllä puolet siitä, mitä olet niskaasi mahdollisesti saanut on omaa ansiotasi. Vai, että oikein askel askeleelta. Ehkä terapia on useillekin tarpeen yhä vieläkin tällä palstalla.

Niin, minua hymyilyttää vähän tuon tyyppiset kannanotot. Tavallaan joo.. Minulla siinä mahdollsiuudet aika vähissä, elämä murjoi todenteolla tuohon aikaan. En ole koskaan kieltänyt, ettenkö olisi mitään iloa häneltä saanut. Olihan minulla hetkittäin todella mukavaa hänen kanssaan. Oli vielä erittäin hyvännäköinenkin...

Omaksi puolustuksekseni:
        Olen lainkuuliainen
        Olen empaattinen
        Olen suurin piirtein sitä mitä sanonkin olevani
        Vakavissa keskusteluissa tarkoitan sitä mitä sanon ja sanoihini voi luottaa...

Olen alun alkaen ollut liikkeellä narsisti-psykopaattini kanssa rehellisesti aikomuksena ainoastaan viettää hänen kanssaan mukavia hetkiä... Olen sen rehellisesti myöskin hänelle sanonut, kun hän asiaa kysyi.
        Olen ollut hänen käytettävissään ensimmäisinä vuosina aina kun hän on halunnut vaikka keskustella ja olen tehnyt kaikkeni että voisin koota suhteen palaset... Se ei hänelle kuitenkaan kelvannut, vaan hän tarvitsi lisää lähteitä.

Tämä nyt aivan ymmärrettävää kun tietää mitä narsismi on.

En ole koskaan ymmärtänyt noita toukkajuttuja eivätkä ne minua kiinnosta. Erittäin masentava ajatus. Ennemmin narsisti kuin toukka.

• Teit_taas

"Jaksoin lukea kohtaan, jossa olit taas käyttänyt narsistiasi hyväksi ja yhden yön verran olit peräti häntä tarvinnut. "
        Teit taas pikaiset johtopäätökset omaan tapaasi kuuntelematta loppuun mitä toisella on sanottavaa.
        Minusta toukkien käyttö moiseen on sairaimmasta sairaampaa...🐛🐛🐛

• Käsittääkseni

" 50 % suhteessa tulee siltä toiselta eli tässä tapauksessa tältä uhrilta, joka hyväksikäyttää narsistinsa addiktoitumista seksiin."
        Käsittääkseni narsisti koukuttaa juurikin seksillä, DonJuan-tyyppinen siis. Narsistin tarkoitus on että uhri jää häntä kaipaamaan, soittelee perään ja lurittelee lemmenviestejä...

Kas kun tuo kaikki on narsistin työkalu seuraaviin ja taas seuraaviin koukutusuhreihin. Narsisti esittelee viestit ja kuunteluttaa soitot seuraaville uhreilleen jotka kuvittelevat olevansa moisen pelleilyn yläpuolella ja narsistin rakastavan ainostaan heitä todenteolla...
        Kunnes!! Niin kunnes tapahtuu romahdus ja rämähdys ja urhi putoaa samaan sarjaan edellisten urien kanssa soittelemaan ja lurittelemaan narsistin perään ja taas on lisää materiaalia todistusaineistoksi narsistin ylivertaisuudesta... Seuraava urhi on yhtä vaikuttunut kuin edelliset, kunnes taas humpsis...

• poiuytrfdcvbn

Esimmakseen kaikki puhuu narsisteista mun mielesta. Mulla on enemman kokemusta psykopaatista kuin narsistista. Koska mun laheisin ihminen on ollut 40 vuotta psykopaatti joka on ollut melkein kasvanut kiinni minuun syntymastani asti. Yritan nyt hänta irrotella olemuksestani koska peli on alkanu menna vaaralliseksi. .
      Ma olen elany enemman psykopaatin manipuloimassa maailmassa kuin oikeassa. En tienny ettei se ole oikea. Mun psykopaatti sanoo etten tule ikina tietamaankaan

• poiuydszxcv

https://www.youtube.com/watch?v=SdB7w3GtnSk
      tuossa psykopaateista

ma en ymmarra kuinka kaikki vastuuntuntoisesti neuvoo mua elamaan psykopaatin vallassa
      Mun psykopaatti sanookin miksi kysyt apua paikoissa missa yhtä hyvinhän vois olla auttamassa

• On olemassa tervettä narsismia ja narsismia jossa ihmiselle on tärkeämpi esitys kuin sisältö. Tällaisia ovat ihmistyypit jotka manipuloivat ihmisiä ja perästäpäin huomataan etteivät asiat ihan niinkään ole. Tai tyypit jotka vetelevät ihmisiä narusta kuin marionetteja omien tarkoitusperiensä saavuttamiseksi. Näihin kahteen ihmistyyppiin olen tutustunut ja pidän lähinnä psykopaatteina.

• veripalttujehova

Kiitos lukuhetkistä armaat kommentoijat. Fiksua tekstiä monilta teiltä.

• poiuytfdcvb
    • poiuytrdb

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      82
      3752
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      32
      2569
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      94
      2126
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      20
      1637
    5. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1468
    6. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1451
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1404
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1367
    9. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      21
      1289
    10. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      11
      1264
    Aihe