Vallox 95 iv-laitteen kylmyys

Vallox95

Asunnoissani on Vallox 95 ilmanvaihtolaite. Muissa talon asunnoissa on painovoimainen ilmanvaihto. Asuntoni on rakennettu jälkeenpäin n. 3 vuotta sitten.

Tänä talvena laite ei lämmitä kunnolla tuloilmaa. Ennen säädetty talveksi 18-20 asteeseen ja hyvin olen pärjännyt. Nyt säädetty Valloxin huollon toimesta 25 asteeseen ja silti sisälle tulee 19 asteista lämpöä?? Talvipelti on ok. Taloyhtiössä asunnot lämmitetään pattereilla max. 20 asteisen lämpöisiksi. Ja kun mulla puhaltaa 19 asteista ilmaa, niin tuntuu kylmältä. "Lämmitän" asuntoa laittamalla päiväksi laitteen säätimen 1-asentoon.

Huomenna taas Valloxin huolto tulee ihmettelemään, mikä vikana. Osaisiko joku täällä arvailla, mikä mättää?

11

1531

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei.hyvää-päivää

      Antamiesi tietojen perusteella vika on sinussa.
      Nimittäin jopa 37 asteinen virtaava ilma tuntuu iholla viileältä. Pane hyvä ihminen vaatetta päällesi, tai siirry pois tuloilmaventtiilin alta.

      • Vallox95

        Luitkohan kaiken tarkasti? Taloyhtiö lämmittää asunnot 20 asteisiksi. Iv-laite puhaltaa 19 asteista ilmaa vaikka on säädetty 25 asteeseen. Eihän näin pitäisi mielestäni olla. Olen mitannut lämmön tuloventtiilistä. Asunnon lämpötila on 19-20 mittarin mukaan.

        Juu, vaatetta on päällä ja olen toisessa päässä huonetta, missä tuloilmaventtiili on.


    • sähköäpeliin
    • sähköäpeliin
      • harakoille

        Pistät nolla asentoon niin vedon tunne lakkaa haaravälissä, käytä vain kun teet läskisoossia!


    • ivkuntoon

      Onko jälkilämmityspatteri päällä? Ei lämmöntalteenotto pysty lämmittämään kylmää ulkoilmaa samaan lämpötilaan kuin sisäilma. Hyötysuhde ei voi olla 100%.
      Toisaalta raitis ilma ei sekoitu sisäilmaan kunnolla jos sen lämpötila on sama kuin sisäilman eli sisäänvirtaava ilma täytyy olla pari astetta alle sisäilman lämmön.
      Ilmaventtiilit voivat olla myös väärin sijoitetut tai väärän tyyppiset. Jos venttiili on suoraa kotisohvan alla ja puhaltaa alaspäin, niin aivan varmasti tuntuu kylmältä. Ventiilin paikkaa ei voi muuttaa, mutta siihen voi asentaa erillaisen hajottajan, joka jakaa ilman ensin katon suuntaisesti, jolloin ilma sekoittuu lämpimään ilmakerrokseen katossa ja vedon tunne vähenee.

      • Vallox95

        Jälkilämmityspatteri on päällä. Kone tutkittiin täysin ja kaikki siinä on ok.
        Nyt mies kävi asunnon puolella, laite sijaitsee tuulikaapissa, jossa sama lämpötila kuin ulkona. Venttiilien sijoitukset surkeat. Olisi pitänyt ottaa huomioon asunnon malli. Esim. 2 venttiiliä puhaltaa suoraan sohvalle; olohuoneen sekä makkarin. Hajottavia venttiilejä en enää hanki, koska etsin koko ajan uutta asuntoa.


    • perusteista_alkaen

      LTO -ohituspelti kesäasennossa -> sähköinen jälkilämmitys ei yksinään jaksa....?

      Tosin 19 on ihan OK tuloilman lämpötila! Ei tuloilman pidäkään olla yhtä lämmintä saati lämpimämpää kuin huoneilma.

      Vrt. usein kerrostaloluukut on varustettu pelkällä kon. poistolla karmiventtiileillä, joista revitään talvella 5...-25 °C ilmaa sisään. Tai revittäisiin, ellei niitä olisi tungettu täyteen sukkahousuja, minkä seurauksena korvausilma imetään pääasiassa postiluukusta saunan (jos moinen on) korvausilmaventtiilistä (minkä ansiosta sauna KPH ovat kylmiä).

      • Vallox95

        LTO-ohituspelti on talviasennossa.
        Muuten 19 ok, mutta kun asuntoja lämmitetään vaan 20 asteeseen. Tuosta tulee kylmä vedon tunne. Asiaa auttaisi, jos olisi hajottavat venttiilit.


      • näppärääkö
        Vallox95 kirjoitti:

        LTO-ohituspelti on talviasennossa.
        Muuten 19 ok, mutta kun asuntoja lämmitetään vaan 20 asteeseen. Tuosta tulee kylmä vedon tunne. Asiaa auttaisi, jos olisi hajottavat venttiilit.

        Laikkaa valkoisesta pahvista 30cm kiekko. Liimaa sen keskelle kaksipuolisella teipillä tulitikkuaski tms. Liimaa kansipuolisella teipillä pahvikiekko tulitukkuaskista ilmaventtiilin keskiöön.
        Pahvikiekko suuntaa viileän ilman katon suuntaisesti sivuille.


      • InsinööriX
        Vallox95 kirjoitti:

        LTO-ohituspelti on talviasennossa.
        Muuten 19 ok, mutta kun asuntoja lämmitetään vaan 20 asteeseen. Tuosta tulee kylmä vedon tunne. Asiaa auttaisi, jos olisi hajottavat venttiilit.

        Vallox 95:ssa on vain 500w jälkilämmitysvastus. Tuolla teholla et mitenkään pysty lämmittämään asuntoasi. Lämmitys hoidetaan ihan muilla systeemeillä, ei IV-koneella. Tuloilman oikea lämpötila on muutaman asteen huoneilmaa kylmempi. 17C on ihan riittävä kunhan tuloventtiilit/hajottimet eivät puhalla ilmaa suoraan niskaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      83
      1938
    2. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      246
      1885
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      95
      1615
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      112
      1431
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1151
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1120
    7. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      63
      958
    8. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      952
    9. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      105
      914
    10. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      886
    Aihe